شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

آخر هفته

  • آشتی با کتاب؟ - ۶ آذر ۹۳

  • خواهش و تمنا از اصلاح‌طلبان

    گویا محمدرضا باهنر این وظیفه نانوشته را بر گردن خود می‌داند که قبل از هر انتخابات، از رقبای سیاسی اصلاح‌طلبش برای حضور پررنگ در چالش دموکراسی دعوت کند؛ حتی اگر خود آنها پیش از چنین دعوتی، تصمیم به حضور در انتخابات را گرفته باشند. بیش از یک سال به زمان انتخابات مجلس در زمستان ۹۴ باقی مانده، اما نایب‌رئیس مجلس این بار هم این رسالت خود را عملی کرده است. او در گفت‌وگویی با یک روزنامه گفته خواهش می‌کنیم اصلاح‌طلبان بیایند. .
  • مذاکره تا تابستان

    به نظر می‌رسد ۱۲ ماه مذاکره برای فیصله دادن به پرونده ۱۲ ساله هسته‌ای ایران کافی نبود و با وجود همه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در آخرین گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ با ایران، عاقلانه‌ترین تصمیم، تمدید دوباره زمان مذاکرات بوده است. این تصمیم پس از یک هفته مذاکره میان دو طرف و با حضور عالی‌ترین دیپلمات‌های هفت کشور طرف مذاکره، یعنی وزرای امور خارجه ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در وین گرفته شد، البته نام کاترین اشتون را هم نباید از قلم انداخت که اگرچه دیگر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیست، اما همچنان نماینده این اتحادیه و مذاکره‌کننده ارشد گروه ۱+۵ است.
  • دومیلیارد تومان برای مرتضوی

    سعید مرتضوی روزهای خوبی را نمی‌گذراند؛ بعد از اعلام قطعی شدن حکم انفصال دائم او از تصدی شغل قضاوت، حالا باید در پرونده تامین اجتماعی هم حساب سنگینی پس بدهد. دادسرای کارکنان دولت، دادستان سابق تهران را متهم کرده که پس از حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر خلع ید او از سازمان تامین اجتماعی، مرتضوی در اموال شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تصرف غیرقانونی داشته و برای آزادی موقت او قرار کفالت دو میلیارد تومانی صادر کرده است. .
  • اکران - ۶ آذر ۹۳

  • پیشتازی بورس در پاییز بازارها

    بهزاد بهمن‌نژاد عضو گروه بورس بازار سهام که از ابتدای سال، روند نزولی در پیش گرفته و شاخص کل حتی یک روز هم نتوانسته بود به مقدار خود در ابتدای سال برسد، از اوایل پاییز روند خود را تغییر داد. به این ترتیب، در هفته دوم مهر ماه موج مثبتی در بورس تهران آغاز شد و توانست حرکت فرسایشی شاخص کل در کانال ۷۱ هزار واحدی را تغییر دهد. بر این اساس، رشد شاخص کل در ۲ ماه ابتدایی پاییز به بیش از ۵ درصد رسید که در مقایسه با سایر بازارها، نظیر ارز، سکه و سپرده های بانکی عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. در این شرایط، حضور پرشور سهامداران حقیقی، موجب رونق مجدد بازار سهام شد؛ به‌طوری که پس از مدت‌ها خروج سرمایه از سوی این بازیگران خرد، برای نخستین بار در سال جاری، طی ۲ ماه گذشته، نقدینگی‌های جدیدی توسط افراد حقیقی به بورس تهران وارد شد.
  • «هنرهای تبمسی»

    کامبیز درم‌بخش متولد سال ۱۳۲۱ شیراز و فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران است. او نزدیک به ۶۰ سال است که با مطبوعات ایران و جهان همکاری داشته است و ده‌ها نمایشگاه جمعی و گروهی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است. از کامبیز درم‌بخش چندین کتاب تصویرسازی و کاریکاتور از جمله «بدون شرح»، «دفتر خاطرات فرشته‌ها»، «سمفونی خطوط»، «میازار موری که دانه‌کش است» و «دنیا خانه من است» چاپ و منتشر شده است. تازه‌ترین نمایشگاه این هنرمند برجسته با عنوان «هنرهای تبسمی» برگزار شد که پیشنهاد مناسبی برای گالری گردی در روزهای آخر هفته است.
  • این چرخه معیوب است

    بهنام ناصح مشکلات کتاب و کتابخوانی درد بی‌درمان نیست که برای آن چاره‌ای نتوان اندیشید، اما از بس حکما و شبه‌حکما دور و بر مریض بیچاره را گرفته‌اند و هر کدام بر حسب حال یا خدای نکرده، جیب خود نسخه‌ای پیچیده‌اند، نه تنها افاقه‌ای نشده، ازدحام و نفس تنگی نیز افزوده و همین‌روزهاست که محتضر را رو به قبله کنیم. روزهایی در سال هستند که ما را یاد معلولان، سالمندان و ایتام می‌اندازد. دسته‌گلی می‌خریم و شیرینی، به دیدار این بزرگواران می‌رویم، وجدان خود آسوده می‌کنیم و فردا روز کار خویش پیش می‌گیریم؛ در مترو پای سالمند لگد می‌کنیم، کودک فال‌فروش را به تحقیر از خود می‌رانیم و بر معلول وقعی نمی‌نهیم.
  • چهره‌ها - ۶ آذر ۹۳

  • گوشی‌ها آماده، آتش

    علی ضیائی اندکی باران که می‌آید انگار همه چیز شهر عوض می‌شود. هوا دوباره همان می‌شود که باید باشد. آسمان رنگش شبیه عکس‌ها می‌شود. حالا تصور کنید پاییز هم باشد. شاعر شدن کار ساده‌ای می‌شود برای هر کسی که اندکی ذوق و انگیزه داشته باشد. با خودم فکر می‌کردم که شاعران چه رنجی می‌برند وقتی به اصطلاح شعرهای دیگران را این طرف و آن طرف می‌خوانند. بعد دوباره با خود گفتم تو از کجا می‌دانی شاید خیلی هم خوششان بیاید. اصلا شاید در پاییز شعر گفتن همه مردم، پا در کفش شاعران کردن نباشد. اصلا شاید شعر گفتن انحصارا در اختیار شاعران نباشد.
  • سرنوشت تلخ مگان در ایران

    مگان در اوج محبوبیت با مشتریان ایرانی خداحافظی کرد. هر چند توقف خط تولید مگان به‌خصوص برای مشتریانی که با پیش ثبت‌نام این خودرو فرانسوی هنوز در انتظار دریافت آن هستند، ناگهانی و دور از انتظار بود اما مسائل پشت پرده شرکت رنو پارس و سایپا مانع از ادامه تولید این خودرو در کشورمان شد. در این زمینه برخی از مسوولان شرکت رنوپارس با اشاره به بدهی شرکت‌های خودروساز ایرانی عنوان می‌کنند که به دلیل بدهی بالا قادر به تامین قطعات خودروهای تولیدی در شرکت‌های خودروساز داخلی نیستند. در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در حدود ۹۰۰ میلیون یورو به شرکت رنو بدهکارند این در حالی است که یک منبع آگاه در یکی از شرکت‌های خودروساز در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کند که بدهی خودروسازان به شرکت رنو پارس بسیار اندک است این در شرایطی است که شرکت رنو در این زمینه به دنبال بهانه‌گیری است.
  • هنر و تجربه - ۶ آذر ۹۳

  • خیابان بوتیک‌های خاموش

    پاتریک مودیانو نویسنده پاتریک مودیانو متولد ۳۰ ژوئیه ۱۹۴۵ فرانسه و یکی از نویسندگان جدی این کشور است. او امسال جایزه نوبل را از آن خود کرد و همین اتفاق باعث شد تا طیف گسترده‌تری از مخاطبان ایرانی به بازخوانی آثار او روی بیاورند. در سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی از این نویسنده ترجمه و روانه بازار کتاب شده که «خیابان بوتیک‌های خاموش» با ترجمه‌ زنده‌یاد ساسان تبسمی یکی از همان‌ها است. منتقدان معتقدند که این کتاب، مهم‌ترین اثر این نویسنده است که توانسته جایزه‌ گنکور را در سال ۱۹۷۸ برای مودیانو به ارمغان بیاورد.
  • پایتخت کم‌تورم

