شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • علی بابای میلیاردر

  • نمایش کمدی - ۱۰ مهر ۹۳

  • توپ در زمین ۱+۵

    مذاکرات هسته‌ای در نیویورک هرچند به گفته برخی ناظران بدون نتیجه ملموسی پایان یافت اما به گفته لاوروف وزیر خارجه روسیه ۹۵ درصد مسیر توافق طی شده و تنها ۵درصد باقی مانده است. ۵ درصدی که احتمالا همان اختلاف‌نظرها بر سر موضوعات مهمی است که روحانی در نشست خبری خود در نیویورک تلویحا به آن اشاره کرد و گفت که اینک توپ در زمین مقابل است؛ چراکه ایران تعدیل‏های ممکن در چارچوب منافع خودش را انجام داد و این طرف مقابل است که باید نسبت به خواسته‏های خود تجدیدنظر کند تا به سرعت به توافق برسیم. در شرایطی که تا پایان مهلت تمدید شده یعنی سوم آذرماه کمتر از ۸ هفته باقی مانده به نظر می‌رسد دستیابی به توافق جامع و نهایی در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که طرف مقابل در خواسته‌های خود تجدید نظر کند، چراکه شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که از این مرحله به بعد ایران دیگر بیش از این از حقوق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.
  • غار نخجیر، عقب‌نشینی طبیعت در برابر انسان

    عاطفه نبوی اگر در میانه تابستان گذرتان به استان مرکزی افتاد و از جایی در حد فاصل میان نراق و دلیجان عبور کردید، به فاصله چند دقیقه می‌توانید از هرم گرمای این منطقه خود را به خنکای غار چند میلیون ساله نخجیر بسپاریدکه به ناگاه و طی اتفاقی در سال ۱۳۶۸، زمانی که سازمان آب دلیجان در حال انجام انفجارهایی در آن منطقه برای یافتن آب بود، رخ نمود. هر چند محلی‌ها پیش از این گاه از دهانه کوچک آن عبور کرده بودند، اما صدای هوهوی باد که در آن می‌پیچید آنها را فراری می‌داد واز این رو آن‌را «هوهو» می‌نامیدند. براساس بررسی‌هایی که بعدها انجام شده قدمت غار را ۷۰ میلیون سال تخمین زده‌اند و غار با وجود آسیب‌های فراوانی که طی سال‌های اخیر به آن وارد شده هنوز جزو غارهای زنده و آهکی دنیا محسوب می‌شود.
  • هفت نکته قابل ملاحظه در بازاریابی محتوا

    مترجم: حامد فردوس آرا کسب‌وکارهای کوچک از گذشته به سختی خودشان را با استراتژی بازاریابی محتوا که توسط بازاریابان طراحی می‌شود، تطبیق داده‌اند. استفاده از تکنیک‌هایی چون سئو (SEO به معنی بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو) در سال‌های اخیر برای کسب‌وکارهای کوچک از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است. محتوای موردنیاز جهت تولید ممکن است توسط پرسنل شرکت و یا آژانس‌های تولید محتوا انجام ‌گیرد. در ادامه به ۷ نکته قابل ملاحظه جهت استفاده از بازاریابی محتوا اشاره می‌کنیم.

    ۱- جهت پیاده‌سازی بازاریابی محتوا از تقویم استفاده کنید.
  • نمایش خانگی - ۱۰ مهر ۹۳

  • ۵ راه ساده برای پولدار شدن

    غذای سالم بخورید شاید عجیب به نظر برسد ولی حتی یک تغییر در رژیم غذایی‌تان می‌تواند به شما کمک کند به‌تدریج پولدار شوید، وقتی که غذای سالم را جزو گریزناپذیری از زندگی‌تان کنید، اولا از هزینه‌های گزاف غذای بیرون مصون خواهید ماند و ثانیا از هزینه‌های گزاف بیمه و بیمارستان در امان خواهید ماند و ثالثا به قدری احساس شادابی و نشاط خواهید کرد که در تمام کارهایتان موفق خواهید بود، تاثیر سلامت و تناسب اندام را در موفقیت‌های زندگی نادیده نگیرید و همین‌طور تاثیر تدریجی هزینه‌های هنگفت فست‌فود‌ها و رستوران‌های گران‌قیمت را بر بودجه‌بندی ماهانه‌تان.
  • راهنمایی‌های ساده زیست‌محیطی برای کارآفرینان

    مترجم: مینا افروزی شما انسان خوبی هستید، درست به اندازه کسی که اصرار دارد زباله‌هایش را روی زمین نریزد؛ ولی صادقانه که سخن بگوییم به عنوان یک کارآفرین، به اندازه کافی مشغله ذهنی دارید. کسب‌وکار سختی‌های خودش را دارد، کارمندان خواستار چیزهای مختلفی‌ هستند و خانواده‌ همیشه در اولویت قرار دارد. همه اینها قسمت زیادی از نگرانی‌های شما (یا بودجه‌تان) را دربرمی‌گیرند و دیگر وقتی برای فکر کردن به اینکه چقدر شرکت شما به محیط زیست اهمیت می‌دهد، باقی نمی‌گذارد. در پاسخ به همه اینها، یکی از پست‌هایی که اخیرا در وبلاگی در مورد فضای سبز نوشته شده بود، صاحبان کسب‌وکار را مخاطب قرار داده و گفته بود «نگران نباشید! اقدامات ساده فراوانی وجود دارند که حتی پرمشغله‌ترین رئیسان هم می‌توانند آنها را انجام دهند تا کمترین اثر منفی را بر روی محیط زیست داشته باشند.
  • شروعی دوباره - ۱۰ مهر ۹۳

    بازگردانی سیستم یا System Restore در ویندوز یکی از ویژگی‌هایی است که گاهی اوقات بسیار کاربرد دارد. با این قابلیت می‌توان ویندوز را به نقطه‌ای بازگرداند که سیستم یا لپ‌تاپ شما با هیچ مشکلی روبه‌رو نبوده است. در ادامه قصد داریم مفهوم System Restore را توضیح دهیم تا با استفاده از ویژگی System Restore در ویندوز ۸، سیستم خود را به نقطه‌ای دلخواه از زمان برگردانید. برخی اوقات پیش می‌آید که کامپیوتر ما دست از کار کردن به صورت روان برمی‌دارد و با مشکلات مختلفی مواجه می‌شود. در این مواقع اغلب تغییری که در سیستم ایجاد کرده‌اید (نصب یک نرم‌افزار یا تغییر یکی از تنظیمات حساس) باعث مشکل در سیستم رومیزی یا لپ‌تاپ شما شده است.
  • پایان سیستم رفاه انگلیسی

    انگلیس روزهای پرخبر و پرالتهابی را می‌گذراند. بهار سال آینده، موعد انتخابات سراسری در این کشور است و هر روز که به این تاریخ نزدیک‌تر می‌شود، فعالیت‌های احزاب و سیاستمداران هم شدت بیشتری می‌گیرد. اقتصاد یکی از اصلی‌ترین موضوعات محوری این انتخابات است. به همین دلیل دو جناح عمده سیاسی انگلیس یعنی محافظه‌کاران حزب توری و چپ‌های حزب کارگر، از مدت‌ها قبل از این انتخابات به رونمایی از سیاست‌های اقتصادی‌شان روی آورده‌اند. جدیدترین این تلاش‌ها را حزب محافظه‌کار انجام داده که با لیبرال‌ ‌دموکرات‌ها اکنون به‌طور شریکی قدرت و دولت را در اختیار دارند.
  • رونمایی از خودروهای هیبریدی سوخت-هوا

    به‌علت کاهش ذخایر سوخت و آلودگی‌هایی که در اثر استفاده از این منابع ایجاد می‌شود، بهره‌مندی از انرژی‌های جایگزین، یکی از اهداف اصلی جامعه بشری شد. در این میان، استفاده از انرژی الکتریک در خودروها بسیار مورد مطالعه قرار گرفت، اما خودروهای تماما الکتریکی قدرت پایینی دارند و چندان مورد اقبال مصرف‌کنندگان قرار نگرفتند. در این شرایط، خودروهای هیبریدی (ترکیبی) توجه بسیاری از تولیدکنندگان خودرو را به خود جلب کردند. علت نام‌گذاری این خودروها، استفاده همزمان از دو نوع انرژی است، مثلا سوخت فسیلی و الکتریکی که می‌تواند مصرف سوخت را به حد بهینه‌ای برساند.
  • جنوب دریاچه سوپریور

