شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه نامه

  • در بازار بزرگ عراق از رقابت جا نمانیم

    ظرفیت‌های همکاری فوق‌العاده‌ای میان ایران و عراق وجود دارد و شرایط مناسبی برای همکاری دو کشور موجود است. در حال حاضر برای عراق بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی شده است. این آمار خود نشانگر فرصت مناسب پیشرفت عراق است. از طرف دیگر، یکی از تفاوت‌های عراق با سایر کشورها برای روابط تجاری با ایران این است که این کشور مصرف‌کننده کالای نهایی ماست. نکته مثبت دیگر برای همکاری ایران و عراق، اراده جدی رهبران دو کشور برای گسترش روابط است. از جمله پتانسیل‌های موجود هم می‌توان به مرز طولانی ، گذرگاه‌های متنوع مرزی -که تعداد آن در حال حاضر هفت گذرگاه است- ۱۲-۱۰ بازارچه مرزی، یک سفارت‌خانه فعال و ۵ سرکنسولگری عراق اشاره کرد.
  • توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی، محور سیاست گذاری های اقتصادی

    دست یابی به نرخ بالای رشد اقتصادی برای کشوری که در مراحل اولیه ی توسعه است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به نوسانات موجود در قیمت جهانی نفت، پایان پذیر بودن این منبع زیر زمینی و ماهیت ثروت ملی حاکم بر آن، این سوال اساسی را پیش روی مسئولان اقتصادی ، صاحب نظران و کارآفرینان متعهد کشورمان قرار داده است که کدامین راهکار می‌تواند ساختار اقتصادی کشور را که دچار ناکارآمدی و عدم تولید ثروت شده است، دگرگون کرده و امکان توسعه ی اقتصادی کشور را در عمل محقق سازد. در شرایطی که ارزش تولیدات صنعتی کشورهای مختلف جهان رو به رشد دارد و طیف وسیعی از کشورها سیاست‌های اثر بخش توسعه ی صادرات غیر نفتی را در راس برنامه های اقتصادی خود قرار داد ه اند، به اعتقاد صاحب نظران مسائل اقتصادی، در شرایط کنونی توجه جدی و همه جانبه به سمت صادرات غیر نفتی به طور عام و توجه به صادرات خدمات به عنوان یکی از کارآمدترین انواع آن به طور خاص میتواند از محوریت سیاست گذاری های توسعه ی اقتصادی باشد.
  • Expansion of Technical and Engineering Services Exports, an Approach towards Cutting Dependence on Oil Revenues

    Exporting technological products as well as technical and engineering services is one of the most important pillars of economic development. Considering the self sufficiency of Iran to develop and implement many projects and the capability of Iranian engineers, exporting technical and engineering services can act as a pillar for boosting production-based and oil-free economy, as it is practiced in many of the developed nations.


    We have conducted an interview with Mr. Farzin Mahdiyar in this regard.
  • در بازارهای خارجی برای پیمانکاران فرش قرمز پهن نمی‌کنند

    شرکت گام اراک از جمله شرکت‌های خصوصی‌ است که اکنون، سابقه فعالیت‌اش به بیست‌وسه سال می‌رسد. این شرکت در زمینه دکل‌های خطوط انتقال برق فشار قوی فعالیت دارد و کار خود را با ساخت دکل‌های برق فشار قوی آغاز کرد و بعد از آن نیز، فعالیت‌اش را در زمینه طراحی دکل‌های برق فشار قوی ادامه داده و امروز یکی از قوی‌ترین تیم‌های مهندسی و طراحی دکل‌های برق را در اختیار دارد. این شرکت در وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران سوابق درخشانی دارد و خطوط انتقال برق زیادی را در سطح ملی اجرا کرده و در شرکت‌های تابعه وزارت نیرو نیز، شرکتی شناخته شده و معتبر است.
  • The First Iranian Exporter of Techno-Engineering Services

    Seyed Mohammad Sadr Hasheminejad was born in ۱۹۵۰ in the city of Kerman. He was graduated in civil engineering from Technical Faculty of Tabriz University. He has experienced tough years to realize his goals and achieve his objectives. He refers to "perseverance" as the main factor for success in life. "I will not forget the days I worked in some companies as trainee until finally got employed. My first monthly salary was US$۴۲۰. I also remember the day I went to Zanjan and launched contracting job by construction of a bridge project jointly with a friend.