    باورش برای پایتخت‌نشینان سخت است، اما تهران در نیمه اول امسال رکورددار کمترین تورم قیمت مسکن در میان ۳۱ مرکز استان بوده است. در حالی که متوسط قیمت یک متر آپارتمان در این ۳۱ شهر بزرگ ۱۲. ۸ درصد گران شده و افزایش قیمت در شهرکرد بیش از ۳۲ درصد بوده، رشد قیمت‌ها در تهران به کمتر از ۵ درصد محدود شده است. البته هنوز تهران گران‌ترین قیمت‌ها را دارد و هر متر آپارتمان در این شهر به‌طور متوسط بیش از چهار میلیون تومان است. .
  • زمین خورشیدی آفریقا راه‌اندازی شد

    در مقایسه با سایر مناطق جهان، آفریقای جنوبی در میان آفتابی‌ترین‌ها قرار می‌گیرد. در این منطقه، بیشترین میزان متوسط ساعات آفتابی، حدود ۵/۸ ساعت وجود دارد. این عدد در لندن ۸/۳ ساعت، در رم ۴/۶ ساعت و در نیویورک ۹/۶ ساعت است که نشان می‌دهد، آفریقای جنوبی زمان زیادی را تحت تابش آفتاب شدید قرار دارد. بر این اساس، ساخت یک زمین خورشیدی بزرگ در این منطقه کاملا منطقی به نظر می‌رسد. به این ترتیب، سولارریسرو (SolarReserve) یک شرکت مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر، یک زمین در شهر کیمبرلی آفریقای جنوبی ساخته ‌است که با ظرفیت کامل در حال کار کردن است.
  • وضع عوارض «کاربرد» بر مجتمع‌های تجاری

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران معتقد است: سه دلیل عمده برای افزایش تجاری‌سازی در کلانشهر‌ها وجود دارد. اولین دلیل آن سود چندبرابری حاصل از این نوع ساخت‌و‌ساز است که نصیب سازنده می‌شود. دلیل دوم عوارض بالایی است که با صدور مجوز این نوع ساخت‌وسازها به شهرداری می‌رسد و سومین دلیل نیز به نحوه تدوین و اجرای طرح تفصیلی جدید در تهران بازمی‌گردد. محمدسالاری با اشاره به اینکه تهران به این تعداد برج تجاری نیاز ندارد به تشریح روند افزایش ساخت مال در این شهر می‌پردازد.
    بررسی آمار صدور پروانه‌های تجاری در شهرداری و مشاهده‌های عینی از شهر حکایت از آن دارد که ساخت برج‌های تجاری یا همان «مال» طی دو سال اخیر نسبت به سال‌های قبل حداقل دو برابر افزایش پیدا کرده است.
  • گسست قیمتی در برج‌های تجاری

    صاحب‌نظر برجسته در حوزه اقتصاد مسکن معتقد است: پدیده «مازاد واحدهای تجاری» به‌زودی به شکل «گسست» بین قیمت این املاک و نرخ بازدهی مورد انتظار از کسب‌وکار در درون این واحدها، بروز می‌کند و آن زمان مالکان مال‌ها مجبور هستند هزینه اجاره غرفه‌ها را تا سطحی متناسب با یکسری کاربری فراموش‌شده پایین بیاورند. در آن صورت، امثال کافه‌قنادی‌ها بعد از سالیان دراز، دوباره به شهرها باز خواهند گشت. آقای دکتر، شورای عالی شهرسازی و به‌خصوص شخص وزیر راه‌وشهرسازی در ماه‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای بر مهار تراکم‌فروشی و تغییرکاربری در شهر تهران گذاشته‌اند در حالی‌که به نظر می‌رسد اتفاق ناگوارتری در پایتخت، بسط پیدا کرده است.
  • مدیران بزرگ دنیا به چه کتاب‌هایی علاقه دارند؟

    مترجم: مریم رضایی کتاب‌هایی که مقامات سیاسی مطالعه می‌کنند می‌تواند بر زمانی که در دفاتر کاری‌شان می‌گذرانند، تاثیرگذار باشد. این موضوع در مورد مدیران عامل نیز صدق می‌کند. مجله Inc در یک بررسی به کتاب‌های مورد علاقه مدیران بزرگ دنیا - مانند زوکربرگ، وارن بافت، ماریسا مایر و . . . - پرداخته و لیستی را تهیه کرده است. این لیست تنوع زیادی را نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که برخی از آنها به کتاب‌های کلاسیکی همچون «ناطور دشت» علاقه دارند و برخی دیگر کتاب‌های تخیلی مانند «بازی اندر» را ترجیح می‌دهند. تعدادی از این کتاب‌ها را در اینجا معرفی می‌کنیم.
  • بدون ماوس با کامپیوترتان کار کنید

    همه ما کار با کامپیوتر را با ماوس تجربه کرده‌ایم؛ ابزاری ساده که می‌تواند دسترسی ما به همه نقاط کامپیوترها را فراهم بیاورد. درست به همین دلیل هم کار با ماوس‌ها برای اغلب ما عادت شده است. با این حال اما جالب است بدانید که قابلیت‌های زیادی را می‌توان با استفاده از صفحه کلید انجام داد. با استفاده از صفحه کلید می‌توان برنامه‌های مختلف را اجرا کرد، مروری بر پنجره‌های باز شده کرد، روی متون ویرایش انجام داد و حتی ایمیل‌های نا‌خواسته را پاک کرد. تمام این کارها را بدون ماوس به راحتی می‌توانید انجام دهید.
  • قدردانی آیت‌الله از رای مجلسی ها

    دو رای عدم اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم، برای حسن روحانی خبر خوبی نبود. رئیس‌جمهور حالا می‌داند که نباید زیاد روی همراهی مجلس نهم با دولت در یک‌سال و نیم باقیمانده از عمر این مجلس حساب کند. با این حال، کسانی هستند که از این اعتماد نکردن‌ها راضی‌اند؛ مهم‌ترینشان آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در نمازجمعه تهران رضایتش از رای‌های مجلس را این‌گونه بروز داد «تشکر می‌کنم از مجلس که استقلال خود را نشان داد و رای نداد؛ برای اینکه آنها با فتنه ارتباط داشتند. ».
  • کمبود ساختمان‌های اداری در پایتخت

    معاون شهردار تهران در مورد سرانه مورد نیاز در بخش ساخت‌وسازهای تجاری معتقد است: این موضوع نیاز به بررسی چند جانبه دارد؛ اما به طور قطع سرانه ساخت‌و‌سازهای اداری در شهر تهران با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد. «علیرضا نادری» معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران عنوان کرد: در کلان‌شهر تهران بیش از آنکه به برج‌های تجاری نیاز باشد به ساختمان‌های اداری نیاز است؛ چراکه پایتخت کشور ما درمقایسه با سایر کلان‌شهرهای دنیا از نظر کسب‌وکار و فعالیت در رده پایینی قرار دارد.
    در حال حاضر، سقف مجاز ساخت‌وساز در تهران معادل حداکثر ارتفاع ۱۲طبقه است و هیچ دستورالعمل واحد و قاعده مشخصی برای برج‌سازی- بیش از ارتفاع مجاز- وجود ندارد؛ اما حجم بلندمرتبه‌های در حال احداث در نقاطی خاص از پایتخت افزایش پیدا کرده و آمارهای غیررسمی از صدور سالانه ۱۰۰مجوز احداث برج در تهران حکایت دارد.
  • این روستا به فروش می رسد

