شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • پشت صحنه سازمان سیا

  • بهترین بازی‌های هوشمند برای کودکان در سال ۲۰۱۴

    این روزها کودکان مانند اغلب ما علاقه زیادی به بازی با ابزارهای دیجیتال شخصی و به‌خصوص مدل‌های هوشمند آنها پیدا کرده‌اند و به همین دلیل دوست دارند با این ابزار حتی اگر متعلق به آنها نباشد هم بازی کنند. به همین دلیل هم هست که اگر شما هم از دستگاه‌های هوشمندی مانند گوشی‌های اندرویدی، تبلت یا دستگاه‌های مجهز به سیستم‌ عامل iOS استفاده می‌کنید با این مشکل مواجه شده‌اید که کاربران کوچک در خانواده‌تان دوست دارند گوشی شما را بگیرند و مدتی را با آن سرگرم شوند.
    با این اوصاف بد نیست برای اطمینان از مفید بودن زمانی که کودکان با این دستگاه‌ها سپری می‌کنند و همچنین اطمینان از دور ماندن آنها از انجام بازی‌های خشن و نامناسب، حداقل چند برنامه و بازی مناسب سن آنها را روی دستگاه خودتان نصب کنید؛ برنامه‌هایی که می‌توانند علاوه‌بر سرگرم کردن کودکان شما، مطالبی مانند دنیای حیوانات، موسیقی و حتی برای سنین بالاتر آشنایی با زبان انگلیسی را با خود داشته باشند.
  • نمادهای جدید برای میادین اصلی

    نورا حسینی ساخت و نصب نماد قدیمی میدان انقلاب به سال ۱۳۶۱ برمی‌گردد که ایرج اسکندری هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز این نماد را طراحی کرد و فریدون صدیقی هنرمند مجسمه‌ساز و فرزند ابوالحسن‌خان صدیقی مجسمه‌ساز شهیر ایرانی آن را ساخت. این نماد بعد از ۲۵ سال، تابستان سال ۸۶ به دنبال ساخت ایستگاه انقلاب در خط ۴ مترو، از جایگاهش برداشته شد. به گفته مسوولان شهری قرار بود بعد از اتمام عملیات عمرانی، دوباره این نماد به میدان بازگردانده شود اما ایستگاه متروی میدان انقلاب افتتاح شد و هیچ نمادی در میدان نصب نشد و آن نماد جای خود را به گنبدی مسطح داد که گاه و بیگاه خود را محصور در بنرهای شهری و تبلیغات محیطی می‌دید که گاهی اوقات همین بنرها مانع از دیده شدن گنبد توسط مردم می‌شد.
  • فال با سوزن در همدان!

    در همدان سنتی است که در آن کدبانوی خانواده از روزها قبل در تدارک این شب خاطره‌انگیز است؛ اهالی و قوم خویش دور هم جمع و کدبانوی خانه بساط شب یلدا از هندوانه، کشمش، مویز، شانی و تخمه خربزه را روی کرسی می‌چیند. طبق یک آیین کهن همدانی‌ها در شب یلدا فالی می‌گیرند آن هم با سوزن! در این شب دعوت شدگان به خانه بزرگان فامیل دور تا دور اتاق می‌نشینند. زن کهنسالی از فامیل شروع به شعرخوانی می کند و دختر بچه‌ای پس از اتمام هر شعر بر یک پارچه نبریده و آب ندیده سوزن می‌زند. میهمانان طولانی‌ترین شب سال با ترتیبی که نشسته‌اند، شعرهای آن پیرزن را فال خود می‌دانند.
  • آب شرب پایتخت آلوده است؟

    مساله آلوده بودن آب شرب پایتخت چند سالی است که به‌عنوان یک تهدید زیست محیطی به یکی از مجهولات ذهنی پایتخت‌نشینان بدل شده است. اما هیچ‌گاه نه تایید شده و نه تکذیب. هر چند وقت یک بار از سوی یکی از کارشناسان هشدار داده می‌شود و با تکذیب یکی از مقامات مسوول از یاد می‌رود. آخرین بار هم دو هفته پیش در صحن علنی شورای شهر تهران عضو پزشک شورا از افزایش چهار برابری نیترات موجود در آب شرب پایتخت صحبت کرد و به مردم توصیه کرد به جای آب لوله‌کشی از آب معدنی استفاده کنند. این هشدار اگر چه به سرعت از سوی برخی مقامات همچون استاندار تهران تکذیب شد اما برخی دیگر از مسوولان تلویحا آلودگی آب را پذیرفتند.
  • صد سال موسیقی ایران برای پیانو