  • Pars Kayhan Company The first Iranian contractor of Iraqi Ministry of Oil

    Pars Kayhan is among the Iranian companies which have carried out various projects both inside and outside the country successfully. The company has a number of projects in hand, as well. Particularly in Iraq, Pars Kayhan Company is implementing large and important projects.


    In the Iranian calendar year ۱۳۹۱ (March ۲۰۱۲-March ۲۰۱۳), the company prepared a plan for developing its activities in Iraq. The company was the first and the sole Iranian company which was qualified by the Oil Company of Iraq and participated in Iraq's international tenders.
  • ایران می تواند قطب تجارت برق ، تامین تجهیزات و اجرای پروژه های برقی در منطقه باشد

    سابقه فعالیت های محمود جنتیان با کار در شرکت برق منطقه‌ای اصفهان آغاز می شود و تا هنگام بازنشستگی مدیریت بخش‌های متفاوتی را در حوزه صنعت برق کشور بر عهده داشته است. او ۱۴ سال رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران بوده و پس از بازنشستگی مدتی در شرکت مپنا به عنوان عضو هیات مدیره فعالیت کرده است. حدود یک سال ونیم است که وی به عنوان عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت صانیر در این شرکت خدمت می کند. مهندس جنتیان در گفت و گو با دنیای اقتصاد، با شرح مختصری از تاریخچه و سوابق این شرکت عظیم و پیشرو در صادرات خدمات فنی - مهندسی، به بیان ساز و کارهای فعالیت در خارج از کشور و بخصوص در عراق می‌پردازد، مشکلات و موانع این مسیر را برمی شمارد و پیشنهادات سازنده ای ارائه می دهد که می تواند مورد توجه مسئولان و دست‌اندرکاران امر قرار گیرد.
  • در انتظار لغو کامل تحریم‌های ایران هستیم

    حکومت اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی از دیرباز روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خوبی با یکدیگر داشته اند که این روابط پس از سرنگونی صدام حسین روبه افزایش گذاشته است. اقلیم کردستان عراق امنیت بیشتری نسبت به کشور عراق دارد و شرکتهای ایرانی زیادی در این منطقه به فعالیت اقتصادی مشغول اند. ایران دو سرکنسولگری به نام اربیل و سلیمانیه در این اقلیم دارد و مصمم است با برطرف نمودن موانع و مشکلات پیش رو، روابط دوجانبه را گسترده تر ، پر رونق تر و محکم تر از همیشه هدایت کند. ناظم عمر دباغ ، نماینده حکومت اقلیم کردستان در ایران در این گفت وگو به موانع و معضلات این مسیر اشاره می کند و راهکارها و پیشنهادات قابل تاملی ارائه می دهد.
  • افزایش چشمگیر صادرات غیرنفتی ایران

    صادرات غیر نفتی ایران در دولت حسن روحانی به دلیل کمتر شدن فشار تحریم‌ها افزایش یافته است. که این نشان دهنده بهبود صادرات غیرنفتی ایران و بازگشت این کشور به سیستم تجارت جهانی بعد از شروع کار دولت روحانی است. اما هنوز تحریم‌های کلیدی بانکی علیه ایران به قوت خود باقی است؛ تحریم‌هایی که دریافت پول اقلام صادراتی را با مشکل مواجه کرده است، اما بر اساس توافق موقت هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در سوم آذرماه، به نظر می‌رسد که شرایط برای رشد صادرات ایران مقداری بهبود یافته است، اگرچه هنوز هم بانک‌های بین‌المللی، مانند بانک‌های دوبی، از نقل و انتقالات مالی به ایران سر باز می‌زنند.
  • عراق؛ دومین شریک تجاری ایران

    ناصر کنعانی رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه عراق در حال حاضر دومین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود. حجم مبادلات تجاری دو کشور بنابر گزارش سال ۹۱ بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار بوده است. این موقعیت نشان دهنده فضای مناسب اقتصادی و تجاری در روابط ایران و عراق است، هر چند که عراق در سه دهه اخیر به دلیل مسائل سیاسی و نظامی شرایط بحرانی و سختی را پشت سر گذاشته است. عراق اگر چه یک کشور بزرگ نفتی است، به دلیل سوء مدیریت نظام قبلی و بحران در اقتصاد این کشور، زیر بناهای صنعتی وکشاورزی اش دچار تخریب شده است.
  • مپنا و صنعت نفت و گاز عراق

