شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه خراسان

  • جولان در جاده های داخلی

    چشمی:خارجی ها برای ایجاد زنجیره تولید باید حجم خیلی بیشتری از یک مونتاژ بسیار ساده را به ایران بیاورند. دنیای اقتصاد،سپهر استیری-پس از چندین سال، دیگربار زمزمه حضور خودروسازان خارجی در صحنه خودروسازی کشور به گوش می‌رسد. شنیده‌ها از حضور پژو و کیا در ایران حکایت داشت که خبرگزاری رویترز به نقل از « جرومی استول» مقام ارشد رنو خبر می‌دهد که این شرکت به دنبال یافتن یک شریک مالی برای از سرگیری فعالیت‌های خود در بازار ایران است. اما به دلیل حجم نقدینگی بالای خودروسازی کشور، فعالیت گسترده ایرانیان در صنعت خودروسازی و صنایع پیشین و پسین آن و وجود شرکت ایران‌خودرو خراسان، حضور خودروسازان خارجی بی‌ارتباط با اقتصاد استان خراسان رضوی نخواهد بود.
  • تولید یک‌هزارو ۸۰۰ تن ماهی پرورشی در خراسان

    دنیای اقتصاد-مدیر شیلات و امور آبزیان خراسان رضوی از تولید حدود یک‌هزار و ۸۰۰ تن ماهی پرورشی در سه ماهه اول سال جاری در این استان خبر داد . مهدیزاده در این خصوص اظهار کرد: این میزان شامل یک‌هزارو ۵۰۰ تن ماهی سرد آبی و ۳۰۰ تن ماهی گرمابی است. وی افزود: همچنین در طی این دوره ۸۰۰هزار قطعه ماهیان زینتی تولید شده است. وی از موضوع ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تسریع در روند رشد تولیدات با مکانیزه کردن مراکز پرورش ماهی ازطریق اختصاص ۱۰ میلییارد تومان تسهیلات بانکی و ۷۶میلیون تومان تملک دارایی، طرح ماهی‌دار کردن استخرهای ذخیره به میزان ۵۰۰ هزار قطعه و رسیدن به تولید ۶ هزار تن ماهی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های مدیریت امور شیلات و آبزیان خراسان رضوی، در سال ۹۳ یاد کرد
  • بازدید اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد از گمرک سرخس

    دنیای اقتصاد-توقف بیش از ۷۰۰ کامیون حامل بار در گمرک مرزی سرخس خراسان رضوی با ترکمنستان، مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد کرده است که در این راستا اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد در بازدیدی از این گمرک از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفتند. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، این رانندگان که چند روز است کامیون حامل بارشان در گمرک متوقف شده است، در گفتگو با اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد از عدم همکاری مسئولان گمرک سرخس انتقاد کردند و گفتند: درحالی که کامیون‌های ما چند روز است که در گمرک متوقف شده است، کامیون‌های ترانزیتی یک کشور دیگر خارج از نوبت و به‌راحتی از مرز عبور می‌کنند.
  • استخراج سالانه۳۰ هزار تن انواع سنگ از معادن نهبندان

    دنیای اقتصاد-مدیرعامل شرکت معادن قدس رضوی گفت: سالانه ۳۰ هزار تن انواع سنگ از معادن نهبندان که به عنوان قطب معدنی خراسان شناخته می‌شود استخراج می‌شود. نوید مظفر جلالی تولید ماهانه کارخانه نهبندان را حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع انواع سنگ عنوان و اظهار کرد: ما خوشبختانه ظرفیت‌های معدنی خوبی در استان‌های خراسان داریم که این ظرفیت‌ها می‌تواند علاوه بر سودآوری، عاملی برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم باشد.
    وی افزود: تولیدات این شرکت در سال ۹۲ علی‌رغم تمام مشکلات در سطح مطلوبی بود بطوری که ۲۲ درصد افزایش ریالی و ۳۸ درصد افزایش تولید در مجموع گویای این واقعیت است.
  • نماینده مشهد عازم مسابقات جهانی روبوکاپ برزیل شد

