شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • ملکه ایرانی ریاضیات

  • فرود اشتباهی

    ترجمه حسین موسوی هنوز مدت زمانی از شکار بن‌لادن توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی نگذشته بود که مارک اوون، یکی از تفنگداران نیروی دریایی که در این عملیات حضور داشت دست به انتشار خاطرات خود از این شکار زد. هلاکت بن‌لادن، رهبر القاعده اما با حرف و حدیث‌هایی همراه بود که حکایت از روایتی متفاوت از آنچه پنتاگون تعریف می‌کرد، داشت. رازهایی همچون به دریا انداختن جسد او به این بهانه که مبادا خاکسپاری او با جار و جنجال همراه باشد و اینکه برخی روایت‌ها حکایت از این داشت که او پیش از دستگیری توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، اقدام به خودزنی کرده بود تنها گوشه‌ای از پیچیدگی موضوع است.
  • رده‌بندی کشورها با شاخص «قیمت‌مسکن»

    مسکن از بخش‌هایی در اقتصاد است که هم بیشترین تاثیر را بر زندگی و دخل و خرج مصرف‌کنندگان و شهروندان می‌گذارد هم ابزاری برای کنترل کلان اقتصاد است. از سال ۲۰۰۸ که بازار مسکن، اول اقتصاد آمریکا و بعد جهان را زیرورو کرد، توجه به وضعیت این بازار و تب و ضعف و قدرت آن، بیشتر از گذشته شده و گزارش‌های ملی و جهانی درباره وضعیت بازار مسکن به‌صورت دوره‌ای منتشر می‌شود. صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته گزارشی درباره وضعیت بازار مسکن در جهان با مقایسه شاخص‌ها و قیمت‌ها در کشورهای مختلف منتشر کرد. این گزارش با استفاده از آمار جمع‌آوری شده توسط نهادهایی چون اتحادیه اروپا، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و بانک جهانی تهیه شده‌است.
  • رزومه اینفوگرافیک لازمه همکاری با کسب وکارهای نوین

    سید امیر تقی‌آبادی مدیران و مسوولان استخدامی ترجیح می‌دهند به کمک رزومه‌های دریافتی یک غربالگری اولیه از متقاضیان استخدام انجام دهند تا در زمان صرفه‌جویی کرده و زودتر به نتیجه مطلوب برسند. رزومه‌ خوب احتمالا تنها راه دعوت شدن به یک مصاحبه‌ کاری است. رزومه‌ عالی مثل بسیاری مهارت‌های دیگر متضمن موفقیت شغلی نخواهد بود، اما رزومه‌ بد راه ورود به شغل مورد نظر را به بن‌بست منتهی خواهد کرد. دستورهای مختلف زیادی با مشترکات بسیار، برای یک رزومه خوب منتشر شده است که تنها بر متن و نگرش آن تاکید دارد، اما در سویی دیگر نوع دیگری از رزومه در حال ایجاد تمایز برای فرد است که به رزومه اینفوگرافیک شناخته می‌شود.
  • تابستان داغ ایران و آژانس

    کامران کرمی عضو گروه خبر همپای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، همکاری‌های ایران و آژانس نیز در حال افزایش است. در این چارچوب یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین سفر خود به تهران، با هدف به پیش بردن گفت‌وگوها در قالب چارچوبی برای همکاری که سال گذشته به امضا رسید، با مقامات ارشد تهران رایزنی کرد. آژانس در آخرین گزارش ماهانه خود در پایان تیرماه امسال اعلام کرد که ایران به برنامه اقدام مشترک موقت با ۱+۵ عمل کرده است. مدیرکل آژانس آخرین بار در آبان ۹۲ به ایران سفر و با مقام‌های ارشد تهران گفت‌وگو کرد.
  • قیمت خودرو؛ افت و خیزها و چالش ها

    اگرچه بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو اطمینان داشتند که با موضع‌گیری رسمی و قاطع رئیس شورای رقابت مبنی‌بر غیرقابل تغییر بودن مصوبات این شورا، بازار به ریل اصلی خود بازمی‌گردد، اما تغییر ناگهانی موضع شیوا مبنی بر کاهش سه درصدی قیمت‌ها بار دیگر بازار را در بهت و حیرت ناشی از تصمیمات بی‌ثبات مسوولان فروبرد. بازار بی‌رمق این روزهای خودرو اگر چه در بلاتکلیفی و سردرگمی قیمت در رکود به سر می‌برد، اما اظهارات متفاوت تصمیم‌سازان نیز به رکود فعلی دامن زده است.
    رئیس شورای رقابت پیرو بی‌نتیجه بودن جلسه این شورا برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت نهایی خودرو در اوایل هفته جاری از یکسو و رکود و بلاتکلیفی بازار طی یک‌ماه گذشته، اعلام کرد که قیمت خودرو قطعا تغییری نخواهد کرد.
  • پخش شبنامه علیه رئیس جمهور

    حمایت چند باره رئیس‌جمهور از فرجی دانا آنقدر به مذاق مخالفان دولت در مجلس سنگین آمد که آنها را بر آن داشت تا با پخش شب‌نامه‌ای علیه روحانی در مجلس، تحصیلات عالی‌ترین مقام اجرایی کشور پس از رهبری را زیر سوال ببرند. هرچند ضرغام صادقی عضو هیات‌رئیسه مجلس که به کوچک‌زاده اجازه پخش این شب‌نامه را داده بود بعدا اظهار پشیمانی کرد، اما محسنی اژه‌ای گفت که چنانچه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نسبت به رئیس‌جمهوری توهین شود، مدعی‌العموم وارد شده و پیگیری خواهد کرد. .
  • کوالای خوش‌شانس زنده ماند

    «تیمبرولف» نام کوالای ۴ ساله‌ای است که در باغ وحشی در استرالیا زندگی می‌کند. هفته گذشته این کوالا موفق شد ۸۸ کیلومتر رانندگی موفق را انجام دهد. تیمبرولف به خودرویی که از نزدیکی باغ وحش عبور می‌کرد چسبیده بود و بدون آنکه افراد داخل خودرو خبر داشته باشند در کف خودرو خودش را نگه داشته بود. به گفته مسوولان باغ وحش این یک اتفاق عجیب است که این کوالا توانسته برای مدتی طولانی در کف خودروی در حال حرکت خودش را نگه دارد و آسیبی جدی به آن وارد نشود. به گفته آنها، تیمبرولف فقط از ناحیه انگشتان پا کمی صدمه دیده است که اکنون در حال مداوا بوده و رو به بهبود است.
  • تفاوت هوش ریاضی مردان وزنان

    فرزانه اسماعیل‌زاده همان‌طور که مریم میرزاخانی ثابت کرد که زنان می‌توانند در عرصه‌های بین‌المللی پا به پای مردان پیشرفت داشته باشند و پیش‌بینی می‌کند: «در آینده نیز زنان بیش از پیش از این‌دست موفقیت‌ها کسب کنند». اما در میان مردم، رایج است که می‌گویند مردان هوش ریاضی بیشتری دارند؛ در گفت‌وگوی زیر از خانم دکتر شیوا دولت‌آبادی عضو انجمن روانشناسی ایران ریشه این باور مردم را پرسیده‌ایم: آیا این باور که مردها به واسطه تفاوت‏های جسمی از زنان در ریاضیات قوی‌تر هستند، ریشه علمی دارد؟ با این وجود موفقیت خانم میرزاخانی را چطور ارزیابی می‏کنید؟
    از نظر علم اعصاب و با مطالعات دراز مدت روی عملکرد مغز ثابت شده که به میزان مختصری توانایی مردها در مباحث فضایی مثل هندسه و تجسم فضایی بیشتر است.
  • جنجال‌های پولی در زندگی مشترک

    آیا شریک زندگی شما یک دیکتاتور مالی است؟ آیا او شما را از لحاظ مالی به شدت کنترل می‌کند؟ آیا او خودخواهانه از شما بهره می‌برد؟ پدر و مادرتان چطور؟ شاید این اصطلاح به گوشتان ناآشنا باشد ولی این پدیده، «آزار مالی» نام دارد و وقت آن است که با آن مبارزه کنید. پول می‌تواند موضوع بسیار جنجال‌برانگیزی در یک رابطه باشد، فرقی نمی‌کند این رابطه پدر و فرزند، مادر و فرزند یا رابطه همسران با همدیگر باشد، همواره حساسیت بالایی درخصوص پول وجود دارد. در بعضی خانواده‌ها افراد از ابراز کردن علنی توجه و علاقه‌شان نسبت به پول ابا می‌ورزند.
  • راه‌های زیباتر شدن

