شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

آخر هفته

  • عبور از خشکسالی از مسیر قنات

  • اشارات نظر

    تازه‌ترین آلبوم موسیقایی میلاد درخشانی نوازنده و آهنگساز موسیقی با نام «اشارات نظر» این هفته منتشر شد. در این آلبوم که تلفیقی از سازهای ایرانی و خارجی است ۹ اثر با نام‌های «آرزو» با شعری از فصیح الزمان شیرازی، «بشنو» با شعری از کیان پورتراب، «تو مرو» با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی، «قفس» و«برف» با شعری از فروغ فرخزاد، «اشارات نظر» با شعری از هوشنگ ابتهاج، «تو خداوند منی» با شعری از علیرضا داوری، «از آخرین دیدار» با شعری از اخوان ثالث و شعر محلی «یارم یارم» به خوانندگی میلاد درخشانی به علاقه‌مندان موسیقی ارائه شده است.
  • چگونه از خانه کار کنیم و بهره‌ور بمانیم؟

    مترجم: امیر شیخان کار از خانه می‌تواند برای کارمندان مناسب باشد و شرکت‌ها را برای پس‌انداز پول یاری کند، با این حال این رویکرد برای هر کارمندی مناسب نیست. وقتی در خانه‌اید حواس‌پرتی‌ها ‌بی‌شمار است و تنها منظم‌ترین افراد هستند که می‌تواند مولد و کارآمد باقی بمانند. «وارنس گرنت کاردن» نویسنده کتاب «اگر شما اولین نیستید، آخرین هستید. »می گوید: «کار از خانه باید خطرناک در نظر گرفته شود و همچنین می‌تواند حتی فاجعه‌آمیز باشد، وقتی شما تاثیر بالقوه آن را بر کیفیت زندگی خود در نظر بگیرید؛ البته سطحی از نظم و انضباط برای کار از خانه لازم است وبه دست آوردن نتایج پایدار در این زمینه به شدت سخت است و اغلب مردم براساس همین واقعیت با شکست مواجه می‌شوند.
  • رونق اوراق مسکن

    در حالی‌که اغلب بازارها در رکود به سر می‌برند، اما بازار اوراق تسهیلات مسکن همچنان داغ است و اوراق مزبور به روند صعودی خود ادامه می‌دهند. روز دوشنبه اوراق امتیاز تسهیلات مسکن به بالاترین رقم از ابتدای راه‌اندازی رسید؛ به‌طوری که در برخی نمادها از جمله دی ماه ۹۱، اسفند ۹۲ و فروردین ۹۳ از مرز ۱۰۰ هزار تومان هم گذشت. به نظر می‌رسد سیل عظیم تقاضا همچنان در این بازار وجود دارد و میزان عرضه تسهیلات توسط بانک مسکن جوابگوی آن نیست. .
  • یک سر و هزار سودای ائتلاف ضد داعش

    کامران کرمی عضو گروه خبر در هفته گذشته شکل‌گیری ائتلاف غربی-عربی ضدداعش به رهبری آمریکا و موضوع حضور ایران در این نشست، از سوی رسانه‌ها در ابعاد گسترده مطرح و حتی موجب اختلاف در نگاه اعضای این ائتلاف شد. با وجود اینکه فرانسه، روسیه، عراق و تعداد زیادی از تحلیلگران غربی و عربی بر حضور ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای باثبات و مخالف داعش تاکید داشتند و احتمال دعوت ایران به این کنفرانس را رد نکرده بودند، اما آمریکا از مخالفان حضور ایران در این نشست به‌طور رسمی بود.
    جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته بود که حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با داعش در پاریس مناسب نیست؛ چراکه ایران از متحدین بشار اسد است.
  • ریچارد سوم

    خانه موزه انتظامی افتتاح شد. این بنا شامل بخش‌هایی چون موزه استاد انتظامی در شمال پروژه، سالن بلک باکس با ظرفیت ۱۲۰ نفر در زیرزمین، کافی شاپ در پشت بام، شهر فرنگ، اتاق آینه، تماشاخانه، گالری و تابلوی ثبت امضا و یادگاری ویژه هنرمندان صاحب نام است که عملیات اجرایی آن از اسفند ماه سال ۱۳۹۱ آغاز شده است. قرار است از یکشنبه هفته آینده نمایش «ریچارد سوم» به کارگردانی آیدا آب پرور و بازی مهران رنجبر اجرای خود را در تالار نام‌آوران تئاتر ایران در خانه موزه انتظامی به روی صحنه برود. برای تماشای این نمایش می‌توانید به این خانه - موزه واقع در بلوار اندرزگو، شرق به غرب (قیطریه)، بعد از بلوار کاوه، خیابان احمدی مراجعه کنید.
  • شکستن تابوی گفت‌وگوهای مالی درخانواده

    مسائل مرتبط با امور مالی بسیار شبیه به مسائل مرتبط به امور زناشویی هستند. شما قادر نیستید به راحتی درخصوص آنها گفت‌وگو کنید. برای زوج‌ها بسیار دشوار است که به نحو سازنده‌ای راجع به این دو قسم مساله گفت‌وگو کنند. در هر دو این امور کلیشه‌های اجتماعی نقش مهمی به‌عنوان عامل بازدارنده ایفا می‌کنند. همان‌طور که نرم‌های اجتماعی گفت‌وگو راجع به امور زناشویی را دشوار می‌کنند، برخی کلیشه‌های اجتماعی نیز گفت‌وگو در مورد مسائل مالی را دشوارتر می‌کنند، مثلا به کرات شنیده‌اید و گویی در نهان باور دارید که «هر بزرگسالی باید همه چیز را درباره پول بداند یا «فردی که سرپرستی یک خانواده را پذیرفته و زندگی خانوادگی تشکیل داده است باید قادر باشد که مسوولیت امور مالی را بدون کمک دیگران به عهده بگیرد.
  • افزایش قیمت دلار - ۲۷ شهریور ۹۳

    دلار آمریکا که روز یکشنبه با ۱۰تومان کاهش قیمت ۳۱۸۵ تومان معامله شد، روز دوشنبه بار دیگر به قیمت ۳۲۰۰ تومان رسید؛ اما دیری نپایید که در ۳۱۹۵ تومان تثبیت شد. اما روز سه‌شنبه دلار به قیمت ۳۲۱۰ تومان معامله شد. برخی تحلیلگران معتقدند تداوم نوسان دلار به علت برخی نگرانی‌ها درخصوص مذاکرات هسته‌ای در نیویورک، کاهش صادرات میعانات گازی در مرداد و نیز تقاضای ارزی زائران حج صورت گرفته و درهمین محدوده نوسان می‌کند. .
  • اثبات نظریه بازی‌ها برای پرنده‌ها

    محققان توانستند با بررسی زندگی فنچ‌های گلدین (Gouldian finches) نظریه بازی‌ها را به اثبات برسانند. این نظریه که سال‌ها پیش مطرح شده بود، نشان می‌دهد در یک بازی گروهی، بهترین نتیجه که به نفع تمام شرکت‌کنندگان است چگونه خواهد بود. نظریه بازی‌ها که شاخه‌ای از ریاضیات است، کاربردهای زیادی در اقتصاد دارد و در دهه ۸۰ میلادی برای سیستم‌های بیولوژی نیز به‌کار گرفته و «بازی عقاب-گنجشک» یا «بازی ترسوها» مطرح شد. بر این اساس، عقاب‌ها استراتژی خشونت و گنجشک‌ها استراتژی صلح را در پیش می‌گیرند. به عبارت دقیق‌تر، عقاب‌ها به عنوان گروهی شناخته می‌شوند که قدرت شکار بالایی دارند و گنجشک‌ها، گروهی هستند که با نگهداری از فرزندان و آشیانه، نسل خود را حفظ می‌کنند.
  • رویای سلت

    ماریو بارگاس یوسا یکی از نویسندگان پرطرفدار خارجی در ایران است. این نویسنده که متولد سال ۱۹۳۶ در پرو است یکی مهم‌ترین رمان‌نویسان و مقاله‌نویسان معاصر آمریکای جنوبی به شمار می‌آید. تا کنون از یوسا کتاب‌های زیادی همچون «سال‌های سگی» گفت‌وگو در کاتدرال، زندگی واقعی الخاندرو مایتا، جنگ آخرالزمان، موج آفرینی، مرگ در آند و. . . توسط مترجمانی همچون، احمد گلشیری، عبدالله کوثری، خجسته کیهان، مهدی غبرایی، کاوه میرعباسی و. . . به فارسی ترجمه شده است. یکی از کتاب‌های خواندنی این نویسنده «رویای سلت» چند ماه پیش روانه بازار شد اما هنوز در کتابفروشی‌ها موجود است.
  • برکناری شهریار

