بنا به آمار منتشرشده توسط گمرک ایران حجم تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه سال‌جاری شاهد افزایش بوده و به بالای ۴۵‌میلیارد دلار رسیده است. هرچند آمار این ماه برخلاف آمار ماه ۹ به شکل طبیعی و ۳۰ روزه ارائه شده‌است اما با توجه به آمار استثنایی و ۴۰روزه پیشین امکان تحلیل و مقایسه دقیق آن وجود ندارد. همچنین این‌بار آمار با جزئیات بیشتر ارائه شده‌ و شیوه ارائه قطره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چکانی از سوی رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی تاحدی اصلاح شده‌است.   

به‌گزارش پایگاه خبری گمرک ایران محمد رضوانی‌فر رئیس‌کل گمرک ایران با بیان این مطلب گفت: میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت‌خام، نفت‌کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی و صادرات خدمات

 فنی- مهندسی و برق در ۱۰ماهه سال‌جاری، بالغ بر ۱۰۳‌میلیون ‌تن و به ارزش ۴۵‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار بوده‌است که این میزان صادرات غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال‌۱۴۰۰، افزایش ۹۳/ ۲درصدی در وزن و ۶۶/ ۱۷درصدی در ارزش دلاری داشته است.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: میزان واردات کشور در این مدت به میزان ۳۱‌میلیون‌تن به ارزش ۴۸‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار بوده‌است که کاهش ۰۶/ ۷درصدی در وزن و افزایش ۸۶/ ۱۶‌درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال‌قبل نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر تشریح کرد: در این مدت متوسط ارزش گمرکی هر‌تن کالای صادراتی از ۳۸۵ دلار در ۱۰ماهه سال‌گذشته به ۴۴۰ دلار در ۱۰ ماهه سال‌جاری رسیده که نشانگر رشد ۳۱/ ۱۴‌درصدی است.

او درخصوص متوسط ارزش گمرکی کالای وارداتی اظهار کرد: متوسط ارزش گمرکی هر‌تن کالای وارداتی ۱۵۷۱ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۲۴۹ دلار در ۱۰ ماهه سال‌گذشته، ۷۴/ ۲۵‌درصد رشد داشته است.

او گفت: عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع‌شده به ارزش ۶‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار بوده که سهمی بالغ بر ۰۶/ ۱۵درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌است.

رئیس‌کل گمرک ایران اعلام کرد: بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی در این مدت کشورهای چین با ۱۲‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار، عراق با ۸‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون دلار، ترکیه با ۶‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار، امارات‌متحده‌عربی با ۴‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار و هند با ‌‌‌‌‌‌‌یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار بوده‌اند.

به گفته او این پنج کشور، در مجموع سهمی در حدود ۹۶/ ۷۳درصد از وزن و ۳۰/ ۷۶‌درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور را به خود تخصیص داده‌اند.

رضوانی‌فر افزود: اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار گرفته‌اند و در مجموع از نظر وزنی ۰۶/ ۵۷درصد و از نظر ارزشی ۲۰/ ۲۱درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین انواع گوشی‌های تلفن‌همراه در مجموع بالغ بر ۲‌میلیارد و ۲۸۰‌میلیون دلار، معادل ۷۲/ ۴‌درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده‌است.

رضوانی‌فر خبر داد که بر اساس گزارش‌های گمرک ۵ کشور عمده طرف معامله واردات، کشورهای امارات‌متحده‌عربی با ۱۵‌میلیارد دلار، چین با ۱۲‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون دلار، ترکیه با ۵‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار، هند با ۲‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار و آلمان با یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار بوده‌اند. این پنج کشور در مجموع از نظر وزنی ۱۹/ ۶۵درصد و از نظر ارزشی ۶۷/ ۷۵‌درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص

داده‌اند.  رئیس‌کل گمرک ایران ضمن تاکید بر سیاست گمرک در جهت روان‌سازی، تسهیلگری و حمایت ویژه از توسعه ترانزیت خارجی بیان‌کرد: ترانزیت خارجی کشور طی ۱۰ ماهه سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال‌قبل با رشد ۴۳/ ۷‌درصدی بالغ بر ۱۱‌میلیون ‌تن بوده‌است.