شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه

  • جایزه صادراتی۱۰۰میلیاردتومانی

    دولت تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان را برای پرداخت جوایز صادراتی مصوب کرده که اولویت با صنایع‌«های‌تک» و با ارزش افزوده بالا است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر گفت: واحدهای تولید داخل همه دنبال رونق اقتصادی هستند و تلاش دولت نیز رفع کمبودهاست و در این میان، وزارت صنعت، معدن و تجارت از مخترعان، صنعتگران و نوآوری‌های آنها حمایت می‌کند.
    نعمت‌زاده گفت: حمایت‌های معنوی از قبیل حمایت از مخترعان و رفع مشکلات مالی را با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای پیگیری می‌کنیم.
    وی افزود: مرجع رسمی اعلام آمار و اطلاعات، بانک مرکزی و مرکز آمار هستند که به نظر می‌رسد اعلام رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی و به‌ موازات آن، رشد صنعت و معدن درست است و البته این آمار مقایسه‌ای میان سه‌ماهه ابتدای امسال با سه‌ماهه سال گذشته است.
  • حمایت‌ها؛ مهم‌ترین ابزار سیاست‌گذاری دولت‌ها برای تشویق و ترویج صادرات

    رضا ایمانی مدیر عالی گروه کارخانجات مقصود همسوسازی جریان تولید و صادرات، مهار بازار نفت، جایگزینی سایر اقلام کالایی و هدایت درآمدها به سوی محصولات کشاورزی، صنعتی و خدماتی، نیازمند عزم ملی و برنامه‌های منطقی اقتصادی است. آنچه شعار وزارت صنایع از چند سال پیش بود و وزیر در برنامه‌های خود هنگام اخذ رای اعتماد نیز به آن اشاره کرد، تولید صادرات‌محور به عنوان یکی از کامل‌ترین و درست‌ترین محورهای سیاست‌گذاری در تولید ملی است. اما رسیدن به این نقطه ایده‌آل ملزوماتی دارد و ابزار اصلی تولید با محوریت آن چیزی نیست جز اجرای قانون مزیت نسبی.
  • تک‌ماکارون؛مورد اعتماد مشتری، موفق در عرصه صادرات

    تک ماکارون نامی آشنا برای خانواده‌های ایرانی است. کیفیت و تنوع محصولات تک، باعث جلب اعتماد مشتریان داخلی شده و در بازار صادرات نیز جایگاهی خاصی در منطقه و سایر کشورهای جهان پیدا کرده است. در یک سال اخیر، شرکت تک ماکارون طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته موفق شده تا ۹۰ درصد ظرفیت اسمی خود تولید داشته باشد و از همان ابتدا با توجه و تمرکز بر بازارهای صادراتی، محصولات خود را بر اساس استانداردهای روز اروپا تولید کرده است. علی محمد صادقیان نایب رئیس هیات مدیره و مدیر بازرگانی شرکت تک ماکارون در گفت و گو با دنیای اقتصاد، از موفقیتهای شرکت و اینکه این دستاوردها چگونه حاصل شده است، می‌گوید.
  • خروج ازرکود بدون بخش خصوصی امکان پذیر نیست

    معاون اول رییس جمهوری گفت: در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۳ صادرات غیرنفتی بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است و امیدواریم در آینده شاهد رشد اقتصادی کشور باشیم. اسحاق جهانگیری افزود: اکنون در شرایط ویژه اقتصادی قرار داریم و با کارهای ویژه‌ای که دولت انجام داده است تورم، در پایان امسال کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود و در سال‌های آینده نیز این روند باید ادامه یابد.
    معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که خروج از رکود بدون بخش خصوصی امکان پذیر نیست، اظهارداشت: اکنون اقتصاد کشور تحرک یافته و در حال رونق یافتن است.
  • تشویق صادرکنندگان واقعی بهادادن به تولیدکنندگان صادراتی

    همسویی تولید و صادرات جهت افزایش صادرات کالاهای صنعتی نیازمند یکسری اقدامات در داخل و خارج از کشور است . در بعد خارجی، بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دیگر موثرترین عامل رشد صادرات به بازار آنها خواهد بود . مادامی که نتوانیم با کمک روابط سیاسی مان موانع اقتصادی را رفع کنیم انتطار رشد صادرات بیهوده است . دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی وپوشاک ایران، در گفت و گو با دنیای اقتصاد این مطلب را اعلام کرد و گفت: در سالهای نه چندان دور محصولات نساجی و پوشاک ایران تمام بازارهای آسیای میانه را قبضه کرده بود، اما ترکیه به لطف لابی‌های قدرتمندش و انعقاد قراردادهای تعرفه ترجیحی براحتی صادرکنندگان ما را کنار زد .
  • مشکلات توسعه صادرات اززبان توسعه صادرات

    بانک توسعه صادرات بنا به ضرورت وجود یک نهاد مالی برای تامین مالی صادرات غیرنفتی و ایفای نقش بانک صادرات-واردات در کشور تاسیس شد. این گروه از بانکها در جهان به عنوان "اگزیم بانک" شناخته می شوند. اوایل دهه هفتاد شمسی، این بانک با سرمایه ۵۰ میلیارد ریال که توسط پنج بانک دیگر فراهم شده بود، به عنوان یک بانک تخصصی پا به عرصه شبکه بانکی کشور گذاشت. این بانک مجری سیاست‌های دولت در تأمین مالی و تسهیل صادرات کشور و گسترش مبادلات تجاری بین‌المللی است. درخصوص اهم فعالیتهای این بانک طبق اساسنامه آن باید گفت، این بانک علاوه بر تامین مالی قبل و بعد از صدور کالا و تأمین منابع لازم برای خرید کالاهای سرمایه‌ای صنعتی به منظور تولید فرآورده‌های صادراتی، اقداماتی چون تأمین منابع لازم برای ورود مواد اولیه به ماشین‌آلات، تجهیز منابع مالی ناوگان‌های حمل و نقل زمینی، دریایی،‌ ترانزیت، تخلیه، بارگیری و یا صادرات مجدد را انجام می دهد.
  • نقش گمرک و سیستم بانکی در رشدو توسعه صادراتی

