شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • شکوه یک خداحافظی - ۲۹ آبان ۹۳

  • پدیده سلفی بازی در مراسم تشییع

    رضا عزت‌پور این روزها «مرتضی» مد شده؛ هر چند فیس‌بوک به سان سال‌های ابتدایی همه‌گیر شدنش در مملکتمان چندان جذاب نیست و حالا خیلی‌ها دیر به دیر سر می‌زنند و سرگرمی‌های دم دستی‌تر و راحت تری چون وایبر و واتس‌آپ و لاین و اینستاگرام یافته‌اند و تازه نیازی هم به مرتکب شدن جرائم رایانه‌ای ندارند، ولی شیوه و اسلوب استفاده از شبکه‌های اجتماعی همان است که بود. سوار شدن بر امواج کم عمق و سطحی و علاقه ملت به بودن در صحنه به هر طریق و قیمت (حتی نوشتن چند خط انتقادی در باب موج سواری اجتماعی) که باعث می‌شود هر از چند گاهی این احساس که همه هموطنان عزیزم بر سر یک موضوع خاص توافق دارند سرتاسر وجود نازنینمان را فراگیرد؛ آن هم در شرایطی که شعار قریب به اکثر مردم «درود بر خودم» و «زنده باد خودم» شده است.
  • بازی داعش با طلا

    حسین موسوی آیا باید ترسید که داعش اعلام کرده دارای واحد پولی مستقل خواهد شد یا اینکه این موضوع یک ژست تبلیغاتی است و چندی بعد نیز فراموش خواهد شد. امری که مسلم است، دستگاه تبلیغاتی داعش بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. این گروه به عکس هم مسلکان خود مثل القاعده، بسیار با‌برنامه‌تر عمل می‌کند و می‌داند که در پی چه چیزی است؛ این موضوعی است که چندی پیش سازمان جاسوسی آلمان به آن اشاره داشته و گفته است که این گروه مخوف‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین گروه تروریستی جهان است.
    هم‌اکنون کارشناسان به دنبال این هستند که بدانند آیا داعش با مطرح کردن واحد پولی مخصوص به خود یک بازی تازه را طراحی کرده یا اینکه به راستی قصد تاسیس واحد پولی دارد.
  • بازخوانی چند ترانه مشهور آقای خواننده

    یکی هست
    یکی هست، تو قلبم، که هر شب واسه اون می‌نویسم و اون خوابه
    نمی خوام بدونه واسه اونه که قلب من اینهمه بی‌تابه
    یه کاغذ، یه خودکار، دوباره شده همدم این دل دیوونه
    یه نامم، که خیسه پر از اشکه و کسی بازم اونو نمی‌خونه
    یه روز همین جا توی اتاقم یکدفعه گفت، داره میره
    چیزی نگفتم آخه نخواستم دلشو غصه بگیره
    گریه می‌کردم درو که می‌بست، می‌دونستم که می‌میرم
    اون عزیزم بود، نمی‌تونستم جلوی راهشو بگیرم
    می ترسم یه روزی برسه که اونو نبینم، بمیرم تنها
    خدایا کمک کن…
  • آلبوم‌ها - ۲۹ آبان ۹۳

  • روبات غول پیکر بازی پینت بال

    پینت بال، یکی از بازی‌های مفرحی است که طی سال‌های اخیر طرفداران بسیاری را پیدا کرده است. در این بازی با استفاده از اسلحه‌هایی که گلوله‌های رنگی شلیک می‌کنند، افراد با یکدیگر می‌جنگند.
    حال عده‌ای از مهندسان، نوعی روبات عظیم‌الجثه طراحی کرده‌اند که قابلیت‌های جالبی دارد. این روبات حدود ۱۵ فوت قد دارد و وزن آن ۱۵۰۰ پوند است. به این ترتیب، می‌تواند تیرهای پینت بال را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت شلیک کند. این گروه، قرار است با یک بودجه ۸/۱ میلیون دلاری، نخستین روبات مورد نظر خود را تا سال ۲۰۱۶ بسازند.
  • روند روبه رشد سرطان

    هرچند بیماری سرطان سالیان سال است که جان بسیاری از ایرانیان را با شتاب می‌گیرد اما گویا مرگ مرتضی پاشایی دلیلی بر جلب حساسیت‌های بیشتر به این موضوع شد. وزارت بهداشت اعلام کرده با وجود آنکه تمام سرطان‌های ما از کشورهای غربی و کشورهای منطقه کمتر است اما روند رو به رشد در ایران از آنها تندتر است. وزیر بهداشت هم اخیرا از کاهش هزینه‌های درمان برای بیماران شیمی‌درمانی خبر داده و اینکه برای افراد بی‌بضاعت هم این هزینه‌ها رایگان می‌شود. .
  • میل به باهم بودگی خارج از چارچوب‌های رسمی

    عاطفه نبوی مرگ نابهنگام مرتضی پاشایی خواننده جوان پاپ ایران واکنش‌هایی را در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها به دنبال داشت که برخلاف بسیاری از اتفاقاتی که در ایران روی می‌دهد محدود به شبکه مجازی نشد و رویه‌های حقیقی‌ نیز پیدا کرد. حضور ده‌ها هزار نفر جمعیتی که در مراسم تشییع این هنرمند شرکت کرده بودند، اتفاقی بود که در تاریخ هنر این سرزمین بی‌سابقه بود، روشنفکران و کسانی را که گمان می‌کردند نبض جامعه را در دست دارند و تا حدی می‌توانند آن را تحلیل و پیش‌بینی کنند، انگشت به دهان گذاشت در حالی که به نظر می‌آمد بدنه جامعه در حال انجام طبیعی‌ترین کار زندگی‌شان هستند، صبح روز یکشنبه ۲۵ آبان کار و زندگی را رها کرده بهترین لباس‌هایشان را پوشیدند و برای بدرقه «خواننده» راهی تالار وحدت شدند.
  • محرومیت از قضاوت

    با رای دیوان عالی کشور قاضی مرتضوی دیگر حق قضاوت نخواهد داشت و تا ۵ سال هم ازتصدی مشاغل دولتی محروم است. این رای پس از آن صادر شده که پرونده مرتضوی پیشتر در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با برگزاری بیش از ۱۰ جلسه مورد بررسی قرار گرفته و پس از صدور حکم با اعتراض شکات و محکوم‌علیه به دیوان عالی کشور ارجاع شده بود. هر چند حالا هم دادستان سابق تهران نسبت به رای صادره معترض بوده و آن را شرعی و قانونی نمی‌داند. .
  • ریزش موی کودک، علت‌ها و درمان

    عاطفه چهره‌گشا ریزش مو مشکلی نیست که فقط مختص بزرگسالان باشد. ممکن است کودک شما هم درگیر این عارضه شود. اما خبر خوب این است که نشانه‌های ریزش موی کامل یا ریزش موی منطقه‌ای در کودکان به‌راحتی قابل درمان است.
    ریزش موی بچه‌ها، چرا و به چه علت؟
    اگر کودک شما بیش از چندین ماه دچار ریزش مو شود، علت آن می‌تواند یکی از عوامل زیر باشد
    تینه آ کپیتیس
    این عارضه معمولا در کودکان دیده می‌شود و نوعی عفونت قارچی پوست سر است و به آن اصطلاحا «کچلی قارچی» هم می‌گویند. این بیماری با شکل‌ها و تظاهرات گوناگون بروز می‌کند و معمولا تکه‌های فلس مانندی روی پوست سر ظاهر می‌شود.
  • اینستاگرام - ۲۹ آبان ۹۳

    مجتبی سرانجام پور عکاسی با تلفن همراه یکی از ابزارهایی است که طی ۵-۴ سال اخیر جایگاه ویژه‌ای در دنیا به دست آورده است و طرفداران بسیاری دارد. از بین این طرفداران عده‌ای آن را به شکل کاملا حرفه‌ای دنبال می‌کنند و از آن به مثابه وسیله‌ای کاملا کارآمد و کاربردی استفاده می‌کنند تا بتوانند تصاویری زیبا خلق کنند. در این صفحه سعی داریم تا هر شماره به معرفی یکی از این عکاسان بپردازیم و مروری کوتاه بر عکس‌های آنان داشته باشیم.
    مارکوس اندرسِن
    مارکوس عکاس و هنرمند اهل سیدنی گروه "تاینی کالکتیو" است که به گفته خود دلایلی که او را به عکاسی با موبایل کشانده است استفاده راحت از این وسیله برای عکاسی در خیابان است و اینکه مردم هیچ عکس العملی در برابر آن ندارند و به راه خود می روند.
  • شوک الکتریکی برای محافظت از انسان در برابر کوسه‌ها