    رمان‌‌های خارجی در ایران طرفداران بیشتری دارند و شاید از همین رو است که آثار ترجمه بیشتر از آثار تالیفی منتشر می شوند. بررسی‌های میدانی نشان می دهد که مخاطبان هنوز به کتاب‌های حجیم علاقه بیشتری دارند و ترجیح می دهند رمانی را برای مطالعه انتخاب کنند که بتواند چند روز آنها را سرگرم کند اصلا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رمان به عنوان مهم‌ترین تولید ادبی در جهان همین سرگرم‌کننده بودن است. نویسنده اگر نتواند با رمانش مخاطب را سرگرم کند به وظیفه‌اش درست عمل نکرده است. در همین رابطه نشر آموت رمانی از «آلن ایرگود» نویسنده آمریکایی را با عنوان «جنوب دریاچه سوپریور» منتشر کرد.
  • قرار نیست کسی را جذب کنیم

    لی‌لا رضایی گروه موسیقی فلامنکوی «کولی» چندی پیش اجرای موفقی را در تهران پشت‌سر گذاشت که استقبال از آن باعث شد تا رگه‌هایی از علاقه مردم به این ژانر موسیقی به چشم بیاید. همین علاقه اعضای این گروه را واداشت تا یکبار دیگر در تالار شمس روی صحنه بروند و قطعاتی از بزرگان این نوع موسیقی را اجرا کنند. از این کنسرت هم استقبال مطلوبی شد و این نکته به اثبات رسید که موسیقی خوب در هر ژانری که باشد همواره مخاطبانش را پیدا می‌کند. به بهانه کنسرت‌های این گروه و فعالیتشان با سعید نجفی، رهبر و سولیست گروه«کولی» گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
  • علی‌بابا روی خط صعود

    ندا لهردی شاید روزی که «جک ما» به‌عنوان یک معلم زبان انگلیسی در شهری در شرق چین، شرکت علی‌بابا را تاسیس کرد کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این شرکت زمانی بزرگ‌ترین ورود به بورس آمریکا را رقم بزند و به این ترتیب یک رکورد عجیب و جالب توجه را به جا بگذارد. بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک چین حالا رکورد بزرگ‌ترین ورود به بازار بورس را در جهان برای خودش به ثبت رسانده است. علی‌بابا که از مدت‌ها پیش قصد ورود به بازار بورس نیویورک را داشت، به این ترتیب درخواست رسمی خودش را برای ورود به بورس آمریکا اعلام کرد و در نهایت روز جمعه هفته گذشته به‌طور رسمی برای اولین بار سهامش را در بازار بورس عرضه کرد.
  • نرخ گران‌تریـن ملـک در استان‌های کشور

    قیمت مسکن در کل کشور به یک میلیون و ۴۳۳ هزار تومان به ازای هر مترمربع رسیده است. این نرخ مربوط به میانگین قیمت آپارتمان و خانه‌های فروخته شده در سال ۹۲ است و نشان می‌دهد: در سال گذشته متوسط ارزش واحدهای مسکونی در کل کشور کمتر از ۳۳درصد نسبت به سال قبل از آن (سال۹۱) افزایش پیدا کرده است. نرخ رشد قیمت مسکن در کشور طی سال گذشته برابر نرخ رشد قیمت مسکن در تهران بوده اما میزان نوسانات نرخ در بازار اجاره و زمین بین کشور و تهران با یکدیگر متفاوت بوده است. در پایان سال گذشته اگر چه شتاب قیمت مسکن در تهران و کشور با هم برابر شد و به سطح ۳۳درصد رسید اما بزرگی قیمت ملک مسکونی در تهران ۷/۲ برابر نرخ کشوری است.
  • جادوگر دستیار کی‌روش

    جادوگر فوتبال ایران که زمزمه‌های حضورش در تیم پرسپولیس شنیده می‌شد ناگهان سر از تیم ملی فوتبال درآورد و در کنار کی روش پرتغالی در نخستین تجربه مربیگری‏اش به‌عنوان دستیار سرمربی تیم ملی جا گرفت. این انتخاب هرچند دل هواداران قرمزپوشان را شاد کرد اما انتقاد منتقدان را هم بر انگیخت. برخی معتقدند علی کریمی اگرچه بازیکن محبوبی است، اما تاکنون هیچ کلاس مربیگری نگذرانده و بهتر بود برای شروع، ابتدا مسوولیت تیم‏های پایه را برعهده می‏گرفت. .
  • درخشش زنان ورزشکار

    عملکرد زنان ورزشکار ایرانی در کسب مدال بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی نه‌تنها غرورآفرین بود، بلکه به نوعی خط‌شکنی نیز محسوب می‌شد. به‌خصوص آنکه نخستین مدال طلای کاروان ایران را هم بانوی تیراندازی کشورمان کسب کرد. کسب ۶ مدال از مجموع مدال‌های ایران توسط زنان در حالی صورت گرفته که به نظر می‌رسد احقاق حق ورزشی زنان در بخش‏های ساختاری و تشکیلاتی در شرایطی که بانوان با عملکرد قابل ستایش خود نظرها را معطوف کرده‏اند، راه هموارتری خواهد داشت. .
  • اجرا - ۱۰ مهر ۹۳

  • چه کنیم تا به پوکی استخوان دچار نشویم؟

    امروزه پوکی استخوان یکی از مشکلات اصلی در ایجاد ناتوانی و شکستگی است و هزینه‌های ناشی از این اختلال سالانه بخش وسیعی از بودجه سلامت را به خود اختصاص می‌دهد. شیوع پوکی استخوان در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. پوکی استخوان عارضه‌ای است که با بالا رفتن سن بروز می‌کند، درنتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و مقاومت استخوان کم می‌شود و درنتیجه استخوان‌ها شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می‌یابد. این شکستگی‌ها به‌طور عمده در نواحی مختلف مانند گردن، استخوان ران، مهره‌های ستون فقرات و استخوان‌های مچ دست دیده می‌شود.
  • دلواپسان واردات خودرو

    تنور مجوز واردات خودرو در پایان عمر دولت دهم گرم بود؛ به‌طوری‌که دولت به منظور تشویق ورزشکاران یا هر شخص و گروهی که به نوعی مورد مرحمت قرار می‌گرفت مجوز واردات پیشکش می‌کرد. دولت در برخی مواقع حتی از سر دلسوزی برای برخی از مردم مناطق محروم نیز مجوز واردات خودرو صادر می‌کرد تا شاید خیری از سود سرشار این مجوزها نصیب قشر نیازمند این مناطق شود. در هر شکل واردات خودرو توسط برخی باشگاه‌های ورزشی، مجوز واردات خودرو به برخی روستاییان و مردم مناطق محروم و بالاخره مجوز واردات خودرو به جانبازان و ایثارگران از جمله بذل و بخشش‌هایی بود که دولت دهم با گشاده‌دستی اقدام به انجام آن می‌کرد هر چند که در این بین سود ناشی از واردات نیز دولت را منتفع می‌کرد، اما با توجه به گشاده‌دستی دولت، آمار واردات نیز طی سال‌های گذشته چنین رشدی به خود ندیده بود به‌طوری‌که روند صعودی واردات خودرو با توجه به تعداد ثبت سفارش‌های صورت گرفته، این روزها نگرانی‌هایی را برای خودروسازان ایجاد کرده است.
  • روش‌هایی امن برای اشتراک‌گذاری عکس‌های شخصی

    این روزها رعایت حریم خصوصی در دنیای اینترنت و البته وسایل الکترونیک نظیر گوشی، ‌تبلت و. . . از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از ما عضو سرویس‌های مختلف اینترنتی نظیر شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های ابری گوناگونی هستیم، بنابراین باید تنظیمات حریم خصوصی هر کدام از این شبکه‌ها یا سرویس‌ها را برای محافظت بیشتر از عمومی نشدن عکس‌های شخصی خود به خوبی یاد بگیریم. فراموشی اینترنت
    قابل اعتماد‌ترین راه، اجتناب از ساخت یک پروفایل در رسانه‌‌های مجازی برای اعضای خانواده و فرستادن عکس آنها در آغوش تکنولوژی است.
  • ژاپن، سرای سالمندان

    حسین موسوی می‌گویند زنگ‌های خطر برای کشورهای صنعتی به صدا درآمده است. جایی که نرخ تولد روندی معکوس به خود گرفته است و دولتمردان این کشورها را با نگرانی عمده‌ای روبه‌رو کرده است. ژاپن هم از این قاعده مستثنی نیست و سومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل به یکی از کشورهایی شده است که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. مشکلی که همه دولت‌های مستقر در این کشور را با نگرانی‌های بی‌شماری روبه‌رو کرده و می‌کند. در این میان دولت چپگرای قبلی و همچنین دولت راستگرای «شینزو آبه» به این موضوع به‌عنوان یک نگرانی عمده نگریسته‌اند.
  • ثبت رشد ۴/۶ درصدی

