شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

ویژه نامه

  • انتخاب شهردار مشهد؛ احتمالا تا پایان شهریور ماه

    انتخاب شهردار مشهد همچنان یکی از موضوعات مورد بحث این روزهای این شهر است. انتخابی که با توجه به گذشت قریب به ۳ ماه از انتخابات شورای شهر و مشخص شدن ترکیب اعضای شورای جدید و متعاقب آن فرصت کافی برای بررسی گزینه های احتمالی و گرفتن برنامه از آنها کمی طولانی شده است. محمد کمال سروی ها، رئیس شورای شهر مشهد در آخرین اظهار نظرش در این باره وعده داده است که شهردار مشهد به زودی انتخاب می شود، اما زمان مشخصی را برای این انتخاب تعیین نکرده است. این هفته نیز به سراغ تنی چند از اعضای شورای شهر مشهد رفتیم تا جویای آخرین تحولات انتخاب شهردار شویم.
  • پاسخگویی به شهروندان بخشی از وظایف شهرداری است

    شهردار منطقه سه مشهد در جلسه پرسش و پاسخ با شهروندان که در مسجد الزهرا(س) برگزار شد، گفت: پاسخگویی و اخذ نظرات شهروندان در زمینه خدمات ارائه شده بخشی از وظایف شهرداری است. وی با بیان این مطلب که یکی از رویکردهای اساسی منطقه سه توجه جدی به فضای سبز است که این امر در دو بخش احداث پارک و نگهداری آن صورت می گیرد. وی ادامه داد: برای رسیدن به این مهم شهرداری منطقه سه سعی دارد با تغییر رویکرد خود به جای خرید زمین جهت ساخت پارک، محل های پر تردد شهروندان را تبدیل به پارک خطی کند، به طوری که اکنون ساخت پارک خطی فاطمیه در دستور کار قرار دارد و همچنین عملیات احداث پارک های هانی و شهید خاکزاد نیز طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از سال آینده اجرا خواهد شد.
  • دستگاه اجرایی ناکارآمد مانع بزرگ دولت یازدهم

    زهرا کریمی* دکتر روحانی با وعده تغییر شرایط نامطلوب کنونی و بهبود وضعیت اقتصادی رای و حمایت بخش عظیمی از مردم را جلب کرد. اکنون دولت یازدهم برای اجرای وعده‌هایش حرکت خود را آغاز نموده است، اما اکنون سوال این است که آیا اهرم‌های اجرایی و بازوان دولت سالم و باانعطاف است یا بیمار و کم تحرک؟
    ماشین بوروکراسی ایران فرسوده است. دستگاهی که بسیاری از کارکنانش برای بهبود عملکرد آن انگیزه و تلاشی ندارند و پیچ و خم‌های قوانین و مقررات آن منبعی برای کسب درآمدهای نامشروع گروهی از شاغلان همین سازمان‌ها و ادارات است.
  • قیمت ارائه‌ خدمات اتوبوس‌رانی تا پایان سال جاری تغییر نمی‌کند

    ایسنا- رییس اتحادیه‌ حمل و نقل درون شهری مشهد گفت: تا پایان سال جاری، هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای ارائه‌ خدمات اتوبوس‌رانی نخواهیم داشت و نرخ فعلی تغییر نخواهد کرد. خلیل دانش‌عدالت، عنوان کرد: در مشهد برای امکانات حمل‌ونقل و تعداد اتوبوس‌‌‌ها نیز مشکلی وجو د ندارد. وی با اشاره به سرویس‌دهی خاص مدارس توسط اتوبوس و مینی‌بوس اظهار کرد: این سرویس‌ها بنا به درخواست تعدادی از مدارس جهت ترد دانش‌آموزان در مسیرهای مربوط راه‌اندازی شده‌ است. دانش‌عدالت از وجود آرم و برچسب مدرسه بر روی این سرویس‌ها یاد و خاطرنشان کرد: هزینه‌ای که برای ارائه‌ی خدمات دریافت می‌شود، بستگی به مسیر طی شده دارد.
  • مددکاری در نظام اسلامی یک تکلیف است

    سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) سرمایه‌گذاری در بخش مددکاری اجتماعی را امری مهم دانست. به گزارش ایسنا- حسین انواری در مراسم اختتامیه سومین همایش «اقتصاد خانواده در فرهنگ رضوی» در توضیح دلایل مهم بودن سرمایه گذاری در حوزه مددکاری اجتماعی عنوان کرد: برای بهبود وضع عمومی مددجویان لازم است تا در حوزه مددکاری روی عواملی از قبیل اعتماد به نفس و پیشگیری از مخدوش شدن آن، احساس آرامش و رضایت‌مندی و ارتقاء ضریب سازگاری در حوزه اجتماعی سرمایه‌گذاری شود. وی افزود: اگر سرمایه‌گذاری به درستی انجام شود تبلور آن را در حوزه رفتاری شاهد هستیم و بدین گونه بسیاری از استعدادهای نهفته در مددجویان با ترمیم و ارتقا عزت نفس آنها آشکار می‌شود.
  • به بهانه انتشار نسخه خانگی «بغض»