    دستگاهی پیشرفته به‌منظور حفاظت از ساحل‌هایی که کوسه در دریای آن وجود دارد، طراحی شده است. به این ترتیب، یک شوک الکتریکی به بینی کوسه داده می‌شود و از این طریق، کوسه‌ها وارد محدوده مورد نظر نمی‌شوند. به کمک این فناوری می‌توان جان بسیاری از موج سواران و شناگران سواحل دریاها را نجات داد. ایده این طرح توسط یک متخصص آفریقای جنوبی مطرح شد و اکنون توسط یک شرکت استرالیایی در حال عرضه به بازار است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد، کوسه‌ها زمانی که به یک شوک الکتریکی برخورد می‌کنند، مسیر خود را تغییر می‌دهند.
  • چهره‌ها - ۲۹ آبان ۹۳

  • سبقت کشوری ساخت‌وساز از تهران

    در سال گذشته، ساخت‌وسازهای مسکونی در کل کشور و شهر تهران، دو مسیر متفاوت از هم را طی کردند. در تهران، میزان عرضه جدید -واحدهایی که در سال۹۲ برای آنها پروانه ساخت صادر شد- رقمی معادل ۷/۷ درصد کاهش پیدا کرد؛ اما در سایر شهرهای کشور، نرخ رشد ساخت‌وساز صعودی بود؛ طوری‌که حجم عرضه در کل کشور در سال۹۲ با رشد ۵/۵درصدی روبه‌رو شد.
    سرمایه‌گذاری در ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران، سال گذشته پس از دو سال رونق و رشد دو رقمی، کاهش یافت؛ اما ازآنجا که تغییرات بازار مسکن تهران با تاخیر چندماهه به سایر شهرها سرایت می‌کند، اثر افت پارسال فعالیت‌های ساختمانی پایتخت هنوز به شکل کامل در شهرهای دیگر بروز نکرده است.
  • چهار اصل در طراحی و اجرای نمای ساختمان

    ساختار بصری هر شهر اگرچه ظاهرا سطحی‌ترین لایه تشکیل دهنده و عام‌ترین حیطه دربرگیرنده ساختار فضایی-فعالیتی آن شهر است، اما قابل رویت‌ترین وجه کالبدی روابط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر شهروندان ساکن یک شهر را نشان می‌دهد. این بخش می‌تواند تعاملات یا تعارضات را تجلی بخشد و بیشترین ارتباط وسطح تعامل را با مردم شهر برقرار کند که می‌تواند نقش بسزایی در شکل‌گیری بافت در ذهن مردم داشته باشد. کارشناسان شهرسازی معتقدند: نما و ظاهر شهر کیفیت احساسی محیط است که به‌عنوان یکی از جنبه‌های شکل شهر در نظر گرفته می‌شود.
  • آی ملت! ما شکست عشقی خوردیم

    شایان ربیعی شاید اگر ماجرای «مرگ مشهور» خواننده جوان پاپ، مرتضی پاشایی، بر اثر سرطان پیش نمی‌آمد هرگز اضطرار یا موضوعیتی متوجه بررسی متن یا کلمات ترانه‌های این خواننده نمی‌شد و این سطور از برابر چشم‌های شما نمی‌گذشت. از اصطلاح مرگ مشهور استفاده کردم زیرا مرگ این خواننده بیش از نام و آثارش به شهرت رسیده است؛ اجتماع گسترده کسانی که برای تشییع پیکر پاشایی خودشان را به تهران رسانده‌اند یا برای برگزاری مراسم‌های خیابانی در شهرهای مختلف دور هم جمع شده‌اند در تاریخ معاصر ایران کم‌نظیر است. اگرچه شهرت این مرگ، مدیون بسیاری از مولفه‌ها است اما در این میان، می‌توان به همین بهانه، متن ترانه‌های پاشایی را نیز بررسی کرد و دست کم سهمی از شهرت وی و مرگش را به محتوای ترانه‌هایش نسبت داد.
  • اجرا - ۲۹ آبان ۹۳

  • بحران تقاضا دربازارخودرو

    مرجان شهریاری دبیر گروه خودرو ظاهرا رخوت پاییزی توان دل کندن از بازار خودرو را ندارد؛ چراکه این روزها بازار، بیش از هر دوره دیگری در رکود خرید و فروش به‌سر می‌برد. بازار خودروی کشور همزمان با بحران ارزی و تشدید تحریم‌ها علیه صنعت خودرو که منجر به افت ۵۰ درصدی تولید شد، هیجانات زیادی را پشت‌سر گذاشت؛ به‌طوری‌که در دوره‌ای روند نزولی تولید بازار را با کسری خودرو مواجه کرد و در دوره‌ای دیگر افزایش قیمت، بازار مذکور را در رکود فرو برد. حال آنکه احوالات این روزهای بازار در هیچ دوره‌ای تجربه نشده بود.
  • ضرابخانه داعش

    دولت اسلامی شام و عراق (داعش) که تجسم کامل توحش و بربریت در دنیای امروز است، اوایل این هفته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «به منظور مقابله با اقتصاد جهانی سکه‌هایی به سبک و سیاق دوره خلفای راشدین ضرب خواهد کرد که به‌عنوان پول معیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. » در این اطلاعیه تاکید شده که ضرابخانه‌هایی برای ضرب سکه به زودی در بصره و رقه - دو شهری که تحت کنترل جنایتکاران داعش است - تاسیس می‌شود. در تعریف سکه آمده است؛ سکه عبارت از یک قطعه فلز به وزن معین است که روی آن علامت رسمی دولت یا حکومتی که عیار و وزن آن را نشان می‌دهد نقش شده باشد.
  • چشم‌انداز مذاکرات در ایستگاه پایانی وین

    کامران کرمی عضو گروه خبر دهمین و آخرین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، در روزهای پایانی ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر (۳آذر)، روز سه‌شنبه در هوای بارانی شهر وین با ناهار کاری ظریف و اشتون در محل دفتر نمایندگی ایران برگزار شد. ظریف در بدو ورود به فرودگاه وین گفت که وارد مرحله آخر مذاکرات شده‌ایم و فکر می‌کنم همان‌طور که از ابتدا گفتیم در‌صورتی‌که طرف مقابل اراده سیاسی برای رسیدن به راه‌حل داشته باشد، پیشنهادهای متعددی برای اینکه اطمینان حاصل شود، برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، وجود دارد و مطرح شده است.
  • عکس خبری - ۲۹ آبان ۹۳

  • پنج مهارت راهبری که برای موفقیت لازم است

    شاید به مهارت راهبری به‌عنوان چیزی نگاه کنید که مختص شرکت‌های بزرگ است، اما داشتن آن برای کارآفرین‌ها نیز همان‌قدر ضروری است. شروع کسب‌وکار یک تجربه خاص است. هر آنچه انجام می‌دهید به موفقیت نهایی‌تان وابستگی دارد. آنچه حائزاهمیت است این است که شما نه‌تنها کسب‌وکار خودتان را بشناسید بلکه از شیوه راهبری آن نیز آگاه باشید. راهبری به معنای واقعی آن، تنها یک نسخه آبکی از آنچه در شرکت‌های بزرگ محقق می‌شود نیست. در ادامه پنج ویژگی و مهارت را که بیشتر از همه برای راهبری کسب‌وکارتان لازم دارید مطالعه کنید.
  • سهمی که مشتریان از فروش خودرو ندارند

    همزمان با تحریم صنعت خودرو کشور و همچنین مشکلات نقدینگی شرکت‌های خودروساز که منجر به افت ۵۰ درصدی تولید شد، مشتریان خودرو نیز روزهای سختی را سپری کردند. به‌طوری‌که آنها در حین خرید با قراردادهای فروش متفاوتی از سوی خودروسازان مواجه بودند. در این بین برخی وارد‌کنندگان نیز با سوء‌استفاده از جو حاکم بر بازار نه تنها متعهد به قراردادهای خود نشدند بلکه از مشتریان خود بابت آنچه تفاوت نرخ ارز خوانده می‌شد پول‌های زیادی طلب کردند. در هر صورت با پادرمیانی شورای رقابت هر‌چند برخی از قراردادهای فروش خودروسازان و وارد‌کنندگان اصلاح شد اما ظاهرا با وجود رشد تولید خودرو بسیاری از مشتریان هنوز مورد اجحاف قرار می‌گیرند.
  • کتابم پشت درهای ارشاد مانده است

