شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

ویژه نامه

  • جشـن جهـانی غـذا

    مراسم روز جهانی غذا با حضور وزیر بهداشت و معاونانش، روسای کمیسیون‌های بهداشت و کشاورزی مجلس و فعالان بزرگ صنعت غذای کشور، از سوی کانون صنایع غذایی ایران با همکاری سازمان غذا و داروی کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد. بخشی از مباحث مطرح شده در این کنفرانس سالانه که دومین دوره آن برگزار و با اسقبال بخش خصوصی و دولتی کشور همراه شد را در این ویژه‌نامه می‌خوانید. به گفته کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، این کانون با همکاری سازمان غذا و دارو، هر سال در قالب جشنواره روز جهانی غذا، شرکت‌های سرآمد صنعت غذای کشور را شناسایی و مورد تقدیر قرار می دهد و این امر، در افزایش رقابت‌پذیری تولیدکنندگان صنعت غذا در بهبود کمی و کیفی تولیداتشان بسیار موثر است.
  • ضرورت کاهش واردات مواد غذایی

    امسال شعار روز جهانی غذا "کشاورزی خانوادگی؛ تغذیه جهان، مراقبت از زمین" بود. شعاری که بار دیگر بر اهمیت حوزه کشاورزی و نقش تعیین کننده آن در تامین غذا و امنیت غذایی جهان تاکید می‌کند. این شعار از سوی دیگر، بر لزوم به هم پیوستگی دو بخش کشاورزی و صنایع غذایی نیز تاکید دارد. دو بخشی که بدون اتحاد و تعامل با یکدیگر، نمی توانند به درستی به وظیفه اصلی خود؛ یعنی تامین امنیت غذایی مردم عمل کنند.
    با توجه به واردات گسترده کالاهای غذایی اساسی موردنیاز مردم طی سال های گذشته، حال این سوال پیش آمده که اهمیت تامین امنیت غذایی مردم چیست و فعالان حوزه صنایع غذایی و کشاورزی چه نقشی می‌توانند در تحقق این هدف کلیدی ایفا کنند.
  • معیارهای سلامت محصولات غذایی

    جشن روز جهانی غذا و تشویق شرکت‌ها به اشتغالزایی صنعتی برای مناطق محروم «تاسیس واحدهای صنعتی به ویژه در مناطق محروم، علاوه بر اشتغالزایی برای جوانان این مناطق، در توسعه زیرساخت‌های کشاورزی در مناطق کمتر برخوردار، بسیار موثر است. »
    البته معیار اشتغالزایی به ویژه برای مناطق محروم، تنها معیاری نیست که از سوی کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران و سازمان غذا و دارو برای ارزیابی واحدهای سرآمد صنعت غذا مورد توجه قرار گرفته است.
    قطعا معیارهایی مانند کیفیت محصولات، تنوع محصولات، حجم صادرات محصولات و میزان ارزآوری شرکت برای کشور و بسیاری معیارهای دیگر در انتخاب شرکت‌های سرآمد صنعت غذای کشور موثر بوده است.
  • اصلاح قانون غذا

    براساس آمارهای منتشر شده، صنعت غذا سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد؛ به طوری که این صنعت ۱۵ درصد از کل اشتغال صنعتی و ۱۲ درصد از کل کارگاه های صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر کشور، در حوزه های مختلف تامین غذای کشور از کشاورزی و تولید محصولات باغی گرفته تا کارخانه های صنایع غذایی، مشغول به کار هستند و در عین حال، صنعت غذا توانسته در حوزه صادرات نیز گام های موثری بردارد؛ هرچند در این زمینه نیازمند حمایت بیشتر از سوی دولت هستیم.
    کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران که مسوولیت دبیری همایش امسال روز جهانی غذا را نیز برعهده داشت، در سخنرانی خود در این مراسم، گفت: در حال حاضر در صنایع غذایی ایران، بیش از ۱۱ هزار واحد تولیدی بزرگ و متوسط و ۳۶ هزار واحد توانمند کوچک در یک زنجیره یکپارچه، با هدف ارتقای صنعت غذا فعالیت داشته و سهم ۱۵ درصدی در اشتغال کشور دارند.
  • گره سخت استاندارد و غذا

    نیره پیرو بخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران سالروز جهانی غذا مصادف است با ۱۶ اکتبر و شعار امسال آن «کشاورزی خانوادگی؛ تغذیه جهان، مراقبت از زمین» است. شعار روز جهانی استاندارد امسال نیز که منطبق با ۱۴ اکتبر بود، عبارت است از «استانداردها؛ تراز‌کننده میزان رقابت». در اهداف شعار روز جهانی استاندارد سال جاری، بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط که از استانداردهای بین المللی بهره می‌گیرند و برای محصولات خود گواهی استاندارد دریافت می‌کنند، مد نظر هستند؛ چرا که نقش این بنگاه ها در زنجیره تولید و ارزش، در جهان تعیین‌کننده است و این بنگاه‌ها از مزیت فن آوری نیز بهره می‌گیرند و به کیفیت مطلوب اهمیت می‌دهند.
  • مطالبات صنعت غذا در گفت وگو با بزرگان صنعت

