شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

آخر هفته

  • نان و زعفران ؛روایت یک تضاد

  • آماده‌باش به بانک‌ها

    هرچند مذاکرات هسته‌ای هفته‌ قبل در وین به توافق نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ منجر نشد و فعلا تصمیمی برای رفع تحریم‌های بانکی گرفته نشده، اما رئیس‌کل بانک مرکزی به بانک‌ها فرمان آماده‌باش داده تا خودشان را برای دوران پس از تحریم آماده کنند. ولی‌الله سیف گفته «علائم مذاکرات هسته‌ای مثبت است و بانک‌ها باید خود را برای این دوره آماده کنند. » آقای رئیس‌کل معتقد است که با توجه به «عزم جدی دو طرف مذاکره‌کننده» دستیابی به توافق دور از دسترس نیست. .
  • دوگانه‌سوزها روی خط بحران

    معاینه ادواری مخازن گاز خودروهای دوگانه‌سوز در حالی برای سال‌هاست از سوی مسوولان‌ پیگیری نمی‌شود که هرازچندگاهی هشدارها در رابطه با خطرات ناشی از عدم نظارت بر این خودروها شنیده می‌شود و پس از مدتی این موضوع بار دیگر به فراموشی سپرده می‌شود. طبق گزارش‌ها طی ۲ سال گذشته ۱۴ انفجار بر اثر غیراستاندارد بودن یا دستکاری غیرقانونی مخازن گاز خودروهای دوگانه‌سوز در کشور رخ داده است اما با وجود این همچنان از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خطرات بیشتر و جدی‌تر خبری نیست. در حال حاضر بیش از ۵/۲ میلیون دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد که بیش از ۲ سال است مخازن سی‌ان‌جی آنها مورد بازرسی فنی قرار نگرفته است.
  • از موفق‌ترین زن‌های دنیا بشنوید

    شاید دیدگاه زنان و مردان نسبت به ثروت‌اندوزی و جوانب دیگرش چون خرج کردن و پس‌انداز کردن متفاوت باشد، اما این تفاوت صرفا در چگونگی رساندن پیغام آنها به مردم است؛ آن هم احتمالا به این خاطر که زنان در مقایسه با مردان نسبت به تجربه‌های شخصی خود احساساتی‌تر عمل می‌کنند و بنابراین دیدگاهی احساسی دارند؛ اما در نهایت هم زنان و هم مردان روی یک نکته توافق نظر دارند و آن هم این است که: «موفقیت و خوشحالی از سختکوشی، تصمیم درست و میل به کمک به هم‌نوع حاصل می‌شود. » تنها چالشی که در این میان باقی می‌ماند، این است که به‌صورت کلی زن‌ها به لحاظ مقام و مرتبه و میزان درآمد هنوز فاصله زیادی با مردها دارند.
  • پلی باشیم میان آنچه باید باشد و آنچه هست

    من زهرا نعمتی اولین زن ایرانی هستم که به مدال طلای پارالمپیک دست یافته و خوشحالم در کنار شما هستم. ورزش معلولان در ایران همراه با جنگ تحمیلی پا گرفته و تا به امروز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. حدود ۱۰ سال قبل بر اثر حادثه‌ای ناخوشایند با تمام موفقیت‌هایم در تکواندو خداحافظی کرده و با ضایعه نخاعی به ورزش تیروکمان وارد شدم. دین اسلام، فرهنگ ایرانی و حمایت والدینم به من یاد داده ناامیدی در زندگی جایی ندارد. بنابراین در سایه پیشرفت جنبش پارالمپیک در ایران، فعالیت‌های ورزشی خود را این بار در ورزش معلولان، در تیروکمان، آغاز کردم.
  • شرایط داشتن خواب آرام کودکان

    آوا کشاورز گاهی برای خواباندن کودک خود مجبور می‌شویم زمان زیادی صرف کنیم و در آخر نیز از اینکه او خواب آرامی نداشته باشد، نگران هستیم. به رختخواب بردن کودک یک چیز است، خواباندن او چیز دیگر که بسیاری از خانواده‌ها درگیر آن هستند، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به آرامش کودک و خواباندن او کمک زیادی کند. او را به حمام آب گرم ببرید
    دمای بدن شما به‌طور طبیعی در شب، پایین می‌آید. بنابراین حمام کردن کودک با آب گرم قبل از خواب، دمای بدن او را افزایش خواهد داد و او را آرام خواهد کرد.
    کودک را ماساژ دهید
    ماساژ دادن کودکتان با روغن‌های طبیعی به خواب او کمک می‌کند.
  • راه‌هایی برای داشتن یک کلمه‌عبور قدرتمند

    تحقیقات و گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران، زمان زیادی برای ساخت یک کلمه‌عبور قدرتمند صرف نمی‌کنند. کاری که اگر به درستی و براساس اصول انجام شود می‌تواند به بهترین سد مقابله با هکرها تبدیل شود. اغلب افراد کلمه‌عبور حساب‌های کاربری خود را بر اساس رخدادها یا افراد مرتبط با خودشان انتخاب می‌کنند. سال تولد خود یا اطرافیان، نام یکی از نزدیکان یا عبارت‌های بسیار معمولی و قابل حدس زدن بخشی از این موارد هستند. برای مثال دانشگاه اونتاریوی کانادا در زمینه کلیدواژه‌های رایانه‌ و اساس انتخاب آنها توسط کاربران، تحقیقی را انجام داده است.
  • گسترش تعامل با افراد دارای معلولیت

    فاطمه باباخانی به گمان بسیاری از مردم، معلولیت پدیده ای است که از آنها فاصله‌ بسیار دارد،‌ اما یک حادثه هر قدر هم کوچک آنهم در کشور حادثه‌خیزی نظیر کشور ما که آمار تصادفات رانندگی در کنار بسیار از بلایای طبیعی نظیر زلزله موجب افزایش هر روزه این گروه می‌شود چنین خوش‌بینی‌هایی را بیشتر به خوش‌باوری مانند می‌کند. حتی اگر از همه اینها جان سالم به در بریم، گذر سالیان و ورود به مرحله کهنسالی فصل دیگری است که ما را با سختی‌های زمینی که بر آن قدم می‌زنیم آشنا کند. به همراه داشتن بار پس از،‌ یک خرید ساده و بسیاری اتفاقات و فعالیت‌های روزمره از دیگر اسبابی است که موجب آشکار شدن معلولیت شهر در اذهان هر شهروندی می شود.
  • استمداد آیت‌الله وحید از‌هاشمی

    این روزها تحلیل‌های فراوانی درباره نقش عربستان در کاهش قیمت جهانی نفت و همچنین مانع‌تراشی در برابر توافق ایران و گروه ۱+۵ به گوش می‌رسد. درنتیجه برخی پیشنهاد می‌کنند که تهران برای حل‌وفصل اختلافات خود با ریاض وارد عمل شود. در تازه‌ترین مورد، آیت‌الله وحید خراسانی خواستار نقش‌آفرینی هاشمی رفسنجانی در این زمینه شده و از او خواسته تا با سفر به عربستان و استفاده از روابط دوستانه خود با ملک‌عبد‌الله، این کشور را به تغییر رفتار در قبال ایران مجاب کند. .
  • با درآمد پایین پولدار شوید

    شما در دهه ۲۰ یا ۳۰ زندگی‌تان هستید؛ شاغلید؛ آرزوی رسیدن به اهداف خود و موفقیت را در سر دارید، اما درآمدتان کم است و فکر می‌کنید با این میزان درآمد هرگز آن قدر ثروتمند نمی‌شوید که بتوانید به اهداف و آرزوهای خود برسید. شغل‌تان فرصت‌های لازم را در اختیارتان نمی‌گذارد و پست چندان مهمی در شرکت یا هر کاری که به آن مشغول هستید، ندارید؛ به‌عنوان مثال مدیر عامل یک شرکت نیستید یا هنوز دست به کاری نزده‌اید که بتوانید درآمد هنگفتی را به دست آورید و روند کاری‌تان هم طوری پیش نمی‌رود که این اهداف را نزدیک خودتان ببینید.
  • دستکش الکترونیکی به عنوان کنترل گوشی هوشمند

    گروهی از محققان در بوستون آمریکا در حال طراحی دستکش‌هایی هستند که به کمک آنها بتوان گوشی‌های هوشمند را از راه دور کنترل کرد. این فناوری گوگلاو (GoGlove) نام‌گذاری شده است که می‌تواند از طریق ضربات انگشتان، گوشی هوشمند را کنترل کند. آنها معتقدند در هوای سرد که افراد عموما دستکش می‌پوشند، وقتی گوشی زنگ می‌خورد زمان زیادی می‌برد تا دستکش خود را درآورده، گوشی را از جیب خارج کرده و جواب دهند. بنابراین، ساخت چنین دستکشی می‌تواند افراد را به‌راحتی در انجام کارهای خود با گوشی‌های هوشمند یاری کند. به عقیده آنها، افراد تمایل دارند که گوشی خود را وقتی حتی در جیب آنها است کنترل کنند.
  • توصیه‎های طب سنتی برای حساسیت‎های پوستی و فصلی