    دکتر عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا گروه مپنا با توجه به تجربیات ممتاز و چشمگیر در اجراى موفقیت آمیز پروژه هاى بزرگ صنعتى در صنعت انرژى و نفت و گاز ایران با بهره جویى از سیستم هاى نوین مدیریت، به عنوان تکیه گاهی قابل اعتماد در صنعت نفت و گاز داخل کشور بشمار می رود. عزم جدى و راسخ مدیریت مپنا بر توسعه فعالیت هاى این شرکت در حوزه های بین المللی و کسب سهم قابل توجهى از بازارهای منطقه در این صنعت قرار دارد. صنعت نفت و گاز، اکنون یکى از حوزه هاى قابل توجه کسب و کار در گروه مپنا محسوب مى شود که با توجه به استراتژی بین المللی شدن که در گروه مپنا مطرح شده ، برنامه ریزی منظم و مفصلی به منظور حضور در این حوزه صورت گرفته است.
  • برای بازسازی نیازمند همکاری کشورهای دوست و همسایه هستیم

    طی روزهای اخیر سرپرستی منطقه‌ راپرین به همراه یک هیات عالی رتبه از این شهر به ایران سفر کردند. هدف این سفر تجربه اندوزی و بهره‌مند شدن از پروژه‌های خدماتی انجام گرفته و همچنین انتقال این تجربیات به این منطقه بود. حمید عبدالله سرپرست منطقه راپرین در خصوص چگونگی، دلایل و دستاوردهای سفر این هیات به ایران می گوید: شرکت «لوتکه» یکی از شرکت‌های محلی است که با سرمایه ایرانی در شهر رانیه مشغول فعالیت در پروژه های عظیم تولیدی در زمینه ساخت مسکن است. این شرکت پیشنهاد آشنایی با کار و فعالیت‌های خود را در کشور ایران مطرح کرد و همچنین پیشنهاد شد که هیاتی برای بازدید از چگونگی کار و فعالیت آنها به ایران سفر کنند تا اعتماد بیشتری بین طرفین ایجاد شود.
  • ایران ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در عراق می‌سازد

    دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق از حضور شرکت های ایرانی در ساخت واحدهای مسکونی در کشور عراق خبر داد و گفت: ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در دستور کار دولت عراق قرار دارد که از این میزان احداث ۲۰۰ هزار واحد به شرکت های ایرانی واگذار شده است. رستم قاسمی با اشاره به رایزنی ایران برای ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی در عراق گفت: در سال ۲۰۱۴ بودجه این کشور ۱۴۷میلیارد دلار است که ایران نیز باید بتواند سهم مناسبی از آن را به خود اختصاص دهد. مشاور معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران از نظر منابع هیدروکربنی از جمله کشورهای غنی است که در عین حال با ۱۵همسایه مرزهای طولانی دارد.
  • گروه مپنا، مجری پروژه‌های حوزه انرژی در عراق

    مپنا دریک نگاه گروه مپنا به دنبال تجربیات اجرای نیروگاه شهید رجایی و به عنوان یک پیمانکار عمومی بر اساس مصوبه مورخ ۲۲/۱۲/۱۳۷۱ شورای اقتصاد در مرداد ماه ۱۳۷۲ تأسیس شد. جایگاه فعلی گروه مپنا: اولین و بزرگترین پیمانکار عمومی نیروگاهی در خاورمیانه و غرب آسیا / اولین و بزرگترین سازنده کلیه تجهیزات اصلی نیروگاهی در ایران / اولین و بزرگترین سرمایه گذار ایرانی طرحهای نیروگاهی خصوصی در کشور / پیمانکار عمومی پروژه‌های بالادست و میان دست در صنعت نفت و گاز / سازنده لوکوموتیو و مجری پروژه‌های مختلف حمل و نقل ریلی در کشور دارای رکورد ملی ۳۶ روز جهت تعمیرات اورهال کامل یک واحد نیروگاه گازی در نیروگاه جنوب اصفهان قرار گرفتن در میان ۱۰ تولید کننده برتر صنایع نیروگاهی در جهان بر اساس ارزیابی نشریه Gas Turbine World احداث نیروگاه‌های گازی ری‌سوت عمان، الصدر عراق، تشرین و جندر سوریه حضور در مناقصات بین‌المللی کشورهای سوریه، عراق، لبنان، الجزایر، مالزی، عمان، پاکستان انعقاد بیش از ۲۰ قرارداد انتقال دانش فنی طراحی و مهندسی ساخت تجهیزات و مدیریت پروژه‌ها با شرکتهای مطرح بین‌المللی از کشورهای آلمان، سوئیس، کره جنوبی، ایتالیا، انگلستان، هلند، اوکراین، فرانسه، روسیه و چین در صنایع نیرو، نفت و گاز و حمل و نقل ریلی تعداد پرسنل شاغل در گروه (اشتغال مستقیم): بیش از ۱۲هزار نفر


