شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه نامه

  • کاهش واردات قاچاق به کشور

    رئیس سازمان صنعت استان تهران از پرداخت یارانه به تولید‌کنندگانی که در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنند خبر داد و ابراز امیدواری کرد مشوق‌های صادراتی از سال آینده بیشتر شود. یدالله صادقی در مراسم آغاز به کار دومین نمایشگاه و جشنواره فروش مبلمان منزل و دکوراسیون اظهار داشت: با توجه به تغییرات نرخ ارز در حال حاضر ورود کالای قاچاق به کشور کاهش پیدا کرده است و در زمینه مبلمان محصولات داخلی با برندهای ترک و ایتالیایی رقابت می‌کنند. صادقی در خصوص جوایز صادراتی گفت: برای اعزام هیئت‌های تجاری و همچنین شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور دولت از تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان حمایت می‌کند و امیدواریم که از سال آینده سایر مشوق‌های صادراتی نیز از سر گرفته شود.
  • سرمایه گذاران معادن را از بلاتکلیفی نجات دهید

    تاخیر در صدور پروانه‌ بهره‌برداری طویل مدت برای معادن شن‌وماسه آبرفتی به یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان این بخش تبدیل شده و آنان را از سرمایه‌گذاری در جهت اعمال دقیق‌تر اصول فنی و رعایت مسایل ایمنی بازداشته است. علی تاجیک رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران هفته گذشته در واکنش به طولانی شدن روند صدور مجوزهای بهره‌برداری معادن شن‌وماسه آبرفتی استان تهران خواستار رفع موانع موجود در این زمینه شد. با وجود گذشت دو سال از ابلاغ قانون اصلاح قانون معادن (۱۹/۹/۹۰) و تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون جدید معدن، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران پروانه بهره‌برداری بلند مدت برای واحدهای تولید شن و ماسه آبرفتی عضو انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران صادر نشده است.
  • رگه های طلا در معدن مس چراغی

    پس از آن که گزارشی دال بر وجود رگه‌های مس در معدن لپه‌زنک در جنوب شرق تهران در رسانه‌ها منتشر شد، اکنون خبرهایی دال بر وجود رگه‌های طلا در این معدن به گوش می‌رسد. اکتشافات و بررسی های انجام شده و همچنین روند سریع کار در این معدن همگی حاکی از بهره برداری و استحصال مس از این معدن طی یکسال آینده می باشد و به یقین می‌توان گفت، دیری نخواهد گذشت که چهره معدنی استان تهران همسو با تولیدات مصالح ساختمانی ، تولیدات فلزات ارزشمندی چون مس و طلانیز داشته باشد. علی‌اکبر چراغی مکتشف معدن لپه‌زنک هفته گذشته با اعلام این خبر از ارسال کانی‌های نمونه‌برداری شده سیستماتیک از داخل ترانشه ها به آزمایشگاه موسسه ‌تحقیقات پیشرفته فرآوری مواد معدنی ایران به آزمایشگاهی در خارج از کشور برای آنالیز و مشخص شدن درصد مس و طلا و همچنین از وجود طلا در این معدن خبر داد.
  • ساماندهی صنایع و مشاغل در قالب مدیریت جامع اقتصاد شهری

    مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران بر لزوم اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از نابسامانی مشاغل شهری و ساماندهی نظام اقتصادی در قالب مدیریت جامع اقتصاد شهری تأکید کرد. حمیدرضا مظاهری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان این مطلب افزود: توسعه شهر تهران بدون توجه به الزامات برنامه‌های فرادستی ممکن نیست. وی افزود: از جمله این برنامه ها طرح‌های تفصیلی، هادی و راهبردی از یک‌سو و مهاجرت بی‌رویه به کلانشهرهای کشور، از جمله پایتخت و عدم تناسب برنامه‌های اقتصادی با حجم جمعیتی شهر تهران از سوی دیگر است.
  • لزوم اجرای تفاهم نامه ۷ ماده ای