    عاطفه چهره‌گشا برای درمان این نوع حساسیت‌های پوستی فصلی یا غیرفصلی باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه باید از مصرف غذاهای تند و تیز که ادویه زیادی مانند فلفل، زنجبیل یا سیر و پیاز دارد، پرهیز کرد. همین طور باید میزان مصرف غذاهای چرب و شیرین را محدود کرد؛ زیرا این مواد غذایی زمینه‌ساز افزایش تولید صفراست.
    حساسیت‌های پوستی با علایمی مانند قرمزی، پوسته شدن، خارش و. . . خود را نشان می‌دهد. این نوع از حساسیت‌ها همراه با حساسیت تنفسی بیشتر در فصل بهار دیده می‌شود و متخصصان توصیه‌های مختلفی برای رفع آن می‌کنند.
  • طغیان «رنگین‌پوستان»‌ علیه نژادپرستی سفیدان

    تاد. اس. پوردام نویسنده ارشد در پولیتیکو در پی تصمیم هیات منصفه در فرگوسن، میسوری، شایسته است که واقعیتی دوگانه از تاریخ آمریکا را یادآور شویم: تظاهرات- حتی آنها که به خشونت کشیده شد- به‌طور کلی «انگیزه» قانونی و سیاسی حقوق مدنی را توسعه داد؛ در‌حالی‌که شورش‌ها به‌طور معمول بیشتر منجر به واکنش شدیدی شد که باعث عقبگرد آن «انگیزه» شد. کمتر از ۵۰ سال پیش بود که یک گشتی پلیس در بزرگراه کالیفرنیا یک مرد سیاه‌پوست و بیکار ۲۱ ساله که مظنون به رانندگی در حال مستی بود را دستگیر کرد. مادر او در اعتراض به این کار به خیابان رفت و به‌دنبال آن منطقه «واتس» در لس‌آنجلس شاهد ۶ روز خشونتی بود که باعث کشته شدن ۳۴ نفر و زخمی شدن بیش از یک هزار نفر و آسیب بیش از ۴۰ میلیون دلاری به اموال شد.
  • کاهش نرخ سود جدی نیست

    ماه‌ها است که دولتمردان در برابر فشار گروه‌هایی از فعالان اقتصادی برای کاهش نرخ سود بانکی، وعده بررسی این موضوع در شورای پول و اعتبار را می‌دهند، اما حالا معاون بانک مرکزی می‌گوید این پیشنهاد اصولا به‌طور جدی در دستور کار شورای پول و اعتبار نیست و بعید است به‌زودی در این مورد تصمیم‌گیری شود. حمید تهرانفر حرف‌های قبلی رئیس‌ بانک مرکزی را هم این‌گونه تفسیر کرده که کسی نگفته نرخ سود کاهش می‌یابد، فقط عنوان شده که قابل بررسی است. .
  • اخبار روانی و نوسان‌گیران ارزی

    حمید عزیزی عضو گروه بانک و بیمه بهای دلار از میانه‌های هفته پیش، تحت تاثیر اخبار روانی و عوامل انتظاری در مسیر افزایشی قرار گرفت. عامل اول اثرگذار بر این افزایش قیمت، «تمدید مذاکرات» بود. پس از آشکار شدن نتایج مذاکرات، دلار حدود ۶۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و از ۳۲۵۵ تومان روز دوشنبه، به ۳۳۱۵ تومان در آخرین روز کاری هفته قبل رسید. اما عامل دومی که موجب شد، قیمت دلار از ابتدای هفته جاری با نوسانات شدید قیمتی، روبه‌رو شود، آثار روانی اجلاس «اوپک» بود. پس از این نشست، بهای نفت در حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد و زمینه را برای فعالیت بیشتر نوسان‌گیرانی که سوار بر موج‌های روانی به کسب سود می‌پردازند، فراهم تر کرد.
  • همه عضوی از خانواده جهانی

    فاطمه تقی‌زاده «هر کودکی در دنیا متفاوت به نظر می‌آید و عقیده‌ها، تجربه‌ها، سنت‌ها و توانایی‌های متفاوتی دارد. این تفاوت‌ها امکان‌های تازه، امید‌های تازه، رویاهای تازه و دوستی‌های تازه به‌وجود می‌آورد. تفاوت‌هایی که بین مردم دنیای ما وجود دارد گنجی است برای همه ما، تا با هم مشارکت داشته باشیم. هر کودکی بخشی از خانواده جهانی است و این خانواده در توانایی‌های منحصربه‌فرد آنان سهم دارد. فراموش نکنیم هیچ کودکی خارج از خانواده نیست. »
    با چنین اعتقادی بود که «ترانه میلادی» از کارآفرینان و افراد موفق دارای معلولیت پروژه «من هم می‌توانم» را اجرا کرد.
  • عدالت در بند

    سارا کنژور * ترجمه: زهرا کریمی سن لوئیس دچار شوک شد، اما متعجب نشد. برای هفته‌ها، نشانه‌ها همه جا نمایان بود: خودروهای نظامی در مراکز خرید، نیروهای نظامی در بزرگراه‌ها، سربازها در ایستگاه‌های پمپ بنزین، هلی‌کوپترهایی که در ارتفاع اندک در آسمان پرواز می‌کردند که خانه‌هایمان را می‌لرزاند. مقام‌ها به ما می‌گفتند آرامش خود را حفظ کنید، سپس وضعیت اضطراری اعلام شد. آنها مدعی بودند که صدها هزار دلار تجهیزات ضد شورش و هزاران پلیس نشانه‌ای از پایان فرگوسن نیست. آنها به ما می‌گفتند هیات منصفه هنوز در حال بررسی است و این چیزها زمان‌بر است.
  • ماموریت پارازیتی ۴ دولتمرد

    بعد از بالا گرفتن بحث‌ها درباره تاثیر پارازیت بر سلامتی شهروندان، روحانی چهار عضو کابینه‌اش را مامور کرده تا بررسی‌های لازم را انجام دهند و گزارشی به دولت ارائه کنند. وزرای ارتباطات، دفاع و بهداشت در کنار رئیس سازمان انرژی اتمی مسوول انجام این ماموریت شده‌اند تا به دولت برای تصمیم‌گیری نهایی درباره پارازیت‌ها کمک کنند. هر چند وزیر ارتباطات گفته برخی بخش‌های این پارازیت‌ها، تحت نظارت ما نیست و لازم است تحت نظارت ما دربیایند. .
  • گام اولیه برای آزادسازی قیمت آرد و نان

    محبوبه فکوری دولت بالاخره پس از چکش‌کاری‌های بسیار دهم آذر ماه اصلاح قیمت نان را به‌طور رسمی در پایتخت و سایر استان‌های کشور آغاز کرد و بر این اساس اجرای طرح مرحله‌ای اصلاح قیمت گندم، آرد و نان وارد فاز جدیدی شد. بر این اساس نانوایان نیز که از ابتدای آذرماه در حال آماده باش برای اجرای این فاز از قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش گندم، آرد و نان قرار داشتند اگر چه رضایت چندانی از افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان ندارند، اما می‌گویند که این گام اولیه‌ای است که زمینه آزادسازی قیمت آرد و نان را فراهم می‌کند.
  • خروجی جامعه مدنی از وعده‌های سیاسی مسوولان

    سهیل معینی سردبیر روزنامه ایران سپید ۱۲ آذر، ۳ دسامبر، روز جهانی افراد دارای معلولیت است. به نظر می‌آید هدف از اختصاص یک روز و نام‌گذاری آن به این اسم، توجه به امور ۱۵ درصد از جمعیت زمین که به نوعی با محدودیت‌ها و ناتوانی‌های جسمی، حسی، ذهنی و روانی یا تواما روبه‌رو هستند. این جمعیت کثیر که با احتساب جمعیت رو به افزایش سالمندان یکی از بزرگترین اقلیت های اجتماعی جهان را تشکیل می‌دهند، انتظار دارند منطبق با روح منشور جهانی حقوق بشر و پیمان‌نامه‌های جهانی حقوقی از جمله پیمان‌نامه جهانی حقوق افراد معلول که خوشبختانه ایران هم به آن ملحق شده است از حقوق برابر اجتماعی برخوردار باشند.
  • زندان برای میله‌های عکسبرداری «سلفی»

    عکسبرداری «سلفی»، اخیرا بسیار رایج شده است و در آن افراد به کمک دوربین‌های دستی یا گوشی‌های هوشمند، از خود در منظره‌های متفاوت عکسبرداری می‌کنند. برای سهولت در این کار نوعی میله طراحی شده است که در واقع نقش نگهدارنده دوربین را برعهده می‌گیرد تا شما بتوانید در زاویه بهتری عکس‌های «سلفی» خود را بگیرید. در کره‌جنوبی، برای خرید مدل‌های غیرقانونی این میله‌ها، حدود ۲۷ هزار دلار جریمه یا تا ۳ سال زندان در نظر گرفته است. به گفته مقامات این کشور، این میله‌ها توانایی برقراری ارتباط بدون سیم از طریق امواج رادیویی را دارند.
  • بازنگری قانون انتخابات در ۲ مرجع