    لی لا رضایی امین‌الله رشیدی از خوانندگان موسیقی ایرانی که بسیاری او را با آهنگ‌های قدیمی‌اش همچون «فسانه وجود» می‌شناسند، ۷ سال است که با یک نسخه کتاب ۷۰۰ صفحه‌ای پشت درهای بسته ارشاد مانده است و همچنان منتظراست تا مسوولان این وزارتخانه با او تماس بگیرند و مجوز کتابش را برای انتشار بدهند؛ اما هنوز قول‌های مساعدی که در این رابطه به او داده شده، عمل نشده است. رشیدی بارها و در گفت‌و‌گوهای مختلف از انتشار کتاب خود خبر داده است و هربار خوش‌بین‌تر از قبل به این اتفاق نگاه کرده است؛ ولی با این وجود هنوز کتاب وی که در ادامه کتاب‌های قبلی اوست، منتشر نشده است و خبری مبنی بر انتشار آن شنیده نمی‌شود.
  • علامت از آینده بازار مسکن

    فرید قدیری دبیر گروه مسکن تحولات قیمتی در بازار اوراق تسهیلات خرید مسکن، نوعی پیش‌نشانگر برای بازار معاملات مسکن به حساب می‌آید؛ به این معنی هر نوع کاهش قابل ملاحظه یا جهش در قیمت اوراق مسکن، می‌تواند به معنای احتمال وقوع نوساناتی مشابه در معاملات ۳ تا ۵ ماه آینده بازار مسکن باشد. این نوع رابطه زمانی و تاثیرگذاری مستقیم تحولات اوراق مسکن بر قیمت مسکن از آنجا ناشی می‌شود که افرادی که مثلا در مهرماه امسال به‌عنوان متقاضی دریافت اوراق، به فرابورس مراجعه کرده و بسته ۹۰تایی اوراق را خریداری می‌‌کنند، بین یک تا حداکثر دو فصل طول خواهد کشید که اوراق به وام ۴۵میلیون تومانی تبدیل شده و به دست خریدار مسکن برسد.
  • اکران - ۲۹ آبان ۹۳

  • تله پاتی اینترنتی

    در مقاله‌ای که اخیرا به چاپ رسیده است، محققان آمریکایی نحوه انتقال پیام از مغز یک فرد به مغز دیگری را توضیح داده‌اند. این عمل که در کمتر از یک ثانیه انجام شده است در آزمایش‌های نخستین، توانست دست فرد دیگری را تکان دهد. این پژوهشگران معتقدند به این ترتیب می‌توان «آموزش مغزها» را انجام داد، به این معنا که دانش معلم می‌تواند به دانش آموز منتقل شود. تصور کنید فردی که محقق قابلی است اما در امر تدریس ضعیف است. در واقع، تدریس علوم پیشرفته دشوار است و تبحر خاصی می‌خواهد. بنابراین، به کمک این پژوهش می‌توان اطلاعات مغز را منتقل کرد.
  • موقعیت جوان در روان اجتماعی ما تراژیک است

    فاطمه باباخانی موجی که از زمان بیماری پاشایی لحظه به لحظه قوت می‌گرفت در زمان تشییع به یک سونامی تبدیل شد؛‌ در خیابان فوج فوج مردمی را می‌دیدی که خیلی‌هایشان حتی تا زمان مرگ پاشایی اسم او را هم نشنیده بودند؛ پیرزنی در ترافیک بی‌انتهای خیابان شهید قرنی خود را در اتوبوس انداخت، او حتی نامی از پاشایی نمی‌دانست اما می‌گفت برای تشییع جوان هنرمندی آمده است که از دست رفته بود؛ گویا او نماد تمام جوان‌هایی بود که حجله‌هایشان محله‌ای را اندوهگین می‌کرد؛‌ خبرها در رسانه‌های جریان اصلی و رسانه‌های جایگزین با تنظیم‌های متفاوت مخابره می‌شد و همگی مبهوت از غمی که حتی مرزها را در هم نوردید به تصاویر عزاداری مردم در کلن، امارات، افغانستان و .
  • کلید معمای پیچیده

    یاسین نمکچیان مرگ مرتضی پاشایی و واکنش‌های صورت گرفته معادلات عجیبی را به‌وجود آورد. معادلاتی که در یک سوی آن، مخاطبان جوانی قرار گرفته‌اند که مصرف‌کننده آثار این خواننده و دیگر هم صنفان او به شمار می‌آیند و از سوی دیگر هم کسانی قرار گرفته‌اند که با وجود دسترسی به امکانات و تکنولوژی و شبکه اجتماعی و. . . با نام این خواننده غریب بودند و شاید هم خود را سرزنش می‌کنند که چطور از حضور چنین هنرمند محبوبی غافل مانده‌اند. قصه اما جای دیگری گره خورده است. جایی که آنقدرها با وجهه هنری مرتضی پاشایی ارتباط پیدا نمی‌کند و در شاخص‌های دیگری باید این کلاف سردرگم را دنبال کرد.
  • روایت تصویری اتفاق

  • موتورسیکلت‌های برقی به تهران رسیدند

    نوراحسینی خیابان‌های پایتخت سال‌هاست، محل تردد میلیون‌ها موتور سواری است که کمترین توجه را به قوانین راهنمایی و رانندگی می‌کنند. موتورهای پر سروصدایی که سهم بالایی در آلودگی هوا دارند؛ اما قرار است به زودی موتور‌هایی جدید جایگزین این لشکر میلیونی شود که به جای بنزین با برق کار می‌کند. موضوعی که مدت‌ها است در دستور کار مدیران شهری است؛ اما تاکنون زمینه اجرایی شدن آن فراهم نشده بود. «امیر خجسته»، نماینده مجلس درباره دلایل این جایگزینی می‌گوید: ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی‌های زیست محیطی در کنار قانون گریزی برخی از موتورسواران از قوانین راهنمایی و رانندگی به همراه آسیب‌های امنیتی و انتظامی ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها و همچنین هزینه‌های مادی و معنوی تلفات حوادث رانندگی با موتورسیکلت موجب شد تا این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.
  • مسیر ونگوگ برای دوچرخه‌ها

    طراحان هلندی، مسیر دوچرخه‌ها را بسیار خشن و خسته‌کننده می‌دانستند. بر این اساس، در پروژه‌ای به نام سولارد (SolaRoad)، مسیری طراحی کردند که به «مسیر ونگوگ» مشهور است. این مسیر در شهری به نام نیونن (Nuenen) که ونگوگ در سال ۱۸۸۳ در آنجا زندگی می‌کرد رونمایی شده است. این مسیر، توسط طراحان و هنرمندان محلی طراحی شده است که در واقع از نقاشی شب پرستاره ونگوگ الهام گرفته‌اند. سولارد مسیری است که از هزاران سنگ تشکیل شده است و این سنگ ها، نور خورشید را در طول روز جذب کرده و در پایان شب می‌درخشند. این سنگ‌ها که در یک قالب سیمانی قرار گرفته‌اند، عمری مشابه سایر راه‌های سیمانی خواهند داشت.
  • چطور با چند نمایشگر کنار هم کار کنیم؟

    این روزها کاربران هستند که به‌خاطر نوع نیاز یا کاربری خودشان تصمیم می‌گیرند که از چند نمایشگر یا مانیتور به‌صورت همزمان استفاده کنند. در واقع داشتن مانیتورهای اضافی این امکان را به کاربران می‌دهد که فضای دسکتاپ خود را توسعه دهد و برای برنامه‌های در حال اجرای خودشان زمینه وسیع‌تری در اختیار داشته باشند. جالب است بدانید که سیستم‌عامل ویندوز، استفاده از مانیتورهای اضافی را ساده کرده است و از طرفی اغلب کامپیوترهای شخصی جدید از پورت‌ها برای استفاده از این قابلیت مجهز شده‌اند. استفاده از چند مانیتور می‌تواند فضای کاری در دسترس کاربران را توسعه دهد و علاوه بر این، با استفاده از چند نمایشگر، می‌توان به‌سادگی نشانگر ماوس خود را بین آنها حرکت داده و حتی اجرای برنامه‌ها را از یک نمایشگر به دیگری انتقال داد.
  • جمهوری‌خواهان بیش از دموکرات‌ها تمایل به داشتن تفنگ دارند

    نگار حسینی یکی از خبرهای تکان‌دهنده و البته معمول در جامعه آمریکا، کشتار با اسلحه گرم است. در برخی موارد این کشته‌شدن‌ها بدون قصد قبلی و تنها بابت استفاده اشتباه از اسلحه‌ای است که در منزل افراد نگهداری می‌شود. در عین حال به نظر می‌رسد نگهداری از اسلحه گرم در منزل یکی از موارد معمول در این جامعه است. اما نگرش به نگهداری از اسلحه گرم در منزل و اینکه آیا این نگهداری به امن‌تر شدن خانه منجر می‌شود یا خطرناک‌تر شدن آن، در میان افراد و گروه‌های مختلف جامعه آمریکا متفاوت است. طی ۱۴ سال اخیر درصد افرادی که فکر می‌کنند نگهداری از اسلحه گرم در خانه امنیت بیشتری برای آنها به ارمغان می‌آورد، دو برابر شده است.
  • بهداد قهرمان نشد

