شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • هراس جهانی از" ابولا"

  • ابـولا در آمریـکا

    مترجم: شادی آذری تا زمانی که «توماس اریک دانکن»، ابولا را به ایالات متحده وارد کرد، این بیماری فقط یک نگرانی در رابطه با منطقه محروم غرب آفریقا و داوطلبان امدادرسان در آنجا بود. گر‌چه انتقال این بیماری به دو پرستاری که مسوول مراقبت از دانکن بودند به احتمال زیاد حاصل تخلف از پروتکل‌های پزشکی بود، اما منجر به بررسی‌های دقیق درباره میزان آمادگی آمریکا در مقابله با شیوع احتمالی این بیماری شد. حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا یک نفر را به‌عنوان «سزار ابولا» منصوب کرد که مسوولیت مدیریت کشف، جداسازی و کنترل ویروس در ایالات متحده را بر عهده گیرد.
  • خودسر‌ها، خود را محق هر کاری می‌دانند

    فاطمه سادات نجفیان «از دید افراد خودسر خانم‌ها ارزش‌ها و هنجارها و معیار‌های اجتماعی را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند. این گروه با رفتاری که انجام می‌دهند ترس و دلهره در جامعه ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند زنان و دختران جامعه ترس و وحشت داشته باشند. یکی از این کارها اسیدپاشی است. » این بخشی از صحبت‌های دکتر امان‌الله قرائی مقدم، استاد بازنشسته دانشگاه و جامعه‌شناس است. قرائی مقدم معتقد است این موضوع پدیده‌ای کاملا اجتماعی است و بازتاب خانواده و جامعه است که شاهد این گونه رفتارها در جامعه هستیم.
  • آلبوم‌ها - ۸ آبان ۹۳

  • معامله با تاخیر ۳۵ ساله

    در شرایطی که توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ هنوز به نتیجه قطعی نرسیده، اما برخی شرکت‌های خارجی تمایل دارند تا بیش از این منتظر نمانند و مراودات تجاری خود با ایران را از سر بگیرند. در همین راستا شرکت‌ بوئینگ اعلام کرده که برای نخستین بار پس از ۳۵ سال در سه‌ماه سوم سال جاری میلادی دفترچه‌های راهنمای هواپیما‌ها، نقشه‌ها، نمودارهای ناوبری و دیگر اطلاعات مورد نیاز را برای اطمینان از ایجاد ایمنی در پروازهای هواپیمایی ایران‌ایر در اختیار این شرکت قرار داده است. .
  • عصب‌های بینی برای بهبود قطع ستون فقرات

    یک مرد فلج توانست پس از گذراندن یک دوره درمانی در لهستان مجددا روی پاهای خود راه برود. دارک فیدیکا که در سال ۲۰۱۰ در اثر ضربه چاقو از قسمت قفسه سینه به پایین فلج شده بود، اکنون می‌تواند اندکی راه برود. در این دوره درمانی از سلول‌های عصبی بینی استفاده می‌شود و آنها را به ستون قفرات پیوند می‌زنند. دارک می‌گوید: وقتی که احساس در پاهای خود را مجددا حس می‌کنی، انگار زندگی تو دوباره آغاز شده است. این یک احساس باورنکردنی و غیرقابل توصیف است. نوعی از سلول‌های بینی که بوها را تشخیص می‌دهند در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند.
  • «زار خـاک» زاری بی‌تکلف برای اندوه چند صد ساله

    خانه‌ها و کوچه‌های روستا همه یکدست و همرنگ خاکی است که بر آن بنا شده و قد کشیده‌اند و اینجا گویی طی سالیان با سکوت خویش خو گرفته است. سکوتی که در روزهای محرم به زاری بدل می‌شود و حکایت از میراث‌داری مردم این سرزمین طی سالیان دراز دارد. در روزهای محرم و تاسوعا، عاشورا «قورتان» به رنگ سیاه و سبز آذین بسته می‌شود و سکوت روستا با زاری عزاداران شکسته می‌شود، زاری‌ای که گویی صدای آن در دالان‌های تاریخ پیچیده و حال از حنجره این عزاداران که در پی هم صف کشیده و نوای «یا حسین» سر می‌دهند، بیرون می‌آید.
  • اجرا - ۸ آبان ۹۳

  • راه‌حل گوگل برای مقابله با سیل ایمیل‌ها

    شاید همه شما با مشکل دریافت ایمیل‌های فراوان و عموما غیرضروری مواجه شده‌اید این مشکل با توجه به آنکه شما ممکن است در زمان‌های مختلف به ایمیل‌های خود نیاز داشته باشید می‌تواند آثار پیچیده‌تری داشته باشد؛ بنابراین گوگل اپلیکیشن جدیدی را طراحی کرده است که امیدواری‌هایی را درخصوص رفع این مشکلات ایجاد کرده است. به کمک این برنامه می‌توان به‌صورت خودکار، ایمیل‌ها را مرتب کرد. در واقع، این برنامه می‌تواند با جست‌وجو کردن متن‌ها و سایر فایل‌هایی را که در ایمیل وجود دارد طبقه‌بندی کند. به این ترتیب، ایمیل‌های کاری از ایمیل‌های خرید یا ایمیل‌های دوستان شما تفکیک خواهد شد و دیگر نیازی نیست زمان زیادی برای جست‌وجوی ایمیل مورد نیاز خود یا وظایفی که به‌صورت روزانه باید انجام دهید اختصاص دهید.
  • جانشین رئیس خبرگان

    درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری که در میان اهالی سیاست فردی معتدل و با سعه‌صدر شناخته می‌شد، اکنون پرسشی را بر انگیخته که چه کسی پس از وی بر مسند ریاست خبرگان می‌نشیند. در این باره سیداحمد خاتمی، با اشاره به برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان در اسفند ماه، هاشمی‌شاهرودی را از گزینه‌های احتمالی ریاست این نهاد دانسته و گفته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که هاشمی‌رفسنجانی تمایلی به نامزدی برای ریاست خبرگان ندارد!.
  • کاهش دردهای سینوسی با ۶ دستور خانگی

    سینوزیت ازجمله مشکلاتی است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند. سینوزیت التهاب یا عفونت مجاری سینوسی است که باعث احساس سنگینی و فشار در ناحیه سر می‌شود. مطالعات نشان داده است که اگرچه نحوه واکنش بدن در افراد مختلف، متفاوت است اما غذاها به‌طور چشمگیری بر این عارضه تاثیرگذارند. شیر و محصولات لبنی: هنگام ابتلا به سینوزیت نباید لبنیات مصرف کرد زیرا شیر و سایر محصولات لبنی تولید مخاط و غلظت آن را افزایش می‌دهند. به همین دلیل مجراهای باریک سینوس بسته شده و محیط ایده‌آلی برای تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌شود.
  • اسیدپاشی را سیاسی نکنید

    اسیدپاشی به صورت چهار بانوی جوان در اصفهان این روزها به یکی از نقاط همکاری سه‌جانبه قوا تبدیل شده و هریک در چارچوب وظایف و اختیاراتشان به شکل ویژه در حال رسیدگی به این موضوع هستند، حسن روحانی سه وزیرکشور، اطلاعات و دادگستری را مامور رسیدگی به این موضوع کرده و علاوه‌بر آن دکتر قاضی زاده هاشمی، شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار نیز به نمایندگی از رئیس‌جمهور به عیادت قربانیان رفته‌اند، قوه قضائیه نیز قول رسیدگی سریع و برخورد قاطع با عامل یا عاملان این حادثه را داده و نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.
  • منگی

    اصغر نوری یکی از مترجمان فعال کشور است که در سال‌های اخیر کتاب‌های مهمی را ترجمه کرده و حتی چهره‌های برجسته‌ای را به علاقه‌مندان ادبیات ایران معرفی کرده است. رمان‌های «محله گم‌شده» نوشته‌‌ پاتریک مودیانو، «همسر اول» نوشته‌ فرانسواز شاندرناگور، «برهوت عشق» نوشته فرانسوا موریاک، مجموعه ‌داستان «دیوارگذر» نوشته مارسل امه و. . . برخی آثاری هستند که پیش‌تر با ترجمه نوری منتشر شده‌اند. این مترجم اخیرا کتابی را با عنوان «منگی» روانه بازار کتاب کرده است که می‌تواند یکی از پیشنهاد‌های قابل تامل این صفحه به شمار بیاید.
  • جنایتی که همه «ویژه» بررسی‌اش می‌کنند

    روزهای پایانی مهرماه بود که خبر اسیدپاشی به بانوان اصفهانی در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد، کابوسی که از اوایل مهرماه به سراغ زنان اصفهانی آمده بود با کمک رسانه‌ها واکنش مسوولان را هم برانگیخت و از آن روز تاکنون دیگر زنی در اصفهان قربانی اسید نشد. نخستین واکنش رسمی را سرهنگ «حسین حسین‌زاده»، جانشین رئیس پلیس استان اصفهان به موضوع نشان داد، او روز بیست و چهارم مهرماه با تایید این خبر از انگیزه عاملان این جنایت اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که موضوع به‌طور ویژه از سوی پلیس در دست بررسی است. «فضل‌الله کفیل»، فرماند اصفهان هم در همان روز این موضوع را تایید کرد.
  • هفت پرده