    لیلا رمضان پیانیست مقیم سوئیس پروژه «صد سال موسیقی ایران برای پیانو» را در تالار رودکی اجرا می‌کند. دراین کنسرت ۲۱ اثر از آهنگسازان ایرانی سراسر جهان که با سبک‌ها و نسل‌های مختلف نوشته شده به اجرا درمی‌آید. لیلا رمضان آثاری همچون «شهرزاد» علیرضا مشایخی، «پارساوا» احمد پژمان، «گفت‌وگو» فوزیه مجد، «باگاتل» هرمز فرهت، «۵ قطعه براى پیانو» محمدرضا درویشى، «Sérénade Tartar» امین‌الله حسین، «مشق» نادر مشایخی، «فولک انوانسیون» ایرج صهبایی، «نوکتورن» بهزاد رنجبران و. . . را در قالب رسیتال پیانو می‌نوازد که اکثر این قطعات اولین بار است در ایران اجرا می‌شوند.
  • ۷ گام برای آغاز کسب‌وکار

    مترجم: میثاق شمشیری کار را به هر طریقی که می‌توانید با سرعت تمام انجام دهید! اگر به اینکه چند ساعت کار کرده‌اید یا اینکه چه سختی‌هایی را تحمل کرده‌اید تا به اینجا رسیده‌اید می‌نازید، بازی را باخته‌اید. دنیای کسب‌وکار کسی را بابت ساعت‌هایی که کار کرده، نوازش نمی‌کند. چیزی که نباید فراموش کنید این است که باید در کمترین زمان ممکن با حفظ کیفیت مطلوب و بدون هر گونه حاشیه، از پله اول به پله بعدی بروید.
    اغلب تازه کارها، تمام وقت و انرژی خود را صرف کارهای کوچک و جزئیات غیرضروری می‌کنند، ولی زمان مهم‌ترین نقش را بازی می‌کند، این طلایی که با چشم دیده نمی‌شود.
  • مازندرانی‌ها با نیت، گردو می‌شکنند!

    چند روز مانده به شب چله در نقاط مختلف مازندران مردم به تهیه‌ مقدمات این شب می‌پردازند و بعد از غروب آفتاب، آن شب را دور هم می‌نشینند. مازندرانی‌ها در این شب به خانه پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها رفته و با دورهم‌نشینی و خواندن فال حافظ و فردوسی‌خوانی در این شب خاطره‌انگیز آیین کهن گذشتگان را زنده نگه می‌دارند. بزرگان مجلس به تعریف از سردی زمستان و دوره‌های یخبندان روزگاران کهن، داستان‌ها و افسانه‌ها می‌پردازند. آنها بر این باورند که صبح بعد از یلدا روز پیروزی خورشید بر سیاهی و تاریکی‌ها است. آنها بعد از صرف شام و چای در صورت برپا بودن بساط کرسی روی آن سفره‌ای پهن می‌کنند که در آن پرتقال، نخود برشته، کشمش، بادام شیرین، نارنگی، سیب، لیموترش، خربزه و به خصوص هندوانه و شیرینی‌های محلی چشمک پرانی می‌کنند! افراد خانواده‌ها به شوخی، بذله گویی و گفت و شنود و تفأل به دیوان حافظ می‌پردازند.
  • «چند مترمکعب عشق»

    فیلم سینمایی «چند مترمکعب عشق» سال گذشته در بخش مسابقه نگاه نو و سودای سیمرغ در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت. داستان این فیلم درباره بدالسلام مهاجر افغانی است که همراه دخترش در یک کارگاه مشغول به کار است. صابر کارگر ایرانی عاشق دختر او می‌شود و. . . این فیلم نماینده کشور افغانستان در اسکار است. کارگردان این فیلم جمشید محمودی است و ساعد سهیلی، حسیبا ابراهیمی، نادر فلاح، علیرضا استادی و مسعود میرطاهری در آن ایفای نقش کرده‌اند. «چند مترمکعب عشق» به دلیل توجه به موضوع مهاجران کشور افغانستان به کشورمان و طرح مشکلات آنها از مضمون بکری برخوردار است.
  • چون پرده بر افتد...