    تغییر قانون انتخابات در آستانه هر دور از انتخابات مجلس به سنتی دیرینه در قوه مقننه ایران تبدیل شده است. با این حال، به نظر می‌رسد این بار نمایندگان کمی زودتر دست‌به‌کار شده‌اند و در حالی که بیش از یک‌سال به زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم باقی‌مانده است، فوریت طرحی برای «استانی شدن» این انتخابات را به تصویب رسانده‌اند. فوریت این طرح روز یکشنبه به تصویب رسیده و حالا باید مراحل بررسی در کمیسیون‌های داخلی مجلس را پشت سر بگذارد. نخستین ماده این طرح می‌گوید: «در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود تابعه استان، حوزه‌های انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند.
  • دست‌اندازهای سفر به سیسیل

    سعید انوری نژاد فرودگاه هواپیما آماده فرود می‌شود. تا چشم کار می‌کند مزارع و کشت و کار است یا جاده و خانه و کارخانه یا دریا. در فرودگاه کاتانیا به زمین می‌نشینیم. فرودگاهی است کوچک با فضاهایی کم. برای بررسی مدارک شناسایی، اروپایی‌ها از غیراروپایی‌ها جدا می‌شوند. در صفی طولانی هستیم و مامور مسافران اروپایی سرش خلوت است. به ما اشاره می‌کند که به آن بخش برویم. نگاهی به پاسپورت‌هایمان می‌اندازد و ورقی می‌زند. کمی نگرانیم. بلیت برگشت نگرفته‌ایم و ممکن است مشکلی جدی برایمان ایجاد کنند. همین چندی پیش یکی از دوستانم با همین وضعیت در ورود به محدوده شنگن به دردسر برخورده بود.
  • گسترش تعامل با افراد دارای معلولیت - ۱۳ آذر ۹۳

    بسیاری از مردم در هنگام برخورد با معلولان احساس ناراحتی می‌کنند. ریشه بیشتر این احساس، کمبود و یا فقدان ارتباط با معلولان در جامعه است. در واقع مردم نمی‌دانند در حضور افراد معلول چه بگویند و چگونه عمل کنند. این مقاله پیشنهادهایی برای افزایش ارتباط موثر و کاهش اضطراب در زمان تعامل با افراد دارای معلولیت دارد. معلولیت از نوع شنوایی
    درباره توانایی فرد برای ارتباط‌گیری یا طریقی که او ارتباط می‌گیرد، فرضیه‌سازی نکنید.
    شناسایی سریع نوع ابزار ارتباطی افراد دارای معلولیت از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • آوازهای سلیمان امیرقاسمی

    سلیمان امیر‌قاسمی شاگرد عیسی آقاباشی رفیق سیدحسین طاهرزاده آواز خوان بزرگ ایران بود. او فرزند عباسقلی خان و از خانواده امیرسلیمانی و منسوب به عضدالمک بود که برای فعالیت در عرصه موسیقی نام فامیلش را به امیرقاسمی تغییر داد و در صفحاتی که از او ضبط شده، نام مستعار سلیم‌خان را گذاشته است. از این خواننده صفحاتی وجود دارد که برخی از آنها در آرشیو کتابخانه ملی پاریس نگهداری می‌شود و شامل دو صفحه است که اخیرا روانه بازار شده است. بقیه آثار این مجموعه گلچینی هستند از آثار امیرقاسمی که در منزل او و به‌طور خصوصی و گاه همراه با خوانندگانی دیگر و نوازندگان همراه، در دهه آخر عمرش ضبط شده‌اند.
  • مهار انرژی گلوله توسط گرافن

    مواد ضدگلوله جایگاه مهمی در کاربردهای امنیتی و صنایع نظامی دارند. این مواد با استحکام بسیار بالا می‌توانند انرژی مربوط به اصابت گلوله را تحمل کنند؛ اما مشکل اساسی این مواد به‌ویژه در کاربردهای نظامی، وزن بالا است که قدرت مانور و حرکت‌های سریع را از افراد می‌گیرد. پیش از این، گرافن (با ساختاری مشابه کربن در گرافیت اما به ضخامت یک لایه اتمی) به عنوان یک ماده با استحکام بالا شناخته می‌شد، اما میزان استحکام آن مورد آزمایش قرار نگرفته بود. در این میان، محققان آمریکایی گلوله‌های کوچکی را که از نشاندن ذرات طلا روی شیشه به دست آمده بود، با سرعت ۶۷۰۰ مایل بر ساعت (حدودا یک‌سوم سرعت گلوله واقعی) به یک هدف گرافنی شلیک کردند.
  • ریشه‌های اقتصادی افزایش قیمت نان

    میلاد محمدی قیمت نان افزایش یافت. براساس گزارش‌های منتشر شده، در روزهای گذشته دولت به استانداری‌‌ها اجازه داده که در محدوده جغرافیایی منطقه خود به نانوایی‌ها اجازه افزایش قیمت نان تا سطح ۳۰ درصد را صادر کنند. البته گویا قرار بود این مصوبه از ابتدای آذرماه اجرا شود. ولی به نحو عجیبی، این موضوع مقارن با روز دوشنبه هفته جاری (۱۰ آذر) و بلافاصله بعد از نوسان‌های قیمت دلار شد تا بازار شایعات در مورد ریشه‌های پنهانی و دلایل محرمانه این سیاست، داغ بماند. ولی بر اساس تحلیل اقتصادی، افزایش قیمت نان نه شدید بود و نه غیرمنتظره.
  • فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری در بورس

    بهزاد بهمن‌نژاد عضو گروه بورس طی روزهای اخیر، بازار سهام افت شدید هیجانی در حدود ۵ درصد را تجربه کرد. با این حال، آنچه اکنون اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده نگاه بنیادی و فارغ از هیجانات به بازار سهام است. گرچه بخشی از فعالان این بازار را نوسان‌گیران (با نگاه کوتاه‌مدت) تشکیل می‌دهند، اما بدنه اصلی سرمایه‌گذاران این حوزه را افراد با نگاه بلندمدت تشکیل می‌دهند که با تهدیدها و فرصت‌هایی مواجهند. در شرایطی که قیمت سهام کاهش قابل توجهی پیدا کرده، نگرانی از ریزش بیشتر کمرنگ شده است. از سوی دیگر، بازارهای رقیبی مثل سکه و ارز نیز چشم‌انداز نامناسبی در بلندمدت دارد.
  • اقتصاد سخت است حتی برای فارغ‌التحصیلان هاروارد

    علم اقتصاد آسان نیست. یک مطالعه جدید نشان داده است که این موضوع حتی برای افرادی که توانسته‌اند فارغ‌التحصیل مقطع دکترای دانشگاه‌های سطح بالایی همچون هاروارد و ام‌آی‌تی شوند هم صادق است. بیشتر این افراد در شش سال نخست پس از اخذ مدرک دکترای خود، هیچ تحقیقی در زمینه علم اقتصاد که در نشریات سطح بالا چاپ شود، انجام نمی‌دهند. عنوان این مطالعه که در نسخه تابستان نشریه« اکونومیک پرسپکتیو» به چاپ رسیده، این است: «تولید مقالات تحقیقاتی توسط فارغ‌التحصیلان جدید دکترای اقتصاد: آمار شگفت‌انگیز از عدم موفقیت افراد موفق».
  • چهره‌ها - ۱۳ آذر ۹۳

  • چه کسانی مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را می‌گیرند

    داستان هر ساله توزیع آرم‌های طرح ترافیک از یکشنبه ۱۶ آذر آغاز می‌شود. ۸ سالی می‌شود که اواخر پاییز ثبت نام برای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک آغاز می‌شود و توزیع آن تا اواخر فروردین ماه سال آینده ادامه دارد. امسال نیز معاون شهردار تهران اعلام کرده است متقاضیان آرم از ۱۶ آذر به مدت دو هفته و تا سی‌ام آذر فرصت دارند تا از طریق سایت www. tehran. ir نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدام کنند. اما آرم‌های طرح ترافیک امسال یک تغییر اساسی می‌کند. سید جعفر تشکری‌هاشمی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری درباره جزئیات این تغییرات گفت: مجوزهای طرح‌ ترافیک سال آینده به‌صورت هوشمند و بدون چاپ و تحویل برچسب‌های کاغذی، صادر می‌شود.
  • راهی به سوی توسعه و توانمندسازی افراد دارای معلولیت

    نگین حسینی عضو بورد تخصصی ژورنال مطالعات معلولیت دانشگاه هاوایی «توسعه پایدار؛ نویدبخشیِ تکنولوژیک» شعار امسالِ سازمان ملل متحد برای روز جهانی افراد دارای معلولیت است- هرچند لفظ «شعار» عموما طنین خوبی در این حوزه‌ها ندارد و در اصل انگلیسی از آن به‌عنوان «تِم» یا «موضوع» روز جهانی یاد می‌شود- هر سال در آستانه دوم دسامبر یا ۱۲ آذر و نیز مناسبت‌های مشابه در طول سال، این سوال در ذهن بیشتر افراد دارای معلولیت شکل می‌گیرد که «خب؛ یعنی چه؟ سالی دیگر و شعاری دیگر؟ و توجه‌ها فقط برای یک روز متوجه افراد دارای معلولیت می‌شود و می‌رود تا سال بعد.
  • بوقلمون‌های امروزی در روز شکرگزاری

