شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه

  • افق روشن در توسعه صنایع پلیمری

  • واکاوی کلیشه‌های مستمر صنایع پلیمر و پلاستیک

    در صنایع پتروشیمی مهندس رضا امیری چهره ای آشناست، نه به جهت آنکه وی مدیر عامل بزرگ ترین شرکت تولیدی صنعت پتروشیمی و یکی از سود آورترین آنهاست، بلکه به دلیل حفظ کرامت انسانی و توانمندسازی نیروها به عنوان سرمایه های اصلی شرکت بندر امام. از زمان مدیریت وی در این شرکت ، برنامه راهبردی بندر امام افزایش تولید و تولید مستمر و با کیفیت، با توجه به مسائل زیست محیطی و پیگیری اهداف راهبردی شرکت و ارتباط نزدیک با همکاران بوده است. برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست بهانه خوبی برای نشریه « پیام پتروشیمی» بود که با ایشان گفتگویی کند بیشتر در حوزه صنایع پلمیر و پلاستیک که به گمان وی نبود راهبرد مدون، بازاریابی، ناتوانی فنی، مشکلات نقدینگی وضعف مدیریتی، ازجمله موانع توسعه وعقب ماندگی این بخش است.
  • ایران، نقطه تحول پتروشیمی جهان

    به شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان نهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست خیر مقدم می گویم. امسال این نمایشگاه در حالی برگزار می گردد که در آستانه « پنجاه سالگی صنعت پتروشیمی» ایران قرار داریم. صنعتی که در روزهای آغازین تولد و پیدایش خود با تولید اندکی کودهای ازته اوره و نیترات آمونیوم به شدت تحت الشعاع تولید «نفت خام» قرار داشت، امروز در مرحله جهش و توسعه یکی از صنایع پیشتاز و راهبردی محسوب می شود. در گذشته کمتر کسی تصور می کرد که در طول نیم قرن، محصولات این صنعت پیشرفته به یکی از ستون های اقتصاد کشور تبدیل شود و بازارهای جهان را از آفریقا، اروپا و آسیای جنوبی به تسخیر خود در آورد.
  • تعادل بازار از راه تشویق صادرات ایجاد می‌شود

    بزرگترین مانع ایجاد تعامل مناسب میان حوزه های بالادست و پایین‌دست صنعت پتروشیمی فقدان برنامه‌ریزی است. محمدرضا بانکی معاون بازرگانی شرکت پتروشیمی آبادان با اذعان به این امرکه تنها راه فائق آمدن بر این چالش ،تدوین یک نظام منسجم مبادلاتی است ، می‌گوید: باید راهبردهایی طراحی کرد که بتوان در سایه اجرایی کردن آنها به نوعی، هم از فروش داخل حمایت کرد وهم صادرات را تشویق کرد. معاون بازرگانی پتروشیمی آبادان تاکید می‌کند : در کنار توازن بازار داخل، باید به طورحتم به بازار صادراتی اندیشید و برای توسعه آن برنامه‌های راهبردی داشت.
  • افق روشن توسعه صنایع پلیمری در ۲۵ سال آینده

    مهندس نعمت زاده بنیانگذار نمایشگاه ایران پلاست است. وی علاوه بر اینکه با مدیریت خود توانست زمینه جهش و تحول در صنعت پتروشیمی را فراهم کند، با برگزاری این نمایشگاه زمینه رونق صنایع پایین دستی را هم فراهم خواهدکرد. نعمت زاده گرچه امروز به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مشغول خدمت به صنعت کشور است، اما همیشه به صنعت پتروشیمی نگاه مهربانانه ای داشته و دارد. به همین بهانه در ساعات آغازین صبح و در حالی که مسیر منزل تا محل کارش را می پیمود، در گفت وگوی تلفنی کوتاهی از او درباره انگیزه های ایجاد نمایشگاه ایران پلاست پرسیدیم.
  • مرزی بودن آذربایجان، فرصتی استثنایی برای سرمایه گذاران

    میر قاسم میرزاده متولد سال ۱۳۳۴ در روستای شهیدپرور و انقلابی "پر" در ۲۰ کیلومتری شهرستان ارومیه است. وی مدرک دکترای اقتصاد و بازرگانی دارد. میرزاده به عنوان یکی از خودساخته ترین فعالان اقتصادی آذربایجان غربی، در دو دهه اخیر نام خود و محصولات واحد تولیدی اش را در بین برترین چهره ها و واحدهای تراز اول صنعتی کشور تثبیت کرده و همزمان توفیقات او در زمینه ساخت مخازن پلی اتیلن از وی یک چهره صنعتی جهانی ساخته است. او در سال ۶۶ واحد تولیدی صنعتی "ایران پاش" را به تعبیر خود در آلونکی به ابعاد ۲ در ۲ متر راه اندازی کرد، اما امروز این واحد تولیدی به عنوان بزرگترین کارخانه تولید کننده مخازن پلی اتیلن در جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.
  • شرکت پتروشیمی فارابی به جهانی شدن می‌اندیشد