    پس از سال‌ها یکه تازی ایران در سنگین وزن جهان این بار بهداد سلیمی نتوانست عنوان قوی‌ترین مرد جهان را کسب کند و با ثبت رکورد ۴۵۷ کیلوگرم در مجموع دو حرکت نایب قهرمان جهان شد. هر چند که بهداد در صفحه اینستاگرامش نوشت که تمام زورش را زده تا عنوان قهرمانی را دوباره به‌دست آورد اما با این شکست به نظر می‌رسد امپراتوری ایران در وزنه‌برداری به مانعی سخت برخورده است. از دست دادن مدال طلای جهانی در سنگین وزن، زنگ خطری جدی برای قدرت ایران است. .
  • ثبات نسبی سکه و دلار - ۲۹ آبان ۹۳

    قیمت سکه و دلار این هفته از ثبات نسبی برخوردار بود و نوسان بسیار اندکی را تجربه کردند. چرا که در فاصله چند روز مانده تا زمان توافق هسته‌ای همه نگاه‌ها به سوم آذر دوخته شده و به همین دلیل معامله‌گران بازار با احتیاط بیشتری دست به خرید و فروش می‌زنند. دلار که دو روز ابتدای هفته را با کاهشی ۲۰ تومانی آغاز کرد روز سه‌شنبه به قیمت ۳۲۵۵ تومان معامله شد. در بازار سکه هم معامله‌گران سکه را با قیمت ۹۱۶ هزار تومان معامله کردند. .
  • از همان راهی که آمدی برگرد

    فرشته نوبخت نویسنده و منتقد جوانی است که در سال‌های اخیر حضور فعالی در عرصه داستان‌نویسی و نقد آثار داستانی داشته است. از او علاوه بر انتشار چند کتاب، نقدهای زیادی درمطبوعات منتشر شده و به شکل حرفه‌ای ادبیات را دنبال می‌کند. رمان «از همان راهی که آمدی برگرد» دومین رمان و چهارمین کتاب فرشته نوبخت است که منتشر شده است. این رمان تمی اجتماعی دارد و داستانی با چهار راوی است که هر کدام آنها حول محور یک داستان که هسته اصلی رمان را به وجود می‌آورد روایت خودشان را بازگو می‌کنند و در نهایت داستان‌های تودرتویی در دل داستان اصلی شکل می‌گیرد.
  • چرا حرص پول می‌زنیم؟

    بسیاری از ما ساعت‌های زیادی را مشغول کار هستیم؛ سخت کار می‌کنیم تا بتوانیم از پس خرج خودمان، خانواده‌ و فرزندان‌مان برآییم. بعضی وقت‌ها ساعت‌ها از خانه و حتی از شهر و کشور دور می‌مانیم، شیفت اضافه کار می‌کنیم به امید اینکه دستمزدمان بالاتر رود یا ارتقای درجه پیدا کنیم و در نهایت به اصطلاح «پول بیشتری دربیاوریم. » این کار را حتی حاضریم به قیمت خواب و خوراک و سلامت‌مان هم انجام دهیم. با تمام این اوصاف این طور که پیداست ظاهرا هیچ یک از ما با دارایی‌های امروز خود راضی نیستیم و فکر می‌کنیم دلیل ناامیدی، افسردگی و عدم رضایت‌مان از زندگی همین «پول نداشتن یا پولدار نبودن» است، اما آیا واقعا این طور است؟ اگر پولدارتر شدیم و همچنان خوشحال نبودیم، چه کار باید بکنیم؟ آن وقت تکلیف‌مان چه می‌شود؟
    بحث ما در اینجا به جمله معروف «علم بهتر است یا ثروت» یا «ثروت خوشبختی نمی‌آورد» ربطی ندارد.
  • بالن‌های نجات با نور LED

    این اکتشاف برای افرادی که از گم شدن در جنگل، گیر افتادن در دریا، یا پنهان شدن توسط موجودات فضایی می‌ترسند می‌تواند جذاب باشد. برای این منظور، بالن «من را نجات بده» (Rescue Me Balloon یا RMB)، به تازگی طراحی شده است. این بالن از پلاستیک‌های بادوام ساخته شده است که در حالت جمع شده به راحتی در کوله پشتی شما جا می‌گیرد. این بالن می‌تواند حدود ۴۶ متر ارتفاع بگیرد (۱۵۰ فوت). همچنین، RMB سیگنال‌های LED منتشر می‌کند که یافتن افراد را در فضا آسان می‌کند. این بالن که برای رهایی از موقعیت‌های خطرناک تعبیه شده است با استفاده از گاز هلیوم این عمل را انجام می‌دهد.
  • سزارین؛ با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی

    آیدا داننده کارشناس بیهوشی سزارین یک جراحی بزرگ است که با شکافتن پوست روی شکم، عضلات زیر آن و جدار رحم همراه است. به طور متوسط، ۱۰ درصد زایمان‌ها در جهان به روش سزارین انجام می‌شود، طبق آمار رسمی در ایران حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد زایمان‌ها به‌صورت عمل جراحی یعنی سزارین صورت می‌گیرند؛ در حالی که طبق آمار غیررسمی در ایران سزارین ۵ برابر سایر نقاط جهان است. امروزه در برخی از بیمارستان‌های ایران این آمار حتی ۱۰۰ درصد نیز گزارش شده است برخی متخصصان علت افزایش گرایش زنان به انتخاب سزارین را فرار از درد زایمان عنوان می‌کند.
  • ماجرای نرخ سود منفی در بانک آلمان

    یک بانک در آلمان با تغییر معکوس نرخ بهره، جریمه برای سپرده‌گذاری‌ها در نظر گرفته تا مردم به‌جای پس‌انداز، به سرمایه‌گذاری ترغیب شوند یکی از کارهای اقتصادی که از کودکی به انسان‌ها در همه جای دنیا می‌آموزند و معمولا محل اولیه این آموزش هم درون خانواده است، پس‌انداز کردن است. بسیاری از خانواده‌ها، برای آنکه فرزندانشان از نظر اقتصادی درست تربیت شوند و در آینده بتوانند اقتصاد خود و خانواده‌شان را اداره کنند، به آنها پس‌انداز کردن را به‌عنوان کاری درست و چاره‌ساز می‌آموزند، اما اکنون در دنیا کشوری وجود دارد که مردم را به خاطر پس‌انداز کردن جریمه می‌کند.
  • سه هشدار مهم به بازار مسکن

    بازار مسکن در اواسط روزهای پاییزی خود، در حالی هنوز در حالت رکود به سر می‌برد که اغلب کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه، به ماه‌های آتی پیش روی معاملات در این بازار، امیدوارند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، رکود سنگینی که بعد از جهش قیمتی مسکن در سال ۹۱، بر بازار مسکن حاکم شد با گذشت دو سال، در حالی هنوز هم سایه سنگین خود را بر این بازار حفظ کرده است که حتی افزایش حجم معاملات در ماه‌های اخیر هم نتوانسته به‌طور کامل رونق مورد انتظار را به این بخش بازگرداند.
    با این حال، هرچند در بخش خرید و فروش سایه رکود بر بازار مسکن اندکی کمرنگ‌تر شده و فعالان بازار از امیدواری‌هایی برای ایجاد رونق در این بخش طی ماه‌های آتی خبر می‌دهند، اما در طرف دیگر بازار مسکن شرایط به نحو متفاوت‌تری، سمت‌وسوی چندان مناسبی ندارد.
  • شکوه یک خداحافظی

    مرگ مرتضی پاشایی و واکنش‌هایی که اتفاق افتاد سوال‌های زیادی را در ذهن مخاطب ایرانی به وجود آورد. اینکه آیا پاشایی خواننده محبوبی بود و دامنه نفوذ آثارش با چنین بازخوردی روبه‌رو‌ شده است یا عوامل دیگری در این پروسه تاثیر‌گذار بوده‌اند، سوال‌هایی بود که در این هفته مرتب تکرار می‌شدند و تحلیل‌های متفاوتی را به وجود می‌آوردند. مرگ این خواننده یک بار دیگر جامعه ایرانی را در موقعیت متفاوتی قرار داد. موقعیتی که شاید تا پیش از این سابقه نداشت و حتی خاموشی اسطوره‌هایی همچون ناصر حجازی، احمد شاملو، علی حاتمی، خسرو شکیبایی، سیمین بهبهانی و.
  • کشف رد پای ۵ هزار ساله در دانمارک

