شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

آخر هفته

  • شبح شایعه - ۶ شهریور ۹۳

  • خطر زلزله در تهران

    علی بیت‌اللهی در ادبیات فنی زلزله دو مفهوم اصلی وجود دارد که در نظر گرفتن جایگاه آنها برای مدیران ارشد کشوری بسیار مهم است، نخست مفهوم خطر زلزله و دیگری مفهوم خطر‌پذیری لرزه‌ای. ملاحظات دو مفهوم مذکور از دیدگاه اجرایی منجر به تدوین و اجرای برنامه جامع کاهش خطر‌پذیری لرزه‌ای برای یک کشور یا یک کلان‌شهر نظیر تهران خواهد بود که در نتیجه آن، ابعاد بحران زلزله، مشتمل بر تلفات جانی و خسارت‌های مالی، به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت؛ بنابراین اقدامی که پیش‌تر از همه برای کاهش مخاطرات زلزله شهری مانند تهران ضرورت دارد، داشتن برنامه جامع کاهش خطر‌پذیری لرزه‌ای و سپس عزم جدی و تلاش مضاعف بر اجرای مواد آن خواهد بود.
  • نوسان جزئی قیمت دلار

    دلار که ابتدای این هفته به کف قیمتی ۳۱۰۰ تومان رسیده بود، ناگهان روز یکشنبه با افزایشی معادل ۳۰ تومان مواجه شد که البته روز دوشنبه ۱۰ تومان کاهش یافت. اکثر فعالان بازار افزایش قیمت دلار در دومین روز این هفته را ناشی از افزایش تقاضا ‌دانستند که همزمان با آغاز شهریور، تقاضا برای سفرهای خارجی هم افزایش یافته است. تحلیل‌گران معتقدند گرچه بازار ارز نسبت به شایعات حساس شده و تغییراتی را تجربه می‌کند، اما ثبات در عوامل واقعی اثرگذار بر این بازار، اجازه نوسانات شدید قیمت‌ها را نمی‌دهد. .
  • زندگی مادرانه

    یاسین نمکچیان هفته گذشته یکی از مهم‌ترین غزلسرایان ایران برای همیشه با زندگی بدرود گفت. سیمین بهبهانی در شرایطی تسلیم مرگ شد که در سال‌های اخیر همواره از بیماری رنج می‌برد و چشم‌هایش هم دیگرنمی‌دید. شاعر مهربان در گوشه‌ای از آپارتمانش می‌نشست و به نقطه‌ای خیره می‌شد که غیر از سیاهی چیز دیگری از ‌آن پیدا نبود. گاهی نزدیکانش به دیدار او می‌رفتند و برایش از آخرین کتاب‌های چاپ شده می‌گفتند و گاهی هم بخشی از همان کتاب‌ها را برایش می‌خواندند تا در جریان اتفاق‌های فرهنگی باشد. سیمیمن بهبهانی در شعر معاصر ایران چهره درخشانی بود.
  • اجرا - ۶ شهریور ۹۳

  • چالش «آب یخ» و فرصت‌های آن!

    دنیا سهرابی عضو گروه فرهنگ و هنر اگر بخواهیم مهم‌ترین اخبار هفته گذشته را خلاصه کنیم به ۲ عنوان اصلی می‌رسیم: «آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان» و «کمپین سطل آب یخ». اولی که تقریبا به خبری تکراری و بدون حساسیت تبدیل شده که توجه خاصی را جلب نمی‌کند و اما دومی، کمپینی که از آمریکا شروع شد و به لطف شبکه‌های اجتماعی در کمتر از سه روز به تمام سوراخ سنبه‌های جهان درز کرد. این کمپین در حمایت از بیماران مبتلا به بیماری عصبی اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) آغاز شد در این بیماری تا آخرین مراحل، هوش و قدرت تفکر بیمار باقی می‌ماند، در حالی که او از نظر حرکتی با مشکل مواجه است.
  • در سوگ بانوی غزل

    اگرچه جامعه ادبی و فرهنگی هفته گذشته در غم از دست دادن بانوی غزل ایران به سوگ نشست اما همگان می‌دانند که او با نوگردانی زبان و تخیل، روحی تازه و متناسب با زمان بر پیکره غزل فارسی دمید. سیمین بهبهانی، شاعر و غزل سرای برجسته ‌زاده سال ۱۳۰۶ در تهران بود و از میان آثار او می‌توان به سه تار شکسته، جای پا، چلچراغ، رستاخیز و یک دریچه آزادی اشاره کرد. برخی از اشعار او از جمله «دوباره می‌سازمت وطن» بیش از آثار دیگرش بر سر زبان‌ها مانده است. .
  • واکنش بازار به کاهش دستوری قیمت خودرو

    هرچند انتظار می‌رفت پس از اعلام «کاهش سه درصدی قیمت خودرو»، خرید و فروش خودرو جان بگیرد، اما خبرهای رسیده حاکی از تداوم بلاتکلیفی بازار خودروهای داخلی است. به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، قیمت خودروها در بازار اندکی کاهش یافته، اما مشتریان همچنان تمایلی به خرید و فروش خودرو از خود نشان نمی‌دهند و به نظر می‌رسد هنوز هم در انتظار کاهش بیش از این قیمت هستند. هفته پیش بود که پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پایین آوردن حداقل ۱۵ درصدی قیمت خودرو، به کاهش حداکثر سه درصدی قیمت ختم شد و افتی چند صد هزار تومانی نصیب قیمت رسمی خودروهای تولید داخل شد.
  • استیضاح پایان ماجرا نبود

    زینب موسوی عضو گروه خبر دولت تدبیر در شرایطی به یک سالگی رسید که با اولین استیضاح نمایندگان مجلس، وزیر علوم تحقیقات و فناوری از ماندن درکابینه حسن روحانی و ادامه کار در وزارت علوم بازماند؛ رضا فرجی‌دانا که ۵ آبان‌ماه سال گذشته رای اعتماد نمایندگان را برای این وزارتخانه به‌دست آورده بود، اگرچه با ابزار قانونی استیضاح، از وزارت علوم کنارگذاشته شد، اما درشرایطی به رای عدم اعتماد مجدد مجلس تن داد که پیش از استیضاح، آنچه بیشترین سهم را در فضای حاکم بر استیضاح به خود اختصاص می‌داد، انتشار برخی اخبار و اسناد درباره سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل و اعلام پیگیری آن ازسوی فرجی‌دانا بود که به گمان بسیاری ازجمله دولتی‌ها و برخی نمایندگان مجلس یکی از اصلی‌ترین دلایل استیضاح فرجی‌دانا محسوب می‌شد؛ موضوعی که اگرچه با مشی سکوت حامیان استیضاح مواجه شد اما بیشترین وقت دفاعیات فرجی‌دانا در روز استیضاح را به خود اختصاص داد.
  • ۱۵ نشانه مهم کارآفرین بودن

    مترجم: مریم رضایی اگر بخواهید یک تعریف معمولی و کلیشه‌ای از یک کارآفرین ارائه دهید از چه کلماتی استفاده می‌کنید؟ احساساتی؟ فردی که خود را وقف می‌کند؟ خوش‌بین؟ مطمئنا همه این کلمات درست هستند. اما کارآفرینان افرادی غیرمطمئن و به دنبال دردسر نیز هستند و شاید این ویژگی‌ها برای آنها دقیق‌تر باشد. آیا ویژگی‌ها و طرز فکرهایی که در زیر آمده شما را توصیف می‌کند؟ اگر این‌طور است، بدانید که یک کارآفرین هستید. اهل عمل هستید
    باربارا کورکوران، تاجر، سرمایه‌گذار، مشاور، کارشناس تلویزیونی و موسس گروه معاملات ملکی کورکوران (Corcoran Group)، می‌گوید افرادی که یک تصور کلی در ذهن دارند، اما لزوما دارای یک استراتژی جزئی‌شده نیستند، به احتمال بیشتری درگیر مفهوم غیرقابل توصیف کارآفرینی می‌شوند.
  • توقف رانتخواری در معادن