    درحالی‌که رئیس‌جمهور پیش‌تر از رشد اقتصادی ۵/۲ درصدی در فصل بهار خبر داده بود، اما بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: براساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‏های اقتصادی، رشد اقتصادی پس از ۸ فصل از زیر صفر خارج شده و در فصل اول سال ۱۳۹۳، نسبت به رقم مشابه فصل اول سال ۱۳۹۲ به میزان ۶/۴ درصد رشد نشان می‏دهد. منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت در تحقق رشد اقتصادی فصل بهار شبهه وارد کرده و آن را آمارسازی بانک مرکزی دانسته‌اند!.
  • راه‌های درمان شب ‌ادراری کودکان

    عاطفه چهره‌گشا شب ادراری کودک بیماری‌ای است که بسیاری از خانواده‌ها با آن سر و کار دارند و عده‌ای آن را مایه خجالت خود می‌دانند و گهگاه کودک را برای آن سرزنش یا حتی دعوا می‌کنند اما باید دانست که این بیماری قابل درمان است و هر چقدر کودک برای آن سرزنش شود امکان درمان آن کمتر و طولانی‌تر خواهد بود. شب ادراری کودکان دلایل گوناگونی دارد که برخی از آنها جنبه جسمی و برخی دیگر جنبه روحی و روانی دارند. در اغلب موارد کودک با هر دو مساله‌ درگیر است. شب ادراری در پسربچه‌ها به میزان دو برابر دختربچه‌ها دیده می‌شود.
  • سرگیجه در بورس

    اخبار مذاکرات هسته‌ای خواه ناخواه روی شاخص بورس اوراق بهادار تهران تاثیر می‌گذارد. دماسنج اقتصاد ایران که به مدد اخبار خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای، مدتی را با رشد هرچند اندک، مثبت شده بود با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای و انتشار برخی اخبار مبنی بر وجود اختلاف‌نظرهای جدی میان طرفین، این هفته را ریزشی آغاز کرد. هر چند روز دوشنبه شاخص ۳۱ واحد رشد کرد، اما همچنان در بی ثباتی شدید، در کانال ۷۱ هزار واحدی درجا می‌زند. .
  • نخستین روزهای پاییز در گالری‌ها

    گالری‌گردی در روزهای پاییز یکی از بهترین پیشنهادهای ممکن برای گذراندن تعطیلات آخر هفته است. همزمان با آغاز فصل پاییز حال و هوای هنرمندان هم پاییزی می‌شود و خیلی‌ها دوست دارند در این فصل نمایشگاه برگزار کنند. از این رو گالری‌های پایتخت روزهای پرکاری را پیش‌رو دارند. به همین بهانه این هفته سراغ گالری‌ها رفته‌ایم تا پاتوق‌هایی را به شما معرفی کنیم که می‌توانید در یک آخر هفته خوب از دیدن اثار هنری هم لذت ببرید. گالری‌ عقیلی
    گالری عقیلی میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های زهرا جعفری از طبیعت، به‌ویژه نقاشی‌های گل رز است.
  • پاییزی

    بالاخره بعد از چند ماه طلسم شکست و آلبوم «پاییزی» با صدای نامی محمدیان در نخستین روزهای پاییز به دست علاقه‌مندان رسید. قرار بود این آلبوم سال گذشته منتشر شود، اما تغییراتی در قطعات به‌وجود آمد که باعث این تاخیر شد. ترانه‌های این آلبوم توسط اهورا ایمان سروده شده و ملودی‌های آن نیز توسط بامداد بیات ساخته و تنظیم شده است. نامی به‌عنوان خواننده هم روی قطعات آلبوم حساسیت زیادی داشت و به قول خودش سعی کرد موسیقی‌ای منتشر کند که بتواند با مردم حرف بزند. این آلبوم موسیقی در سبک پاپ- کلاسیک است و تمامی قطعات آن مضمونی عاشقانه- اجتماعی دارند.
  • دفاع درحاشیه مراسم ختم!

    درحاشیه مراسم ختم والده آیت‌الله شاهرودی فرصتی فراهم شد تا یاران احمدی‌نژاد در مواجهه با خبرنگاران به دفاع از خود بپردازند. از طرفی سعید مرتضوی مدیرعامل سابق تامین اجتماعی ادعا کرد اینکه گفته شده ۱۳۷ شرکت به بابک زنجانی واگذار کرده اتهام است و بازپرس حتی به گفته اویک سند هم از واگذاری یک شرکت ندارد. از سوی دیگر رحیمی، معاون اول رئیس‏جمهوری سابق هم گفت که اتهامات مطرح شده علیه خود را قبول ندارد و در این زمینه اسنادی دارد که باید ارائه دهد. .
  • کوله‌پشتی چند لیتری لازم داریم؟

    ترجمه و تلخیص: محسن طباطبایی یکی از مشکلات ما برای سفر کردن با کوله‌پشتی این است که نمی‌دانیم باید چه کوله‌پشتی با چه ظرفیتی به همراه داشته باشیم. همین امر موجب می‌شود در سفر ما اختلال ایجاد شود. این اینفوگرافی می‌تواند راهنمای خوبی باشد برای اینکه بدانیم چه کوله‌پشتی‌ای مناسب ما است و از آن مهم‌تر انواع کوله‌پشتی و سایزهای آن برای چه سفرهایی قابل استفاده است. همچنین در آن، روش قرار دادن صحیح وسایل و تنظیم کردن کوله‌پشتی روی پشت شما هم آموزش داده شده است. جالب است این را هم بدانید که واحد اندازه‌گیری حجم کوله‌پشتی‌ها «لیتر» است و شرکت‌های مختلف با روش‌های علمی متفاوتی این حجم را اندازه‌گیری می‌کنند.
  • سلام و خداحافظ

    نمایشنامه «سلام و خداحافظ» نوشته آثول فوگارد از نمایشنامه‌نویسان برجسته و معاصر آفریقای جنوبی که اکنون مقیم آمریکاست سال‌هاست در کشورهای مختلف از جمله ایران اجرا می‌شود و این هفته هم اجرای این نمایش با کارگردانی بابک هوشمندی در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته است. این نمایشنامه دو شخصیت زن و مرد دارد که خواهر و برادر هستند که در این اجرا شخصیت مرد را به زن تبدیل کرده‌اند و رابطه بین دو خواهر به تصویر کشیده شده است. اجرای نمایش «سلام و خداحافظ» از ششم مهرماه ساعت ۱۸ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران آغاز شده است.
  • زندگی مولانا

    زندگی «مولانا» در قالب نمایش رادیویی «غوغای خاموش» به کارگردانی محمد عمرانی از رادیو نمایش پخش می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش رادیویی آمده است که زمزمه حمله مغول خوف و هراسی در مردم خراسان و اهل بلخ افکنده بود. بهاءالدین ولد پدر جلال الدین محمد مولوی به جهت اختلافی که با سلطان محمد خوارزم شاه یافته بود، عزم جلای وطن کرد و به همراه خانواده و جمع کثیری از مریدان خود از بلخ خارج شد و . . . . در این نمایش رادیویی ژاله علو، مهین نثری، علی میلانی، مهرداد عشقیان، سلمان خطی، عبدالعلی کمالی، آشا محرابی و .
  • روش‌هایی برای رفع بوی دهان

    برای از بین بردن بوی بد دهان می‌توان از غذاها و نوشیدنی‌هایی که بوی سیر و پیاز را از بین می‌برد، استفاده کرد: ۱. از خردل استفاده کنید. یک قاشق چای‌خوری خردل بردارید و آن را از داخل دور دهانتان بمالید و یک دقیقه بعد آن را بیرون بریزید بعد یک نصف قاشق چای‌خوری دیگر خردل برداشته و آن را قورت دهید. این وارد معده‌تان شده و بو را در بدنتان از بین می‌برد.
    . ۲. برای تازه کردن بوی دهانتان غذاهای نعنادار بخورید. جعفری و نعنای تازه و چای نعنا می‌تواند بوی سیر و پیاز را به کلی از بین ببرد. آدامس‌های نعنایی هم برای تازه کردن بوی دهانتان عالی است.
  • ایمپلنت‌هایی برای خوددرمانی انسان‌ها

    شخصیت‌های داستان‌ها و فیلم‌های تخیلی نظیر هالک، یک ویژگی مهم داشتند و آن توانایی خوددرمانی است. آنها می‌توانستند آسیب‌هایی را که به بدنشان می‌رسید درمان کنند. بر این اساس، ارتش آمریکا در حال انجام پروژه‌ای برای ساخت ایمپلنت‌هایی است که وضعیت ارگان‌های بدن را رصد کند و زمانی که افراد دچار مشکل شدند، آنها را درمان کند. عملکرد سیستم عصبی که وظیفه انتقال پیام از سوی ارگان‌ها به مغز را دارد، توسط این ایمپلنت‌ها کنترل می‌شود. در این شرایط، اگر یک ارگان عملکرد نامناسبی داشت، سیگنال‌هایی از سوی این ایمپلنت ارسال می‌شود که می‌تواند الگوهای عصبی را نیز تحریک کند و موجب درمان مشکل شوند.
  • سالمندی؛ نقطه کمال یا ورطه نومیدی