    مانند توپ صدا کرد. برکناری علی دایی از سرمربیگری سرخ پوشان که البته با حواشی زیادی هم همراه شد. در یک اقدام ضربتی دایی از سرمربیگری تیم فوتبال پرسپولیس تهران خلع و حمید درخشان جانشین وی شد. برکناری او به دستور سیاسی رئیس هیات مدیره باشگاه صورت گرفت که به کودتای سیاسی از سوی برخی رسانه‌ها تعبیر شد. هر چند علی دایی اخیرا نتایج خوبی برای تیم به دست نیاورده بود؛ اما نحوه برکناری وی از پستش حیرتی بزرگ در جامعه فوتبالی ایجاد کرد. .
  • چهار آنتی‌بیوتیک طبیعی

    با اینکه صدها آنتی‌بیوتیک طبیعی با درجه قدرت‌های متفاوت وجود دارد، اما اینجا به ۴ مورد از بهترین آنها اشاره می‌کنیم: روغن مرزنگوش
    پادشاه آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی روغن مرزنگوش است که تحقیقات مختلف تاثیر آن را اثبات می‌کنند. البته، در این مورد هم مثل چیزهای دیگر، میزان قدرت محصول قابل‌تغییر است به همین دلیل بهتر است قبل از خریداری حتما در مورد آن تحقیق کنید.
    در سه تحقیق که توسط پاول بلاشی (Paul Belaiche) انجام گرفت، مشخص شد که روغن مرزنگوش ۹۶ درصد از همه باکتری‌های پنوموکوک، ۹۲ درصد از باکتری‌های نایسریا پروتئوس و استافیلوکوک را از بین می‌برد.
  • پنج عامل شایع ضعف حافظه

    عاطفه چهره‌گشا کاهش توانایی فرد در فراگیری موضوعات جدید یا کاهش توانایی در به یاد آوردن دانسته‌های قدیم را «اختلال حافظه» می‌نامیم. در افراد سالمند مبتلا به بیماری‌های تحلیل‌برنده مغز و اعصاب مثل «آلزایمر»، اختلالات حافظه وجود دارد با اینکه گاهی سالمند، منکر وجود ضعف حافظه در خودش می‌شود، اطرافیان وی از اختلال حافظه او شکایت دارند. گاهی هم اختلال در سایر موارد شناختی به اشتباه به حساب ضعف حافظه گذاشته می‌شود. نقص در توجه که در بیماران افسرده وجود دارد، ممکن است خود را به شکل ضعف حافظه نشان دهد یا ناتوانی گفتاری در سالمندی که قادر به پیدا کردن کلمه مناسب برای بیان منظور خود نیست، به حساب ضعف حافظه گذاشته می‌شود، اما آیا اختلال حافظه، قابل درمان است؟
    ۱ - داروها
    گروهی از داروها باعث تغییر در توانمندی شناختی فرد و حافظه او می‌شوند یا می‌توانند اختلال شناختی جزئی موجود را تشدید کنند.
  • تمدید قرارداد کی‌روش

    سرانجام بعد از گذشت حدود چهار ماه از مسابقات جام جهانی، تکلیف کارلوس کی‌روش با فوتبال ایران مشخص شد. این مربی پرتغالی روز دوشنبه قراردادش را با فدراسیون فوتبال تمدید کرد تا از حالا کارش را برای موفقیت در مسابقات جام ملت‌های آسیا شروع کند. این قرارداد برای چهار سال پیش‌بینی شده است، اما نتایج تیم ملی در جام ملت‌های آسیا می‌تواند زمینه فسخ یا ادامه همکاری را فراهم کند. کی‌روش برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده است. .
  • نمایش کمدی - ۲۷ شهریور ۹۳

  • قنات؛ شاخصی برای قرار گرفتن در برابر خشکسالی

    گفته‌اند «آب» الفبای آبادانی است اما نگاهی به طرح‌های مربوط به آب در کشورما نشان از آن دارد که هیچ‌ کدام از طرح‌های مربوط به آب در ایران متوجه آبادانی نبوده و با‌گذشت چندین سال از عمر آنها یا تجربه دو دهه اخیر نتیجه معکوس هم داشته است. ایرانیان دهه‌های اخیر چنان با منابع پایه خود رفتار کرده‌اند که گویی هیچ تصوری از پایان آن نداشته‌اند و همه چیز را جاوید پنداشته‌اند. این برخلاف رفتار ایرانیان اعصار گذشته است. آنهایی که در شهرسوخته سیستم‌های انتقال آب طراحی کردند و با سازه‌های سفالین لوله‌کشی آب ایجاد کردند یا آنهایی که قنات را طراحی کردند و با کمترین میزان تبخیر آن در دل کویر و گرمای آن آب را انتقال دادند.
  • هنوز آبیاری ما تغییری نکرده است

    فاطمه سادات نجفیان «بعد از گذشت ۵ دهه سیستم کشاورزی و آبیاری ما تغییری نکرده است؛ درحالی‌که کشورهای مدرن و پیشرفته صنعتی روش‌های جدید را جایگزین روش‌های سنتی کرده‌اند. یکی از این روش‌ها آبیاری قطره‌ای است. آنها با استفاده از روش‌های مدرن بدون هیچ تغییری در محصول به‌دست آمده، مصرف آب را در حد چشمگیری کاهش داده‌اند. » آنچه می‌خوانید، بخشی از دیدگاه‌های دکتر «بهمن آرمان» کارشناس اقتصادی است. وی مهاجرت روستاییان به سمت شهرها، از رونق افتادن کشاورزی، واردات محصولات مورد نیاز کشاورزی و مهاجرت به دیگر کشورها را از نتایج خطرناک بحران کم‌آبی و خشکسالی می‌خواند.
  • ۵ توصیه برای بهبود مذاکرات مالی- خانوادگی

    ارتباط یک خیابان دوطرفه است. باید پیام هایی را ارسال و دریافت کنید. باید سخن بگویید ولی باید به همان اندازه و بلکه بیشتر گوش بدهید. گوش دادن هنری است که با زحمت و تمرین به دست می‌آید. منظور ما از گوش دادن این نیست که وقتی شخصی حرف می‌زند سکوت کنید و تمام کلمات او را بشنوید. گوش دادن باید فعالیتی هم چون سخن گفتن باشد. باید هر لحظه راجع به چیزهایی که می‌شنوید فکر کنید، باید تخیل و همدلی کنید و سعی کنید به کنه احساسات و افکار مصاحب‌تان پی ببرید. فرقی نمی‌کند مساله‌ای عاطفی یا مالی در میان باشد.
  • ائتلاف پوچ علیه داعش!

    حالا که روند سریع پیشروی داعش در عراق و توانایی این گروه تروریستی در جذب نیرو از سراسر جهان، زنگ خطر را در بسیاری از پایتخت‌ها به صدا درآورده است، برخی کشورها به سرکردگی آمریکا بر آن شدند تا با تشکیل ائتلافی علیه داعش، اقدامات جدی علیه تروریست‌ها را از برنامه‌ریزی‌های محوری خود قرار دهند. در همین رابطه رهبران و دیپلمات‌هایی از بیش از ۲۵ کشور جهان روز دوشنبه در پاریس گردهم آمدند تا به اصطلاح راهکاری برای شکست دادن شبه‌نظامیان داعش در عراق پیدا کنند. وزیر خارجه آمریکا برای جلب حمایت‌ها از ائتلافی علیه داعش مدتی در خاورمیانه و کشورهای عربی به گشت و گذار پرداخت؛ اما نشست پاریس در حالی برگزار شد که آمریکا با حضور ایران در این کنفرانس مخالفت کرد.
  • اپل جای کارت‌های اعتباری را می‌گیرد

    شرکت بزرگ و موفق اپل، با استفاده از سیستم جدید پرداخت متحرک، تصمیم دارد تا در زمینه توسعه فناوری هوشمند (گوشی، ساعت و. . . ) فعالیت بیشتری انجام دهد. بر این اساس، سیستمی به نام «Apple Pay» طراحی شده است که به مشتریان اجازه می‌دهد به جای کارت‌های اعتباری، با استفاده از آی‌فون‌های خود خرید کنند. به گفته مدیران اپل، روزانه ۲۰۰ میلیون بار در آمریکا از کارت‌های اعتباری استفاده می‌شود و این سیستم که از ماه آینده به بازار می‌آید می‌تواند جایگزین سیستم‌های سنتی پرداخت پول شود. Apple Pay علاوه‌بر آی‌فون‌ها سایر کارت‌های اعتباری را نیز می‌پذیرد، اما اگر شما با استفاده از آی‌فون خود خرید انجام دهید امنیت بیشتری دارید.
  • چندراه خانگی برای درمان میگرن