    سایت حراج و فروش اجناس دست دوم موسوم به(yab-e)، به تازگی با پدیده جدیدی روبه‌رو شده ‌است؛ آگهی فروش و اجاره مکان‌های تاریخی. به تازگی یک آگهی در این سایت با این عنوان منتشر شد: یک روستا در ایتالیا به فروش می‌رسد. محتوای این آگهی به این شرح بود: روستایی تاریخی که روی یک تپه در شهر سیسیل ایتالیا واقع شده، به حراج گذاشته‌شده‌است. قیمت هرکدام از خانه‌های این روستا، ۲۵/۱ دلار است؛ اما شرط فروش به خریدار، تعهد خریدار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در این روستا و احیای آن است. این روستا که کالسازیو نام دارد و جمعیتش از ۱۰۰ نفر اکنون به هشت نفر کاهش یافته، به قیمت ۳۰۰ هزار دلار در سایت حراج اینترنتی ای‌بی به فروش گذاشته‌شده‌است.
  • کتابفروشانی که سهمی از پنج‌شنبه نداشتند

    محمدهاشم اکبریانی روز پنج‌شنبه، استقبال زیادی از چند کتابفروشی شد و در مقابل بسیاری از کتابفروشی‌ها روزی داشتند مانند بقیه روزها. علت این امر در چه بود؟ برخی بر آن بودند که باید به شکل‌های مختلف مردم ترغیب به رفتن به کتابفروشی‌های کوچک می‌شدند تا آنها نیز در این روز سهمی می‌داشتند.
    باید گفت حتی اگر چنین هم می‌شد و دعوت به کتابفروشی‌های کوچک انجام می‌گرفت باز هم استقبال چندانی از آنها به عمل نمی‌آمد. مگر مسجدجامعی که خود طراح این فراخوان بود از کتابفروشی‌های راسته دانشگاه عبور نکرد و به چند کتابفروشی سر نزد؟ مگر برخی نویسندگان و ناشران و کتابفروشان بزرگ و مطرح تهران، پیشنهاد ندادند که مردم به کتابفروشی‌های دورافتاده و کوچک هم بروند؟
    در بررسی عدم استقبال مردم از کتابفروشی‌های کوچک، عده‌ای از کم‌لطفی مردم گفتند که این دسته از کتابفروشی‌ها را خالی گذاشتند.
  • دلار بی‌تفاوت

    شاید اگر سه روز قبل توافق جامع هسته‌ای در وین به دست می‌آمد، شوک کاهشی قابل توجهی به قیمت دلار در بازار ایران وارد می‌شد؛ اما با رخ ندادن این اتفاق، بازار ارز تغییر چندان مهمی را احساس نکرد. به نظر می‌رسد آرامش ایجاد شده در فضای اقتصادی ایران طی دوره یک‌سال و نیمه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ که حضور سفته‌بازان در بازار ارز را به شدت کم کرده، حساسیت قیمت دلار به مذاکرات هسته‌ای را هم تا حدود زیادی پایین آورده است. .
  • پایکوبان

    آلبوم تصویری «پایکوبان» اولین اثر رسمی گروه موسیقی سنتی «نوای کهن منتشر شد. این آلبوم شامل ۷ قطعه است که با پیش در آمدی در چهارگاه آغاز شده و باتصنیفی در چهارگاه نیز خاتمه می‌یابد. محمدرضا اسلامی سرپرست این گروه است و میثم اکبری هم خواننده گروه. چیزی که این آلبوم تصویری را از دیگر کارهای تولید شده در زمینه موسیقی ردیف آوازی مجزا می‌کند، تصویربرداری‌های ویژه در نماهایی تاریخی با معماری سنتی زمان قاجار است. سرپرست این گروه هدف از تولید این آلبوم را نبودن آثاری با استفاده از المان‌های بصری می‌داند.
  • گالری گردی - ۶ آذر ۹۳

  • عکس خبری - ۶ آذر ۹۳

  • دفاع مشروط از تب«مال»

    حامد ذاکرحسین، دانش‌آموخته رشته تجارت و تکنولوژی ارتباطات از دانشگاه متروپولیتن لندن است. وی قائم‌مقام یک مجموعه بزرگ ساختمانی است که از حدود بیست سال پیش با مهندسی فروش پروژه‌های ساختمانی بزرگ کار خود را شروع کرد و بعدها وارد عرصه طراحی کلان و نظارت عالی ساخت پروژه‌های ساختمانی نیز شد. اکنون وی مشاور عالی طراحی و ساخت و مدیریت شاپینگ مال‌های متعددی در کشور است و با ایجاد مجموعه‌ای از ارتباطات بین‌المللی در پی انتقال دانش طراحی و مدیریت شاپینگ مال‌ها به داخل کشور است. تلاش‌هایی که به زودی از طریق پورتالی که در دست ساخت دارد (به آدرس themalls.
  • تهران، فاقد «مال» تخصصی

    حبیب‌الله طاهرخانی، پژوهشگر شهری و متخصص حوزه شهرسازی و معماری با بیان اینکه بخشی از برج‌های تجاری بر مبنای تحلیل درست اقتصادی از طرف سرمایه‌گذار، شکل نگرفته است، می‌گوید: مدل‌هایی که شهرداری برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی بزرگ در تهران همچون توسعه خطوط مترو، پیاده می‌کند، باعث شده مدیریت شهری، یک پای توسعه فیزیکی این نوع ساختمان‌ها در سطح شهر باشد. این پژوهشگر تاکید می‌کند: رویه کنونی در ساخت مال‌ها باید با هدایت شهرداری، به سمت احداث مال تخصصی تغییر مسیر بدهد. مال‌های تخصصی باید در مناطق محیطی همچون منطقه۲۲ ساخته شوند تا بخش زیادی از ترددهای درون‌شهری و همچنین مسافرت‌ها از سایر شهرها به تهران، قبل از ورود به مرکز شهر، در اطراف تهران نیاز خود را تامین کنند.
  • دیوار بی‌اعتمادی سانسور

    یاسین نمکچیان مهدی غبرایی یکی از مترجمان مهم ادبیات داستانی کشور است که تا کنون آثار قابل تاملی را به علاقه‌مندان هدیه کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین راز‌های تفاوت ترجمه‌های این چهره ادبی، در این نکته نهفته است که او، آثار برجسته نویسندگان سرشناس و گاه مهجور مانده دنیا را در تنهایی‌هایش کشف می‌کند و طعمشان را می‌چشد و وقتی که توانست نبض اثر را در دست‌هایش بگیرد لذت متن را با مخاطبان ایرانی قسمت می‌کند. از این مترجم تاکنون کتاب‌های زیادی منتشر شده است که در یک فرصت مناسب به آنها خواهیم پرداخت.
  • نیروی مغناطیسی برای محافظت از فوتبالیست‌ها

    بچه‌ها در دوران دبیرستان، با نیروهای مغناطیسی و نحوه دفع و جذب قطب‌های مختلف مغناطیسی آشنا می‌شوند. با استفاده از این مفهوم ساده، یک تیم تحقیقاتی معتقد است می‌تواند از این نیروهای مغناطیسی جهت محافظت از بازیکنان فوتبال آمریکایی استفاده کنند.
    بر این اساس، در کلاه این ورزشکاران یک قطعه مغناطیسی قرار می‌دهند و انتظار می‌رود که احتمال برخوردهای شدید بازیکنان رقیب را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. در واقع، میدان‌های مغناطیسی که در کلاه‌ها ایجاد می‌شود، با اعمال نیروی دافعه اجازه برخورد میان بازیکنان را نمی‌دهد.
  • دنیا به کام سرخ‌ها

    هفته‌ای که با قطعی شدن قهرمانی قرمزپوشان تبریزی در نیم‌فصل لیگ برتر فوتبال ایران شروع شود و با پیروزی قرمزپوشان پایتخت در برابر رقیب سنتی ادامه پیدا کند، حتما هفته خوش‌یمنی برای سرخ‌ها بوده است. تراکتورسازی تبریز با ۲۸ امتیاز قهرمان نیم‌فصل شده و پرسپولیس در بازی‌ای دراماتیک توانست بعد از آنکه یک- هیچ از استقلال عقب افتاد، بازی را دو بر یک ببرد. آن هم در شرایطی که دقایق پایانی را ده‌نفره بازی کرد. شک نکنید؛ این هفته، هفته قرمزها بوده است. .
  • ۱۲ لحظه تاریخی برای کیبورد‌ها