    ماجرای معدن ۱۰ میلیاردی که سال ۸۱ به نام همسر یکی از مدیران صنایع وقت شده بود، حالا آنقدر جنجالی شده که دستور ویژه وزیر صنعت علیه معدن‌خواری را در پی داشته است. نعمت‌زاده در نامه‌ای به جهانگیری نوشته صدور پروانه بهره‌برداری هیچ ارتباطی به دولت جدید نداشته و قبلا اتفاق افتاده است و اقدامات حقوقی لازم جهت احقاق حق و حقوق احتمالی دولت در دست انجام است. طی ۹ ماه گذشته، ۱۵۰ فقره پروانه در بخش معدن که به ناحق در دولت گذشته صادر شده بود، باطل شده است. .
  • ملاقات سوپراستارها

    محمد غلامی‌پور نوستالژی همیشه بین ایرانی‌ها جایگاه خاصی داشته است. مردم با خاطره‌ها زندگی می‌کنند و همیشه همین خاطره‌هاست که به زندگی رنگ دیگری می‌بخشد. این هفته دو چهره شاخص سینمای ایران در دهه‌های گذشته کنار هم قرار گرفتند تا یک بار دیگر حضور شگفت‌انگیز آنها در سیمای ایران برای مخاطبان تداعی شود. جمشید هاشم‌پور و ابوالفضل پور‌عرب بازیگرانی بودند که در دوره‌ای توانستند یک تنه سینمای ایران را نجات دهند و مخاطبان زیادی را به سینماها بکشانند. بازیگران شاخص گذشته این روزها کم‌کار شده‌اند. پور‌عرب که درگیر بیماری است و حضوری در عرصه ندارد و هاشم‌پور هم آنقدر‌ها با پیشنهاد pic۱قابل‌توجهی مواجه نمی‌شود.
  • عینک‌های ویژه پلیس

    تصویری که مشاهده می‌کنید عینک گوگل نیست؛ بلکه نوعی عینک دیگری است که شرکت Recon با همکاری Motorola ساخته است. این عینک آفتابی که Recon Jet نام‌گذاری شده است می‌تواند کمک‌های بسیاری به پلیس‌ها کند. به کمک این فناوری جدید، پلیس‌ها می‌توانند عکس‌های متفاوتی از محیط اطراف خود بگیرند. این فناوری پوشیدنی، می‌تواند پلیس‌ها را در جهت اثبات جرایم و جلوگیری از آنها یاری کند. .
  • گردشگری مسوولانه

  • کنسرت ها - ۶ شهریور ۹۳

  • فراز و فرود حباب مسکن در انگلیس

    گزارش سازمان آمار انگلیس نشان می‌دهد، با اجرای سیاست اجاره به شرط تملیک و همچنین کاهش میزان سپرده‌گذاری برای دریافت وام مسکن، فروش خانه به خانه‌اولی‌ها افزایش یافته‌ است. بر اساس این آمار، فروش خانه به خانه‌اولی‌ها در انگلیس در ماه اوت امسال به بالاترین حد در ۷ سال گذشته رسیده‌است. روزنامه ایندیپندنت در گزارشی با تحلیل آمار داده شده از خانه‌اولی‌هایی که در ما‌ه‌های اخیر خانه خریده‌اند، به این نتیجه رسیده است که بخش عمده‌ای از آنها در یک سال گذشته افزایش حقوق داشته‌اند و این افزایش حقوق و دستمزد، یکی از دلایل بالا رفتن آمار فروش خانه در انگلیس بوده‌است.
  • گشتی در ایالت کومش

    سارا فدایی استان سمنان با قرار گرفتن در میانه دو استان پرجمعیت ایران می‌تواند به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری در کشور مطرح شود، با این حال به این استان از گذشته تاکنون همواره به‌عنوان یک استان گذری نگریسته شده و کمتر مسافرانی حتی آنها که قصد گذر از تهران به سمت مشهد و یا بالعکس را داشته‌اند، یک روز یا بیشتر را در این استان برای بهره گرفتن از جاذبه‌های آن سپری کرده‌اند. هدف ما در این پرونده مروری بر برخی جاذبه‌های قرار گرفته در استان سمنان است، طبیعی است که به واسطه محدودیت فضا شرح تمام جاذبه‌ها مقدور نباشد.
  • فروش آثار هنری گروه «فرا»

    نمایشگاهی از آثار هنرمندان با بیش از ۳۰۰ اثر هنری با هدف فروش این آثار با قیمت مناسب از ۳۰ مردادماه در باغ موزه قصر تهران برپا شده است. این نمایشگاه شامل آثار هنرمندانی است که با گروه «فرا» کار می‌کنند و آثارشان از دیدگاه معمارانه متناسب برای فضای خانه و زندگی مردم، رستوران‌ها، هتل‌ها و . . . است. هدف برگزار‌کنندگان این است که این آثار هنری به خانه‌ها و فضای زندگی مردم راه پیدا کند. چهارمین نمایشگاه فروش آثار هنری گروه «فرا» از ۳۰ مردادماه در باغ موزه قصر برپا شده و تا ۱۲ شهریورماه ادامه دارد.
  • رتبه جهانی آلودگی هوای تهران

    آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبار آن به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی تهران، پایتخت ایران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری‌های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده‌های دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به طوری که آلودگی هوا در تهران به‌طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی‌ها شده است. بنابر نظر برخی از کارشناسان محیط زیست، نخستین زنگ خطر جدی درباره آلودگی هوای تهران در سال ۱۳۷۴ به صدا درآمد.
  • انتقاد صریح از صداوسیما

    عملکرد صدا و سیما در خصوص انعکاس خدمات دولت کار را به جایی رساند که بالاخره صدای انتقاد صریح روحانی را درآورد. رئیس‌جمهور در اردبیل گفت که رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنهاست. این در حالی است که ضرغامی بیشترین زمان را در اختیار تبلیغات بازرگانی قرار می‌دهد و در این خصوص هم اخیرا تذکر کتبی گرفت. نماینده ولی فقیه در امور سوریه هم گفته امروزه آمار بینندگان ماهواره از بینندگان برنامه‌های صداوسیما بیشتر است. .
  • سیاهچاله‌های رزومه‌کاری

    امروزه نوشتن رزومه کاری خوب، یکی از مزیت‌های شما در پذیرش شغل است. رزومه خوب می‌تواند تاثیری نهایی و اصلی در فرآیند استخدام شما داشته باشد. اما گاهی اوقات ما با چند اشتباه کوچک باعث می‌شویم که رزومه نتواند تاثیر خود را داشته باشد و فرصت شغلی مناسبی را از دست بدهیم. در ادامه به بیان چند نکته کوتاه خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کند تا رزومه کاری بهتری بنویسید. رزومه خود را قبل از فرستادن به چند نفر بدهید تا بخوانند و نظر بدهند: گاهی اوقات برخی اشتباهات کوچک که از دید ما پنهان است ممکن است رزومه را خراب کند.
  • زد و بند در واگذاری معادن!

    غزاله طایفه دبیر گروه صنعت، معدن در حالی دولت یازدهم یکی از اولویت‌های کاری خود را مبارزه با آفت «مفاسد اقتصادی» اعلام کرده که در هفته جاری تکاپوی مسوولان دولتی برای شفاف‌سازی در مورد پرونده‌های واگذاری معادن افزایش یافته است. اوایل هفته جاری بود که یکی از نمایندگان مجلس از تهیه طرحی برای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری معادن و صدور پروانه‌های بهره‌برداری و اکتشاف معدنی خبر داد و گفت: «برخی معادن دولتی به نام مدیران و خانواده‌هایشان ثبت شده که این تخلفات در دولت گذشته و دولت فعلی ادامه دارد. » وی اظهار کرد: «یکی از معادن آهن با ارزش ۱۰ میلیارد تومان به نام همسر یکی از مدیران دولت فعلی ثبت شده است.
  • برای زلزله آماده‌ایم؟

    کامبد امینی حسینی دانشیار پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی چندی است که به سبب رخداد زمین‌لرزه‌های متعدد در بخش‌هایی از کشور به خصوص در محدوده دهلران موضوع خطر زلزله بار دیگر مورد توجه عموم قرار گرفته و حساسیت‌های زیادی را برانگیخته است. جدای از سوء‌استفاده‌هایی که از این موضوع شده و شایعات متعددی که در این حوزه در روزهای اخیر طرح شده است (که اغلب پایه و اساس علمی قابل اتکایی نیز ندارند)، ایجاد چنین حساسیت‌هایی در جامعه می‌تواند مفید بوده و زمینه‌های لازم برای توجه به مقوله کاهش خطرپذیری لرزه‌ای را در بین مردم و مسوولان فراهم آورد.
  • بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری

    اطلاعات در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند و درست به همین دلیل هم هست که صنعت بزرگی برای راهکارهای نرم‌افزاری و سخت افزاری ذخیره‌سازی اطلاعات ایجاد شده است. ذخیره اطلاعات و امنیت آنها از طرفی و دسترسی همیشگی به این اطلاعات از طرف دیگر حالا برای همه ما بسیار مهم هستند. در حقیقت فلسفه شکل‌گیری تکنولوژی ذخیره‌سازی ابری یا رایانش ابری (کلاد) هم همین موضوع است. فضای ابری در واقع یک سرویس ارائه فضای ذخیره‌‌سازی به کاربران است تا بتوانند اطلاعات خود را بر بستر اینترنت ذخیره‌‌سازی کنند تا هم نگرانی برای آسیب دیدن حافظه‌های فیزیکی و سخت افزاری نداشته باشند و هم اینکه بتوانند همیشه و همه جا با استفاده از ابزارهای مختلف به اطلاعات خودشان دسترسی داشته باشند.
  • رونمایی از رانت‌های میلیاردی

    اختصاص ارز مرجع به برخی نورچشمی‌ها در دولت قبل آن‌هم زمانی که دلار در یک چشم بر هم زدن گاهی ۶۰۰-۵۰۰ تومان نوسان قیمت داشت و از این طریق میلیاردها تومان رانت در کشور برای بعضی‌ها ایجاد می‌کرد، حالا کار را به جایی رسانده که معاون اول رئیس‌جمهوری می‌خواهد به زودی با ارائه گزارشی مفصل درباره «رانت‌های اختصاص ارز مرجع» از این رانت خواری‌ها رونمایی کند. در دولت گذشته برخی تخلفات ارزی صورت گرفت که احمدی‌نژاد به هیچ وجه زیر بار آن نرفت. .
  • قایق‌های شناور انرژی تمیز تولید می‌کنند

    بهزاد بهمن‌نژاد در حالی نیاز بشر به برق، روز به روز در حال افزایش است که منابع انرژی نظیر زغال‌سنگ و نفت رو به اتمام هستند. همچنین، افزایش جمعیت بشر باعث شده است تا آلودگی هوا و محیط‌زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود و تولید برق با استفاده از مواد سوختی را محدود کند. با توجه به موارد مزبور، طی سال‌های اخیر محققان تلاش ویژه‌ای جهت تولید انرژی با بهره‌گیری از منابع غیرسوختی و به‌عبارتی «انرژی‌های تمیز» انجام داده‌اند. طی آخرین تحقیقات، قایق‌هایی طراحی شده‌اند که با استفاده از انرژی باد و همچنین انرژی موج دریا، برق تولید می‌کنند.
  • کاهش یا تخفیف قیمت خودرو؟

    با وجود آنکه تشدید رکود بازار خودرو باعث شد تا شورا با عقب‌نشینی از موضع‌گیری قبلی خود، شرکت‌های خودروسازی را به کاهش جزئی ۳تا ۵درصدی قیمت پراید، تیبا، پژو ۴۰۵ و سمند مجاب کند، اما ظاهرا حتی این کاهش قیمت‌ها هم نتوانسته است بازار به خواب رفته خودرو را بیدار کند. به نظر می‌رسد خودروسازان در پی تکدر خاطر رئیس‌جمهور از افزایش قیمت خودرو از خودشان مایه گذاشتند و از محل صرفه‌جویی‌های حاصل از افزایش تیراژ تولید (بابت ایربگ و یورو ۴) به خریداران تخفیف دادند. .
  • ادامه مسیر وزیر دانا!

    هر چند نمایندگان مجلس با ۱۴۵ رای منفی فرجی دانا را از وزارت برکنار کردند و به این ترتیب خداحافظی اولین وزیر کابینه یازدهم را رقم زدند، اما این پایان وزیر دانا نبود و بلافاصله در حکمی وی به سمت مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی و آموزشی منصوب شد. اگرچه وزیر سابق قبل از مراسم استیضاح اعلام کرده بود درباره پرونده‌های بورسیه در مجلس قصد افشاگری ندارد؛ اما رئیس‌جمهور با جایگزین کردن نجفی به جای وی نشان داد که قصد ندارد روی پرونده بورسیه‌های غیرقانونی چشم‌پوشی کند و از طریق نجفی ادامه روند رسیدگی، پیگیری خواهد شد.
  • تاریخ سر برآورد

    عاطفه نبوی نشانه‌های تاریخی که می‌رفت در گذر زمان و در زیر برج‌ها و خیابان‌های دنیای جدید و قدم‌های عجول رهگذران خیابان فاطمی مدفون شود، در صبح روز ۳۱ مرداد بناگاه سر از گور خود برآورد و به «خال محمد» و «نورآقا» کارگران چاه کن افغانی رخ نمود. این دو کارگر در جریان یک عملیات عمرانی درخیابان فاطمی در تهران و درعمق ۱۰ متری زمین به‌ناگاه به تونل‌هایی رسیدند که مملو از اسلحه و گلوله‌های سنگین از جمله خمپاره ۱۲۰ بود که در کنار چاه یک خانه و در یک محوطه بسیار قدیمی قرار گرفته بود. سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس تهران درباره تعداد تسلیحات به دست آمده گفت: تاکنون ۲۰ مرمی و ۴۴ گلوله توپ از محل مذکور کشف شده است و با توجه به اینکه گلوله‌های به دست آمده مربوط به سال ۱۹۳۵ یعنی ۷۹ سال پیش است این احتمال وجود دارد که این زاغه مهمات مربوط به زمان جنگ جهانی دوم باشد.
  • تغییرکاربری به «دستشویی»‌ها رسید

    عضو شورای شهر: ایجاد مراکز تجاری به بهانه استفاده خدماتی ممنوع است مدتی است در برخی از بوستان‌های شهر تهران سازه‌های حدود ۱۰۰ مترمربعی برای ایجاد سرویس‌های بهداشتی نصب شده که روند احداث آنها در یک سال اخیر به‌دلیل واگذاری مسوولیت ساخت آنها به گروهی از شرکت‌های صنعتی‌ساز مسکن -سیسستم ISF- خیلی سریع طی شد و هم‌اکنون تعداد زیادی از پارک‌ها و فضاهای سبز به‌خصوص در غرب تهران، به این دستشویی‌ها مجهز شده. اما تغییرات عجیبی که ظاهر این دستشویی‌ها تنها چند هفته بعد از بهره‌برداری پیدا کرده، حکایت از سرایت ویروس «تغییر کاربری» به این اماکن عمومی دارد.
  • کاروان ایرانی در جاده ابریشم

    لی‌لی رضایی اخیرا گروهی متشکل از سه نوازنده ایرانی به پروژه جاده ابریشم پیوستند تا بار دیگر موسیقی ایران در صحنه‌های بین‌المللی حضوری جدی داشته باشد. پس از تجربه موفق «کیهان کلهر» و طنین نوای جادویی کمانچه او در پروژه موسیقی جاده ابریشم که اعتبار ویژه‌ای به نام ایران و موسیقی ایرانی در جهان بخشید، یکبار دیگر کاروان نوازندگان ایرانی به جاده ابریشم رسید تا این کاروان سه نفره متشکل از نوازندگان تار، کمانچه و دف فرهنگ و تمدن ایران زمین را به واسطه این پروژه عظیم در جهان مطرح کنند. «حمید بهروزی نیا» نوازنده تار، «مسلم علیپور» نوازنده کمانچه و «نیما نیک‌طبع» نوازنده دف سه تن از نوازندگان ایرانی هستند که در جدیدترین پروژه موسیقی جاده ابریشم حضور دارند.
  • رابطه زلزله‌های اخیربا یکدیگر چیست؟

    شاید اولین سوالی که پس از بروز هر زمین‌لرزه در هر یک از مناطق کشور به ذهن مردم می‌رسد این است که آیا این زلزله می‌تواند باعث بروز زمین‌لرزه در منطقه دیگر، به‌خصوص محل سکونت آنها، شود؟ این سوال در بین شهروندان تهرانی همیشه پررنگ‌تر بوده، به‌خصوص اینکه سال‌ها است با مطرح‌شدن برخی نظریه‌ها مبنی بر این که زلزله بزرگ تهران چند سالی است تاخیر کرده و خطر زمین‌لرزه هر لحظه پایتخت را تهدید می‌کند، مردم تهران بیش از شهروندان دیگر مناطق کشور، اخبار زمین لرزه را دنبال می‌کنند. بنابراین سهم تهران در میان شایعاتی که بعد از وقوع هر زمین لرزه در نقطه‌ای از کشور، درخصوص نزدیک بودن زمین‌لرزه ویرانگر پایتخت از شیوه‌های مختلف به گوش شهروندان می‌رسد، بیش از سایر مناطق است.
  • برج‌هایی روی موج