    ۱- برای تسکین میگرن ۵ گرم گل انار را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش دمکرده به دو نوبت ۵ عصر و آخر شب میل شود. ۲- دمکرده برگ انگورفرنگی سیاه روزی سه فنجان میل شود و شقیقه‌ها را کمپرس کنید ۳ گرم در ۱۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دمکرده روزی سه فنجان میل شود.
    ۳- پودر بادام‌تلخ را با عرق اسطوخودوس مخلوط کرده به صورت ضماد در محل درد بگذارید.
    ۴-۳ گرم برگ درخت پرتقال را با ۱۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کرده صاف کرده با عسل شیرین کرده میل کنید.
    ۵- روغن هسته هلو را به شقیقه‌ها بمالید.
    ۶- گردوی تازه را نرم نموده هم وزن آن حنا اضافه کنید سپس با آب مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید سپس به صورت ضماد در محل درد بگذارید.
  • در معاملات وارداتی‌ها از حق وحقوق خود آگاهید؟

    واردات خودرو کاری است که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. در این میان بسیاری از مشتریان بازار خودروهای وارداتی به دلیل تسلط نداشتن بر قوانین مربوط به واردات خودرو، در برخی موارد دچار مشکلاتی می‌شوند که تجربه خرید را برای آنها تلخ می کند. یکی از بیشترین مواردی که این روزها مشتریان بازار خودروهای وارداتی را درگیر خود کرده است، بحث خروج خودروهای فرسوده به منظور شماره‌گذاری خودرو است. در حالی که بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی خبر ندارند که برای اولین شماره‌گذاری یک دستگاه خودروی وارداتی باید چهار خودروی فرسوده از رده خارج شود، برخی واردکنندگان خودرو از ناآگاهی آنها سوءاستفاده کرده و با امضای قراردادی شماره‌گذاری خودروی وارداتی را به خریداران واگذار می‌کنند، این در حالی است که وظیفه شماره‌گذاری برای نخستین بار و خروج خودروهای فرسوده بر عهده واردکننده است.
  • دیگر منتظرابرها برای باران نباشید

    بارش باران یکی از پدیده‌هایی است که موجب تامین منابع آبی انسان‌ها می‌شود. بر این اساس، محققان روسی در حال ساخت دستگاهی هستند که بتواند برای مناطق بدون آب، باران تولید کند. این دستگاه، آب موجود در ابرها را جمع‌آوری می‌کند و می‌تواند آن را به زمین بفرستد. در حال حاضر، این دستگاه در هر ساعت، پنج لیتر آب جمع‌آوری می‌کند، اما محققان امیدوارند ظرفیت آن را بهبود بخشند. به این ترتیب، بالنی طراحی شده است که به آسمان فرستاده می‌شود و دارای صفحات شبکه‌ای مانند است که هنگام عبور از میان ابرها، رطوبت موجود در آنها را جذب می‌کند.
  • همایون مرکب

    حسین علیشاپور یکی از خوانندگان جوان و خوش صدای موسیقی سنتی ایران است که در سال‌های اخیر کنسرت‌های زیادی را برگزار کرده است. تازه‌ترین کنسرت این خواننده با عنوان «همایون مرکب» به آهنگسازی طینوش بهرامی ۳۰ و ۳۱ شهریور در تالار رودکی اجرا می‌شود. این کنسرت شامل قطعاتی بی‌کلام و همچنین ۵ تصنیف روی اشعاری از سعدی، عراقی، ملک‌الشعرای بهار و هوشنگ ابتهاج به آهنگسازی طینوش بهرامی است. کنسرت «همایون مرکب» از ساعت ۲۰ روزهای یکشنبه و دوشنبه و با همکاری موسسه نغمه حصار در تالار رودکی به اجرا در خواهد آمد.
  • دانشگاه غیرقانونی

    بالاخره وزارت علوم آب پاکی را روی دست احمدی‌نژاد ریخت و موسسه‌ای به نام «دانشگاه ایرانیان» را فاقد وجاهت قانونی دانست. احمدی‌نژاد در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دولت دهم، برای خود مجوز تاسیس دانشگاهی در تهران را اخذ کرد و در آخرین روز از عمر دولت دهم نیز ۱۶ میلیارد تومان از حساب دولت به حساب این « دانشگاه» واریز شد. «دانشگاه ایرانیان» اخیرا اعلام کرده بود در آینده بسیار نزدیک ضوابط و شیوه خود برای پذیرش دانشجو را اعلام خواهد کرد. .
  • لژیون‌های مرگ

    تنها ۱۸ سال سن دارد. نوجوان است و نامش «حَمَد التمیمی» است. می‌گوید پیش از اینکه وارد گروه‌های بنیادگرا شود، دانش‌آموز مدرسه مذهبی در شهر ریاض بوده.
    او با افراد خلافت خودخوانده اسلامی از طریق اینترنت آشنا شده است. او هم‌اینک در دست نیروهای عراقی است و متهم به عضویت در گروه داعش است.
    التمیمی تنها یکی از جنگجویان خارجی است که در ماه اخیر به صف گروه‌های بنیادگرا در عراق و سوریه پیوسته است. در ابتدای هفته‌ جاری، سازمان اطلاعاتی ایالات متحده‌ (CIA) در خصوص آمار بالای جنگجویان خارجی بیانیه‌ای صادر کرد و در آن گفت که تعداد افرادی که برای داعش سلاح به دست گرفته‌اند نسبت به سه تخمین قبلی رقمی شگفت‌انگیز دارند.
  • دستگاه هشداردهنده زلزله

    برای کسانی که در مناطق زلزله‌خیز زندگی می‌کنند، رعایت نکات ایمنی جهت مقابله با آثار مخرب این پدیده طبیعی بسیار مهم است. برخی تمهیدات که در رابطه با زیرساخت‌ها انجام می‌شود به تنهایی برای جلوگیری از بروز حوادث کافی نیست. بر این اساس، محققان آمریکایی دستگاهی ساخته‌اند که می‌تواند وقوع زلزله را هشدار دهد تا افراد خود را در موقعیت مناسب قرار دهند. این دستگاه‌ها که در کنار هشداردهنده‌های آتش‌سوزی قرار می‌گیرند به قیمت ۱۱۰ دلار عرضه خواهند شد و می‌توانند میزان خسارات به‌ویژه به انسان‌ها را به حداقل برسانند.
  • اقتصاد زنانه در ژاپن

    آبه نخست‌وزیر ژاپن اخیرا با تغییراتی در کابینه، برای اولین بار ۵ زن را به وزارت منصوب کرد. این بخشی از برنامه و سیاست اعلام شده آبه از زمان به قدرت رسیدنش در ژاپن برای استفاده بیشتر از زنان در عرصه اقتصاد است. برنامه و سیاستی که نامش را اقتصاد زنان (womenomics) گذاشته‌اند. نخست‌وزیر ژاپن می‌گوید بخشی از برنامه‌هایش برای احیای اقتصاد این کشور و پایان دادن به رکود، همین استفاده از قدرت و ظرفیت‌های زنان در بازار کار و اقتصاد است. انتصاب ۵ زن به وزارت در ژاپن که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است، نشان می‌دهد که آبه در برنامه‌هایش جدی است.
  • دستیار گوگل برای کاربران اندرویدی

    دستیار صوتی ابزار‌های اندرویدی یا همان Google Now برای اغلب کاربران موبایل‌ها و تبلت‌های اندرویدی آشناست. گوگل با ادغام این دستیار صوتی با بخش جست‌وجوی خودش سعی دارد کمک بیشتری به کاربران اکوسیستم اندروید بکند. در دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید شما می‌توانید از دستیار شخصی گوگل برای انجام جست‌وجو، تنظیم قرار ملاقات، یادآوری یک روز خاص و موارد بسیار بیشتری استفاده کنید. با این اوصاف شاید بهتر باشد با کاربردهای دستیار صوتی Google Now بیشتر آشنا شوید. تنظیم کردن روابط و قرار ملاقات
    زمانی که می‌خواهید با دستیار صوتی Google Now ایمیل یا پیام متنی ارسال کنید، لازم نیست حتما اسم رسمی شخص را به زبان بیاورید و می‌توانید میان‌بر‌هایی را مشخص کنید؛ مثلا گفتن «Text my Mom» یا «Email my manager» خیلی راحت‌تر از آوردن نام کامل شخص است.
  • چگونه زیاده‌روی در مصرف را کنترل کنیم؟