    داشتن پوست و موی سالم و شاداب و درخشان باعث می‌شود که چهره بدون آرایش‌های مصنوعی هم زیبا شود؛ اما کرم‌های گران قیمت زیبایی که گاهی تاثیر چندانی هم ندارند باعث می‌شود خیلی‌ها از رسیدگی به پوستشان منصرف شوند؛ اما بسیاری ازموادی که در خانه داریم می‌توانند برای زیبایی و شادابی و درخشندگی پوست تاثیری به مراتب بیشتر از کرم‌های مختلف داشته باشند. در اینجا سعی کردیم به بعضی از راهکارهای موثرخانگی برای درمان مشکلات پوست و مو بپردازیم. داشتن پوستی زیبا با ماسک‌های خانگی
    ۲ سفیده تخم‌مرغ را با آب یک لیموترش تازه مخلوط کنید.
  • عکس خبری - ۳۰ مرداد ۹۳

  • در تکریم علم و دانش

    دکتر یحیی تابش عضو هیات علمی ریاضی دانشگاه صنعتی شریف در اوایل سال‌های دهه هفتاد در یکی از المپیادهای ریاضی داخلی یک مساله هندسه فضایی داده بودم که یک صفحه و دو نقطه خارج از صفحه داریم، خطی در صفحه رسم کنید که دو نقطه از آن به یک فاصله باشند و از یک نقطه معلوم هم روی صفحه بگذرد، مساله سختی است و احتیاج به تجسم هندسی خیلی خوب دارد، وقتی برگه‌ها را تصحیح کردیم دیدیم یک نفر مساله را خیلی راحت حل کرده است که بعدا فهمیدیم مریم میرزاخانی است. مریم بعد به دانشکده علوم ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف آمد و برای دوره‌های آموزشی المپیاد ریاضی و طرح مساله جدید یک همکار واقعی بود.
  • هیولای ایبولا همچنان قربانی می‌گیرد

    عاطفه چهره‌گشا سازمان بهداشت جهانی می‌گوید برای مهار روند انتشار ویروس مرگبار ایبولا (Ebola) در آفریقای غربی اقدامات شدید ضروری است. تقریبا ۴۰۰ نفر؛ اثر شیوع این ویروس که در گینه شروع شد و به کشورهای همسایه سیرالئون و لیبریا گسترش یافت، مرده‌اند. برخی منابع اما می‌گویند که این میزان آمار صحیح نیست و میزان مرگ و میر بر اثر این بیماری بیشتر از آمار منتشر شده است. در این راستا گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند. این بزرگترین مورد شیوع ایبولا از نظر موارد ابتلا، آمار مرگ و پراکندگی جغرافیایی به حساب می‌آید.
  • روش‌هایی برای بهبود عملکرد گجت‌های اندرویدی

    در حالی که موبایل‌ها و تبلت‌های اندرویدی در سال‌های اخیر طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده‌اند و مورد توجه کاربران با سلایق و کاربری‌های مختلف قرار گرفته‌اند، اما این ابزارها هم گاهی دچار مشکلات متفاوتی شده و معمولا کاربران آنها بعد از مدتی از کند شدن آنها شکایت می‌کنند. این در حالی است که ابزارهای اندرویدی اغلب به خاطر امکانات سخت افزاری قوی و مناسب در مقایسه با گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده در بازار شناخته می‌شوند. از آنجایی که تعداد کاربران ابزارهای هوشمند اندرویدی در دنیا به سرعت در حال افزایش است و تعداد این افراد حدود چند برابر کاربران دیگر اکوسیستم‌های هوشمند در بازار است، احتمالا بعضی از شما هم بارها با مشکلاتی در عملکرد ابزارهای اندرویدی‌تان مواجه شده‌اید.
  • راه‌های شگفت‌انگیز برای تقویت حافظه

    اگر پیش آمده که اسم شخصی را فراموش کرده باشید، اگر نام فیلمی را که هفته گذشته تماشا کردید از یاد برده‌اید، اگر احساس می‌کنید که زیاد این جمله را به زبان می‌آورید: «آخ، یادم رفته!»؛ نترسید که مبادا آلزایمر گرفته باشید. راه حل مشکل شما ساده است؛ شما نیاز به تقویت حافظه خود دارید. حالا جدا از نوع تغذیه و راه‌های مختلفی که برای این کار توصیه می‌شوند، چند تمرین جالب برایتان داریم که می‌تواند کمی به تقویت حافظه‌تان کمک کند.
    ۱ - چشم‌ها را ببندید. از داخل کیف دسته کلید خود را بردارید. حالا بدون اینکه چشم‌ها را باز کنید سعی کنید کلید را داخل قفل قرار دهید و در را باز کنید.
  • باغ‌کُشی‌های نافرجام در پایتخت

    چند قدم بیشتر به واپسین نفس‌های تهران باقی نمانده است. باغ کشی شبانه‌روزی، به سرعت روزنه‌های تنفسی این شهر را می‌بندد بی‌آنکه قدمی برای جلوگیری از آن برداشته شود. تغییر کاربری اراضی و فضای سبز، تخریب گسترده باغات درون شهر و رشد قارچ‌گونه برج‌های آسمان‌خراش به جای آنها، چند دهه‌ای است که به تصویر تکراری بسیاری از خیابان‌های پایتخت بدل شده است. البته دست‌اندازی به باغات و فضای سبز شهری فقط به باغات گمنام تهران محدود نشده و به تدریج وجب به وجب باغات قدیمی و بزرگ شهر را که تاریخ شهر را رقم می‌زنند به محاصره خود در آورده‌اند و تمامی گونه‌های باغات شهر را از بین می‌برد.
  • ارزیابی ۷ دستگاه از پارازیت

    درحالی‌که با وجود گذشت چند سال از زمان شروع پارازیت‌اندازی هنوز موضع مشخصی ازسوی مسوولان درخصوص مضر بودن یا نبودن این امواج و تهدید سلامت شهروندان گرفته نشده است حالا وزیر ارتباطات دولت یازدهم می‌گوید از یکسال پیش همکاران فنی وی در سازمان تنظیم مقررات به صورت سرزده به نقاط مختلف تهران رفته و اندازه‌گیری‌هایی را انجام داده‌اند. واعظی گفته گزارشی با محوریت کار تشعشعات پس از طی جلساتی با مسوولان ۷ دستگاه تهیه و به رئیس‌جمهوری تقدیم شده است. .
  • صف‌آرایی ارتش روبات‌ها

    محققان در دانشگاه هاروارد آمریکا یک ارتش بزرگ شامل ۱۰۲۴ روبات کوچک ساخته‌اند که می‌توانند به صورت کاملا سازمان‌یافته در کنار یکدیگر صف‌آرایی کنند. این ارتش که کیلوباتس (Kilobots) نامیده می‌شوند از موتورهای لرزشی استفاده می‌کنند که به آنها برای حرکت روی سطوح صاف کمک می‌کند. کیلوبات‌ها می‌توانند از طریق لامپ‌های مادون قرمز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به گفته محققان، ارتش‌ روبات‌ها تنها شامل ده‌ها یا صدها روبات بودند، اما کیلوباتس پروژه‌ای است که در آن هزاران روبات با یکدیگر به صورت هماهنگ حرکت می‌کنند.
  • ۱۰ نشانه قطعی از اینکه شغل مناسبی دارید

    مترجم: مریم رضایی تقریبا هیچ چیز بهتر از این نیست که بدانید شغل و حرفه مناسبی دارید و تقریبا هیچ‌چیز بدتر از آن نیست که در یک شغل نامناسب مشغول به کار باشید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم وضعیت شغلی فعلی خود را ارزیابی کنید. همه ما خواهان یک شغل رضایت‌بخش و سودمند هستیم. به طور کلی، گفته می‌شود اگر کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید، هیچ‌گاه در یک روز کار نمی‌کنید، بلکه زندگی می‌کنید. اما دانستن اینکه در زندگی حرفه‌ای در چه موقعیتی‌ هستید کار دشواری است. اگر ۱۰ نشانه‌ای را که در زیر معرفی می‌کنیم با شما سازگاری داشته باشند، یعنی در جایگاه درستی قرار دارید.
  • استفاده از مهاجران چینی برای ترمیم تصویر مخدوش جامعه چین