    «کیبورد» :همه ما روزانه در محیط کار یا خانه از این وسیله‌ برای انجام کارهایمان استفاده می‌کنیم. کیبوردهایی که چه فیزیکی و چه لمسی کارهای ما را به شکل باورنکردنی آسان کرده‌اند و شاید اگر این وسیله اختراع نشده بود، کارهای ما با کامپیوتر یا موبایل به این راحتی‌‌ها انجام نمی‌گرفت؛ اما شاید بد نباشد در مورد تاریخچه این وسیله کاربردی بیشتر بدانید. اینکه از کجا آمده و چگونه به این نقطه رسیده است ۱- داستان طرح‌بندی دو کیبوردpic۱
    سختی تایپ با ماشین‌های تایپ مکانیکی در نهایت باعث شد طرح اولیه کیبورد‌های QWERTY زده شود.
  • منشأ تحریک ساخت‌وسازهای تجاری

    اقبال شاکری-عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران: ساخت‌وسازهای بی‌در و پیکر و بی‌قواره در پایتخت، منظر شهری تهران را مشوش کرده است. برخی از ساخت‌وسازهای در حال اجرا در سطح شهر تهران که با مجوز شهرداری انجام می‌شود ایجاد یک بافت فرسوده نوین است. ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند شاید ایمن باشند اما از لحاظ نفوذناپذیری و نداشتن سرانه‌های مورد نیاز نوعی از بافت فرسوده شهر تلقی می‌شوند. این در حالی است که اول پروژه‌های شهری را باید با شاخص «پایداری» تعریف کرد و دوم در کنار آن تمامی ابعاد توسعه نیز مشخص شود.
  • سرنوشت اقتصاد جهان در گرو این جمعیت ۱/۸ میلیارد نفری

    سازمان ملل هفته گذشته در گزارشی از جمعیت ۸/۱ میلیارد نفری جوانان جهان خبر داد و این ترکیب جمعیتی را در طول تاریخ بی‌سابقه خواند. براساس گزارش سازمان ملل، جهان هیچ گاه به این تعداد جمعیت جوان ۱۰ تا ۲۴ ساله نداشته ‌است. این وضعیت هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. کشورهایی می‌توانند از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند و آن را به سرمایه‌گذاری ارزشمند تبدیل کنند که از حالا برای استفاده از این موقعیت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند. این جمعیت جوان، می‌تواند اقتصاد کشورها و اقتصاد کل جهان را دگرگون کند.
  • راز «مال»‌ها در تهران

    فرید قدیری بسازوبفروش‌های بزرگ تهران، به بازاری پر سودتر از آپارتمان رسیده‌اند و در رقابت با هم برای تصاحب سهم بیشتر از بازار جدید، چهره شهر را از حالت طبیعی خود خارج کرده‌اند. محصول جدید ساختمان‌سازها «مال» نام دارد که البته سازنده‌های عادی چه به لحاظ بنیه مالی و چه به لحاظ دارایی ملکی، قادر به احداث آن نیستند.
    ساخت «مال» یا همان برج‌های تجاری چندمنظوره هم‌اکنون در انحصار شرکت‌های ساختمانی وابسته به برخی نهادهای دولتی، عمومی، شبه‌دولتی، موسسات سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌ها و تعدادی شرکت از بخش خصوصی است که اگرچه در چند منطقه خاص تهران مدتی است احداث آنها رونق گرفته؛ اما پیامدهای این نوع ساخت‌وساز، کل شهر را تحت‌الشعاع قرار داده است.
  • وعده «قطعی» برای کاهش نرخ سود

    حدود ۱۰ روز قبل، وقتی اعضای اتاق بازرگانی ایران ولی‌الله سیف را به صبحانه دعوت کردند و از دشواری‌های دریافت تسهیلات بانکی و نرخ سود بیست‌وچنددرصدی با او درد دل کردند، رئیس کل بانک مرکزی سعی کرد دفاع محکمی از موضع شورای پول و اعتبار در این مورد داشته باشد. او به صراحت گفت که شورای پول و اعتبار خود را مسوول حقوق سپرده‌گذاران می‌شناسد و نمی‌شود هزینه فعالیت اقتصادی فعالان از جیب سپرده‌گذاران تامین شود. سیف که «مراعات حقوق ذی‌نفعان را اولویت همیشگی تصمیم‌های شورای پول و اعتبار» معرفی کرد، البته گفت که دولت «نرخ تورم انتظاری ۱۷ درصدی تا پایان سال» را پیش‌بینی می‌کند و ترجیح می‌دهد نرخ‌ سود بانکی نیز «در همین جهت، اما بدون استفاده از روش‌های دستوری متعادل شود.
  • سبقت بورس

    بعد از اینکه بورس نیمه اول سال را کم‌رمق و راکد سپری کرد، با آغاز مهرماه گویی روح تازه‌ای در بازار سهام دمیده شد و اگرچه دیگر خبری از رشدهای افسانه‌ای پارسال نبود، اما عملکرد دو ماه اول پاییز در این بازار سرمایه‌گذاران را تا حدودی امیدوار کرد. کارنامه دوماهه مهر و آبان بورس نشان از رشد ۱/۵ درصدی شاخص دارد که این بازار را در صدر بازارهای سرمایه‌گذاری کشور از جمله مسکن، طلا، ارز و حتی بازار پول (با بازدهی ۶/۳ درصدی‌اش) قرار می‌دهد. .
  • «قانون» در پیش‌فروش باز هم اجرا نشد

    قانون پیش‌فروش ساختمان که بعد از سه سال معطلی برای تهیه آئین‌نامه اجرایی، خرداد امسال به بازار مسکن ابلاغ شد، هنوز نحوه تنظیم قرارداد این نوع معامله را تغییر نداده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، به‌رغم آنکه قانون پیش‌فروش ساختمان تکلیف قانونی تمام افراد درگیر در این دسته از معاملات اعم از فروشنده، خریدار، بنگاه‌های مسکن و دفترخانه‌ها را به صراحت تعیین کرده است، اما با گذشت حدود ۵ ماه از ابلاغ آن، تغییری در مسیر و شیوه معاملات واحدهای پیش‌فروشی به چشم نمی‌خورد. درحالی‌که براساس قانون پیش‌فروش، بنگاه‌های مسکن به‌طور رسمی حق تنظیم مبایعه نامه برای این گروه از معاملات مسکن را ندارند و قرارداد پیش‌فروش باید به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت شود، مشاوران املاک همچنان اقدام به تنظیم قرارداد پیش‌فروش و ثبت آن در سامانه رهگیری معاملات مسکن می‌کنند.
  • رونمایی دانشمندان از مجسمه‌های نانومتری

    جانتی هورویتز، مهندس و هنرمند انگلیسی موفق شده است مجموعه‌ای از مجسمه‌ها در مقیاس نانومتری بسازد؛ به طوری که این آثار با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و تنها راه مشاهده آنها استفاده از میکروسکوپ‌های الکترونی است. میکروسکوپ الکترونی، نوعی از میکروسکوپ است که به جای استفاده از نور، از تابش الکترون استفاده می‌کند و به همین دلیل رزولوشن بالاتری داشته و می‌تواند اجسام ریزتر حتی در حد نانومتر را نیز نشان دهد. این نوع از مجسمه‌ها، ریزترین نوع خود در طول تاریخ هستند. این مجسمه‌ها ابعادی کوچک‌تر از موی انسان دارند و به همین دلیل با چشم عادی قابل مشاهده نیست.
  • نیل در خون

    سریال «نیل در خون» که از یکم آذرماه از شبکه افق سیما روی آنتن رفته به جریان حمله ناپلئون به مصر و مجاهدت‌ها و مقاومت‌های مردم این سرزمین در برابر اشغال کشورشان به دست استعمارگران فرانسوی می‌پردازد. این سریال تولید سال ۲۰۱۲ کشور مصر به تهیه‌کنندگی هلال ارناووط و کارگردانی شوقی الماجردی است و بازیگرانی همچون لیلی علوی، شریف سلامت و فرح یوسف در آن به ایفای نقش می‌پردازند. سریال «نیل در خون» در ۳۰ قسمت یک ساعته از روز شنبه، یکم آذرماه هر هفته شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه افق سیما پخش خواهد شد.
  • جهاد ظریف