    در جوامع امروزی افراد با منابع بی‌شماری احاطه شده‌اند، اما این منابع بدون صرف هزینه قابل مصرف نیستند. راه‌های جلوگیری از زیاده‌طلبی در عرصه مصرف چندان متنوع نیستند. آنها حتی مقدار بسیار زیادی از پول را نیز صرفه‌جویی نمی‌کنند. با این حال آنها تنها راه‌هایی هستند که ما داریم. ترکیب مجموعه‌ای از این راه‌ها می‌تواند فرآیند مصرف را تا حدی در برابر شتاب جنون‌آمیز عصر فعلی تعدیل کند. اگر عادت کنیم تا مجموعه‌ای از این توصیه‌ها را به‌صورت مداوم تمرین کنیم تغییر قابل‌ملاحظه‌ای را در هزینه‌های روزانه‌مان مشاهده خواهیم کرد.
  • ملکه

    فیلم سینمایی «ملکه» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر این هفته در جشن خانه سینما جوایز زیادی گرفت و یکه تاز این جشن بود. پس از برگزاری این جشن مدیران شرکت فیلمسازان جوان تصمیم گرفتند یکبار دیگر این اثر را در شبکه نمایش خانگی عرضه کنند. «ملکه» جوایز بهترین جلوه‌های بصری برای حسن ایزدی، بهترین صداگذاری و میکس برای امیرحسین قاسمی، بهترین صدابرداری برای عباس رستگارپور، بهترین طراحی صحنه برای عباس بلوندی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای حمیدرضا آذرنگ، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای میلاد کی مرام، بهترین تدوین برای حمید باشه آهنگر، بهترین کارگردانی برای محمدعلی باشه آهنگر و بهترین فیلم را برای ابوالقاسم حسینی را به ارمغان آورد.
  • بحران بیکاری در کشورهای توسعه‌یافته

    بانک جهانی اخیرا در گزارشی هشدار داده‌است، جهان با بحران جهانی بیکاری و بازار اشتغال روبه‌روست، بحرانی که می‌تواند جلوی روند رشد اقتصادی را بگیرد و هیچ عصای جادویی برای حل آن وجود ندارد. بانک جهانی در گزارش مطالعاتی که به نشست وزرای کار گروه ۲۰ در استرالیا ارائه کرده است می‌گوید با توجه به افرایش جمعیت جهان، تا سال ۲۰۳۰ باید ۶۰۰ شغل جدید در سراسر دنیا ایجاد شود. با این شرایط شکی نیست که دنیا با بحران اشتغال روبه‌روست. بخش دیگر این گزارش به وضعیت تناسب میان دستمزدها در کشورهای مختلف پرداخته است.
  • من تسلیم تصویر می‌شوم

    لی‌لا رضایی ستار اورکی یکی از آهنگ‌سازان صاحب سبک موسیقی است که تاکنون آثار قابل تاملی را منتشر کرده است. او در سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز به دنیا آمد و از کودکی آموختن موسیقی را آغاز کرد وابتدا زیرنظر استاد زمینی آموزش دید و بعدها محضر استادان برجسته‌ای همچون جواد معروفی و پروفسور کریستین دیوید را درک کرد. این آهنگ‌ساز فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران هم است و تاکنون موسیقی فیلم‌هایی همچون یک سطر واقعیت، اکباتان، شبکه، جدایی نادر از سیمین، آسمان هشتم، کوچه ملی، هر چی خدا بخواد، ناسپاس، ندارها، ریسمان باز، شب حورا، محافظ، سنگ، کاغذ، قیچی، پروانه‌ای در مه، شبکه، پیک نیک در میدان جنگ، جنگ کودکانه، تارا و تب توت فرنگی و .
  • نو آوری از کجا آغاز می‌شود؟

    کیارش احمدپور رئیس هیات مدیره کارخانجات هیدرواطلس این روزها در مورد کلمه نوآوری و نوآور بودن زیاد صحبت می‌شود و می‌گویند که اگر می‌خواهید در بازار کسب‌و‌کار موفق باشید باید نوآور باشید، باید با دیگران فرق داشته باشید، واقعا معانی جملات بالا چیست؟ آیا نوآوری یک تکنیک است؟ آیا نوآوری حاصل تجربه است؟ در این مقاله به مراحل خلق این مساله اشاره می‌شود. اینکه چگونه باید متمایز بود؟ چگونه می‌توان نسبت به دیگران از یک دید وسیع‌تر برخوردار بود؟جهت متمایز بودن باید پنج مرحله را پشت سرگذاشت. در ادامه این پنج مرحله را که تمامی مدیران موفق جهان بدون استثنا طی کرده‌اند، به اختصار توضیح داده خواهد شد.
  • آواز مرگ«بیتل‌ها»برای داعش

    حسین موسوی یک چاقوی کوچک را به سمت دوربین گرفت و جیمز فولی را روبه روی آن نشاند. مردی که با لباس نارنجی به زانوی مرگ نشسته بود. نامش «جیمز فولی» بود و در سال ۲۰۱۱، زمانی که برای تهیه فیلم و گزارش به سوریه رفته بود تا از ناآرامی‌های آنجا خبر منتشر کند گرفتار افرادی شد که بعدها خود را افراد «خلافت اسلامی» خواندند. اما یک مورد عجیب وجود داشت. لهجه قاتل که به اوباما می‌گفت این اولین و آخرین آمریکایی نیست که قرار است گردنش بریده شود. مردی مسلط به زبان انگلیسی با لهجه بریتانیایی.
    بلافاصله پس از انتشار فیلم مرگ جیمز فولی به دست جلادی احتمالا بریتانیایی، مسوولان این کشور، به ویژه مسوولان دو سازمان اطلاعاتی بریتانیا، یعنی MI۶ و MI۵ به صرافت افتادند تا نقاب از چهره قاتل سیاهپوش بردارند.
  • شبکه خانگی - ۲۷ شهریور ۹۳

  • اتم‌ها چه صدایی می‌دهند؟

    محققان دریافتند چگونه با استفاده از امواج صوتی، نوسانات و تداخل‌های اتمی را شناسایی کنند. پیش از این، به‌منظور بررسی حرکت اتم‌ها با اتصال موادی مختلف، این عمل انجام می‌شد. اما اکنون محققان موفق شدند به کمک امواج صوتی، اتم‌ها را مورد بررسی قرار دهند. این امر می‌تواند کاربردهای فراوانی به‌ویژه در ساخت رایانه‌های کوانتومی (در اندازه اتمی) ایجاد کند. این رایانه‌ها بسیار پرسرعت بوده و می‌توانند در وسایل مختلف از جمله روبات‌های کوچک که به‌منظور درمان سرطان استفاده می‌شوند به‌کار گرفته شوند. حرکت اتم‌ها با انتشار نوعی نور به نام «فوتون» همراه است که عموما از این خاصیت جهت شناسایی آن استفاده می‌شود، اما اکنون از امواج دیگری که از نوع صوت هستند بهره برده می‌شود.
  • اصلاح قیمت نان

    معاون اجرایی رئیس‌جمهور از اصلاح قیمت نان در آینده نزدیک خبر داد و گفت سازمان حمایت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مراکز مرتبط در جهت اصلاح قیمت نان در حال بررسی هستند و نظرات این سازمان‌ها اخذ و از اتحادیه‌های مرتبط نیز نظرخواهی شده که در نهایت تصمیم نهایی گرفته خواهد شد. یارانه نان از آذر ماه ۱۳۸۹به صورت ماهانه نفری ۴۰۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌شود. .
  • حمید ۷ طلایی

    تیم ملی کشتی‌فرنگی ایران عنوان قهرمانی رقابت‌های جهانی ازبکستان را به خود اختصاص داد. حمید سوریان ستاره کشتی ایران و جهان سرانجام با آنچه سال‌ها ناظران برایش متصور بودند، دست یافت و با بوسه زدن بر هفتمین طلای دوران قهرمانی خود در آوردگاه‌های المپیک و جهان به‌عنوان پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران دست یافت؛ طلایی که با نخستین قهرمانی تیم ملی در تاریخ رقابت‌های جهانی همراه شد. رهبر انقلاب قهرمانی جهان را به تیم ملی کشتی‌فرنگی ایران تبریک گفتند. .
  • نیمی از جامعه آمریکا مجرداست

    نگار حسینی به آدم مجرد یالغوز می‌گویند. در توضیح واژه یالغوز آمده است: «آدم تنها و مجرد و بی‌زن وبچه». . . یالغوز بودن و مجرد بودن احیانا ویژگی‌هایی با خود دارد که به کل از زندگی متاهلی و آنچه در آن می‌گذرد متفاوت است. گفته می‌شود امروزه شهروندان ایالات‌متحده آمریکا بسیار کمتر از گذشته تمایل به ازدواج دارند. آمار مجردهای این کشور این گمانه را تایید می‌کند. به نظر می‌رسد تبلیغات دولت این کشور در نمایش خانواده شاد و سالم و گسترده آمریکایی در دنیای امروز این کشور خریدار چندانی ندارد. اما یافته‌های تازه حاکی از آن است که این شیوه زندگی نه تنها بر مناسبات اجتماعی که بر ساختارهای اقتصادی این کشور نیز بسیار موثر واقع شده است.
  • شادکامان دره قره‌سو