    روز شکرگزاری یکی از تعطیلات ملی است که به‌طور خاص در آمریکا و کانادا برگزار می‌شود و افراد در این روز به خاطر اندوخته‌ها و سالی که سپری شده است شکرگزاری می‌کنند. این جشن در آمریکا در آخرین پنج‌شنبه ماه نوامبر و در کانادا در دومین دوشنبه ماه اکتبر برگزار می‌شود. یکی از رسوم روز شکرگزاری خوردن بوقلمون است.
    آمارها نشان می‌دهد که حدود ۴۵ میلیون بوقلمون در روز شکرگزاری در آمریکا خورده می‌شود که به‌طور ژنتیک کاملا با بوقلمون‌های وحشی که اجداد آمریکایی‌ها می‌خوردند فرق می‌کنند. محققان آمریکایی بوقلمون‌های امروزی را با نژادهای وحشی گذشته مقایسه کرده‌اند.
  • نان به نرخ روز

    قیمت نان که در آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بدون تغییر مانده بود، بالاخره افزایش پیدا کرد، البته از مدت‌ها قبل زمزمه‌های این افزایش قیمت در دولت مطرح بود، اما تصویب و اجرای آن تا روز دوشنبه این هفته به تاخیر افتاد. دولت اعلام کرده که مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها را داده، اما بعضی قیمت‌ها -دست‌کم درتهران- تا حدود ۴۰ درصد بیشتر شدند. حالا برای تهرانی‌ها هر نان سنگک ۸۰۰ تومان، نان بربری ۷۰۰ تومان، نان تافتون ۴۲۵ تومان و نان لواش ۲۲۵ تومان آب می‌خورد. .
  • تراز تجاری مثبت

    برای اولین بار در ۶ ‌ماه اخیر، تراز تجاری ایران در آبان‌ماه مثبت شد. صادرات ۴ میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلاری کالاهای غیرنفتی در برابر ۳ میلیارد و ۹۸۳ میلیون دلار واردات، نشان از تراز تجاری مثبت ۵۲۱ میلیون دلاری ایران در هشتمین ماه سال ۹۳ دارد. آن‌طور که گمرک گزارش داده، البته تراز تجاری ایران در مجموع ۸‌ماهه امسال هنوز ۲ میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار منفی است، اما اگر روند رشد صادرات غیرنفتی و کاهش واردات مانند آبان ادامه پیدا کند، شاید این تراز هم کم‌کم مثبت شود. .
  • نقش «شانس» در موفقیت کارآفرینان

    مترجم: شادی آذری اگر از کارآفرینان بپرسید که رمز موفقیت‌شان چیست، احتمالا به شما پاسخ خواهند داد استعداد خدادادی و تلاش فراوان. پاسخ آنها هر چه باشد، به هر حال در فهرست آنان، «شانس» جایگاه آخر را خواهد داشت. در یک مطالعه علمی که روی ۳ هزار کارآفرین سوئیسی انجام شد، ۶عامل موثر در موفقیت آنان مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به هریک از این عوامل رتبه‌ای اختصاص داده شده است. در ۷۸ درصد موارد، عامل «شانس» رتبه آخر را به خود اختصاص داده است. در این مطالعه، مشخص شده است که افراد موفق، بر این باورند که دستاوردهایشان حاصل تلاش­‌های خودشان است و نه حاصل تصادف.
  • ترانه بد بدون قیمت است

    لی‌لا رضایی خلیل جوادی، شاعر، ترانه‌سرا و طنزپرداز تاکنون آثاری در زمینه شعر طنز و ترانه منتشر کرده است. او تاکنون با خواننده‌های بسیاری در زمینه ترانه همکاری داشته است و از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۲، کارشناس شورای شعر مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما بوده است. همچنین داوری بعضی از جشنواره‌های ادبی را برعهده داشته است و کارشناس و مجری چند برنامه رادیویی و تلویزیونی بوده است. از این شاعر و ترانه‌سرا تاکنون آثار متعددی منتشر شده است. جوادی در زمینه سرودن شعر طنز فعالیت چشمگیری دارد و آثار زیادی از او توانسته به بدنه جامعه راه پیدا کند.
  • وقتـی هیـولای خشـونت پرنده صلح را می‌بلعد

    مایکل هرش دبیر بخش National در مجله پولیتیکو «من یک پسر ۲۰ ساله و یک پسر ۱۲ ساله دارم و برای آنها بسیار می‌ترسم. . . بحث در مورد ماشین جنگی است. این ما در برابر ماشین [ناسزا] هستیم». رَپِر، کیلِر مایک شاید غم‌انگیزترین چیز این باشد: ما واقعا نمی‌دانیم حقیقت چیست. ما واقعا نمی‌دانیم که آیا کیلر مایک - او پس از رأی هیات منصفه فرگوسن، هنگام اجرای کنسرت روی سِن زیر گریه زد- در برداشت خود محق است که ادارات پلیس آمریکا بیشتر حامی هیولای «ماشین جنگ» هستند تا حامی صلح و این بیشتر علیه فقرا و اقلیت‌ها مصداق دارد؟
    مطمئنا ما شاهد آن نوع احساساتی هستیم که در تظاهرات شهرهای سراسر کشور تجلی می‌یابد و یادآور انفجارهای قبلی ناشی از خشم در درون شهرها است: پس از ضرب و شتم «رودنی کینگ» در لس‌آنجلس در سال ۱۹۹۱ یا تیراندازی به «آمادو دیالو» در سال ۱۹۹۹ در نیویورک.
  • پررونق ترین بازار پیش فروش مسکن در تهران

    در شرایطی که بازار پیش فروش مسکن به دلیل تغییر ضوابط کلی قراردادها در این گروه از معاملات دچار وقفه محسوسی شده است، خرید زودتر از موعد واحدهای مسکونی در منطقه ۲۲ شهر تهران همچنان مانند سابق ادامه دارد. منطقه ۲۲ تهران که طی سال‌های اخیر به‌دلیل توجه ویژه به محدوده اطراف آن و همچنین ساخت و سازهای وسیع به یکی از اصلی ترین بازارهای پیش فروش پایتخت تبدیل شده است، در حالی همچنان جزو پر‌رونق‌ترین مناطق برای بازار دوم معاملات - پیش فروش - محسوب می‌شود که به گفته فعالان بازار مسکن این منطقه، هم اکنون شرایط خوبی برای پیش خرید در این منطقه وجود دارد.
  • موضوع نان یک مساله دیروز تا امروز نیست

    علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران از سال ۹۱ دست‌اندرکاران بخش تولید نان به دنبال اصلاح قیمت آن بوده و هم تولیدکننده و مصرف کننده از وضعیت قیمت نان ناراضی بودند ضمن اینکه مصرف‌کنندگان نیز معتقدند که کیفیت نان هیچ‌گاه راضی کننده نیست و از شرایط فعلی گله مند هستند. به همین جهت مجموعه تولیدکنندگان نان بر این باورند که باید اصلاح قیمت صورت گیرد، اما از سال ۹۱ تا ابتدای آذر ماه سال جاری هیچگاه نتوانستند موافقت دولت را برای اصلاح قیمت نان جلب کنند. اما هم‌اکنون که قیمت نان اصلاح شده است هنوز هم بخش تولید نرخ‌های فعلی را راضی‌کننده نمی‌داند، چراکه تورم بالای ۳۰ درصدی که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم به اذعان رئیس‌جمهور وجود داشت گریبان بخش تولید را گرفته بود و از سوی دیگر دستمزدها نیز به صورت سالانه افزایش یافته و هزینه‌های جانبی نیز هر سال در بخش تولید سربار می‌شود.
  • فراز و فرود دو روزه دلار

    قیمت دلار که در روزهای پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در هفته گذشته نوسان شدیدی را تجربه نکرده و در محدوده ۳۳۰۰ دلاری مانده بود، در پی نشست بی‌نتیجه اوپک و تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تحت تاثیر جو روانی و هیجانات ایجادشده، جهش کرد و ظرف تنها دو روز ارقام بالای ۳۵۰۰ تومان را هم لمس کرد. دلار روز یکشنبه در بازار تهران حتی نرخ کم‌سابقه ۳۵۷۰ تومان را هم لمس کرد، اما در ادامه روز اندکی پایین‌تر آمد و در حوالی ۳۴۵۰ تومان بسته شد. این جهش بی‌سابقه در یک‌سال و نیم اخیر خیلی‌ها را به یاد روزهای سخت بازار ارز در سال‌های ۹۰ و ۹۱ انداخت که با هر بار بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای التهابی شدید به وجود می‌آمد و در نیمه دوم سال ۹۱ حتی قیمت دلار را به نزدیکی‌های ۴۰۰۰ تومان هم رساند.
  • مقایسه نان و زعفران