    میکائیل شهرستانی هنرمند فعالی است که در سال‌های اخیر آثار قابل تاملی را روی صحنه برده است. تازه‌ترین نمایش این هنرمند با عنوان « هفت پرده» با تجلیل از مقام هنری زنده یاد اکبر رادی نمایشنامه‌نویس برجسته کشور در تالار چهارسو تئاتر شهر اجرای خود را آغاز کرده است. در این اثر نمایشی، اسماعیل بختیاری، اسماعیل پوررضا، مهدی صباغی، عباس شادروان، کوروش سلیمانی، شمسی صادقی، فرزین محدث، بهناز بستان دوست، احسان کرمی، میکائیل شهرستانی و. . . به‌عنوان بازیگر حضور دارند. این نمایش از دوشنبه ۲۱ مهر ماه ساعت ۱۹ به مدت ۱۲۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۵ هزار تومان در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر پذیرای علاقه‌مندان تئاتر است.
  • دو سال زندان برای مزاحمت‌های اینترنتی در انگلیس

    بر اساس آخرین تصمیمات بریتانیا، تا دو سال زندان برای متخلفان اینترنتی در نظر گرفته شد. با توسعه شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توییتر و . . . فضای جدیدی برای افراد سودجو ایجاد شده است تا از این طریق برای دیگران مزاحمت ایجاد کنند. این عملیات سایبری با اقدام جدید دولت بریتانیا مواجه شده است. افراد سودجو با نوشتن پیغام‌های انزجارآور در راستای اهداف شوم خود سعی می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی ناامنی ایجاد کنند که به یکی از دغدغه‌های بزرگ دولت انگلیس تبدیل شده است. با این حال، برخی افراد مدافع دموکراسی و آزادی بیان، از وضع قوانین جدید ابراز نگرانی می‌کنند.
  • ابولا و گوشی‌های همراه

    شادی آذری در شرایطی که تاکنون دست‌کم ۴۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری ابولا جان خود را از دست داده‌اند، مقامات بهداشت عمومی در غرب آفریقا و سرتاسر جهان به دنبال راهی برای مقابله با این بیماری هستند. ویروس ابولا نوعی بیماری تب دار و خونریزی‌دهنده ایجاد می‌کند که در ۵۰تا ۹۰درصد بیماران علامت دار به مرگ منجر خواهد شد. البته از ۴ گونه ویروس ابولا یک گونه تنها به یک ابتلای بدون علامت منجر می‌شود و به مرگ نیز منتهی نخواهد شد. حال با شیوع این ویروس در غرب آفریقا مرزها بسته شده‌اند، مسافران پروازها مورد بررسی قرار می‌گیرند و برخی از مدارس به حالت تعلیق درآمده‌اند.
  • دلار در نزدیکی کف

    نرخ دلار این روزها در حالی در محدوده ۳۲۰۰ تومان در نوسان است که به‌زعم تحلیلگران به کمترین مقدار خود در یک ماه اخیر رسیده است. اواخر شهریور‌ با توجه به کاهش نسبی صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی و نیز برخی نگرانی‌ها درخصوص مذاکرات هسته‌ای، دلار از ۳۲۰۰ تومان عبور کرد. اما حالا با ادامه روند خوش‌بینی به نتایج مذاکرات، نرخ دلار کاهش یافته و دوباره به ۳۲۰۰ تومان رسیده است. روز سه‌شنبه دلار ۳۲۴۰ تومان معامله شد. .
  • بوشهر، با نوای دمام و سنج

    دل دادن به نوای دمام و سنج و اشک ریختن و گشتن در جنوب حال و هوای دیگری دارد. عزاداری محرم در حسینیه‌های بزرگ جنوب کشور با نواختن «دمام» و «سنج»‌های کوچک و نیز تشکیل حلقه‌های بزرگ انسانی همراه است. در این نقاط عزاداران دست در کمر یکدیگر انداخته و با حرکاتی یکنواخت و مشخص به سینه‌زنی می‌پردازند و در این شهرها سینه‌زنی رواج بیشتری نسبت به زنجیرزنی دارد. ارادتمندان خاندان اهل بیت در ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) استان بوشهر یک پارچه سیاه پوش می‌شوند. به همین مناسبت عاشقان اهل بیت (ع) با نصب بیرق عزا بر سردر مساجد، تکایا، اماکن مذهبی، منازل، میادین و معابر در ماتم سرور شهیدان و ٧٢ تن از یاران باوفای آن حضرت به سوگ می‌نشینند.
  • اقتصاد جهان خاکستری می‌شود

    تا سال ۲۰۵۰، شمار ساکنان بالای ۶۵ سال کره زمین از کودکان زیر ۵ سال بیشتر می‌شود. اولین و فوری‌ترین تاثیر این روند سالمندی ساکنان کره زمین بر اقتصاد جهان دیده می‌شود. اما این تاثیر چگونه خواهد بود؟ در غرب، با نزدیک شدن نسل ازدیاد جمعیت به دوران سالمندی، وضعیت بازنشستگان و تاثیر آنها بر اقتصاد و مسائل رفاهی جامعه، مورد توجه دولت و رسانه‌ها قرار گرفته است اما این تنها مساله‌ای نسلی و مربوط به غرب نیست. تخمین‌ها و آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد که شمار ساکنان کره زمین که بالای ۶۰ سال سن دارند تا نیمه قرن دوبرابر می‌شود.
  • ۱۰ ویژگی مشترک زنان موفق

    هر زنی تعریف خاص خودش از موفقیت را دارد؛ اما زن‌هایی موفقی در جهان وجود دارند که اسم‌شان زیاد شنیده می‌شود. زن‌های عمدتا معروفی که برای رسیدن به موفقیت دست به اقدامات ویژه اما اغلب مشترک زده‌اند. این طور که از بررسی زندگی این زن‌ها پیداست، تقریبا همه راه نسبتا مشابهی را طی کرده‌اند تا به این موقعیت فعلی رسیده‌اند. در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که زن‌ها همپای مردان کار می‌کنند و برای زندگی خود چشم‌انداز و هدف تعریف می‌کنند. این مقاله برای زنانی تهیه شده که می‌خواهند در مسیر زندگی و کار خود به موفقیت برسند.
  • بچه از ۳ سالگی «پول» را می‌فهمد

    همه ما به این حقیقت واقفیم که مهارت‌های اقتصادی تا چه اندازه می‌توانند در پیشبرد زندگی ما مهم باشند؛ اما در کمال تعجب باید این حقیقت را هم بپذیریم که در مدارس به فرزندان ما چیزی در رابطه با این موضوع بسیار مهم آموزش نمی‌دهند. به‌عنوان والدین کودک شما خودتان می‌توانید این درس مهم را به فرزندان خود آموزش دهید و بهتر است که این کار را انجام دهید. شما در وهله اول باید این را بدانید که بچه‌ها از سه سالگی می‌توانند مفهوم پس‌انداز و خرج کردن را درک کنند. در واقع عادات اقتصادی کودک در سن ۷ سالگی شکل می‌گیرد.
  • افزایش قیمت آب و برق

    درحالی‌که کمتر از ۹ ماه از آخرین باری که قیمت آب و برق به ترتیب افزایش ۲۰ و ۲۴ درصدی را تجربه کرد، می‌گذرد وزیر نیرو از پیشنهاد افزایش دوباره تعرفه آب و برق برای سال آینده خبر داده که البته نیازمند تصویب هیات وزیران است. دولت اعلام کرده قیمت تمام‌شده آب و برق برای دولت بسیار بیشتر از میزان تعرفه‌هایی است که مردم به ازای مصرف آن می‌پردازند. بنابراین صنعت آب و برق دچار مشکل شده و به همین دلیل وزارت نیرو خواهان افزایش قیمت در سال آینده است. .
  • «عاشوری» نذری کرمان

    با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورا شهرهای مختلف کرمان حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. عشق به خاندان اهل بیت است که مردم این دیار را به اجرای آیین و رسوم مختص این ایام وا‌می‌دارد. مردم استان کرمان از هفتم محرم با علم‌گردانی و عاشوری دادن، عزاداری‌های خود را به شکل رسمی آغاز می‌کنند. در گذشته علم گردانی در کرمان سنتی بود که در آن افراد معتمد محلی علم‌هایی چوبی و پارچه‌ای را به در خانه‌های مردم می‌بردند و نذورات مردم را برای برگزاری مراسم عزاداری جمع می‌کردند.
    طبق یک سنت دیرین نیز کسانی که درگذشتگانی داشته‌اند از روز اول تا هفتم محرم آش بلغوری به نام «عاشوری» می‌پزند.
  • احتمال استیضاح وزیر ارشاد!؟

    مواضع وزیر ارشاد درباره اکران برخی فیلم‌ها که به‌زعم منتقدان سیاست‌های فرهنگی دولت نباید اکران شوند، به مذاق برخی نمایندگان آن‌قدر خوش نیامده که یک نماینده عضو پایداری گفته، کارت زرد به جنتی افاقه نکرده و طرح استیضاح وی به زودی تقدیم هیات رئیسه مجلس خواهد شد. جنتی در واکنش به اعتراض‌ها گفته بود قرار نیست هر کسی برای ما تعیین تکلیف کند. بیش از ۱۵۰نفر از سینماگران طی نامه‌ای به وزیر ارشاد،حمایت جنتی را از اعتبار پروانه نمایش برخی فیلم‌ها خواستار شده‌اند. .
  • بررسی علل اختلالات تکلم