    شیما رئیسی سالمندی یا لفظ عامیانه‌تر آن پیری، مرحله‌ای از مراحل رشدی است با اقتضائات و شرایط مخصوص به خود. اگر نوجوانی و جوانی سال‌های جوش و خروش، تحرک، پرسشگری و غلیان احساسات و هیجانات است، سالمندی زمان به آرامش رسیدن،پختگی، تامل و تفکر و رسیدن به‌خاطری مطمئن و آرام است. از این رو است که ورود به این دوره و تجربه موفق این دوران، مانند سایر مراحل رشدی نیازمند زمینه‌سازی‌ها و مهیا کردن بسترهای متناسب با نیازها و توانمندی‌های این دوره است. با این نگاه و رویکرد نه تنها سال‌های سالمندی، آن‌گونه که عامه مردم در مورد آن می‌اندیشند، صرفا توام با درد و رنج و بیماری نخواهد بود که می‌تواند دوره‌ای منحصر به فرد، همراه با شکوفایی و تجربه احساسات و هیجانات نابی باشد که تنها در این دوران امکان درک آنها فراهم می‌شود.
  • پایان تلخ برای رالی خاورمیانه

    ایران برای نخستین بار توانست با برگزاری آزمایشی رالی خاورمیانه در شیراز، میزبانی رسمی برگزاری این مسابقات را کسب کند. به این ترتیب تیم اتوموبیلرانی کشور در حالی پس از سی سال موفق به حضور در مسابقاتی رسمی و حرفه‌ای شدند که یکی از شرکت‌کنندگان این رالی، در دومین روز از برگزاری، این مسابقه را ترک کرد. او آرش رامین یکتا، نقشه‌خوان تیم سایپا بود. این نقشه‌خوان درحالی‌که ایران توانست میزبانی مرحله‌ای از رالی خاورمیانه را به‌دست آورد، در دومین روز این مسابقات در پی یک حادثه جان خود را از دست داد تا پیست اتوموبیلرانی آخرین محل برای زندگی او باشد.
  • چرخ گردان همستر برای انسان‌ها

    شما کارآیی بالقوه خود را ندارید؛ بسیاری از متخصصان معتقدند ایستادن بهتر از نشستن و راه رفتن بهتر از ایستادن است. با این حال، محیط کاری شما، حاوی صندلی‌های ساکنی است که موجب درد بدن و حواس‌پرتی می‌شود.
    بر این اساس، محققان یک چرخ گردان که برای بازی همسترها استفاده می‌شود را این بار برای انسان‌ها ساخته‌اند. این چرخ گردان که میز کار شما نیز محسوب می‌شود می‌تواند کارآیی شما را بالا ببرد. به این ترتیب، افراد با راه رفتن روی این چرخ، کارهای خود را به راحتی و با بازدهی بالاتری انجام می‌دهند.
    .
  • دندان‌دردهایی که به دندان مربوط نیستند

    دکتر مهناز صاحب‌جمعی همه دردهایی که در ناحیه فک و صورت ایجاد می‌شود، مربوط به دندان نیست. گاهی منشأ این درد‌ها، عامل دیگری است؛ مثلا دردهای ناشی از نورالژی عصب ۳ قلو، زونا، میگرن و سینوزیت گاهی با دردهای دندانی اشتباه گرفته می‌شوند. از دیگر دلایل مهم درد دندان، سکته‌قلبی است که درد ناشی از آن، خود را به‌صورت درد دندان و فک پایین سمت چپ نشان می‌دهد. به همین دلیل دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند هر ۶ ماه یا حداکثر سالی یکبار به پزشک مراجعه کنید تا از نظر سلامت دهان و دندان بررسی شوید. با این کار علاوه‌بر حفظ سلامت دندان‌ها، احتمال اینکه علائم این بیماری‌ها با دردهای دندانی اشتباه گرفته شوند، کاهش می‌یابد.
  • غافلگیری عمومی با آمار جدید رشد

    میلاد محمدی عضو گروه بانک و بیمه بانک مرکزی در آخرین آمارپس از چندین ماه گمانه‌زنی آماری، نرخ رشد اقتصادی بهار ۱۳۹۳ را به میزان ۶/۴ درصد اعلام کرد. پیش از انتشار این آمار، برآوردهای مختلفی درخصوص رشد اقتصادی بهار منتشر شده بود که همه آنها در «مثبت» بودن نرخ رشد اشتراک داشتند و البته، با تردیدهایی نیز از سوی گروه‌های منتقد دولت مواجه می‌شدند که خواستار انتشار گزارش رسمی رشد اقتصادی برای اتمام حرف‌وحدیث‌ها بودند. در چنین شرایطی، نرخ رشد ۶/۴ درصدی اقتصاد در بهار نه تنها از «برآوردهای اولیه» بالاتر بود، بلکه حتی از همه پیش‌بینی‌های خوشبینانه قبلی نیز رقم بالاتر را نشان می‌داد.
  • آلبوم ها - ۱۰ مهر ۹۳

  • وضعیت بدهی زنجانی

    در شرایطی که وزیر نفت می‌گوید میزان بدهی‏های بابک زنجانی نسبت به املاک و دارایی‌هایش قابل مقایسه نیست و بسیار کمتر است، اما یک عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی گفته وی همه را بازی داده و هیچ پیشنهاد و راه‏حلی برای حل و فصل پرونده ارائه نمی‏کند. این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرده زنجانی ۱۳ هزار میلیارد تومان بالا کشیده و پای سه یا چهار وزیر و مسوول دولت احمدی‏نژاد هم در این مساله درگیر بوده و آنها باید در این رابطه پاسخگو باشند. .
  • تلفیقی از گردشگری زیارتی و تاریخی در مشهد

    سارا فدایی سفر به مشهد به قصد زیارت آستان امام رضا (ع) مربوط به یک ماه یا یک فصل خاص نیست، از روزهای پایانی سال که مسافران زیادی به این شهر رهسپار می‌شوند تا سال نو را در این شهر و در محوطه بارگاه امام هشتم شیعیان آغاز کنند گرفته تا اعیاد مختلف اعم از عید فطر وقربان و غدیر، در تمام این ایام سفر به مشهد در سبد گردشگری اغلب خانوارهای ایرانی قرار دارد. عید قربان و غدیر که در آستانه آن قرار داریم نیز هنگامه دیگری برای حضور انبوه گردشگران زیارتی در این شهر است. اما چگونه می‌توان در این شهر جدا از مقوله زیارت که هدف اصلی سفر است،‌ از جاذبه‌های دیگر این شهر اعم از فرهنگی،‌ تاریخی یا طبیعی نیز بهره برد.
  • آثار نازی‌ها در قزاقستان

    زمین‌شناسان بیش از ۵۰ سنگ حکاکی‌شده در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف پیدا کرده‌اند. حکاکی روی سنگ‌ها از گذشته‌های دور انجام می‌شده است که زمین‌شناسان با بررسی آنها می‌توانند فرهنگ‌ها و اتفاقاتی را که در آن سرزمین‌ها رخ داده است ردیابی کنند. در این ۵۰ قطعه سنگ حکاکی‌شده، علامت مربوط به گروه نازی‌های آلمان (معروف به swastika - صلیب شکسته) نیز مشاهده شده است. این امر نشان از حضور نازی‌ها در این منطقه نیز دارد. .
  • تعلیق دریافت کارمزدها

    سرانجام پس از کلی اعتراض و سر و صدای کسبه و اصناف بازاری در واکنش به دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، هیات‌وزیران تصمیم گرفت که تصمیم‌گیری درباره تعیین تکلیف دریافت کارمزد از کارتخوان‌های اصناف را به شورای پول و اعتبار بسپارد؛ به این ترتیب که بانک مرکزی بعد از بررسی جوانب موضوع، پیشنهاد لازم درباره چگونگی و میزان اخذ کارمزد را به شورای پول و اعتبار منعکس و پس از تصویب آن در شورای مذکور، اقدام کند. .
  • پدیده سالمندی را جدی بگیریم و از آن استقبال کنیم