    گمرکات ایران باید پروسه کاملی را تدوین کنند که صادر کنندگان بتوانند آن بخش از مواد اولیه را که باید از خارج از کشور وارد کنند، به سرعت و بدون پرداخت عوارض و در قبال ضمانتنامه‌ها و تعهدنامه‌های مورد قبول گمرک ترخیص کرده و پس از صادر نمودن کالا ضمانتنامه و یا مبالغ پرداختی خود را به سرعت دریافت نمایند. جمشید بردبار، مدیر عامل شرکت الکترونیک افزارآزما در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد با اعلام مطالب فوق افزود: این شرکت با سی و پنج سال سابقه تحقیق و تولید تجهیزات آزمایشگاهی و اندازه گیری الکترونیک و مخابرات، از سال ۱۳۸۰ همکاری خود را با وزارت نیرو آغاز کرد و با خرید تجهیزات آزمایشگاه و تست‌های استاندارد مربوط به کنتورهای دیجیتال و ماشین آلات خط تولید کنتورهای دیجیتال با ظرفیت یک میلیون و هفتصد هزار دستگاه، اقدام به تولید کنتورهای مورد نیاز وزارت نیرو برطبق استانداردهای بین المللی و همچنین مشخصات تعیین شده توسط شرکت توانیر در مدلهای مختلف نموده است.
  • صادرات هنوز بوی نفت می‌دهد

    در شش ماه نخست سال جاری حجم تجارت خارجی ایران از مرز ۴۹ میلیارد دلار گذشت. این برای نخستین بار در تاریح تجارت خارجی کشور است که در نیمه سال، حجم تجارت خارجی این رقم را پشت سر می‌گذارد. درنیمه نخست سال گذشته، حجم تجارت خارجی حدود ۴۰میلیارد دلار گزارش شده بود، این در حالی است که در نیمه نخست سال جاری، حدود ۱۰میلیارد دلار به این رقم افزوده شده است. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، با احتساب ارقام مربوط به صادرات خدمات فنی- مهندسی که حدود ۳میلیارد دلار پیش‌بینی شده، در مجموع می‌توان گفت حجم تجارت خارجی ایران ۵۰میلیارد دلار را پشت سر گذاشته است.
  • الزامات توسعه صادرات غیرنفتی برای دولت و صادرکنندگان

    رشد و توسعه صادرات غیرنفتی همواره به عنوان یکی از ابزارهای توسعه مطرح بوده و خواهد بود و از الزامات هر اقتصادی با هر حجم و اندازه‌ است. در کشور ما اما این الزام حیاتی‌تر و ضروری‌تر است، زیرا در شرایط رکود در اقتصاد به سر می‌بریم و بازارهای داخلی رونقی ندارد. برای اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی کشور بتوانند گردش مناسبی از نظر مالی داشته باشند چاره‌ای بجز عرضه کالاهای خود به بازارهای جهانی ندارند و این لزوم توجه به صادرات را دو چندان می‌کند. این مطالب را علیرضا حائری عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران، در گفت و گو با خبرنگار دنیای اقتصاد مطرح کرد و گفت: در شرایط کنونی که تأمین نقدینگی مشکل اصلی واحدهای صنعتی عنوان می‌شود، با فرض اینکه این نقدینگی که بالغ بر حدود یکصد و پنجاه هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود تأمین گردد، چنانچه این بنگاه‌ها نتوانند کالای تولید شده خود را در بازارهای داخلی و یا خارجی به فروش برسانند، مشکل چندانی حل نشده و همچنان رکود دامن تولید را رها نکرده و انبار کارخانه‌ها، محلی برای حبس نقدینگی خواهد شد.
  • تجلیل از ۵۰ صادرکننده نمونه

    مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات امروز ۲۷ مهرماه با معرفی و تجلیل از ۵۰ صادرکننده نمونه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. به گفته حسین بروجردی مدیر روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در این مراسم که رئیس جمهور، برخی از وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی حضور دارند، از صادرکنندگانی که بر اساس سه معیار اساسی ارزش افزوده بالا، صادرات کالاهای‌های‌تک و صادرات خدمات فنی - مهندسی نمره قبولی سازمان توسعه تجارت را گرفته اند، تجلیل خواهد شد.
    وی افزود: این سه معیار در راستای سیاست‌های سازمان توسعه تجارت برای گسترش صادرات کالاها با ارزش افزوده بالا و جلوگیری از خام‌فروشی اتخاذ شده است.
  • چینی ایرانی در کیفیت و تنوع حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

    علی اکبر حسین زاده، مدیرعامل شرکت سپیده جام توس (گروه کارخانجات مقصود) انواع ظروف غذاخوری اگر چه درحال حاضر ظروف غذاخوری درانواع مختلف ملامین ،چینی ، سفال، سرامیک ، بلور، اوپال و. . . در بازار موجود است، با این حال ظروف چینی ، اوپال و سرامیک بیشترین مقبولیت را دارند . ظروف مسی،آلومینیومی و ملامین به دلیل غیر بهداشتی بودن تقریبا از گردونه ظروف غذاخوری خارج شده اند و ظروف سفالی هم بیشتر جنبه تزئینی دارد. در این میان ظروف سرامیکی برای غذاخوری مناسب اند و تحمل بالایی در برابر حرارت دارند. بعضی از آنها قابلیت استفاده در مایکروفر را نیز دارند .
  • سد و نیروگاه سنگ توده ۲ نمونه‌ای موفق از صادرات خدمات فنی - مهندسی