    برخی محصولات و خدمات گروه مپنا در صنعت نیرو توربین گاز V۹۴.
  • توسعه صدور خدمات فنی - مهندسی یکی از راه‌های نجات از اقتصاد نفتی است

    یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی ، صادرات فناوری و خدمات فنی و مهندسی است. نظر به خود کفایی فنی-اجرایی ایران در اکثر پروژه ها و همچنین توانایی‌های چشمگیر مهندسان ایرانی،صدور خدمات فنی مهندسی می‌تواند در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد تولیدی و تجاری غیرنفتی باشد. در این خصوص پای صحبت‌های آقای فرزین مهدیار نشسته‌ایم. وی یکی از بنیانگذاران شرکت مهندسی عمراب بوده و حدود ۲۷ سال به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل مشغول به کار بوده و هم‌اکنون نیز مدیرعامل این شرکت بین‌المللی ایرانی است، که توانسته به عنوان سکاندار یکی از شرکتهای پیشتاز در صدور خدمات فنی - مهندسی به بازارهای برون مرزی ، پروژه‌های عظیمی را در داخل و خارج از مرزهای کشور به انجام رسانده و گامی مهم و بلند در اعتلای برند و اعتبار شرکت های بین المللی ایرانی بر دارد.
  • به یکی از معتبرترین کمپانی‌ها در کردستان عراق تبدیل شده‌ایم

    صادرات از ارکان اصلی یک اقتصاد پویا و موفق است، که می‌تواند سهم‌ به‌سزایی در ارزآوری و ایجاد اشتغال در داخل کشور داشته باشد. در کشورهای توسعه یافته، تسهیلات ویژه‌ای برای صادرکنندگان در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند به دور از مشکلات حقوقی و قانونی با سهولت و سرعت بیشتری به کارشان ادامه دهند . متأسفانه در کشور ما هنوز چنین رویکردی به این مقوله وجود ندارد و با این همه، صادرکنندگان ایرانی تمام هم و غم خویش را گذاشته‌اند تا بازارهای خارجی را به تصرف خود درآورده تا علاوه بر آنکه نام ایران را در عرصه بین المللی جلای بیشتری ‌دهند، به ایجاد اشتغال در داخل و ارزآوری نیز کمک کنند.
  • پارس کیهان اولین پیمانکار خصوصی وزارت نفت عراق

    آقای رضایی، لطفا مختصری از تاریخچه شرکت پارس کیهان و پروژه های اجرایی اش بگویید. شرکت پارس کیهان درسال۱۳۷۰ تاسیس شد و پس از اجرای چند پروژه ، سال ۱۳۷۹ تجدید سازمان یافت و فعالیت های خود را بر انجام پروژه های EPC در حوزه های نفت ، گاز ، انرژی و نیروگاه متمرکز کرد و تاکنون پروژه های بسیاری در این حوزه ها انجام داده است . اجرای پروژه ۴ مخزن یک میلیون بشکه ای نفت در جزیره خارک که در نوع خود از بزرگترین مخازن نفتی کشور به شمار می رود و هم اکنون در مراحل انتهایی است، از جمله فعالیت های شاخص شرکت است.
  • پروژه‌های مشارکتی، رمز موفقیت فعالیت در عراق