    نگار حسینی تصویری که از چین در ذهن غیر‌چینی‌ها وجود دارد، کشوری وسیع در دوردست است با یک حکومت کمونیستی با همه مسائل جوامعی با این مدل حکومت. آلودگی شدید هوا، نبود هیچ گونه اطمینان در مورد امنیت و سلامت مواد غذایی به علاوه سیستم آموزش و پرورش قدیمی و مبتنی بر آزمون‌های سخت، شرایطی نه چندان خوشایند برای شهروندان چینی ایجاد کرده است. بر همین اساس است که چندان بیراه به نظر نمی‌رسد مردمی که امکان خروج از چنین کشور و جامعه‌ای را داشته باشند، به مهاجرت تن دهند. در سال‌های اخیر و به خصوص با موج تازه ثروتمند شدن شهروندان چینی، مهاجرت از این کشور به آمریکا، کانادا و استرالیا به وفور به چشم می‌خورد.
  • یخچال‌های طبیعی در تبت گرم‌تر شدند

    فلات تبت شامل ده‌ها هزار یخچال طبیعی است که آب تازه برای دو میلیارد انسان در آسیا را تامین می‌کند. بررسی های محققان نشان دادند که طی ۵۰ سال اخیر، دمای این یخچال‌های طبیعی نسبت به ۲۰۰۰ سال گذشته گرم‌تر شده‌اند. این یخچال‌ها آب رودخانه‌های بزرگ آسیایی را تامین می‌کنند و گرم شدن آنها می‌تواند تهدیدی برای این ناحیه محسوب شود. محققان درخواست کرده‌اند که دولت محافظت خود را از این منطقه افزایش دهد و اثرات زندگی انسان‌ها را روی این منابع طبیعی کاهش دهد. .
  • راه‌های مراقبت از پوست در سفر

    در سفر به راحتی به همه مواد دسترسی ندارید ما در اینجا فهرستی از مواد طبیعی مفید برای پوست را برای شما شرح می‌دهیم تا با توجه به آنچه در دسترس دارید در سفر هم پوست خود را تغذیه کنید. گوجه فرنگی: اگر منافذ پوستی مسدود شوند احتمال بروز آکنه زیاد می‌شود. گوجه منافذ پوستی را باز می‌کند.
    سرکه: اگر روی پوست، جوش وجود دارد و به‌طورکلی پوست شما ملتهب و خارش‌دار است این ماده پوست را نرم می‌کند و می‌تواند برای آفتاب سوختگی نیز موثر باشد.
    ماست: پوست را نرم و آبرسانی می‌کند. می‌توان از آن به‌عنوان یک پاک‌کننده و روشن‌کننده پوست استفاده کرد.
  • گالری‌گردی با آخرین نفس‌های مرداد

    گالری‌ها و مراکز هنری تهران با برگزاری نمایشگاه‌های متنوع هنرهای تجسمی میزبان علاقه‌مندان هنر در روزهای پایانی مرداد‌ماه هستند. بی‌تردید گالری‌گردی در روزهای پایانی هفته می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی باشد. در این روزها که مرداد ماه آخرین نفس‌هایش را می‌کشد می‌توانید تعطیلات اخر هفته را با گالری‌گردی بگذرانید. گالری آران
    گالری آران میزبان ویدئو آرت علی‌یار راستی با موضوع «پیش‌درآمد» است. هنرمند در این ویدئو آرت تلاش کرده است که هم برداشت‌های بلند و هم لوپ را در کار خود بگنجاند.
  • پیام‌های تبریک به مریم میرزاخانی؛ برنده مدال فیلدز

    دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
    بسم‌الله الرحمن الرحیم
    خانم پروفسور مریم میرزاخانی
    کسب برترین جایزه ریاضیات در جهان را به شما تبریک می‌گویم. امروز ایرانیان می‌توانند به خود ببالند که اولین زن برنده جایزه «فیلدز» هموطن آنان است؛ آری باید که شایستگان بر صدر نشینند و قدر ببینند. همه ایرانیان در هر کجای جهان سرمایه‌های ملی این مرز و بوم هستند و من به نمایندگی از ملت ایران تلاش‌های علمی شما را ارج می‌نهم. امیدوارم زندگی‌تان همواره سرشار از شادکامی و موفقیت باشد. pic۱



    مجمع زنان اصلاح‌طلب
    سرکار خانم پروفسور مریم میرزاخانی
    باعث افتخار و مباهات مردان و زنان ایرانی است که زنی از میان جامعه‌ ایران توانسته است بار دیگر بر بلندای افتخارات جهانی بایستد و پرچم سرافرازی زن ایرانی را بالا بگیرد.
  • درخواست مشترک سیف و آخوندی

    حالا که رکود دست از سر مسکن برنمی‌دارد و یکی از دلایل اصلی کاهش شدید معاملات، ناتوانی مالی خریداران و بضاعت اندک وام مسکن عنوان شده، دو عضو هیات دولت که اخیرا جلسات مشترکی هم برای برون‌رفت از این وضعیت داشته‌اند، حالا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن آنکه چاره کار را شکل دادن وسیع به «صندوق‌های پس‌انداز مسکن» و تاسیس «موسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» دانسته‌اند، لزوم پرداخت مابه‌‌التفاوت سود به صندوق‌ها و جبران کمبود منابع آن از محل منابع عمومی را درخواست کردند. .
  • سینمای ایران در تسخیر موش ها

    یک گربه سیاه که موش‌ها به آن می‌گفتند «اسمشو نبر» به شهر موش‌ها حمله می‌کرد. به خاطر همین موش‌ها به یک شهر دیگر می‌روند. قرار می‌شود پدرها و مادرها از راه سخت و کوتاه بروند تا شهر را آماده کنند و بچه‌ها هم با معلم و آشپزباشی راه طولانی‌تر را انتخاب می‌کنند. این داستان شهر موش‌ها یک است که سال‌ها پیش روی پرده رفت وحالا قسمت دیگری از آن فیلم خاطره‌انگیز با فیلمنامه‌ دیگری روی پرده سینماها آمده است. شهر موش‌ها ۲ در شرایطی اکرانش را از روز گذشته آغاز کرد که خیلی‌ها معتقدند این فیلم می‌تواند فضای یخ‌زده گیشه‌ها را در گرمای تابستای آب کند و پای مخاطبان بسیاری را به سینما بکشاند.
  • ۴ تصمیم بزرگ در ۴۰ سالگی

    اگر تاکنون نتوانسته‌اید قرض‌هایی را که گرفته‌اید، پرداخت کنید، باید سریعا فکری به حال تسویه آنها بکنید. بدترین اتفاقی که ممکن است پیش بیاید این است که شما به پایان دوران کاری خود برسید؛ درحالی‌که مقدار انبوهی قروض مختلف بر دوش‌های شما سنگینی می‌کند. این تصمیم می‌تواند شیوه شما را در پس‌انداز دچار تغییر کند. بنابراین لیستی از تمام بدهی‌های خود را آماده کنید و استراتژی‌ای برای تسویه آنها بنویسید. ۱-آیا تحت پوشش بیمه هستید؟
    ۴۰ سالگی زمانی است که شما باید به‌صورت جدی درباره بیمه خود و خانواده‌تان تصمیم بگیرید.
  • جشن تولد رادیو ۷

    «رادیو هفت» فردا جمعه ۳۱ مرداد ماه به مناسبت چهارمین سالگرد خود از ساعت ۲۲ تا یک بامداد برنامه خود را به روی آنتن شبکه آموزش می‌برد. این برنامه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی همزمان با ورود به پنجمین سال خود آیتم‌های متفاوتی را پخش می‌کند به این صورت که متن‌ها، موسیقی‌ها و بخش‌هایی که در سال گذشته بین مخاطبان پرطرفدار بوده‌اند، مرور می‌شوند. همچنین به مناسبت هفتادمین سال ساخت موسیقی «ای ایران»، این ترانه توسط ۱۸ خواننده معروف خوانده و در روز جشن تولد «رادیو هفت» از تلویزیون پخش می‌شود.
  • ارتفاع پست طنزهایی که ما روایت می‌کنیم