    ابراهیم عبدالله زاده هنوز مدت زیادی از روزگاری که بخش عمده صادرات ایران را نفت خام، فرش، پسته و زعفران تشکیل می داد، نگذشته است. اما چند سالی است که محصولات و طرح‌های جدیدی به سبد صادرات ایرانی‌ها به خارج از کشور وارد شده که از جنس دانش و فن هستند و مایه افتخار و سربلندی ایرانیان. این محصولات و طرح‌های جدید، ساخته و پرداخته هوش و توان علمی و فنی مهندسان و کارشناسان ایرانی اند و خارجی‌ها را به تحسین و شگفتی وا می دارند. «سد و نیروگاه سنگ توده ۲» به عنوان نخستین سد و نیروگاه ایرانی در تاجیکستان، یکی از این طرح‌هاست؛ طرحی که به عنوان یک نمونه موفق از صادرات خدمات فنی - مهندسی شرکت فراب به کشور تاجیکستان، هم اکنون به نمادی برای همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و تاجیکستان تبدیل شده است.
  • تحریم‌های روسیه و استقبال کشورهای منطقه بازار بالقوه بزرگی برای صادرات ایران ایجادکرده است

    رئیس دفتر رئیس جمهور، یکی از راه‌های ایجاد اشتغال مفید را صادرات ذکر کرد و گفت: با این کار به وسیله پول مردم کشورهای دیگر اشتغال ایجاد کرده‌ایم و خوشبختانه یکی از نتایج دیپلماسی فعال به ویژه به همسایگان این است که امکانات صادراتی‌مان در حال افزایش است. محمد نهاوندیان افزود: الان در بازار عراق تقاضای بسیار زیادتری از گذشته برای مواد غذایی، مصالح ساختمانی و انواع کالای ایرانی وجود دارد و در روسیه هم به علت دعوای تحریمی بین این کشور و اتحادیه اروپا، بازار بزرگ بالقوه‌ای برای صادر کنندگان مواد غذایی به وجود آمده است.
  • با اطمینان بسازید

    هرکه را فکر بلند و همت عالی بود دان که آن همت عالی اثر همت اوست (مولوی) همت و تلاش ایرانیان و کار شبانه روزی آنان باعث گشایش اولین کارخانه فولادسازی خاورمیانه در ایران شد و در سال ۱۳۵۰ تولید فولاد در ذوب آهن ایران آغاز شد. تولید انواع محصولات ساختمانی با نگرش تنوع و نوآوری و تحت سختگیرانه ترین نظارت‌ها و استانداردهای ملی و جهانی، محصولاتی با کیفیت واقعی و قابل اتکا را به بازارهای ایران و سایر نقاط جهان عرضه نمود. آموزش متخصصین صنعتی مورد نیاز دیگر صنایع نیز این مجتمع عظیم صنعتی را به مادر صنعت ایران و دانشگاه عملی و مرکز کارآموزی کشور، شهره کرد.
  • گروه توسعه معادن روی ایران در یک نگاه

    معرفی شرکت شرکت توسعه معادن روی ایران (سهامی عام) براساس تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۱۳۷۶ کشور و به منظور اجرای پروژه‌های توسعه صنعت روی تأسیس گردید. در دی ماه ۱۳۷۶ با تشکیل کمیته راهبری توسط وزارت معادن و فلزات وقت عملاً تلاش و فعالیت جهت تشکیل شرکتی به صورت سهامی عام به منظور ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید روی به میزان یکصد هزار تن در سال آغاز گردید و با جلب مشارکت ۲۷ نهاد ملی و منطقه‌ای به عنوان هیأت مؤسس و با اخذ تأییدیه از اداره ثبت زنجان در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۷۶ نسبت به عرضه سهام به عموم مردم ایران اقدام شد .
  • چشم انداز صادرات روانکار با برند ایرانی

    ملیحه ابراهیمی شرکت نفت سپاهان در حالی عنوان صادر کننده نمونه کشوری در سال ۹۳ را به خود اختصاص داده است که سال گذشته نیز موفق شد با فروش یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان روانکار، رتبه اول فروش و صادرات روانکارها را از آن خود کند. سپاهان به عنوان یک برند صادراتی در حوزه روانکارها، سالهاست که نامی شناخته شده است. نفت سپاهان همچنین موفق شد تا عنوان واحد نمونه کیفی استاندارد کشور در سال ۹۲ را به مجموعه افتخارات خود بیافزاید. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در گفتگو با دنیای اقتصاد با تاکید بر اینکه تلاش این مجموعه برای حفظ رتبه «برترین شرکت صادراتى است» اظهارکرد: برنامه ریزی‌های نفت سپاهان براى دستیابى به کیفیت برتر و سوددهى بیشتر است.
  • اقتصاد ایران نمی‌تواند با تنش رشد کند

    با کنترل و کاهش تورم داخلی و حمایت از تولید صادرات محور، عدم اتکا به درآمدهای نفتی و خام فروشی، همسو کردن بانک‌ها با اهداف تولید و صادرات، اعطای مشوق‌های بانکی، شناور کردن نرخ ارز به جای تثبیت تصنعی آن و. . . می‌توانیم از این وضعیت بیمارگونه اقتصادی رها شویم. این موارد چکیده صحبت‌های رضی میری، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران و عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران ، در گفت و گو با دنیای اقتصاد است. توجه به این گفت و گو برای علاقه مندان مباحث اقتصادی خالی از لطف نیست.
  • اوج‌گیری «نفت پاسارگاد» درکسب بازارهای صادراتی