    نشست هم‌اندیشی حوزه معاونت معدنی و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و کارشناسان این معاونت با اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه مخلوط ‌کوهی استان و دیگر بهره‌برداران غیرعضو هفته گذشته در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد. در مهندس مهدی ضابطی، رئیس هیات‌مدیره انجمن هدف از برگزاری این نشست را بررسی مشکلات فعالان معدنی استان و بهبود چرخه و تولید مواد معدنی عنوان کرد. در حالی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه مخلوط‌ کوهی استان تفاهم‌نامه‌ای در ۷ بند برای ساماندهی تولید شن‌وماسه به امضا رسانده‌اند این تفاهم‌نامه به‌دلایلی نامشخص طی یکسال گذشته تاکنون اجرایی نشده است.
  • واحد‌های تجزیه مواد معدنی را «های تک» تلقی کنید

    در حالی که ایران به عنوان یکی از دارندگان اصلی ذخایر معدنی در دنیا شناخته شده و بخش معدن به عنوان محوری اصلی در توسعه کشور تلقی می‌شود خدماتی که به فعالان این بخش داده می‌شود هیچ انطباقی با انتظاری که از آنان می‌رود، ندارد. مهدی شکوریان، مدیرعامل شرکت مطالعات مواد معدنی زرآزما هفته گذشته در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدنی و صنایع معدنی در دیدار مهندس یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از غرفه این شرکت خواستار بازنگری در نحوه برخورد با سرمایه‌گذاران بخش معدن و خدمات مرتبط با آن شد.
  • رفع مشکلات واحدهای تولیدی و خدماتی استان تهران

    مهندس سید حسین هاشمی استاندار تهران در اولین سفر خود به شهرستان اسلام شهر از یک واحد صنعتی و یک واحد پایانه گل و گیاه بازدید کرد. براساس این گزارش، در بازدید استاندار و هیئت همراه از کارخانه الکتروژن اعلام شد: موانع رفع توسعه این شرکت برطرف و با ساخت و ساز صنعتی جدید الکتروژن پیش بینی می شود تعداد ۵۰۰ نفر پرسنل جدید به نیروهای فعلی شرکت اضافه شود. همچنین در بازدید از واحد خدماتی پایانه گل و گیاه نیز مقرر شد، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در ۳ مرحله به این واحد پرداخت گردد. هاشمی قبل از بازدید از این واحدها، در ملاقات های جداگانه با مردم و فعالان اقتصادی شهرستان خواستار تسریع در رفع معضلات و تنگناهای اقتصادی و خدماتی این شهرستان شد.
  • ایجاد واحدهای بتن و آسفالت نیاز به مجوز جدید ندارد

    ادامه از صفحه اول - دکتر مجید پورمقدم معاون حوزه معدنی و صنایع معدنی سازمان این نشست را بررسی مشکلات فعالان معدنی استان و بهبود چرخه تولید مواد معدنی عنوان کرد و از ایجاد کمیته‌ای مشترک با انجمن برای ایجاد تعامل دوجانبه جهت رسیدگی و رفع موانع تولید خبر داد. این مقام معدنی استان تهران از چندی قبل و پس از ابلاغ اصلاحیه قانون جدید معادن با انجام مکاتباتی با سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی استان تحرکاتی را در جهت کمک به فعالان معدنی و رفع مشکلات آنان از جمله صدور پروانه‌های درازمدت آغاز کرده است.
  • صدور حواله های قیر و گازوئیل مغایر با نیاز واقعی است