    سینا قنبرپور هنوز هم بعد از گذشت دو هفته کنار کارخانه مینا آثار آن حادثه را می‌توان دید. چه آنجا بایستی و چه لحظه‌ای چشم‌هایت را ببندی می‌توانی این جملات را بشنوی: یا ابوالفضل، یا امام غریب، یا ضامن آهو، یا فاطمه زهرا، یا امام حسین. . . نمی‌دانیم آیا کسی از مسافران در آن ۴ دقیقه‌ای که از پرواز هواپیمای ایران ۱۴۰ که از تهران به مقصد سپری شده بود توانست اشهدی بخواند و دعوت خداوند به دیار باقی را لبیک بگوید یا نه. بی‌تردید همه ما می‌دانیم که آن لحظه موعود که فرا برسد نه توان نه گفتنی هست و نه فرصتی برای تاخیر.
  • ترس بسازوبفروش‌ها از امواج قیمت

    کاهش شدید نرخ رشد قیمت مسکن و رفتن این شاخص به سطح زیر صفر باعث شده انبوه‌سازان و بسازوبفروش‌ها از هول ارزانی بیشتر، بخشی از آپارتمان‌های فروش‌نرفته و احتکار شده ماه‌ها و سال‌های قبل را «سریع‌تر» روانه بازار کنند. در یک ماه اخیر میانگین قیمت مسکن در تهران حدود ۲درصد افت پیدا کرد و این دومین موج کاهشی در طول امسال محسوب می‌شود.
    در حال‌ حاضر بیش ‌از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران وجود دارد که گفته می‌شود بخشی از آنها عمدا به این شکل نگهداری می‌شود و برخی دیگر به دلیل ناتوانی طرف تقاضا، فروش نرفته است.
  • حمایت از تیم هسته‌ای

    رئیس‌جمهور وقتی که دید اظهاراتش درباره «بزدلان سیاسی» با هیاهوی رسانه‌ای مخالفان دولت مواجه شد توضیح داد که منظور وی تخریبگران دولت هستند که از اتاق فکر وارد اتاق‌های عملیاتی شده‌اند و وی هرگز دربرابر آنها سکوت نمی‌کند. همزمان مقام معظم رهبری هم در دیدار با تیم هسته‌ای یک بار دیگر از آنان حمایت کرد و فرمود که کار ظریف و دوستانشان دنبال می‌شود. سید حسن خمینی هم در دیدار با تیم هسته‌ای به آنها گفت که از هوچی گری نترسند و بدانند که دل ملت با آنها است. .
  • دونات ژله‌ای با ساختار مغز انسان

    محققان توانسته‌اند نوعی دستگاه سه‌بعدی را در مقیاس آزمایشگاهی بسازند که می‌تواند عملکرد مغز انسان را داشته باشد. این دستگاه به شکل یک دونات است که توسط مواد ژله‌مانند پرشده است. نخستین آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این دستگاه به سیگنال‌های زخم شدن بدن، دقیقا مشابه مغز انسان واکنش نشان می‌دهد. ویژگی این دستگاه جدید، ساختار سه‌بعدی آن است؛ در حالی که پیش از آن، دستگاه‌های ساخته‌شده به صورت دوبعدی بوده‌اند. سه‌بعدی بودن این ساختار منجر به افزایش عمر آن می‌شود. .
  • ۶۵ سال با دوربین هَسِلبلاد

    دویست و چهارمین دوره از سلسله نمایشگاه‌های عکس در موزه عکسخانه شهر با عنوان «۶۵ سال با دوربین هسلبلاد» از مجموعه علی‌رضا افشاری همراه با یک کارگاه تخصصی آموزشی فن شناسی عکاسی در محل موزه عکسخانه برگزار شد. «هسلبلاد» ساخت سوئد برای اولین بار در تاریخ ۱۹۴۹ در شهر نیویورک آمریکا برای جمعی از خبرنگاران به نمایش در آمد. در این نمایشگاه دوربین‌ها، لنزها، ادوات و وسایل عکاسی هسلبلاد به نمایش در می‌آید. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از دوربین‌ها تا ۷ شهریور ۱۳۹۳ در روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و پنج شنبه‌ها ۹ تا ۱۳ به عکسخانه شهر واقع در تهران، میدان هفت‌ تیر، خیابان بهار ‌شیراز، بوستان بهار‌ شیراز مراجعه کنند.
  • یک سر وگردن بالاتر در درس هندسه جبری

    دکتر آرش رستگار عضو هیات علمی ریاضی دانشگاه صنعتی شریف اولین ترمی که به ایران برگشتم و در شریف استاد شدم، خانم میرزاخانی با من درس هندسه جبری داشتند، افراد بسیار توانایی این درس را داشتند و البته چهار، پنج نفری بودند که معتقد بودند درس بسیار سنگین است. این درس برای مقطع لیسانس بود ولی از دروس فوق‌لیسانس هم سنگین‏تر بود. عده‌ای بیست گرفتند یعنی محتوای مفهومی درس را کاملا فهمیده بودند ولی خانم میرزاخانی یک سر و گردن از آنها بالاتر بود. من یادم هست که یادداشت‏های برایان کنراد که الان در استنفورد همکار خانم میرزاخانی است، به ایشان دادم تا مطالعه کنند.
  • هم مادر هم مدیر مالی خانواده

    در جوامع امروزی هر روز تعداد بیشتری از زنان مسوولیت اداره امور مالی خانواده را به‌عهده می‌گیرند، این به این معنی نیست که آنها لزوما مادرانی تنها هستند یا همسران آنها شغلی ندارند. این فقط به این معنا است که مادران از تمامی اقشار، تحصیل کرده، شاغل یا خانه‌دار روز به روز بیشتر به سمت مدیریت امور مالی خانه حرکت می‌کنند؛ اما سوال اینجا است آیا مدیریت مالی زنان در خانواده از لحاظ مالی مثبت است؟ آیا اساسا تفاوتی میان آنان و مدیریت یک مرد وجود دارد؟ در خانه شما چه کسی امور مالی را اداره می‌کند؟ بر اساس گزارش سازمان TSB ( موسسه ثبت میزان درآمد خانوارها در آمریکا) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدیریت زنان بر امور مالی، تاثیر مثبتی‌بر برنامه‌ریزی‌های مالی درازمدت خانواده دارد.
  • شهرام ناظری

    شهرام ناظری که در هفته‌های گذشته اجراهایی را در شهرستان‌های مختلف کشور روی صحنه برده است، این بار در تاریخ ۱۸ و ۱۹ شهریور در تهران به صحنه می‌رود. شهرام ناظری دراین برنامه با گلچینی از آثار خاطره‌انگیزش (از جمله ساقی‌نامه، آتش در نیستان و. . . ) به اجرای برنامه می‌پردازد و در انتهای کنسرت نیز با اجرای آثار پر شور کردی، برنامه‌اش را به پایان خواهد رساند. بلیت فروشی کنسرت شهرام ناظری از طریق سایت ۸۴۲۰۰ آغاز شده و علاقه‌مندان به تهیه بلیت این برنامه می‌توانند از طریق این سایت اقدام به خرید آنلاین بلیت کنند.
  • ضعف دستگاه‌های اشعه ایکس فرودگاه‌ها در مقابل هکرها

    به‌منظور جلوگیری از بردن اشیای ممنوع به داخل هواپیما، از دستگاه‌های اشعه ایکس (X-Ray) استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند اشیای فلزی نظیر اسلحه یا بمب‌ها را شناسایی کنند. اما محققان نشان داده اند که رایانه‌هایی که به این دستگاه‌ها متصل هستند به‌راحتی قابل هک شدن هستند.
    از جمله ضعف‌هایی که در این مورد به آنها اشاره شده است، رمزهای عبوری است که به صورت از پیش تعیین‌شده (default passwords) هستند که یک هکر به راحتی می‌تواند به آنها دست پیدا کند
    . به این ترتیب، قادر است با تغییر کد برنامه‌نویسی شده، دستگاه را نسبت به اشیای ممنوع غیرفعال کند.
  • اولتیماتوم به خودروسازان!؟

    درحالی‌که پس از ۴۰ روز ابهام در بازنگری قیمت‌های نهایی شده خودرو، رئیس شورای رقابت آب پاکی را روی دست مصرف‌کنندگان ریخت و اعلام کرد که قیمت‌ها قطعی و قانونی بوده و به هیچ وجه تغییری نمی‌کند، اما رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان، از اولتیماتومی به خودروسازان خبر داده که بر مبنای آن خودروسازان برای ارسال اطلاعات به کمیته بازنگری خودرو فقط این هفته را فرصت دارند. این در حالی است که خودروسازان یک بار قبلا اطلاعات خود را برای شورای رقابت ارسال کرده‌اند و این شورا که اتفاقا در ترکیب آن نمایندگان مجلس هم حضور دارند در تصمیم‌گیری نهایی برای تعیین تکلیف قیمت خودروهای داخلی، اطلاعات دریافتی از خودروسازان را لحاظ کرده است و حالا شورای رقابت به عنوان متولی قیمت‌گذاری خودرو می‌گوید که قصد بازنگری در قیمت خودرو را ندارد.
  • فرمول یک بام و دو هوا