    علی‌محمد افغانی متولد ۱۱ دی ۱۳۰۳ در کرمانشاه است و یکی از مهم‌ترین نویسندگان معاصر ایران به شمار می‌آید. ورود ناگهانی افغانی درابتدای دهه ۱۳۴۰ به صحنه ادبیات داستانی ایران، با رمان هزار برگی «شوهر آهو خانم» یک حادثه بود. تا آن هنگام، دراین صحنه نامی از او نبود و هر صفحه رمانی که نوشته بود، برگی بود از زندگی واقعی مردم کوچه و بازار به معنای توده مردم، و این یک رویداد مهم ادبی بود. بسیاری از منتقدان رمان «شوهر آهو خانم» ‌را جزو نخستین رمان‌های مدرن فارسی می‌دانند. آن موقع چاپ رمانی با هزار برگ برای انتشاراتی‌ها ریسک بود.
  • آتش بس ۲

    فیلم سینمایی آتش بس چند سال پیش ساخته شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. آتش بس ۲ حالا بعد چند سال از ساخت آن فیلم روی پرده است و از دیروز اکرانش را آغاز کرده است. داستان این فیلم درباره یک زوج جوان و تحصیلکرده است که عازم سفری به خارج از کشور هستند، پس از سال‌ها مشاور خانواده خود را به‌طور اتفاقی در فرودگاه ملاقات می‌کنند و در مدت زمانی که منتظر پرواز خود هستند، اتفاقات سال‌هایی از زندگی خود را در مدتی که مشاور آنها در خارج از کشور بود، مرور می‌کنند. بهرام رادان، میترا حجار، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، مهرانه مهین‌ترابی، پژمان جمشیدی، دانیال عبادی، الناز فیروزآذر، فلور نظری و رایان جواهریان در این فیلم بازی کرده‌اند.
  • نمایشگاه عکاس زن آلمانی

    مجموعه‌ای از عکس‌های «زیبله برگمان»، عکاس معاصر آلمانی در گالری راه ابریشم به نمایش گذاشته می‌شود. عکس‌های او الهام‌بخش عکاسان بسیاری شده و افراد مختلفی از سبک کاری او پیروی کرده‌اند. عکس‌هایی که از برگمان به نمایش گذاشته می‌شود در زمینه پرتره، عکاسی مستند، مد و فشن و عکاسی از طبیعت است. این عکاس در سال ۲۰۱۰ درگذشت و آثارش به انتخاب رئیس یکی از دانشگاه‌های هنر آلمان برای نمایش به ایران انتقال داده خواهد شد. نمایشگاه عکس‌های زیبله برگمان روز ۲۸ شهریور ماه در گالری راه ابریشم به نشانی تهران،خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه)، شماره ۱۰۳، واحد ۲ افتتاح می‌شود و تا ۱۵ مهر ماه میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی خواهد بود.
  • تامین آب ازدل تاریخ

    طی هزاران سال بشر همواره سعی کرده تا با دسترسی به آب، راهی برای زنده ماندن در مناطق بیابانی و خشک پیدا کند. قنات، راهی است که با تغییر آب و هوا و کاهش منابع زیرزمینی آب این روزها از آن به‌عنوان بهترین گزینه برای عبور از خشکسالی یاد می‌شود. بیابانی بودن بیش از یک ‌چهارم خاک ایران و وجود دو بیابان بی‌آب و علف در کشور موجب شد تا از دوران باستان ایرانیان به فکر برطرف کردن این مشکل بیفتند، راهکاری که به جابه‌جایی آب از مناطق پرآب به مناطق خشک و بیابانی منتهی شد؛ کاریز یا قنات را می‌توان ابداع ایرانیان باستان برای کشاندن آب به مناطق خشک و بیابانی دانست؛ روشی که موجب شد تا بیابان‌های خشک کشور قابل سکونت شوند.
  • باید واردات آب مجازی در دستور کارمان قرار گیرد

    سینا قنبرپور یک‌سالی از آغاز به کار دولت یازدهم سپری شده است دولتی که نخستین مصوبه‌اش ایجاد کارگروهی برای نجات و احیای دریاچه ارومیه بود. در این یک‌سال سخن از آغاز دوره‌‌ای ۳۰ ساله از خشکسالی هم به میان آمده است و اینکه سفره‌های آب زیرزمینی ما به شدت به وسیله چاه‌هایی که مجاز و غیرمجاز حفر شده‌اند در معرض خطر قرار گرفته است. می‌گویند جنگ‌های بعدی دیگر متوجه منابع سوخت فسیلی نیست و این آب و منابع آب است که به کشورها قدرت می‌بخشد. در چنین شرایطی ایران ما ۹۲ درصد از منابع آب در دسترس خود را در بخش کشاورزی در شرایطی که راندمان و بهره‌وری آن ۳۰ درصد است، مصرف می‌کند.
  • دو پیشنهاد برای احیای قنات‌ها

    هما کبیری روزگاری بزرگ‌ترین منبع آب مورد نیاز ایرانیان، چاه‌هایی بود که زنجیروار در امتداد هم «قنات» را ایجاد کرده بودند. سابقه استفاده از قنات در ایران به دوران هخامنشیان برمی‌گردد و عمیق‌ترین قنات ایران به نام «قصبه» در گناباد قرار دارد که عمق آن به ۳۰۰متر هم می‌رسد. «ابراهیم‌آباد» اراک، قدیمی‌ترین قنات ایران را در خود جای داده و پرآب‌ترین قنات ایران در «اکبرآباد» فسا در کنار رودخانه قرار دارد. حالا در شرایطی که بنا به پیشنهاد وزارت نیرو قرار است آب مورد نیاز کشاورزی به نصف کاهش پیدا کند، «دنیای اقتصاد» چند و چون استفاده دوباره از قنات‌ها را بررسی کرده است.
  • همه چیز درباره کامپوزیت

    استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی در ساخت ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی موضوعی است که در ساخت‌و‌سازهای امروزه نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای به لحاظ افزایش زیبایی، ایمنی، مقاومت و عمر ساختمان‌ها و همچنین کاهش هزینه‌های ساخت نسبت به روش‌های سنتی دارد. در این میان، استفاده از مواد و مصالح نوین در نما و سایر اجزای ساختمان‌ها از رواج و اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است. به‌عنوان نمونه، اگر طی سال‌های اخیر برای خرید واحدهای مسکونی یا هر ساختمان دیگری به بازار املاک مراجعه کرده باشید یا قصد ساخت و ساز منزل دلخواهتان را کرده باشید، حتما نام نمای کامپوزیت را شنیده‌اید.
  • عکس خبری - ۲۷ شهریور ۹۳

  • وام بر قیمت مسکن اثر می‌گذارد؟

    مدیرکل برنامه‌ریزی، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه صندوق‌های زمین و ساختمان که در همه جای دنیا نیز کاربرد دارد، می‌تواند گره‌گشای مشکل مسکن در آینده شود، اعلام کرد: باید سیاست حمایت از مسکن هم در طرف تقاضا و هم در طرف عرضه باشد. علی چگینی با تاکید براینکه مسکن بخش مهمی است که هم برای خانوار و هم برای دولت می‌تواند رونق را در پی داشته باشد، به‌طوری که ۱۳ درصد از اشتغال کشور را بخش مسکن تامین می‌کند، بیان کرد: یک درصد رشد در بخش مسکن ۷/۲ درصد رشد در تولید ناخالص داخلی به‌وجود می‌آورد، بنابراین سیاست‌های مسکن باید هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا را به صورت توام ببیند.
  • انتقال آب کارون؛ تکرار راهکارهای ناموفق

    یکی از آسیب‌هایی که طرح‌های مدیریت آب کشور در سال‌های گذشته به طبیعت و کشور وارد کرده است انتقال آب بین حوضه‌ای بوده است؛ یعنی آب منطقه‌ای را به منطقه‌ای دیگر انتقال دادن. مثال ملموس آن وقایعی است که برای زاینده رود رخ داده و کارون نیز از آن بی‌نصیب نبوده است، اما باید دید بر سر پرآب‌ترین رود کشورمان چه آمده و چه قرار است بیاید. در ادامه به مسائلی اشاره شده است که حاصل یک پژوهش است و چه بسا نقدهایی هم بر آن وجود داشته باشد، اما برای ملموس شدن تاثیر انتقال آب بر اکوسیستم یک منطقه بحث خوبی را مطرح کرده است.
  • اینستاگرام - ۲۷ شهریور ۹۳

