شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه نامه

  • بزرگان غذا در سالن اجلاس

  • مالیات بر سیگار به جای مالیات بر غذا

    «پیشنهاد ما این است که مالیات بر ارزش افزوده از صنعت غذا حذف شود و همزمان با حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت غذا، مالیات بر سیگار افزایش یابد تا درآمدهای مالیاتی دولت نیز کاهش نیابد. » این پیشنهاد را فعالان صنعت غذا در همایش بزرگداشت روز جهانی غذا به تصمیم سازان و متولیان دولتی صنعت غذای کشور دادند. طراح این پیشنهاد، محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران است که در بیان دلایل طرح چنین پیشنهادی خطاب به مسوولان می گوید: اساسا مواد غذایی اصلی ترین محصول در سبد خانوارها است که اگر دولت به هر طریقی، زمینه افزایش قیمت تمام شده تولید این محصولات را از طرقی چون افزایش مالیات فراهم کند، به ناچار، هزینه آن بر دوش مصرف کنندگان نهایی سنگینی خواهد کرد و این امر به ضرر تمامی مخاطبان صنعت غذا تمام خواهد شد.
  • اوضاع صنعت غذا از زبان تشکل ها

    نیاز جدی به تعامل دولت و بخش خصوصی
    pic۱ «شاهرخ ظهیری»، پیشکسوت صنعت غذا معتقد است: اگر چشم انداز ترسیم شده برای صنعت غذا در همایش روز جهانی غذا، مورد توجه مسوولان و تصمیم سازان قرار گیرد، این همایش می تواند به پویایی صنعت غذا بسیار کمک کند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رییس کمیسیون صنایع غذایی و کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تعامل میان دولت و بخش خصوصی، زمینه ساز توسعه تولید و صادرات محصولات باکیفیت در صنعت غذا می شود، تصریح کرد: ایران در صورت داشتن یک برنامه منظم، می تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی غذایی کشور، مازاد تولیدات کشاورزی را در قالب صادرات، عرضه کند.
  • تلاش های بخش خصوصی را زیر سوال نبرید

    خلیلی به نمایندگی از صنعت غذا، از تلاش های سازمان ملی استاندارد به ویژه در حوزه صنعت غذا، تقدیر و از افرادی که عملکرد این سازمان را زیر سوال می برند، انتقاد کرد و گفت: شاید ملایمت در گفتار و اعتدال در رفتار رییس سازمان استاندارد است که سبب شده، برخی افراد به راحتی، عملکرد سازمان متبوع وی را زیر سوال ببرند، اما تلاش در جهت برون سپاری و تقویت بعد نظارتی سازمان استاندارد و ایجاد یک سازمان نظارتی پویا از جمله فعالیت های سال های اخیر «نظام الدین برزگری» است. در این مسیر، کانون انجمن های صنایع غذایی با عقد تفاهمنامه ای با سازمان ملی استاندارد توانست بیش از صد استاندارد ملی در حوزه صنایع غذایی را تدوین کند و گام موثری در توسعه فرهنگ استاندارد بردارد.
  • صنعت غذا پیشتاز مشارکت دولت و بخش خصوصی

    نفیسه آفرین‌زاد امسال همزمان با روز جهانی غذا، کانون صنایع غذایی ایران پیش قدم شد تا با مشارکت متولی دولتی این بخش یعنی سازمان غذا و دارو، فعالان صنعت غذا و تصمیم سازان را در سالن اجلاس سران کشور گردهم آورد تا در نشستی، به بررسی چالش ها و چشم انداز پیش روی صنعت غذای کشور بپردازند؛ در این نشست، از «تحریم»ها و تبعات آنها بر فعالیت اقتصادی صنعتگران به عنوان یک چالش تحمیلی از خارج و از سوی دیگر، «سوءمدیریت» های داخلی سخن به میان آمد تا برخی «غفلت»ها از تولید غذای ایمن و سالم از سوی تولیدکنندگان کشور.
  • چالش‌های صنعت غذا ی ایران چیست؟

    دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران که نهاد متبوعش، برگزارکننده همایش بزرگ بین المللی «بزرگداشت روز جهانی غذا» بوده، معتقد است: بخش خصوصی ایران هم اکنون توان این را دارد که بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه را در دست گیرد. علی موحد البته یک شرط را پیش روی اجرایی شدن این هدف می گذارد: «اینکه دولت و بخش خصوصی یکصدا باشند و با مشارکت یکدیگر در مسیر صنعت غذا، ظرفیت های بالقوه پیشرو را بالفعل کنند. » ظرفیت عظیم همایش روز جهانی غذا وی در گفت وگویی که با روزنامه «دنیای اقتصاد» داشت، علاوه بر مطلب فوق، به اهمیت برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی غذا در سطح نمایندگان رده بالای دولت و مجلس و نیز مشارکت گسترده فعالان بخش خصوصی و صنعتگران در این همایش، اشاره و تاکید کرد: تعیین یک روز از ایام سال به عنوان «روز جهانی غذا» بیانگر اهمیت و ارزش و جایگاه ویژه صنعت غذا در حیات و سلامت بشر است؛ چرا که رشد روزافزون جمعیت و محدودیت منابع، تقاضا برای غذا را روزافزون کرده است.
  • قطعنامه «روز جهانی غذا»

    اما «کاوه زرگران»، دبیر همایش بزرگداشت روز جهانی غذا و عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران کسی است که در پایان همایش، قطعنامه پایانی را قرائت کرد . قطعنامه‌ای که حاوی راهکارها و پیشنهادهایی برای توسعه صنعت غذا و تسهیل امور صنعتگران فعال در صنعت غذای کشور بود. در این قطعنامه می خوانید: فائو (سازمان جهانی خواربار) در ماه اکتبر سال ۱۹۴۵ میلادی، بر اساس گردهمایی نمایندگان ۴۲ کشور جهان در «کبک» کانادا، تاسیس شد و در حال حاضر، بزرگ ترین موسسه تخصصی سازمان ملل متحد به شمار می رود. هدف اساسی «فائو»، زدودن فقر و گرسنگی در همه جهان است و «فائو» هدف خود را تامین غذا برای همگان می داند.
بیشتر