    شرکت پتروشیمی فارابی در حال حاضر بزرگترین تولید کننده «دی اکتیل فنالات» در ایران است. این شرکت در بین شرکتهای فعال در این صنعت توانسته با فروشی معادل یک هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال، ۴۵ درصد سهام بازار دو محصول در رتبه اول بایستد. این شرکت در بین تولیدکنندگان داخلی و حتی در منطقه دارای بالاترین کیفیت تولید بوده به طوری که توان صادرات به اروپا را نیز دارد. مهندس صباحی،مدیر عامل پتروشیمی فارابی در گفت و گو با دنیای اقتصاد توسعه صادرات را از جمله اهداف شرکت ذکر کرد. وی خط مشی شرکت را بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت برای کسب رضایت روزافزون مشتریان، صاحبان سهام و سایر ذینفعان از طریق بکارگیری استانداردهای جهانی کیفیت، دستیابی به معیارهای برتر در کسب و کار، تولید محصول با بالاترین کیفیت و بهبود مستمر در فرآیندهای تولید دانست.
  • ایران پلاست در مسیر شکوفایی

    تحولات سریع دوران پس از انقلاب اسلامی در بخش های کوچک و متوسط صنایع ایران، موجب شد صنایعی که تا قبل از سال ۱۳۵۷ از رشدی درخور برخوردار نبودند و یا در انحصار گروه هایی خاص از سرمایه داران قرار داشتند، به سرعت از نظر کمی و کیفی رشد کنند و شکوفا شوند. یکی از قلمروهایی که در این دوران با تحولات همه جانبه و در تمامی بخش‌های زیر مجموعه‌ خود روبرو شد، صنایع پتروشیمی وبه تبع آن، بخش‌هایی بود که با استفاده از تولید داخلی انواع مواد پتروشیمی توان آن را یافتند تا انواع و اقسام مواد واسطه، مواد نهایی قابل فرایند مجدد و محصولات نهایی را تولید کنند.
  • پتروشیمی‎ها ، موتور محرک صنعت تزریق پلاستیک کشور

    شرکت الکتروهیدرولیکان اولین سازنده ماشین‌‌های تزریق تمام اتوماتیک در ایران است که فعالیت خود را از دهه ۴۰ آغاز کرده است. مهندس هنریک اصلانیان از مدیران خوش فکر و پرتلاش این صنعت، عضو هیات مدیره انجمن همگن ماشین‌سازان وتجهیزات پلیمری و مدیرعامل شرکت الکتروهیدرولیکان است. وی معتقد است که پتروشیمی‌ها و صنایع وابسته آنها می‌توانند پروژه‌های مستقیمی را به منظور حمایت از این صنعت با شرکت‌های فعال در این حوزه تعریف کنند. با وی درباره مشکلات و موانع این صنعت به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. آقای مهندس، لطفا از تاریخچه تاسیس و نوع فعالیت شرکت بگویید.
  • دانشگاه «ایران پاش» بین المللی خواهد شد

    راه اندازی دانشگاه علمی- کاربردی ایران پاش که اخیراً اتفاق افتاده با چه هدفی صورت گرفت و چه دستاوردی هایی برای آن پیش بینی کرده اید؟ در کنفرانس های بین المللی که شرکت می کردم، بعد از جلسات، بازدیدهایی از واحدهای تولیدی داشتیم. حضور دانشجویان در کارخانه‌ها به عنوان کارآموز حس غبطه و حتی حسادت من را بر می انگیخت.
    در کشورهای توسعه یافته، دانشجویان در حین تحصیل دوره کارآموزی را در واحدهای صنعتی و تولیدی می گذرانند تا پس از دریافت مدرک دانشگاهی با تسلط تمام وارد بازار کار شوند. متاسفانه امروز دانشجویان فارغ التحصیل در ایران قادر به پاسخگویی به جزئی ترین سوال در حوزه رشته تحصیلی خود نیستند، چرا که عملاً کاری انجام نداده اند.
  • پتروشیمی امیرکبیر رکورد دار تولید پلی اتیلن

    پتروشیمی امیرکبیر بزرگترین شرکت پلی‌اتیلن کشور است که سه نوع پلی‌‌اتیلن سنگین، سبک و سبک خطی را با ظرفیت ۷۰۰ هزار تن در سال تولید می‌کند. ظرفیت تولیدی کل این مجتمع برابر ۸/۱ میلیون تن است اما به دلیل کمبود خوراک در تمام سال‌های عملیاتی خود کمتر از ۷۰ درصد ظرفیت تولید داشته است. مهندس حمید وفایی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر با مدرک لیسانس مهندس الکترونیک و فوق لیسانس کسب و کار حرفه‌ای حدود ۲۵ سال است که در صنعت پتروشیمی کشور در شرکت‌های ملی صنایع پتروشیمی، پتروشیمی آبادان، کیمیا، بندراما و غدیر فعالیت داشته و حدود دو سال است که در سمت پتروشیمی امیرکبیر فعال است.
  • صنعتگران، راهی جز ارتقای خود ندارند

    شرکت فرنام بسپار، سابقه ۲۰ ساله در صنعت پلاستیک دارد و همواره سعی داشته متناسب با نیازهای بازار این صنعت محصولات خود را انتخاب و به عنوان محصولات هدف قرار دهد و طرح و توسعه داشته باشد. دکترآرین قصری مدیر عامل فرنام بسپار و از فعالان پر تلاش صنعت پلاستیک کشور است. با وی درباره اهداف و برنامه‌های شرکت به گفت و گو نشستیم.
    نوع محصولات فرنام بسپار چیست و سهم بازار آن چه اندازه است ؟
    فرنام بسپار در سه بخش محصولات خود را تولید می‌کند: قطعات خودرو، صنایع بسته بندی و محصولات ژئوسنتتیک.
    در این شرکت حدود ۲۰۰ نفر پرسنل داریم و قراردادهای مختلفی را با شرکت های دولتی و خودروسازی و شرکت های وابسته به وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی بسته‌ایم و در حال کار هستیم.
بیشتر