    دنیای اقتصاد - تیم روباتیک المان مشهد عازم مسابقات جهانی برزیل شد. کاپیتان تیم روباتیک المان مشهد در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: فعالیت‌های تیم از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است و در این مدت توانسته ایم موفقیت‌های مهمی از جمله رتبه نخست جشنواره خوارزمی سال ۱۳۸۹ و رتبه نخست روبوکاپ سال ۲۰۱۲ ایران را کسب کنیم. حامد جعفرزاده ادامه داد:همچنین جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب و در مسابقات جهانی مکزیک شرکت کردیم و توانستیم در این مسابقات هم رتبه دوم را بدست آوریم و از سال ۱۳۹۱ تا امسال در مسابقات ایران اوپن رتبه نخست را کسب کرده ایم و توانستیم جواز حضور در مسابقات جهانی برزیل را کسب کنیم.
  • نگاهی گذرا به اقتصاد دانش‌بنیان

    دکتر مصطفی سلیمی فر* به اعتقاد برخی، اقتصاد جهانی تا امروز دو دوره متمایز را پشت سر گذاشته و هم اکنون درآستانه ورود به دوره سوم است، به این معنی که با عبور از دوره‌های کشاورزی و صنعتی، وارد عصر جدیدی شده است که برخی آن را عصر فراصنعتی، فرامدرن، جامعه حرفه‌ای، بخش چهارم، اقتصاد دانایی‌محور یا اقتصاد دانش‌بنیان می‌نامند. اقتصادی که به بیان تافلر «اقتصاد آینده» است و جایگزین اقتصاد فعلی می‌شود، اقتصادی که بر محوریت دانش بنا نهاده شده است. ورود به این دوره اقتصادی در واقع با تحول در همه شئون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی همراه خواهد بود.
  • مسکن و رکودی پایدار

    هومن افشار-یکی از مهمترین مولفه‌های جذب سرمایه، میزان ریسک سرمایه‌گذاری است، یعنی آنکه سرمایه‌گذار با در نظر گرفتن دوره بازگشت سرمایه، سود پیش‌بینی شده و میزان ریسک، نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام خواهد کرد. روزانه مقالات و مطالب متعددی درخصوص بهره‌وری پایین تولید در ایران و همچنین افزایش قیمت مسکن منتشر می‌شود و طی چند سال گذشته دولت‌ها تلاش کرده اند تا با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی چرخ تولید را به هر نحوی بچرخانند و درصد بیکاری را کاهش دهند. بی آنکه به این مهم توجه کنند که رقیب اصلی تولید در ایران مسکن است و این غول خوش خوراک تا کنون بخش عمده‌ای از سرمایه‌ها و همچنین تسهیلاتی که به بهانه تولید توزیع شده است را همراه با پایین‌ترین نرخ ریسک و بالاترین سود نسبت به سایر گزینه‌های اقتصادی بلعیده است.
  • شوراها توان مطلوبی برای انعکاس مطالبات بخش کشاورزی دارند

    دنیای اقتصاد -رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی در نشست مشترک اعضای شورای اسلامی خراسان رضوی با رئیس و شورای معاونان جهاد کشاورزی استان گفت: عضویت بیش از ۸ هزار نفر در ۲ هزار و ۳۰۰ شورای خراسان رضوی می‌تواند پتانسیل خوبی برای انعکاس مطالبات بخش کشاورزی باشد. غلامرضا بصیری‌پور اظهار کرد: pic۱
    تعامل دستگاه‌های دولتی در تحقق نیازهای مردم مفید و سودمند است. وی افزود: در این راستا شورای اسلامی استان نشست‌هایی را با دستگاه‌های استان برگزار کرده که این نشست نیز در ادامه این تعاملات است.
    رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در ابتدای این نشست تصریح کرد: با حفظ کرامت انسانی و استفاده از تمام ظرفیت‌های نیروهای توانمند سازمان در جهت توسعه کشاورزی استان گام برخواهیم داشت.
  • آغاز طرح جداسازی آب شرب و بهداشتی از منطقه ثامن