    دکتر فریده فرهادی دکترای‌مدیریت‌سلامت -‌طب‌سالمندی سالمندی پدیده‌ای است که خواه ناخواه مثل دوران کودکی، نوجوانی و جوانی جامعه با آن روبه‌رو خواهد شد. ماهم در کشور خودمان با این پدیده روبه‌رو شده‌ایم و در آینده موج آن شدیدتر و جدی‌تر خواهد بود. عده‌ای معتقدند که ما در آینده‌ای نزدیک با سونامی سالمندی روبه‌رو خواهیم شد؛ بنابراین برای این اتفاق باید آمادگی داشت کشور ایران که روزی به دلیل انفجار جمعیت سال‌های ۶۰ تا ۶۷ کشور جوانی بود در زمانی نه چندان دور تبدیل به خیل عظیم سالمندان می‌شود.
    آیا به راستی برای این تغییر اندیشیده‌ایم؟ آیا تمهیدات لازم برایشان فراهم کرده‌ایم؟ مگر قرار نیست که سالمندها باعزت و حرمت زندگی کنند؟ اگرچه عده‌ای معتقدند که سالمندان دیگر در اقتصاد جامعه و خانواده نقشی ندارند و مصرف‌کننده هستند.
  • آگاهی، اکسیرجوانی

    شیما رئیسی طاهره فریدی، متولد سال ۱۳۱۶ و موسس اولین و تنها سازمان مردم نهاد فعال در حوزه سالمندان به نام « انجمن حامیان سلامت سالمندان کشور» است. او۵ فرزند دارد که همه آنها از بالاترین درجه تحصیلات آکادمیک برخوردارند و اگرچه خود نیز برای ادامه تحصیلات در رشته روانشناسی وارد دانشگاه می‌شود، اما به‌دلیل حجم بالای مسوولیت‌ها و امور در دست پیگیری، امکان پایان دوره برایش فراهم نمی‌شود؛ این درحالی ‌است که به گفته خود او، در تمام طول زندگی با کتاب مانوس بوده و هیچ‌گاه مطالعه را کنار نگذاشته است تا آنجا که آگاهی را مهم‌ترین عنصر نشاط و جوانی می‌داند.
  • چینی‌ها خودروی لوکس می‌خواهند

    شادی آذری تحولی در صنعت خودرو جهان در جریان است. خودروسازان بزرگ چشم به بازار رو‌به رشد خودروهای لوکس چین دوخته‌اند و می‌خواهند در آن سهم داشته باشند. خودروسازانی چون بی‌ام‌دبلیو، فولکس واگن و نیسان به تازگی خبر داده‌اند که قصد دارند در این بخش از بازار چین نفوذ کنند. این ابراز تمایل آنها به خاطر آن است که دریافته‌اند پتانسیل بازار خودروهای لوکس در چین بسیار بالا است. موسسه تحلیلی مک کنزی پیش‌بینی کرده است که بازار خودروهای لوکس چین تا سال ۲۰۱۶ از بازار خودروهای لوکس آمریکا هم بزرگ‌تر خواهد شد.
  • اکران - ۱۰ مهر ۹۳

  • کاش زودتر عاشق می‌شدی!

    رسول بهروش عضو گروه ورزش علی کریمی دستیار کارلوس کی‌روش شد؛ این خبر مهم هفته گذشته بود که محافل ورزشی را تحت تاثیر قرار داد؛ خبری که نشان می‌دهد جادوگر ایرانی، تازه به دنیای مستطیل سبز علاقه‌مند شده است! سکه زندگی علی کریمی انگار دو روی کاملا متفاوت دارد؛ هرچقدر در سال‌های آغازین درخشش‌ می‌شد نشانه‌های بی‌تفاوتی نسبت به فوتبال را در تک‌تک حرکات او دید، این سالهای آخر همه کریمی را با شیفتگی‌اش به فوتبال شناختند. کسی که در جوانی حاضر نبود برای دیدن هوادارانش در ایرلند، در روز تولدش یک طبقه پایین بیاید، این سال‌های آخر بعد از برگزاری بازی‌های شهرستان مقابل هتل می‌ایستاد و دقایق طولانی با هواداران گپ می‌زد.
  • سفر به گذشته؛ دوران کودکی

    ترجمه حسین موسوی هنوز مدت زمانی از شکار بن‌لادن توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی نگذشته بود که مارک اوون، یکی از تفنگداران نیروی دریایی که در این عملیات حضور داشت دست به انتشار خاطرات خود از این شکار زد. هلاکت بن‌لادن، رهبر القاعده اما با حرف و حدیث‌هایی همراه بود که حکایت از روایتی متفاوت از آنچه پنتاگون تعریف می‌کرد، داشت. رازهایی همچون به دریا انداختن جسد او به این بهانه که مبادا خاکسپاری او با جار و جنجال همراه باشد و اینکه برخی روایت‌ها حکایت از این داشت که او پیش از دستگیری توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، اقدام به خودزنی کرده بود تنها گوشه‌ای از پیچیدگی موضوع است.
  • مور و ملخ سر سفره غذا

    نگار حسینی یکی از اطرافیان ماجراجوی ما چندی پیش خوردن جیرجیرک را امتحان کرده بود. نامبرده ایرانی است و با الطبع در خورد و خوراک هم از غربی‌ها سخت‌گیرتر است و هم از شرقی‌ها، نه ماهی خام خورده نه از مارماهی و خرچنگ خوشش می‌آید. با این حال می‌گوید با خوردن جیرجیرک مشکلی نداشته و تنها چیزی که آزارش داده صدایی است که جویدن حشره زیر دندانش ایجاد کرده است. در واقع طعم جیرجیرک را پسندیده و از آن لذت برده، اما با صدایی که در گوشش پیچیده نتوانسته کنار بیاید. این البته یکی از دلایل مهمی است که افرادی که حشرات را به‌عنوان غذا استفاده کرده‌اند از آن منزجر هستند.
  • آفتابگردان‌هایی که آب تولید می‌کنند

    تولید برق از نور خورشید مساله جدیدی نیست، اما اکنون شرکت IBM، طراحی انجام داده است که به طور همزمان دو مساله را با هم حل می‌کند. آنها یک دیش متمرکزکننده نور خورشید به شکل گل آفتابگردان ساخته‌اند که علاوه‌بر تولید برق، همزمان آب را نیز تصفیه می‌کند. متمرکزکننده‌ها که پیش از این نیز بسیار استفاده شده بودند، با متمرکز کردن نور خورشید کارآیی را بسیار افزایش می‌دهند. در سیستمی که IBM طراحی کرده است، ۳۶ آینه وجود دارد که با متمرکز کردن نور خورشید روی سلول‌های خورشیدی، برق تولید می‌کند و به این ترتیب، ۸۰ درصد انرژی خورشید ذخیره می‌شود.
  • مناسب‌ترین فرمول سرمایه‌گذاری مسکن

    همزمان با کاهش انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن طی یک سال گذشته، کم‌ریسک‌ترین و معمول‌ترین بازار اقتصادی صاحبان سرمایه‌های مازاد، با شرایط ویژه‌ای مواجه شده است. کاهش ۵۰ درصدی آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در سه ماه اول امسال، در حالی نشان‌دهنده افت قابل توجه انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است که اغلب انبوه‌سازان و سازندگان، نسبت به تزریق هر گونه سرمایه تازه به این بازار، با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند. در این شرایط، مشکل تامین مالی نیز که به‌دلیل فروش نرفتن انبوه واحدهای نوساز، در ماه‌های پایانی رکود بازار مسکن، دامنگیر سازندگان شده است عامل دومی است که استارت ساخت واحدهای تازه را به تاخیر انداخته است.
  • لزوم تدوین سیاست‌های پیشگیرانه

    روز یکشنبه پنجم مهرماه، اولین جلسه شورای ملی سالمندان در ساختمان وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این نشست که با حضور مسوولان، کارشناسان و خبرنگاران برگزار شد، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با ایراد سخنانی ضمن ترسیم آینده جمعیتی کشور در حرکت به سمت سالمندی، بر لزوم مهیاسازی ساختارهای جامعه برای پذیرش این تغییر تاکید کرد و از تدوین سند جامع سالمندی در دو ماه آینده خبر داد. وی همچنین افزود که در برنامه ششم توسعه‌، بخشی مختص به سالمندی گنجانده خواهد شد. به همین مناسبت، «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگویی با پرویز زارعی، مدیرکل امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رویکردها و برنامه‌های این وزارتخانه را در ارتباط با موضوع سالمندی مورد پرسش قرار داده است.
  • پنجاه قدم آخر - ۱۰ مهر ۹۳

    «پنجاه قدم آخر» آخرین فیلم کیومرث پوراحمد است که اکران آن در سی و دومین جشنواره فیلم فجر با حاشیه‌هایی همراه شد و مورد انتقاد برخی منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت و آنها کیفیت اثر را در حد و اندازه کارنامه پوراحمد ندانسته و به‌ویژه خواستار کوتاه شدن فیلم شدند. این فیلم خردادماه سال جاری به مناسبت آزاد‌سازی خرمشهر در گروه سینمایی فرهنگ اکران شد. ابتدا و انتهای فیلم «پنجاه قدم آخر» نسبت به نسخه نمایش داده شده در جشنواره سی‌و‌دوم فیلم فجر تغییر کرده و بسیاری از قسمت‌های یک‌سوم نهایی کار هم حذف شده است.
  • هیجان دلاری