    بازدیدها از برخی محله‌ها در مناطق شمالی تهران از ساخت بناهای متعدد ۶ تا ۱۲ طبقه و بالاتر در یکی از پهنه‌های پرمساله تهران به لحاظ وجود گسل، حکایت می‌کند، طوری‌که سرعت اخیر در ساخت این برج‌ها و به‌ویژه رشد ساخت این همه ساختمان روی شیب‌های گاه تا ۶۰درجه و بیشتر، عجیب و باورنکردنی است. عجیب به لحاظ سرعت ساخت برج‌های ۱۰ تا ۲۲ طبقه در نواحی شمالی تهران و بر روی پهنه گسل شمال است. در این باره دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ضمن هشدار به شهرداری تهران و توصیه به جلوگیری از ادامه ساخت‌وساز روی گسل‌های پرخطر، اعلام کرد: ساخت بنا «بر روی» پهنه گسل فعال در آیین‌نامه‌های مهم در کشور‌های لرزه‌خیز (نظیر آیین‌نامه AP در کالیفرنیا و آیین‌نامه نیوزیلند) منع و ممنوع شده و حداقل توصیه شده تا بناهای معمولی و ساختمان‌های یکی، دو طبقه امکان ساخت داشته باشد و از تجمع و انبوه‌سازی باید به هر طریق ممکن اجتناب شود.
  • ابرهای باران زا

    مانلی حسین‌پور دو سال بود که «ابرهای باران‌زا» نوشته علی حاتمی‌نژاد را در نوبت نمایش داشت. این نمایش در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت اما در طول دو سال گذشته نتوانست در نوبت اجرای هیچ یک از تالارهای تئاتر شهر، حافظ یا ایرانشهر قرار گیرد. البته حضور نمایش در تالار مولوی قطعی شده بود که به دلیل تعمیرات این اجرا نیز منتفی شد. به همین دلیل خانه نمایش تنها سالنی بود که در این برهه زمانی مناسب اجرا به نظر می‌رسید. این نمایش درباره یک سیرک ورشکسته است که یک دلقک پیر اداره‌اش می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این نمایش ساعت ۱۸:۳۰ هر روز به جز شنبه‌ها به خانه نمایش واقع در میدان فردوسی، خیابان شهید موسوی، کوچه شهید محمد آقا مراجعه کنند.
  • شهریور، ماه جنگ‌های بزرگ

    پرستو رازقی شهریورماه نزد ایرانیان ماه جنگ است؛ در تاریخ معاصر دو جنگ بزرگ از همین ماه آغاز شده است؛ اولی یعنی جنگ جهانی دوم در روز سوم و دومی که جنگ تحمیلی است در ۳۱ همین ماه. مردم شهرهای جنوبی و غربی ایران صبح روز سوم شهریورماه آن سال با صدای تانک‌ها و نفربرهای انگلیس از خواب بیدار شدند و با چشم‌های حیرت‌زده خود شاهد رژه یونیفورم‌پوش‌های انگلیسی در خیابان‌ها بودند. لشکر سرزده متفقین از شمال و جنوب در حالی وارد خاک ایران شده بود که دولت رسما اعلام بی‌طرفی کرده بود. اما از آنجا که ارتش تا بیخ دندان مسلح هیتلر سودای فتح شوروی را در سر داشت، انگلیس نگران سقوط شوروی و راحت شدن کار آلمان در جنگ با آن کشور بود.
  • کارت سوخت آپارتمان می‌آید؟

    بهینه‌سازی انرژی در بخش‌های حمل‌ونقل، تولید و کشاورزی ضروری است اما به آسانی، سهولت و اهمیت بهینه‌سازی در بخش ساختمان نیست. بهینه‌سازی در بخش‌های اشاره شده یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است اما واقعیت امر این است که نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین و به‌واسطه اثرات چندجانبه اقتصادی و اجتماعی آن (نرخ تورم، تولید و اشتغال و. . . )، پیچیدگی و دشواری خاص خود را دارد. در عین حال با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مشخص چند ساله می‌توانیم به آن برسیم. در کنار این موارد، حجم و سهم مصرف انرژی در بخش ساختمان بسیار بالاست (۴۰درصد کل مصرف انرژی کشور) و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی در این بخش از نظر زمان و هزینه بسیار قابل توجیه و اهداف بهینه‌سازی در این بخش با هزینه کمتر و کمترین اثرات جانبی قابل تحقق است.
  • روبات‌هایی که مشابه مورچه‌ها به دنبال غذا می‌روند

    روش‌هایی که اکنون جهت تامین غذا در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمترین کارایی را دارد. به عبارت دقیق‌تر، بسته‌بندی غذا روی زمین و فرستادن آن توسط موشک‌ها، محدودیت‌های جدی جهت تامین غذا دارد. روش بهتر آن است که آنچه نیاز داریم را از محلی که در آن قرار گرفته‌ایم تامین کنیم. در واقع، با استفاده از آب (به شکل یخ)، هوا و سایر مواد معدنی و فلزات می‌توان این کار را انجام داد. این امر گرچه به ظاهر دشوار به نظر می‌رسد، اما ناسا (NASA) اخیرا با استفاده از روبات‌ها امیدهایی را در این زمینه ایجاد کرده است.
  • شکار پهپاد صهیونیستی

    وقتی که رژیم صهیونیستی پایش را از گلیمش درازتر کرد تا بتواند به‌وسیله پهپاد جاسوسی بر فراز تاسیسات هسته‌ای نطنز فیلمبرداری کند، شکار پدافند هوایی سپاه پاسداران شد و نقش بر زمین گردید. آذرماه سال ۹۰ هم واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شده بودند، هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی را با اندک خسارتی سرنگون کنند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این باره گفته ابعاد بال تا بال این پهپاد حدود ۵/۵ متر با دو دوربین است که قطعاتی از آن به‌صورت سالم به‌دست آمده است. .
  • جمع‌آوری تمام اطلاعات انسان‌ها هدف اصلی گوگل

    گوگل، بزرگ‌ترین موتور مرورگر اینترنتی جهان است که همه افراد جهت کسب اطلاعات مورد نیاز خود از آن استفاده می‌کنند. اخباری که اخیرا منتشر شده است نشان می‌دهد این شرکت در حال ساخت نسل جدید پایگاه اطلاعاتی (database) است. این پایگاه «Knowledge Vault» نامیده شده است که به معنای «طاق دانش» است. این پایگاه تمامی اطلاعاتی را که ما به‌عنوان حقایق (facts) از آنها یاد می‌کنیم ذخیره و طبقه‌بندی می‌کند. گرچه این عمل به یک خیال‌بافی شباهت دارد، اما این پایگاه اطلاعاتی کاملا خودکار بوده و با استفاده از الگوریتم‌های مخصوص، اطلاعات خام را دریافت و تبدیل به آمار واقعی می‌کند.
  • با خیال راحت جست‌‌وجو کنید

    سونیتا سراب پور امنیت حریم شخصی در دنیای اینترنت طی چند سال گذشته با حملات هکر‌های مختلف با چالش‌های بسیاری همراه شده است. البته در این بین باید از تلاش‌های افرادی چون ادوارد اسنودن و نهادهایی مانند ویکی‌لیکس تشکر کرد که هوشیاری همه را نسبت به بالا بردن امنیت در دنیای مجازی بالا بردند. لیست شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به داده‌های شما دسترسی داشته یا علاقه دارند از شما جاسوسی کنند روز به روز گسترده‌تر می‌شود. تا به حال خبرهای مختلفی درخصوص دسترسی آژانس امنیت ملی ایالت متحده یا شرکتی نظیر گوگل به اطلاعات کاربران شنیده شده است.
  • آیا به موقعیت مالی همسرتان حسادت می‌کنید؟

    گفته می‌شود که ازدواج امری است که در آن تلخی و شیرینی وجود دارد. عموم زوج‌ها تصور می‌کنند که قرار است شیرینی همواره بیش از تلخی باشد، اما واقعیت این است که چنین پیش‌فرضی غلط است. ازدواج همچون زندگی سرشار از ناملایمات است و گاهی این ناملایمات از جانب خود زوج‌ها پیش می‌آید. ازدواج امری است مبتنی بر برابری، پیش‌فرض هر ازدواجی بهره‌مندی از یک زندگی مشترک است. اصطلاح شریک زندگی بر همین مفهوم دلالت می‌کند، اما چه رخ می‌دهد اگر درآمد، وضعیت مالی و موقعیت شغلی طرفین در ازدواج با یکدیگر متفاوت باشد؟ آیا نابرابری در وضعیت عموما به حسادت منجر می‌شود؟ و آیا این حسادت لزوما منفی است؟ تقریبا همگان درخصوص این مساله اتفاق‌نظر دارند که حسادت عاملی مخرب در روابط انسانی است.
  • سخت‌تر از مذاکرات ۱+۵ !