    مجتبی سرانجام پور عکاسی با تلفن همراه یکی از ابزارهایی است که طی ۵-۴ سال اخیر جایگاه ویژه‌ای در دنیا به دست آورده است و طرفداران بسیاری دارد. از بین این طرفداران عده‌ای آن را به شکل کاملا حرفه‌ای دنبال می‌کنند و از آن به مثابه وسیله‌ای کاملا کارآمد و کاربردی استفاده می‌کنند تا بتوانند تصاویری زیبا خلق کنند. در این صفحه سعی داریم تا هر شماره به معرفی یکی از این عکاسان بپردازیم و مروری کوتاه بر عکس‌های آنان داشته باشیم. مایکل کریستوفربراون
    مایکل کریستوفربراون عکاس امریکایی ۳۶ ساله ای است که سالهای متمادی به عنوان عکاس خبری به بسیاری از کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و با آژانسهای معتبر دنیا از جمله نشنال جئوگرافیک و مگنوم همکاری داشته است.
  • ازآشپزخانه تا میدان جنگ

    حسین موسوی زنان داعشی چگونه هستند؟ «ام خطاب» یکی از زنانی است که آنلاین دستور پخت غذایی می‌گذارد. در وب‌سایتی که از او دیده‌ایم، ام خطاب جوجه ویتنامی گریل شده و سایر دستورات غذایی را منتشر کرده است. او مانند هر زن دیگری به غذا پختن علاقه‌مند است و مانند هم سن و سال‌هایش عمل می‌کند. لحظاتی بعد او اما عکسی از یک اسلحه خودکار مانند AK۴۷ را که در کنار کتاب مقدس است منتشر می‌کند و در متنی که پست کرده است، می‌گوید که آن‌را برای دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا کنار گذاشته است. یک گلوله در سر او.
    به دنیای زنان داعشی در فضای سایبری خوش آمدید.
  • تشویق دولت روش‌های آبیاری مدرن را نهادینه می‌کند

    «سیدناصر موسوی لارگانی» نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس است. حوزه انتخابیه او یکی از مناطقی است که به‌شدت با کشاورزی خو گرفته است و این روزها که اصفهان و زاینده‌رود بی‌آب است، بهتر از هر بخش دیگری بحران آب را لمس می‌کنند. با او در مورد هدررفت آب در روش‌های سنتی آبیاری و همین‌طور روش‌های انتقال آب که جدید است ولی به تبخیر آب منجر می‌شود سخن گفتیم. او می‌گوید: «به نظر من بعید است که افزایش قیمت آب بتواند تغییری در روش‌های آبیاری دهد، چون کشاورزان ما الان خیلی‌هاشان با ضرر و زیان روبه‌رو هستند.
  • اجرا - ۲۷ شهریور ۹۳

  • روش‌هایی برای برخوردبا کودکان بهانه گیر

    چهره گریان یک کودک در کوچه و بازار که برای خرید یک وسیله یا خوراکی جیغ و فریاد راه انداخته، برای همه ما آشناست؛ کودک ناامیدی که به‌دلیل برآورده نشدن خواسته‌اش اشک می‌ریزد و پدر یا مادری که با چهره‌ای در هم سعی می‌کند او را از محیط دور و آرام کند. واقعیت این است که خرید کردن به همراه کودکان برای بسیاری از والدین کاری دشوار و طاقت فرساست و گاهی پس از خرید چنان خستگی و پریشانی گریبانگیر والدین می‌شود که از رفتن به بازار پشیمان می‌شوند. اگر والدین بدانند که باید نیازهای کودک را تقسیم‌بندی کنند و متناسب با آن نسبت به درخواست کودک واکنش نشان دهند، کمتر دچار مشکل می‌شوند.
  • درباب «قنات»

    حسن پسندیده مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران یکی‌ از ارزنده‌ترین‌ اختراعات‌ نیاکان‌ ما، جهت‌ استخراج‌ آبهای‌ زیر زمینی‌ قنات‌ است، این‌ سازه‌ آبی‌ توسط‌ مهندسان‌ ایرانی‌ با وسایل‌ اندک‌ و امکانات‌ موجود زمان‌ طراحی‌ می‌شد عظمت‌ قنات‌ یک‌ تلاش‌ مداوم‌ طاقت‌‌فرسا و پرخطر برای‌ جدال‌ با خشکی‌ را نشان‌ می‌دهد، تلاشی‌ که‌ بدون‌ برخورداری‌ از یک‌ فرهنگ‌ غنی‌ و برانگیزاننده‌ امکان‌پذیر نبوده‌است‌. قنات‌ سیستمی‌ است‌ که‌ به‌وسیله‌ آن‌ امکان‌ انطباق‌ انسان‌ با محیط‌‌زیست در بسیاری‌ از مناطق‌ خشک‌و سخت‌ فراهم‌ آمده‌ است‌ که‌ نه‌‌تنها حیات‌ بشر، بلکه‌ شکوفایی‌ فرهنگ‌ها و تحولات‌ بسیاری‌ در گرو وجود این‌ سازه‌ آبی‌ است‌.
  • اختلاف‌نظر درباره مهرآباد

    در حالی‌که چندی پیش شهرداری تهران پیشنهاد داده بود که فرودگاه مهرآباد به بیرون از محدوده شهری پایتخت منتقل شود، اما حالامقامات دولتی بحث انتقال فرودگاه را منتفی دانسته و می‌گویند این کار غیرقابل اجراست؛ چراکه علاوه بر بار مالی زیادی که دارد،توجیه سفر هوایی داخلی را هم از بین می‌برد. این در حالی است که اخیرا مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از زمین‌خواری ۶۳۰ هکتاری در اراضی طرشت و بخشی از فرودگاه مهرآباد خبرداده و گفته پیگیر ابطال اسناد صادر شده هستیم. .
  • چطور بچه‌ها را در طول سفر سرگرم کنیم؟

    ترجمه: محسن طباطبایی در گذشته تعداد سفرهای خانوادگی به مراتب کمتر از امروز بود و البته نوع سفر کردن هم نسبت به گذشته متفاوت شده است. در این بین سرگرم کردن کودکان هم در سفر به یکی از مشکلات والدین تبدیل شده است. در این رابطه در جوامع اروپایی نظرسنجی صورت گرفته و حالا برخی راهکارهای آنها به‌صورت اینفوگرافی درآمده است. .
  • بریتانیایی علیه بریتانیایی

    هنوز داستان غم‌انگیز دو خبرنگار آمریکایی نقل محافل است که گروه داعش با انتشار سومین فیلم خود بریتانیا را نیز به چالش کشید و با بریدن سر «امدادگر بریتانیایی» به دیوید کامرون اعلان جنگ کرد. این‌بار اما یک بریتانیایی با لهجه خود دیوید کامرون وی را به چالش کشیده است. او برای این‌ کار یک همنام کامرون را انتخاب کرده است و دیویدی را در مقابل دیوید دیگر قرار می‌دهد. او کسی نیست جز دیوید هینز، امدادگر بریتانیایی. او در همانجایی به مسلخ رفته است که پیش از او دو شهروند آمریکایی رفته بودند. این‌بار قاتل بریتانیایی دیوید هینز را مجبور می‌کند که دیوید کامرون را مورد خطاب قرار دهد.
  • غبارروبی از یک لایحه شهری

    سال ۸۹ بود که زمزمه‌های طرحی درخصوص انتخاب شهردارتوسط مردم به گوش رسید. ۵۰ نفرازنمایندگان مجلس پیشنهاد داده بودند که انتخاب شهرداران بر عهده مردم باشد. قرار بود این طرح ابتدا در شهرهای بالای۲۰۰ هزار نفر اجرایی شود. مهرداد بائوج لاهوتی یکی ازنمایندگان پیشنهاددهنده این طرح در توجیه آن می‌گوید: مردم به این مرحله از رشد و آگاهی رسیده‌اند که بتوانند شهرداران را هم خودشان انتخاب کنند، درحالی که رئیس جمهور، مجلس و شوراها توسط مردم انتخاب می‌شوند مردم می‌توانند شهرداران را نیز خودشان انتخاب کنند و انتخاب شهرداران به وسیله مردم می‌تواند چالش‌های بین مدیریت اجرایی و شوراها را رفع کند و مردم در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.
  • اوراق تسهیلات مسکن مایه رحمت یا زحمت