    توجه به نیاز منطقه و خودداری از صدور مجوزهای مازاد که تعادل عرضه و تقاضا را در بازار به هم زده و زمینه ساز هرز رفتن سرمایه ها می شود از خواسته‌های اصلی تولیدکنندگان آسفالت است که در صورت عقد توافقنامه با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرتفع خواهد شد در شرایطی که دستگاه‌های دولتی میلیاردها تومان به پیمانکاران بخش خصوصی بدهکار هستند حداقل انتظار پیمانکاران این است که وجوه مربوط به دیون قانونی آنان مثل بیمه و مالیات بر ارزش افزوده از سوی بدهکاران دولتی در اختیار آنان قرار گیرد. ابوالقاسم عسگری، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت استانهای تهران و البرز و مدیرعامل شرکت پاکسارشن هفته گذشته در دیدار عباسعلی ایروانی معاون مدیر کل نظارت و بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه مجید پورمقدم معاون امور معدنی سازمان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و گروهی از کارشناسان این معاونت از تاسیسات تولیدی شرکت این درخواست را مطرح کرد.
  • رشد ۳۴ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به گرجستان

    اولین نشست و همایش تخصصی راهکارهای توسعه روابط تجاری فعالان اقتصادی دو کشور ایران و گرجستان ۲۲ دیماه در تهران برگزار می شود. هوشنگ رضایی ثمرین معاون توسعه بازرگانی خارجی استان تهران در گفت و گویی با اعلام این خبر افزود: این نشست در سالن همایش های صدا و سیما از ساعت ۸ الی ۱۶ با حضور مسئولان و مدیران دستگاهها و بنگاههای تولیدی صادراتی و تجار کشور گرجستان برگزار خواهد شد . وی اضافه کرد: ارزش صادرات کالا و خدمات از ایران و گرجستان در ۸ ماه گذشته ۱۰۷۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است.
  • درخواست پروانه بلند مدت برای معادن

    واحدهای تولید شن و ماسه آبرفتی خواستار تسریع در روند صدور پروانه بهره‌برداری بلند مدت جهت معادن شن و ماسه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت شدند. محمدحسین دلربایی نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن شن و ماسه آبرفتی استان تهران و مسئول انجمن شن و ماسه شرق تهران، هفته گذشته در نشست مشترک برخی اعضای این انجمن با مهندس عباسعلی ایروانی معاون مدیر کل نظارت و بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه دکتر پورمقدم، معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و گروهی از کارشناسان این معاونت، خواستار مساعدت برای حل مشکلات این صنف گردید.
  • کار پرزحمت و شاق کنترل بازار تهران

    خلیل پرتو‌زاده به عنوان سرپرست جدید معاونت توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران منصوب و معرفی شد. به گزارش خبرنگار ما، مراسم معارفه و تودیع این معاونت با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ، نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف کشور، اعضاء هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران و جمعی از معاونین و روسای ستادی سازمان برگزار شد. صادقی در این جلسه اقدامات و مدیریت مناسب مجتبی شیرقاضی معاونت سابق را در شرایط حساس و تحریم کشور و در موقعیتی که مرحله اول هدفمندی یارانه ها به مرحله اجرا درآمد بسیار ارزنده و مثبت تلقی کرد و افزود: نقش معاونت بازرگانی داخلی در کنترل بازار تهران کار پرزحمت و شاقی است که امیدواریم مدیریت جدید هم مانند مدیریت سابق از عهده این کار به خوبی برآید.
  • استقبال فعالان صنعتی و خدماتی ازهمایش ۹ اسفندماه

    برای نخستین بار، همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان استان تهران ۹ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد. به گزارش خبرنگار ما، در ارتباط با استقبال صنعتگران و فعالان بخش خدماتی از برگزاری این همایش، هفته گذشته دومین جلسه چگونگی اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان با حضور واحدهای تولیدی شاخص استان تهران برگزار شد. علیرضا موسوی مجد معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این جلسه کلیات و مبانی اعطای گواهینامه را ارائه داد. وی اعلام کرد: در این طرح ، واحدهای تولیدی و خدماتی که در جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان فعالیت موثر انجام داده اند مورد شناسایی قرار گرفته و در صورت احراز شرایط ، در همایش ۹ اسفندماه گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان را دریافت می نمایند.
بیشتر