    فرید قدیری دبیر گروه مسکن برای ناظران بیرونی دولت، مذاکرات دولتمردان با موضوع «افزایش وام مسکن»، سخت‌تر از مذاکرات ۱+۵ به نظر می‌آید. مقامات وزارت راه‌‌وشهرسازی در مقام خواهان افزایش وام در یک طرف مذاکره و مدیران بانک مرکزی در طرف دیگر، طی ۱۰ ماه گذشته حداقل ۲۰ نشست مشترک داشته‌اند اما هنوز هیچ یک از طرفین مذاکره موفق نشده طرف دیگر را به اجرای طرح مورد نظر یا ابطال آن متقاعد کندآیا طرح ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن که از سوی وزارت راه‌وشهرسازی پیشنهاد شده، با اشکالاتی همراه است که بانک مرکزی راضی به تصویب آن نمی‌شود؟ آیا طراحان این طرح بدون محاسبه جوانب اقتصادی، به‌صورت چشم‌بسته پیشنهاد پرداخت تسهیلات خرید تا به عنوان مثال ۵۰درصد قیمت مسکن از این صندوق‌ها را ارائه کرده‌اند که اینطور بانک مرکزی بابت تبعات تورمی طرح، موضع‌گیری می‌کند؟ آیا اصلا در دولت اراده قوی برای تامین‌مالی سریع بخش مسکن وجود دارد؟ اگر پاسخ این پرسش ها مثبت است، پس چرا از سوی گروه مشاوران اقتصادی دولت برای باز کردن گره مذاکرات وام مسکن، اقدامی نمی‌شود؟ از جنس همین پرسش‌ها برای بانک مرکزی نیز مطرح است.
  • مزیت‌های «نداشتن» یک ضد ویروس خوب

    اسماعیل ذبیحی همیشه به ما توصیه شده است که روی کامپیوتر یا تلفن همراهمان یک ضد ویروس قابل اعتماد یا یک برنامه امنیت اینترنت نصب کنیم. کمابیش همه ما هم سعی می‌کنیم به این توصیه عمل کنیم تا جهان مجازی‌مان را امن نگاه داریم و یک حریم نسبتا خصوصی در دنیای اینترنت داشته باشیم. به شعارهای شرکت‌های امنیتی توجه کنید: امنیت، آرامش، دنیای بدون ویروس، اطمینان، حفاظت از جهان آنلاین و. . . تمام اینها مزیت‌های داشتن یک ضدویروس محسوب می‌شوند. با این همه اما آیا تا به حال به مزیت‌های «نداشتن» یک ضد ویروس خوب فکر کرده‌اید؟!
    نداشتن یک برنامه امنیتی می‌تواند برای خیلی از کاربران مفید باشد! آنها لذت زندگی در دنیای آزادی را تجربه می‌کنند که شاید کاربران وسواسی، حساس و امنیت‌زده از آن بی‌خبرند.
  • تداوم روند کاهشی شاخص

    شاخص کل بورس در حالی این هفته را همچنان در کانال ۷۳ هزار واحدی درجا زد که روزهای کاهشی در بورس اوراق بهادار ادامه دارد و عدم جذابیت خود را برای ورود سرمایه‌های جدید حفظ کرده است. این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران معتقدند حالا که بازار سهام در شرایطی ثابت و به دور از هیجانات روزگار سپری می‌کند، بهترین زمان برای سبد‌سازی در بورس و خرید سهام است. هر چند شرایط انتظاری حاکم بر اقتصاد هنوز هم مانع اصلی خرید محسوب می‌شود. .
  • اکران - ۶ شهریور ۹۳

  • کشف میراث جنگ جهانی پس از ۸۰ سال

    مهدی بابایی- حدود دو ساعت مانده بود تا روز پنجشنبه به نیمه برسد، کارگر افغان چند متری از چاه ساختمان در حال ساخت را حفر کرده بود و ضربه‌های کلنگ با شدت بیشتری به زمین می‌خورد، کارگر دیگر در دهانه چاه سطل خاک را بالا می‌کشید و چند متر آنطرف‌تر روی زمین می‌ریخت. باید کارشان را زودتر تمام می‌کردند، سنگ نمای ساختمان هم نصب شده بود و تنها نازک کاری واحد‌ها و چند کار دیگر باقی مانده بود تا آپارتمان واقع در کوچه عالمی به قیمت متری هفت میلیون تومان معامله شود، اما ضربه آخر کلنگ « نورآقا» در عمق ۱۰ متری چاه فاضلاب پرونده‌ای اسرارآمیز را پیش روی اهالی محله فاطمی و پایتخت نشینان گشود.
  • بهترین شهرها برای خواب کدامند؟

    بسیاری از افراد از دستبندهای مغناطیسی جهت کنترل میزان تحرک و فعالیت بدن خود استفاده می‌کنند. این دستبندها که به گوشی‌های هوشمند متصل هستند می‌توانند داده‌های زیادی در اختیار محققان قرار دهند که ازجمله آنها می‌توان به نحوه زندگی، غذا خوردن، ورزش کردن و خوابیدن افراد اشاره کرد. در آخرین تحقیقاتی که روی این داده‌ها صورت گرفته است، میزان فعالیت و میزان خواب افراد مورد مطالعه قرار گرفته است. حدود پنج هزار نمونه برای این تحقیقات مورد بررسی قرار گرفتند. برخی نتایج جالب این تحقیقات به شرح ذیل است.
    کمترین میزان خواب درشبانه روز: توکیوی ژاپن به مدت پنج ساعت و ۴۴ دقیقهبیشترین میزان خواب درشبانه روز: ملبورن استرالیا به مدت ۶ ساعت و ۵۸ دقیقه زودترین زمان خواب:…
  • دستان

    برنامه «دستان» تنها برنامه تخصصی تلویزیون درباره موسیقی است. این برنامه در یک‌سال گذشته با اجرای سیدعباس سجادی توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. حالا قرار است سری جدید این برنامه روی آنتن برود. سری جدید مجله موسیقایی «دستان»، در فضایی نو اجرا می‌شود، دکور برنامه تغییر کرده و ریتم برنامه تندتر شده است. در سری جدید آیتم‌هایی مانند «کارگاه آموزش آواز استاد جهاندار» و آیتم «یاد» که در آن به استادان برجسته موسیقی کشور ادای احترام می‌شود، به برنامه اضافه شده‌اند. برنامه «دستان»، هر هفته جمعه و شنبه ساعت ۲۱، از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود.
  • فراخوان آینه‌‌ای برای خودروهای داخلی؟

    تیرماه سال ۱۳۸۵ زمانی بود که نخستین فراخوان ملی برای خودروهای پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس ساخت نیمه دوم سال ۸۳ در پی آتش‌سوزی خودروی ۴۰۵ منتشر شد. این فراخوان ازسوی شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان تولیدکننده محصولات نام‌برده، تا دی ماه سال ۸۵ ادامه داشت. با توجه به اینکه قبل و بعد از این فراخوان، سابقه چنین اقدامی ازسوی خودروسازان کشور وجود نداشته؛ می‌توان گفت تنها فراخوان در صنعت خودروی کشور در سال ۸۵ رخ داده است.
    حال بعد از گذشت هشت سال از آخرین فراخوان صنعت خودروی کشور، بار دیگر شرکت ایران‌خودرو برای اجرای فراخوان خودروهای تولیدی خود پیش‌قدم شده است.
  • ساز «زلزله» کوک شد