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت: گام اول طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی از منطقه ثامن مشهد آغاز می شود. سید علی طباطبایی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد:این طرح محدوده‌ای به مساحت ۳۷ هکتار را شامل می‌شود که از طرف شمال به بازار رضا(ع) و میدان بیت‌المقدس، از طرف غرب به خیابان امام رضا(ع)، از طرف جنوب به خیابان دانش شرقی و از طرف شرق به میدان ۱۷ شهریور محدود می‌شود.
    وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر عدم وجود فضای رقابتی میان شرکت‌های تولیدکننده آب بسته‌بندی، میزان کم تولید در قیاس با ظرفیت اسمی و فواصل حمل و بارگیری از مشکلات اجرای این طرح است.
  • صادرات غیرنفتی اقتصاد را به تعادل می‌رساند

    نماینده مردم فردوس گفت: با صادرات غیرنفتی به تعادل در اقتصاد می‌رسیم. محمدعلی عبدالله‌زاده در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: صادرات غیرنفتی یکی از روش های مهم برای تعادل اقتصادی کشور است، به‌خصوص برای کشوری مثل ایران که اقتصادی تک‌محصولی دارد و برای اینکه بتواند به‌عنوان یکی از اعضای جامعه اقتصاد بین‌المللی مطرح گردد باید صادرات غیرنفتی خود را ارتقاء دهد.
    وی گفت: با توجه به اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، متضمن توجه به صادرات غیرنفتی است. در این راستا دولت یازدهم نیز یکی از تاکیدات اصلی خود را بر گسترش صادرات غیرنفتی قرار داده است.
  • بازار داغ سوئیت و آپارتمان اجاره ای

    دنیای اقتصاد،گروه مسکن- شهر مشهد با وجود حرم مطهر رضوی، جاذبه‌های تاریخی، ییلاقات دیدنی و خوش آب و هوا و خدمات بهداشتی و سلامتی مناسب، همه ساله میزبان بیش از ۲۵ میلیون زائری است که فصل تابستان را به شلوغ‌ترین فصل این شهر بدل می‌کنند. بدون شک حضور این حجم گسترده از مسافران، تقاضاهای بسیاری را برای کالاها و خدمات در پی خواهد داشت که یکی از مهم‌ترین این تقاضاها، تقاضا برای مسکن است. ساده‌ترین پاسخ به این تقاضا را می‌توان در هتل‌ها جست‌وجو کرد، به همین خاطر به سراغ چند هتل در سطح شهر رفتیم. جالب این بود که قیمت ارزان‌ترین اتاق دو تخته برای یک شبانه‌روز اقامت ۱۷۵ هزار تومان بود، برخی نیز بسته به کیفیت اتاق‌های دو تخته، مبالغ ۲۶۸هزار تومان، ۳۰۴هزار تومان و ۳۸۲ هزار تومان را اعلام کردند و بعضی نیز علاوه بر کیفیت اتاق‌های دو خوابه، زمان ارائه خدمات را نیز عاملی برای قیمت دانسته و قیمت ارزان‌ترین اتاق دو تخته هتل را که ۳۹۰ هزار تومان بود، برای پس از تیر ماه به ۴۹۰ هزار تومان اعلام کردند.
  • هیئت‌های تجاری خارجی در راه ایران

    معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی گفت: هیئت‌های تجاری خارجی با حضور در نمایشگاه مواد غذایی و صنایع وابسته مشهد با شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه نشست مشترک برگزار می‌کنند. مهدیزاده، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری نمایشگاه‌های ایران، اظهار کرد: هیئت‌های تجاری از کشورهای افغانستان و تاجیکستان، در مردادماه امسال از نمایشگاه مواد غذایی و صنایع وابسته مشهد بازدید و در نشست مشترک با شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.
  • جبل النور؛ میزبان ۶ هزار شهروند مشهدی