    "انعقاد بزرگترین قرارداد فروش قیر کشور"، "برگزاری کنفرانس بین المللی قیر آبانماه در تهران"،" فراهم سازی فضا برای تشکیل اوپک قیری"، "تلاش برای راه اندازی موسسه‌ای برای تعیین کیفیت قیر در کشور" و "برنامه ریزی برای بازیابی بازارهای جهانی " اقداماتی است که در کمتر از یکسال گذشته از سوی مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد اجرا یی شده و یا در حال انجام است. محسن دلاویز که ایده رهبری قیر منطقه را در سر دارد با زمینه سازی فضایی برای انعقاد قراردادهای بلند مدت این مجموعه با کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی به دنبال معرفی قیر باکیفیت ایرانی به دنیا و کسب مداوم بازارهای صادراتی است.
  • صندوق، ضربه‌گیر شوک‌های صادراتی است

    وجود ریسک‌های سیاسی و تجاری در صادرات، همواره صادرکنندگان را به سوی جایگاهی که این ریسک‌ها را کاهش دهد، سوق داده است؛ چرا که تحقق هر یک از این ریسکها موجب عدم وصول وجه کالا و خدمات صادره از سوی آنها می‌شود. عدم وصول به موقع مطالبات از خریداران خارجی در اغلب اوقات صادرکننده را در تنگنای مالی قرار داده و در نتیجه باعث ناتوانی وی در ایفای تعهدات مالی اش به اعتباردهندگان داخلی و گاهی اوقات منجر به ورشکستگی کامل وی می‌شود. برای کاهش این ریسک‌ها، دولت‌ها اقدام به ایجاد شرکت‌های بیمه اعتبار صادراتی می‌کنند تا درواقع به افزایش صادرات غیرنفتی کشورشان کمک کرده باشند.
  • رشد ۳/۱ درصدی تجارت جهانی در سال ۲۰۱۴

    سازمان تجارت جهانی پیش بینی خود از رشد تجارت در جهان طی امسال و سال آینده را کاهش داد و اعلام کرد: ادامه درگیری ها در خاورمیانه و اوکراین و بحران ابولا بزرگترین تهدیدات بر تجارت جهانی در دوره کوتاه مدت هستند. این نهاد بین المللی پیش بینی کرد که تجارت جهانی در سال جاری میلادی تنها ۳. ۱ درصد و در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۴ درصد رشد داشته باشد. پیشتر سازمان تجارت جهانی رشد ۴. ۷ درصدی را برای مبادلات تجاری جهان طی امسال و رشد ۵. ۳ درصدی را برای سال ۲۰۱۵ پیش بینی کرده بود.
    بر اساس این گزارش، رشد کمتر از حد انتظار اقتصاد جهانی و افزایش ریسک های ژئوپلتیک از جمله عواملی هستند که به رشد تجارت در جهان ضربه می زنند.
  • هدف گذاری فولاد مبارکه برای صادرات ۵/۱ میلیون تن انواع محصولات فولادی به بازارهای جهانی

    مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: این شرکت با تولید ۵۰ درصد فولاد کشور، بزرگترین تولید کننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه است و با ظرفیت تولید سالیانه ۱۲ میلیون تن آهن اسفنجی بزرگترین شرکت تولید کننده آهن اسفنجی در جهان است. شرکت فولاد مبارکه شامل مجتمع فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سازی و نورد پیوسته سبا در شهرستان لنجان و مجتمع فولاد هرمزگان در بندرعباس سالیانه ۵/۷ میلیون تن تختال، کلاف گرم، کلاف سرد، کلاف گالوانیزه، کلاف ورق رنگی و کلاف ورق قلع اندود تولید می‌کند . سبحانی تصریح کرد: این شرکت دومین شرکتی است که در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است.
  • رشد ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی

    نامیدن روزی به نام روز ملی صادرات در تقویم ملی کشور نشان از اهمیت صادرات غیرنفتی و جایگاه آن در توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور دارد، تا جایی که دولت تدبیر و امید در بسته خروج از رکود خود با تأکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی، آن را به عنوان "پیشران اقتصاد ملی" نامیده و خود را در مسیر رفع موانع و محدودیت‌های صادراتی و ارائه تسهیلات برای گسترش هرچه بیشتر آن قرار داده است. حال که در آستانه هجدهمین روز ملی صادرات قرار گرفته‌ایم و پیش از این تجربه برگزاری هفده سال مراسم بزرگداشت این روز را در کارنامه اقتصاد کشور داشته‌ایم، فرصت مناسبی فراهم شد تا با ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت گفت‌وگویی ترتیب دهیم و از زبان او مهمترین مشکلات و موانع صادراتی، میزان صادرات غیرنفتی، لزوم برگزاری مراسم روز ملی صادرات، نقش بانک‌ها در توسعه صادرات و تفاوت سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم با دولت‌های پیشین را بشنویم.
  • اهمیت واقعی تولید و صادرات هنوز برای مسئولان روشن نشده است

    تشکل‌ها و اتحادیه‌های تجاری امروزه نقش موثر و جایگاه خاصی در اقتصاد کشورها و بهبود فضای کسب وکار دارند. تجربه نشان داده است که اقتصادهای توسعه یافته، بدون استفاده از ساماندهی فعالان اقتصادی در قالب تشکل‏های اقتصادی، به منظور تعامل بهتر جامعه و حکومت، موفق نبوده‏اند. تشکل‌ها یا اتحادیه‌های تجاری یا صادراتی نیز نهادهایی هستند متشکل از اعضای مختلف که در یک حوزه تخصصی خاص فعالیت کرده و دارای شخصیت حقوقی و مستقل هستند. این نهادها به صورت صنفی و غیرانتفاعی به نفع اعضای خود فعالیت می کنند. اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در سطح تجارت بین المللی در مقام واسطه ای بین تولیدکنندگان و کارخانه داران از یک سو یا مصرف کنندگان کالا و خدمات در بازارهای داخلی و خارجی از سوی دیگر فعالیت می کنند.
  • فعالان اقتصادی مانند تمام دنیا رتبه‌بندی شوند