    وقتی ۶‌ماه قبل سردار فیروزآبادی به برخی رسانه‌های مرتبط با نیروهای مسلح هشدار داد که نباید دست به تشویش اذهان مردم، تضعیف دولت و تخریب برخی از اقدامات بزنند وگرنه با آنها برخورد می‌شود، این موضع‌گیری خیلی‌ها را متعجب کرد. اما این هفته هم فیروزآبادی بار دیگر برخی ناظران را شگفت‌زده کرد؛ زمانی که درباره عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای عبارت «جهادگونه» را به کار برد و گفت نقش آقای ظریف و همکاران صادقش را در این مذاکرات جهادگونه ارزیابی می‌کنم. .
  • آب در خوابگه مورچگان

    پنج‌شنبه گذشته بازار کتاب پایتخت روز متفاوتی را پشت سر گذاشت. فراخوان احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و وزیر سابق ارشاد، جامعه فرهنگی را تحت تاثیر قرار داد و خیلی‌ها آمده بودند تا پاییز سرد کتابفروشی‌ها رنگ گرم بهار را به تجربه بنشیند. پاسخ مثبت شاعران و نویسندگان و مترجمان به این فراخوان، ضرورتی فرهنگی را به تصویر می‌کشید و در تحلیل استقبال از این ایده باید لزوم توجه جدی به این کالای فرهنگی را در نظر داشت. اگرچه فضای فرهنگی کشور در ماه‌های گذشته شرایط ویژه‌ای را پشت سرگذاشته و فروش سینما در گیشه و درآمدزایی موسیقی و تئاتر به شکل قابل تاملی رشد کرده است اما کتاب از جهش اقتصادی اخیر سهم چندانی نبرده است.
  • بچه های پایین شهر

    مجتبی سرانجام پور تهران شهری است پر از خاطره ، کوچه پس کوچه ،سینما ،کتابفروشی،بچه های پایین شهر،بچه های بالا شهر و. . . . . . تهران شهری بود پر از کوچه پس کوچه،نیمکت های خط خطی،توپ دو لایه ،نوشابه شیشه ای و ناظم مدرسه مان که در تمام سالها نامش کمالی بود و. . . . تفاوت زیادی وجود دارد بین تهران الان و تهران دهه شصت که در آن بزرگ شدیم و قد کشیدیم ،زمین خوردیم و گریه نکردیم ،مدرسه رفتیم و مرد شدیم . روزهایی که برای خیلی از هم نسل های ما سخت بود ولی گذشت و خاطراتش در ذهنمان حک شد. حالا با مجموعه عکسهایی روبرو شده ام که نه عکاسش آن روزها را دیده و نه بچه های درون عکسهایش آن سالها را ،عکسهایی که ما رامی برد به دوران بچگی خودمان.
  • لباسی برای عروسی و مسافر

    در این هفته دو فیلم «لباسی برای عروسی» و «مسافر» ساخته‌های عباس کیارستمی پس از سال‌ها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» به نمایش درآمد. فیلم «مسافر» در سال ۱۳۵۳ ساخته شد و روایتگر داستان پسری ده ساله و پُردردسر به نام قاسم جولایی (با بازی حسن دارابی) است که در یکی از شهرهای کوچک ایران زندگی می‌کند و می‌خواهد برای تماشای مسابقه تیم فوتبال مورد علاقه‌اش به تهران برود. . فیلم پنجاه و چهار دقیقه‌ای «لباسی برای عروسی» هم در سال ۱۳۵۵ به نمایش در آمد. لباسی برای عروسی نمایش‌دهنده داستان سه نوجوان است که بر سر یک لباس برای یک جشن عروسی با هم درگیر می‌شوند.
  • پارک ساحلی در ملبورن و نیویورک

    برای کسانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، رفتن به دامن طبیعت کار آسانی نیست. شما باید مسیر زیادی را طی کنید تا به یک جنگل سبز و آرام برسید. بر این اساس، در دو پروژه، یکی در ملبورن استرالیا و دیگری در نیویورک آمریکا، قرار است یک پارک ساحلی ایجاد کنند و طبیعت را به این شهرهای بزرگ نزدیک کنند. در ملبورن قرار است یک پارک شناور در آب ایجاد کنند که برای نخستین بار در این کشور ساخته می‌شود. این پارک، ۱۶ هزار فوت مربع مساحت دارد و دارای ساحلی زیبا به همراه محلی برای شنا است. در این پارک، امکان موج‌سواری، شنا کردن و قایق‌سواری نیز برای افراد فراهم می‌شود.
  • طلا روی مرز

    طلای جهانی در اغلب روزهای هفته قبل در حاشیه مرز روانی ۱۲۰۰ دلار برای هر اونس نوسان کرد. چندین و چند بار بالا و پایین رفتن طلا از نردبان ۱۲۰۰ دلاری در هفته‌های اخیر کم‌کم معامله‌گران طلا را کلافه کرده و بر بلاتکلیفی‌های آنها دامن زده است؛ هرچند خیلی از تحلیلگران این مرز را از منظر تکنیکال زیاد مهم نمی‌دانند و شکسته شدن یکی از دو حد پایینی ۱۱۴۰ دلار و حد بالایی ۱۲۵۰ دلار را برای آینده این فلز ارزشمند معنادار می‌دانند. .
  • اجرا - ۶ آذر ۹۳

  • بهترین شکل «مال»‌داری؛ فروش یا اجاره؟

    مهندس علی یاوری مدیرعامل شرکت رهپو دکتر شاهین شادفر استراتژیست فروش و بازارسازی این روزها با نگاهی به صفحات روزنامه‌ها و مروری بر تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهرهای بزرگ؛ در کنار تبلیغ انواع محصولات مختلفی مانند اتومبیل، تلفن همراه، محصولات و کالاهای مصرفی، خدمات بانکی و غیره؛ آنچه توجه خوانندگان و رهگذران را جلب می‌کند؛ معرفی و رونمایی مراکز خرید بسیار بزرگ و مدرنی است که تقریبا همگی به‌صورت همزمان در شهرهای مختلف کشور؛ مخصوصا شهرهای بزرگ و پر جمعیتی مانند تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، همدان و.
  • آلبوم‌ها - ۶ آذر ۹۳

  • فضای امید و انتظار در شرکت‌های خودروساز

    پیش از پایان مذاکرات هسته‌ای بسیاری از بازارها مدت‌ها بود که در شرایط انتظاری به سر می‌بردند؛ انتظار برای نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای، هر چند که این انتظار با تمدید مذاکرات تا ۱۰ تیرماه به پایان نرسید. در این بین به نظر می‌رسید که دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان خودرو به دلیل پیشبرد بخشی از مذاکرات خود با خودروسازان خارجی، در شرایط انتظاری بیشتری به سر می‌برند. در حال حاضر اگر چه رابطه میان خودروسازان بزرگ کشور و رنو به تیرگی رفته، اما ایران خودرو مذاکرات خود با شرکت پژو را تا حدود زیادی پیش برده؛ به‌طوری‌که به گفته مدیرعامل این شرکت خودروساز، قرارداد بین دو شرکت تا ۹۵ درصد نهایی شده است.
  • خروج آزادراه از بن‌بست

    اینکه معاون‌اول رئیس‌جمهور به همراه وزیر راه و شهرسازی از مراحل ساخت آزادراه تهران- شمال بازدید کند و وعده تامین اعتبار برای تکمیل دو قطعه این آزادراه را بدهد، پیام مهمی برای پیرترین آزادراه نیمه‌کاره ایران دارد: اینکه دولت روحانی اراده کرده دست‌کم نیمی از این جاده حیثیتی را در چهارسال اول خود به ثمر برساند. قطعه چهارم آزادراه البته همین حالا هم با وجود عدم تکمیل رسمی، زیر بار ترافیک است؛ اما قطعه ۳۲ کیلومتری اول کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. .
  • ازدواج اجباری مصداق برده‌داری مدرن