    دکتر بهروز نیکنام متخصص مغز و اعصاب فرآیند تکلم و صحبت کردن در یک سالگی با ایجاد صدا و گفتن کلمه آغاز می‌شود و پس از ۲ سالگی به‌صورت جمله‌‌بندی در می‌آید و به مرور زمان و با بالا رفتن سن کودک و با رفتن به مدرسه از نظر دستور زبانی و بیان صحیح جملات کامل می‌‌شود. ارگان‌ها و دستگاه‌‌های تولید صوت و کلام از کورتکس مغز یا قشر تکلم در نیمکره چپ مغز به نام مرکز حرکتی تکلم شروع می‌شود و تا هسته‌‌های کنترل‌کننده حرکات حلق در زبان، نای و حنجره در ساقه مغز امتداد می‌‌یابد و به طناب‌های صوتی ختم می‌‌شود. اشکال در تکامل هرکدام از مناطق آناتومیک فوق، ممکن است در تکلم و صحبت کردن تاثیر بگذارد.
  • عکس خبری - ۸ آبان ۹۳

  • روش‌هایی برای پیشگیری از خر و پف

    موقع خواب صدای بلند خر و پفتان خواب را از چشم همخانه شما ربوده است؟ پس باید به فکر پیشگیری از وقوع این عارضه باشید. اجتناب از مصرف الکل و سایر داروهایی که سبب کند شدن تنفس می‌شود مثل داروهای خواب و آرام‌بخش.
    تغذیه مناسب، ورزش و حفظ وزن بدن در اندازه ایده‌آل و متناسب با هدف سلامت.
    رفتن به رختخواب در ساعت معین و خوابیدن کافی. داشتن الگوی خواب مناسب سبب افزایش کیفیت خواب می‌شود. خوابیدن به پهلو و نه به پشت. خوابیدن به پشت سبب افزایش خر و پف می‌شود برای پیشگیری از این کار بهتر است در پشت لباس خواب خود جیبی تعبیه کنید و داخل آن شیء برجسته‌ای مثل توپ تنیس قرار دهید تا هر زمان خواستید به پشت بخوابید این برجستگی مانع شود.
  • مواجهه با اسیدپاشی؛ مجازات شدید یا بررسی دقیق؟

    نگار حبیبی پیش از انتشار اخبار اخیر، موارد اسید‌پاشی که در رسانه‌ها مطرح شده بود، محدود به خصومت‌های شخصی می‌شد. اوج عشق یا نفرت ناشی از ناکامی در رابطه با زنی که با خشن‌ترین عمل ممکن ابراز می‌شد. اما آنچه در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده به‌کارگیری اوج خشونت در ارتباط با زنانی است که به احتمال زیاد، عامل شناخت شخصی از آنها ندارد. به کار بردن این میزان از خشونت در رابطه با کسی که نمی‌شناسیم، نشان از قطع رابطه انسانی گروهی از جامعه با گروه دیگر دارد. به عبارت دیگر، قربانی نماد مفاهیمی است که عامل از آنها نفرت یا به شدت به آنها اشتیاق دارد، اما هرگز در رابطه‌ای انسانی، شناختی از آنها پیدا نکرده است.
  • زندگی جای دیگری است

    فیلم سینمایی «زندگی جای دیگری است» بعد از اکران در سینما حالا به شبکه نمایش خانگی آمده است. این فیلم در دوره اکران با استقبال خوبی روبه‌رو شد. در این اثر سینمایی که منوچهر هادی آن را کارگردانی کرده است، حامد بهداد، نیکی کریمی، یکتا ناصر و پارسا پیروزفر بازی می‌کنند. این فیلم به نویسندگی پدرام کریمی، منوچهر هادی، بابک کایدان و تهیه‌کنندگی سیدامیر سیدزاده ساخته شده و داستان مردی (حامد بهداد) را روایت می‌کند که از همسرش جدا شده و بیماری لاعلاجی دارد. همسر سابق مرد (نیکی کریمی) به سراغ او می‌رود تا ماجرایی را برای او فاش کند.
  • رکورد فراخوان خودروسازان شکسته شد

    خودروسازان از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۵۶ میلیون خودرو را فراخوان کرده‌اند که یک رکورد محسوب می‌شود و این رقم شگفت‌انگیز برای تکنولوژی‌های نسبتا پایه، مانند سوئیچ استارت، مولد همزمان و چفت کاپوت بوده است. براساس آمار اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، رکورد قبلی فراخوان مربوط به فراخوان ۶/۵۵ میلیون خودرو در سال ۱۹۹۹ بوده است. با توجه به این چشم‌انداز، خودروسازان در حال حاضر بیش از سه برابر خودروها و کامیون‌های جدیدی را که آمریکایی‌ها در سال‌جاری خریداری خواهند کرد، فراخوان کرده‌اند.
  • دیگر نگران تکالیف ریاضی خودنباشید

    بسیاری از والدین لحظاتی را تجربه می‌کنند که دیگر نمی‌توانند به فرزندان خود در حل مسائل ریاضی کمک کنند. در واقع، مسائل ریاضی که فرزندان آنها باید حل کنند بسیار دشوارتر از آن است که تمام والدین بتوانند از عهده آن برآیند، اما فوتومث (PhotoMath) برنامه جدیدی است که می‌تواند به همه برای حل مسائل ریاضی کمک کند. به این ترتیب، شما با تصویربرداری از صورت مساله ریاضی به کمک گوشی هوشمند خود و برنامه یادشده می‌توانید جواب سوالات ریاضی را بیابید. این برنامه از فناوری شناسایی کاراکترها (هر نوع حرف و نوشتنی و چاپی) به کمک نور استفاده می‌کند تا معادلات ریاضی را درک کند.
  • ۶ درس زبان بدن از کارآفرینان مشهور

    مترجم: مریم رضایی اگر به ظاهر کارآفرینان مشهور دنیا توجه کنید، مطمئن خواهید شد که بیشتر آنها - اگر نگوییم همه - در شناساندن خود مهارت خاصی دارند. بنابراین، می‌توان درس‌های ساده‌ای را از رفتار آنها فراگرفت. برخی از این عناصرزبان‌ مانند منعکس کردن ژست‌های دیگران در طول یک مکالمه، ممکن است در ابتدا طبیعی به نظر نرسد. اما نگران نباشید، چون این حالت‌ها برای دیگران عادی است. در اینجا ۶ کارآفرین بزرگ را که در قدرت زبان بدن مهارت دارند، نشان می‌دهیم. عزم و اراده خود را نشان دهید
    «الون ماسک»، مدیرعامل شرکت تسلا موتورز، با حالت دست به سینه و مطمئنی که ایستاده، ژست قدرت کلاسیکی به خود گرفته است.
  • گالری گردی - ۸ آبان ۹۳

  • چطور به یک قربانی اسید کمک کنیم؟

    «یک لحظه احساس کردم خورشید روی صورتم آمد، یک نفر چیزی شبیه پارچه را روی صورتم انداخت و چند روز بعد با صورتی باند پیچی شده خودم را روی تخت بیمارستان پیدا کردم، حالا تنها چشم راستم کمی بینایی دارد و از نگاه کردن به صورتم در آینه وحشت دارم!» این جمله را یکی از قربانیان اسیدپاشی برزبان آورده است، پس از پاشیدن اسید به صورتش هیچ‌کدام از شهروندان نحوه امدادرسانی به حوادث مرتبط با اسید را نمی‌دانستند و در نهایت او با پارچه‌ای روی صورت به بیمارستان برده شد، کسی چه می‌داند شاید اگر آن روز یکی از افراد حاضر در صحنه اصول امدادرسانی به چنین مصدومانی را می‌دانست میزان صدمات وارده به صورت و بینایی این قربانی کمتر از امروز بود، در ضمن اگر حواسمان به حوادث مرتبط بااسید، به اسیدپاشی خلاصه نشود و بدانیم که در صنایع و دیگر مشاغل نیز احتمال وقوع آن وجود دارد، بدون شک ضرورت آمادگی در برابر چنین حوادثی بیش از پیش آشکار می‌شود، سوختگی با اسید باتری، مواد شوینده، مواد آزمایشگاهی، کلر و.
  • شیار ۱۴۳

    فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی یکی از فیلم‌هایی بود که در جشنواره فجر اکران شد و مورد توجه مردم قرار گرفت. بعد از جشنواره این فیلم در بسیاری از شهرهای کشور و به بهانه‌های مختلف روی پرده رفته است. قرار است از هفته آینده این فیلم اکرانش را در سینما آغاز کند و احتمالا با فروش قابل توجهی هم روبه‌رو خواهد شد. این فیلم درباره مادری است که پسرش به جبهه رفته و سال هاست که این مادر چشم به راه پسر جوانش است تا اینکه. . . مریلا زارعی، مهران احمدی، جواد عزتی، گلاره عباسی، یدالله شادمانی، حسام بیگدلو و.
  • فرار مغزها از اروپا

    فرار مغزها پدیده‌ای است با ریشه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی. در سال‌های اخیر، مبدا و مقصد مغزهایی که در جهان فرار می‌کنند، تقریبا روشن بوده‌ است: مهاجرت متخصصان و نخبگان از کشورهای توسعه‌نیافته به کشورهای توسعه‌یافته در جست‌وجوی رفاه و زندگی بهتر. اما به‌تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد، این روند آنطور که تصور می‌شد و دیگر مانند گذشته، ثابت و قابل پیش‌بینی نیست. آمارها، از فرار مغزها از اروپای توسعه یافته حکایت دارد. در روزهایی که سیاست‌گذاران اروپایی سخت در تقلای نجات پول واحد و خروج از رکود و بالابردن نرخ کند رشد اقتصادی هستند، متوجه شده‌اند که با مشکل جدید و بزرگی رو به رو هستند.
  • مناقشه فوتبالی