    حسین موسوی پرده برافتاد و بزرگ‌ترین‌ سازمان اطلاعاتی دنیا با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو شد. گزارش چند هزار صفحه‌ای سنا از سیا برای این سازمان اطلاعاتی دردسرآفرین شده است. گزارش‌هایی که همگان به‌طور غیر‌رسمی شنیده و حتی بر‌اساس آن فیلم‌هایی ساخته شده، اما هیچ‌گاه توسط مقامات آمریکایی مورد تایید قرار نگرفته بود. این بار اما سنا در گزارشی ۶ هزار و هفتصد صفحه‌ای پرده از رازهای سیا برداشت و نور اندکی به سیاه چاله‌های گوانتانامو و چندین زندان دیگر انداخت. همین موضوع در آمریکا منجر به چالش داخلی شده است و دو گروه در مقابل همدیگر قرار گرفته‌اند.
  • دسترسی محدود پنج

    «دسترسی محدود پنج» عنوان یک جشنواره‌ هنری غیررقابتی ویدئو، صدا و اجرا است که در چند گالری تهران و شیراز برگزار می‌شود. پنجمین دوره‌ این مجموعه، با برنامه‌ها‌یی با تاکید بر ویدئوآرت، سینمای تجربی و مستند، صدا و اجرا برگزار می‌شود. مکان‌ها‌ی برگزاری این مجموعه در تهران گالری آران، پلت‏‌فرم داربست، گالری ویستا، گالری شماره‏‌ شش و در شیراز گالری هنرمندان (پروژه‌ دارالحکومه‏‌ شیراز) است. دسترسی محدود پنج» جمعه ۲۸ آذرماه در چهار نگارخانه آران، ویستا، داربست و شماره شش در تهران گشایش می‌یابد و تا چهارشنبه سوم دی‌ماه ۱۳۹۳ ادامه دارد.
  • ۶۰ درصد افغان‌ها مصیبت دیده‌اند

    نگار حسینی افغان‌ها سال‌های سال است رنگ خوشبختی ندیده‌اند. سال‌های جنگ‌های داخلی، حضور نظامیان روس و غربی و نیز حضور و حکومت طالبان در این کشور، امید به زندگی در میان افغان‌ها را به پایین‌ترین میزان ممکن رسانده است. این است که در سال‌های اخیر هرجایی در مورد رفاه صحبت شده است، افغانستان در رده پایین‌ترین‌های جدول قرار گرفته است و هرجا تحقیقی در مورد خشونت و سختی زندگی انجام شده است، این کشور در بالاترین رده‌ها قرار گرفته است. پیش از این نیز تحقیقی منتشر شده بود که افغانستان را از جمله چند کشوری معرفی می‌کرد که بدترین مناطق برای زندگی هستند.
  • هنر و تجربه - ۲۷ آذر ۹۳

  • سکه میلیونی شد - ۲۷ آذر ۹۳

    آخرین باری که قیمت سکه به بالای یک میلیون تومان رسید اردیبهشت همین امسال بود؛ اما حالا همزمان با اوج‌گیری قیمت اونس طلا در خارج و افزایش نرخ ارز در داخل، قیمت سکه بهار آزادی هم که از روز یکشنبه پس از تعطیلی اربعین بالا رفته بود روز دوشنبه به روند صعودی خود ادامه داد و از مرز یک میلیون تومان گذشت، هر چند که این افزایش قیمت به عقیده تحلیلگران بازار، حباب منفی سکه را کاهش داد، اما به افزایش جذابیت برای برخی سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت هم دامن زده است. .
  • تو شمع فروزنده و گیتی شب یلدا

    اسدالله قربان‌زاده زیبایی‌های رنگ رنگ خزان اسیر زمان شده؛ این روزها با شنیدن نغمه سرکش و سوزناک زمستان بار و بندیلش را بسته است. تاب و توان همساز شدن با موسم برف و بوران را ندارد. زمان می‌گذرد تا کوتاهی روزها نویدبخش طولانی‌ترین شب سال باشد. «یلدا» نامی آشنا برای مردمان این مرز و بوم کهن؛ بهانه‌ای برای دور هم بودن قوم و خویش برای زدودن غبار کینه و کدورت‌ها است. با آمدنش در نخستین شب زمستان تا پاسی از شب خواب را از چشم همه می‌رباید و همگان در انتظار صبحی روشن و امیدبخش لحظه شماری می‌کنند. به پاس این شب خاطره‌انگیز آداب و رسوم خاصی در شهرهای مختلف ایران زمین برگزار می‌شود؛ آیین‌هایی که برگی از فرهنگ و هویت مناطق ایران را در دل خود جای داده؛ هر چند در گذر زمان برخی از آنها به ورطه فراموشی رفته است: یلدا در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و در آن رسم و رسوماتی است که در نوع خود جالب و خواندنی است.
  • ریزش بورس و نوسان دلار