    شرکت صنایع غذایی سحر از جمله واحدهای تولیدی است که همیشه کیفیت را در اولویت محصولات خود قرار داده و بر آن تاکید داشته است. این شرکت در شرایط بحرانی اقتصاد کشور توانست با مدیریت خردمندانه و با پشتکار و اراده لازم، موانع و مشکلات را پشت سر بگذارد و کسب وکار خود را رونق ببخشد. مسعود توتونچیان مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر در گفت و گو با دنیای اقتصاد از موانع پیش روی اقتصاد، مشکلات صنایع غذایی، نقش بانک‌ها و نرخ ارز سخن می‌گوید و در پایان پیشنهادات ارزنده‌ای برای عبور از بحران و غلبه بر موانع ارائه می‌دهد.
  • موج چهارم صادرات

    داریوش عباسی صادرات، این واژه آشناکه هر روز بر زبان سیاستمداران، اقتصاددانان و اصحاب رسانه در سپهر عمومی جاری می شود، در دهه‌های اخیر به موضوعی مهم و نمادین برای موفقیت کشورها تبدیل شده است، تا آنجا که صادرات در ذهن مخاطبان از شاخصهای مهم توسعه یافتگی و پیشرفت تلقی می گردد. آن زمان که مارکوپولو ونیزی مسیر راه ابریشم را از غرب تا چین به پیش برد، صادرات از سطح ملی و منطقه ای به مفهومی جهانی تبدیل شد و رفته رفته تجارت در گستره گیتی، بازار بزرگی را برای درآمدزایی و سلطه از طریق ارسال مصنوعات ایجاد کرد.
  • عدم حمایت، صنعت لنـت‌سازی کشور و پتانسیل صادراتی آن را نابود می‌کند

    عدم حمایت از صنعت لنت‌سازی کشور، موجب شده است، تولیدکنندگان این صنعت که تا چندی پیش در جاده صادرات این محصول قدم برمی‌داشتند، اکنون با گامهایی لرزان ضمن کاهش نیروی انسانی به بقاء خود فکر کنند. لوازم یدکی و قطعات ماشین، به ویژه لنت‌ ترمز، از جمله محصولاتی هستند که مستقیما با جان مردم سر و کار دارند و باید همیشه مورد نظارت دقیق دولت و مسئولان امر قرار داشته باشند. لنت ترمز از قطعات فوق ایمنی در وسایل نقلیه است که با توجه به نقش پر اهمیت آن در تامین امنیت حرکت، به خصوص در وسایل نقلیه با سرعت بالا، مشمول مقررات فنی و قانونی خاصی می‌شود که تامین ویژگی‌های تعریف شده استاندارد اجباری یکی از مهمترین آنهاست.
  • تاکنون حرکتهای تاثیرگذار چندانی ندیده ایم

    در صورتی که تولید و صادرات رونق پیدا نکند، چشم انداز خوبی برای اقتصاد کشورمان قابل پیش بینی نیست و باید همچون گذشته با فروش ثروت ملی ، بیش از پیش مدیون نسل‌های بعد باشیم . این بخشی از سخنان طاهر مهدویه مدیرعامل شرکت صادراتی مهدویه و شرکا در گفت و گو با دنیای اقتصاد است. این شرکت که از سابقه شصت ساله در تولید و صادرات خشکبار برخوردار است، در حال حاضر برای صادرات کشمش با بحران مواجه شده اما محصول خرمایش را به تمامی صادر کرده است. به گفته مهدویه، صادرات کشمش می‌رود که به عنوان یک فاجعه در تاریخ صادرات کشور ثبت شود.
  • انگیزه و زمینه توسعه صادرات غیرنفتی کشورمهیا گردد

    مظفر علیخانی سرپرست معاونت امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران برندسازی و صادرات
    *یکی از موضوعات مهم در حوزه اقتصاد، تولید، تجارت و صادرات موضوع برند، برندسازی و تبلیغ و ترویج آن است. برند گویای کیفیت، استاندارد و مطلوبیت کالاست. در دنیای امروز برندسازی سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود و مفهوم برند درآمدهای سرشاری را برای صاحب آن به ارمغان می‌آورد. زیرا مشتری در مقام عمل به جای کالا، برند را خریداری می‌کند و برای خرید برند پول می‌پردازد.

    بر همین اساس، یکی از چالش‌های حوزه صادرات فقدان برندهای محصول، بنگاه و ملی در سطوح داخلی و بین‌المللی است.
  • نقش اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی در توسعه صادرات غیرنفتی

    مهدی فتح الله عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از نهادهای مدنی، به عنوان حلقه‌های واسط بین دولت و جامعه به منظور تسهیل ارتباط، ارائه درخواست‌ها و مطالبات و نیز امر نظارت و پیگیری، از تجارب مثبت بشری در جوامع مختلف است که در قالب شوراها، احزاب و سندیکاها و نظایر آن نمایان می شوند. در حوزه اقتصادی نیز، تشکل‌ها همواره جایگاه خاصی دارند و می توانند فضای مساعدی برای تعامل مناسب و سازمان یافته بین بنگاه‌های اقتصادی و حاکمیت به وجود آورند. تجربه نشان داده که اقتصادهای توسعه یافته، بدون استفاده از ساماندهی فعالان اقتصادی در قالب تشکل‏های اقتصادی، به منظور تعامل بهتر جامعه و حکومت، موفق نبوده‏اند.
  • وزارت خاص معادن تشکیل شود