    نان را باید مقدس‌ترین کالا در جامعه سنتی ایران نامید. از طفولیت به ما آموزش داده‌اند که نان نعمت خدا است و هرجا نانی بر زمین افتاده است، به ما آموخته‌اند که باید آن را بوسید و بر طاقچه‌ای گذاشت تا احترام آن به جا آورده شود؛ ولی هیچ‌کس به ما نگفته یا ما را مجبور نساخته است که در مصرف زعفران باید صرفه جویی کرد یا زعفران کالایی مقدس است. این دو مدل را کنار هم گذاشتیم تا نشان دهیم اگرچه نان کالای مقدسی است، هم کیفیت نان بسیار پایین است و هم در مصرف نان اتلاف منابع گسترده‌ای رخ می‌دهد که کیسه‌های بزرگ نان خشک همه ما ایرانیان بهترین گواه آن است.
  • مناسب سازی، نیازمند عزم همگانی

    دکتر علی صابری عضو شورای شهر تهران مناسب‌سازی یا به عبارت دیگر مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری به مجموعه فعالیت‌هایی جهت دسترس‌پذیر کردن فضاهای فیزیکی برای افراد دارای معلولیت اطلاق می‌شود. با این تعریف مناسب‌سازی در زیرمجموعه دسترس‌پذیری در معنای کلی آن قرار می‌گیرد. در ایران گرچه ما به پیمان نامه جهانی افراد معلول ملحق شده‌ایم و مفاد این کنوانسیون در حکم قانون داخلی ماست اما همچنان در این عرصه نتوانسته‌ایم کارنامه درخشانی داشته باشیم. از سوی دیگر مناسب‌سازی در کشور ما عمدتا به فضاهای شهری محدود شده و درباره سازه‌ها و ساختمان‌های خصوصی برنامه‌ای اندیشیده نشده است؛‌ اقداماتی هم که گاه به‌صورت اتفاقی در این ساختمان‌ها می‌‌بینیم نه بر مبنای یک تفکر بلکه عمدتا از سر اتفاق و بر مبنای سلیقه سازنده لحاظ شده است.
  • هنر و تجربه - ۱۳ آذر ۹۳

  • کدو رسید به خانه

    موسیقی کودک و نوجوان یکی از آن ژانرهایی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اگرچه آهنگسازان ایرانی کمتر اثری را در این زمینه تولید می‌کنند اما برخی از ناشران فعالیت خود را در این زمینه متمرکز کرده‌اند. در همین رابطه لوح فشرده صوتی «کدو رسید به خانه» کاری از واحد موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شد. امیرحسین رحمانی سرپرستی گروه تولید و غزاله داودی‌فر سرپرستی صداپیشگان این لوح صوتی را بر عهده داشته‌اند. لوح فشرده صوتی «کدو رسید به خانه» به زودی در فروشگاه‌‌های عرضه‌ محصولات فرهنگی‌هنری ارائه می‌شود.
  • اعتراض مصری‌ها به تبرئه مبارک

    دادگاه مصر حسنی مبارک ۸۶ ساله را از همه اتهاماتی که به او وارد شده بود (از جمله مشارکت در کشتار بیش از ۸۰۰ تظاهرکننده در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ میلادی و حیف و میل کردن دارایی‌های دولتی) تبرئه کرد. در نتیجه این حکم، رئیس‌جمهور سابق مصر -که پیش‌تر به اعدام محکوم شده بود- از زندان آزاد شد؛ اما گروه‌هایی از مردم مصر در اعتراض به این حکم به خیابان‌های قاهره ریختند. گزارش‌هایی از کشته و زخمی شدن حدود ۱۰ نفر در این اعتراضات نیز منتشر شد. .
  • در جست‌وجوی مقصر

    ریچ لوری سردبیر National Review طنز تلخ در مورد مایکل براون این است که اگر او دست خود را بالا برده بود و می‌گفت شلیک نکنید، به‌طور قطع امروز زنده بود. خانواده او غرامت زیادی می‌گرفتند و فرگوسن [واقع در میسوری] حملات متعدد اعتراضی- مانند به آتش کشیدن برخی مغازه‌ها در همان شبی که اعلام شد دارن ویلسون تبرئه شده را تجربه نمی‌کرد. در عوض، شواهد معتبر نشان می‌دهد که مایکل براون هیچ علاقه‌ای به تسلیم شدن نداشت. زمانی که افسر ویلسون قصد متوقف ساختن براون در خیابان را داشت، وی به افسر پلیس حمله کرد. وقتی افسر هنوز در ماشین گشت بود، براون مشتی حواله ویلسون کرد و تلاش داشت تا اسلحه را از او بگیرد.
  • نکات کاربردی برای عکاسی و فیلمبرداری با گوشی موبایل در سفر

    وقتی عزم سفر می‌کنید، از لحظه‌ای که خانه را ترک می‌کنید ممکن است با منظره‌ای زیبا یا طبیعتی بکر و خاص روبه‌رو شوید و مسلما می‌خواهید آنها را ثبت کنید. بنابراین نزدیک‌ترین ابزار در دسترس برای این کار گوشی موبایل هوشمندتان است که دیگر به جزئی جدا ناشدنی از شما تبدیل شده است. بنابراین حالا که سوژه خوب و ابزار کار را در اختیار دارید، بد نیست تا با یادگیری چند راز مهم و اساسی، لذت بیشتر و کیفیت بهتری را تجربه کنید. این روزها برای ثبت تصاویری باکیفیت در هر زمان و هر مکان، وسیله‌ای بهتر از گوشی موبایل هوشمند نخواهید یافت.
  • ستاره های درخشان اما گمنام

    هاجر بزرگی فعال حوزه معلولیت سیامند رحمان را می‌شناسید؟ زهرا نعمتی را چه‌طور؟ تا به حال در مورد ساره جوانمردی مطلبی به گوشتان خورده است؟ شاید خیلی از ما جواب این سوالات را ندانیم، اما اگر از ما در مورد بازیکن فوتبال لیگ دسته چندم فوتبال سوال کنند، قطعا پاسخ‌های درخور توجهی خواهیم داشت! موضوع این نوشتار، با توجه به فرارسیدن روز جهانی افراد دارای معلولیت، صحبت از ورزشکارانی است که با وجود محدودیت‌های جسمی و حرکتی، به توانمندی‌ها و جایگاه‌هایی دست یافته‌اند که برای بسیاری از ورزشکاران غیر معلول، همچنان دست نیافتنی است.
  • نقاط ارزان و گران بازار مسکن تهران

    سطح متوسط قیمت‌ مسکن در گران‌ترین منطقه تهران، دو برابر میانگین قیمت کل آپارتمان‌های این کلان‌شهر است، در حالی‌که واحدهای مسکونی ارزان‌ترین منطقه پایتخت حداکثر معادل نصف میانگین کل، ارزش دارد. اطلاعات ثبت شده توسط مرکز آمار از معاملاتی که در تابستان امسال در بنگاه‌های املاک شهر تهران برای خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی انجام شده است، نشان می‌دهد: متوسط قیمت مسکن در تابستان۹۳ در شهر تهران به مترمربعی ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید. در بین مناطق ۲۲گانه، منطقه یک در فصل گذشته، همچون فصول قبل، رتبه گران‌ترین نقطه در بازار مسکن تهران و کل کشور را به خود اختصاص داد.
  • اکران - ۱۳ آذر ۹۳

  • چوبین

    دهه شصتی‌ها احتمالا مجموعه «چوبین» را به خاطر دارند. مجموعه‌ای که طیف وسیعی از مخاطبان را پای جعبه جادویی می‌کشاند. در این مجموعه شخصیت اصلی داستان چوبین نام داشت که در هر قسمت ماجراهای زیادی اتفاق می‌افتاد. او موجود فضایی عجیب و کوچک با دست و پایی کوتاه و چشمانی بزرگ بود و دشمنش هم هیولایی خبیث و غول‌آسا با نام برونکا که با نیروهایش سیاره محل سکونت چوبین را اشغال کرده بود و مادرش هم اسیر او بود. چوبین به جنگ او می‌رفت و . . . بعد از گذشت سال‌ها از پخش آن برنامه درخواست‌های بینندگان، بازپخش مجموعه انیمیشنی «چوبین» در شبکه پویا را موجب شده است.
  • وقتی کودکان ویلچرم را هل می‌دادند

    مانی رضوی‌زاده از اعضای انجمن باور دیروز، در آستانه روز جهانی افراد دارای معلولیت، به دبستان پسرانه‌ای رفتم تا با دانش‌آموزان کلاس دوم و سوم دقایقی خوش با اهدافی مشخص بگذرانم: کارگاهی کوچک برای آشنایی با معلولیت. وقتی کودکان نسل جدید برای مواجهه من با پله‌های یک ساختمان، درحالی‌که روی ویلچر نشسته‌بودم، راه‌حل‌هایی می‌دادند به آینده امیدوار شدم؛ بعضی راه‌حل‌های این کودکان ۸ و ۹ ساله لبخند هم به لبمان می‌نشاند؛ آنها عالی بودند: «از آسانسور بریم تو. . . شما رو کول کنیم ببریم بالا. . . کنار پله‌ها ازین مسیر صافا بسازیم.
  • اعلام جنگ نفت به شیل