    سرانجام اختلاف فدراسیون فوتبال و صداوسیما بر سر پخش مستقیم مسابقات چنان بالا گرفت که این فدراسیون توانست بر تصمیم خود پابرجا بماند و هفته پیش برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر از ورود دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات فوتبال جلوگیری کند. هر چند که پادرمیانی شورای امنیت و وزارت کشورهم فایده نکرد، نشست کفاشیان با ضرغامی برای مشخص شدن حق پخش تلویزیونی هم راه به جایی نبرد و بدون نتیجه باقی ماند تا کار به هیات دولت کشیده شود. .
  • پهپاد جیبی ۲ ساعت پرواز می‌کند

    روبات‌های پرنده، موسوم به پهپاد (drone) به علت کاربردهای بالقوه‌ای که دارند مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته‌اند. این روبات‌ها می‌توانند در نقش نجات‌دهنده افراد صدمه‌دیده در بلایای ناگهانی نظیر زلزله، سیل، آتشفشان و . . . باشند یا می‌توانند مشابه پیک‌هایی باشند که برای رساندن سفارش‌ها به محل مورد نظر در ترافیک گیر نمی‌کنند. در این شرایط، پهپاد جدیدی ساخته شده است که در جیب شما نیز جا می‌شود. این پهپاد که ۸۰ گرم وزن دارد می‌تواند بیش از ۲ ساعت در هوا پرواز کند. دوربینی که روی این پهپاد قرار دارد می‌تواند تصاویری با کیفیت بسیار بالا را فیلمبرداری کند.
  • روایت عاشورایی نت‌ها

    این روزها مصادف است با ایام ماه محرم، ماهی که در آن نوحه خوانی بیش از هر زمان دیگری کاربرد پیدا می‌کند و خیلی‌ها دل به این نواهای محزون می‌سپارند. نوحه خوانی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و از اصول و قواعد مختص به خود پیروی می‌کند. بررسی پیشینه‌ هنر موسیقی در ایران و توجه به مرثیه‌خوانی اقوام مختلف آن، ریشه‌های موسیقی آیینی را به ایران پیش از اسلام باز می‌گرداند. وجود گونه‌های مختلف موسیقی آیینی در ایران، پیش و پس از ظهور اسلام، ناشی از تنوع اقوام با جهان‌بینی‌های مختلف است؛ هر قوم، با توجه به فرهنگ و رسوم بومی خود، برداشت متفاوتی از موسیقی مذهبی ارائه داده‌اند.
  • راه‌ها و روش‌های کنار‌آمدن با درد آرتروز

    آوا کشاورز آرتروز بیماری‌ای است که مشخصه آن تخریب پیش رونده غضروف مفصل است؛ غضروف بافتی لغزنده است که انتهای استخوان‌ها را در یک مفصل می‌پوشاند. اگر این غضروف آسیب ببیند، شروع آرتروز تلقی می‌شود. این بیماری به‌تدریج پیشرفت می‌کند و غضروف را کاملا از بین می‌برد. آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است. تاکنون درمانی قطعی برای پیش روندگی آرتروز کشف نشده است، پس بسیار مهم است که نگذاریم دچار آرتروز شویم. نشانه‌های ابتلا به آرتروز کدام است؟
    چند عامل وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به آرتروز باشد.
  • زلـزلـه با تهران چه می‌کند؟

    پایتخت و ۱۴ هزار هکتار بافت ناپایدار در برابر زلزله به گفته متخصصان و پژوهشگران ۷۰ درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله هستند و در این میان شهر تهران در منطقه ریسک بالا و خطر زیاد قرار گرفته چون در میان سه گسل مشاء، شمال تهران و ری واقع شده و خطرات زیادی این شهر و شهروندانش را تهدید می‌کند. نگرانی‌ها از وقوع زلزله در تهران و پیامدهای آن همچنان ادامه دارد، چرا که طی سال‌های اخیر اقدامات اساسی مانند مقاوم‌سازی تمام سازه‌های شهری در برابر زلزله در شهر صورت نگرفته و پیش‌بینی می‌شود در صورت وقوع زلزله در پایتخت بحرانی ملی به وجود بیاید و بسیاری از شهروندان جان خود را از دست بدهند.
  • آیا «زنان نان‌آور» خوشحال هستند؟

    مفهوم «زن در مقام نان‌آور خانه» در کشور ما چندان جاافتاده نیست. قدیم‌ترها اگر می‌گفتند مردی در خانه نشسته و همسرش کار می‌کند و نان سفره را می‌آورد، همه مطمئن بودند آن مرد حتما مشکلی دارد یا خدای ناکرده مریض است، اما حالا در این زمانه به لطف دنیای مجازی و مشتقاتش شاید کمی با این مساله نرم‌تر برخورد شود؛ اما هنوز باور عمومی بر این است که مرد و زن با هم می‌توانند نان خانه را سر سفره بیاورند. بخش اعظمی از جوامع سنتی بر این باورند که زن در محیط خانه در مقایسه با مرد می‌تواند مفیدتر باشد؛ چراکه کارهای خانه و مراقبت از فرزندان نیاز به ظرافت و دقتی دارد که مختص خانم‌هاست.
  • پایان ماجرای بورسیه‌ها

    به فاصله چند روز از ضرب‌الاجل روحانی برای پیگیری پرونده بورسیه‌ها از سوی وزارت علوم، این وزارتخانه با انتشار گزارشی درباره بورسیه‌های غیرقانونی در دولت گذشته،۸۴۰ بورسیه غیر قانونی را تایید کرد و خبر از لغو آنها داد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد احتمال لغو بورس ۱۲۴۱ نفر دیگر نیز وجود دارد. به عبارتی اگر این ۱۲۴۱ نفر تا بهمن ماه نتوانند از دانشگاه‌ها اعلام نیاز برای عضویت در هیات علمی دانشگاه را بگیرند باید با هزینه شخصی ادامه تحصیل دهند. لغو بورسیه به این معنی است که آنها باید هزینه تحصیل در دانشگاه را خودشان بپردازند و پولی ‌را هم که تاکنون از محل بورسیه گرفته‌اند به دولت پس بدهند.
  • زنجان، شهر حسینیه اعظم

    اسدالله قربان‌زاده در روزهای هشتم و یازدهم ماه محرم هر سال تمامی نگاه‌ها به زنجان است. زنجانی‌ها هر سال در این روزها همنوا با شهدای دشت نینوا با شکوه خاصی یاد مظلومیت امام حسین(ع) و یاران وفادارش را با برپایی دسته عزاداری حسینیه زنده نگه می‌دارند. مردم نقاط مختلف کشور و حتی سایر کشورها تلاش می‌کنند خود را با این دسته‌های عزاداری باشکوه پیوند دهند. مسجد«حسینیه اعظم» زنجان نامی آشنا برای ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت است. این مسجد در جنوب شهر زنجان واقع شده و یکی از اماکن متبرک و معنوی شناخته شده کشور است که آوازه و شهرت آن جهانی است.
  • ۷میلیون فقیر ۶میلیون ثروتمند

    با وجود آنکه شناسایی خانوارهای ثروتمند و حذف آنان از دریافت یارانه همچنان نقطه آسیب دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به شمار می‌رود، اما وزیر کار از شناسایی ۵ تا ۶ میلیون فرد پُردرآمد در کشور خبر داده که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد. وی در عین حال گفته ۷ میلیون نفر نیز در فقر شدید به سر می‌برند که دولت در تامین امنیت غذایی آنان موفق بوده و در آینده‌ای نزدیک به ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهند یافت. .
  • اسیدپاشی اخیر را می‌توان افساد در ارض تلقی کرد

    بهمن کشاورز رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا ۱. ایراد جرح با استفاده از اسید و سایر مواد اَکّال۱و سوزنده علاوه بر اینکه به هر حال جرم محسوب می‌شود، جرمی است توام با نهایت رذالت و ناجوانمردی که آثار آن در دراز مدت باقی می‌ماند و قابل التیام هم نیست به‌ویژه در خانم‌ها باعث تغییر کلی مسیر زندگی آنها می‌شود و از این رو درخور توجه ویژه است.

    ۲. مجازات جرم اسید پاشی اصولا قصاص عضو است یعنی باید نظیر ضایعاتی را که مرتکب در قربانی ایجاد کرده برای او ایجاد کرد. اما با توجه به نحوه عمل مایعات اَکّال محدود کردن اثر آنها تقریبا محال است و امکان سرایت همواره وجود دارد.