    نگار حسینی هزاران سال است از برخی افراد به‌عنوان برده سوء استفاده می‌شود. مدارک و شواهد برده‌داری کهن به بعد از توسعه کشاورزی و در جریان انقلاب نوسنگی در حدود ۱۱هزار سال پیش می‌رسد. نخستین سند در مورد برده‌داری را می‌توان قانون حمورابی (۱۷۶۰ پیش از میلاد) دانست. اما با وجودی که تصور می‌شود دوران برده‌داری سال‌ها است که به پایان رسیده بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سراسر جهان ۳۶ میلیون نفر برده زندگی می‌کنند. برده‌های امروزی را بردگان مدرن می‌گویند با این حال به نظر می‌رسد در تعریف آنها تغییری ایجاد نشده است.
  • گنجشک به جای قناری

    تصفیه روغن‌موتورهای سوخته و استفاده مجدد از آنها اگرچه در تمام دنیا مرسوم است، امااتفاقی که در بازار روغن موتور کشور در حال رخ دادن است، کمی از جریان مرسوم در دنیا متفاوت است. بر این اساس درحالی‌که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن ترمز و فیلتر از تقلبی بودن ۵۰ درصد از روغن‌موتورهای موجود در بازار می‌گوید، یک کارشناس تولید روغن موتور عقیده دارد اگر روغن‌های مصرف شده به روش‌های صحیح استاندارد‌سازی شود، پیامد منفی برای خودرو نخواهد داشت. این کارشناس به آخر هفته «دنیای اقتصاد» می‌گوید: روغن‌های تصفیه لزوما بد نیستند اما حتما باید استانداردهایی در تصفیه این روغن‌ها رعایت شود که متاسفانه دلال‌های این کار برای کسب سود بیشتر استانداردها را رعایت نمی‌کنند.
  • آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند

    این هفته چند فیلم جدید به چرخه اکران رسید و چند فیلم هم ازچرخه خارج شده‌اند. «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» فیلمی کمدی است که این‌هفته روی پرده رفته است. این فیلم که اکرانش در گروه سینمایی قدس آغاز شده است به کارگردانی قربان محمدپور و تهیه‌کنندگی حسن دادگر مضمونی در ارتباط با ازدواج موقت را در فضایی کمدی مطرح می‌کند. داستان فیلم درباره دکتری است که با وجود داشتن همسر و دو فرزند و داشتن یک زندگی آرام، عاشق زنی ۳۰ سال کوچک‌تر از خودش می‌شود که این کار اتفاقاتی را در فیلم رقم می‌زند. محمدرضا شریفی‌نیا،‌ فرزاد حسنی،‌ سحر قریشی، ‌فاطمه گودرزی و ارسلان قاسمی بازیگران این فیلم هستند.
  • غریق به هر گیاهی چنگ می‌زند

    حسن همایون ما ایرانی‌ها کتاب نمی‌خوانیم و این واقعیت هر بار به شکلی رخ می‌نماید، وقتی برنامه‌ای هم به مناسبت کتاب پیشنهاد می‌شود، همه می‌دانیم علت همان کتاب نخواندن ما ایرانی‌ها است و هیچ دلیل دیگری ندارد. پنج‌شنبه‌ای که گذشت، جشنی کوچک اما با حضور گسترده‌ چهره‌های فرهنگی در کتاب‌فروشی‌ها برگزار شد، کوچک زیرا تعداد محدودی از کتاب‌فروشی‌های ایران این جشن را جدی گرفتند. احمد مسجد جامعی از مردم و اهل فرهنگ دعوت کرد آخرین روز هفته کتاب بیست و نهم آبا‌ن‌ماه بروند کتاب‌فروشی گردی و کتاب‌ بخرند، جمعی از اهالی ادبیات و مخاطب‌های کتاب هم به فروشگاه‌های شهرکتاب، ثالث، چشمه، کتاب گویا و.
  • دوخت‌ودوز جاده به آزادراه شمال

    فرید قدیری دبیر گروه مسکن دولت برای به سرانجام رساندن آزادراه تهران- شمال، از بین دو تصمیم سخت و سخت‌تر، اولی را برگزید. بنای دولت‌های قبلی در احداث این آزادراه پرماجرا، همواره بر تکمیل کل مسافت ۱۳۰ کیلومتری بود و شاید همین وزنه سنگین مانع موفقیت دست‌کم ۱۸ سال اخیر دولتمردان در ایجاد یک مسیر صاف و عریض برای اتصال تهران به چالوس بوده است. البته ۲۳ کیلومتر از آزادراه تهران-شمال در قطعه پایانی، دو سال پیش مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما مسوولان فعلی می‌گویند قطعه۴ نیز هنوز ۲ درصد عملیات عمرانی نیاز دارد تا از نظر استانداردهای راهسازی ۱۰۰درصد تکمیل‌شده، تلقی شود! در این دولت محاسبه شد اگر قرار باشد ساخت ۳ قطعه دیگر این آزادراه یا همان ۱۰۷ کیلومتر باقی‌مانده، به شکل یکجا در دستور کار قرار بگیرد، باید ۱۰ هزار میلیارد تومان- معادل یک‌‌سوم کل بودجه عمرانی کشور- اعتبار از طرف وزارت راه‌وشهرسازی و بنیاد مستضعفان در اختیار پیمانکاران گذاشته شود که تهیه چنین منبع پولی در شرایط کنونی، عملا غیرممکن است.
  • استفاده مجدد از آب‌های سطحی

    گرفتگی معابر در پی هر بارندگی به یک امر عادی تبدیل شده است. آب‌های سطحی ناشی از بارش خیابان‌های تهران را فرا می‌گیرد و زباله‌ها در وسط‌ معابر خودنمایی می‌کنند و رفت و آمد به کندی انجام می‌شود. تهران با هر بارندگی قفل می‌شود و در شریان‌ها و معابر اصلی شهر شاهد پس زدگی زباله‌ها به گوشه خیابان هستیم. مسوولان شهری معتقدند که یکی از علت‌های اصلی آب گرفتگی معابر شهر تهران ریختن زباله توسط شهروندان در جوی‌های آب است و همین امر باعث بروز مشکل می‌شود. ساماندهی آب‌های سطحی به جز کاهش چنین مشکلاتی می‌تواند منبع آبی برای پایتخت باشد.
  • بودجه «عملیاتی» در راه تهران

    شهرداری تهران از بدو تاسیس جهت اجرای برنامه‌های خود از روش بودجه‌ریزی «سنتی» استفاده کرده است. روشی که به مدد استفاده از آن در سال‌های گذشته کارکرد حداقل نیمی از بودجه چند هزار میلیارد تومانی شهرداری نامشخص و محل سوال نمایندگان مردم در پارلمان محلی قرار گرفته است. سهل‌الوصول بودن دستیابی به منابع و درآمدها در این روش یکی از دلایلی است که سبب شده شهرداری انگیزه‌ای برای تغییر مسیر بودجه‌ریزی از یک روش سنتی به بودجه‌ریزی «مدرن» یا همان «عملیاتی» نداشته باشد. در روش بودجه‌ریزی عملیاتی تمامی عملیات مالی شهرداری شفاف خواهد شد، به‌گونه‌ای که مشخص می‌شود اعتبارات مناطق ۲۲ گانه شهر برای چه اهدافی، در چه بخشی و چگونه هزینه می‌شود.
  • چگونه تماس‌های مزاحم تلفنی را مسدود کنیم