    مرجان شهریاری دبیر گروه خودرو پیش از این تصور می‌شد که اظهار نظرهای آتشین برخی از نمایندگان مجلس در مخالفت با قیمت‌های مصوب شورای رقابت، بازار را با بلاتکلیفی و سردرگمی مواجه کرده، حال آنکه اظهارات متفاوت رئیس شورای رقابت و همچنین وزیر صنایع طی چند روز گذشته نشان داد که تصمیم‌سازان قیمت خودرو، خود نقشی مهم در این زمینه ایفا می‌کنند. با تصویب فرمول قیمت‌گذاری و متعاقب آن اعلام قیمت خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت، برخی از نمایندگانaضمن مخالفت با عملکرد این شورا خواستار کاهش قیمت‌ها شدند، این در شرایطی است که وزیر صنعت همچنین رئیس شورای رقابت به دفعات و با صراحت اعلام کردند که با توجه به شرایط سخت تولید در شرکت‌های خودروساز تغییر قیمتی در خودروها ایجاد نخواهد شد.
  • هدف جدید تورمی؟

    آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهند وعده‌های دولت یازدهم مبنی بر کاهش نرخ رشد تورم رنگ واقعیت به خود گرفته و ظاهرا نرخ تورم ۲۵ درصدی که تا پایان سال ۹۳ هدف‌گذاری شده بود حالا در مرداد ماه تحقق یافته است؛ به گفته معاون بانک مرکزی حالا باید برای پایان سال ۹۳ هدف‌گذاری جدید زیر ۲۵ درصد در نظر گرفته شود. تیم اقتصادی دولت، عمده مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از بالا بودن نرخ تورم و بی‌ثباتی در کشور می‌داند و سیاست‌های خود را در جهت کاهش نرخ تورم به‌کار گرفته است. .
  • باردیگر آمانو در ایران

    یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی این هفته برای دومین بار در کمتر از یکسال از روی کارآمدن دولت یازدهم به ایران سفر کرد که هدفش از انجام این سفر را پیش بردن گفت‌وگوها با ایران در قالب چارچوبی برای همکاری دانست که سال گذشته به امضای طرفین رسید. در قالب این چارچوب قرار شد ایران اقداماتی را برای شفاف‌سازی بیشتر انجام دهد که در ادامه آژانس در آخرین گزارش ماهانه خود در پایان تیرماه امسال اعلام کرد که ایران براساس توافق هسته‌ای موقت با قدرت‌های جهان که سال گذشته به دست آمد، اقدام کرده است.
  • ۱۰۸ روز اسارت

    قهرمان شمشیر بازی و دوستش که قربانی ناامنی در زاهدان شده بودند پس از ۱۰۸ روز اسارت در چنگال اشرار، با عملیات چراغ خاموش پلیسی آزاد شدند. . ۱۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری شمشیرباز ایرانی به همراه دو دوستش که قصد داشتند از جاده خاش به سمت چابهار بروند مورد حمله اشرار مسلح قرار گرفتند و پس از مدتی گروگان گیران درخواست ۵ میلیون دلار پول از خانواده قربانیان کردند. اما پس از گذشت بیش از ۳ ماه تلاش وزارت اطلاعات نتیجه داد و ربایندگان در استان‌های شرقی دستگیر شدند. .
  • توصیه‌های مفید برای سلامت

    آوا کشاورز رعایت کردن بعضی نکات ریز در رفتار و زندگی می‌تواند تا حدود زیادی به سلامت بدن کمک کند. کارهایی که شاید به نظر خیلی مهم نباشند، اما انجامشان می‌تواند برای سلامت مضر یا مفید باشد. در اینجا سعی کرده‌ایم به بعضی از این نکات ریز اشاره کنیم. ۱. هرگز سیگار نکشید و اگر می‌کشید، نیمه آخر آن را به هیچ وجه نکشید.
    ۲. در حمام هیچ‌گاه مستقیما زیر دوش آب گرم نفس نکشید. کلر یک قاتل تدریجی است.
    ۳. هنگام شارژ موبایل ابتدا شارژر را به گوشی وصل کنید و سپس آن را به برق وصل کنید. بهتر است موبایل خاموش باشد.
  • مالکی کوتاه آمد

    در شرایطی که تصور می‌شد مالکی حاضر به ترک پست نخست‌وزیری نیست و بحرانی دیگر عراق را فرا خواهد گرفت، اما او خیلی زود از مواضعش کوتاه آمد و استعفای خود را از نخست‌وزیری اعلام کرد و گفت از دولت جدید حمایت خواهد کرد. مالکی گرچه از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد، اما همچنان رهبری حزب الدعوه و ائتلاف دولت قانون را در اختیار خواهد داشت و یکی از چهره‌های سیاسی اصلی در این کشور باقی می‌ماند. العبادی ۶۲ساله نخست وزیری مکلف عراق، پیش از سرنگونی صدام، در تبعید به سر می‌برد. .
  • ریاضی به درست فکرکردن کمک می‌کند

    روزبه فرهودی،عرفان صلواتی،محمدهادی مستفید کنگره جهانی ریاضیات بزرگترین گردهمایی ریاضیدانان است که هر چهار سال یکبار در شهری در دنیا برگزار می‌شود. مطمئنا این دوره برای اکثر ایرانی‌ها یکی از به یاد ماندنی‌ترین آنها و برای ما که در متن جریانات آن بودیم احتمالا خاطره‌انگیزترین آنها خواهد بود.
    مراسم از روز یکشنبه ۲۱ مرداد در شهر سئول شروع شد. سئول شهری بزرگ و منظم است که بیش از ۹ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. کنگره در ساختمانی بزرگ در محله معروف «گنگنام» برگزار شد. جالب است بدانید ضلع بالایی محل برگزاری، خیابان تهرانِ سئول است.
  • جریمه مشترکان پرمصرف

    درحالی‌که انتظار می‌رفت با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حداقل مصرف برق کاهش پیدا کند اما ظاهرا به جای کاهش، مصرف برق از ابتدای سال جاری از افزایش ۸ درصدی برخوردار بوده و همین امر باعث شده تا وزارت نیرو به فکر چاره‌ای دیگر بیفتد و لایحه جریمه مشترکان پرمصرف آب و برق را به هیات دولت ارسال کند. از طرفی با نصب کنتورهای سه تعرفه‌ای برای مشترکان خانگی، امکان جریمه مشترکان پرمصرف در ساعات پیک فراهم خواهد شد. .
  • دو نکته قوت میرزاخانی

    محمد رضا رزوان عضو هیات علمی دانشکده ریاضی دو نکته در مورد خانم میرزاخانی هست که اگر مردم به آن‏ها توجه کنند، برایشان کافی و پرثمر است، این نکات از نقاط ضعف جامعه ماست. نکته اول اینکه ما برنامه بلند‌مدت نداریم، خانم میرزاخانی برای اینکه به این جایگاه برسد، بیست سال زحمت کشیده است، هرچند ایشان از ابتدا درخشان بود و مسائلی که حل می‌کرد، شگفت‌انگیز بود. اینکه بتوانیم برای زندگی بلند‌مدتمان برنامه‌ریزی کنیم و پشت‌ کار داشته باشیم و خسته نشویم بسیار مهم است،
    نباید کوتاه‌مدت و کم‌عمق و بسته دید، می‌خواهیم زود به اهداف کوتاه‌مدت برسیم، این نگاه، نگاه ضعیفی است و جامعه این گونه شده است.
  • وقتی صداقت باشد، طنز تلخ کمرنگ می شود