    احمد ملک نژاد «بغض» نخستین ساخته بلند رضا دُرمیشیان است. در تاریخ سینما کارگردانان زیادی هستند که با همان ساخته نخست خود نگاه ها را به خود جلب کرده اند، همچون ژان لوک گدار با "از نفس افتاده". فرانسوا تروفو با " ۴۰۰ ضربه" و کوئنتین تارانتینو با "سگ های انباری". بغض را هم می توان پرداختی نو از فرمول معروف گدار دانست؛ یک زن و یک تفنگ تمامی چیزیست که برای ساخت یک فیلم به آن نیاز دارید. بغض شاید می‌توانست فیلم متفاوت تری باشد اگر. . . در همان شروع فیلم هم عنوان بغض با افشانه ای بر دیوار یا سطح سختی نوشته می‌شود.
  • خراسان رضوی میزبان مسابقه طرح و نقشه فرش دستباف منطقه شرق کشور

    رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی از تمدید مهلت فراخوان مسابقه طرح و نقشه فرش دستباف به میزبانی خراسان رضوی به عنوان استان معین منطقه شرق کشور خبر داد . به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی، ناصر فخرموحدی، هدف از برگزاری این مسابقه را که ویژه طراحان و نقاشان فرش دستباف در استانهای خراسان رضوی ، گلستان ، خراسان جنوبی و خراسان شمالی خواهد بود ، حفظ و ارتقاء توانمندیهای فرش دستباف ایرانی و ایجاد فضای مناسب به منظور ارائه خلاقیت و نوآوری های فعالان این حوزه بالاخص هنرمندان و طراحان جوان دانست .
  • آموزش مناسب؛ بازی برد - برد

    * علی ظریف آموزش مهم‌ترین تصمیم سرمایه‌گذاری است که هر فرد و یا والدینش در طول زندگی می‌گیرند. در اهمیت آموزش همین بس که در کشور‌های توسعه‌یافته بین ۱۲ تا ۲۰ سال از عمر هر فرد در مراحل آموزشی می‌گذرد. عمده کشورها به دلیل همین اهمیت، مخارج قابل توجهی بر روی این بخش صرف می‌کنند. به عنوان مثال در اقتصاد آمریکا به طور میانگین حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در آموزش عمومی هزینه می‌شود. این عدد در ایران نیز حدود ۵ درصد است. البته بایستی این نکته را مدنظر قرار داد که آموزش تنها شامل هزینه‌های صریح یا مستقیم (Direct Cost) نظیر امکانات فیزیکی، حقوق‌ معلم‌ها و کتاب‌ نیست.
  • پژمانیسم

    امیر شهلا بدون شک، دوره مدیریت محمد پژمان در شهرداری مشهد به عنوان یکی از دوره‌های درخشان مدیریت شهری در دومین کلان شهر مذهبی جهان ارزیابی می‌شود. این ادعا از لابه لای آمار و اعداد، پروژه‌ها و طرح‌ها، تحولات فرهنگی و از همه مهم‌تر، رضایت نسبی شهروندان از عملکرد شهرداری تحت زعامت شصت و یکمین شهردار مشهد قابل استنتاج است. بسیاری با دریغ‌ناکی، از عدم دعوت به کار مجدد شورای شهر چهارم از مهندس پژمان ۵۵ساله یاد می‌کنند و معتقدند حضور مجدد او در راس هرم شهرداری مشهد می‌توانست به ارتقای جایگاه و منزلت این ابرشهر تاریخی- زیارتی ایران کمک کند.
  • نشاط مهیمان محله های منطقه شش خواهد شد

    شهردار منطقه شش از برگزاری همایش های محله من، محله نشاط در منطقه شش خبر داد. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه شش، کوروش باوندی ضمن گرامیداشت دهه کرامت افزود : همزمان با دهه فرخنده کرامت و روزهای پایانی تابستان ویژه همایش های محله من محله نشاط در این منطقه برگزار خواهد شد. وی یادآور شد : این همایش ها از تاریخ ۲۰ لغایت ۲۹ شهریور در پنج نقطه از منطقه میزبان گروه های سنی مختلف خواهد بود که با بخش های متنوع و شاد نشاط و شادابی خاصی را برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد. باوندی تصریح کرد : بوستان های غدیر ، محمدیه ، نصرت ، رجا و مجتمع بهشتی مکان های مشخص شده برای برگزاری این برنامه ها می باشد که سعی شده در نقاط مختلف منطقه این جشن ها و برنامه ها اجرا شود.
  • در رابطه با ابومسلم با کسی تعارف نداریم

    مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی تصریح کرد: در حل مشکل باشگاه ابومسلم جانب‌داری و حساسیتی روی اشخاص وجود ندارد وما در این رابطه با کسی تعارف نداریم. هاشمی جواهری درباره انتشار نامه‌ای مبنی بر اعطای مالیکت باشگاه ابومسلم به وفایی اظهار کرد: باید توجه داشت که محتوای این نامه با آن چیزی که اعلام شده، متفاوت است. وی در خصوص علت عدم اعطای مالکیت باشگاه ابومسلم به وفایی، خاطرنشان کرد: حس کردیم با ادامه این روند در مدیریت باشگاه ابومسلم خراسان، شاید تعهدات مضاعفی بر فوتبال استان وارد شود و تمام ورزش خراسان را تحت شعاع قرار دهد و به همین دلیل تصمیم به سازماندهی امور گرفتیم.
  • مصوبه ساخت خط آهن مشهد-بجنورد-گرگان لغو شد

    مصوبه احداث خط آهن مشهد-گرگان به دستور وزیر راه،مسکن و شهرسازی لغو شد. به گزارش ایسنا، موسی‌الرضا ثروتی با اعلام این خبر افزود: قرار بر این بود تا عملیات آغاز این پروژه از بجنورد به مشهد باشد و اجرای این پروژه در اواخر عمر دولت دهم کلنگ زنی و شروع شده بود. وی تصریح کرد: با پیگیری‌های فراوان و پس از هشت سال برای این پروژه فاینانس مشخص شد، اما هم اکنون اجرای آن لغو شده است. ثروتی توضیح داد: برای حل این مشکل طی دو روز گذشته با وزیر نیرو صحبت شده است و علاوه بر آن برای تجدید نظر در اجرای مصوبه دولت یازدهم به هیات دولت نامه نوشته‌ایم.
  • تحلیل قیمت سهام شرکت «قند شیرین خراسان»

    سهیل روشن * قیمت سهام شرکت قند شیرین خراسان با نماد قشرین در ۱۸ ماهه گذشته در داخل یک مثلث متقارن در حال نوسان است. قیمت سهم هم اکنون در حال نزدیک شدن به راس مثلث است و با توجه به ماهیت ذاتی آن قیمت در بازه زمانی میان مدت در حال برابری از نظر عرضه و تقاضاست. به نظر سرمایه گذاران این صنعت منتظر تعیین قیمت نهایی شکر هستند. این امر می تواند تا ابتدای بهمن ماه به طول بیانجامد. اما در حال حاضر و در یک بازه زمانی کوتاه مدت قیمت سهام شرکت مذکور توان افزایش تا سطح ۶۸۰ تومان را دارد. پس از آن ممکن است قیمت دوباره تا سطح حمایتی ۶۰۰ تومان کاهش داشته باشد.
  • شهردار خوب، شهرداری ِپویا

    محسن شریفیان طرح‌های توسعه پایدار شهری اساسا به پروژه‌های زیربنایی و عمومی مثل: حمل و نقل، ترافیک، پارکینگ، کتابخانه، حفاظت محیط زیست، مراکز اشاعه هنرهای تصویری و نمایشی و بخش‌های مولد(انرژی پاک) و . . . اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. نه تنها با بزک کردن شهر طرح توسعه پایدار محقق نمی‌شود بلکه حتی روند توسعه هم در تنگنا قرار خواهد گرفت. از طرفی چه بخواهیم، چه نخواهیم ما مدت‌هاست که در از دست دادن فرصت‌ها یکه تاز هستیم اما باید باور کنیم که دیگر زمان جبران فرا رسیده است. بدین سبب و در آستانه انتخاب شهردار جدید مشهد به پاره‌ای از سرفصل‌های و تجارب جهانی اداره امور شهر در قالب جملات کوتاه می‌پردازیم به امید اینکه مفید فایده قرار گیرد.
  • تئاتر بدون کمک های دولتی نابود می‌شود


    معین محب علیان، مترجم و نمایشنامه نویس جوان مشهدی، متولد ۱۳۶۶، کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه حکیم سبزواری و دبیر آموزش و پرورش در شهرستان باخرز حوالی تربت جام است. وی از اواخر سال ۸۳ کار ترجمه و از سال ۸۵ مقوله اجرای تئاتر را با بازیگری شروع کرده است. او سابقه کارگردانی پنج نمایشنامه به قلم خویش را در کارنامه‌‌اش دارد:«زار زین به روایت نبرد اسکندر»،«جنون آغای روشن»،«آسمان هشتم»،«به پا نیفتی» با نگاهی به داستان کوتاهی از کافکا و «منتقد سفید» . افتخارات وی عبارتند از: جایزه مترجم برتر متون نمایشی از هشتمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد برای اثر «تشنگی»، جایزه مترجم برتر متون نمایشی خراسان در جشن اردیبهشت تئاتر ۱۳۹۲ مشهد و جایزه مترجم نمایشی برای چهارمتن نمایشی از دهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد.
  • افزایش ۵۵ هزار تنی تولید پسته در خراسان رضوی

    مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از افزایش ۵۵ هزار تنی تولید پسته این استان در سال ۹۲ خبرداد . قدسی اظهار داشت : در سال ۹۱ سطح زیر کشت پسته خراسان رضوی ۶۰ هزارو ۵۱۵ هکتار بود که شامل ۳۶ هزارو ۶۰۰ هکتار سطح بارور و ۲۳ هزارو ۹۱۵ هکتار سطح غیر بارور می شد . وی افزود : با متوسط عملکرد ۱۴۹۵ کیلوگرم در هکتار پارسال ۵۴ هزارو ۷۳۰ تن پسته خشک در خراسان رضوی تولید شده است . وی اضافه نمود : با توجه به افزایش قیمت پسته و مغرون به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی هر ساله حدود ۵ هزار هکتار به سطح زیر کشت باغات پسته اضافه می شود لذا انتظار می رود باعنایت به موارد فوق در سال ۹۲ سطح باغات پسته استان به ۶۵ هزار هکتار برسد .
  • آماده سازی چهل و سه مدرسه در استقبال از مهر

    شهردار منطقه شش از تنظیف و شستشوی بیش از ۴۳ مدرسه همزمان با فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت در سطح منطقه شش خبر داد. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه شش، کوروش باوندی در راستای برنامه های استقبال از مهر گفت : با فرارسیدن مهرماه از چندی قبل کمیته استقبال از مهر تشکیل و برنامه های این کمیته اعلام گردیده است. باوندی افزود : در همین راستا ۲۵ مدرسه ابتدایی ، ۱۰ مدرسه راهنمایی و ۶ دبیرستان و هنرستان در دستور کار قرار دارند و اقداماتی چون رنگ آمیزی محوطه و دیوارها، بهبود و آراستگی فضای سبز، هرس درختان ، شستشو و تنظیف ، تعویض و تجهیز سطل های زباله و تعمیر نیمکت ها انجام خواهد شد.
  • آینه - ۲۵ شهریور ۹۲

    روزنامه بهار- علی دینی ترکمانی در روزنامه بهار و در یادداشتی به بررسی راهکارهای میان‌مدت و بلند‌مدت کاهش بیکاری پرداخت: «اول اینکه باید تنگناهای پیش آمده درباره تامین منابع ارزی بنگاه‌های فعال و پروژه‌های سرمایه‌گذاری شروع شده و در دست اجرا رفع شود که این خود مستلزم رفع تحریم‌هاست. در صورت ادامه تحریم‌ها و کاهش توان صادرات نفتی، طبیعی است که مشکل «شکاف ارزی» پیش خواهد آمد و واردات خط‌های تولید دچار مشکل بیشتری خواهد شد که نتیجه آن کاهش ظرفیت‌های تولیدی و در تحلیل نهایی تعدیل نیروی‌کار و افزایش بیکاری است، در عین حال، پروژه‌هایی که قبلا شروع شده‌اند نیز متوقف خواهند شد و امکانی برای شروع پروژه‌های جدید وجود نخواهد داشت.
  • ۷۰ درصد بودجه آستان قدس رضوی صرف فعالیت ها و امور فرهنگی- اجتماعی می شود

    قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که ۷۰ درصد بودجه آستان قدس رضوی صرف فعالیت ها و امور فرهنگی و اجتماعی می شود و اصالت و اولویت در این نهاد مقدس با کار فرهنگی است، تصریح کرد: در نتیجه این نوع نگاه، امروز فارغ التحصیلان مراکز علمی آستان قدس رضوی در زمره برترین اساتید حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور هستند و این مجموعه در بسیاری از اقدامات فرهنگی و آموزشی به بلوغ و کمال رسیده است. به گزارش ستاد خبری جشن های میلاد رضوی، دکتر سید احمد علوی در مصاحبه تلویزیونی با شبکه پرس تی وی ضمن تبریک دهه کرامت رضوی و ایام میلاد با سعادت حضرت رضا(ع)، اظهار داشت: توسعه قلمرو سرزمین های اسلامی، شکوفایی علم و دانش در همه حوزه های علوم در اقصی نقاط دنیا و گسترش علوم از طریق تولید آثار مکتوب از ویژگی های بارز دوران زندگی امام رضا(ع) بود.
  • ۱۲۰۰ کیلومتر رکاب زنی به عشق امام رضا(ع)

    کاروان دوچرخه سواران شهرستان آران و بیدگل به حرم مطهر رضوی مشرف شدند. به گزارش ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی، جمعی از اعضای گروه دوچرخه سواری جوانان کویر شهرستان آران و بیدگل با نام کاروان دوچرخه سواری « محبان الرضا(ع) » برای گرامیداشت دهه کرامت و با هدف ترویج و فرهنگ سازی ورزش و ارزش‌های اسلامی در بین ورزشکاران حرکت خود را به سوی مشهد مقدس آغاز کرده بودند، به حرم مطهر رضوی مشرف شدند . سرپرست این گروه اظهار داشت: این کاروان ۸ نفره دوچرخه سوار، مسیر ۱۲۰۰ کیلومتری شهرستان آران و بیدگل تا مشهد امام رضا(ع) را طی ۱۲ روز رکاب زدند.
  • نقش تعاون در ایجاد رفاه اجتماعی برای دولت تدبیر و امید