  • گردشگران خارجی قطار قطار در ایران

    پرستو فخاریان دبیر گروه گردشگری اینکه هر روز از زبان این مسوول و آن فعال صنعت می‌شنوید که گردشگری کشور در حال پیشرفت و توسعه است، بیراه نیست. این روزها شواهد محکمی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد اقبال به توریسم ایران روی کرده است؛ آن هم قطار قطار! شهرهای توریستی کشور در هفته‌ای که گذشت میزبان گردشگرانی بودند که با قطار لوکس مجارستانی سفر می‌کردند؛ سفری که از مجارستان شروع شد، در ترکیه ادامه یافت و به ایران رسید. توریست‌های این قطار ۶۷ نفر بودند و بیشترین آنها را استرالیایی‌ها تشکیل می‌دادند. توریست‌هایی از آمریکا، انگلیس، هلند، کویت، آلمان، فرانسه، مکزیک و ایسلند بخش دیگری از مسافران این قطار لوکس را تشکیل می‌دادند.
  • بچه‌دار شدن؛ لذت و استرس بیشتر

    نگار حسینی خانه‌ای را تصور کنید که در آن دست‌کم یک کودک زیر ۱۸ سال زندگی می‌کند. اطراف این کودک پر است از تجربه‌های تازه و خنده و عشق، با این وجود نگرانی‌ها هم دوشادوش این احساسات مثبت حرکت می‌کنند، آن‌قدر که گاهی همه خوشحالی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هرچه تعداد بچه‌ها در خانه بیشتر باشد، طبیعی است که به نظر برسد هم شادمانی ناشی از حضور آنها و هم نگرانی بابت آن افزایش یابد. به‌طور معمول افرادی که بچه ندارند نگرانند نتوانند از پس فشارهای ناشی از داشتن فرزند بربیایند. احتمالا آنها تا حدودی از بی خوابی بعد از به دنیا آمدن کودک، سالم بودن او، رشد و تغذیه و مسائل این‌چنینی در ابتدا و همزمان با رشد کودک از صبح زود بیدار شدن برای آماده کردن کودک و همراهی احتمالی با او تا مدرسه، انجام تکالیف و بعدها مسائل دوران بلوغ و.
  • کودک ایرانی در گذر تاریخ

    نمایشگاه عکس «کودک ایرانی در گذر تاریخ (دوره‌های قاجار و پهلوی)» با نمایش ۱۲۰ قطعه عکس در کتابخانه حسینیه ارشاد افتتاح شد. این نمایشگاه در تلاش است با گذر از هزار توی تاریخ، بخشی از این زندگی اجتماعی را در معرض دید قرار دهد،«کودک ایرانی در گذر تاریخ (دوره‌های قاجار و پهلوی)» دارای حدود ۱۲۰ قطعه عکس تاریخی از دوره‌های قاجار و پهلوی بوده و آینه‌ای از زیست کودکان اقوام و طبقات مختلف در گستره مرزهای جغرافیایی ایران، است. کودکان تهیدست، ‌کودکان توانمند، ‌کودکانی با نیازهای ویژه، ‌کودکان کار، مشاغل گوناگونی که کودکان به آن مشغول بوده‌اند، اسباب‌بازی‌های کودکان و.
  • ساخت‌وساز به ارتفاعات رفت

    ریه‌های تنفسی شهر در حال بسته شدن است. دستیابی به سود حاصل از ساخت‌وساز‌های چند ده طبقه‌ای چند سالی است که باغات شمال تهران را به دلیل کمبود زمین طعمه بساز و بفروش‌ها کرده است. درختان مظلومی که به‌راحتی سر فرود می‌آورند و جای خود را به آسمان خراش‌های نامتناسب می‌دهند. همین پدیده سبب شده تا سطوح باقیمانده از عرصه سبز کلان‌شهر تهران، قابلیت تصفیه هوای پایتخت از آلودگی‌هایی که در حد نسبتا استاندارد تولید می‌شوند را از دست بدهند و وضعیت زیست‌محیطی این کلان‌شهر قرمز شود. مطابق با گزارش کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، ظرف ۲۵سال اخیر، ۲۴درصد از مساحت سبز پایتخت-عرصه‌های باغی- زیر بار ساخت‌وساز قرار گرفته و با این میزان تغییرکاربری، عملا ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات تهران که معادل کل فضای سبز این شهر در دهه ۵۰ بوده، به ساختمان‌های مسکونی و تجاری تبدیل شده است.
  • برندهای برتر سال ۲۰۱۴

    ساسان قاسمی، وحید شکری اینتربرند (interbrand) هر ساله فهرستی از ۱۰۰ برند برتر جهان را ارائه می‌دهد. امسال نیز همانند سال‌های گذشته این موسسه این فهرست را منتشر کرده است. در این مطلب ضمن معرفی مختصری از رویکرد این موسسه در انتخاب برندها، فهرست ۱۰ برند برتر مطرح شده و توضیحاتی در مورد برخی از آنها در این فهرست ارائه خواهد شد. عوامل ارزشیابی برند
    «اینتربرند» ارزشیابی برندها و رده‌بندی آنها را بر اساس عوامل زیر انجام می‌دهد:
    تحلیل مالی عملکرد برند (محصولات، خدمات یا هر دو): محاسبه سود تولید شده توسط محصولات، خدمات برند یا هر دوی اینها و همچنین پیش‌بینی‌های مالی
    تاثیر تصمیم خرید برند: تحلیل عوامل موثر بر تصمیم خرید برند
    ارتباط رقابتی برند: بررسی عملکرد برند نسبت به محیط رقابتی
    اینتربرند اطلاعات خود را از Thomson Reuters (برای داده‌های مالی)، Datamonitor (برای داده‌های کالاهای مصرف‌کننده) و توئیتر (برای تحلیل رسانه اجتماعی) گردآوری می‌کند.
  • عدم اطلاع‌رسانی به موقع ؛ تورخبرگزاری‌های بیگانه

    الهه رمضانی «داود زارعیان» استاد علوم ارتباطات اجتماعی در تحلیل این موضوع که دستگاه‌های قضایی و انتظامی با اطلاع‌رسانی کند، سعی می‌کنند ذهن مردم را درگیر وقایع نکنند می‌گوید: همین باعث از دست رفتن زمان اطلاع‌رسانی به جامعه هدف بزهکاران می‌شود، او اضافه می کند: درست است که نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی در برخی موارد به دلیل به دست آوردن سرنخ و دستگیری مجرمان، اطلاع‌رسانی را با تاخیر انجام می‌دهند، که البته این کار بسیار درست است، اما باید در نظر داشت که در این اتفاق یعنی اسیدپاشی، تشخیص عقده‌ها مهم است و همه مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پس ترجیح بر این بود تا اطلاع رسانی سریع صورت گیرد تا چنین شایعات و سوءاستفاده‌هایی از عدم اطلاع رسانی نشود.
  • مرز نظارت قانونی و عمل به قانون

    علیرضا مجمع عضو گروه فرهنگ و هنر هجمه‌ای که در این چند وقت بر وزیر ارشاد و تیم همکارانش رفت بعد از ماجرای معروف تحریم ۶ فیلم از سوی حوزه هنری، پررنگ‌ترین حاشیه‌ای است که فضای فرهنگی کشور در این چند سال به خود دیده است. مساله بر سر اکران چند فیلمی است که سال گذشته در جشنواره ۳۲ دچار حاشیه شد و باعث شد مسائلی از قبیل ورود ارگان‌های مختلف به فضای فرهنگ و چگونگی دادن مجوزها ایجاد شود. این ورودهای نابه‌هنگام تا آنجا پیش رفت که رئیس سازمان سینمایی از نامه‌ای خبر داد که از کمیسیون فرهنگی مجلس دریافت کرده بود.
  • «سقانفار»ها، میعادگاه عزاداران مازندرانی

    در مازندران بیش از آنکه آیین‌ها اهمیت داشته باشند، محل تجمع عزاداران است که اهمیت دارد؛ «سقانفار» جایی است که آنها گرد هم می‌آیند؛ بناهایی که اگرچه در طرح توسعه مساجد و تکایا و بقاع متبرکه، به حاشیه رانده شده‌اند، اما همچنان اهمیت گذشته خود را دارند. این ساختمان‌ها که به نیت و وقف حضرت ابوالفضل و از چوب و الوار ساخته می‌شده‌اند، معماری سنتی مازندران بوده که در طبقه اول زنان و در طبقه دوم هم مردان به همراه نوحه خوان حضور می‌یافتند.
    از معروف‌ترین سقانفارهای مازندران می‌توان به «کیجا تکیه» در شهر بابل، «شیاده» و «کبریاکلا» در اطراف بابل و «اوجی آباد»، «آهنگرکلا»، «زرین‌کلا» و «هندوکلا» در آمل اشاره کرد که در این میان، سقانفار روستای اوجی آباد، قدمتی یکصد ساله دارد.
  • سگ سالی

    بلقیس سلیمانی نویسنده‌ای است که در رمان‌هایی همچون «بازی آخر بانو»، «خاله بازی» و. . . منتشر کرده و کتاب‌هایش به چاپ‌های متعددی رسیده است. آخرین رمان این نویسنده با عنوان «سگ سالی» بهمن ماه سال گذشته وارد بازار شده و در مدت زمان کوتاهی به چاپ دوم رسید و حالا هم چاپ سوم آن به بازار آمده است. این رمان دربرگیرنده ماجرای فرار یکی از اعضای گروهک مجاهدین است و روایت فردی به نام «قلندر» است که از اعضای دون‌پایه سازمان مجاهدین خلق به شمار می‌آید. او پس از دستگیری اعضای این سازمان به شهر خود می‌گریزد و ۲۴ سال در یک طویله خود را محبوس می‌کند.
  • دوربین‏های جدید سبک زندگی را تغییر می‏دهند

    تقریبا همه می‏دانند که دوران دوربین‏های کامپکت به پایان رسیده است. کیفیت رو به بهبود دوربین‏های موبایل عملا یکی از محبوب‏ترین سری‏های دوربین‏های عکاسی را به حاشیه برده است. این در حالی اتفاق افتاده که علاقه به عکاسی در بین خانواده‏ها و افراد معمولی جامعه افزایش پیدا کرده و گسترش شبکه‏های اجتماعی مبتنی بر عکس مانند اینستاگرام هم دلیلی بر این مدعا است. دوربین‏های کامپکت در چارچوب‏های عکاسی یک رده نوظهور به شمار می‏رفتند و به دلیل کوچکی و سبکی و قیمت ارزان برای کاربردهای خانگی و استفاده‏های شخصی بسیار مناسب به نظر می‏رسیدند.
  • تولید برق به کمک لایه‌ای تک‌اتمی

