بخاری باید آبی بسوزد

بازارنامه - بخاری گازی از دسته لوازمی است که تاکنون اخبار زیادی در رابطه با خطرات آن منتشر شده است.پس باید برای استفاده صحیح از آن نکاتی را دانست و رعایت کرد.اولین نکته این است که باید بدانیم بخاری را برای چه محیطی تهیه می‌کنیم. هرگز نباید یک بخاری بزرگ را برای یک محیط کوچک تهیه کرد و همچنین تهیه یک بخاری کوچک برای فضایی بزرگ اشتباه است.

باید به برچسب انرژی روی بخاری توجه شود.سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، به صورت مرتب از خط تولید محصولاتی که مصرف انرژی دارند حتی یخچال، نمونه‌برداری می‌کند تا میزان مصرف و به‌ویژه درصد مصرف بهینه و بازده انرژی را در آنها مشخص کند.

اگر به محصولی برخوردید که این رده انرژی را نداشت، بدانید که ریگی در بخاری‌شان است؛ برای نمونه‌گیری همکاری نکرده‌اند یا محصولشان اصلا استاندارد نیست. این جدول، آخرین رده مصرف بهینه انرژی به وسیله بخاری‌های گازی ساخت داخل را نشان می‌دهد.

بهترین انتخاب، رده A و B است اما چون در دسترس نیست، فعلا به همین ردیف‌های اول C و D اکتفا کنید که غنیمت‌اند.

توضیح دیگر اینکه بخاری‌های دودکش‌دار ۳۰درصد و شومینه‌ها تا ۵۰درصد انرژی را تلف می‌کنند اما بدون دودکش‌ها، تا ۹۹درصد بهینه‌اند.توجه داشته باشید بخاری گازی از دسته کالاهایی است که باید شفافیت عملکرد داشته باشد. به عبارتی شیشه آن باید طوری باشد که شعله آن به طور واضح دیده شود.

همچنین توجه داشته باشید که شعله بخاری و هر وسیله گازسوز دیگری باید آبی بسوزد. اگر شعله زرد بود حتما باید به فکر تنظیم مجدد یا حتی تعمیر بخاری باشید.

اگر هم شعله قرمز بود وضع به همین صورت است.بخاری‌هایی که پیچ تنظیم گاز در آنها مخفی شده است، انتخاب بهتری هستند؛ به این ترتیب دیگر بی‌دلیل و با یک عرق کردن یا لرز گرفتن، تند و تند شعله بخاری را زیاد و کم نمی‌کنید.

هنگام خرید بخاری دقت کنید بدنه و شیشه، خاصیت آنتی‌شوک داشته باشد؛ یعنی اگر در حالت بسیار داغ، آب یا مایع سرد دیگری بر آن پاشیده شود، دچار شکستگی و انفجار نشود.

وقتی بخاری دودکش‌دار را نصب می‌کنید، یادتان باشد استاندارد حداقل اندازه لوله دودکش آن در اتاق، یک متر و نیم است.

به صورت طبیعی و بدیهی لوله بخاری باید داغ باشد؛ اگر غیر از این بود به احتمال زیاد، جریان انتقال هوای سوخته از این لوله به درستی انجام نمی‌شود و خطر آلودگی هوا با منواکسید کربن وجود دارد.