    علی خوشخوی* رفاه اجتماعی از موضوعات مهم و موثر در جوامع بشری است و از جمله موضوعاتی مهمی است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است و بخش قابل توجهی از انرژی و دغدغه مسئولان سیاسی و برنامه‌ریزان اجتماعی را در جوامع گوناگون به خود اختصاص می‌دهد. به گونه‌ای که برخی از صاحب نظران فلسفه وجودی دولت‌ها و حاکمیت‌های ملل را مترادف با رفاه و تامین اجتماعی برای شهروندان قلمداد کرده و جابه‌جایی قدرت در راس حکومت‌ها را ناشی از واکنش مردم به سیاست‌های رفاهی نسبت می‌دهند که نظریه درستی هم است. ایجاد امید در بین مردم شریف ایران با روی کار آمدن دولت جناب آقای دکتر روحانی سرمایه بزرگی است که باید تداوم یابد که الحمدا.
  • آموزش و پرورش نیازمند مشارکت و عزم ملی

    رمضانعلی فیضی* آموزش و پرورش بنیادی‌ترین و اثرگذارترین نهاد تعلیم و تربیت کشور است که با داشتن بیش از دوازده میلیون دانش آموز و نزدیک به نهصد هزار نفر فرهنگی، مجری نظام آموزشی است. با عنایت به واقعیت‌های موجود، بدیهی است که تحقق موضوعات اساسی و پیچیده‌ای نظیر به کارگیری مدیران کارشناس‌محور و تخصص‌نگر، تربیت نیروی انسانی مجرب، تعامل مداوم عوامل درونی و بیرونی سیستم، نهادینه شدن کاربست‌های تحقیق و پژوهش در ترسیم نقشه راه آموزش، تامین منابع مالی پایدار، ایجاد تجهیزات و فضاهای کالبدی و ارزیابی فرایند محور، نیازمند توجه و اهتمام همه دست اندرکاران امر آموزش است.
  • تنها ۲۵ درصد بودجه مصوب سال ۹۱ در اختیار استان قرار گرفته است

    با توجه به عدم گفتگوی هیچ یک از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش، گزارش وضعیت آموزش و پرورش استان بر اساس آمار ها و مصاحبه پیشین رئیس این سازمان تهیه شده است که از نظرتان می گذرد. محمدتقی فخریان، رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استان در نشست خبری خود، اعلام کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت موظف است، سالانه بودجه‌ای را به نوسازی مدارس اختصاص دهد که متاسفانه در سال گذشته فقط ۲۵ درصد این بودجه در اختیار استان قرار گرفته است. احمد خاکسانی، مدیر آموزش ‌و پرورش گناباد هم گزارش داد: ۲۵ درصد پروژه عمرانی، آموزشی و تجهیز مدارس توسط خیّران این شهرستان در دست ساخت است.
  • چاقی مسئله ای ذهنی است

    الهام میرزاده امروزه یکی از اصلی‌ترین تفریحات مردم، خوردن است. این مورد و دیگر مواردی که سعی کردیم بر این گفتگو به آن بپردازیم سبب شده که چاقی به یکی از مسائل روز تبدیل شود. چاقی یکی از Risk factorهای بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون و سکته‌های قلبی است که هزینه‌های بهداشتی بسیاری برای جامعه در بر دارد. از تبعات دیگر چاقی می‌توان به انزوای اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس در تعاملات که منجر به عوارض روانی و هیجانی در این افراد می‌شود، اشاره کرد. علاوه بر این در جهان امروزی، معیار زیبایی و لاغری است و تأکید رسانه‌های جمعی به داشتن اندام متناسب منجر به هزینه‌های اقتصادی زیادی از جمله جراحی‌هایی چون لیپوساکشن، گانتروپلاستی، بای پس معده، استفاده از قرص‌های لاغری، ورزش‌های طاقت‌فرسا، مشاوره‌های روانی و مراجعه به متخصصان تغذیه شده است.
  • «دوباره زندگی» طرحی برای بانوان

    طرح (دوباره زندگی) چند سالی است در سطح مناطق سیزده گانه مشهد آغاز به کار کرده است و در طول همین زمان موفق به جذب تعداد زیادی از شهروندان به ویژه بانوان شده است. این طرح تلاش دارد شهروندان را هر چه بیشتر با مفاهیم شهروندی آشنا کند و در ضمن آموزش ها، به مقوله هایی بپردازد که در بطن زندگی افراد مثمر ثمر قرار گیرد و کاربردی باشد. این دوره های آموزشی برای بانوان با هدف ارتقای سطح مهارتی و فکری آنان و افزایش مهارت‌های شهروندی و در قالب کلاس‌های آموزشی دوباره زندگی در رشته‌های امداد و کمک‌های اولیه، ایمنی در منزل، ورزش درآپارتمان، تغذیه و سلامت، مدیریت اقتصاد خانواده، مدیریت زمان و .
  • اخبار کوتاه - ۲۵ شهریور ۹۲