    محققان موفق شدند لایه‌ای ایجاد کنند که ضخامتی در حد یک اتم دارد و می‌تواند برق تولید کند. این لایه تک‌اتمی، به‌صورت قطعات پوشیدنی (wearable) ساخته شده است و در اثر خم و راست شدن برق تولید می‌کند. در واقع، این قطعه به لباس افراد متصل می‌شود و حرکت کردن بدن باعث تولید برق می‌شود و این برق می‌‌تواند به دستگاه‌های مورد استفاده آنها، نظیر گوشی منتقل شود. محققان آمریکایی نشان دادند یک لایه تک‌اتمی از دی‌سولفید مولیبدن (MoS۲) زمانی که خم می‌شود می‌تواند برق تولید کند. این ویژگی که پیزوالکتریسیته (تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و بالعکس) نامیده می‌شود در برخی مواد دیگر نیز یافت می‌شود، اما این ویژگی هنوز برای یک لایه تک‌اتمی اثبات نشده است.
  • حافظه خوب فیل‌ها

    این یک افسانه نیست؛ فیل‌ها واقعا، حافظه بلندمدت و قوی دارند. آنها صدماتی که می‌بینند به خوبی به یاد می‌آورند و نسبت به کسانی که آنها را آزار داده‌اند، کینه دارند. به‌عنوان مثال، نتایج یک تحقیق روی فیل‌های آفریقایی نشان داد سربازانی که در این مناطق هستند و فیل‌ها را آزار می‌دهند به خوبی توسط آنها شناخته شده‌اند. به این ترتیب، فیل‌ها این سربازان را به‌عنوان کسانی می‌شناسند که ممکن است به آنها صدمه بزنند. نوع نگاه غضبناک فیل‌ها به این افراد و هجوم دسته‌جمعی آنها به سربازان نشان‌دهنده این کینه‌توزی است.
  • شوخ‌ترین فرد گروه

    ترجمه حسین موسوی هنوز مدت زمانی از شکار بن‌لادن توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی نگذشته بود که مارک اوون، یکی از تفنگداران نیروی دریایی که در این عملیات حضور داشت دست به انتشار خاطرات خود از این شکار زد. هلاکت بن‌لادن، رهبر القاعده اما با حرف و حدیث‌هایی همراه بود که حکایت از روایتی متفاوت از آنچه پنتاگون تعریف می‌کرد، داشت. رازهایی همچون به دریا انداختن جسد او به این بهانه که مبادا خاکسپاری او با جار و جنجال همراه باشد و اینکه برخی روایت‌ها حکایت از این داشت که او پیش از دستگیری توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، اقدام به خودزنی کرده بود تنها گوشه‌ای از پیچیدگی موضوع است.
  • «عَلَم واچینی» در گیلان

    حمیدرضا محمدی مردم گیلان یک بار در هفته اول محرم و دیگر بار در روز عاشورا، علم می‌چینند. علم چوبی است که اندازه دور آن تقریبا ۳۰ سانتی متر و به ارتفاع دو متر که در نقاط کوهستانی معمولا از چوب درخت خوج و در جلگه از چوب شمشاد تهیه می‌شد. گیلانی‌ها، طبق رسمی کهن، البسه عزیزِ تازه درگذشته را به آن می‌پیچیدند و به دور آن، مویه و ناله می‌کردند که از داستان سوگ سیاوش نشات گرفته است. این آیین که «عَلَم واچینی» نام دارد، امروزه در مساجد و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.
    شهرهای آستانه اشرفیه، رحیم‌آباد، واجارگاه و کلاچای در شرق گیلان، همه ساله شاهد برگزاری «کرنا‌نوازی» هستند.
  • تغییر تعرفه تا مدیریت مصرف

    غزاله طایفه دبیر گروه صنعت، معدن تنگناهای اقتصادی صنعت آب و برق مقامات مسوول در وزارت نیرو را بر آن داشته تا پیشنهاد تغییر نظام تعرفه‌گذاری را برای سال ۹۴ به دولت ارائه دهند. به گفته مسوولان، قیمت‌های فعلی آب و برق نه تنها برنامه‌های توسعه‌ای این صنعت را با چالش مواجه کرده، بلکه عامل بازدارنده‌ای برای مصرف بی‌رویه آب و برق که به تعبیری به یک مسابقه در بخش‌های مختلف مصرفی تبدیل شده، محسوب نمی‌شود. قیمت تمام شده هر مترمکعب آب در حالی حدود هزار تومان است که در شهرها ۳۰۰ تومان و در روستا ۱۰۰ تومان بابت آب شرب مصرفی از مردم دریافت می‌شود.
  • همه آنچه قبل از ارتودنسی باید بدانید

    لبخند زیبا با دندان‌های مرتب گاهی اوقات برای خیلی‌ها آرزوست. آنها دندان‌های نامرتبی دارند و با هر بار جلوی آینه رفتن یا لبخند زدن به این فکر می‌کنند که کاش دندان‌های صاف و مرتبی داشتند. این آرزو این روزها دیگر دست‌نیافتنی نیست. علم دندانپزشکی نه تنها در زیباسازی دندان‌ها به خوبی پیشرفت کرده است بلکه روش‌های راحت‌تر و ساده‌تری را برای رسیدن به نتیجه مطلوب به کار می‌گیرد. از ارتودنسی‌های پیشگیری تا ارتودنسی‌های نامرئی. در روش‌های جدید فرد کمتر با سیم‌ها و براکت‌هایی که با هر بار حرف زدن و خندیدن خود را نشان می‌دهند، اذیت می‌شود و تا طی کردن دور کامل مشکلی از نظر ظاهری ندارد.
  • مسیحا

    آلبوم موسیقی مسیحا با صدای حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی پس از ماه‌ها انتظار منتظر شد. «مسیحا» آلبومی است متشکل از دو سی‌دی که به‌طور ضمنی به زندگی نرجس خاتون دختر یوشعا پسر قیصر روم می‌پردازد. زنی که با ازدواج با امام حسن عسگری (ع) نقش مهمی در تاریخ اسلام پیدا کرد. «مسیحا» براساس اشعاری از حافظ، سعدی، مرحوم سیدمرتضی میرفخرایی، آیت‌الله محمدحسین غروی اصفهانی و مرحوم قیصر امین‌پور ساخته شده است. این مجموعه شامل ۱۵ قطعه شعرخوانی و ۱۱ تصنیف است. دکلمه‌ها توسط ژاله صادقیان اجرا شده و تصانیف توسط حسام‌الدین سراج خوانده شده است.
  • تعزیه

    مراسم تعزیه با حضور هنرمندان تعزیه از قم همزمان با آغاز ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله حسین (ع) از یکم تا ۱۰ محرم ساعت ۲۰ در تالار هنر فرهنگسرای ارسباران برپاست. دعوت کوفیان از امام حسین و شهادت « هانی ابن عروه» در شب پنجم، «شهادت حضرت علی‌اکبر» شب ششم، «شهادت حضرت قاسم‌بن الحسن» شب هفتم، «شهادت حضرت ابوالفضل العباس» شب هشتم، «شهادت امام حسین (ع)» شب نهم و «بازار شام و شهادت حضرت رقیه (س)» در شب دهم طی این مراسم برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این مجلس می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.
  • گژپ زنید و کرنا نوازید و علم بردارید

    محرم که از راه برسد، هر نقطه از ایران، آیینی دارد و مردمش، می‌کوشند به هر نحوی از انحا، به سوگواری سالار شهیدان بپردازند؛ از شمال گرفته تا جنوب، از شرق تا غرب، از مسلمان گرفته تا ارمنی. هر روستا و شهر، سنتی برای خویش دارد. یکی طوق و علم می‌بندد و دیگری گژپ می‌زند. در جایی کرنا می‌نوازند و در جای دیگر چاووشی می‌خوانند، برخی نخل برمی‌دارند و برخی بر خاک می‌نشینند، برخی گل بر سر و روی خویش می‌مالند و برخی تعزیه برپا می‌کنند؛ و البته کلمه واحدشان که یکصدا، صدایش می‌زنند، «حسین(ع)» است. تنوع فرهنگی و مراسم گسترده‌ای که در ایام محرم برگزار می‌شود شاید اجازه آن را ندهد که بتوان همه آنها را معرفی کرد اما کوشیده‌ایم تا در حد امکان، راهنمایی فراهم آوریم تا اگر خواستید روزهای عزای حسینی را به سفر روید و آیین‌های مردم دیگر نواحی ایران را ببینید، یک شمای کلی از برخی آیین‌های برخی شهرهای کشور در دست داشته باشید.
  • چراغ بافت فرسوده روشن می‌شود؟

    بر مبنای آمارهای موجود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، در کشور ما ۵۵ هزار هکتار بافت فرسوده، ۱۷ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۴ هزار هکتار بافت حاشیه شهری موجود است، یعنی یک سوم جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند. این در حالی است که هم‌اکنون وضعیت بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی نامطلوب است. براساس آخرین ممیزی دولت مساحت بافت فرسوده تصویب شده در شهر تهران برابر با ۳۲۶۷ هکتار است که حدود ۵ درصد از کل مساحت شهر تهران را شامل می‌شود که در ۸۱۷ هزار قطعه و در حدود ۳۰ هزار بلوک شهری پراکنده شده است.
  • احتمال تمدید مذاکرات؟

    در فاصله ۳ هفته تا پایان ضرب‌الاجل سوم آذر برای حصول توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ یک مقام ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در واکنش به احتمال تمدید مذاکرات گفت تمدید مذاکرات در دستور کار نیست و همه تمرکز روی ادامه جدی مذاکرات است. وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا چندی پیش گفته بود اگر مذاکرات با ایران به نتیجه نرسد، ایران مسوول اصلی آن خواهد بود. عراقچی در پاسخ گفت ایران باقی ماندن حتی یک تحریم را در چارچوب توافق جامع نمی‌پذیرد. .
  • دست‌انداز در بازار خودرو