    شماری از بزرگان صنعت غذای کشور که هر یک مسوولیت یکی از نهادهای فعال بخش خصوصی در این حوزه را عهده دار هستند، در گفت وگو با «دنیای اقصاد»، ضمن بررسی چالش‌های صنعت غذای کشور، مطالبات کنونی این صنعت را مورد بررسی قرار دادند و تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی برای تحقق این مطالبات را خواستار شدند. در این گفت وگوها، یکی از مهمترین نیازهای کنونی صنعت غذا، تامین امنیت غذایی است که راهکارهای زیادی از سوی مسوولان و بخش خصوصی برای تامین آن، پیشنهاد شده و حتی در مرحله اجرا قرار گرفته است، از بهبود زیرساخت‌های کشاورزی کشور تا برچسب‌گذاری کیفی محصولات.
  • دغدغه‌های هفتگانه

    نفیسه آفرین‌زاد امسال هم روز جهانی غذا بهانه‌ای شد تا متولیان صنعت غذای کشور، به بیان چالش‌های کنونی این صنعت بپردازند و مطالبات خود را پیش‌روی مسوولان حوزه قرار دهند. به گفته فعالان صنعت غذای کشور، در این میان، چند دغدغه اساسی از سوی صنعتگران مطرح می شود که در ذیل می‌خوانید: مواد اولیه: فساد‌پذیر بودن محصولات کشاورزی و دامی که مواد اولیه صنایع غذایی را تشکیل می‌دهد، از جمله نگرانی‌های مدیران این صنعت است و باید تجهیزات لازم برای کاهش این فسادپذیری فراهم باشد.
    زیرساخت‌ها: در بسیاری از واحدهای صنایع غذایی، هنوز ماشین‌آلات قدیمی و حتی نیمه خودکار مشغول به کار هستند که نه تنها بازدهی آنها مطلوب نیست، بلکه همواره هزینه تعمیرات بالایی را نیز به تولیدکنندگان تحمیل می کنند.
  • ۲۰ نکته جذاب درباره روز جهانی غذا

    محمدجواد به‌آبادی مدیر روابط عمومی کانون صنایع غذایی ایران نیاز به غذا آنقدر موضوعی بدیهی است که حرف زدن درباره اهمیت و ضرورت آن نابجا است، اما همین نیاز بدیهی هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در دسترس و قابل تامین نیست و براساس آمارهای رسمی منتشر شده، در حال حاضر اندکی کمتر از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از گرسنگی و سوءتغذیه رنج می برند. البته تلاش کشورهای جهان و در کنار آنها رشد صنایع غذایی و کشاورزی باعث شده تا تعداد گرسنگان جهان طی دهه های اخیر، روند نزولی به خود گیرد اما در همین حال، اوضاع در برخی کشورهای جهان به ویژه کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای آسیایی، آن قدر وخیم است که شاید نیاز باشد راه های میانبری برای تامین غذای موردنیاز این کشورها درپیش گرفته شود.
  • لیست واحدهای سرآمد

    در همایش روز جهانی غذا از ۱۵ واحد صنایع غذایی سرآمد از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی تقدیر شد. این واحدها براساس شاخص‌های مختلف از سوی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران ارزیابی شده و در نهایت به عنوان واحدهای سرآمد صنایع غذایی معرفی شدند. این واحدها در زمینه هایی مانند کیفیت محصول، رضایت مشتری، صادرات و شاخصهای دیگر جزو واحدهای سرآمد صنایع غذایی کشور محسوب می شوند. از سوی دیگر واحدهای سرآمد صنایع غذایی که امسال در روز جهانی غذا مورد تقدیر قرار گرفتند، طیف مختلفی از صنایع غذایی از چیپس و اسنک و شیرینی و شکلات و لبنیات و خوراک دام گرفته تا سیلو و آرد و و رب گوجه فرنگی و روغن و نوشیدنی و زعفران و ماکارونی را شامل می شوند.
  • تفاهم‌نامه همکاری کانون صنایع غذایی وسازمان غذاو دارو

    تفاهم‌نامه همکاری های مشترک بین سازمان غذا و دارو و کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران طی مراسمی امضاء شد. این تفاهم نامه در راستای گسترش همکاری های علمی، فنی، اجرایی و مشورتی بین «سازمان غذا و دارو»، به نمایندگی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، رسول دیناروند و «کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران»، به نمایندگی؛ رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران، سیدمحمدرضا مرتضوی، منعقد شده است. مدت اعتبار این تفاهم نامه از تاریخ امضاء به مدت ۳ سال تعیین شده که در پایان برای دوره‌های بعدی تجدید می شود.
بیشتر