    زمین‌شناسان در جنوب دانمارک، ردپایی را پیدا کردند که ۵ هزار سال قدمت دارد. این اکتشاف نشان می‌دهد، بشر در عصر سنگ چگونه تلاش می‌کرده است در مقابل نیروی مخرب دریاها مقابله کند. این رد پا در ناحیه‌ای از دانمارک کشف شده است که به آلمان راه می‌یابد. هزاران سال است که این منطقه تحت اثر مستقیم دریا بوده است. این رد پا نشان می‌دهد در آن زمان، افراد چگونه ماهیگیری انجام می‌دادند و چگونه خود را از دریا مصون نگه می‌داشتند. اندازه این رد پا به گونه‌ای است که احتمال می‌رود مربوط به یک پسر بچه یا یک زن باشد.
  • ویژگی‌هایی که برای پیدا کردن شغل دوم باید در نظر گرفت

    میثاق شمشیری فیش حقوقی بسیاری از ما، کفاف هزینه‌های جاری زندگی را نمی‌دهد یا حتی آن میزان رضایت و شادی‌ای را که ما می‌خواهیم نمی‌تواند برآورده کند. راهی که همه پیش روی خودمان داریم، پیدا کردن شغل دوم است. هدف از پیدا کردن شغل دوم به دست آوردن درآمد بیشتر و افزایش میزان رضایت از زندگی است. حال سوال اصلی در اینجاست: آیا هر شغلی می‌تواند رضایت ما را جلب کند؟ برای اینکه بتوانیم راحت‌تر پیشرفت کنیم چه کاری را به‌عنوان شغل دوم انتخاب کنیم؟ یکی از دلایل موفقیت در یک کار، بررسی و مطالعه تجربیات دیگران است.
  • طرح نوسازی خودروهای فرسوده جان گرفت

    طرح خروج خودروهای فرسوده در حالی نزدیک به ۲ سال است به حالت نیمه تعطیل درآمده که خودروسازان و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت مدتی است برای جبران عقب‌افتادگی‌های این طرح‌ برنامه‌هایی را در دست اجرا دارند. بر این اساس، خودروسازان و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت تفاهم‌نامه‌هایی را برای آغاز همکاری خود به امضا رساندند. طبق این تفاهم‌نامه‌ها گروه خودروسازی سایپا ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه سواری را تا پایان امسال نوسازی خواهد کرد و گروه خودروسازی ایران‌خودرو نیز مسوولیت نوسازی ۹۰ هزار دستگاه تاکسی را در سراسر کشور تا پایان سال آینده برعهده گرفته است.
  • نگاه بورس به مذاکرات

    به‌رغم خوش‌بینی‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد و نقدینگی را به بورس روانه کرده است اما برخی عوامل از جمله مذاکرات هسته‌ای موجب شده تا در شرایط فعلی همه نگاه‌ها به سمت تحولات سیاسی در این پرونده برود. با وجود آنکه شاخص روز دوشنبه در دقایق ابتدایی موفق شد کانال ۷۶ هزارواحدی را بازپس بگیرد، اما در ادامه با تاثیر منفی برخی نمادها در کانال ۷۵ هزار واحد ماندنی شد. انتشار خبرهای منفی هسته‌ای می‌تواند بازار سرمایه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. .
  • پرده‌نشین

    بهروز شعیبی که تاکنون فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «دهلیز»، «دنیای بهتر» و «روزهای آخر اسفند» را کارگردانی کرده و در چند فیلم از جمله «طلا و مس» هم نیز بازی کرده است این بار به سریال‌سازی روی آورده و تازه‌ترین اثر خود با عنوان «پرده‌نشین» را آماده پخش کرده است. در این سریال ۳۰ قسمتی که قرار است از یکم آذرماه روی آنتن برود ویشکا آسایش، آتیلا پسیانی، فرهاد آئیش، حامد کمیلی، سارا بهرامی، مهران رجبی و . . . به ایفای نقش می‌پردازند و ماجرای آن درباره زنی به نام هدی با بازی ویشکا آسایش است که پس از سال‌ها برای دریافت ارثیه پدری می‌آید، اما برایش اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.
  • رونمایی از جت جاسوسی جدید چینی‌ها

    هفته گذشته، چینی‌ها از یک جت جاسوسی جدید در پکن رونمایی کردند. این جت که جی ۳۱ (J-۳۱) نام‌گذاری شده، به رنگ سیاه طراحی شده است. این جت که مدت‌ها است شایعه آن بر سر زبان‌ها بوده است، اکنون به واقعیتی در دسترس تبدیل شده است. به گفته تحلیلگران، جی۳۱ جوابی برای هواپیمای اف۳۵ آمریکا است. با این حال، نیروی هوایی چین معتقد است این مانورهای هوایی، قدرت نظامی کشور چین را در منطقه نشان می‌دهد. چین در حال افزایش بودجه وزارت دفاع خود طی سال‌های اخیر است؛ به‌طوری که با افزایش ۱۲ درصدی بودجه سال ۲۰۱۴ خود را ۱۳۲ میلیارد دلار در نظر گرفته است.
  • خوشحالی اوباما از سلامتی رهبرمعظم

    نامه محرمانه اوباما به رهبر معظم انقلاب، حالا ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. پس از آنکه دریابان شمخانی گفت که نامه‌نگاری رئیس‌جمهوری آمریکا دارای سابقه چندین ساله است و در برخی موارد نیز پاسخ‌هایی به این مکاتبات داده شده است، احمد جنتی اعلام کرد اوباما در نامه خود از بازیابی سلامت رهبر معظم انقلاب اظهار خوشحالی کرده است. وی گفته است:در این نامه از ما درخواست کرده‌اند که بیاییم داعش را نابود کنیم در حالی که خودشان داعش را ایجاد کرده‌اند. .
  • انجماد دلار پیش از پایان ضرب‌الاجل

    حمید عزیزی عضو گروه بانک و بیمه طی دو هفته اخیر، بهای دلار بیش از پیش تحت تاثیر عامل مذاکرات قرار داشت و بازار بیشتر در یک حالت انتظاری به سر می‌برد. در حالی‌که هفته قبل، بهای این ارز، بیشتر متاثر از دور نهم مذاکرات هسته‌ای بود، با پایان این دور و عدم آشکار شدن اخباری راجع به توافق یا عدم توافق، بازار بار دیگر تا پایان ضرب‌الاجل ۴ ماهه (سوم آذرماه) در حالت انتظار قرار گرفت. در این محدوده زمانی، قیمت دلار نیز با نوسانات بسیار کمی رو به رو شد و شاخص بازار ارز معاملات خود را در بازه ۳۲۵۰ تومان تا ۳۲۶۵ تومان انجام داد و دامنه نوسانات این ارز به نوعی در این محدوده قیمتی «حبس» و «منجمد» شد.
  • کفش‌های های‌تک برای رقص باله

    رقصیدن یک هنر بصری است؛ به‌طوری که بینندگان حرکات را دنبال و او را تشویق می‌کنند. اما یک طراح خلاق می‌خواهد از حرکات رقصنده به روش دیگری تصویرسازی کند. به این ترتیب، وی کفش‌هایی مخصوص رقص باله طراحی کرده است که به کمک سیگنال‌های الکترونیکی می‌تواند حرکات رقصنده را شناسایی کند. این حسگرها می‌توانند حرکت فرد را دنبال و سیگنال‌ها را به یک تصویر روی موبایل شما تبدیل کنند. این طراح، حسگرها را به کف کفش رقص باله متصل می‌کند و از این طریق می‌تواند حرکت رقصنده را تشخیص دهد. به این ترتیب، به کمک یک برنامه رایانه‌ای، داده‌های به دست آمده از حسگر، به تصاویر گرافیکی تبدیل می‌شوند.
  • «دنانیر» داعش

    محمدحسین باقی ابوبکر البغدادی خلیفه داعش اعلام کرد که برای «رهایی مسلمانان از سلطه نظام شیطان محور» قصد ضرب سکه‌های طلا، نقره و مس را دارد. البغدادی معتقد است که «غرب، مسلمانان را به بردگی گرفته» و هدفش از ضرب سکه‌های جدید «تغییر نظام پولی دیکتاتوری» است. به نظر می‌رسد این سخن او مورد پذیرش هیات مشاوران «شورا» قرار گرفته باشد. «گاردین» می‌نویسد: «با وجود اینکه نظام خلیفه گری داعش- که بخش‌هایی از عراق و سوریه را در تصرف خود گرفته- در هیچ کجای جهان مورد شناسایی قرار نگرفته «دینار داعش» هم هیچ ارزشی در دنیای خارج نخواهد داشت و هر کس که با داعش معامله و مبادله‌ای داشته باشد در معرض اتهامات مربوط به پولشویی و تروریسم قرار خواهد گرفت».
  • گالری گردی - ۲۹ آبان ۹۳

  • ردبول به شما قدرت «ترور» می‌دهد!