    اقلیم کردستان عراق با توجه به شرایط مناسبی که برای فعالیت اقتصادی دارد، در دو سه سال اخیر شاهد حضور چشمگیر شرکت های ایرانی بوده است که در زمینه های مختلف به خصوص خدمات فنی- مهندسی و ساخت و ساز در این خطه فعالیت داشته و توانسته‌اند اقدامات خوبی انجام دهند. این فعالیت ها اغلب صدور خدمات فنی- مهندسی و کالا بوده است. هدف از فعالیت در عراق این است که تجار و مدیران ایرانی با خلوص نیت و با هدف کمک به مردم مظلوم و محروم عراق، در این کشور سرمایه گذاری و خدمت کنند که گذشته از ثواب و خیر معنوی، از سود مادی خوبی نیز بهره‌مند خواهند شد.
  • Bamrah; Reliable and Excellent Partner in International Projects

    Founded in April of ۱۹۷۶, «Bamrah» Construction Company is among the well-known establishments in Iran's construction industry. Thirty seven years on and Bamrah continues to be a dynamic and vibrant establishment that has constantly striven to stay ahead through a combination of quality, values, innovation and technology. All through these years, economic challenges have not hindered Bamrah from retaining its position as a prominent player in Iran's construction industry and yet striving toward excellence in management and execution of wide range of industrial and infrastructural projects; successfully delivering engineering, procurement, project management and technical support services to large scale complex construction developments.

  • معافیت مالیاتی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

    رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از تشکیل کمیته ای در وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور رفع موانع تولید سخن گفت و اعلام کرد: وزیر اقتصاد در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی رسما از ابلاغ معافیت صادرکنندگان از مالیات خبر داد. غلامحسین شافعی در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه شورا براساس برنامه ریزی قبلی، گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در رابطه با نحوه چگونگی اجرای مصوبات دولت مطرح شد و این وزارتخانه گزارش جامعی از روند اجرای مصوبات دولت ارائه داد.
  • ۲۰میلیارد دلار ؛ پتانسیل سالانه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران

    انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی ایران تشکلی حرفه‌ای و غیرانتفاعی است که در سال ۱۳۷۷ تشکیل شد و در حال حاضر بیش از ۲۷۰ شرکت مشاوره و پیمانکاری دولتی، نیمه دولتی و خصوصی عضو آن هستند. بطور کلی فعالیت های انجمن در راستای حمایت از شرکت‌هایی است که آمادگی و توان اجرای صادرات در داخل و خارج از کشور را دارند تا در پروژه‌های خود موفق شوند و با خوشنامی به افق‌ها و موفقیت‌های بلندمدت دست یابند. بسترسازی برای شرکت‌های علاقمند به صادرات، ارائه راهکار و حل مسائل و مشکلات شرکت‌ها در خارج از کشور ، ارائه اطلاعات به روز به شرکت‌های زیرمجموعه و همراهی شرکت‌هایی است که برای اولین بار می‌خواهند صادرات داشته باشند، از دیگر مسئولیت های انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی ایران است و تاکنون برنامه‌های منظمی را برای صدور خدمات به اجرا درآورده.
  • توافق‌نامه های مشترک ایران و عراق به زودی عملیاتی می شود

    اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از سال ۱۳۸۲ و پس از سقوط صدام تشکیل شد. افزایش تعاملات اقتصادی و بسترسازی روابط دو کشور در حوزه اقتصاد مهم ترین هدف تشکیل این اتاق بوده است. اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اولین اتاق مشترک ایران به لحاظ حجم صادرات محسوب می‌شود و بعد از چین، پرحجم‌ترین تعاملات ما با کشور عراق زیرنظر اتاق مشترک ایران و عراق انجام می‌شود. به گفنه دکتر سنجابی شیرازی دبیر کل اتاق بازگانی مشترک ایران و عراق، یکی از راه‌های جلوگیری از واگرایی بین کشورها در همه حوزه‌ها افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی است، هم در حوزه اقتصاد خرد و هم در اقتصاد کلان.
  • مروری بر تفاهم نامه‌های تعمیق و توسعه همکاری های دو جانبه ایران و عراق