    تصمیم هفته گذشته اوپک برای عدم کاهش تولید نفت، قیمت جهانی نفت را باز هم کاهش داد. این تصمیم اعضای اوپک باوجود اینکه همه می‌دانند چه تاثیری بر قیمت جهانی نفت می‌گذارد، بسیاری را متعجب کرد. اما واقعیت این است که این تصمیم اوپک و کاهش قیمت نفت دربازارهای جهانی، فقط به زیان تولیدکنندگان و اعضای اوپک نیست. از نفت ارزان، هم روسیه و عربستان و ایران زیان می‌بینند هم آمریکا و دیگر کشورهای غربی که سال‌ها است برای کاهش وابستگی به نفت برنامه‌ریزی کرده‌اند و اکنون قرار بود فصل برداشت نتیجه آن برنامه‌ریزی‌ها باشد.
  • قدرت‌های مخفی نوار آدرس مرورگر کروم

    همه ما به‌عنوان کاربران اینترنتی که از یک مرورگر استفاده می‌کنیم به‌صورت معمولی فکر می‌کنیم که نوارهای آدرس تنها جایی برای تایپ آدرس یک سایت باشد، اما گاهی برخی مرورگرها امکاناتی را در نوارهای آدرس خود به کار می‌گیرند که می‌تواند بسیار کاربردی باشد. برای مثال، مرورگر کروم با استفاده از فناوری خاصی در برنامه‌نویسی آن می‌تواند امکانات بی‌شماری در اختیار کاربرانش بگذارد که شاید فکرش را هم نمی‌کنید. اگر دوست دارید با این امکانات یا حقه‌های نوار آدرس کروم آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید. ۱-تبدیل واحد و ریاضی
    گاهی پیش می‌آید که برای انجام محاسبات پایه‌ای ریاضی علاقه‌ای به برداشتن ماشین حساب ندارید و دوست دارید از طریق کامپیوتر خود آن محاسبات را انجام دهید.
  • با من قدم بزن

    علی ضیائی نمی دانم دوره عوض شده یا فیلم‌ها دیگر مثل سابق نیستند! به درستی هم نمی‌شود گفت این حالت مخصوص مامردم نازنین ایران زمین است یا که عالم‌گیر شده؟ هرچه هست دیگر قهرمان‌ها رنگ و بوی سابق را ندارند. یادم نمی‌رود در دوره‌ای وقتی نوجوان بودم، ماهی حداقل یک بار فارست گامپ را می‌دیدم. قهرمان اسطوره‌ای دنیا بود و نوید بخش خروج از انزوا و رهایی بخشی برای دیگران. نسل ما و قبل ما قهرمان و اسطوره زیاد داشت والبته بلد بود از آنها چه بگیرد و کجا به کار بندد. اما نسل جدید سرعتش بالاست! قهرمان‌هایش هم به سرعت تغییر می‌کند.
  • ثبت گونه‌ای جدید از پرندگان در اندونزی

    در سال ۱۹۹۷، نخستین بار بود که در یکی از جزایر اندونزی، یک پرنده خالدار یافت شد. در آن زمان فکر می‌کردند که این پرنده متعلق به گونه‌ای قدیمی تعلق دارد، اما گذر زمان و تحقیقات بیشتر نشان داد که این پرنده نوع جدیدی از پرندگان موسی-کاپا (Muscicapa) است. این پرنده موسی‌کاپا سودی (Musicapa Sodhi) نامیده شده است. درحالی که ادعا می‌شود حدود ۹۸ درصد گونه‌های پرندگان شناخته شده است، معرفی گونه‌ای جدید بسیار محدود اتفاق می‌افتد. بنابراین، پس از حدود ۱۵ سال که از نخستین مشاهده این پرنده می‌گذشت، بالاخره این گونه جدید نیز ثبت شد و در میان پرندگان قرار گرفت.
  • استخدام اولین کارمند؛ هزینه‌ها و فایده‌ها

    مترجم: مریم رضایی تصمیم برای استخدام یک کارمند برای بسیاری از کارآفرینان، کار دشواری است، به خصوص برای کارآفرینان و موسسانی که به تنهایی کار می‌کنند و می‌خواهند کسب‌وکارشان را به سودآوری برسانند. شکی وجود ندارد که تنها کار کردن مزایایی دارد. می‌توانید برای خودتان برنامه‌ریزی کنید، بدون اینکه نگران باشید کارهایی که به دیگران واگذار کرده‌اید انجام می‌شود یا نه. اما فقط تا یک حدی می‌توانید به تنهایی از پس کارها برآیید. اگر بعد از مدتی به این فکر می‌کنید که کارمند جدیدی استخدام کنید، آیا می‌توانید مطمئن باشید که زمان آن مناسب است؟ آیا کارمند جدید به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند یا بدتر باعث هدر رفتن زمان و بودجه شما می‌شود؟ به طور حتم دانستن اینکه در آینده چه چیزی پیش می‌آید کار دشواری است، اما می‌توانید این چهار سوال را از خودتان بپرسید تا مشخص شود برای تبدیل شدن به یک کارفرما آمادگی کامل دارید یا نه:


    چرا می‌خواهید فردی را استخدام کنید؟
    وقتی بنگاهی را تاسیس کرده‌اید، مطمئنا در کارتان سنگ تمام می‌گذارید و ممکن است ۱۲ ساعت در روز کار کنید.
  • مقایسه فرهادی با وزرای قبلی

    محمد فرهادی که هفته قبل توانست برای وزارت علوم از مجلس رای اعتماد بگیرد، این هفته در حالی کار خود را آغاز کرد که در مراسم معارفه‌اش، جهانگیری وی را «از جنس همان سرپرستان و وزیران قبلی» دانست و گفت که «در تفکر سیاسی، اقتصادی، علمی و مدیریتی، فرهادی با آنها تفاوتی ندارد. » سایت شخصی هاشمی رفسنجانی هم سخنانی از او نقل کرد که در سال ۶۸، فرهادی را با معین مقایسه کرده و گفته بود: «من فکر می‌کنم بین آقای فرهادی و معین زیاد تفاوتی وجود نداشته باشد. ».
  • فشار نفت ارزان بر بودجه دولت

    وزرای نفت اوپک که پنج‌شنبه گذشته در وین جمع شده بودند، نتوانستند روی کاهش تولید توافق کنند و تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای اوپک تثبیت شد. این تصمیم بلافاصله باعث واکنش قیمتی بازارهای جهانی شد و روند رو به نزول قیمت نفت را که از سه‌چهار ماه قبل شروع شده بود، تسریع کرد. روز جمعه قیمت سبد نفتی اوپک به ۸۹/۶۸ دلار رسید؛ این کاهش سریع البته در روزهای هفته بعد ادامه پیدا نکرد، اما همین کاهش هم نگرانی‌های دولت ایران در قبال بودجه را بیش از پیش افزایش داد. .
  • ایدز قصه ندانستن است

    المیرا چهره‌گشا اگر از بیشتر افراد جامعه بپرسید که ایدز چه نوع بیماری است، شاید خیلی از آنها اطلاعات کافی راجع به این بیماری نداشته باشند، اما افراد در جوامع مختلف به‌خصوص در کشور ما به این بیماری نگاه بدبینانه‌ای دارند و همه این بیماری را بدترین یا یکی از بدترین بیماری‌ها می‌دانند. تصور نادرست مردم باعث می‌شود بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از مراجعه به پزشک و درمان آن پرهیز و آن را مخفی کنند. اول دسامبر برابر با ۱۰ آذرماه روز جهانی ایدز است تا مردم با این بیماری بیشتر آشنا شوند و مبتلایان علائم بیماری را بشناسند تا انتقال و تکثیر این بیماری روزبه‌روز کاهش یابد.
  • چگونه به یاری تک‌نان‌آوران خانه بشتابیم؟

    یکی از اشتباهاتی که اکثر تک‌نان‌آوران خانه مرتکب می‌شوند، عدم توانایی در ایجاد تعادل میان زندگی خصوصی و زندگی حرفه‌ای است. مشکل اینجا است که این افراد نمی‌توانند در عین حال هم بر فشار‌ها، الزامات و ترس‌های «تنها» نان‌آور خانه بودن غلبه کنند و هم به اعضای خانواده خود به اندازه لازم و کافی رسیدگی کنند. یک نان‌آور خوب هم می‌تواند به تمام جوانب زندگی حرفه‌ای خود رسیدگی کند و هم روی مسائل خانوادگی مهم تمرکز داشته باشد، نه اینکه صرفا نیاز مالی خانواده‌اش را برآورده کند. به عبارت دیگر هم وقت رسیدن به کارش را خواهد داشت و هم به اعضای خانواده‌اش توجه و عشق لازم را نشان خواهد داد و به تفریحات و نیازهای شخصی خودش هم رسیدگی خواهد کرد.
  • «تبعید پول نفت»؛ درس نروژ به جهان