    با پایان مذاکرات هسته‌ای در نیویورک، انگار نبض بازار ارز هم تندتر شد. قیمت دلار که از ابتدای پاییز همزمان با انتشار اخبار تحولات هسته‌ای و خبرهای نه‏چندان خوشایند سیاسی رو به افزایش گذاشته بود روز شنبه با آغاز فعالیت بازار ارز و زمانی‌که روز جمعه سوت پایان مذاکرات در نیویورک زده شد و مشخص شد که اختلاف نظرها همچنان پابرجا است، با دلواپسی فعالان بازار ارز به روند افزایشی خود ادامه داد. دلار روز شنبه ۲۰ تومان افزایش قیمت یافت و در بازار استانبول ۳۲۲۵ تومان معامله شد، اما ناگهان روز یکشنبه به‌دلیل جو روانی ایجاد شده ۴۰ تومان دیگر به قیمت دلار افزوده شد و به ۳۲۶۵ تومان رسید، هرچند که این نرخ دلار بالاترین قیمت پس از ۲۷ اردیبهشت‏ماه سال‌جاری بود، اما با فروکش کردن هیجانات، قیمت دلار روز دوشنبه روند افزایش خود را متوقف کرد و رو به کاهش نهاد.
  • سالمندی موفق؛ سیاست‌گذاری اجتماعی برای «خوب پیر شدن»

    نسیبه زنجری دانشجوی دکتری سلامت و رفاه اجتماعی همواره یکی از گروه‏های هدف مورد توجه در برنامه‏ر‏یزی‏های مختلف رفاه اجتماعی (مانند بیمه، بهداشت، بازنشستگی و . . . ) سالمندان بوده‏اند. امروزه، با افزایش تعداد سالمندان، طولانی شدن عمر و سپری شدن بخش قابل‌‌توجهی از زندگی‏های افراد در دوران آخر زندگی، موضوع «سالمندی موفق»، به یکی از موضوعات مهم تحقیقاتی در دنیای آکادمیک و عرصه سیاست‌گذاری تبدیل شده است. در این راستا، این سوالات مطرح است که مفهوم سالمندی موفق چیست و چه مکانیزم‏ها و فرآیندهایی، سنی را که افراد در آن قرار دارند برایشان موفقیت‌آمیز می‏سازند؟
    سالمندی موفق یک فرآیند متشکل از اجزای چندگانه است؛ که در آن «خوب پیر شدن» محور قرار می‏گیرد.
  • خاطرات اردیبهشت

    جعفر مدرس صادقی در سال ۱۳۳۳ در اصفهان متولد شد. تحصیلات دبیرستانی‌اش را در همان شهر به پایان رسانید و برای ادامه تحصیلات به تهران رسید. اولین داستان کوتاهش در شماره تیرماه ۱۳۵۲ ماهنامه «رودکی» به چاپ رسید. اولین کتابش که مجموعه هشت داستان کوتاه او بود با عنوان «بچه‌ها بازی نمی‌کنند» در سال ۱۳۵۶ منتشر شد. در همان سال، داستان بلندی نوشت به نام «نمایش» که در تابستان ۱۳۵۹ به چاپ رسید. از این نویسنده تاکنون کتاب‌های زیادی منتشر شده و علاوه‌بر داستان‌نویسی در دو حوزه ترجمه و ویرایش متون کلاسیک هم کار کرده است.
  • توافق سران خزر

    رئیس‌جمهور کشورمان وقتی کارش در نیویورک تمام شد به خانه نیامد، بلکه از آنجا راهی آستاراخان شد تا در نشست مهم سران حاشیه خزر شرکت کند. سران خزر در نشست خود توافقات مهمی درباره تحدید حدود سطح دریای خزر داشتند که بر این اساس ۱۵ مایل دریایی به‌عنوان حوزه ملی هر کشور و بقیه سطح دریای خزر به‌عنوان «پهنه مشترک» تعیین شد. در همین حال رئیس‌جمهور روسیه از توافق سران دریای خزر برای امضای توافق حقوقی در سال آینده میلادی خبر داد. .
  • هدف، بزرگترین قطب تجارت الکترونیکی جهان

    مترجم: میثم لطفی زمانی که Alibaba به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجارت الکترونیک چین «جاناتان لو» را به‌عنوان مدیرعامل جدید خود معرفی کرد، از او با عنوان «شخصی در خارج از کانون توجه» یاد شد. لو با این اتفاق جایگزین «جَک ما» مدیرعامل قبلی شد که نام او همواره در لیست موفق‌ترین اشخاص در دنیای کسب‌وکار چین به‌چشم می‌خورد. «جاناتان لو» ۴۴ ساله در سال ۲۰۰۰ میلادی وارد Alibaba شد و تا سال ۲۰۰۴ پست‌های مدیریتی اصلی شرکت از جمله مدیر فروش منطقه جنوب چین را برعهده داشت. او در سپتامبر ۲۰۰۴ یک شرکت زیرمجموعه با نام Alipay را تاسیس کرد و مدیریت آن را در اختیار گرفت.
  • تغییرجهت معاملات مسکن؟

    فرید قدیری دبیر گروه مسکن تعداد قراردادهایی که در نیمه اول امسال برای خرید و فروش واحد مسکونی در بنگاه‏های املاک شهر تهران تنظیم و صادر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۸درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین کل معاملات مسکن (شامل خرید و اجاره و پیش‏خرید) نیز در همین مدت از رشد ۵۴درصدی برخوردار شد. این میزان تغییر در حجم معاملات مسکن طی نیمه اول امسال آن هم در شرایطی که خرید آپارتمان در یک سال ۹۲ در رکود قرار داشت و معاملات مسکن تا ۴۴درصد در سال گذشته افت کرد، نشان می‏دهد هم‏اکنون شرایط بازار عوض شده است.
  • آنچه «علی‌بابا» می‌آموزد

    آموزگار زبان انگلیسی که حتی حاضر شده بود به کار به‌عنوان کارگر در مجموعه رستوران‌های کی‌اف‌سی رضایت دهد، ولی به‌علت قد و قامت کوتاه در مصاحبه شغلی رد شده بود، اکنون به یکی از نمادهای تحول در اقتصاد جهان تبدیل شده است. «جک ما» که نام «علی‌بابا» را از کارتونی به نام «علی‌بابا و چهل دزد بغداد» به عاریت گرفته بود، اکنون این نام را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برندهای‌بین‌المللی در جهان به ثبت رسانده است. این شرکت که طبق معمول از تقلیدهای چینی نشات گرفته است، ۱۵ سال پیش در آپارتمان شخصی «جک ما» تاسیس شد تا نقش شرکت «ای‌بی» را در چین ایفا کند.
  • زمستان روسی در خانه‌‌ اروپایی‌ها

    ناپلئون و هیتلر هر دو در جنگ و در جریان کشورگشایی‌هایشان در اروپا، تسلیم زمستان سخت روسیه شدند. اکنون ولادیمیر پوتین قصد دارد گوشه‌ای از سرمای زمستانی روسیه را به اروپایی‌هایی بچشاند که قصد رویارویی با او در سرزمین اوکراین را دارند. در روزهای اخیر و درحالی‌که هنوز اروپا سرخوش گرمای تابستان و خنکای پاییز است، روسیه کمی پیچ جریان گاز را پیچانده و فشار آن را در لوله‌هایی که گاز روسیه را به سمت اروپا می‌برند پایین آورده‌ است. در نتیجه این حرکت، فشار گاز اوکراین، لهستان، اتریش و اسلواکی کم شده‌است.
  • کنسرت گروه کامنت

    گروه کامنت فردا جمعه کنسرتی را در تهران برگزار می‌کند، اما استقبال از کنسرت این گروه و فروش تمامی بلیت‌ها در کمتر از ۲۴ ساعت باعث شد تا اجرای آنها تمدید شود. این گروه قرار است ۱۷ مهرماه هم در سالن اریکه ایرانیان در دوسانس روی صحنه بروند. کیان پورتراب، نیما رمضان، اشکان آبرون، آرین کشیشی و بردیا امیری در این برنامه گلچینی از آثار قدیمی و قطعات آلبوم «رفته از دست» را اجرا خواهند کرد. آنگونه که اعضای گروه می‌گویند قرار نیست به سمت برگزاری کنسرت‌های متعدد در سانس‌های زیاد بروند. اولویت آنها پس از تهران، اجرا در شهرستان‌ها است و در شهرهای مختلف برنامه خواهند داشت و بعد می‌خواهند روی تولید آثار جدید متمرکز شوند.
  • وقت پایان ویلاداری دولت