    حمایت از همکاری های صنعتی و اقتصادی و انجام اقدامات لازم در زمینه توسعه روابط صنعتی - اقتصادی باعث می شود تا تجربیات حاصل از همکاری های موجود ، زمینه سرمایه گذاری های مشترک جدیدی را در میان کشورها پدید آورد. آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام سرمایه گذاری و اجرای طرح های زیربنایی در عراق به ویژه توسط شرکت های صادر کننده خدمات فنی - مهندسی ، تامین کلیه نیازهای عراق و صدور انواع محصولات صنعتی ، معدنی و کشاورزی ، بارها از سوی مسئولان و مقامات دو کشور مورد تاکید قرار گرفته و تفاهم نامه ها و قراردادهای بیشمار و متنوعی در زمینه توسعه و تعمیق همکاری های دوجانبه به امضای طرفین رسیده است.
  • Iranian Companies Should Be Present as Investors in Iraq

    Iranian contractors have tried to take more advantages of Iraq's economic and trade potentialities over the past years through having vaster and more comprehensive presence in this country. But, lack of standard international auditing companies in the borders of both countries has caused sometimes some problems for them. On the other side, direct transportation between the two countries has not been still materialized from the Iraqi side and has created some special barriers for its part.

  • شرکت‌های ایرانی به عنوان سرمایه‌گذار در عراق حضور یابند

    در سال های اخیر پیمانکاران ایرانی کوشیده اند تا با حضور گسترده و منسجم تر در کشور همسایه عراق، از ظرفیت های پیدا و پنهان اقتصادی وتجاری این کشور بیشتر بهره مند شوند. اما کمبود شرکت های بازرسی استاندارد بین المللی در مرزهای دو کشور، بعضا مشکلاتی را بر سر راه آنان ایجاد کرده است. از طرف دیگر، حمل و نقل یکسره بین دو کشور تاکنون از طرف دولت عراق عملی نشده است و این موضوع هم موانع خاص خودش را به وجود آورده. سید عقیل موسوی رایزن بازرگانی سفارت عراق در ایران، در گفت و گو با دنیای اقتصاد این موضوعات را بیشتر می شکافد و توصیه هایی به بازرگانان و تجار ایرانی برای فعالیت اقتصادی بیشتر در عراق دارد.
  • Mapna, General Contractor of Energy Projects in Iraq

    • Mapna Group was established as a general contractor in August ۱۹۹۳ following implementation of Shahid Rajaee Power Plant Project and based on the enactment of Economy Council on March ۱۳, ۱۹۹۲.

    • Current status of Mapna Group: First and largest general contractor in the Middle East and west Asia in the field of power plants/ first and largest manufacturer of main power plant equipments in Iran/ first and largest Iranian investor in the private sector's power plant plans in the country/ general contractor of upstream and midstream oil and gas projects/ locomotive manufacturer and contractor of implementing different railway projects in the country
    • Holding record of ۳۶ days for the complete overhaul repair of a gas turbine in south Isfahan's power plant
    • Being among the ten top manufacturers of power plant equipments in the world based on the evaluation conducted by Gas Turbine World Magazine
    • Has constructed or under-construction thermal power projects in Raysut and Qarn-Alam (Oman), Al-Sadr town and Najaf (Iraq), Tishreen and Jandar (Syria) and Belawan (Indonesia)
    • Participating in the international tenders in Syria, Iraq, Lebanon, Algeria, Malaysia, Oman and and Indonesia
    • Having ۲۰ technology transfer contracts with internationally renowned companies from Germany, Switzerland, South Korea, Italy, England, the Netherlands, Ukraine, France, Russia and China for transferring technical knowledge of design, engineering and manufacturing of equipments and managing the energy and railway projects
    • Number of personnel ( direct employment): over ۱۲,۰۰۰
    Some products and services offered by Mapna Group in energy sector:
    • V۹۴.
  • «استراتوس» اولین صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایران

    سید محمد صدرهاشمی‌نژاد متولد سال ۱۳۲۹ در کرمان است. او که پس از فارغ‌‌التحصیلی در رشته مهندسی عمران از دانشکده فنی تبریز ، سال‌های سختی را برای رسیدن به اهداف و آرمان هایش پشت سر گذارده ، «پشتکار» را عامل اصلی موفقیت در زندگی می داند. می گوید: «فراموش نمی‌کنم روز‌هایی را که در چند شرکت کارآموزی کردم تا سرانجام استخدام شدم و اولین حقوقم ۳ هزار تومان بود. یا روزی که به زنجان رفتم، با دوستم شریک شدم و با یک پروژه پل‌سازی کار پیمانکاری را شروع کردم». وی هم اکنون به عنوان مدیر عامل هلدینگ استراتوس، از کار آفرینان موفق و مدیران صاحب نامی است که تاکنون شصت شرکت را تاسیس و راه اندازی کرده است.
  • We Should Follow Long-Term Economic Interests in Region

    Iraqi Kurdistan's government and the Islamic Republic of Iran have had good political, cultural and social relations with each other since many years ago which have been strengthened after the overthrow of Saddam Hussein.