    حمید عزیزی عضو گروه بانک و بیمه در دومین روز هفته دوم آذرماه بهای دلار از کانال ۳۳۰۰ تومان عبور کرد و وارد کانال ۳۴۰۰ تومان شد. پس از این تاریخ(۱۶ آذر) در حدود یک هفته فضای بازار آرام و دامنه نوسانات دلار به بازه قیمتی ۳۴۰۰ تومان تا ۳۴۵۰ تومان محدود بود؛ اما از روز یکشنبه هفته جاری دامنه تغییرات قیمتی این ارز بار دیگر افزایش یافت. در دومین روز هفته جاری بهای دلار با ۴۰ تومان افزایش نسبت به آخرین قیمت هفته قبل به ۳۴۷۵ تومان رسید. عامل اصلی این افزایش قیمت و شروع نوسانات هفته جاری ریزش شاخص بازار سهام بود.
  • نیترات آب تهران بالاتراز حد مجاز است

    مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بالا بودن میزان نیترات در برخی آب‌های زیر زمینی پایتخت قطعی است، گفت: تفکیک آب شرب از آب غیر‌شرب مانند تمام کشورهای دنیا برای افزایش سلامت آب ضروری است. محمد‌هادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در اینکه میزان نیترات در برخی منابع آب زیرزمینی تهران بالاتر از استاندارد است هیچ شکی نیست و این موضوع بارها از سوی دستگاه‌های مختلف اعلام شده است، افزود: اما به هر حال متولی بحث سلامت آب وزارت بهداشت است و زمانی که وزیر بهداشت اعلام می‌کند که آب شرب تهران آلوده نیست حتما دلایل کافی برای آن دارد.
  • اکران - ۲۷ آذر ۹۳

  • دنا بر قله اختلافات

    ده هزار ثبت‌نام‌کننده خودروی دنا این روزها اخبار مربوط به کش و قوس ایران‌خودرو و شورای رقابت بر سر قیمت نهایی دنا را دنبال می‌کنند. هر چند به نظر می رسد دو طرف کمی از موضع خود کوتاه آمده اند اما ثبت‌نام‌کنندگان این خودروی لوکس ایران‌خودرو همچنان چشم انتظارند تا بلکه بتوانند در زمانی کوتاه و با قیمت مناسب خودروی خود را تحویل بگیرند، اما مناقشه دنا از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد، بعدازظهری که قرار نبود نتیجه جلسه علنی شود، اما مثل همیشه عضو ناظر شورای رقابت پیشاپیش اخبار جلسه را در مصاحبه‌ای برای یکی از خبرگزاری‌ها تشریح کرد.
  • ادیپ در جاده

    «ادیپ در جاده» نوشته‌ هانری بوشو نویسنده فرانسوی‌زبان اهل بلژیک است که درسال ۲۰۱۳ با زندگی وداع کرده است. از آثار معروف این نویسنده می‌توان به «اُدیپ در جاده»، «آنتیگون» و «جاده کمربندی» اشاره کرد که جایزه‌های متعدی را برای او به ارمغان آورده‌اند. آثار این نویسنده بازتاب تجربیات حرفه‌ای او به‌عنوان روانکاو است. این رمان که اخیرا منتشر شده است روایتی است خیالی از زندگی اُدیپ، شهریار شهر تِب. نویسنده با استفاده از قوۀ خیال، دست به آفرینش بخشی از زندگی اُدیپ می‌زند؛ آنچه شاید به ذهن و زبان سوفوکل (خالق اولیۀ این اسطوره) آمده باشد، اماهرگز به قلم او در نیامد.
  • چانه‌زنی در ژنو برای توافق سیاسی

    دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در زمان تمدید ۷ ماهه توافق ژنو، در شرایطی این هفته کلید خورد که ظریف سکاندار دستگاه دیپلماسی کشورمان و نیز اشتون در آن حضور نداشتند. این دور از مذاکرات که احتمالا آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در سال ۲۰۱۴ بود با نشست عراقچی و تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در شهر ژنو سوئیس آغاز شد. رایزنی‌هایی که روز سه‌شنبه نیز با رایزنی دوجانبه‌ با هیات مذاکره‌کننده فرانسوی ادامه یافت و با مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان وزرای خارجه گروه ۱+۵ روز گذشته کامل شد.
  • عکس خبری - ۲۷ آذر ۹۳

  • روایت ناپدید شدن مریم

    مرتضی لطفی کارگردان جوانی است که اولین فیلمش را با عنوان «روایت ناپدید شدن مریم» درژانر وحشت جلوی دوربین برد. این فیلم در گروه هنر وتجربه به اکران درآمده و در سالن‌هایی همچون سینما پردیس کورش تهران و سینما خانه هنرمندان روی پرده است. داستان این فیلم درباره مرتضی حسینی مستند‌سازی است که در پی حادثه‌ای در جاده‌ای دور افتاده به کما می‌رود و همسرش مریم شریفی ناپدید می‌شود. او به همراه دوستش مجید شکری و یاسر جعفری در حال ساخت فیلمی مستند پیرامون نیروهای ماورایی بودند و کما رفتن مرتضی سرآغازی است برای ماجراهایی دیگر.
  • ریزش روانی در بورس تهران

    حمزه بهادیوند چگینی دبیر گروه بورس دماسنج بورس تهران طی مدت اخیر به خصوص بعد از تمدید دوره مذاکرات ایران و غرب روند کاهشی شدیدی را در پیش گرفته است؛ ریزشی که تنها از منطق خیال تبعیت می‌کند. یک روی سکه بورس تهران از موضوعات مثبتی برخوردار است و روی دیگر آن چندان دلچسب نیست، با این حال فعالان بازار متاسفانه ترجیح داده‌اند تاثیر موضوعات منفی را پررنگ‌تر از پتانسیل‌های آن ببینند. در توضیح دلایل خیالی این ریزش می‌توان به چند عامل اشاره کرد؛ نخستین عامل ترکیدن حبابی است که سهامداران از چند روز پیش از سوم آذر با خوش‌بینی مفرط در بازار ایجاد کردند و با تمدید مذاکرات این حباب روانی ترک برداشت.
  • هست یا نیست

    دومین رمان سارا سالار با عنوان «هست یا نیست» سال گذشته منتشر شد و چاپ چهارم آن اخیرا روانه بازار کتاب شده است. این نویسنده پیشترها هم کتاب «احتمالا گم شده‌ام» را منتشر کرد که آن کتاب هم مورد توجه قرار گرفت. استقبال منتقدان و مخاطبان از این رمان، جذابیت داستان را به تصویر می کشد. سارا سالار در رمان «هست یا نیست» داستان زندگی زنی را توصیف می‌کند که در آستانه چهل‌سالگی قرار دارد. در این اثر مخاطب به واسطه روایت راوی اولِ شخص و گاه سوم شخص از احساسات قهرمان اصلی داستان باخبر می‌شود. این رمان تصویری است تمام عیار از زنی در آستانه‌ بحران میان‌سالی، زنی که جوانی را پشت سر گذاشته و حالا باید در زندگی روزگار میان‌سالی تعریف جدیدی از خودش ارائه کند.
  • شورای رقابتی در صنعت خودرو‌؟

    مرجان شهریاری دبیر گروه خودرو پس از حدود یک هفته کش و قوس میان شورای رقابت و ایران خودرو به نظر می‌رسد دو طرف به میانه راهی برای دستیابی به یک توافق نسبی دست یافته‌اند. به‌طوری‌که شرکت تولید‌کننده دنا از آمادگی خود برای کاهش قیمت سخن گفته و از سوی دیگر شورای رقابت نیز اعلام قیمت نهایی را با بررسی مجدد به هفته آینده موکول کرده است. به این ترتیب دو طرف پس از یک هفته خط و نشان کشیدن برای یکدیگر به نقطه توافقی دست پیدا کردند که طی دو سال گذشته با تکیه بر آن توانستند قیمت خودروها را برخلاف میل مشتریان و حتی دولت افزایش دهند.
  • نه آقای جمالزاده؛ نه!