    حسین موسوی در تبلیغات تلویزیونی آن، یک مرد به سبک و سیاق یک ابله وارد کادر می‌شود و پس از نوشیدن‌اش ناگهان دو بال در می‌آورد و پرواز می‌کند. در انتهای تبلیغ هم نریشنی اضافه می‌شود که می‌گوید: «رد بول به شما قدرت پرواز می‌دهد». رد بول محصولی اتریشی است که همواره پیرامون این نوشیدنی حرف و حدیث‌های فراوانی بوده است. از جمله اینکه گفته می‌شود این محصول اصلا انرژی‌زا نیست و در دادگاهی هم برای این موضوع محکوم شده است. اینک اما خبری دیگر از این محصول منتشر شده که باز هم این محصول را با نشان گاو خشمگین‌اش بر صدر خبرگزاری‌ها نشانده است.
  • درآمد خانوارهای شهری

    براساس آمارهایی که بانک مرکزی منتشر کرده تهرانی‌ها در میان سایر مردم شهرهای کشور پردرآمدترین خانوارهای شهری و سیستانی‌ها کم درآمدترین خانوارهای شهری هستند بنا بر اعلام بانک مرکزی، هر خانوار شهری ساکن در استان تهران به‌طور متوسط با درآمد ناخالص سالانه حدود ۴۰۳ میلیون و ۵۷ هزار ریال بیشترین و در استان سیستان و بلوچستان با حدود ۱۵۵ میلیون و ۴۸۴ هزار ریال کمترین درآمد را نسبت به سایر استان‌ها دارند. .
  • ۹ روش جدید برای استفاده از دستگاه‌های اندرویدی قدیمی

    تکنولوژی به سرعت پیشرفت می‌کند و ماهانه شاهد حضور دستگاه‌های متنوع جدیدی هستیم. دستگاه‌هایی که با تکنولوژی‌های روز هماهنگ شده و باعث می‌شوند محصولات قدیمی‌ جذابیت‌شان را از دست بدهند. شاید برای برخی از ما چندان تفاوت نکند که چند نسل بعد از گوشی یا تبلتی که در دست داریم روانه بازار شده باشد اما برای برخی از کاربران که به آنها خوره‌های تکنولوژی هم می‌گویند بسیار مهم است که دستگاه‌های دیجیتالی روز را امتحان و خریداری کنند. همین امر قطعا باعث می‌شود در خانه این افراد تبلت یا گوشی قدیمی زیادی دیده شود.
  • بخشش دایی آزادی مایلی

    باوجود آنکه مایلی‌کهن خیلی هم از فرصتی که برایش پیش آمده بود تا به زندان برود، ناراحت نبود و حتی در این باره گفته بود که کتاب خاطراتش از زندان را خواهد نوشت و دوستان جدیدی در زندان پیدا خواهدکرد، اما علی دایی با انتشار نامه‌ای اعلام رضایت کرد تا سرمربی سابق تیم ملی بیشتر از این در زندان نماند. در این میان برخی تحلیلگران، تمایل مایلی‌کهن برای زندان رفتن را حساب باز کردن وی روی جریحه‌دار شدن احساسات مردم تعبیر کردند. .
  • وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است

    نمایش «وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است» به نویسندگی و کارگردانی «ابراهیم پشت کوهی» که در تالار حافظ روی صحنه رفته نمایش قابل تاملی است و پیشنهاد مناسبی برای تماشا در آخرهفته به حساب می‌آید. این نمایش باز تولید دوباره ابراهیم پشت کوهی از نمایشی است که با همین نام در سال ۸۷ اجرا شد. این نمایش که در کلیت همان اجرای سال ۸۷ است، درشکل اجرایی فضای کلاژگونه‌ای دارد که متشکل از سبک مینی مال، رئالیسم جادویی است و شعر نقش مهمی در این فضا‌سازی دارد. شهروز دل افکار، عصمت رضاپور، الهام اسکندری، تینو صالحی، محمد سایبانی و.
  • بی‌رونقی در بازار خودرو

    بلاتکلیفی در بازار خودرو و نامشخص بودن وضعیت مذاکرات هسته‌ای چنان تاثیر عمیقی بر این بازار گذاشته که به عقیده رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل، وضعیت رکود و بی‌رونقی بازار خودرو در سال جاری طی۱۰ سال پیش از آن سابقه نداشته است. رویگردانی مشتریان از بازار خودرو‌ سال ٩٣ به اندازه‌ای بوده است که بسیاری از نمایشگاه‌داران می‌گویند که درآمد آنها در اوج فروش سالانه بازار یعنی ٦ماهه اول تنها کفاف مخارج جاری و پرداخت دستمزد پرسنل‌شان را داده است. .
  • عاشورا

    نمایشگاه مجسمه‌های انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با عنوان «عاشورا»، در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در این نمایشگاه ۲۶ اثر با مواد اولیه مختلف از ۲۵ هنرمند به نمایش درآمده است. نمایشگاه «عاشورا» از سوی کمیته نمایشگاهی انجمن هنرمندان مجسمه‌‌ساز ایران برگزار می‌شود و آثار به نمایش درآمده از میان آثاری که در فراخوان این انجمن شرکت کرده بودند انتخاب شده است. البته در کنار این آثار، اساتید مدعو نیز آثاری را به نمایش گذاشته‌اند. نگارخانه‌های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران تا ۳ آذر میزبان این نمایشگاه خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.
  • رکود انتظاری مسکن

    خرید و فروش اندک این روزها بیش از هر چیز دیگری در بازار مسکن خودنمایی می‌کند‌. گویی بازار مسکن هم منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای سوم آذر مانده تا تکانی به خود بدهد. هرچند کارشناسان و فعالان معتقدند رکود بازار مسکن از حالت رکود انتظاری رو به بالا به رکود انتظاری رو به پایین تغییر مسیر داده است. از سویی افت ۱۰ درصدی قیمت اوراق مسکن نسبت به زمان اوج آن نشان می‌دهد که خریداران مسکن نسبت به افزایش سقف تسهیلات خرید در آینده نزدیک امیدوارند. .
  • بهترین زمان برای بچه‌دار شدن

    معمولا تمام زوج‌های جوان «بچه‌دار شدن» را قدم دوم بعد از ازدواج می‌دانند. البته تصمیم به بچه‌دار شدن در زوج‌های مختلف ممکن است بسته به عوامل گوناگونی از جمله سن، وضعیت اقتصادی و میزان علاقه فردی در مقاطع مختلف صورت گیرد. عده‌ای شاید اول به فکر پس‌انداز، خرید ماشین و خانه باشند و بعد به فکر بچه‌دار شدن بیفتند؛ عده‌ای هم پیش از همه اینها بچه‌دار شدن را شرط اول یک زندگی سالم و شاد بدانند و معتقد باشند که بقیه مراحل در ادامه مسیر در زمان خودش طی خواهد شد. اما در زمانه‌ای که مشکلات اقتصادی تقریبا گریبان تمام مردم دنیا، یا شاید بهتر است بگوییم مردم بسیاری از کشورهای جهان را گرفته است، آمادگی اقتصادی پیش از بچه‌دار شدن شرط عقل است.
  • بازار پر‌جنب‌و‌جوش یا بی‌‌رمق خودرو

    بازار خودرو این روزها شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. درحالی‌که فعالان بازار خودرو از بی‌رمقی و رکود بازار شکایت دارند، خودروسازان رشد تقاضا را عاملی برای افزایش تولید می‌خوانند. با این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا دست‌اندرکاران بازار نسبت به تقاضای خودرو گله‌مندند حال آنکه خودروسازان فروش خودرو را مثبت ارزیابی می‌کنند. بر این اساس طی چند ماه گذشته بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان بازار نسبت به آنچه رکود و بی‌رمقی بازار خودرو خوانده می‌شود در انتظار عملکرد خودروسازان برای بهبود وضعیت فعلی هستند حال آنکه ظاهرا شرکت‌های تولیدی گله‌ای از وضعیت فعلی ندارند.
  • خدمتکار و پروفسور

    دوسال پیش رمان «خدمتکار و پروفسور» با ترجمه کیهان بهمنی در ایران منتشر شد و به سرعت مورد توجه قرار گرفت و به چاپ دوم رسید. منتقدان زیادی درباره این اثر نقد نوشتند و مدت‌ها در بازار کتاب کشور جزو پرفروش‌ها به شمار می‌آمد. در ماه‌های اخیر چاپ سوم این رمان هم به بازار آمده و پیشنهاد مناسبی برای علاقه‌مندان ادبیات داستانی جهان است. البته ترجمه دیگری هم از این رمان توسط شقایق نظرزاده منتشر شده است. می‌گویند یک میلیون نسخه از این کتاب در مدت زمان یک ماه در ژاپن به فروش رسید و توانست توجه مخاطبان و منتقدان این کشور را جلب کند.
  • راهکارهایی برای داشتن پوستی شاداب