    علاءالدین میرمحمد صادقی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خروج از رکود دغدغه فکری مقام معظم رهبری، مجلس، دولت تدبیر و امید، بخش خصوصی و تمام افراد دوستدار مملکت است. رهنمودهای مقام معظم رهبری در نامگذاری سالهای مختلف نیز ما را به سوی پیشرفت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و خروج از رکود هدایت می‌نماید؛ نام‌هایی چون اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی (۱۳۹۳) - حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی (۱۳۹۲) - تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی (۱۳۹۱) - جهاد اقتصادی (۱۳۹۰) - تلاش مضاعف (۱۳۸۹) و.
  • دولت برای توسعه صادرات پیش‌قدم شود

    اسدالله عسگراولادی رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران به نظر می‌رسد بازارها و خریداران کالاهای ایرانی اعم از سنتی و مدرن کماکان وجود دارند، اما دو ایستگاه بازدارنده برای صادرات وجود دارد که برای صادرکنندگان ایجاد چالش کرده است. اولین و بزرگترین مشکل صادرکنندگان مسئله مالی است که نمی‌توانند پول کالاهایی را که صادر می‌کنند، وارد کشور کنند که این مسئله با وجود تحریم‌ها تشدید هم شده است. دومین مسئله هم به مسائل حمل‌ونقل مربوط است که صادرکننده نمی‌تواند به موقع کالاهای مورد نظر را به مقصد برساند.
  • تحلیلی بر شاخص‌های توسعه صادرات

    آنوش رحام کارشناس و تحلیلگرارشد گمرک صادرات را موتور محرک تجارت هر کشور می‌دانند، چراکه صادرات ضمن فعال کردن بخشهای مختلف تولید در کشورها، زمینه حضور کالاهای تولیدی آنها را در بازارهای جهانی فراهم می‌کند و موجب برندسازی در تجارت فرا مرزی می‌شود. اما توسعه صادرات قبل از هر چیز نیاز به بسترسازی برای عملیاتی کردن اهداف ملی و راهبردی دارد. در کشور ما نیز مطابق چشم انداز صادرات غی نفتی در سیاستهای برنامه پنجم توسعه ،ضمن تاکید براستفاده از مزیت نسبی درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز، ایجاد صندوق توسعه ملی بجای صندوق ذخیره ارزی و ارائه تسهیلات از منابع صندوق توسعه به بخشهای تولیدی خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی با هدف تولید و توسعه صادرات و نهایتا قطع وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفت و گاز، به عنوان مهمترین سیاست توسعه صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده است.
  • نوسان نرخ ارز آسیب جدی برای صادرات کشور است

    لطفا در مورد تاریخچه شرکت به اختصار توضیح دهید. تقریبا تمامی تولید کنندگان و صادرکنندگان موفق کشورمان جملگی متفق القولند که در بحث صادرات، از حمایت‌های کافی و لازم دولتی برخوردار نیستند، بانکها تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار نمی دهند، نرخ ارز دائم در حال نوسان است و وجود بوروکراسی و قوانین دست و پاگیر اداری، عرصه را برآنان تنگ نموده و کار صادرات را برای آنان دشوارتر از همیشه کرده است. محسن سیفی مدیرعامل گروه بین المللی کارخانجات آجرنسوز نما آذرخش نیز از جمله این تولیدکنندگان است. با این حال او به آینده امیدوار است و یقین دارد که دولت یازدهم می‌تواند گره از مشکلات آنان بگشاید.
  • کاوشگام پیشرو در توسعه صادرات خدمات مهندسى الکترونیک و مخابرات

    بیست و چهار سال قبل با عشقى توصیف ناپذیر همراه با اضطراب، در اتاقى کوچک در شرکت خودمان کار صادرات خدمات مهندسى را در زمینه طراحى مدار مجتمع شروع کردیم. اولین مدارهاى رادیویى ما در گوشى‌هاى موبایل نسل اول و تلفن‌هاى بى‌سیم استفاده ‌شدند. در آن سالها ابزار کار ما نرم افزارهاى ابتدایى PSpice بود و دسترسى به ایستگاه‌هاى کارى و نرم افزارهاى پیشرفته میسر نبود. کامپیوترهای‌مان در حد پرسسور ٢٨٦ و ٤٨٦ بودند که نسبت به IBM PC اصل فقط ٢-٣ برابر سریع تر بودند. زمان شبیه‌سازى مدارات گاهى بسیار طولانى می‌شد.
  • ضرورت‌های توسعه صادرات غیرنفتی

    غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دست کم از سال ۱۳۳۱ که به دلیل ملی شدن صنعت نفت ایران، صادرات نفت‌خام کشورمان با محدودیت‌های شدید و تحریم از جانب شرکت‌های نفتی مواجه شد،کمابیش از ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی سخن به میان می‌آید. از میان نمایندگان مجلس، دولتمردان، اقتصاددانان و روزنامه‌نگاران اقتصادی، کمتر کسی را می‌توان سراغ گرفت که در وصف مزایای تنوع بخشی به سبد صادرات کشور و کاهش استیلای نفت بر این حوزه سخن نگفته باشد. با این حال و به رغم گذشت حدود ۶۰ سال از طرح موضوع، به نظر می‌رسد هنوز در ایستگاه‌های اول مسیر هستیم و راهی طولانی پیش روی ماست.
  • صادرات سبز

    راهکار خروج از بحران،اصرار ورزیدن بر روشهای آشنا و مالوف نیست. زمانی فرا می‌رسد که خروج از حصار بحران تنها با کمک خلق راهکاری نو امکان پذیر خواهد بود. با این دیدگاه راه حل مسائل مبتلابه صادرات کشور را باید در خلق و ورود به بازارهای جدید جستجو کرد؛ حضور در پهنه‌هایی از بازار که تجربه آن آموزنده و راهگشاست. از جمله رو به رشدترین این عرصه‌ها،حوزه صادرات سبز است که ورود اقتصاد کشور به این عرصه راهگشای بسیاری از معضلات خواهد بود . صادرات سبز شامل صادرات طیف وسیعی از کالا و خدمات است که به نحوی می‌تواند در حفظ و نگهداری از محیط زیست موثر باشد.
  • صادرات دارو؛ ارزش افزوده نهفته اقتصاد ایران