    تا همین چند سال پیش سفر به استان‌های شمالی کشور به معنی قطعی دیدن دریا بود، اما این روزها یافتن ساحلی که در اختیار سازمان یا نهادی خاص نباشد و همگان حق استفاده از آن را داشته باشند، دشوار است. در حالی که ساخت‌وساز در حریم ۶۰ کیلومتری سواحل دریا ممنوعیت قانونی دارد، اما ساخت‌وساز‌ها در این محدوده نه تنها محدود نشده است؛ بلکه با سرعت زیاد پیش می‌رود و از ویلاسازی به سمت برج‌سازی در سواحل دریا تغییر چهره داده است.
    دهه ۶۰ را شاید بتوان آغاز موج تصرف سواحل دانست؛ زیرا در آن زمان به‌دلیل پیشروی آب دریا این موضوع به چشم نمی‌آمد.
  • سایه روشن‌های اقتصادی سالمندی

    مهدی باسخا دانشجوی دکترای‌اقتصاد‌سلامت بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، دو دهه است که آثار ریز و درشت سالمندی جمعیت را در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی خود تجربه کرده‌اند. اما امروزه این پدیده مختص کشورهای با سطوح بالای درآمدی نیست و کشورهای در حال توسعه نیز پای در این مسیر گذاشته‌اند، اما طی این مسیر برای کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران، به سهولت آنچه کشورهای توسعه یافته تجربه کرده اند نخواهد بود. دلایل مختلفی می‌توان برای این مهم ذکر کرد. اولین دلیل اینکه، ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه نتوانسته است در طول دهه‌های گذشته به سطوح بالای درآمد سرانه دست یابد.
  • رونق در بازار مسکن؟

    درحالی‌که تغییرات ماهانه معاملات در نیمه اول ۹۳ به جز اردیبهشت و شهریور، حالت کاهشی داشته است؛ اما آمارها حکایت از رشد نزدیک به ۲ برابری در معاملات خرید مسکن طی نیمه اول امسال می‌کند. به عبارت دیگر، در نیمه اول امسال، شیب منفی قیمت مسکن موجب شده معاملات مسکن مثبت شود، به‌گونه‌ای که با کاهش ۷/۰درصدی میانگین قیمت واحد مسکونی در تهران در نیمسال ۹۳، حجم خرید آپارتمان طی همین مدت ۸۸درصد نسبت به نیمسال۹۲ افزایش پیدا کرده است. .
  • پاورقی

    «پاورقی» عنوان برنامه‌ای است که مانند شیوه پاورقی در مطبوعات و نشریات، پاورقی و حواشی مهمتر از متن خبرها را که امکان ارائه آنها در متن اصلی و بخش‌های رسمی خبری وجود ندارد پوشش می‌دهد. این برنامه، خبرهای روز ایران و جهان در ۶ حوزه خبر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی- هنری و ورزشی را در ساختار تلویزیونی ارائه می‌کند. «پاورقی» با رویکرد فعالیت در حوزه ژورنالیسم تلویزیونی به شکلی پشت صحنه فعالیت تحریریه یک مجله خبری را به تصویر می‌کشد که با بهره گرفتن از گونه مستند نمایشی در قاب تلویزیون (Rreality Show) خبرها را اطلاع‌رسانی می‌کند.
  • رفاه و سلامت سالمندان کشور چالش‌ها و راهکارها

    دکتر مهشید فروغان متخصص روانپزشکی- فلوشیپ روانپزشکی سالمندان آخرین آمار جمعیتی گزارش شده در کشور در سال ۱۳۹۰ نشان داد که بیش از ۲/۸ درصد از جمعیت ۷۰ میلیونی کشور، یعنی حدود ۶ میلیون نفر را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند. پیش بینی‌های جمعیتی حاکی از آن است که طی دو دهه آینده این جمعیت تا دو برابر افزایش خواهد یافت. ارائه خدمات بهداشتی- درمانی- توانبخشی و رفاهی به این عده کار آسانی نخواهد بود، به‌ویژه آنکه می‌دانیم با افزایش سن بر میزان بیماری‌های مزمن و ناتوان‌کننده‌ای چون آرتروز، سکته‌های مغزی و بیماری الزایمر که نیازمند مراقبت‌های خاص و مستمر هستند افزوده می‌شود.
  • پرواز ۱۳۲ کیلومتری هواپیمای کاغذی

    مسابقه هواپیماهای کاغذی، یکی از فعالیت‌هایی است که در کشورهای توسعه‌یافته مثل آمریکا در مدارس راهنمایی و دبیرستان برگزار می‌شود. این مسابقه زمینه‌ای را برای ساخت هواپیماهای پیشرفته‌تر با استفاده از کاغذ فراهم کرده است. به این ترتیب، براساس تازه‌ترین اخبار، هواپیمایی کاغذی ساخته شده است که تا ارتفاع نزدیک به ۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرواز کرده و به لایه استراتسفر رسیده است. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد پس از رسیدن به این ارتفاع، هواپیمای مزبور به آرامی پایین آمده است و در این مدت حدود ۱۳۲ کیلومتر مسافت را طی کرده است.
  • احترام فیل‌ها به مردگان

    فیل‌ها رفتار ویژه‌ای هنگام سوگواری برای مردگان انجام می‌دهند که نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای است که آنها برای مفهوم مرده قائل هستند. آنها در اطراف فیل مرده می‌ایستند و برای زمان‌های طولانی سکوت می‌کنند. آنها بدن فیل مرده را بو می‌کشند، او را نوازش می‌کنند و حتی در برخی موارد، یک استخوان یا عاج فیل را همراه گروه خود می‌برند. همچنین، مادری که فرزند تازه‌ به دنیا آمده‌اش را از دست می‌دهد، روزها کنار جنازه او باقی می‌ماند. تحقیقات نشان می‌دهد این مادران پس از مدتی افسردگی می‌گیرند، آهسته راه می‌روند و به سختی می‌توانند همراه سایر افراد گروه خود حرکت کنند.
  • معافیت ۵ ساله معاینه فنی خودرو لغو می‌شود

    سال تحصیلی جدید درشهر تهران با هوای ناسالم آغاز شد. این درحالی است که عامل ۸۰ درصد آلایندگی‌های کلانشهرها وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی هستند. سه سال پیش بود که خبرمعافیت پنج‌ساله خودروها ازگرفتن معاینه فنی مطرح شد. قانونی که بعد از تصویب آن تازه نمایندگان مجلس را به این فکر انداخت که چرا با تصویب آن تمامی تلاش‌های سال‌های اخیر خود را برای کاهش آلودگی هوا در تهران و سایر شهرها و کلانشهرهای کشور به هدر دادند و کارشناسان محیط‌زیست و مدیران شهری این قانون را یکی از اشتباهات تاریخی مجلسیان بر شمردند.
  • نمایش کودک - ۱۰ مهر ۹۳

  • صندوق‌های در آستانه سالمندی

    اسماعیل گرجی‌پور کارشناس ارشد بیمه‌های اجتماعی گرامیداشت روز جهانی سالمند (۹ مهرماه برابر با اول اکتبر) بهانه‌ای شد تا با نگاهی به این دوران از منظر بیمه‌های اجتماعی نکاتی هر چند کوتاه و مختصر را یادآور شویم. بازنشستگی یا استفاده از مستمری در دوره پیری یکی از وقایع مورد حمایت در نظام بیمه‌های اجتماعی است. در قرن نوزدهم گذران زندگی فرد و اعضای خانواده تحت تکفل وی در دوره سالمندی یکی از مسائل و دغدغه‌های عمده بوده است؛ زیرا دریافتی آنها بابت مزد به سختی تکافوی زندگی روزانه آنها را می‌کرد؛ از این رو قادر به پس‌انداز به‌منظور تامین زندگی خود در دوره پیری نبودند.
  • گفت‌وگوهای پولی را ممنوع نکنید

    مهم نیست پول زیادی دارید یا خانواده‌ای کم‌درآمد هستید. واقعیت این است که پول موضوع ساده‌ای برای گفت‌وگو نیست. نحوه مواجهه شما با مساله پول در خانواده اغلب نسبت مستحکمی با سایر مسائل احساسی در زندگی خانوادگی شما دارد. اغلب تنش‌های مالی بیشتر از آنکه درخصوص یک بحران واقعی مالی باشند در زندگی روزمره و در جریان احساسات روزمره افراد رخ می‌دهند. نحوه رابطه شخصی هر فرد با پول نیز تاثیر مهمی در نحوه مواجهه او با بحران‌های مالی و روابط عاطفی وی دارد. زمانی که همسر یا فرزندان یا والدین شما نحوه مواجهه متفاوتی نسبت به شما درخصوص مسائل مالی دارند، کنترل امور مالی سخت تر می‌شود و تنش و اختلاف نظر به حد اعلا می‌رسد.
  • داستان موفقیت علی‌بابا؛ کلید گنج پنهان