    ایسنا- مدیر روابط عمومی دانشگاه فردوسی: اتوبوس رایگان می‌ماند، قیمت غذای دانشگاه ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. تسنیم- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی: ۱۰ میلیارد ریال از سوی خیران برای توسعه کتابخانه‌های عمومی استان جذب شده است. مهر- رئیس اداره آموزش و پرورش قوچان: ۶ پروژه از ۱۸ پروژه عمرانی اداره آموزش و پرورش قوچان تا پایان مهر‌ماه افتتاح می‌شود. شهرآرا- معاون حقوقی و موقوفات آستان قدس‌رضوی: بیشترین موقوفات جهان اسلام در مشهد است. خراسان- پژمانفر، نماینده مشهد: اتفاق بسیار غلطی در نوسازی اطراف حرم رخ داده که صدای آن بعدها در خواهد آمد.
  • با میوه ها و سبزیجات دوست باشیم

    گروه سلامت- یکی از مشغله‌‌‌های ذهنی اغلب افراد، انتخاب غذای سالم و مغذی است. شیوع عادت‌‌‌های غذایی ناسالم و گرایش به خوراک‌‌‌های نه چندان مغذی اما پرکالری باعث افزایش تعداد مبتلایان به انواع بیماری‌‌‌های مزمن و خطرناک مثل چاقی، دیابت و بیماری‌‌‌های قلبی شده است. در حالی که در بین متخصصان تغذیه این عبارات بسیار محبوب و مورد تاکید است: «غذا بخورید اما پرخوری ممنوع»، «با میوه‌‌‌ها و سبزیجات دوست باشید» جمله اول «غذا بخورید» ساده اما بسیار مهم است. منظور از غذا، غذاهای واقعی مثل میوه جات و سبزیجات، غلات و حبوبات، ماهی و گوشت است نه شبه غذاهایی که امروزه بسیار رایج شده و خالی از مواد مغذی اما پرضرر است.
  • در جستجوی توان از دست رفته

    افسانه پاک فطرت، ضحی زردکانلو در خیابان وکیل آباد مشهد از سال ۱۳۷۷خانه‌ی امیدی با نام موسسه توان‌یابان به همت خیران نیکوکار، بنا شده است که دختران و پسران معلول جسمی را به طور رایگان تعلیم و آموزش می دهد. ابراهیم هدایی مدیر عامل و موسس این خیریه به واژه ی معلول معتقد نیست. او می گوید همه‌ی کسانی که اینجا هستند به دنبال توان گمشده‌شان می گردند و در نهایت هم آن را خواهند یافت؛ و این فلسفه‌ی نام این موسسه است. وارد دفتر آموزشگاه می شویم، تازه داماد محجوبی نشسته روی ویلچر برای کمک هزینه‌ی وسائل زندگی‌اش ارباب رجوع آن اتاق بود و آقایی که از نگاهش محبت و دوستی موج می زد با بچه ها شوخی های شیرینی می کرد.
  • در روز چه مقدار آب بنوشیم؟

    الهه میرزاده اینکه تنها تشنگی را به عنوان نشانه‌ای برای نیاز به آب تلقی کنیم، شیوه درستی نیست. حال با این پرسش‌ها روبه‌رو می‌شویم که چه مقدار آب بنوشیم؟ بهترین زمان برای نوشیدن آب چه وقتی است؟ بدن ما چقدر به آب نیاز دارد؟ آیا همه ما به یک میزان به آب نیاز داریم؟ اکثر ما در زندگی روزمره خود توجه شایانی به مهمترین عنصر حیات خود نداریم. ماده‌ای که به گفته محققان بیش از ۷۵% وزن بدن مارا تشکیل می‌دهد. همچنین ۸۰% از مهمترین قسمت بدن ما، یعنی مغزمان از آب تشکیل شده است، اگر عنوان این مطلب را به خاطر نمی‌آورید احتمالا مغز شما خشک شده است! بله! در مغز ما مایعاتی هست که پروتئین و آنزیم‌ها را حمل و رقیق می‌کند و به رساندن آن به مقصد کمک می‌کند، هنگامی که منبع آبی مغز کم می‌شود، مایعات برای رساندن بار خود کند می‌شوند و در نتیجه عکس‌العمل دیرتری خواهیم داشت.
  • شهریه‌های آموزشی ؛ سرمایه‌گذاری یا هزینه؟