    همایون دارابی عضو گروه بورس اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که براساس فرمولی افشا نشده در کنار سود بانکی به دارندگان حساب‌های ممتاز سپرده در بانک مسکن تعلق گرفته و دارنده آن می‌تواند به ازای هر برگه ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن با نرخ ۱۴ درصد از بانک خارج از سیستم انتظار معمول دریافت کند. معاملات این اوراق از آبان ۹۱به فرابورس منتقل شد که این انتقال به کاهش شدید قیمت این اوراق منجر شد اما در پایان سال ۹۲ همزمان با افت شاخص بورس قیمت اوراق تسهیلات مسکن افزایش چشمگیری یافت. اکثر فعالان بازار این رشد را ناشی از چند عامل می‌دانند؛ افزایش نرخ سود بانک‌های دیگر و لزوم افزایش جذابیت حساب ممتاز مسکن، اعلام پرداخت وام ۳۵ میلیونی که ۱۵ میلیون آن به همراه یک وام ۱۰ میلیونی جعاله از طریق خرید اوراق تسهیلات تامین می‌شد و نامشخص بودن میزان عرضه اوراق زمینه‌های اساسی رشد قیمت بودند این شرایط با تمایل برخی از سرمایه‌گذاران برای کسب سود از خرید و فروش اوراق موجب رشد قابل ملاحظه قیمت این اوراق شد.
  • غول‌های سبز

    گروه ترجمه: غرش موتور هارلی‌دیویدسون بسیار مشخص و خاص است. اما چه می‌شد اگر قدرت و زیبایی این برند با موتوری بی‌صدا که بنزین نمی‌بلعید ترکیب می‌شد؟ این سوالی است که اوایل امسال شرکت هارلی هنگام رونمایی از پروژه «لایو وایر»، اولین نمونه از موتورسیکلت‌های برقی، مطرح کرد. هارلی-دیویدسون در جنگ موتورسیکلت‌های الکترونیکی تنها نیست، بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز به‌دنبال تبدیل شدن به تسلای موتورسیکلت‌سازی هستند(تسلا شرکت پیشتاز در زمینه تولید خودروهای برقی است) و این مساله فقط به دلیل حفاظت از محیط‌زیست نیست.
  • از بغداد تا کارولینای جنوبی

    ترجمه حسین موسوی هنوز مدت زمانی از شکار بن‌لادن توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی نگذشته بود که مارک اوون، یکی از تفنگداران نیروی دریایی که در این عملیات حضور داشت دست به انتشار خاطرات خود از این شکار زد. هلاکت بن‌لادن، رهبر القاعده اما با حرف و حدیث‌هایی همراه بود که حکایت از روایتی متفاوت از آنچه پنتاگون تعریف می‌کرد، داشت. رازهایی همچون به دریا انداختن جسد او به این بهانه که مبادا خاکسپاری او با جار و جنجال همراه باشد و اینکه برخی روایت‌ها حکایت از این داشت که او پیش از دستگیری توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، اقدام به خودزنی کرده بود تنها گوشه‌ای از پیچیدگی موضوع است.
  • ورشو، شهر کاخ‌ها

    در روزهای پایانی تابستان شیما و علی تصمیم گرفتند سفری را به ورشو داشته باشند، این زوج جهانگرد سفر را عنوان مهم‌ترین سرمایه‌گذاری خودشان در زندگی می‌دانند و معتقدند بیش از سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی تجربه‌های سفر می‌تواند مهم‌ترین اندوخته زندگی باشد. آن چه در پی می آید، بخشی از سفرنامه این زوج در سفر به ورشو است. پس از یک پرواز سه ساعته به مسکو رسیدیم. با گذشتن از دالان ورود و پس از چک کردن کارت پرواز وارد سالن ترانزیت شدیم. سالنی که پر از فروشگاه‌های متعدد و جمعیتی انبوه است که می‌توان وقت را در آن تا زمان پرواز گذراند، اما از آنجا که ما هنوز هتل‌هایمان را رزرو نکرده بودیم با عجله هر چه تمامتر از سیستم wi fi فرودگاه استفاده کرده و از طریق سایت booking هتلی در منطقه توریستی ورشو رزرو کردیم.
  • آیا اینترنت پاسخ سوالات بزرگ زندگی را می‌دهد؟

    عموم مردم در طول روز بارها به اینترنت مراجعه می‌کنند تا پاسخ سوالات متفاوتی را که به ذهن آنها می‌رسد بیابند. به‌عنوان مثال، وقتی نام شخص، فروشگاه یا هتلی را فراموش می‌کنیم در بسیاری از مواقع به اینترنت رجوع می‌کنیم. اما به نظر می‌رسد تا به حال کسی برای یافتن پاسخ سوالات اساسی زندگی به اینترنت رجوع نکرده باشد. «آیا خانه بخرم؟»، «آیا نامزد کنم؟» یا «آیا باید به دانشگاه برگردم؟» از جمله سوالاتی است که در اینترنت جوابی برای آنها وجود ندارد. اما یک شرکت آمریکایی سایتی به نام «Cloverpop» را به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده است که می‌تواند به سوالات این‌چنینی پاسخ دهد.
  • کنسرت ها - ۲۷ شهریور ۹۳

  • گالری‌گردی - ۲۷ شهریور ۹۳

  • عوامل ناهمسو در قیمت سکه

    مجید حیدری عضو گروه بانک و بیمه سکه نخستین روز هفته جاری را با کاهش ۱۱ هزار تومانی (نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته) آغاز کرد و قیمت به کمتر از ۹۳۰ هزار تومان رسید، حال آنکه در سه هفته ابتدایی شهریور بهای سکه بالاتر از سطح ۹۴۰ هزار تومان قرار داشت. به‌طور معمول بهای سکه با توجه به قیمت‌ دو عامل «طلای جهانی» و «دلار در بازار آزاد» تعیین می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته «تقویت ارزش دلار» و «مثبت بودن شاخص‌های اقتصادی آمریکا» باعث افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش چشمگیر بهای اونس جهانی شده است.
  • دردسر آفرینی کارمندانی که به مرخصی نمی‌روند

    مترجم: مریم رضایی مخالفت برخی کارمندان با مرخصی رفتن اثرات بدی دارد و طبق تحقیقاتی که در ادارات آمریکایی انجام شده، این اثرات عبارتند از: خستگی، روحیه ضعیف، مشکلات قلبی و کاهش بهره‌وری. نتایج بررسی ۹۵۲ کارمند آمریکایی نشان می‌دهد حدود ۱۵ درصد آنان در سال گذشته به هیچ وجه از حق مرخصی خود استفاده نکرده‌اند. افرادی که در برابر مرخصی رفتن مقاومت می‌کنند مشکلاتی را برای کل محیط کار به وجود می‌آورند و با بر عهده گرفتن بیشتر مسوولیت‌ها باعث می‌شوند دیگر کارمندان بار کاری کمتری داشته باشند یا از این موضوع احساس گناه کنند.
  • ساعتی کلاسیک اما هوشمند

    بعد از ورود انواع ساعت‌های هوشمند از طرف شرکت‌هایی مانند سونی، سامسونگ، موتورولا، ال‌جی و ایسوس دیگر وقت آن رسیده بود که اپل نیز پا به میدان بگذارد. حالا و تقریبا بعد از یک سال انتظار این شرکت سه‌شنبه هفته گذشته ساعت هوشمند خود را به نام apple watch معرفی کرد. این ساعت از نظر سخت‌افزاری و کارآیی تفاوت زیادی با ساعت‌های هوشمند دیگر برندهای بازار ندارد اما آنچه این ساعت را از دیگر ساعت‌های هوشمند متمایز کرده طراحی ویژه و خاص آن است. در واقع وقتی طراح بزرگی مانند جاناتان ایو مسوول طراحی چنین ساعتی باشد دور از انتظار هم نیست که این ساعت نظر همه را به خودش جلب کند.
  • انصار کف خیابان

    هنوز دیرزمانی از اعلام حضور گشت‌های موتوری ارشاد از سوی انصار حزب‌الله نگذشته که حالا این گروه اعلام کرده است در هفته آینده عملیات بسیار گسترده و وسیعی را در تهران و دیگر شهرهای کشور در قالب تیم‌های چند ده‌نفره برادران و خواهران، آغاز خواهد کرد. بنا به اعلام انصار حزب‌الله، عملیات آنها برای مبارزه با «فساد» است و در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر صورت می‌پذیرد. وزارت کشور مخالفت خود را با عملیات انصار حزب‌الله اعلام کرده است. .
  • ۱۰ نکته درباره نابودی قنات‌ها وسهم ما