    ژاله کویت وند داشتن پوستی شاداب و زیبا یکی از آرزوهای هر انسانی به‌خصوص خانم‌ها است، به طوری که بیشتر خانم‌ها هزینه و زمان زیادی را صرف خرید و استفاده از کرم‌ها و دارو‌های مختلف می‌کنند تا بتوانند پوستی شاداب‌تر از قبل داشته باشند. در اینجا سعی کرده‌ایم تا چند راه خانگی را برای داشتن پوستی لطیف و زیبا را یادآور شویم.
    پاکسازی پوست با بخور
    یکی از روش‌های سالم برای پاکسازی پوست، استفاده از بخور به‌صورت ساده یا همراه عصاره‌های گیاهی است که طی آن منافذ پوست باز و به‌صورت سطحی و عمقی پاک شده و باعث خون‌رسانی بهتر به پوست می‌شود.
  • شرکت‌هایی که از هیچ به موفقیت بزرگ رسیدند

    مترجم: مریم رضایی این شرکت‌ها با هیچ شروع کردند و اکنون هر یک از آنها به طریقی دنیا را متحول ساخته‌اند. تقریبا هر کسب‌وکار بزرگی که امروز وجود دارد، کار خود را به‌عنوان یک استارت‌آپ شروع کرده؛ شرکت‌هایی مثل اپل، گوگل و استارباکس نمونه‌های آن هستند. در حقیقت، شاید این کسب‌وکارها در مقایسه با استارت‌آپ‌های امروز، در وضعیت نامساعدتری قرار داشتند. استارت‌آپ‌ها از مدت‌ها پیش مجبور بودند به شیوه‌های قدیمی شهرت و سرمایه‌گذار به دست آورند؛ بدون اینکه از هیچ تکنولوژی دیجیتالی کمک بگیرند. اگر به راه‌اندازی یک شرکت جدید فکر می‌کنید یا تا حدی وارد این فرآیند شده‌اید که دیگر راه برگشتی ندارید، شاید بتوانید از بنگاه‌هایی که قبلا این مسیر را پیموده‌اند، ایده بگیرید.
  • نمایش کودک - ۲۹ آبان ۹۳

  • پرویز

    فیلم سینمایی «پرویز» دومین فیلم سینمایی مجید برزگر که در جشنواره‌های خارجی مختلفی به نمایش درآمده و جایزه‌های زیای را هم دریافت کرده پس از کش و قوس‌های فراوان در گروه هنر و تجربه و در سالن‌هایی همچون آزادی، کوروش و خانه هنرمندان به نمایش در آمده است. داستان این فیلم درباره پرویز مردی پنجاه ساله است که همیشه با پدرش در شهرکی آرام زندگی کرده است و پدر که تصمیم به ازدواج گرفته از او می‌خواهد خانه را ترک کند. پرویز ناگهان خود را در جهانی جدید و بیگانه می‌یابد و تصمیم می‌گیرد به پدر و اهالی شهرک نشان دهد که نمی‌توانند به این آسانی او را از زندگی شان حذف کنند.
  • ۳ بودجه برای سال ۹۴

    در حالی‌که چند روز دیگر تا موعد تحویل بودجه سال ۹۴ از سوی دولت به مجلس باقی نمانده است سخنگوی اقتصادی دولت از تدوین ۳ بودجه معمولی، خوش‌بینانه و بدبینانه خبر داده که در نیمه آذرماه به مجلس ارائه خواهد شد. نوبخت گفته بودجه سال ۹۴ با توجه به کاهش قیمت نفت، براساس واقعیت‌های پیش‌رو تدوین شده و علاوه بر اینکه انضباطی است، تورم‌زا نخواهد بود، رشد اقتصادی را بالا خواهد برد و همچنین در جهت ایجاد رفاه عمومی گام خواهد برداشت. .
  • آوای وصل

    آلبوم موسیقی بی‌کلام «آوای وصل» به آهنگسازی ارسلان پالیزبان درهفته‌های اخیر منتشر شد. قطعات این آلبوم از تلفیق مقام‌های کهن کردی و موسیقی سنتی است ودر دو مایه ابوعطا و بیات اصفهان نواخته شده است. قسمت اول در آواز ابوعطا شامل ۹ قطعه است که از مقامات بسیار کهن مناطق کردنشین و از ریتم‌های حماسی کردی و ملودی‌های قدیمی کردی (سنندج و کرمانشاه) گرفته شده‌اند. قسمت دوم آلبوم هم شامل ۹ قطعه دیگر است که همچون قسمت نخست، مشتمل بر قطعات تلفیقی ردیف سنتی و موسیقی مقامی متعلق به مقام‌های کهن کردی است. ارسلان پالیزبان برای اجرای این اثر از ساز ابداعی و ساخته خودش با نام «شیدا» استفاده کرده است که مرکب از صدادهندگی تنبور و سه‌تار است.
  • سیسیل اولین مقصد

    از اواخر مرداد ماه به مدت ۶ هفته سفری به اروپا رفتیم؛ من و همسرم. این دومین سفرمان به اروپا و طولانی‌ترینش تاکنون بود. کمی نگران بودیم چون تقریبا هیچ کاری جز خرید یک بلیت از استانبول به سیسیل انجام نداده بودیم، قرار بود شروع سفرمان به اروپا از آن جزیره باشد خواهم گفت چرا سیسیل شروع سفرمان بود. چند ماهی بود درگیر خرید خانه جدید، کارهای پردامنه وام و سند و محضر و بعد از آن اسباب کشی بودیم که سه هفته پیش از آغاز سفرمان تمام شد و غروبی که خانه را برای رفتن به ترمینال آرژانتین ترک کردیم، چند روزی بیشتر از مرتب شدن خانه نگذشته بود و اینها همه البته غیر از درگیری‌های معمول کاری بود.
  • سفر بعدی به کجا برویم؟

    آیا شما می‌دانید: کوتاه‌ترین پرواز دنیا دو دقیقه طول می‌کشد؛ پروازی از وست ری در جزیره اسکاتلند تا پاپا استری! در دبی مکانی سرپوشیده برای اسکی وجود دارد که آن را در وسط بیابان ساخته‌اند! بزرگ‌ترین دریاچه آتشفشانی دنیا دریاچه توبا در اندونزی است! ترجمه: محسن طباطباییآیا سفر کردن را دوست دارید؟! چقدر عاشق سفر کردن هستید؟ امروزه سفر کردن یکی از ملزومات زندگی است و افراد برای سفر کردن علایق و اهدافی را در نظر دارند تا خواسته‌هایشان در آن سفر برآورده شود. اینفوگرافی زیر اطلاعاتی را در مورد کشورهای دنیا داده است که شما با توجه به علایق و اهدافتان می‌توانید مقصد مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • یکی هست، دیگه نیست

    مرتضی پاشایی خواننده، آهنگساز و نوازنده موسیقی پاپ جمعه گذشته پس از تحمل یک دوره سخت بیماری سرطان درگذشت. مراسم تشییع جنازه این خواننده جوان ۳۰ ساله که سال ۹۱ با انتشار آلبوم «یکی هست» به شهرت و محبوبیت قابل توجهی رسیده بود، روز یکشنبه با حضور حجم انبوهی از علاقه‌مندان وی در تالار وحدت برگزار شد. هرچند که خیل عظیم طرفداران راهی مراسم خاکسپاری در بهشت زهرا شدند اما به دلیل انبوهی جمعیت، مرتضی پاشایی شبانه در قطعه هنرمندان آرام گرفت. .
  • فقر اطلاعات، قحطی می‌آورد

    سنجش فقر و ثروت کشورها اکنون دیگر فقط به اندازه‌گیری تولید اقتصادی و میزان گرسنگی و بیکاری محدود نیست. اطلاعات، به شاخص جدیدی در سنجش کشورها و ملت‌های فقیر و غنی تبدیل شده‌ است. نشریه اکونومیست در شماره جدید هفته گذشته خود، در گزارشی به این موضوع پرداخته و کشورهای ثروتمند و فقیر جهان را از نظر میزان اطلاعات در دسترس، بررسی کرده ‌است. آفریقا به قاره اطلاعات گم‌شده معروف است. کمتر از نیمی از تولد‌ها در سراسر آفریقا ثبت می‌شود. بعضی کشورهای آفریقایی سال تا سال سرشماری برگزار نمی‌کنند. روی نقشه کشورهای آفریقایی، تنها شهرهای بزرگ و خیابان‌های اصلی مشخص هستند و نام و نشان دارند.
  • غلامحسین امیرخانی