    آزاده چشمه سنگی امروزه موسسات آموزشی در جامعه ما به دو دسته کلی دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شوند. از سال ۱۳۶۷ که تورم ناشی از جنگ و افزایش جمعیت، موجب کاهش درآمد دولت و منابع مالی آموزش و پرورش شده بود، زمینه برای تاسیس مدارس غیرانتفاعی، با هدف جلب منابع مالی از سوی قشر مرفه جامعه در جهت خدمت‌رسانی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان غیرمرفه و ارتقاء سطح آموزش و پرورش کل فرزندان کشور، ایجاد شد. از طرفی رشد قابل توجه جمعیت پس از انقلاب، متولدین دهه شصت را که آماده ورود به مدارس شده بودند، با کمبود امکانات آموزشی مواجه ساخت.
  • اهم فعالیت های شهرداری منطقه ۸ به مناسبت دهه کرامت

    علیرضا خادم پیر شهردار منطقه ۸ مشهد به معرفی فعالیت های این شهرداری در ایام دهه کرامت پرداخت. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه علم و هنر آشپزی به مدت ۱۱ روز با "عنوان جسم و بدن سالم =روح و روان سالم " در میدان ۱۵ خرداد در غالب کارگاه‌ها و مشاوره‌های گروهی گفت:این نمایشکاه با همکاری شورای اجتماعی محلات وکانون مخترعان ایران و در ادامه اجرای طرح "محله ما، محله زندگی" همزمان با آغاز دهه کرامت برگزار شد. خادم پیر در ادامه به برگزاری نمایشگاهی با مفهوم ولایت و امامت امام رضا(ع) در چند نقطه اشاره کرد و گفت:مشارکت و برگزاری جشنواره "شهر شهر" با ۱۰ غرفه دربوستان بزرگ ملت،جشنواره گردشگری مشهد در بوستان بزرگ کوهسنگی،برگزاری ۴ جشن محلی در نواحی مختلف منطقه،فضا سازی محیطی ۱۵۰۰ پرده الوان در معابر اصلی و اجرای ۴هزار متر نقاشی دیواری به مناسبت دهه کرامت از دیگر اقدامات این شهرداری در راستای گرامی داشت دهه کرامت بوده است.
  • مصرف گرایی

    «من می‌خرم، پس هستم» شعار فرهنگ مصرف‌گرایی یا Consumerism است. مصرف‌گرایی یک مفهوم اقتصادی اجتماعی است که خرید کالاها و خدمات را به هر میزان بیشتر تشویق می‌کند. بسیاری شروع این اصطلاح را از طریق تورستن وبلن می‌دانند. وبلن اقتصاددان و جامعه‌شناس آمریکایی و از رهبران نهادگرایی است که در شاهکار خود، «نظریه‌ی طبقه‌ی مرفه»، به معرفی عبارت «مصرف متظاهرانه» می‌پردازد. البته این نظریه تنها یک بُعد از مصرف‌گرایی است. مصرف
    مصرف(Consumption) در لغت به معنای خرج کردن و مصرف‌گرایی عبارت است از اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و دارایی‌های مادی.
  • پیش بینی تشرف ۳ میلیون زائر در شب و روز میلاد امام رضا(ع)

    معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: پیش بینی می شود در شب و روز میلاد حضرت امام رضا(ع) ۳ میلیون زائر به حرم مطهر رضوی مشرف شوند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، محمود ممتاز در برنامه تلویزیونی شبکه خراسان رضوی ضمن تبریک دهه کرامت عنوان کرد: در شب میلاد امام رضا(ع) ۳میلیون نفر در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته توفیق حضور در حرم مطهر رضوی را پیدا می‌کنند که آمادگی لازم برای پذیرایی از این تعداد زائر و تسهیلات مورد نیاز برای رفاه حال آن‌ها در نظر گرفته شده است. وی با بیان این‌که در دهه کرامت رضوی برای مجاوران نیز خدماتی در نظر گرفته شده است، گفت: اهدای هدیه به معلولان ذهنی حرکتی، عیادت ۳۰۰ گروه خدام از تمام بیماران در بیمارستان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، اهدای بسته‌های متبرک به خادمین یک هزار مسجد در مشهد، عطر افشانی گلزار شهدا، آزادی ۸۸ زندانی جرایم غیر عمد و دعوت از ۹۰ گروه از خانواده تحت پوشش بهزیستی، امداد، ناشنوایان، سالمندان بی‌سرپرست و خانواده‌های شاهد و ایثارگر جهت تشرف به حرم مطهر رضوی از آن جمله است.
  • اقتصاد ایران در تنگنای توسعه

    حمید زمان زاده، محمد صادق‌الحسینی با مقدمه دکتر موسی غنی‌نژاد نشر مرکز از جایی که در تحلیل هر اقتصادی از سطوح کلان یک اقتصاد تا سطوح خرد، تحلیلگر با یک دوگانه تحلیلی تحت عنوان ساختار-عملکرد روبه‌روست، در تحلیل اقتصاد ایران نیز با این دوگانه تحلیلی مواجه هستیم. پس ناگزیریم به دو سطح متفاوت از تحلیل بپردازیم. در سطح اول وقتی سخن از سطح ساختاری به میان می‌آید، یک نظام اقتصادی شکل‌یافته در سیر تاریخی مدنظر است که روابط و تعاملات میان دولت، بازار و چارچوب نهادی را شکل می‌دهد و حدود و ثغور عملکرد اقتصادی را روشن می‌کند.
  • با اجرای روشهای مهاربیماری ها ی گیاهی در گلخانه، مصرف سموم کاهش می یابد

    مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: وجود رطوبت و دما در محیط گلخانه زمینه را برای گسترش بیماری ها فراهم می کند. محمد سمیعی افزود : در کنترل این بیماری ها، استفاده ازسموم هم کمک چندانی نمی نماید. بنابر این اجرای روشهای مهار بیماریهای گیاهی در گلخانه ها می تواند به مقدار قابل ملاحظه ای خسارت ناشی از بیماری ها را کاهش دهد.
    وی اضافه نمود : ضد عفونی گلدانهای مستعمل قبل از استفاده ، کشت نشاء در خاک یا بستر استریل ، تقویت گیاهان کشت شده با آبیاری منظم و تغذیه مناسب و در صورت نیاز کود دهی را می توان به عنوان بخشی از این روشها ذکر نمود.
  • تولیدبیش از ۲ میلیون تن سیمان در خراسان رضوی

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در پنج ماهه اول سال جاری بیش۲ میلیون تن سیمان در استان تولید شده است. به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ، ناصر فخرموحدی در حاشیه بازدید از مجتمع سیمان غرب تربت جام با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی این طرح افزود : صنعت سیمان استان با حرکتی رو به رشد خود را به ظرفیت تولید ۲. ۰۲ میلیون تن در پنج ماهه نخست سال ۹۲ رسانده است . وی سیمان را یکی از کالاهای مهم صادراتی در بخش صنعت، معدن و تجارت دانست و اظهار داشت: در پنج ماهه اول سال ۹۲، از خراسان رضوی ۴۲۰ هزارتن سیمان به ارزش ۳۴ میلیون دلار به کشورهای آسیای میانه و افغانستان صادر گردیده است .
  • جوابیه موسسه اقتصادی رضوی خطاب به وزیر نیرو

    موسسه سازمان اقتصادی رضوی با ارسال جوابیه ای به رسانه ها توضیحاتی پیرامون اظهارات اخیر وزیر نیرو درباره پروژه راه آهن مشهد-گرگان ارائه و وی را به اظهارات خلاف واقع و عدم رعایت اخلاق متهم کرده است. در بخشی از این جوابیه آمده است: «حضرتعالی در گفتگوی تلویزیونی بارها به واگذاری نیروگاه‌ها و اموال بیت المال در ازای ۱۵% فاینانس از سوی یک شرکت اشاره نموده اید، در حالیکه آنچه مورد واگذاری قرار گرفته ۴۹ درصد سهام دولت در شرکت مهاب قدس است و لاغیر، لذا تعمیم اذهان عمومی به تاراج بیت المال از سوی متعاقدین آن به طریق واگذاری اموال دولتی، غیر از توسل به ابزار غیر اخلاقی برای هدفی نا مشروع نیست.
  • توسعه سیاسی یا توسعه اقتصادی؟!!

    محمدرضا میرشکاری توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی به عنوان دو رویکرد اساسی و متفاوت در تعیین سیاست‌های کلی دولت‌های مختلف در سال های اخیر مطرح بوده است. گرچه هر دولتی بنا به گرایشات خود معمولاً به یکی از این دو رویکرد اولویت بخشیده است، اما باید اذعان کرد راه بهبود شاخص‌های توسعه نظیر درآمد سرانه بالا، امید به زندگی بالاتر، سطح بهداشت و سلامت بالاتر، گسترش فناوری اطلاعات در جامعه، آموزش عمومی و تخصصی مطلوب‌تر، نرخ مرگ و میر کمتر کودکان، نرخ بیکاری پائین، افزایش رفاه اجتماعی و. . . گرایش توامان به این دو رویکرد است.
  • جشنواره تبدیل به سوگواره شده بود

    ضحی زردکانلو، مهشاد عزیزی دهمین دوره جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد در مرداد ماه و در دو سالن بهار و عروسکی تئاتر شهر برگزار شد. در ادامه گفتگوهای کوتاه ما با جواد بزازان کارگردان برگزیده از نگاه هیئت داوران برای نمایشنامه مرد سینمایی، سحر رضوانی نویسنده برگزیده هیئت داوران و منتقدان برای نمایشنامه رقص روی پشت کژدم‌ها و سمیرا علی‌نژاد مقام دوم خوانشگری از نگاه هیئت داوران و برگزیده هیئت منتقدان برای نمایشنامه دکلره آمده است. این گفتگو بر اساس سوالات یکسان با این سه هنرمند به صورت جداگانه انجام شده است.
بیشتر