    محسن جلال‌پور نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران سال‌هـا پیش پطروشفسکـی از جهانگردان مشهور و یکی از تحلیلگران تاریخ ایران از منظر اقتصادی که سال‌های زیادی را در ایران به سر برده با اشاره به حفر قنات می‌نویسد: «در جهان قومی وجود ندارد که مانند ایرانیان در مصرف آب صرفه‌جویی کند. » احداث و بهره‌برداری از قنات مستلزم نظم و امنیت اجتماعی و اقتصادی منطقه و رونق اقتصادی در فلات مرکزی ایران بوده که این گواه روشنی بر مدیریت دقیق مردم ایران برای حفظ سرمایه بین نسلی خود بود.
    قنات قدمتی چند هزار ساله در ایران دارد و اگر چه بر سر ۳ یا ۵ هزار ساله بودن قدمت آن، میان اهل تاریخ اختلاف‌نظر است، اما آنچه امروز مورد تاکید و اهمیت است نه قدمت قنات که «سرنوشت» این سازه دست‌ساز بشر است.
  • تماشاگه زمان

    دنیا سهرابی موزه ساعت یا «تماشاگه زمان» یکی از موزه‌های بسیار زیبا و سرگرم‌کننده شهر تهران است که در زعفرانیه قرار دارد. این موزه در بنایی قدیمی و دوطبقه با عمر بیش از ۸۰ سال گنجانده شده است. این بنا در میانه باغی با وسعت پنج هکتار قرار دارد که قدمتش به زمان ناصرالدین شاه بازمی‌گردد. در تهران مصور این هفته پیشنهاد می‌کنیم که اگر علاقه‌مندید دیدگاه اقوام و ملل مختلف را نسبت به زمان و تقویم بدانید و چگونگی سیر تاریخی ساعت از ابتدا تاکنون را دنبال کنید، حتما سری به این موزه بزنید. برای رسیدن به این موزه کافی است سوار متروی خط تجریش شده، در ایستگاه تجریش پیاده شوید و خود را به خیابان زعفرانیه (سرلشگر فلاحی) چهارراه پرزین برسانید.
  • آلبوم ها - ۲۷ شهریور ۹۳

  • مذاکرات حساس نیویورک

    هفتمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران اکنون به ایستگاه نیویورک رسیده است. قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل،طرفین بر سر مسائل اختلافی چون میزان و حجم غنی‌سازی اورانیوم، طول مدت زمان توافق نهایی، رآکتور آب سنگین اراک، تاسیسات فردو و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها که در مذاکرات وین ۶ ناتمام ماند، مذاکراتی صورت گیرد. عراقچی اظهار امیدواری کرده با وجود برخی اختلافات جدی، با مشورت‌های یک ماه گذشته پیشرفتی در مذاکرات حاصل شود. .
  • روبات‌هایی که روی اسید، آتش و یخ راه می‌روند

    محققان در دانشگاه هاروارد موفق به ساخت روباتی شده‌اند که در مقابل عوامل مختلف نظیر اسید و آتش مقاوم هستند. این روبات از جنس لاستیک سیلیکونی ساخته شده است که بسیار منعطف است و می‌تواند در دماهای زیر صفر نیز کار کند. همچنین، در شرایطی که باد با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌وزد چاله آبی به عمق پنج سانتی‌متر یا شعله‌ای با ۳ هزار کلوین به مدت ۵۰ ثانیه وجود داشته باشد این روبات استقامت دارد. این روبات به مدت ۲ ساعت شارژ نگه می‌دارد و کاملا به صورت خودکار عمل می‌کند. .
  • نبایدهای فروش تراکم

    تهران غیرقابل تحمل شده است. ترافیک، آلودگی هوا، ازدحام جمعیت، سبز شدن روزانه برج‌های بدقواره در گوشه گوشه آن نمادهایی است که این روزها زندگی در تهران را غیرقابل تحمل کرده است. عوامل عمده‌ای در بروز این وضعیت دخیل هستند که فروش تراکم نیز در میان آنها به چشم می‌خورد، اما این پدیده از کجا شکل گرفت و دارای چه اثرات اقتصادی و اجتماعی است؟ به دنبال قطع کمک‌های دولتی به شهرداری‌ها در اداره شهر، سبک جدید مدیریت شهری مبنی بر «خودگردانی» شهرداری‌ها منجر به ابداع شیوه درآمدزایی جدید در شهرداری تهران به نام فروش تراکم شد که به مرور زمان در تمامی شهرهای کشور گسترش پیدا کرد و تلاش برای کسب ارزش اضافی از طریق تولید ساختمان آغاز شد.
  • کاهش قیمت خودرو

    در هفته پایانی تابستان که معمولا اوج مسافرت‌ها و رشد تقاضا برای خرید خودرو است،اما قیمت خودرو روند کاهشی خود را آغاز کرده و با آرامش یافتن بازار و افزایش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان، قیمت‌ها هم نسبت به دو هفته قبل کاهش یافته است. این در حالی است که رکود بازار و نیز امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها در آینده هم به این امر کمک کرده است. در همین حال زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش میزان وام خرید خودرو به گوش می‌رسد که توان خرید را بالا می‌برد. .
  • نوسان در بازار سکه

    همزمان با کاهش شدید قیمت طلای جهانی که در هفته‌های گذشته افت محسوسی داشت، انتظار می‌رفت که قیمت سکه نیز در بازار ایران از این کاهش قیمت اونس جهانی تبعیت کند. اما سکه متناسب با افزایش قیمت دلار که طی روزهای اخیر به دلیل برخی نگرانی‌ها و نیز افزایش تقاضا، حول و حوش ۳۲۰۰ تومان هم معامله شد، به شدت در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کرد، اما زمانی که دلار در ابتدای هفته دچار نوسان شد و کمی کاهش قیمت داشت و در کنار آن اونس جهانی هم به روند کاهشی خود همچنان ادامه می‌داد، قیمت سکه طلا نیز مقاومت خود را از دست داد و کف حمایتی ۹۴۰ هزارتومان را رد کرد و در کانال قیمتی ۹۲۰هزارتومان با اندکی بالا و پایین در نوسان بود؛ هرچند که کارشناسان مهم‌ترین عامل کاهش قیمت سکه در دو روز ابتدایی هفته را افت بهای اونس جهانی در طول هفته گذشته دانسته‌اند؛ اما با این همه اونس طلا نخستین ساعات هفته کاری جدید را با رشد قیمت‌ آغاز کرد و روز دوشنبه افزایش همزمان بهای اونس در بازارهای جهانی و افزایش نرخ دلار در بازارهای داخلی موجب بالا رفتن بهای سکه شد.
  • برکناری ورزشی تبعات سیاسی

    رضا خدادادی دبیر گروه ورزش سکانس اول اتفاق کاملا فوتبالی به‌نظر می‌رسید. سرمربی یک تیم مطرح نتوانسته بود نتیجه دلخواه مدیریت و هوادارانش را بگیرد و در همان اوایل فصل اخراج شد؛ اما به نظر می‌رسد اگر در جایگاه علی دایی بنشینید، داستان در چارچوب‌های سناریوی یک اتفاق ورزشی باقی نمی‌ماند. این بار هم همین‌گونه بود و خیلی زود برکناری او از پرسپولیس سرو شکل سیاسی به خود گرفت. علی دایی که از ابتدای عمر مدیریت جدید وزارت ورزش همواره با این وزارتخانه چالش‌ها و اصطکاک‌هایی داشت؛ سرانجام توسط هیات مدیره منتخب وزیر برکنار شد.
  • خانه‌هایی با منظره‌ای زیبا از اقیانوس

    آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که وقتی از پنجره خانه بیرون را نگاه می‌کنید، احساس کنید در یک اقیانوس قرار گرفته‌اید؟ «Cliff House» (خانه صخره‌ای)، خانه‌ای است که این ویژگی را دارد. خانه صخره‌ای که توسط معماران استرالیایی طراحی شده است، یک نمای کامل از اقیانوس‌ها دارد. خانه‌های مزبور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به دیواره صخره اقیانوس‌ها چسبیده‌اند و یک منظره کاملا زیبا و هیجان‌انگیز برای صاحبان خانه ایجاد می‌کنند. یک آسانسور نیز در بالای صخره وجود دارد که افراد می‌توانند از این طریق وارد خانه شوند.
  • پاییز کم باران

    در حالی‌که روزهای پایانی تابستان را سپری می‌کنیم و در انتظار روزهای بارانی پاییز هستیم؛ اما مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به پیش‌بینی کاهش تعداد روزهای بارانی در پاییز امسال گفته براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی انتظار می‌رود تا پایان آبان ماه سال جاری فقط دو روز شاهد بارش باران در کلانشهر تهران باشیم. به گفته وی هماکنون با بحران جدی آب روبه‌رو هستیم و ازهمین رو از ۲۴ شهریورماه برخورد جدی با مشترکین پرمصرف آب در تهران آغاز شده است. .
بیشتر