    مظفر خسروانی یک: سال ۱۳۳۷ بود که جلال آل احمد مدیر مدرسه را به دست چاپ سپرد. آقای نویسنده در این زمان ۳۵ سال داشت. دید و بازدید، از رنجی که می‏بریم، سه‏تار و زن زیادی پیش‏تر به قلم او منتشر شده بود.
    همان سال ۳۷ نیز همزمان با مدیر مدرسه، کمی این‏طرف و آن‏طرف‏تر، سرگذشت کندوها از او چاپ شد. بعدتر نوبت به نون والقلم، سنگی بر گوری و نفرین زمین رسید و سرانجام هم سه سالی پس از مرگ نابهنگامش در ۱۳۵۰ پنج داستان از او به قالب کتاب در‏آمد. کمابیش کارنامه قصه‏نویسی آل‏احمد را می‏توان در این عناوین خلاصه کرد.
  • ریزش سنگین شاخص

    شاخص بورس اوراق بهادار تهران در شرایطی روز دوشنبه برای اولین بار در سال ۹۳ به کانال ۶۹ هزار واحدی بازگشت که در ادامه فضای ابهام و تردید در بازار سرمایه، شاخص اولین روز معاملاتی هفته را هم با ریزش سنگین ۷۵۱ واحدی آغاز کرده بود. ریزشی که کمترین مقدار شاخص در ۱۴ ماه گذشته را رقم زد. کارشناسان معتقدند بازار سرمایه نیازمند محرک‌های قوی سیاسی و اقتصادی است تا بتواند فضای تردید و ابهام را از خود دور کند و به روند نزولی خود پایان بخشد. آنچه به ابهام و تردید بیشتر در بازار سرمایه دامن زده عواملی همچون بودجه سال ۱۳۹۴، نرخ سود سپرده بانکی، کاهش بهای نفت، نوسان نرخ ارز، جذابیت کوتاه‌مدت بازار طلا و تمدید مذاکرات هسته‌ای است که منجر به کاهش قیمت سهام در بازار سرمایه شده است.
  • گروگان‌گیری در سیدنی

    حالا دیگر پای هواداران داعش به استرالیا نیز باز شده است. یک فرد مسلح روز دوشنبه با حمله به کافه‌ای در سیدنی، دست کم ۱۰ کارمند و حدود ۳۰ مشتری این کافه را گروگان گرفت و تعدادی از گروگان‌ها را مجبور کرد پرچم‌های شبیه به پرچم داعش را روی پنجره‌ها نصب کنند. این گروگانگیری پس از ۱۶ ساعت نفسگیر با کشته شدن عامل حادثه پایان یافت. به گفته پلیس استرالیا، گروگانگیر یک پناهنده ایرانی به نام محمد حسن منطقی بود که نام خود را به‌هارون مونس تغییر داده بود. .
  • دوئل با شیطان

    مارک فالون دستیار آموزش افسران فدرال در وزارت امنیت داخلی امریکا همه کشورها نمی‌توانند همگام با معیارهای اخلاقی که تعیین کرده‌اند به پیش بروند. پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱، شکنجه با آب، محرومیت از خواب، توهینِ با ضرب و شتم و شکنجه‌های جنسی که توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای اخذ بازجویی از زندانیان به‌کار گرفته می‌شد خیانت به ارزش‌های آمریکا بود. کمیته اطلاعاتی سنا با انتقاد از برنامه شکنجه‌های سیا، مدافعان این آژانس را خشمگین و رقبای آمریکا را آسوده‌خاطر ساخت. بااین‌حال، پخش تاکتیک‌های شکنجه‌گیری سیا به‌خاطر تمام معایبی که داشت مهم است چرا که این گامی ضروری به جلو به‌سوی رستگاری است.
  • معاملات سرد در بازار خودرو

    بازار خودرو روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد؛ درحالی‌که خودروسازان رشد ماهانه را در کارنامه خود به ثبت می‌رسانند، بازار مسیر نزولی را در پیش گرفته است به‌طوری‌که قیمت برخی از خودروها حتی به قیمت زیر کارخانه رسیده است. در این بین برخی از کارشناسان حتی از نزول قیمت‌ها طی هفته آینده خبر می‌دهند. در این بین یک کارشناس بازار معتقد است که ماه جاری با ایام تعطیلات اربعین حسینی و ۲۸ صفر مصادف شده و به همین دلیل مراجعه خریداران به بازار خودرو تقریبا به صفر رسیده است. این موضوع به گفته فعالان بازار موجب شده بازار خودرو که در ماه‌های اخیر روزهای سرد و بی‌رونقی را تجربه می‌کرد همزمان با ایام عزاداری تقریبا به تعطیلی کشیده شود.
  • آلبوم‌ها - ۲۷ آذر ۹۳