    هر چند تصور می‌شد بازار با افزایش ۷۸ درصدی تولید خودرو و افزایش عرضه با استفاده از روش‌های فروش فوری و پیش‌فروش، شرایط بهتری پیدا کند، اما آغاز ایام محرم بار دیگر بازار را در رکود فرو برد. در این زمینه یک کارشناس بازار با تشدید رکود بازار خودرو به دلیل ماه‌های محرم و صفر تاکید می‌کند که طبق روال هر ساله خرید و فروش در این ایام به حداقل می‌رسد. وی همچنین عنوان می‌کند که مشتریان خودرو در این دو ماه ترجیح می‌دهند خرید خودرو را به ماه‌های بعد از محرم و صفر موکول کنند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که پس از گذشت سه هفته از رونق نسبی بازار که به دلیل از سرگیری شماره‌گذاری برخی از خودروهایی که به‌دلیل مصوبه سازمان ملی استاندارد مبنی‌بر نصب کپسول آتش‌نشانی از شماره‌گذاری منع شده بودند و همچنین فروش فوری و پیش‌خرید برخی از خودروها که حال و هوایی تازه به معاملات خودرویی داده بود، بار دیگر رکود بر این بازار حمکفرما شده است.
  • نمایش‌خانگی - ۸ آبان ۹۳

  • گلستان؛ «پامنبری»، «علم بندان»، «چاووشی»

    حمیدرضا محمدی استان گلستان اقوام متعددی را چون سیستانی‌ها، ترکمن‌ها، ترک‌ها، سبزواری‌ها، کاشمری‌ها، بیارجمندی‌ها، پابندی‌ها، هزارجریبی‌ها، ساروی‌ها، شاهرودی‌ها و کردها در خود جای داده است که هر کدام رسوم خود را دارند، اما اهالی اصیل گلستان شب پنجم محرم، آیین «علم بندان» را دارند که در آن هر مسجد علم خود را به عنوان جاودار دسته، در کوی و برزن چرخانده تا هر خانه‌ای که دسته به مقابل آن می‌رسد، اگر نذری داشته باشد -دستمال، روسری یا شالی- به علم بسته و اسفند دود می‌کنند. هم چنین برخی از خانواده‌ها اگر نذر داشته باشند، به هنگام ورود علم گوسفند قربانی می‌کنند.
  • وقتی همه خواب بودیم

    سینا قنبرپور یکی بود، یکی نبود. مردی بود که در تبریز شغلش فروش و نصب پرده و تزئینات داخل خانه بود. اسمش «مجید سالک‌محمودی» بود. برای کسب و کارش دسته چک داشت. اما جنگ تحمیلی شروع شده بود و اوضاع کشور تغییر کرده بود. چک‌هایش یکی یکی برگشت خورد و کارش به زندان کشید. وقتی حبسش داشت تمام می‌شد فهمید که همسرش دیگر دل به او ندارد. ***
    یکی بود، یکی نبود. مردی بود که اسم و فامیل طولانی داشت. «غلامرضا خوشرو کردان کوریه». در فاروج به دنیا آمده بود اما در تهران بزرگ شده بود. در تهران ازدواج کرد، ولی دیری نپایید که کار زندگی زناشویی‌اش به طلاق کشید.
  • اسید، مایع زندگی!

    مهدی بابایی نوشتن گزارشی میدانی از خرید و فروش اسید در نگاه اول کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد و احتمالا بسیاری از مردم هم همین نظر را داشته باشند و تصورشان از خرید و فروش اسید، معامله‌ای مخفیانه و زیرزمینی باشد، اما واقعیت چیز دیگری است، اسید به راحتی فروخته می‌شود آن هم به شکل کاملا قانونی و بدون هیچ محدودیتی. این ماده شیمیایی خطرناک حتی مانند طلا و جواهر، کیف و کفش و. . . برای خودش بورس هم دارد، چند مغازه در مرکز تهران و محدوده ناصر خسرو و چندین مغازه دیگر در حومه شهر از مهم‌ترین مراکز خرید و فروش اسید به حساب می‌آیند که مشتریان آن حتی گاهی چند صد لیتر را هم به شکل عمده خریداری کرده و با خود به کارگاه یا کارخانه‌شان می‌برند.
  • تورم پاییزی زیر ۲۰ درصد

    اولین ماه فصل پاییز در شرایطی به پایان رسید که نرخ تورم با ادامه روند کاهشی از ۱/۲۱ درصد درآخرین ماه تابستان به زیر ۲۰ درصد در مهر ماه رسید؛ در حالی که مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه را ۱/۱۹درصد و تورم نقطه به نقطه را ۲/۱۴ درصد اعلام کرده بود بانک مرکزی نیز نرخ تورم مهرماه سال جاری را ۴/۱۹ درصد اعلام کرد. پیش از این دولتمردان اقتصادی با دفاع از آمارهای اقتصادی گفتند که سنجش صحت آمارها با شیوه علمی ممکن است نه احساسی. .
  • چشمانِ بی‌صورت و صورت‌های بی‌چشم

    لیلا پاپلی یزدی ۱- «چشمان بی‌صورت» نام فیلمی است به کارگردانی «فرانژو» در ژانر وحشت و ساخت سال ۱۹۶۰. کریستین فرزند یک جراح است که در یک تصادف صورتش را از دست می‌دهد. پدرش در رویای ساخت صورتی نو برای دختر عزیزش با کمک دستیارش دانشجویان زن ِجوان را از کنارِ دانشگاه سوربون می‌رباید و صورتشان را به دخترش پیوند می‌زند؛ پیوندی که هرگز به نتیجه نمی‌رسد تا آنکه کریستین به ستوه می‌آید و با رها کردن سگ‌های آزمایشگاه که ناگهان به صورت پزشک حمله می‌کنند، عملا پدرش را به قتل می‌رساند. کریستین تصمیم می‌گیرد که صورتش هر چند زشت و دفرمه «ابژه» تنها خودش باشد.
  • شهروند قربانی، جامعه ناخشنود

    فریماه فلاحی برخی از احساسات ما، معمولا بنا به فرض، چیزی را درباره واقعیت به ما می‌نمایانند، ترس یکی از این احساسات است. به همین دلیل ترس را ابزاری برای درک و دریافت به حساب می‌آورند. غالبا گفته می‌شود که ترس عقل را زائل یا تضعیف می‌کند. « لارس اسوندسن »در کتاب «فلسفه ترس» به تاثیر ترس در اندیشه سیاسی پرداخته و معتقد است که امروزه دامنه و گستره ترس و وحشت در مقایسه با گذشته بیشتر شده است. این اثر به انگیزه‌ها و عواملی که پشت سر ترس و خوف قرار دارد، می‌پردازد. ادعای نویسنده این است که ترس و خوف در همه ابعاد زندگی مدرن وارد شده است.
  • قطار لوکس در ایران

    با وجود آنکه طی سال‌های گذشته با رکود گردشگر در ایران مواجه بودیم اما در یکی دو سال اخیر با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تعاملی که بین ایران و جهان برقرار شده ورود گردشگر به کشورمان چنان افزایش یافته که حالا طی روزهای گذشته یکی از گرانقیمت‌ترین قطارهای توریستی دنیا برای سفر به ایران وارد شد تا گردشگران آن، دو هفته از مسیر سفرشان را در شهرهای زنجان، یزد، شیراز، اصفهان و تهران بگذرانند. این قطار لوکس حامل ۶۷ گردشگر، ۳۵ خدمه خارجی و ۶ لیدر ایرانی است. .
  • بازگشت متقاضیان به بازار مسکن

    تحولات مثبت و تازه‌ای در بازار مسکن به نفع متقاضیان در حال رقم خوردن است. این تحولات از شهریورماه امسال تاکنون به ترتیب در سه حوزه معاملات خرید، معاملات اجاره و تسهیلات بانکی مسکن بروز کرده است. در معاملات خرید، آمارهای سامانه رهگیری نشان می‌دهد: تعداد مبایعه‌نامه‌های تنظیم شده در بنگاه‌های مسکن در شهریور ماه برای اولین‌بار در طول سال۹۳، با افزایش مواجه شده و حدود ۱۷درصد رشد کرده است. خرید مسکن در ۵ ماه اول امسال همواره با افت ماهانه همراه بود و میزان معاملات در هر ماه نسبت به ماه قبل کاهش پیدا می‌کرد.
  • خاطره انگیز‌ترین گوشی‌های کارخانه فنلاندی

    هفته گذشته بود که به صورت رسمی اعلام شد شرکت مایکروسافت از این پس دیگر گوشی‌های هوشمند خود را با نام نوکیا به بازار عرضه نمی‌کند. مایکروسافت تایید کرده که روی گوشی‌های هوشمند لومیا این شرکت از این پس نام مایکروسافت نقش خواهد بست. گفته می‌شود که مایکروسافت قصد دارد در آینده نزدیک اولین گوشی با برند مایکروسافت را رونمایی کند و پس از آن نیز هیچ گوشی هوشمندی با برند نوکیا وجود نخواهد داشت. در حالی که ویندوزفون‌ها با نام مایکروسافت عرضه خواهند شد اما مایکروسافت می‌تواند به موجب قرارداد ۱۰ ‌ساله خود با نوکیا گوشی‌های معمولی و ساده را مانند نوکیا ۱۳۰ با برند نوکیا عرضه کندپس از خرید نوکیا توسط مایکروسافت، این غول نرم‌افزاری ۱۸ ماه فرصت داشت تا به طور کلی برند نوکیا را با مایکروسافت جایگزین کند.
  • اکران - ۸ آبان ۹۳