    جدیدترین آثار استاد غلامحسین امیرخانی خوشنویس برجسته معاصر از فردا جمعه به مدت ۲۰ روز در گالری ساربان به نمایش در می‌آید. استاد امیرخانی خوشنویسی را نزد اساتید گرانقدری چون استاد سید حسین میرخانی و استاد سید حسن میرخانی فرا گرفت. آثار ادبی و موسیقی تاثیر زیادی بر او گذاشته و در نستعلیق‌نویسی شیوه ویژه خود را دارد. افتتاح این نمایشگاه فردا جمعه ساعت ۱۶ همراه با رونمایی از کتاب «خاطره قلم» دربرگیرنده جدیدترین آثار این هنرمند در گالری ساربان خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار از ۳۰ آبان ماه تا ۲۰ آذر همه روزه به جز روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، شماره ۸ مراجعه کنند.
  • مجلس به دانش رای اعتماد نداد

    سرانجام چهارمین وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید برای تصدی وزارت علوم هم نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را به‌دست آورد. سرانجامی که از همان روز معرفی وزیر پیشنهادی به مجلس رقم خورده بود. هفته گذشته زمانی‌که حسن سبحانی‌نیا شروع به خواندن نامه رئیس‌جمهور برای معرفی فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی برای تصدی وزارت علوم کرد، فریادهای از پیش هماهنگ شده «دو، دو» برخی نمایندگان به نشانه اعتراض، فضای مجلس را پر کرد. این فریادها تحت تاثیر موجی از تبلیغات منفی، ادعاهای بی‌اساس و اتهامات علیه دانش‌آشتیانی مطرح شد.
  • روزهای سرنوشت‌ساز

    زمان تمدید مذاکرات هسته‌ای به سرعت سپری شد و اکنون همه چشم‌ها به پایان ضرب‌الاجل تعیین شده یعنی سوم آذر ماه (۲۴ نوامبر) دوخته شده است. آیا در این روز توافق نهایی حاصل خواهد شد؟! آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با هدف پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان در حالی از روز سه‌شنبه در وین با ناهار کاری ظریف و اشتون از سر گرفته شد که فضای تلاش‌ها و اظهارنظرهای دیپلماتیک، معطوف به دو گزینه یعنی خوش‌بینی به توافق جامع تا ۳ آذر یا تمدید احتمالی مذاکرات برای یک بازه دو تا سه ماهه است.
  • راهکارهایی برای ایمن‌تر کردن مک

    سیستم‌عامل OS X همیشه به‌خاطر امنیت بالای خودش در میان کاربران شناخته شده است. با این حال کاربران این سیستم‌عامل هم مانند هر کاربر دیگری همیشه دغدغه‌های امنیتی دارند و به دنبال راهی برای ایمن‌تر کردن مک هستند. در واقع هیچ دستگاه یا سیستم‌عاملی را نمی‌توان به‌طور کامل غیرقابل‌نفوذ دانست. با این اوصاف می‌توانید در اینجا با چند روش ساده برای ایمن‌تر کردن مک آشنا بشوید. در دهه‌های اخیر، OS X به خوبی نشان داده است که می‌تواند کاربرانش را از خطرات و آسیب‌های امنیتی حفظ کند. در حقیقت بخش زیادی از حفره‌های امنیتی مک، از طریق نرم‌‌افزارهای واسطه یا Third Party به وجود می‌آیند نه خود سیستم‌عامل.
  • جشن آب و آتش و موسیقی

    دنیا سهرابی چهار عنصر حیاتی یکجا جمع شده‌اند برای تفریح؛ آب، باد، خاک و آتش؛ تفریح خیس شدن، پرواز روی باد، راندن بر خاک و دیدن هُرم آتش. اینجا بوستان حضرت ابراهیم(ع) است؛ پیامبری که آتش بر او به گلستان تبدیل شد. بوستان آب و آتش، یکی از جذاب‌ترین پارک‌های جدید تهران به شمار می‌رود که هر روز خانواده‌های زیادی وقت خود را در آن می‌گذرانند. این بوستان دارای ۴ برج آتش است که آتش را تا ارتفاع ۶تا ۸ متر شعله‌ور می‌سازد و حوض‌ها و فواره‌های آب اطراف این برج‌ها سعی می‌کنند هارمونی جالبی از آب، آتش و موسیقی ایجاد کنند.
  • ۹ کاری که تبلت‌ها بهتر از گوشی‌ها انجام می‌دهند

    این روز‌ها صفحه نمایش‌ گوشی‌های هوشمند بزرگ‌تر از گذشته شده است. گوشی آی‌فون۶ پلاس و گلکسی نوت ۴ نمونه‌ای از این گوشی‌های محبوب با صفحه نمایش بزرگ ۵. ۵ و ۵. ۷ هستند. این گوشی‌ها که در حال حاضر به دلیل صفحه عریضی که دارند از آنها با نام فبلت یاد می‌شود؛ یعنی دستگاهی که بین تلفن همراه و تبلت‌ها جای می‌گیرند. در این شرایط شاید بسیاری فکر کنند که این گوشی‌ها می‌توانند جایگزینی برای تبلت‌ها باشند. شاید شما هم همین تصور را داشته باشید. اما باید بگوییم که گزارش‌های مختلف خلاف این تصور را ثابت می‌کند؛ چرا‌که این گوشی‌ها با اینکه صفحه نمایششان کمی بزرگ‌تر شده اما به خوبی نمی‌توانند کار یک تبلت را انجام دهند.
  • قدرت‌نماییِ جوانان

    امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه شناس در واقعه تشییع و تدفین پیکر خواننده محبوبِ جوان؛ «مرتضی پاشایی» دو مساله قابل بررسی است. نخست آنکه جامعه‌ای که البته جوان هم هست و آینده خود را هم در نسل جوان خود می‌بیند، پس از شنیدن خبر مرگ او که آن به بیماری سرطان درگذشته است، به احساس هم‌دردی و هم‌دلی و هم‌سنخی پرداخت. حتی در شرایطی که صدا و سیما، هیچ موجی را سوار نکرد، اما جمعیت از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی و در حالی که با آهنگ‌های او آشنا بودند، خود را به این مراسم رساندند. مساله دیگر نیز آن است که جوانان می‌خواستند خودشان را مطرح کنند و به مسوولان نشان دهند به امیال و خواسته‌های آنها توجه کنند.
  • حکایت مطالبه مردمی بودن تلویزیون

    آرش گودرزی چرا؟ آنقدر باشکوه بود که مدام این پرسش را در خود تکرار می‌کند که چرا؟ جمعیت زیادی که مقابل بیمارستان بهمن، جمعه شب جمع شده بودند و با خواهش نیروی انتظامی نیز نمی‌خواستند آنجا را ترک کنند، دلیلی بود برای آنچه بعدتر اتفاق افتاد. زمزمه ترانه‌هایش، دوستانش، طرفدارانش و صداهایی که ترانه‌های او را غمگین‌تر از همیشه می‌خواندند همه یادآوری می‌کرد که واقعه‌ای در راه است؛ اما کمتر کسی بود که بدرقه روز یکشنبه او را در ذهنش تجسم کند. همه می‌گویند عجیب بود؛ اما این را باید در نگاه و زبان کسانی دید و شنید که از خیابان حافظ در عصر یکشنبه گذشتند و با این جمعیت حیرت کردند که چه اتفاقی مگر افتاده است؟
    اکنون، زمان گمانه‌زنی است.
  • فرصتی برای بروز هیجانات اجتماعی

    هادی معتمد ‌آسیب‌شناس‌اجتماعی و استاد دانشگاه ابتدا به ساکن، باید بگویم که طبیعی است که مرگ خواننده جوانِ محبوب و آینده داری چون مرحوم «مرتضی پاشایی» دل آدمی را به درد می آورد که لازم است این سوگ را به خانواده‌اش تسلیت بگویم. اگرچه ایشان خواننده مطرحی بود و مورد تایید نظام که حتی کنسرت‌های رسمی بسیاری هم برگزار کرد و هیچ‌گونه محدودیتی هم در این حوزه نداشت، اما نکته‌ای که مهم است این است که خیلی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه او، شاید کوچک‌ترین آشنایی هم با او نداشتند و حتی وقتی عکس‌های مراسم را دیدم، به این نتیجه رسیدم که گویی برخی از آنها هیچ‌گونه آشنایی با پاشایی نداشته و حتی غمِ ناشی از شرکت در مراسم عزاداری هم در چهره‌شان مشهود و معلوم نبود و به انداختن عکس‌های سِلفی مشغول بودند.
بیشتر