    این روزها دنیای اینترنت پر است از کولاکی که شرکت علی‌بابا در حوزه تجارت الکترونیک به پا کرده است. این شرکت چینی با عرضه سهام خود به بازار بورس نیویورک به یکی از خبرسازترین شرکت‌های حال حاضر تبدیل شده است. سهام این شرکت برای اولین بار جمعه گذشته به بورس عرضه شد و در همان ابتدا، تقاضا برای خرید سهام این شرکت چینی برابر ۲۱. ۸ میلیارد دلار بود. همین تقاضای بالا باعث شد ارزش سهام این شرکت فعال در بخش تجارت الکترونیک در روز نخست با ۳۸ درصد افزایش روبه رو شود. این روزها «علی‌بابا» به محبوب‌ترین مقصد برای خریدهای اینترنتی تبدیل شده است.
  • آیا آماده هستید؟

    موارد اضطراری زندگی نیازمند آمادگی و برنامه‌ریزی پیچیده و پیشرفته هستند. گام اول که ممکن است ساده نیز به نظر برسد این است که مدارک، اسناد و کاغذهای مربوط به هر اقدام ضروری را همراه خود داشته باشید و ارتباطات ضروری با افراد مهم در پروسه آماده‌سازی را برقرار کرده باشید. آیا شما مکان مناسبی برای هرکدام از اسناد مورد‌نیاز خود در نظر گرفته‌اید. آیا به شخص دیگری گفته‌اید که این اسناد مهم و ارزشمند را کجا نگه می‌دارید تا در مواقع ضروری به آنها دسترسی پیدا کنید؟ آیا شما خواسته‌هایتان درخصوص موارد بسیار خصوصی‌ نظیر اینکه خواهان چه ترتیبی برای امور پس از مرگ تان هستید را با کسی در میان گذاشته‌اید؟ بسیاری موقعیت‌های اضطراری و اورژانسی نیازمند اقدامات شما در حال حاضر هستند، بدون این اقدامات در زمان حاضر شما در آینده با مشکل روبه‌رو خواهید شد.
  • چطور از فضای رایگان ذخیره ابری استفاده کنیم؟

    با افزایش حجم اطلاعات و نیاز به انتقال یا ذخیره آنها خدمات و امکانات مختلفی ابداع و ارائه می‌شوند. با این حال اما سرویس‌های رایانش ابری یا ذخیره‌سازی ابری در سال‌های اخیر تحول بزرگی در این عرصه ایجاد کرده و با استقبال خوبی از طرف کاربران مختلف مواجه شده‌اند. به این ترتیب است که در سال‌های اخیر بازار سرویس‌ها و خدمات ابری رونق زیادی گرفته و رقابتی شده است، تا جایی که شرکت‌های مختلف سعی دارند سرویس‌های بهتر و فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار کاربرانشان قرار بدهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را به خود اختصاص بدهند.
  • اینستاگرام - ۱۰ مهر ۹۳

    مجتبی سرانجام پور عکاسی با تلفن همراه یکی از ابزارهایی است که طی ۵-۴ سال اخیر جایگاه ویژه‌ای در دنیا به دست آورده است و طرفداران بسیاری دارد. از بین این طرفداران عده‌ای آن را به شکل کاملا حرفه‌ای دنبال می‌کنند و از آن به مثابه وسیله‌ای کاملا کارآمد و کاربردی استفاده می‌کنند تا بتوانند تصاویری زیبا خلق کنند. در این صفحه سعی داریم تا هر شماره به معرفی یکی از این عکاسان بپردازیم و مروری کوتاه بر عکس‌های آنان داشته باشیم. دن کریستیا
    دن کریستیا طراح و عکاس اهل تورنتو کانادا و یکی از اعضای گروه بین الممللی تاینی کالکتیواست که تمرکز اصلیشان بر روی عکاسی با موبایل است.
  • کنسرت ها - ۱۰ مهر ۹۳

  • راز سقوط آنتونف

    می‌گویند جعبه سیاه که رمزگشایی شود، دلایل سقوط مشخص می‌شود حالا در چهل‌ونهمین روز سقوط هواپیمای آنتونف ۱۴۰ در حوالی شهرک آزادی تهران که ۳۹ نفر کشته و ۹ نفر مجروح به همراه داشت، رئیس سازمان هواپیمایی علت اصلی وقوع سانحه را دو عامل دانسته: یکی خطای خلبان و دیگری خاموشی موتور هواپیما. به گفته وی، یکی از دلایل از کار افتادن موتور گرمای شدید آن روز بود، به طوری که در ۱۹ مرداد ساعت ۹ صبح دما به بیش از ۳۸ درجه رسیده بود. .
  • آیا می‌خواهید کسب‌وکارخودتان را راه بیندازید؟

    مترجم: آوا کشاورز مالک یک کسب‌وکار بودن، در یکسال و نیم اول آن حتی طبق گفته کتاب‌ها هم دردسرهای بزرگی به همراه دارد و اگر به جای مالک، موسس کسب‌وکار هم باشید، این دردسرها بیشتر می‌شود. اینکه آگاهی از مشکلات من شاید بتواند به بقیه کمک کند که همان مسیر را راحت‌تر طی کنند، کمی عجیب به نظر می‌آید.
    مسیری که من طی کردم تا کسب‌وکارم از دفتری در آشپزخانه منزلم به دفتری حقیقی با تیمی ۲۰ نفره ارتقا یابد، آموخته‌های زیادی برای من به همراه داشته است.
    امیدوارم درس‌های آموخته من، بتواند به فرد دیگری هم که می‌خواهد همین مسیر را طی کند، کمک کند.
  • سریع‌ترین هشت‌پای ساخته بشر

    به‌دنبال توسعه علم روباتیک و کاربردهای فراوانی که این ساخته‌های دست بشر پیدا کرده است، برخی گروه‌های تحقیقاتی در حال ساخت روبات‌هایی هستند که در آب حرکت می‌کنند. در این رابطه، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز، امکان حرکت سریع آنها درون آب است.
    بر این اساس، محققان با الهام‌گیری از هشت‌پا، نوعی روبات طراحی کرده‌اند که سرعت بسیار بالایی در آب دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این روبات توانسته است با سرعت ۱۸۰ میلی‌متر بر ثانیه حرکت کند.
    به گفته محققان، این پیشرفت چشمگیری است که در میان روبات‌های آبی صورت گرفته است و علت این امر استفاده از ماده‌ای سیلیکونی است که وزن پایینی دارد.
  • اظهارات نابخردانه!

    هنوز چند ساعت از پایان ۳۵ سال رابطه سرد میان ایران و انگلیس نگذشته بود که دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور در نطق سالانه خود در سازمان ملل متحد ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و تحول تاریخی در رابطه دو کشور را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. این اشتباه کامرون موجب شد تا فشار تندروها بر روی رئیس‌جمهور محبوب دولت یازدهم آنقدر زیاد شود که منتقدان سیاست خارجی، دیگر دیدارهای موفق روحانی با سایر سران ارشد کشورهای دیگر را نبینند. .
  • دعوای دو کیا

    ماجرای دعوای غیابی حاتمی‌کیا و کیارستمی بالاخره پای مسوولان سینمایی را هم وسط کشید. ایوبی با تاکید بر اینکه جملات توهین‏آمیز درباره دفاع مقدس از سوی کیارستمی فقط نقل شده و نظر خودش نیست، گفته با او صحبت کرده و کیارستمی با تمام وجودش به دفاع مقدس عشق می‏ورزد. پس از آنکه حاتمی‌کیا، کیارستمی را متهم کرد که در سال‌های جنگ به دنبال دفترچه مشقش رفته است، کیارستمی هم در واکنش گفت که فیلم‌های وی تنها مخصوص یک دوره زمانی بوده و ماندگار نیست. .
  • عکس خبری - ۱۰ مهر ۹۳

  • خطوط قرمز بورس تهران

    حمزه بهادیوند چگینی دبیر گروه بورس پایان یافتن مذاکرات نیویورک بورس تهران وارد فاز جدیدی از انتظار و مشاهده شده که براساس آن پیش‌بینی می‌شود در دو هفته آینده وزن اثرگذاری دو مقوله هسته‌ای و گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی در روند حرکت بازار افزایش قابل‌توجهی یابد و مسیر زیگزاگی کنونی که در دامنه نوسانی محدود صورت گرفته را پایان دهد. باکارشناسان معتقدند واکنش بازار سهام کشور به نتایج اخیر در موضوع هسته‌ای بسیار معقول بوده و آثار ناشی از هیجان در این بازار دیده نمی‌شود و از طرف دیگر گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها قادر به تغییر فضای معاملات در هفته‌های پیش رو و ایجاد انگیزه در خریداران است.
بیشتر