    «یکی از دلایل شیوع طنز تلخ ریشه در از دست دادن حساسیت مردم نسبت به شنیدن عبارت‌های دروغ دارد. » این نخستین تحلیل دکتر عزت‌الله کردمیرزا روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور است. در گفت‌وگویی که پیش رو دارید این روانشناس به بررسی این نوع رفتار مردم پرداخته است. او در این باره می‌گوید: این نوع واکنش که خود را به صورت طنز بیرون می‌ریزد نوعی سوپاپ اطمینان است و تاثیری بر مسوولان و بالادستی‌ها ندارد. در ادامه مشروح نظرات این روانشناس را می‌خوانید. شما با ذهن مردم سر و کار دارید. طنز در بین چه جوامعی کارکرد دارد.
  • طنز‌گویی نشانی از وفاداری مردم به جامعه

    بارها دیده ایم که در جمع‌های دوستانه یا محیط‌های اجتماعی می‌خواهیم حرفی زده شود، اما قدرت صریح گفتنش را نداریم پس شاید اولین راهی که به ذهنمان برسد این است که آن را در قالب شوخی مطرح کنیم. دکتر اصغر مهاجری، جامعه شناس اجتماعی این توضیح را درباره رفتار ما که با طنزپردازی در مواجهه با وقایع بزرگی چون سقوط هواپیما بروز می کند می‌گوید. وقتی برایش از پیام های تکثیر شده در شبکه اجتماعی گفتیم می‌خواستیم ببینیم این موضوع ریشه در چه دارد. یکی از پیام‌ها این‌گونه شروع می‌شد: «با سلام و صلوات به روح تمام مسافران عزیز.
  • رونق رستوران‌های روباتی در چین

    رستورانی در چین راه‌اندازی شده است که از مشتریان خود به کمک روبات‌ها پذیرایی می‌کند. ده‌ها روبات در این رستوران فعالیت می‌کنند که به مشتریان خوش‌آمد گفته و سفارشات آنها را می‌پذیرند. موسس این رستوران ادعا می‌کند که ایده این طرح را دختر کوچکش پیشنهاد کرده است. یوگانگ می‌گوید: «دخترم از من خواست که روباتی بسازم که بتواند کارهای خانه را انجام دهد زیرا او از این کار به شدت تنفر دارد». این آغازی بود برای راه‌اندازی رستورانی با کارگران مکانیکی. دو روبات جلوی درب قرار گرفته‌اند و به مشتریان خوشامد می‌گویند.
  • کنسرت ها - ۳۰ مرداد ۹۳

  • آرزوی کیانیان رنگ واقعیت گرفت

    بهمن فرمان آرا‌، هنرمند فیلم‌ساز‌ که ساخت آثار چون «شازده احتجاب»، «خانه‌ای روی آب»،«بوی کافور عطر یاس»، «یه بوس کوچولو» و. . . را در کارنامه هنری خود ثبت کرده از سال‌ها پیش علاقه‌مند است نمایش «مردی برای تمام فصول» را اجرا کند. رضا کیانیان نیز بارها و بارها از آرزوی خود برای بازی در نقش «سر تامس ‌مور» در نمایش «مردی برای تمام فصول» سخن گفته است و حالا این دو هنرمند در آستانه رسیدن به آرزویشان هستند. سرانجام پس از مدت‌ها، زمان اجرا و گروه اجرایی نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا مشخص شد و رضا کیانیان به‌زودی به یکی از آرزوهای خود می‌رسد و فرمان آرا این نمایش را نیمه دوم آبان ماه در تالار وحدت به صحنه می‌برد.
  • ترفند فروش وارداتی

    خرید یک خودروی وارداتی معمولا با حساسیت‌های زیادی همراه است. این حساسیت از آنجایی ناشی می‌شود که برای خرید یک خودروی خارجی باید هزینه زیادی پرداخت شود ضمن اینکه خریدار چنین خودرویی باید از قانونی بودن مرجع خرید و همچنین بی نقص بودن آن مطمئن باشد. از آنجایی که قیمت خودروهای خارجی در نمایندگی‌های فروش یا بازار آزاد تا حدود زیادی مشخص است، مهم‌ترین بخشی که در خرید یک خودروی وارداتی باقی می‌ماند اطمینان از انجام یک خرید قانونی و معتبر است. مشکلاتی که هنگام خرید یک خودروی وارداتی مشتری‌ها را سردرگم می‌کند، در برخی موارد به قدری پیچیده می‌شوند که در دست داشتن اطلاعاتی پیش از خرید می‌تواند مسیر معامله این دست خودروها را روشن‌تر کند.
  • هوش به همراه تلاش

    دکتر مرتضی فتوحی رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف خانم میرزاخانی به قول خودشان خیلی خوش شانس بودند و در زمان خاصی به دبیرستان خوبی رفتند و بعد وارد المپیاد ریاضی شدند و به دانشگاه آمدند، به هر حال می‏توان گفت که هر کدام از این عوامل، دبیرستان فرزانگان و مدیریت خانم حائری‌زاده، المپیاد که باعث شد به ریاضی علاقه‏مند شوند و قدرت حل مساله‏شان بالا رود، دانشگاه دوران لیسانس و افرادی مثل دکتر محمودیان، دکتر تابش، دکتر شهشانی و دکتر نجفی و دیگر اساتید در موفقیتشان نقش داشتند و اینها همه باعث می‏شود که انسان رشد کند و در یک مسیری قرار بگیرد و بعد هم که وارد دانشگاه هاروارد شدند، یک استاد خوب، یک مساله خوب و در یک زمان خوب، همه اینها جمع شده و این نتیجه حاصل شده است.
  • پوست سیب ۵ برابر سیب ویتامین دارد

    تحقیقات جدید نشان می‌دهند که صد گرم سیب تازه به همراه پوست خود، حاوی ترکیب آنتی اکسیدان، است که از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. یکی از خواص سیب این است که در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است. با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد. بررسی‌ها نشان می‌دهند، پوست سیب خاصیت ضد سرطانی دارد و می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را بهبود بخشد و همچنین میزان ویتامین و املاح و مواد معدنی آن چندین برابر خود سیب است.
  • اجرا - ۳۰ مرداد ۹۳

    پرواز نویسنده و کارگردان: میکاییل شهرستانی بازیگران: سمیرا ایلکا، میثم رایجی، پریسا هاشم‌پور، امیر کرمی، صادق وفایی، علیرضا گیلوری، مجید ضمیر رضوانی، میلاد اسکندری، امین امینی و. . . محل: تالار محراب ساعت: ۱۹:۳۰ قیمت بلیت: ۱۲. ۰۰۰ تومان آرسنیک و تور کهنه
    نویسنده: جوزف کسلرینگ
    مترجم: کامبیز کاهه
    کارگردان: حسین پارسایی
    بازیگران: بهاره رهنما، نیما سیاری، سامان دارابی، فهیمه امن‌زاده، فرناز رهنما، بیژن بنفشه‌خواه، اردشیر کاظمی، پژمان جمشیدی، سپند امیرسلیمانی، خسرو احمدی
    محل: ایرانشهر - سالن استاد سمندریان
    ساعت: ۲۱:۰۰
    قیمت بلیت: ۲۵.
  • تداوم افت قیمت دلار

    به نظر می‌رسد تمدید مذاکرات هسته‌ای تاثیر خود را روی بازار دلار گذاشته و قیمت آن‌را با نوساناتی بسیار اندک و حتی کاهش‌های جزئی مواجه کرده است. روز سه‌شنبه دلار با کاهش ۱۵ تومانی از ابتدای هفته روی ۳۱۱۰ تومان ایستاد. تحلیلگران معتقدند چنانچه اتفاق خاصی نیفتد با ادامه روند خوش‌بینی به مذاکرات، کاهش قیمت دلار تا کف حمایتی ۳ هزار تومان تا نتیجه مذاکرات سوم آذر ادامه خواهد یافت. گفته می‌شود ثبات و عدم نوسان قیمت دلار موجب نارضایتی اکثر فعالان غیررسمی بازار شده است. .
  • آلبوم ها - ۳۰ مرداد ۹۳

  • وقتی طنز به کمک ما می‌آید

    هدی احمدی سقوط هواپیما، سخنان رئیس‌جمهور، گروگانگیری، تصادف، آتش‌سوزی و بسیاری از حوادث تلخی که شاهدش هستیم به فاصله کوتاهی در جامعه به طنز و لطیفه در قالب پیامک یا انتشار در صفحه‌های مجازی تبدیل می‌شود. حال نکته‌ای که تامل ما را بر می‌انگیزد این است که چرا و چگونه غمبار‌ترین مسائل به خنده‌دار‌ترین آنها تبدیل می‌شود. پوریا عالمی در «دنیای اقتصاد» با طنزهایش شما را به خود خوانده است؛ اما این بار قرار نیست برایتان طنز بنویسد، بلکه به‌عنوان یک طنزنویس ریشه طنزگویی عامه مردم را می‌کاود و بازگوی طعم گسی است که از بطن یک جامعه برمی‌خیزد.
  • چشم‌انداز زیبا در جت بدون پنجره