    فرید قدیری همه چیز با زمین‌لرزه ۲/۶ ریشتری شهر کلات مورموری از توابع استان ایلام شروع شد. صبح دوشنبه هفته گذشته زلزله‌ای هولناک با شدتی شبیه به زلزله دو سال پیش ورزقان (۳/۷ ریشتر در آذربایجان شرقی)، ایلام را تکان داد و طولی نکشید که صد‌ها پس‌لرزه در این استان و تعدادی زمین‌لرزه خفیف در نقاط دیگر کشور به ثبت رسید. تعدد زلزله‌های ریز و درشت طی دست‌کم ۱۰ روز اخیر در حداقل ۱۰ استان کشور، امواج نگرانی از تحرکات درون زمین را افزایش داده است. آیا ساز زلزله‌ در ایران بار دیگر کوک شده است؟
    زلزله های زنجیره ای آخرین بار در نیمه سال۹۰ بود که بخش‌های وسیعی از ایران را ظرف کمتر از ۶ماه درنوردیدند.
  • داشتن هزاران دوست به معنای اجتماعی‌تر بودن نیست

    نگار حسینی در دوره تازه دنیای بعد از ظهور شبکه‌های اجتماعی به‌نظر می‌رسد مفاهیم بسیاری در حال تغییر هستند. پایه‌ای‌ترین مفاهیمی که این روزها از اساس دچار تغییر شده‌اند، دوست (friend) و پسندیدن (like) هستند؛ مفاهیمی که بیش از هر چیز دیگر هر روز در شبکه‌های اجتماعی و بیش از همه در فیس‌بوک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظاهرا داشتن تعداد زیاد دوستان در شبکه‌های اجتماعی جذاب و نشانه محبوبیت و داشتن شخصیتی اجتماعی به‌نظر می‌رسد در حالی که نتایج بررسی‌ها این فرضیه را تایید نمی‌کند. این اعتقاد بیش از همه در میان نوجوانان دیده می‌شود.
  • تماشای یادگار پروانه‌ها

    دنیا سهرابی در برنامه تهران گردی این هفته، قرار است با یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین موزه‌های تهران آشنا شویم، البته وجه مهم این محل نه مدرن یا زیبا بودن آن؛ که ارتباط آن با هشت سال دفاع مقدس است. باغ موزه دفاع مقدس، یک موزه رویدادی و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. در میان تالارهای مختلف این باغ موزه فقط یک تالار با نام «تالار پروانه‌ها» جنبه موزه‌ای دارد که برای معرفی سرداران دوران دفاع مقدس درنظر گرفته شده است. اما بقیه تالارها جنبه رویدادی دارد و می‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را در آن به شکل زنده در همان حال و هوا دید.
  • محله فاطمی، ۴ روز پس از پنج‌شنبه!

    پس از اعلام خبر کشف زاغه مهمات در محله فاطمی تهران، بازار شایعات و گفته‌های غیرکارشناسی حسابی داغ شد و حتی شایعاتی از ماجرا منعکس شد که اهالی و ماموران مستقر در محل نیز از آن بی‌اطلاع بودند، با گذشت زمان برای اکثر این شایعات پاسخ مناسبی پیدا شد اما برخی از آنها به دغدغه شهروندان و به‌ویژه ساکنان این محل بدل شد، احتمال وجود انبارهای دیگر مهمات، کاهش قیمت ملک در منطقه، وجود عتیفه و زیرخاکی، کشف اجساد سربازان جنگ جهانی دوم و. . . همگی از این دست شایعات هستند که ذهن اهالی را به خود مشغول کرده و آنان امیدوارند پاسخ مناسبی از سوی مسوولان بگیرند.
  • تهران روی خط زلزله

    از زمانی که زلزله ایلام را لرزاند و پس‌لرزه‌هایش دست از سر مردم این شهر برنداشت تا موقعی که کمی آن طرف‌تر از پایتخت، فیروزکوه هم لرزید، دلهره به جان مردم تهران افتاد که نکند زمین لرزه دامان آنها را هم بگیرد. زلزله کابوس بسیاری از شهروندان تهرانی شد به‌خصوص وقتی که یک پیام هشدارآمیز درباره وقوع زلزله‌ای نزدیک و قابل پیش‌بینی در فضای مجازی دست به دست شد و از تهرانی‌ها می‌خواست که مراقب وقوع زلزله‌ای مهیب که طی چند ساعت آینده شهر را زیرو رو می‌کند، باشند. هشداری که از طرف سایت سازمان لرزه نگاری دنیا! برای ایران پیش‌بینی شده بود.
  • نخ‌هایی برای شارژ کردن قطعات الکترونیکی داخل بدن

    امروزه در علوم پزشکی استفاده از ایمپلنت‌ها به جای اعضای واقعی بدن بسیار رایج شده است. مثلا دستگاه تنظیم ضربان قلب یا یک گوش الکترونیک را که بارها به آن اشاره کرده‌ایم در نظر بگیرید. تمام این دستگاه‌ها الکترونیکی بوده و نیاز به برق دارند؛ حال تصور کنید که آنها بدون نیاز به باتری و با استفاده از خود سلول‌های کار کنند. بر این اساس، محققان نوعی سلول بیوسوخت از نانولوله‌های کربن ساخته‌اند که می‌تواند با استفاده از گلوکز موجود در خون، انرژی تولید‌کند. برخلاف باتری‌ها که انرژی شیمیایی یا سلول‌های سوختی معمولی که سوخت‌هایی نظیر هیدروژن یا متانول را تبدیل به برق می‌کنند، سلول‌های بیوسوخت از آنزیم‌هایی استفاده می‌کنند تا گلوکز را به برق تبدیل کنند؛ بنابراین این نخ‌ها می‌تواند تحولی در کاربرد دستگاه‌های بایو باشد.
  • گالری گردی - ۶ شهریور ۹۳

  • طرح نو - ۶ شهریور ۹۳

    حمید عسگری یکی از آهنگسازان برجسته موسیقی ایران است که تحصیلاتش را تا مقطع دکترا ادامه داده و آهنگسازی را نزد چهره‌های سرشناسی آموزش دیده است. البته این آهنگساز را با آن خواننده موسیقی پاپ که هم‌نام اوست نباید اشتباه گرفت. تازه‌ترین اثر این هنرمند با عنوان «طرح نو» منتشر شده است. این مجموعه مشتمل بر هفت قطعه کرال با اشعاری از وحشی بافقی، حکیم سنایی غزنوی، و دو تنظیم آواز محلی ایرانی است. از دیگر آثار این مجموعه می‌توان به دو قطعه ارکسترال با عناوین سوییت سمفونیک شکوه وطن و کانتات طرح نو برای تکخوان باریتون، گروه کر چهارصدایی و ارکستر سمفونیک بر اساس غزلیات حافظ اشاره کرد.
  • وام ۸۰ میلیونی مسکن

    هر چند هنوز از سوی دولت به درخواست مشترک آخوندی و سیف برای تامین منابع مورد نیاز تسهیلات خرید مسکن پاسخی داده نشده است اما اخبار مربوط به پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی به خانه اولی‌ها، حالا دیگر دل خیلی‌ها را برای خرید خانه خوش کرده است. به گفته عبده تبریزی با ایجاد صندوق پس‌انداز وام مسکن ۸۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‏شود. دولت قصد دارد با هدف رونق بازار مسکن نزدیک به ۵۰ درصد خرید مسکن را از طریق تسهیلات بانکی با نرخ سود مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد. .
  • زلزله‌های دیگری در راه است؟

    هاجر شادمانی در هفته‌ها و ماه‌های آینده، احتمال وقوع زلزله - به دلیل پس‌لرزه‌های شدیدی که تا‌کنون در منطقه زلزله‌زده ایلام رخ داده- در منطقه غرب کشور، حتما بالا است. دانشیار پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله می‌گوید: هرچند زلزله‌های اخیر اتفاق افتاده در دماوند، فیروزکوه، گرمسار و ایلام را با دلایل و شواهد علمی نمی‌توان پیش‌درآمدی برای زلزله بزرگ تهران دانست، اما با توجه به ارتباط بین گسل‌ها در غرب کشور، زلزله‌های ایلام و پس‌لرزه‌های شدید آن، احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های دیگری در غرب کشور را تقویت می‌کند.
  • قدرت گسل‌های تهران