  • اشتباهاتی که فرصت‌های کاریابی را از بین می‌برند

    مترجم: مریم رضایی حتی زرنگ‌ترین متقاضیان کار نیز دچار اشتباه می‌شوند؛ اما در بازاری که از نظر استعداها به شدت رقابتی است، یک اشتباه کوچک می‌تواند به قیمت از دست رفتن رویاهای کاری شما تمام شود. «فورد میرز»، راهنمای شغل‌یابی و نویسنده کتاب «شغلی را که می‌خواهید به دست آورید، حتی وقتی کسی قصد استخدام ندارد» می‌گوید «حتی زرنگ‌ترین متقاضیان کار هم به راحتی اشتباه می‌کنند. با دانستن اینکه چطور می‌توان از موانع احتمالی عبور کرد، به نحو کارآتری می‌توانید در جست‌وجوی شغل باشید و به نتایج مثبت‌تری برسید.
  • کاهش قیمت در بازار خودرو - ۲۷ آذر ۹۳

    هر چند این هفته بازارهای بورس، طلا و ارز با نوسانات زیادی همراه بود، اما بازار خودرو همچنان در رکودی عمیق به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود که این رکود تا پایان هفته آینده نیز ادامه یابد. با وجود آنکه طی روزهای اخیر قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی کاهش یافته، اما رکود در خرید و فروش دیگر جذابیتی برای فعالان بازار باقی نگذاشته است. به دلیل تعطیلات ۲۸ و ۳۰ صفر در هفته آینده، بسیاری از کارشناسان، قیمت‌ها در هفته آینده را نیز نزولی پیش‌بینی می‌کنند. .
  • غلبه خودخواهی برحقیقت

    فریماه فلاحی چگونه ممکن است که آدم‌ها به هنگام بحث فقط در پی پیروزی باشند و به حقیقت اعتنا نکنند؟ شوپنهاور در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «به‌سادگی» این «دنائت فطری طبیعت بشری است» و نتیجه نخوت ذاتی و این واقعیت است که مردم پیش از سخن گفتن فکر نمی‌کنند، بلکه پرحرف و فریبکارند، آنها به سرعت موضعی اختیار می‌کنند و از آن پس فارغ از درستی یا نادرستی آن موضع، صرفا به خاطر غرور و خودرایی به آن می‌چسبند، نخوت همیشه بر حقیقت غلبه می‌کند. با این حال، شو پنهاور این‌گونه ادامه می‌دهد که در این فریبکاری، این پافشاری بر سخنی که حتی به نظر خودمان هم نادرست است، گویای نکته‌ای است و آن این است که ما اغلب در ابتدا باور داریم که حق با ماست، ولی سپس به وسیله استدلال خصم (تعبیری که در کتاب معادل حریف یا شخص مقابل گفت‌وگو به کار برده شده است) در باور خود متزلزل می‌شویم و فقط در موعد مقرر در می‌یابیم که از همه این حرف‌ها گذشته حق با ما بوده است.
  • روزهای داغ هنرهای تجسمی

    هنرهای تجسمی در سال‌های اخیر با استقبال قابل توجه علاقه‌مندان روبه‌رو شده‌اند و بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند گالری گردی را در برنامه‌های آخر هفته خود بگنجانند. برنامه گالری‌های فعال پایتخت در چهار فصل سال میزبان هنرمندان هنرهای تجسمی است و مخاطبان متناسب با علاقه خود می‌توانند برنامه‌های این مراکز فرهنگی - هنری را دنبال کنند. آنچه می‌خوانید معرفی برنامه‌های گالری‌ها در آخرین روزهای پاییزی و نخستین روزهای زمستانی امسال است. نگارخانه عکاسان جوان
    ماندانا رستمی مجموعه‌ای از عکس‌های خود را در نمایشگاهی با عنوان «به خاطر زندگی» به‌نمایش گذاشته است.
  • قدرت‌نمایی اردوغان