    Iraqi Kurdistan is more secure than Iraq and many Iranian companies are active there. Iran has two consulates in Kurdistan (in Erbil and Sulaymaniyah) and is determined to make the bilateral ties more strong through removing the barriers. The following is an interview conducted with Nazim Omar Dabbagh, the representative of Iraqi Kurdistan in Tehran, in which he pointed to these problems and offers noticeable solution to remove them.
  • Iranian Products Will Be Superior in Region In Case of Government’s Support

    Hamid Chavoshi was born in ۱۹۷۹. He was graduated in mechanical engineering from Sharif University of Technology. He enjoys ۱۲ years of management and trade experience inside and outside the country. He started his cooperation with Solico Group in a project in Iraq ۵ years ago. Solico Group, which consists of ۴۰ companies and ۱۲ factories, holds one of the most famous food brands in Iran, which is Kalleh. Chavoshi is the exports director of Kalleh Company at the present. In the following interview, he expounds upon the condition and problems of working in Iraq and the experiences of this large dairy products company.

  • «بام راه»؛ شریکی قابل اعتماد و توانمند در پروژه‌های بین‌الملل

    شرکت "بام راه" در سال ۱۳۵۵ تاسیس و تبدیل به مجموعه ای خوشنام در صنعت ساختمان ایران شد. پس از گذشت ۳۷ سال بام راه همچنان به عنوان مجموعه ای پویا به فعالیت های خود با رویکرد بالابردن کیفیت، تعالی سازمان، افزایش خلاقیت و استفاده از آخرین فن آوریها ادامه می دهد. بام راه طی سال های فعالیت، با وجود موانع اقتصادی همواره در جهت نیل به تعالی در اجرا و مدیریت طیف وسیعی از پروژه های عظیم صنعتی و زیربنایی کوشا بوده و با توفیق در ارائه خدمات مدیریت پروژه، فنی - مهندسی، تدارکات و تامین تجهیزات و ساخت و اجرا در طرح های پیچیده عمرانی، در سال ۱۳۸۴ فعالیت های خود را به اجرای قراردادهای مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC) گسترش داده و همچنان به فعالیت خود در رشته های آب، حمل و نقل، صنعت و معدن و سازه های زیربنایی و شهری ادامه می دهد.
  • Iran-Iraq Agreements and Standard Cooperation Will Take Effect Soon

    Iran-Iraq Joint Chamber of Commerce was established in ۲۰۰۳ after the overthrow of Saddam Hussein. Increasing economic interactions and laying the ground for the economic ties between the two countries was its main objective. It is ranked the first among other Iran's joint chambers of commerce in terms of export volume and the second after China in terms of the amount of interactions.

    According to Dr. Sanjabi Shirazi, the secretary general of Iran-Iraq Joint Chamber of Commerce, increasing trade and economic ties is one of the ways to prevent from distance between the countries.
  • Iran’s Non-Oil Exports Increases Noticeably

    Iran's non-oil exports have increased in the administration of Hassan Rouhani, because the West has eased some part of the sanctions on the country. This shows improvement in the country's non-oil exports as well as global trade.
    But, the sanctions on Iran's banking system have not been lifted yet and it makes receiving exports price difficult for the country. But, based on Iran and ۵+۱ group interim deal in Geneva on November ۲۴, it seems that the condition has improved to some extent for Iran's exports.