    کریستین میدتوی، سرآشپز یک مهدکودک در مرکز شهر اسلو در نروژ است. او یک آشپز معمولی نیست بلکه سرآشپزی است که در پخت غذاها تخصص ویژه دارد و مخاطبانش کودکان یک تا ۶ سال هستند. او همه سعی‌اش را می‌کند تا مخاطبانش راضی و خشنود باشند. اینجا نروژ است، چهارمین کشور ثروتمند دنیا، کشوری که ۸۰ درصد هزینه مهدکودک‌ها را دولت به‌صورت یارانه پرداخت می‌کند. به همین خاطر والدین می‌توانند ماهی ۱۱۶ دلار اضافه بر شهریه مهدکودک، برای حضور یک سرآشپز حرفه‌ای برای کودکانشان بپردازند. به ویژه اگر بدانید که حقوق ماهانه مردم نروژ ۵۰ درصد از متوسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاتر است.
  • عکس خبری - ۱۳ آذر ۹۳

  • آلبوم‌ها - ۱۳ آذر ۹۳

  • ملاقات با «دیده‌بانان» در تئاترشهر

    مهرانگیز قهرمانی قرارم با دکتر محمدرضا خاکی، استاد دانشگاه و کارگردان نمایش «دیده‌بانان» همان روزی است که خیابان‌های تهران به واسطه برگزاری دربی پایتخت در یک روز وسط هفته، حال و هوای دیگری دارد. امیر موسی‌کاظمی مدیر روابط عمومی این نمایش، تماشای فوتبال را به همراهی با من ترجیح داده و مرا به مازیار ملکی دستیار کارگردان سپرده تا به اتفاق او و دکتر خاکی به محل تمرین برویم. تمرینات گروه در پلاتوی دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود، اما قرار من با دکتر خاکی جلوی تئاترشهر است، اندکی بعد از ساعت ۷ شب و بعد از جلسه هماهنگی گروه با مدیران تئاترشهر.
  • با ما گردشگری پرهیجان را تجربه کنید

    عاطفه نبوی روزنامه نگار برای بسیاری از افراد دارای معلولیت گردشگری با موانع متعددی در زمینه دسترسی به مراکز تفریحی و اقامتی همراه است این امر برنامه‌ریزی برای سفری عادی را با مشکلات و چالش‌های بی شماری از جمله یافتن محل اقامت، سیستم حمل‌و‌نقل و مراکز تفریحی-گردشگری قابل دسترسی روبه‌رو کرده است و قبل از هر مسافرت باید به‌دنبال پاسخ سوال‌های بیشماری بود. برای افراد غیر‌معلولی که مسافرت می‌کنند مسائلی مانند امکان یا عدم امکان در استفاده از زیرساخت‌ها مطرح نیست و تنها کیفیت موضوعیت دارد. به راحتی می‌توان دریافت فرصت برابر در گردشگری برای افراد دارای معلولیت موضوعی فراموش شده است و به‌دلیل بی‌توجهی در طراحی زیرساخت‌ها عملا مسافرت و گردش برای این قشر از جامعه که ۱۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند، با مشکلات بسیاری مواجه است.
  • علیزاده شوالیه نشد

    شاید سفیر فرانسه در تهران انتظار نداشت که حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده سرشناس ایرانی دست رد به سینه‌اش بزند. « فوشه» که از قضا خودش هم شوالیه است، در ماه‌های اخیر این نشان دولتی فرانسه را به چند ایرانی ازجمله کامبیز درم‌بخش (کارتونیست)، داریوش مهرجویی (فیلمساز)، محمود دولت‌آبادی (نویسنده) و لی‌لی گلستان (مترجم) اعطا کرده بود، اما علیزاده در نامه‌ای سرگشاده گفت که به نام «حسین علیزاده» قناعت می‌کند و به آن پیشوند یا پسوندی نخواهد افزود. .
  • بیگانه - ۱۳ آذر ۹۳

    دور جدید چرخه اکران پاییزی از روز گذشته با اکران فیلم «بیگانه» آغاز شد. فیلمی که پیش‌بینی می‌شود مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. تازه‌ترین ساخته بهرام توکلی که سرمایه‌گذاری ساخت آن توسط مهناز افشار انجام شده است، چند روز از زندگی خانواده‌ای که درگیر مشکلات روزمره خود هستند را روایت می‌کند که در این میان، فردی به این خانواده وارد می‌شود که خود درگیر مسائل مختلفی است. «بیگانه» اکرانش را در تهران و سه سینما در شهرهای مشهد، رشت و اصفهان آغاز کرده است. در تهران، سینماهای آزادی، کورش، فرهنگ، ملت، اریکه ایرانیان، ایران، ماندانا، شکوفه و.
  • کوله‌پشتی یا اسکوتر؟

    ایمپاسیبل (به معنای غیرممکن) نام دوچرخه‌ای است که قابلیت تا شدن دارد و می‌توان مشابه یک کوله‌پشتی از آن استفاده کرد. از نگاه فنی، ایمپاسیبل یک دوچرخه نیست و در واقع یک اسکوتر الکتریکی است که به کمک باتری کار می‌کند، زیرا هیچ مکانیزم پدالی ندارد. به عبارت دقیق‌تر، زنجیر و پدال در ایمپاسیبل وجود ندارد و همین نکته سبب شده است تا وزن دستگاه بسیار کاهش پیدا کند. اما در ظاهر و عمل، این دستگاه بیشتر شبیه به یک دوچرخه است تا اسکوتر. طراحی ایمپاسیبل به صورتی است که چرخ‌ها درون هم جای می‌گیرند و دیگر حالت صلیب افقی را ندارند و اجزا از فیبرهای کربنی سبک تشکیل شده‌اند که نسبت به قطعات فولادی بسیار سبک‌تر است.
  • سیگنال‌های مغناطیسی برای بهبود بیماران سکته مغزی

    محققان ادعا می‌کنند می‌توانند حال افرادی را که سکته مغزی کرده‌اند با استفاده از سیگنال‌های مغناطیسی بهبود بخشند. این دانشمندان در دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا توانسته اند، با استفاده از یک دستگاه مخصوص، سلامت بخش قابل‌توجهی از مغز این نوع بیماران را بهبود دهند. دکتر مارسیا بوکبرادر می‌گوید: کاری که ما انجام می‌دهیم، آماده کردن مغز برای عملکرد بهتر هنگام انجام روش‌های درمانی است. به گفته وی این فناوری کمک می‌کند تا بیمار بتواند قابلیت بازیابی مدارهای مغزی صدمه‌دیده را پیدا کند. درواقع، پس از سکته مغزی، قسمت سالم مغز سعی می‌کند که ضعف عملکرد قسمت ضعیف را جبران کند.
  • ابزار‌های تشویقی برای ورود سرمایه‌گذاران

    دولت یازدهم هنوز بر ایده خود مبنی‌بر واگذاری سهام خودروسازی‌های کشور به شرکت‌های خارجی اصرار دارد. هر چند هنوز شرکت خودروسازی معتبری در این زمینه پاپیش نگذاشته، اما آنچه مهم است قصد جدی دولت یازدهم در واگذاری سهام شرکت‌های داخلی به خودروسازان خارجی است. برای اولین بار حسن روحانی رئیس‌جمهور در اجلاس داووس طرح واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز داخلی به شرکت‌های خارجی را مطرح کرد. طرح این موضوع در شرایطی بود که فضای سیاسی کشور به‌واسطه حضور روحانی در قامت رئیس‌جمهور بازترشده بود حال آنکه در این بین خودروسازان امید زیادی به بازگشت شرکای پیشین خود داشتند.
  • تکرار تاریخ، تاریخ تکراری

    حسین موسوی داستان آشناست. در توییتر هم از آن به‌عنوان داستان آشنا یاد شده است. تبعیض نژادی با یک داستان آشنا: کشته شدن نوجوانی سیاه‌پوست به دست یک پلیس سفیدپوست. در گرماگرم هوای تابستانی فرگوسن بود که ناگهان در یکی از خیابان‌های این شهر صدای ۱۲ گلوله شنیده شد. نوجوانی تنومند و سیاه‌پوست به دیوار دوخته شده است. دیر زمانی است که گفته می‌شود رفتار نیروهای پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان مناسب نیست. این‌بار اما داستان به قتل نوجوانی سنجاق شده که حتی مسلح هم نبوده است.
    مایکل براون جوان سیاه‌پوست آفریقایی- آمریکایی‌تبار شهر فرگوسن جزو ۷۰ درصد از ساکنان این شهر بود که از رنگین‌پوست‌ها به حساب می‌آیند؛ در شهری که ۷۰ درصد جمعیت آن سیاه‌پوست هستند؛ اما هیچ پلیس سیاه‌پوستی ندارد.
  • انتخابات مجلس استانی می‌شود؟