    گوشی‌های موبایل این روزها در کنار تمام امکانات و قابلیت‌هایی که در اختیارمان قرار می‌دهند، راه‌هایی برای آزار و مزاحمت را هم به وجود آورده‌اند. تماس‌های مزاحم در این سال‌ها یکی از مواردی است که بسیاری از ما بارها و بارها با آن مواجه بوده و با آن مشکل داشته‌ایم. برای مقابله با این تماس‌ها می‌توان با مراجعه به دفاتر مخابراتی اقدامات لازم را انجام داد یا برای کاربران موبایل‌های هوشمند بسیار ساده‌تر و از طریق اپلیکیشن‌هایی خاص مسدود کردن این تماس‌ها در دسترس است. با این اوصاف می‌توانید در اینجا با روش‌های مسدود کردن تماس‌های مزاحم در سیستم عامل‌های مختلف اندروید، iOS و ویندوزفون آشنا شوید.
  • بالاخره این زندگی مال کیه؟

    پیشنهاد این هفته ما به علاقه‌مندان به تئاتر، تماشای نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» به کارگردانی اشکان خیل نژاد است. این نمایشنامه نوشته برایان کلارک است که در آن بازیگرانی چون نوید محمدزاده، ندا گلرنگی، الهه شه پرست، محمدهادی عطایی، آزاده صمدی، هومن کیاییس، مینا کریمی جبلی، کیوان ساکت‌اف، حمید رحیمی، شهاب‌الدین حسین‌پور، سینا بالاهنگ و محمد اشکان فر حضور دارند. «بالاخره این زندگی ما کیه؟» هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۹۰ دقیقه و با قیمت بلیت ۲۵ هزار تومان در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود. این نمایش داستان هریسون مجسمه سازی است که در دانشگاه تدریس می‌کند.
  • معضل همیشگی نرخ‌های سود

    میلاد محمدی عضو گروه بانک و بیمه در روزهای اخیر، خبری به نقل از رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی منتشر شد که با بیان اینکه «کاهش نرخ سود بانکی قطعی است»، از طرح این موضوع در شورای پول و اعتبار سخن گفته بود. این در حالی است که تقریبا دو ماه پیش، این مدیر عالی‌رتبه بانکی با تاکید بر «ضرورت تعیین نرخ‌ سود بانکی بر مبنای تورم انتظاری»، گفته بود: «اگر الان کاهش نرخ سود را مد نظر قرار دهیم و به هر دلیلی تورم انتظاری کم نشود، وضعیت بی‌ثبات می‌شود. با سیگنالی که از تورم مشاهده می‌کنیم، فعلا نرخ‌های سود ثابت است.
  • تمدید برای رسیدن به توافق جامع

    کامران کرمی عضو گروه خبر هفت روز مذاکرات داغ، فشرده و جدی در کاخ کوبورگ و در هوای بارانی و سرد وین، تمدید هفت ماهه و دومرحله‌ای توافق ژنو را برای خبرنگاران چادر خیمه شکل به دنبال داشت. دیپلمات‌ها می‌گویند براساس این توافق که تمدید توافقنامه موقت ژنو محسوب می‌شود، طرفین باید چارچوب کلی توافق را تا ۱۰ اسفندماه سال‌جاری (۱ مارس ۲۰۱۵) و توافق نهایی را تا ۱۰ تیر سال آتی شمسی (۱ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد کنند. در این بین ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران یعنی در مجموع ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد می‌شود و هیچ‌گونه تحریم جدیدی صورت نمی‌گیرد.
  • عوارض خطرناک سرطان شهرفروشی!

    کلان‌شهر تهران از اوایل دهه۷۰ به بعد به سرطان «شهرفروشی» دچار شده‌ است. کمبود منابع آبی، ترافیک، آلودگی هوا، خانه‌های خالی، تخریب باغات، کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری، نوسازی بافت‌فرسوده و همچنین زیاده‌روی در ساخت مال‌ در شمال شهر، بیماری‌هایی هستند که در پی این سرطان، به جان شهر تهران افتاده‌اند. مسوول هدایت، نظارت و هماهنگی طرح جامع شهر تهران در سال‌های ۸۳ تا ۸۵ و عضو تیم کنونی نویسندگان نسخه جدید طرح جامع مسکن، معتقد است: زیاده‌روی‌های دو دهه گذشته و - به‌ویژه چند سال اخیر- در افزایش تراکم انواع ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی، تهران را به مرز بحران رسانده‌است و در این میان افزایش نامعقول «مال‌سازی» در تهران پدیده مستقل و چندان عجیبی نیست و تنها یکی از جلوه‌های متعدد شهرفروشی است.
  • کشف جواهرات مومیایی مصری

    باستان‌شناسان اسپانیایی، یک مومیایی زن در مصر را پیدا کردند که همچنان جواهرات خود را به همراه داشت. به گفته این محققان، مومیایی مزبور مربوط به ۱۷۸۱-۲۱۳۷ قبل از میلاد و دوران پادشاهی میانه مصر (دوره‌ای از تاریخ مصر باستان است که فرعون‌های پادشاهی به مدت ۴۰۰ سال بر مصر فرمانروایی کردند) است. این مومیایی که «خانم جواهرات» نامگذاری شده است، مربوط به قشر بالای زمانه خود بوده و احتمالا حدود ۳۰ سال سن داشته است. گردنبند این مومیایی، به‌صورت لایه‌هایی از یک سنگ گران‌قیمت و ورقه‌های طلا است. وی همچنین، گوشواره‌ای طلایی به وزن ۲۰ گرم، النگوهایی از طلا و خلخال‌های نقره دور مچ خود داشته است.
  • محیط کار در ۱۵ سال آینده چگونه می‌شود؟

    یک شرکت طراح به نام آیدئو (Ideo) نحوه زندگی افراد در ۱۵ سال آینده را طراحی کرده است. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود خودروهای بدون نیاز به راننده به‌زودی وارد عرصه زندگی افراد شوند. ذ بر این اساس، طولی نمی‌کشد تا دفتر کار افراد نیز به‌صورت متحرک درمی‌آید و آنها می‌توانند هنگام حرکت از محلی به محل دیگر، کار خود را انجام دهند. در مناطقی که جمعیت بالا است، خودروهای بدون نیاز به راننده با ترافیک شدیدی مواجه می‌شوند، بنابراین، در این مناطق افراد می‌توانند کارآیی بیشتری پیدا کنند. از آنجا که آنها نیاز به رانندگی ندارند می‌توانند کارهای خود را داخل خودروی خود انجام دهند.
  • سین مثل سودابه

    کاوه میرعباسی مترجم کاوه میرعباسی یکی از مترجمان فعال کشور است که تاکنون کتاب‌های مهمی از ادبیات جهان را به فارسی ترجمه و به مخاطبان علاقه‌مند ایرانی هدیه کرده است. او متولد سال ۱۳۳۴و دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما و زبان اسپانیایی‌ است که بیش از ۴۰ کتاب از نویسندگان مشهوری چون کارلوس فوئنتس،خورخه لوئیس بورخس، گابریل گارسیا مارکز، ماریو بارگاس یوسا، آندره برتون و. . . به زبان فارسی برگرانده است. این مترجم که خودش هم دستی در نوشتن داستان دارد سال ۱۳۸۸ مجموعه داستانی را با عنوان «هفت روز نحس» توسط انتشارات نیک روانه بازار کتاب کرد وحالا اولین رمان خود را با نام «سین مثل سودابه» در دسترس مخاطبان قرار داده است.
  • رشد اجاره‌بهای مسکن کُند شد

    جدیدترین آمار رسمی درباره نوسانات مبالغ اجاره آپارتمان در شهرهای مختلف کشور نشان می‌دهد در تهران، در اولین ماه از فصل پاییز، هزینه اجاره‌نشینی نه تنها افزایش نداشته که شیب منفی به خود گرفته است. همچنین در نیمه اول امسال نیز میزان رشد اجاره‌بها در تهران برابر نرخ رشد کشوری بوده است. اجاره‌بهای مسکن در تهران و کل کشور، طی نیمه اول امسال، با سرعتی تقریبا برابر هم، تغییر پیدا کرده است. طبق گزارش سامانه رهگیری معاملات مسکن، میانگین اجاره‌بهای ماهانه واحدهای مسکونی در شهر تهران در تابستان امسال ۵/۴ درصد نسبت به فصل بهار افزایش یافته و از مترمربعی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
  • نجات جان چایکار به کمک یک پیامک