  • دسترسی آسان، تجهیزات با کیفیت و قیمت مناسب، مزایای رقابتی ایران در عراق

    در شرایط امروز که تب صادرات به عراق داغ است، شرکت هایی هستند که ممکن است بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه وارد بازار این کشور شوند و اقدام به صادرات کنند. از آنجا که یکی از اهداف ما در انتشار این ویژه نامه اطلاع رسانی به آن دسته از فعالان اقتصادی است که علاقمند به فعالیت در عراق هستند، بر آن شدیم با مدیرعامل با تجربه یکی از شرکت های ایرانی که شناخت خوبی از بازار عراق به دست آورده و اطلاعات جامع و کاملی در این خصوص دارد، به گفت و گو بنشینیم. مهندس حسن کاظمی عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و رییس هیات مدیره گروه تولیدی پارت‌سازی، تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد.
  • مبادلات تجاری ایران و عراق به بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

    سفیرعراق در ایران گفت : حجم مبادلات تجاری ایران و عراق هم اکنون به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است که سال آینده به بیش از این مقدار افزایش خواهد یافت. محمد مجید الشیخ افزود: ایران ظرفیت های زیادی برای صادرات کالا به عراق دارد که صادرات مواد غذایی، خودرو و ساختمان سازی از جمله آن است و ما در روند بازسازی عراق به این کالاها نیاز داریم. وی اضافه کرد: ایران تاکنون سهم زیادی در تامین نیازهای عراق داشته است البته در زمینه فرآورده های نفتی هم فضای همکاری خوبی با ایران داریم و از صادرات ایران استفاده می کنیم.
  • در صورت حمایت دولت ، محصولات ایرانی حرف اول را در منطقه می‌زند

    حمید چاوشی متولد سال ۱۳۵۸‌، فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف در رشته مکانیک است. او بیش از ۱۲ سال سابقه مدیریت و تجارت درداخل و خارج از کشور را در کارنامه خود دارد. چاووشی پنج سال پیش همکاری خود را با مجموعه سولیکو از پروژه عراق شروع کرد و این همکاری تاکنون ادامه دارد. سولیکو که مشتمل بر ۴۰ شرکت و ۱۲ کارخانه است ، یکی از بزرگ‌ترین برندهای غذایی ایران می باشد که معروف ترین آنها کاله نام دارد. چاوشی در حال حاضر مدیرعامل صادرات شرکت کاله است. گفت و گوی دنیای اقتصاد با او را بخوانید تا از شرایط و مشکلات کار در عراق بیشتر بدانید و از تجربیات این شرکت عظیم لبنی استفاده کنید.
  • Iran Will Build ۲۰۰,۰۰۰ Residential Units in Iraq

    The secretary of Iran-Iraq Joint Economic Development Headquarters announced about participation of Iranian companies in building residential units in Iraq and stated that Iraqi government has planned for building ۲ million residential units in their country and building ۲۰۰,۰۰۰ units of them has been vested to the Iranian companies.

    Rostam Qasemi said that Iraq's budget for ۲۰۱۴ is ۱۴۷ billion dollars and Iran should play fruitful role in that country to receive some proper part of it.
  • Iran Should Not Fall Behind Others in Iraq’s Competitive Market

    Hassan Kazemi Qomi served during the administration of former Iranian President Mahmoud Ahmadinejad as Iran's first ambassador to Baghdad after the collapse of the Ba'ath regime in Iraq. He holds a bachelor's degree in economics and a master's degree in strategic management. He has also served as the consul general of the Islamic Republic of Iran in Afghanistan's Herat City. Kazemi Qomi has led the Iranian delegation during two rounds of talks with the U. S. on Iraq. The talks carried out at the office of Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki.

  • فرصتی که نباید از دست برود

    داریوش عباسی معروف است که ایرانی‌ها در بسیاری از بزنگاه‌های تاریخی- به دلایل مختلف - آن‌طور که باید از فرصت‌ها استفاده نکرده‌اند و گوی و میدان را به رقیب سپرده‌اند. برای ذکر فرصت سوزی‌های صورت گرفته در تاریخ کهن این مرز و بوم، آن‌قدر مثال هست که هر یک از مخاطبان می‌توانند مصادیق مختلفی را در این خصوص بیان کنند. اما و اگرها و آه و افسوس‌های ما برای دیگرگونه بودن رویدادهایی که پشت سرگذاشته ایم ، در حافظه تک‌تک مردمان این دیار ریشه‌هایی بس عمیق دارد. یادآوری فرصت‌هایی که به تهدید تبدیل شدند، اگر در حد آه و افسوس بماند، نوعی در جا زدن است.
بیشتر