    بهزاد بهمن‌نژاد یک شرکت طراحی در پاریس اخیرا جایزه بهترین طراحی را به علت معرفی یک جت بدون پنجره برنده شد. در این طراحی یک منظره ۳۶۰ درجه به کمک دوربین‌های نصب‌شده روی بدنه هواپیما، قابل مشاهده است. این دوربین‌های کیفیت‌بالا، فضای بیرون را روی پرده‌های نمایش نشان می‌دهند و همه می‌توانند از این منظره‌های زیبا لذت ببرند. برای تامین برق نمایشگرهای داخل هواپیما از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود. در این هواپیما، دیگر نیازی به استفاده از پنجره نیست و همان‌طور که اشاره شد، به جای آنها از نمایشگرها استفاده می‌شود.
  • دستگاهی که پول قاچاق را بو می‌کشد

    سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار پول از آمریکا به مکزیک قاچاق می‌شود که هیچ‌گونه اثری از آن یافت نمی‌شود. اما به‌تازگی محققان به فناوری دست یافته‌اند که می‌تواند پول‌هایی را که برای قاچاق بسته‌بندی شده‌اند بو بکشد. بر این اساس، دستگاه قابل حملی طراحی شده است که می‌تواند مواد شیمیایی را که از پول‌ها متصاعد می‌شود شناسایی کند. این عمل پیشتر توسط سگ‌ها نیز انجام می‌شد، اما این دستگاه نیازی به آموزش و تغذیه ندارد. پول‌ها نوع مشخصی از مواد شیمیایی را از خود متصاعد می‌کنند که به راحتی می‌توان توسط این دستگاه، آنها را در هر وسیله‌ای که مخفی شده باشند، شناسایی کرد.
  • گره کور مسکن مهر چگونه باز می‌شود؟

    از زمانی که دولت نهم عملیات برنامه‌ریزی و اجرای مسکن مهر را کلید زد، خانوارهای بسیاری با هدف خانه‌دار شدن آن هم از نوع ارزان‌قیمت دولتی، ثبت نام کردند تا با آورده حداقلی بتوانند در شهرهای جدید یا محدوده‌هایی که دولت برای ساخت واحدهای مسکن مهر تعیین کرده بود، مالک یک آپارتمان مسکونی شوند. فارغ از اینکه پس از گذشت هشت سال از عمر دولت قبل، هم‌اکنون دولت یازدهم با چه مسائلی دربرابر واحدهای باقی‌مانده از مسکن مهر مواجه است، مساله تامین مالی هم‌اکنون مهم‌ترین گره کوری است که فراروی تکمیل واحدهای باقی‌مانده قرار دارد.
  • کشت برج در باغات تهران

    بیش از چند نقطه کوچک سبز برای تهران باقی نمانده است. کسی مسوولیت تخریب گسترده فضای سبز را قبول نمی‌کند. اعضای شورای شهر تهران هر چند هفته یک بار تذکری می‌دهند، اما این تذکرها تنها سرعت آنهایی را که مسوول ساخت‌و‌ساز در این شهر هستند بالا می‌برد. محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه باغات تهران؛ یعنی شهری که در دل خود آبادی‌های قدیمی چون شمیران، ونک و . . . را جای داده از اوضاع خوبی برخوردار نیست، به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: با شرایط فعلی چشم‌انداز مناسبی را نمی‌توان برای آنها متصور شد و باغ‌های شهر تهران که در دامنه پربرکت البرز پرورش یافته دیگر در میان آهن و دود به نفس نفس افتاده است.
  • بورس در حالت انتظار

    در تالار شیشه‌ای همچنان جو بی‌انگیزگی و در عین حال احتیاط ادامه دارد و ظاهرا سهامداران همچنان منتظرند. شاخص این هفته به کانال ۷۳ هزار واحدی بازگردد. تحلیلگران معتقدند خروج بخش قابل‌توجهی از سهامداران در دوران اوج شاخص منجر به این شده تا بخشی که باقی مانده‌اند یا دارای نگاه بلندمدت هستند و تمایلی به فروش سهام خود ندارند یا زیان‌های زیادی که در شرایط نزولی بازار تجربه کرده‌اند به آنها اجازه فروش نمی‌دهد. با این حال به نظر می‌رسد پتانسیل بورس برای صعود از میل به کاهش بیشتر است. .
  • کهکیلویه ‌و‌ بویراحمد مقصد جدید گردشگری

    سارا فدایی کهکیلویه و بویراحمد گرچه از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نسبت به شهرهای دیگر چیزی کم ندارد اما دوری آن از مرکز موجب شده است گردشگران در تعداد محدودتری از این استان بازدید به عمل آورند. با این حال نزدیکی این استان به شیراز می‌تواند تا حدی این مسافت بالا را جبران کند. شما می‌توانید هنگام سفر به شیراز با گذراندن یک زمان کوتاه به یاسوج برسید، شهری در دامنه رشته کوه دنا با قله‌های بلند،‌ جنگل‌هایی از جنس زاگرسی و رودخانه‌های پرآب. خیابان‌های یاسوج و مراکز خرید آن نیز یکی از جاذبه‌های آن به شمار می‌رود.
  • همه به کافه ملکیادس می‌روند

    نمایش «همه به کافه ملکیادس می‌روند» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا سام خانیانی از جمعه ۳۱ مرداد تا ۲۰شهریور در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود. این نمایش بر گرفته از داستان‌های نویسنده کلمبیایی گابریل گارسیا مارکز است که یک اثر‌کمدی- تراژیک است. خلاصه این نمایش ماجرای سرهنگ آئورلیانو صاحب کارخانه چوب‌بری شهر ماکوندو را روایت می‌کند که اختیارات خودش را در روز مراسم خواستگاری دخترش به او واگذار می‌کند. علاقه‌مندان این نمایش می‌توانند به غیر از شنبه‌ها ازفردا ۳۱ مرداد تا ۲۰ شهریور از ساعت ۱۹ در سالن اصلی برج آزادی به تماشای این تئاتر بنشیند.
  • پاسخ دندان شکن به احمدی‌نژاد

    وقتی احمدی‌نژاد از بانک مرکزی درخواست کرد اسامی نزدیکان وی را که بدهکار بانکی هستند اعلام کند، رئیس بانک مرکزی هم در پاسخ گفت اول احمدی‌نژاد بگوید منظورش از نزدیکانش کیست تا بعد ما اعلام کنیم که آنها بدهکار دانه‌درشت بانکی هستند یا خیر! چندی قبل در فضای مجازی لیستی از نزدیکان رئیس‌جمهور سابق دست به دست می‌شد که ارقام درشت هزار میلیاردی به سیستم بانکی بدهکارند. روابط عمومی بانک مرکزی هم بعدتر اعلام کرد که لیست بدهکاران به قوه قضائیه ارسال شده است. .
  • ریاضی‌دان ایرانی بر قله جهان

    شاید هیچ‌کس فکرنمی کرد نجات یافته تصادف مرگبار اتوبوس المپیادی‌ها که ۷ کشته برجای گذاشت یک روز بتواند افتخاری نصیب ایران و ایرانی کند. مریم میرزاخانی دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف‌ و دارای مدرک دکترای دانشگاه هاروارد آمریکا توانست معتبرترین نشان ریاضیات جهان را که برای نخستین بار به یک زن تعلق می‌گیرد به خود اختصاص دهد. وی در زمینه نظریه سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن به پیشرفت‌های چشمگیری نایل آمده و افق‌های جدیدی را در این رشته گشوده است. .
  • نوبل برای میرزا‌خانی؛ زنده شدن امیدها برای ما

    خبر غرورآفرین بود. مریم میرزاخانی اولین زنی بود که موفق به کسب مهم‌ترین جایزه علم ریاضیات شد. جایزه فیلدز که به «نوبل ریاضیات» مشهور است به ریاضیدانان زیر ۴۰ سال اعطا می‌شود. میرزاخانی برنده دو مدال طلای المپیاد ریاضی بوده و تا انتهای دوران کارشناسی خود را در ایران و در دو تا از بهترین موسسات آموزشی ایران یعنی دبیرستان فرزانگان (تیزهوشان) و دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است. پس از آن نیز در سه تا از بهترین دانشگاه‌های جهان یعنی دانشگاه هاروارد (دوره دکتری)، پرینستون (استادیار) و استنفورد (استاد تمام) مشغول به پژوهش در حوزه‌های پیشرفته ریاضی بوده است.
  • شما می‌توانید؛ حتی اگر اولین نفرید