    علیرضا تحسیری مدیر عامل شرکت داروسازی فارابی farabi@farabipharma. ir صنعت داروسازی جمهوری اسلامی ایران به‌رغم قدمت نه چندان طولانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون گام‌های بلند و موثری در راستای استقلال، امنیت ملی، بهبود و ارتقای سلامت کشور برداشته است. در این میان، علاوه بر کسب توفیقاتی که در نوع خود و در مقایسه با اکثر حوزه‌های اقتصادی-اجتماعی کشور کم نظیر می‌باشد، تلاش و فعالیت برای حضور در بازارهای جهانی و صدور فرآورده‌های دارویی نیز از دغدغه‌های مهم و اساسی متولیان این صنعت بوده است. امروزه فارغ از مشکلات و موانع متعدد موجود بر سر راه صدور فرآورده‌های دارویی، تاکنون اقلام متعددی از محصولات دارویی کشورمان در بیش از ۳۵ کشور دنیا ثبت شده و در رقابتی تنگاتنگ و نفس‌گیر همپای محصولات مرجع جهانی و در رقابت با محصولات شرکت‌های معتبر دنیا عرضه می‌شود.
  • اقتصاد ایران به تنش زدایی در سیاست خارجی و کاهش بوروکراسی نیاز دارد

    محمود بازاری مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران تجارت خارجی همواره به عنوان حوزه‌ای فرابخشی در اقتصاد ملی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. یکی از اهداف کلان اقتصادی کشور طی برنامه‌های پنج ساله توسعه، جهت گیری این برنامه‌ها به سمت توسعه صادرات غیرنفتی و هدفمندکردن واردات بوده است. در سند چشم انداز ۱۴۰۴ به منظور دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، بر رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی همراه با تعامل فعال اقتصاد ملی با اقتصاد بین المللی از طریق توسعه صادرات غیرنفتی و هم افزایی و گسترش فعالیت‌های اقتصادی دارای مزیت نسبی تاکید شده است.
  • محدود کردن واردات به معنی پیشی گرفتن صادرات نیست

    اتکا بر درآمدهای نفتی، عدم اختصاص درآمدهای نفتی به زیرساخت‌ها و اختصاص آن به بودجه جاری، تسهیلات گران قیمت بانک‌ها و سرمایه گذاری در امور غیر مرتبط، پایین نگاه داشتن نرخ ارز در مقابل افزایش تورم، جامع نبودن طرح‌های تشویقی، عدم پوشش تمامی فعالیت‌های صادراتی و. . . از جمله مشکلات و موانع پیش روی تولیدات صادرات محور در کشور است. محمد لاهوتی نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران، در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» به تشریح آن پرداخته است. در ادامه، مشروح این گفت و گو ارائه می‌گردد: به نظر جنابعالی، خودکفایی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیازمند چه پیش زمینه‌ها و اقدامات علمی و جدی است؟
    پیشینه بحث خودکفایی و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی، به اصول انقلاب اسلامی باز می‌گردد تا از تمامی ظرفیت‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و معدنی در بحث تولید و صادرات و افزایش درآمد سرانه و رشد اقتصادی بهره مطلوب گرفته شود و زمینه جهت نیل به این مهم فراهم شود.
  • تدوین طرح جامع صادراتی، مهمترین نیازبخش صادرات کشور است

    مهندس محسن جلال پور نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رئیس اتاق کرمان با تاکید بر لزوم تدوین طرح جامع صادراتی و طرح آن در کارگروه‌ها و نشست‌های مختلف، بر این باور است که دستیابی به صادرات پویا و پایدار و فاصله گرفتن از اقتصاد مبتنی بر درآمدهای نفتی، بدون این برنامه و نقشه راه میسر نیست. برای تشریح این موضوع و آشنا شدن با مشکلات و موانع پیش روی بخش صادرات، پای صحبت‌های وی نشستیم. آنچه می‌خوانید چکیده و ماحصل این گفت و گوست. به اعتقاد شما مشکلات و موانع عمده صادرات غیر نفتی چیست؟ در مسیر دستیابی به خودکفایی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، چه عواملی دخیل هستند و چه موانعی برای نیل به این مهم وجود دارد؟
    مهمترین مشکل و مسئله این است که ما هنوز برنامه جامع صادراتی برای پویاتر شدن اقتصاد کشور و تسریع روند تولید کالاهای صادراتی و عرضه آن در بازارهای جهانی نداریم.
  • روند صعودی صادرات بدون بازارگشایی

    بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در قانون برنامه پنجم توسعه، میزان صادرات محصولات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی در پایان سال ۹۳ باید به رقم ۴۷میلیارد دلار برسد. در این میان باید سهم محصولات پتروشیمی ۶/۱۶میلیارد دلار، سهم محصولات صنعتی ۵/۱۹میلیارد دلار، سهم معدن ۱/۳میلیارد دلار، سهم کشاورزی ۶/۶میلیارد دلار و سهم فرش و صنایع دستی ۲/۱میلیارد دلار باشد. همچنین صادرات خدمات فنی- مهندسی نیز باید رقم ۲۲میلیارد دلار را محقق کند. این در حالی است که در نیمه نخست سال جاری صادرات به رقم ۲۳میلیارد و ۱۹۹میلیون دلار رسیده که رشد ارزشی ۶۲/۱۹درصدی را به همراه داشته است.
  • تولید برای صادرات