    «استان تهران دارای بیش از ۶۵ گسل در سه رده بیش از ۱۰ کیلومتر، کمتر از ۱۰ کیلومتر و بیش از ۲ کیلومتر و زیر دو کیلومتر است. خطر بیشتر این گسل‌ها متوجه شهر تهران بوده و درصورت وقوع می‌توانند بیشترین خسارات و تلفات مالی و جانی را بر این گستره شهری تحمیل کنند. »هشدار فوق بخشی از گزارشی است که در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به موجب تحقیقاتی که در سال‌های ۷۷ تا ۸۶ به همراه یک دانشگاه معتبر داخلی انجام شد، منتشر شده است.
    در این تحقیق، از میان گسل‌های اصلی و فرعی، سه گسل در ردیف بیشترین خطرزایی به لحاظ آسیب‌پذیری شهر تهران، معرفی شده‌اند.
  • بازار مسکن ژاپن از وام شناور تا خانه‌های خالی

    ژاپن یکی از راکدترین و کم اقبال‌ترین بازارهای مسکن جهان را دارد. جمعیت سالمند ژاپن که در دنیا منحصربه‌فرد هستند و همچنین رکود درازمدت اقتصاد این کشور، از دلایل این راکد بودن بازار مسکن است. شینزو آبه نخست‌وزیر کنونی با وعده احیای اقتصاد با به‌کارگیری سیاست‌های محرک به قدرت رسید. سیاست‌هایی که او برای تحریک بخش‌های مختلف اقتصاد پیشنهاد داده است باعث شده که عبارتی به نام آبه‌نومیکس abenomics در تحلیل‌ها به کار برود. یکی از بخش‌های مهم سیاست‌های پیشنهادی آبه برای به تحریک واداشتن اقتصاد ژاپن، مسکن است.
  • تطبیق دوستی وکار چالش محیط های کاری

    مترجم: فرشته امینی همه ما بین زندگی خصوصی و کارمان مرزهای مشخصی داریم؛ اما به تنها نکته‌ای که توجه نداریم، فرو ریختن این مرزها است. روزبه‌روز بیشتر با همکارانمان دوست می‌شویم؛ اما رابطه‌مان با زیردستان یا روسا چگونه است؟ آیا آنها هم می‌توانند دوست ما باشند؟ طی سال‌ها دوستان زیادی داشته‌ام که زیردست من بوده‌اند و از طرفی هم با چندین مدیرعامل دوست بوده‌ام با آنکه با بسیاری از آنها هنوز هم رابطه‌ام خوب است، اما فقط چندتایی از آنها هستند که از مصاحبت با هم لذت می‌بریم و در این مورد قطعا من تنها نمونه نیستم.
  • یوزپلنگانی که با من دویده اند

    بیژن نجدی در ادبیات ایران یک استثنا به شمار می‌آید. نویسنده‌ای تکراری که اولین کتابش با عنوان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» در سال‌های آخر عمرش در سال ۱۳۷۳ منتشر شد. کتابی که در طول سال‌های گذشته بارها تجدید چاپ شده است و این روزها چاپ بیستم آن به بازار آمده است. این کتاب دربرگیرنده ۱۰ داستان با نام‌های سپرده به زمین، استخری پر از کابوس، روز اسب‌ریزی، تاریکی در پوتین، شب سهراب‌کشان، چشم‌های دکمه‌ای من، مرا بفرستید به تونل، خاطرات پاره پاره دیروز، سه‌شنبه خیس و گیاهی در قرنطینه است. چاپ بیستم مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» در ۸۸ صفحه، با شمارگان یک‌هزار و ۶۰۰ نسخه و قیمت پنج‌هزار و ۲۰۰ تومان از سوی نشر مرکز منتشر شده است.
  • اداهای مضحک سگ‌ها به‌خاطر خشنودی صاحبان

    تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که ذات سلطه‌جوی انسان‌ها که شبیه به روحیه گرگ‌ها است باعث شده است تا سگ‌ها استقلال خود را از دست بدهند؛ بنابراین این حیوانات منتظر دستورات هستند، در حالی که گرگ‌ها جهت حل مشکلات خود با یکدیگر همکاری می‌کنند. انسان‌های نخستین به سگ‌ها غذا می‌دادند تا آنها را وابسته و مطیع خود سازند. این به معنای داشتن اهداف مشترک نیست؛ بلکه یعنی زندگی در کنار یکدیگر، بدون آنکه آسیبی به هم برسانند؛ بنابراین آنها به دستورات ما گوش می‌دهند. محققان معتقدند ادامه این نوع رفتار منجر شده است تا سگ‌ها برای جذب حمایت انسان‌ها از خود رفتارهای مضحکی نشان دهند.
  • تب آب یخ در ایران

    با وجود آنکه گفته می‌شود مبتکر چالش سطل آب یخ خودش غرق شده، اما تب این چالش جهانی حالا به ایران رسیده و برخی از فوتبالیست‌ها و هنرمندان با خالی کردن سطل آب یخ روی سرشان، حالا یکدیگر را به این چالش فرا می‌خوانند. این چالش از ابتدا به بهانه کمک به بیماران مبتلا به «ای‌ال‌اس» که یک بیماری دستگاه عصبی است شکل گرفت و به یک کمپین چند میلیون دلاری برای اهداف خیریه در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و حالا حتی خواننده‌ها و ورزشکاران هم در آن شرکت می‌کنند. .
  • آلبوم ها - ۶ شهریور ۹۳

  • ارزان‌های خوب

    این روزها اکثر مردم به دنبال خرید خودروهای ارزان قیمت هستند، اما خودروهای ارزان قیمت همیشه مقرون به صرفه نیستند. در این جا فهرست ده خودروی مقرون به صرفه ۲۰۱۴ ارائه می‌شود. این فهرست توسط سایت کلی بلو بوک تهیه شده است. .
  • ابهام در قرارداد کی روش

    وضعیت قرارداد سرمربی پرتغالی فوتبال که به گمان بسیاری دیگر تمام شده بود، حالا در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که وزیر ورزش، رئیس فدراسیون فوتبال را تهدید کرده درصورتی‌که کفاشیان اشتباه داشته باشد، با برگزاری مجمع او را برکنار می‌کنیم. ظاهرا موضوع اختلاف کفاشیان با کی روش نه بر سر مالیات که خسارت فسخ قرارداد است. بندی که کی‌روش آن را در قراردادش گذاشته، ولی رئیس فدراسیون فوتبال با آن مخالف است. کفاشیان می‌گوید ما صرفا پرداخت خسارت سنگین را نمی‌پذیریم. .
  • زلزله «مورموری» یک شب قبل احساس شد

    لیلا مهشادنیا کارشناس ارشد گروه لرزه زمین ساخت غلام جوان دلوئی استادیار پژوهشکده زلزله‌شناسی معرفی رویداد
    زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶ درجه در مقیاس محلی (ریشتر) ساعت ۷ و ۲ دقیقه و ۵ ثانیه بامداد روز دوشنبه ۲۷/۵/۱۳۹۳ بخش مورموری شهرستان آبدانان در جنوب خاوری استان ایلام را لرزاند.
    کانون این زمین‌لرزه سه کیلومتری مورموری، ۳۶ کیلومتری موسیان و ۴۱ کیلومتری دهلران در استان ایلام گزارش شده است. این زمین لرزه به هشت روستا از مجموع ۱۱ روستاهای این بخش آسیب وارد کرده است. این زمین‌لرزه آسیب‌های جدی به منازل مسکونی و تجاری بخش‌هایی از شهرستان دهلران وارد کرد.
  • وام خرید مسکن ۸۰میلیونی می‌شود؟

    برنامه دولت برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن در سقف ریالی موثر و کارآمد به متقاضیان مصرفی، وارد فاز جدیدی از پیگیری مقامات دولتی شده است. در این فاز، موضوع به‌صورت مکتوب با رئیس‌جمهور در میان گذاشته شده و این مکاتبه خود نشان ازآن دارد که بانک مرکزی به نوعی اصل موضوع تامین مالی طرف تقاضا در بازار مسکن را پذیرفته و بعد از چندین سال ممنوعیت پرداخت وام خرید مسکن، قرار است این مسیر بازگشایی شود. یکشنبه هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی و وزیر راه‌وشهرسازی در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور با اعلام جمع‌بندی‌های صورت گرفته توسط تیم اقتصادی دولت، از اجماع بر راه‌اندازی صندوق سپرده‌گذاری مسکن به عنوان بهترین راه‌حل تامین مالی این بخش جهت خروج از رکود خبر دادند و از رئیس‌جمهور خواستند دستور تامین منابع لازم برای اجرای این طرح را صادر کند.
  • تهران پس از زلزله احتمالی