    مترجم: سینا نظیفی مریم میرزاخانی در هشت سالگی برای خودش داستان‌هایی از یک دختر تحسین‌برانگیز تعریف می‌کرد. هر شب این قهرمان می‌توانست شهردار، جهانگرد یا هر شخص سرنوشت ساز دیگری باشد، اما امروز مریم میرزاخانی به‌عنوان پروفسور ریاضیات ۳۷ ساله دانشگاه استنفورد داستان‌ها را استادانه در ذهن خودش پرورش می‌دهد. بلند همتی او تغییری نکرده اما قهرمان‌های داستان او «صفحات هذلولی»، «فضاهای پارامتری» و «سیستم‌های پویا» شده‌اند. از نظر او پژوهش ریاضی همانند نوشتن یک رمان است، «شخصیت‌های متفاوتی وجود دارند که شما می‌خواهید آنها را بشناسید.
  • جایزه فیلدز چیست؟

    فخرالسادات ‌هاشمی جایزه فیلدز یا نشان فیلدز (Fields Medal)جایزه ای است در رشته ریاضیات، همتراز جایزه نوبل در دیگر علوم که شرایط اهدای آن با جایزه نوبل تفاوت‌هایی دارد. مثلا مدال فیلدز هر چهار سال یک‌بار اهدا می‌شود، در صورتی که جایزه نوبل هرساله اهدا می‏شود. تفاوت دوم در شرط سنی دریافت‌کنندگان است، مدال فیلدز به دانشمندان کمتر از چهل سال که کار ارزنده‌ای در ریاضیات انجام داده باشند، اهدا می‏شود ولی در جایزه نوبل شرط سنی وجود ندارد، بنابراین همیشه برندگان مدال فیلدز، دانشمندان جوانی هستند که در آینده کارهای بزرگ‌تری هم خواهند کرد ولی برندگان جایزه نوبل، اغلب پر سن و سال هستند و به خاطر مهم‌ترین تلاش عملی‌شان، نوبل گرفته‌اند.
  • نمایش کمدی - ۳۰ مرداد ۹۳

    خواستگار ممنوع نویسنده و کارگردان: حمیدرضا مرادی بازیگران: محمود راسخ‌فر، شادی کار آئین، هادی شیر محمدی، آرش ممشلی، حسین عیوضی، زهره خان محمدی زمان اجرا: هر شب ساعت ۲۱ محل اجرا: شهرک غرب، ایران زمین شمالی، فرهنگسرای ابن سینا قیمت بلیت: vip۱۵۰۰۰- ۱۰۰۰۰ تومان تلفن رزرو: ۰۹۱۹۶۳۴۷۰۸۹ سربازخونه مرخصی اجباری
    نویسنده و کارگردان: محمد میرزاخانی
    بازیگران: علی نکته سنج، محمود ایزدی، محمد اختیار زاده، هادی شعبانی، مهدی سلطانیان، ماریا اسدی، آذر غیاثوند
    زمان اجرا: هر شب ساعت ۲۱
    مکان اجرا: خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نبش خیابان کوشا، کانون شهید مفتح
    قیمت بلیت: ۱۵۰۰۰ تومان
    تلفن رزرو:۰۲۱۲۲۰۰۸۴۶۵


    یه دونگ یه دونگ
    کارگردان: سعید بصیری
    نویسنده: فرهاد پاکدشت
    بازیگران: امیر زمانی، فاطمه شکری، سعید بصیری، علی طربی، ونوس فتحی، شهرزاد اسماعیل زاده.
  • قطاری با سرعت گلوله در آمریکا

    در حال حاضر، سریع‌ترین قطاری که در ایالات متحده آمریکا وجود دارد سرعتی حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت دارد. اما یک شرکت خصوصی در ایالت تگزاس تصمیم گرفته است ریل آهنی میان دالاس و هیوستون بکشد که می‌تواند مسیر ۳۸۶ کیلومتری (۲۴۰ مایل) را در ۹۰ دقیقه طی کند. این طراحی که حدود ۳۰ ماه زمان می‌برد می‌تواند در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کند. این شرکت تصمیم دارد این خط را در ایالت کالیفرنیا بین لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو به راه بیندازد. .
  • «فرشته نگهبان» قهرمان کودکان سرزمین مان

    نفیسه توکلی قهرمانان کودکان ما گم شده‌اند. طبیعی است که بین نام‌های بتمن و مرد عنکبوتی و راپانزل که امروز سر زبان کودکانمان است، اسمی از یک قهرمان ایرانی نشنویم. شاید برای خیلی از والدین هم این موضوع تبدیل به یک دغدغه شده باشد. دغدغه‌ای که گروه «تصویرگران هنر موگه» را برآن داشت تا کاری کنند که که جهان یکی از قهرمانان بزرگ کشورمان را بشناسد. ۴۶۳روز پیش بود. روزی که آتش‌نشان فداکار تهرانی با گذاشتن ماسک خود روی دهان دختر۹ ساله‌ای که در میان شعله‌های آتش گرفتار شده بود؛ و روایت آن را دیگر کمتر کسی است که نداند.
  • بورس تشنه نقدینگی موثر

    حمزه بهادیوند چگینی دبیر گروه بورس حرکت شاخص کل بورس تهران به‌رغم اتمام ماه رمضان به روندی کسالت‌بار تبدیل شده است، به‌طوری‌که برآیند تغییرات هفتگی این شاخص در اکثر هفته‌ها نزدیک به صفر محاسبه می‌شود. این در شرایطی است که سیاست‌های دولت برای توسعه اقتصادی کشور اولا متکی بر بازار سرمایه است و ثانیا آثار غیرمستقیم این سیاست‌ها انتظار می‌رود بر گروه‌های مختلف بورسی در آینده موثر واقع شود.
    با این حال کارشناسان معتقدند گره اصلی سکون بورس، مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب است که به پارک نقدینگی در بانک‌ها منتهی شده است.
  • کدام دستیار صوتی مناسب شماست؟

    در حال حاضر سه سیستم‌عامل برتر گوشی‌های هوشمند مجهز به دستیارهای صوتی هستند که با امکانات ویژه‌ای که دارند می‌توانند نقش یک منشی یا دستیار شخصی را برای شما بازی کنند. اما مانند دنیای واقعی ویژگی‌های خاص هر کدام از این دستیار‌ها باعث می‌شود انتخاب یکی از آنها به‌عنوان برترین دستیار صوتی کار چندان آسانی نباشد. هر یک از این دستیارهای صوتی استعداد‌ها، نقاط ضعف و ویژگی‌های شخصیتی خاص خودشان را دارند. برای پیدا کردن بهترین دستیار صوتی در بین سیستم‌عامل‌های مطرح و محبوب بازار باید هر کدام از این دستیارهای صوتی‌ یعنی Siri متعلق به سیستم‌عامل Ios‌، Google Now‌ متعلق به سیستم‌عامل اندروید و Cortana‌ متعلق به سیستم‌عامل ویندوز فون، مورد آزمایش و مصاحبه قرار بگیرند.
  • رمزگشایی ازکاهش قیمت ارز در مرداد

    مجید حیدری عضو گروه بانک و بیمه قیمت دلار در هفته‌های گذشته روند با‌ثبات و کاهشی را پشت سر گذاشته است. بررسی نرخ‌های ارز در ماه مرداد حاکی از آن است که قیمت دلار در بازه محدودی در نوسان بوده است. همچنین در نیمه دوم مرداد روند حرکتی قیمت کاهشی بوده و حدود یک درصد (۳۰ تومان) از سطح قیمت کاهش یافته است. این روند در حالی است که برخی از فعالان بازار معتقد بودند که بعد از ماه رمضان و در آخرین ماه تابستان تقاضا برای دلار افزایش خواهد یافت. این کارشناسان مدعی بودند که با نزدیک شدن به انتهای فصل گرما، بر حجم مسافرت‌های خارجی افزوده شده و این موضوع باعث افزایش تقاضا در جهت تهیه دلار خواهد شد.
بیشتر