    مهندس امین همتیان عضو هیات مدیره پایانه صادراتی فارس یکی از عوامل مهم توسعه صادارت چین نگاه مسئولین و تولید کنندگان این کشور به " تولید برای صادرات" است. این امر موجب شده تمام تولید کنندگان به رغم وجود بازار بی نظیر چین، به تولید مطابق میل خریداران جهانی بپردازند که این امر باعث می‌شود مازاد بر صادرات به مصرف داخل برسد. اما در ایران حتی نسبت به کالاهایی که در حد قابل توجه صادر می‌شود، این دیدگاه کاملا جدی نیست و در بسیاری مواقع، لفظ کالاهای صادارتی برای تعریف و فروش آن کالا درداخل مورد توجه واقع می‌شود که هیچ کمکی به صادرات نمی کند.
  • بازگشت قطار صادرات بر ریل توسعه

    پیام باقری رئیس کمیته توسعه صادرات - سندیکای صنعت برق ایران از آنجا که صنعت برق در دنیا یک صنعت زیربنایی و استراتژیک محسوب می‌شود، بنابراین توسعه آن بطور مستقیم مولفه‌های اقتصادی و زیرساختی کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به عنوان یکی از شاخص‌های مقایسه رشد به شمار می‌رود . پویایی و پیشرفت در این صنعت ، از یک طرف ارتقای رفاه اجتماعی در جوامع بشری را در پی دارد و از دیگر سو منجر به امنیت اجتماعی و توسعه اقتصادی می‌شود . این در شرایطی است که در حال حاضر بالغ بر یک میلیارد نفر از جمعیت جهان به طور کلی از این نعمت محرومند و این روند به کندی در حال ترمیم است، آنچنان که ظرف مدت ۲۰ سال ،حد فاصل سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، تنها هفت درصد مردم دنیا از برق بهره مند شده اند.
  • جهان ترمز؛ بزرگ ترین صادرکننده لنت ترمزدرایران

    شرکت جهان ترمز در سال ۱۳۷۸ تاسیس گردید و در سال ۱۳۷۹ پس از نصب ماشین آلات جهت تولید انواع لنت ترمز کفشکی کامیونهای نیمه سنگین ، سنگین و فوق سنگین به بهره‌برداری رسید. این شرکت سابقه درخشانی در بخش صادرات دارد و طبق آمار گمرک کشور، طی پنج سال اخیر بزرگ ترین صادر کننده لنت ترمز در ایران بوده است. سید حسین لاجوردی مدیر عامل جهان ترمز و از فعالان با سابقه صنعت لنت ترمز است. وی می‌گوید: این شرکت طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ توانسته است میزان ۵/۹۴ درصد از سهم صادرات لنت ترمز کل کشور را به خود اختصاص دهد.
  • تشکل‌ها در توسعه صادرات غیر نفتی نقشی ندارند

    امروز متاسفانه تشکل‌ها در حاشیه اقتصاد کشور هستند و در تصمیم گیری‌های کلان در امر توسعه صادرات غیر نفتی نقشی ندارند. این در حالی است که اساساً تشکل‌ها موظفند تصمیمات یک شبه مسئولین را که موجب کند شدن صادرات غیرنفتی و یا ایجاد موانع شده است، پیگیری نمایند. این مطلب را رضا نورانی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت و گو با دنیای اقتصاد بیان کرد و در پاسخ به اینکه چه موانعی روند رشد صادرات غیر نفتی را با کندی روبرو ساخته است، گفت: در حال حاضر عدم ثبات در قوانین صادرات، افزایش تصمیمات یک شبه، افزایش بهره‌های تولیدی و صادراتی در بانک توسعه صادرات، تعرفه صادراتی برای اقلام صادراتی مانند کااهای معدنی، کشاورزی و .
  • «صادرات» درجهانی به وسعت یک دهکده

    زینب طاری دبیر ویژه نامه روز ملی صادرات در تقویم تجاری کشور به عنوان نمادی برای تشویق صادرکنندگان برای رقابت در بازارهای دنیا محسوب می‌شود تا سهم بیشتری در این بازارها داشته باشند و به این ترتیب به افزایش صادرات غیرنفتی کشور و به تبع آن به توسعه اقتصاد کشور کمک کنند. در این راستا، سازمان توسعه تجارت هر ساله با تدوین برنامه‌هایی برای تقدیر از برترین‌های صادراتی کشور، برای بهبود وضعیت صادرات کشور تلاش می‌کند. این در حالی است که در کنار مشوق‌های صادراتی که قرار است در دولت جدید بیشتر رنگ و بوی حمایتی به خود بگیرد، انتخاب صادرکنندگان نمونه نیز روند متفاوتی به خود گرفته تا ساز و کار متفاوت آن امسال برای نخستین بار به محک آزمایش گذاشته شود.
  • هزینه تامین مالی کشورهای پرریسک، ده برابر کشورهای کم ریسک است

    بر اساس بررسی‌های انجام شده، یکی از دلایل موثر در روند صادرات، ریسک در تجارت اعلام شده است؛ به این ترتیب که تغییر جایگاه کشورها در تقسیم‌بندی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، موجب شده صادرکنندگان مقاصد و بازارهای صادراتی‌شان را تغییر دهند. این مسئله در طولانی‌مدت به محدود شدن بازارهای صادراتی منجر می‌شود؛ به طوری که بر اساس آخرین گزارش‌های گمرک، حدود ۷۰درصد کالاهای غیرنفتی ایران تنها به پنج کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند صادر می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که نه تنها ایران در گروه هفتم این تقسیم‌بندی قرار دارد، بلکه این پنج کشور نیز در گروه‌های یک و دوی تقسیم‌بندی ریسک قرار ندارند و غالبا پرریسک به شمار می‌روند.
بیشتر