    زینب موسوی عضو گروه خبر قانون انتخابات در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران همواره با نظرات متعددی روبه‌رو بوده است که در این میان، موضوع استانی شدن انتخابات نیز خودنمایی می‌کند؛ بحث‌ها بر سر ابعاد و آثار مختلف این موضوع، که یکی از موارد بحث‌برانگیز در دوره‌های اخیر قانون‌گذاری بوده، اولین بار در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد، اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسید. حال برخی نمایندگان مجلس نهم با ارائه طرحی با نام «استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس» تا اینجا توانستند تصویب یک فوریت آن را از مجلسی‌ها بگیرند؛ این به این معنا است که در صورت تصویب این طرح محدوده جغرافیایی هر استان به‌عنوان حوزه انتخابی اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود تابعه استان، حوزه‌های انتخابیه فرعی به حساب می‌آیند.
  • سونامی تثبیت تولید نفت

    نسیم علایی عضو گروه نفت و پتروشیمی اعضای اوپک با تصمیم به تثبیت سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه این سازمان در نشست ۱۶۶ اوپک (۶ آذرماه)، موجب ریزش بیش از ۷ دلار از ارزش نفت ظرف ۲ روز و رسیدن آن به کف ۵ ساله خود شدند. تثبیت سقف تولید درحالی رخ داد که پیش از این انتظار می‌رفت اوپک به رفتار سنتی خود عمل کرده و با کاهش تولید نفت موجب افزایش قیمت‌ها شود، اما چه شد که سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت با وجود افت ارزش ۴۰ دلاری نفت ظرف ۵ ماه، تولید خود را کاهش نداد؟ شواهد گویای این است که در این تصمیم بیش از هر کشوری عربستان (تولید‌کننده یک‌سوم نفت اوپک) نقش داشته است.
  • حمایت مقام معظم رهبری از ادامه مذاکرات

    با تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، برخی مخالفان داخلی دولت خود را آماده می‌کردند که زبان به انتقاد از تیم مذاکره‌کننده باز کنند، اما سخنان مقام معظم رهبری نشان داد که ایشان همچنان از دیپلماسی دولت حمایت می‌کند. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج ضمن تحسین تلاش، جدیت و ایستادگی هیات مذاکره‌کننده تاکید کردند: به همان دلیلی که با اصل مذاکرات مخالف نبودیم با تمدید مذاکرات هم مخالف نیستیم و البته هر قرار عادلانه و عاقلانه را قبول می‌کنیم. .
  • نقش مدیران در رضایت کارمندان

    رضا اصغریان برای کارمندان منتقد وقت گذاشته و به حرف هایشان گوش کنید. این افراد به‌دلیل اینکه دقت زیادی در انجام امور دارند بیشتر و بهتر از سایر کارمندانتان مشکلات و نواقص موجود در محل کار را به شما گوشزد می‌کنند. نکته مهم:
    به این دسته از کارکنان آموزش دهید که تنها زمانی با گوش جان به حرف‌ها و دغدغه‌هایشان گوش خواهید داد که در کنار انتقادهایشان، راه‌حل‌هایی را هم برای رفع و بهبود آن پیشنهاد دهند و در جلسات بعدی با چند راه حل به جلسه بیایند.
    نکته فوق چه سودی برای مدیر و سازمان دارد؟
    - مزیت اول این است که همواره این دسته از کارمندان را راضی نگه خواهید داشت.
  • قابلیت‌های شخصی‌‌سازی در فایرفاکس

    مرورگر اینترنتی فایرفاکس همیشه یکی از بهترین مرورگرهاست، اما یکی از اصلی‌ترین دلایل برتری آن را می‌توان در قابلیت‌های شخصی‌‌سازی این مرورگر جست‌وجو کرد. موزیلا در سال‌های اخیر به شکلی مرورگر خود را بهینه کرده تا اطمینان حاصل کند که نمی‌توانید به گزینه‌ها و قابلیت‌‌های مشابه فایرفاکس، بدون استفاده از افزونه‌های خاص در مرورگرهای دیگر دسترسی داشته باشید. با قرار دادن این گزینه‌ها و قابلیت‌ها به‌صورت پیش‌‌فرض در مرورگر فایرفاکس، کاربران می‌توانند بدون نگرانی برای سازگاری و یا مشکلات امنیتی در خصوص افزونه‌های مختلف، از این مرورگر استفاده کنند.
  • به یاد فرمون خان

    مجتبی سرانجام پور تهران ۱۳۵۰- در کوچه های تو در تو و باریک شهر که راه می روی همه جا صحبت از قیصر است و مرام و معرفت و فرمون خانی که به خاطر ناموسش کشته شد،همه جوانان و لوطی ها کت و شلوار مشکی می پوشند و کلاه شاپو بر سر می گذارند،انگار قهرمانی تازه پیدا شده که همه عاشقش هستند. تهران ۱۳۹۳-چهل و چند سال از آن روزها می گذرد و لوطی ها کت و شلوار هایشان را آویزان کرده اند وکفترهایشان را پر داده اند . جوانان قدیمی که این روزها بیشتر شلوار فاستونی می پوشند و در پارکها با هم سن و سالهایشان عمر
    می گذرانند و به فکر روزهای آخر هستند اما حرفشان حرف گذشته است و روزهای رفته، روزهایی که برداشتن کلاه از سر برای دیگری حکم ادب داشت و احترام،روزهایی که به اندازه عمر است و رفقایی که دیگر نیستند و کلاه هایی که دیگر ساخت چین هستند و بوی قدیم را نمی دهند.
  • ضوابط ساخت‌وساز روی گسل‌های تهران

    ساخت‌وساز روی گسل‌های اصلی شهر تهران قاعده‌مند می‌شود. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران پیش‌نویسی از ضوابط ساخت‌وساز در پهنه‌های گسلی پایتخت را تهیه و تدوین کرده و به شورای شهر تهران ارسال کرده است. به گفته مسوولان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آیین‌نامه مقررات ساخت‌و‌ساز روی گسل‌های شهر تهران با در نظر گرفتن استانداردهای لازم تهیه شده و با طی مراحل قانونی در طرح تفصیلی تهران لحاظ می‌شود و بر اساس آن کیفیت و کمیت ساخت‌و‌ساز و نوع کاربری روی گسل‌ها و محدوده حریم آن مشخص و اصلاح خواهد شد.
  • تثبیت نرخ مالیات جنجالی

    وقتی در قانون بودجه ۹۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده به‌جای یک‌درصد، دو درصد افزایش پیدا کرد و به ۸ درصد رسید، معترضان سنتی این قانون بهانه خوبی برای اعتراضاتشان پیدا کردند. با این حال دولت در برابر اعتراضات مقاومت نشان داد و در این‌باره عقب‌نشینی نکرد، اما برنامه خروج از رکود، امسال دولت را به تصمیم دیگری رسانده و بر اساس گفته‌های رئیس سازمان مالیاتی، دولت بنا دارد در لایحه بودجه ۹۴، پیشنهاد تثبیت نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس تقدیم کند. .
  • ماجرای افزایش قیمت نان

    پس از حدود ۳۰ ماه که تغییری در قیمت نان ایجاد نشده بود، تقریبا در همه استان‌ها قیمت قوت‌غالب مردم ۳۰ درصد افزایش یافت. افزایش قیمت نان درحالی اتفاق افتاد که دوهفته پیش، دولت اقدام به ابلاغ مصوبه افزایش قیمت نان کرده بود؛ مصوبه‌ای که چند ساعت پس از ابلاغ، خبر توقف اجرای آن منتشر شد. خبری که چندان دوام نداشت و با فرصتی ۱۰ روزه از اواسط هفته گذشته مصوبه دولت به اجرا گذاشته شد تا اهداف قانون برنامه پنجم برای تک نرخی شدن نان یک قدم به اجرا نزدیک‌تر شود.
    هیات وزیران در جلسه ۱۴ آبان ماه خود به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد که به‌منظور مدیریت، هدایت و تصمیم‌گیری چگونگی اصلاح کیفیت و تعیین قیمت‌ها (ازجمله هزینه‌های تبعی و قیمت تمام‌شده) و تهیه طرح جامع اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، عملکرد استانداران و کارگروه‌های استانی و نظارت بر بازرسی گندم، آرد و نان، کارگروهی به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهور و عضویت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس اتاق اصناف ایران تشکیل شود.
  • تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو

    بازار ارز باز هم به روزهای حساس گذشته بازگشت. روزهایی که ارز سرنوشت خیلی از بازارها، سهام و حتی صنایع را به‌دست گرفته بود و به نوعی سرنوشت‌ساز شده بود. در این بین هر چند در یک سال گذشته از نوسانات ارزی خبری نبود و قیمت‌ها در بسیاری از بازارها روند متعادلی را طی می‌کرد، اما از هفته گذشته با توجه به تمدید مذاکرات و به‌دنبال آن هیجانات روانی ناشی از نتایج نشست ایران و ۱+۵ بار دیگر ارز هوای اوج‌گیری به سرش زد. در این بین برخی فعالان اقتصادی، نرخ‌های جدید در بازار ارز را واکنش بازار به تصمیمات احتمالی دولت برای گرانی ۲۰۰ تومانی ارز در بودجه ۹۴ (ارز ۲۸۵۰ تومان بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی) می‌دانند و برخی دیگر مسائلی همچون مذاکرات هسته‌ای را بهانه‌ای می‌دانند که دلالان با سوء‌استفاده از آن قیمت ارز را افزایش داده‌اند.
بیشتر