  • روند نزولی قیمت مسکن

    اگرچه وضعیت رکودی در بازار مسکن کماکان ادامه دارد اما آن‌گونه که جدیدترین آمار دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد قیمت مسکن در مهرماه از کاهشی ۶/۲ درصدی برخوردار شده و نشان می‌دهد متوسط ارزش واحدهای مسکونی تهران به سطح شهریور ۹۲ بازگشته و به مترمربعی ۴ میلیون و ۶۳ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در فصل تابستان هم که معمولا فصل نقل و انتقالات نامیده می‌شود، با وجود آنکه معاملاتی هم صورت گرفته اما باز قیمت مسکن سیر نزولی داشته و به ترتیب در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور میانگین قیمت به ترتیب با ۱/۱درصد، ۲ درصد و ۶/۰ درصد کاهش نسبت به ماه‌های قبل مواجه شده است.
  • بهبود چشم‌انداز درآمد سهام

    هر چند که روز یکشنبه نخستین افت شاخص پس از ۱۸ روز رقم خورد، اما روز دوشنبه مجددا شاخص با افزایش هرچند ناچیز نشان داد که خوش‌بینی نسبت به آینده را از دست نداده و افت آن‌هم به‌زعم تحلیلگران طبیعی است. کارشناسان معتقدند اغلب گزارش‌های منتشر شده ۶ ماهه نشان از بهبود چشم‌انداز درآمد سهام دارد و با اینکه در برخی شرکت‌ها میزان درصد پوشش درآمد سهام پایین‌تر است، اما اغلب فعالان نگاه مثبتی دارند. این در حالی است که سایر بازارهای رقیب در رکود به سر می‌برند. .
  • هراس زن بودن

    شراره عبدالحسین زاده دلخراش بودن واقعه اسیدپاشی آن‌قدر مبرهن است که نیازی بر تاکید و تایید ندارد. حادثه‌ای که، ابتدا تنها مربوط به عاشقی دلباخته بود که به دلیل فراق یا عدم وصال جسم و روح معشوقه را نابود می‌کرد. موردی که در دهه‌های اخیر در موارد خانوادگی و تسویه حساب شخصی به کرات اتفاق افتاد با اینکه حکم قصاص برایش تعیین شد اما باعث ممانعت و بازدارندگی جرم نشد، اما حالا این موضوع نه شخصی که با تکرار و تداوم در یک شهر و تبدیل شدن به جرم زنجیره‌ای و فقط بر روی عده‌ای که آن عده هم زنان هستند و تفاسیر مختلف و گاه غرض‌ورزانه و سیاسی به موضوعی فراگیر و همگانی تبدیل شده است.
  • هراس جهانی از «ابولا»

    برای ماه‌ها، جهان دربرابر خودنمایی ویروس ابولا بی‌تفاوت بود. این ویروس که در ابتدا از جنگل‌های دور افتاده گینه به راه افتاد و به خیابان‌های شلوغ لیبریا رسید، اکنون به ورای مرزهای این منطقه پیشروی کرده است. در روز ۱۶ سپتامبر سرانجام بی‌تفاوتی‌ها به پایان رسید و باراک اوباما بزرگ‌ترین اعزام کمک‌های انسان‌دوستانه توسط نیروهای نظامی آمریکا را برای مبارزه با این بیماری واگیر دار اعلام کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام این موضوع که این بیماری مسری «تنها تهدیدی برای امنیت منطقه نیست، بلکه تهدیدی بالقوه علیه امنیت جهانی» است، فرآیند اعزام ۳۰۰۰ نیروی نظامی آمریکا برای راه‌اندازی مراکز درمان ۱۷۰۰ تختخوابی و آموزش کارکنان بهداشت منطقه را آغاز کرد.
  • لرستان به گِل می نشیند

    سارا فدایی آغاز محرم در هر گوشه ایران با آیین‌ها و مراسم‌های خاص خود همراه است؛ گروهی نخل را به‌عنوان نشانه‌ای از تشییع پاک امام حسین (ع) بر دوش می‌کشند؛ گروه دیگر کاه بر سر می‌ریزند و دسته‌ای نیز آیینی به نام خه‌ره‌مالی را اجرا می‌کنند. این آیین به ویژه در استان لرستان مرسوم است که در آن جامه سیاه عزاداران با گل متبرک روز عاشورا مزین می‌شود. « خه‌ره‌مالی» اما نیاز به مقدمات ویژه‌ای دارد، یکی از آنها جمع‌آوری هیزم به ویژه در ایام سرد سال است. از هفتم محرم به بعد برخی عزاداران برای در امان ماندن عزادارانی که آیین خه‌ره‌مالی را اجرا می‌کنند برای در امان ماندن از سرما دست به جمع‌آوری هیزم می‌زنند.
  • شاهنامه بورسیه به آخر رسید

    زینب موسوی عضو گروه خبر سرانجام وزارت علوم با انتشار نتیجه بررسی‌هایش درباره بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل در قالب یک گزارش، ادعای مخالفان دولت مبنی‌بر بی‌اساس بودن این پرونده را رد کرد؛ پرونده‌ای که مخالفان آن، با انتشار جزئیات نیز زیر بار نرفته و از وزارت علوم خواستند از افرادی که تخلف نداشته‌اند، عذرخواهی کند؛ هرچند این خواسته با اظهارات قاطعانه نجفی مبنی‌بر اینکه «وزارت علوم از چه چیزی عذرخواهی کند؟» روبه‌رو شد. پرونده اعطای بورسیه‌های غیرقانونی در دولت قبل موضوعی است که هرچند با سکوت حامیان استیضاح رضا فرجی‌دانا، اولین وزیر علوم دولت یازدهم مواجه شد، اما رای منفی مجلسی‌ها به ابقای او بر کرسی وزارت، سبب نشد تا دولت به‌ویژه محمدعلی نجفی، از پیگیری آن سرباز زند؛ گویی نجفی تنها برای به نتیجه رساندن این پرونده به وزارت علوم آمده است.
  • ترانه امروز نوآوری ندارد

    یغما گلرویی در ترانه‌هایی که این سال‌ها به شکل مجاز در آلبوم‌ها منتشر شده، خلاقیت چندانی دیده نمی‌شود؛ اما این به این معنا نیست که ما ترانه پیشرو و خلاق نداریم. موضوع این است که وقتی در قالبی می‌نویسند که باید در شورای شعر و ترانه مجوز بگیرد، ترانه‌سرا دچار خودسانسوری می‌شود؛ منظورم از خودسانسوری حذف چیزهایی نیست که به مسائل اروتیک یا سیاسی بازمی‌گردد، بلکه منظورم این است که در همان چارچوب ترانه‌های رسمی هم ترانه‌سرا به خودسانسوری می‌افتد و نوآوری نمی‌کند؛ چون شورای شعر و ترانه درک درستی از ترانه ندارد و حتی اعضای آن نمی‌توانند از روی بعضی از ترانه‌ها بخوانند.
  • «ابولا» وارد می‌شود؛ وارد نمی‌شود

    همه نگران‌اند، مسوولان وزارت بهداشت، پزشکان، پرسنل بیمارستان‌ها، مرزبانان و حالا هم مردم. نگرانی‌شان از بابت احتمال ورود ویروس کشنده ابولا به ایران است. هر چقدر هم که منابع خبری از کاهش شیوع این بیماری و تحت کنترل در آمدن آن در برخی مناطق خبر دهند و هر چقدر هم که فرودگاه‌ها، مسافران آفریقا را زیر ذره‌بین قرار دهند، باز هم نگرانی از ورود این ویروس به کشور وجود دارد. مشاهده حتی یک مورد از آن، خطر شیوع در یک منطقه را بالا می‌برد. نگرانی‌ها زمانی شدت می‌گیرد که خبرها حکایت از احتمال شیوع ابولا در آسیا دارند.
  • ماموریت سه قوه در مورد اسیدپاشی

    جنایت اسیدپاشی در اصفهان به قدری نگران‌کننده بود که حالا سه قوه هر کدام به نحوی در موضوع وارد شده‌اند تا با بررسی پرونده و شناسایی عامل یا عاملان آن، بتوانند موضوع را برای مردم روشن کنند. پس از آنکه روحانی سه وزارتخانه را مامور رسیدگی به موضوع اسیدپاشی کرد، رئیس قوه قضائیه هم به معاون اول خود ماموریت داد عوامل اسیدپاشی اصفهان را شناسایی‌کند و به مجازات برساند. در همین حال رئیس مجلس هم از کمیسیون امنیت ملی خواست با جدیت پیگیر این موضوع باشد. .
  • ترفندهای مهم iOS۸ برای اپلی‌ها

    اپل به تازگی نسخه جدید سیستم عامل iOS را برای دستگاه‌های دیجیتال شخصی خود منتشر کرده است. این شرکت در iOS۸ تغییرات انقلابی را در ظاهر سیستم عامل ایجاد نکرده و در مقابل بیشتر سعی کرده است تا به تکامل iOS۷ بپردازد. ویژگی‌های مهمی در نسخه هشتم iOS وجود دارند که مطمئنا از آنها تا حالا با‌خبر شده‌اید. با این حال در اینجا قصد داریم شما را با چند ترفند موجود در این سیستم عامل آشنا کنیم. کیبورد‌های جانبی و ویجت‌ها در iOS۸ توانسته‌اند توجه‌ کاربران زیادی را در زمان عرضه این نسخه سیستم عامل به خود جلب کنند، اما تعداد زیادی ترفند و نکته کوچک وجود دارد که شاید درباره آنها اطلاعی نداشته باشید.
بیشتر