    بوستان کوهسنگی با برگزاری مراسم شب‌های قدر در جبل النور میزبان ۶ هزار شهروند مشهدی بود. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۸، جبل النور واقع در پارک بزرگ کوهسنگی در ماه مبارک رمضان میزبان شهروندان مشهد است و محافل انس با قرآن کریم، در این پارک برگزار می‌گردد. جواد اصغری با اشاره به برگزاری مراسم احیای شب قدر و حضور ۶ هزار نفر در بوستان کوهسنگی عنوان کرد: بوستان کوهسنگی به واسطه قدمت و وسعت و وجود جبل النور در این پارک در بین شهروندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و آنها در مناسبت‌های مختلف به این مکان مراجعه می‌کنند.
  • شماره ‌تلفن‌های ۸ رقمی از فردا در خراسان رضوی

    مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان رضوی از اجرای طرح هم‌‌کدسازی و ۸ رقمی شدن شماره ‌تلفن‌های ثابت استان از اول مرداد ماه خبر داد. به گزارش ایسنا، سیدعلی ملک‌جعفریان اظهار کرد: طبق تکلیفی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با تغییر شماره تلفن‌های ثابت مشخص کرده بود این طرح از مرداد ماه سال جاری به تدریج برای مشترکان سراسر کشور اجرا خواهد شد.
    وی ادامه داد: این طرح در خراسان رضوی از ساعت ۲۲ اول مرداد ماه آغاز خواهد شد و به این ترتیب شماره‌ تلفن‌های استان تغییر کرده و ۸ ‌رقمی می‌شود.
    مدیر عامل شرکت مخابرات خراسان رضوی افزود: با اجرای طرح هم‌کدسازی از این پس نیازی به گرفتن کد برای تماس‌های داخل استان نیست و تعرفه هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به ثابت داخل استان ۳۰ ریال خواهد بود، همچنین تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی ۳۳۰ ریال و تعرفه هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به همراه شبکه سیار و سایر اپراتور‌ها ۶۲۵ ریال خواهد بود.
  • اختلاف مدیریت شهری و استانداری را پررنگ نکنید

    رئیس شورای شهر مشهد از رسانه‌ها خواست بحث اختلاف مدیریت شهری و استانداری را درخصوص قیمت بلیت اتوبوس پررنگ نکنند. به گزارش ایسنا، محمدکمال سروی‌ها با اشاره به کمبود اعتبارات اتوبوسرانی مشهد و وجود اتوبوس‌های فرسوده در این ناوگان اظهار کرد: قرار است برای برون‌رفت از این مشکلات جلسه‌ای با استاندار خراسان رضوی داشته باشیم.
    وی با بیان اینکه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها فشاری را وارد کرده است، خاطرنشان کرد: جلسه مذکور برای افزایش فضای تعاملی و چاره‌اندیشی درخصوص بحث قیمت بلیت اتوبوس مشهد برگزار خواهد شد.
  • بازارهای مالی؛ فرصت‌ها و تهدیدها

    محمدرضا احمدی نظام‌های اقتصادی موفق همواره در بخش‌های مالی و حقیقی به صورت مکمل یکدیگر عمل می‌کنند و تاثیرات و بازخوردهای ناشی از عملکردشان بر فعالیت یکدیگر بسیار چشمگیر است. بی‌تردید چنین نظام‌هایی همواره سیاست‌های بلندمدت خود را بر گسترش یکی از بخش‌ها و بی‌اعتنایی به دیگری منعکس نمی‌کنند. رشد اقتصادی مستمر در افق زمانی بلندمدت و به عبارتی، رشد بخش حقیقی اقتصاد نیازمند تجهیز منابع در سطح اقتصاد ملی است که این امر بدون سوق دهی منابع ناشی از فعالیت‌های مالی به سوی طرح‌های سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست.
بیشتر