    گیتا توماس زندگی خود را مدیون پیامکی است که برای وی فرستاده شد. این زن ۳۸ ساله که در زمین‌های چایکاری هند کار می‌کند، توانست هنگام یورش گله‌ای از فیل‌ها خود را به بالای سقف خانه‌اش برساند و از مرگ نجات یابد. گیتا به دنبال هشداری که توسط گروه محیط‌زیست منطقه برایش ارسال شد، توانست جان خود را نجات دهد. این اقدام مدت‌ها است در هند به منظور کاهش مرگ و میر ناشی از حرکت گله‌ای فیل‌ها انجام می‌شود که با ارسال پیامک، خطر حرکت فیل‌ها را به ساکنان آن منطقه هشدار می‌دهند. والپارای، یک منطقه چایکاری در هند است که توسط یک جنگل احاطه شده است.
  • راه تامین امنیت پایدار

    گفتمان توسعه اقتصادی چنان در دولت روحانی عمومی شده که حتی سیاسی‌ترین وزرا هم از آن حرف می‌زنند. در اخرین مورد علوی وزیر اطلاعات، زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بخش خصوصی را ریشه امنیت پایدار کشور دانسته و قول داده که مجموعه دولت و وزارت اطلاعات به اجرای این راهبرد متعهد می‌مانند. وی در عین حال هشدار داده که برای استمرار امنیت پایدار توام با نشاط و سرور و حفظ مصالح نظام و کشور، ملاحظه هیچ شخص و گروهی را نمی‌کنیم. .
  • سناریوهای نفتی

    در حالی که صدوشصت‌وششمین نشست عادی- و نه فوق‌العاده- اوپک از امروز (ششم آذرماه) در وین آغاز می‌شود، دولت ایران مشغول بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور است و باید همین‌روزها درباره قیمت نفت در این لایحه تصمیم بگیرد. نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از پیش‌بینی هشت سناریوی نفتی در پیش‌نویس لایحه بودجه خبر داده و تاکید کرده که براساس برخی از این سناریوها ما سال آینده حدود ۵/۲ تا ۳ درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت. .
  • گاهی نگران از دست دادن شهرت می‌شوم

    مرضیه قزوینی زاده رادیو هفت برنامه‌ای تلویزیونی است که از مردادماه ۱۳۸۹ تاکنون و بدون توقف و با تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود. این برنامه با ایده‌های متفاوتی که اجرا کرده توانسته مخاطبان زیادی پیدا کند و تماشاگران ثابتی را برای این شبکه نوپای تلویزیونی به ارمغان بیاورد. یکی از ایده‌های جذاب این برنامه تلویزیونی این است که مجری ثابت ندارد و اجرای برنامه در روزهای هفته به چهره‌هایی همچون رشید کاکاوند، امیرعلی نبویان، علی اکبر عبدالرشیدی، شاهین شرافتی، محمد بحرانی، ایمان سرورپور و میلاد اسلام‌زاده و منصور ضابطیان سپرده می‌شود.
  • فراتر از «چراغ سبز» به تجاری سازها

    دبیر انجمن انبوه سازان تهران مهم‌ترین عامل محرک افزایش تجاری سازی در شهر تهران را چراغ سبز شهرداری تهران معرفی می‌کند. «محمدمهدی مافی »معتقد است این چراغ سبز در برخی مناطق شهر از مجوز اختیاری هم عبور کرده و به نقطه الزام رسیده است. با این حال او می‌گوید مدیریت شهری می‌تواند از موج ایجاد شده در ساخت مال استفاده آینده‌نگرانه برای شهر داشته باشد. طی ۲ سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر تجاری سازی در سطح شهر تهران هستیم. از دیدگاه شما چه عاملی محرک افزایش ساخت وسازهای تجاری در کلانشهر تهران شده است؟ در این زمینه چراغ سبز شهرداری تهران از بابت تغییر کاربری و تراکم فروشی در تحریک مال سازی چقدر موثر است؟
    مساله تجاری‌سازی یا همان ساخت مال در کلان‌شهر تهران از دو جنبه قابل بررسی است.
  • شگرد‌های خلاقانه

    شادی آذری- محمد غلامی‌پور شهروندان ایران و جهان طرح‌های متفاوتی را برای ترویج کتابخوانی اجرا کرده‌اند. طرح‌های ساده‌ای که شاید تاثیرگذاری آنها بسیار بیشتر از برنامه‌های پرهزینه نهادهایی است که بودجه‌های قابل توجه کنار می‌گذارند و رسانه‌ها را بسیج می‌کنند؛ اما نتیجه چندانی نمی‌گیرند. در این گزارش‌ها به ابتکار چند شهروند ایرانی و چند نمونه خارجی اشاره کرده‌ایم. شاید انگیزه‌ای به وجود بیاید برای کسانی که امکان اجرای شگردهایی برای گسترش کتابخوانی دارند ولی تا حالا به فکرش نیفتاده‌اند.
    تاکسی کتاب و پخش سخنرانی الهی قمشه‌ای
    در اصفهان که به نصف جهان معروف است، شهروندی در تاکسی شخصی‌اش ابتکار جالبی به خرج داده و به ترویج فرهنگ کتابخوانی به سهم خود کمک کرده است.
  • کنترل فعالیت بدن، این بار به کمک لباس شما

    حسگرهایی که فعالیت بدن را کنترل می‌کنند تا کنون در موارد مختلف نظیر گوشی‌های هوشمند به کار گرفته شده اند. اما به‌تازگی، محققان موفق شدند حسگرهای بسیار کوچکی طراحی کنند که روی لباس شما نصب می‌شود. این حسگرهای کوچک می‌توانند به تی‌شرت یا حتی عینک شما متصل شود و به طور مداوم، ضربان قلب، مسافتی که شما راه رفته‌اید و میزان کالری که سوزانده‌اید را اندازه‌گیری کند. محققان با استفاده از فناوری جدیدی توانسته‌اند، مدارهای الکتریکی بسیار کوچکی که قابلیت انعطاف نیز دارند را تولید کنند. این حسگرها که می‌توانند روی لباس چاپ شوند یا حتی داخل تاروپود لباس قرار گیرند کاربرد فراوانی دارند و می‌توانند به‌راحتی شسته شوند.
  • ...شاید «قبح» کتابخوانی شکسته شود

    محسن فرجی نشسته‌ام توی تاکسی. جلو. کتابی روی زانوهایم، باز است. بی اعتنا به صداها و هیاهوها ورق می‌زنم. ماشین مدام در دست‌انداز می‌افتد. از چاله‌ای به چاله‌ای دیگر. راننده ترمزهای تیز و ناگهانی می‌گیرد، تا از ترافیک خلاص می‌شود لایی می‌کشد و بوق می‌زند. رفتارهایش عصبی است. نزدیک مقصد که می‌رسم کتابم را می‌بندم و در کیفم می‌گذارم. راننده آرام می‌شود. اما موقع پیاده شدن پول بیشتری می‌گیرد. حوصله جر و بحث ندارم و پیاده می‌شوم. در پیاده‌رو فکر می‌کنم به کارهای راننده. کم‌کم چیزهایی برایم روشن می‌شود.
  • جان کندن‌های بیمار در حال احتضار

    حسن محمودی خواب بود یا خیال که با یک فراخوان ساده، انبوه مخاطبان برای پرداخت مبلغ کتاب‌هایی که خریده بودند، صف کشیده بودند و وقتی پول خریدشان را پرداخت می‌کردند، سر برمی‌گردانند تا مطمئن شوند صف خرید کتاب، همچنان شلوغ است و شلوغ بود. قبل‌ترش البته این اتفاق برای خرید مجموعه فیلم‌نامه‌های اصغر فرهادی افتاده بود که در یک غروب پاییزی مطابق با یک نوبت چاپ برخی از کتاب‌های این روزها فروش رفته بود. برای خرید کتاب یغما گلرویی هم اتفاق مشابه‌ای افتاده بود. پس خواب و خیال نبوده است و حکایت دیگری در میان است.
بیشتر