    مهندس محمد کربلائی کریمی کارشناس ارشد مهندسی عمران کارشناس‌رسمی‌دادگستری‌ و‌مدرس دانشگاه در ابتدا به‌عنوان شخصی که پس از وقوع زلزله بم در سال ۸۲ در محل حضور داشته‌ام، از صمیم قلب از حضرت حق، عدم وقوع زلزله را در شهر تهران آرزومندم. اما لازم است برای بررسی ابعاد موضوع و ایجاد آمادگی لازم جهت مدیریت بحران پس از وقوع زلزله احتمالی در تهران، جوانب موضوع از حالات مختلف مورد بررسی و پیش‌بینی قرار گیرد. کشور ایران با دارا بودن ۱۰۰ گسل لرزه‌خیز در کشور به‌طور دائم در گوشه و کنار کشور در حال لرزش بوده و با این پدیده طبیعی بیگانه نیست؛ اما موضوعی که بیش از همه توجه کارشناسان و مسوولان مرتبط را به خود جلب می‌کند، وقوع زلزله احتمالی در کلانشهر تهران با وسعت ۷۲۰ کیلومترمربع وبیش از ۵/۸ میلیون نفر جمعیت و امکان وقوع زلزله ۷ ریشتری است.
  • اولویت‌ها در جست‌و‌جوی شغل جدید

    آیا تاکنون این فکر به ذهنتان خطور کرده است که شغل فعلی‌تان را رها کرده و در پی شغلی جدید باشید؟ گاهی شرایط کاری چنان می‌شود که شما می‌خواهید به هر نحو که شده شغلتان را رها کرده و حرفه تازه‌ای را بیاغازید؛ برای مثال کمبود حقوق، محیط بد کاری، همکاران و روسایی که توان ارتباط و کار کردن با آنها را ندارید. پیدا کردن شغل جدید برای خود می‌تواند تصمیمی فوق‌العاده باشد، شاید حتی این ایده به ذهنتان خطور کرده است که از همین فردا کارتان را رها کنید و شغل جدید و رویایی‌تان را پیدا کنید؛ اما اندکی صبر کنید.
  • تلویزیون - ۶ شهریور ۹۳

  • واکنش لاریجانی به عنوان «دیکتاتوری»

    استیضاح وزیر علوم اگرچه به برکناری دانا منجر شد اما پس لرزه‌های دیگری هم به دنبال داشت. وقتی تصمیم علی لاریجانی در نظرگیری استمزاجی نمایندگان درباره نحوه معرفی کاندیدای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات مورد اعتراض طیف خاصی از نمایندگان قرار گرفت و زاکانی در اعتراض به این تصمیم رئیس مجلس را دیکتاتور خطاب کرد، لاریجانی در پاسخ گفت که قطعا استبداد بد است اما استبداد اقلیت بدتر است. برخی معتقدند استیضاح شکافی میان دو طیف اعتدالی و افراطی مجلس ایجاد کرده است. .
  • پایتخت آمادگی نسبی زلزله را دارد

    معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: ابزار پیش‌بینی زلزله وجود ندارد اما به‌کارگیری تجارب مفید در حوادث زلزله می‌تواند نقش موثری در کاهش خسارات و تلفات داشته باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار افزود: ایران کشور حادثه‌خیزی است که در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را در بحث زلزله دارد.
    معاون وزیر کشور تصریح کرد: کشور ما حوادث گوناگونی را به‌ویژه زلزله به خود دیده است به‌طوری‌که کشور و جغرافیای محدوده مرزها، تاکنون ۷۰۰ لرزه در مقیاس بالای یک ریشتر را به خود دیده‌اند.
  • هفت نکته‌ به یاد ماندنی از جنگ جهانی دوم

    تهمینه پارسا نشریه «لوموند» چند سال پیش گزارشی منتشر کرد با عنوان «نکات تامل برانگیز جنگ جهانی دوم». این گزارش اگر چه جنبه فانتزیک داشت مورد توجه خوانندگان این نشریه قرار گرفت و در فضای مجازی هم بازتاب گسترده‌ای داشت. در این جا چکیده آن گزارش به نظرتان می‌رسد؛ در حین جنگ جهانی دوم گروهی از افراد به جای آنکه در جبهه‌های نبرد بجنگند در خانه‌های خود مشغول کمک به پیاده‌نظام ارتش‌های کشورشان بودند. این گروه به سرویس عمومی غیرنظامی معروف بود و کاری که انجام می‌دادند بسیار ساده بود. افراد سرویس عمومی غیرنظامی، معترضان باانصافی در آمریکا بودند که در طول جنگ جهانی دوم به این نتیجه رسیدند حالا که نمی‌توانند به دلیل عقاید مذهبی‌شان در جنگ شرکت کنند، اما رویای شرکت در آن را به‌صورت دیگر محقق کنند.
  • اگر درتهران زلزله بیاید...

    دکتر ساسان عشقی عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با توجه به زلزله‌هایی که در کشور ما رخ داده و همچنین با در نظر گرفتن نرخ مرگ و میر در زلزله که طبق تعریف سازمان ملل متحد نسبت تعداد افراد کشته شده به تعداد کل افراد زلزله‌زده است، متوجه می‌شویم این نرخ در ایران بسیار بالاتر از بسیاری از کشورهای زلزله‌خیز و در حال توسعه دنیاست. به‌طور مثال در زلزله اخیر «پورتوپرنس» در کشور «هائیتی» با بزرگای گشتاوری ۷، کل جمعیتی که تحت تاثیر زلزله قرار گرفت حدود سه میلیون نفر بود که حدود ۸ درصد آنها یعنی حدود ۲۳۰ هزار نفر طبق آمار رسمی کشته شدند.
  • خانه پدری

    فیلم سینمایی «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری که بعد از حاشیه‌های زیادی در جشنواره فیلم فجر و در بخش غیر رقابتی به نمایش درآمد توانست هم نظر منتقدان را جلب کند و هم نظر مخاطبان را. تلاش‌های عیاری برای اکران عمومی این فیلم به نتیجه رسید و قرار است اکران محدود داشته باشد. بازهم باید همین اتفاق را به فال نیک گرفت و از فرصت استفاده کرد و به تماشای آن نشست. عیاری بعد از ماه‌ها تلاش سرانجام پذیرفت که اثرش در گروه «هنر و تجربه»رنگ پرده نقره‌ای را ببیند. این فیلم بنا بر نظر شورای سیاست‌گذاری گروه «هنر و تجربه» دارای شاخص‌های هنر و تجربه بوده است و براساس این تشخیص کارگردان هم موافقت خودش را برای اکران در این گروه سینمایی اعلام کرد.
  • این دوچرخه دزدیده نمی‌شود

    آمارها نشان می‌دهد در هر ثانیه یک دوچرخه دزدیده می‌شود؛ اما دوچرخه «یرکا» را نمی‌توان دزدید. سه دانشجو از شیلی که هر سه قربانی دزدی دوچرخه هستند، این دوچرخه را ساخته‌اند. ایده آنها بسیار ساده است؛ به عبارت دقیق‌تر، بدنه اصلی و زین دوچرخه‌ها تبدیل به قفل می‌شوند. به این ترتیب، با استفاده از مکانیزم قفل و لولا، دوچرخه افراد از دزدیده شدن در امان می‌ماند؛ بنابراین اگر کسی بخواهد قفل را بشکند، دوچرخه نیز شکسته می‌شود و دیگر قابلیتی ندارد. .
  • عکس خبری - ۶ شهریور ۹۳

  • قدیمی‌ترین شی فلزی خاورمیانه در یک قبر کشف شد

    یک مته مسی در خاورمیانه کشف شد که گفته می‌شود قدیمی‌ترین شیء فلزی است که تاکنون ساخته شده است. به گفته محققان این مته، حدود ۶ هزار سال قدمت دارد. این مته در شهری به نام «Tel Tsaf» در سرزمین اشغالی فلسطین یافت شده است. مته مسی، در قبر یک زن چهل ساله پیدا شده است که حدود ۴ سانتی‌متر طول دارد. سطح انتهایی این مته، حدود پنج میلی‌متر قطر دارد و نوک آن حدود یک میلی‌متر است که نشان از تراشی است که روی آن داده شده است. .
بیشتر