    به‌نظر می‌رسد اردوغان آرزوهای دور و درازی در سر دارد از این رو در عرصه داخلی او در حال قدرت‌نمایی به رقبای سیاسی است. در حالی که تنها سه روز به سالگرد افشای پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه (۱۷ دسامبر ۲۰۱۳) مانده بود، نیروهای پلیس ترکیه با حکم دادستانی ده‌ها نفر را در شهرهای مختلف ترکیه ازجمله استانبول که اغلب آنها روزنامه‌نگار و چهره‌های رسانه‌ای وابسته به فتح‌الله گولن، روحانی متنفذ ترکیه‌ای ساکن آمریکا بودند، بازداشت کردند. .
  • خوشا لکنت دکتر!

    شهاب اکوانیان مهم ترین ایراداتی که به سخنان یوسف اباذری درباره خواننده پاپ تازه متوفی در تالار «ابن‌خلدون» دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گرفته‌اند را می‌توان این طور صورت‌بندی کرد: نخبه‌گرایی، نادیده گرفتن قدرت و به بیان بهتر میکرومکانیزم‌های قدرت، تحقیر توده، بی‌توجهی به وضعیت‌های مشابه در سراسر جهان و در جست و جوی معنا و اصالت بودن در جهان پسا اصالت و کلا پسا همه چیز. تو گویی همه چیز در این دنیا به ته رسیده است و هیچ کس حتی حق دم زدن از حقیقت را ندارد؛ حقیقت؟ کدام حقیقت؟ همان که لیوتار و فوکو زیرآبش را زده‌اند؟ شلیک خنده و استهزای توامان.
  • اختلال در رهگیری بازار مسکن؟

    اعتبار آماری پنج ساله در بازار مسکن با حذف الزام به دریافت کد رهگیری برای صدور مفاصا حساب مالیاتی در معاملات مسکن، با چالش رو‌به‌رو شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اعتباری که بر مبنای الزامی شدن ثبت همه معاملات مسکن از سال ۸۸ در سامانه رهگیری، برای مراجع آماری کشور ایجاد شده بود، با مصوبه اخیر منع الزام برای ارائه کد رهگیری جهت دریافت مفاصا حساب مالیاتی در هنگام انجام معامله، با اما و اگرهایی مواجه شده که در ادامه راه، اثربخشی خود را برای این مراجع و همچنین برنامه‌ریزی‌های کلان کشور در حوزه مسکن، از دست می‌دهد.
  • همدردی «مردم» با مرگ یک خواننده

    دکتر ناصر فکوهی مردم‌شناس درگذشت یک جوان هنرمند، یک خواننده دوست داشتنی و محبوب، به ضرب یک بیماری دردناک و در شرایطی سخت، در لحظاتی خاص در چارچوب‌های مناسبتی و در جامعه‌ای که تمایل به بی‌تابی دارد و به هر چیزی رنگ و بویی سیاسی می دهد و اغلب براساس واکنش و به اشکال عاطفی عمل می‌کند تا پاسخ همه مشکلات و پیچیدگی‌های خودش را بیابد، همه گویای آن است که ما در این واقعه، و بی‌شک وقایع مشابهی از همین جنس با پدیده‌ای اجتماعی روبه رو هستیم. . . در جامعه جوان ایران، بسیاری از افرادی در سن و سال نسبتا بالا و با دیدگاه‌های بیشتر سنتی و کلاسیک به موسیقی، نام مرتضی پاشایی را نخستین بار پس از درگذشت او شنیدند.
  • یلدای ایرانی‌ها درآلمان

    دکتر امیرحسن سعیدی مدرس روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی نوروز، مهرگان و شبِ یلدا، هر سه برای ایرانیان جشن‌های بزرگی هستند؛ اما شاید بتوان گفت که از این میان و برای ایرانیان مقیم خارج، «یلدا» رنگ و بوی دیگری دارد؛ چرا که این جشن بزرگ ایرانی که به جشن میلاد خورشید در آغاز زمستان شهرت دارد، با جشن آغاز سال میلادی در بیشتر کشورهای دنیا همراه است؛ کشورهایی که امروز چند میلیون ایرانی در آنها زندگی می‌کنند. در اینکه چرا اروپایی‌‌ها سال نو خود را از آغاز زمستان (اول ژانویه برابر با ۱۱ دی‌ماه) آغاز می‌کنند، دلایل بسیار وجود دارد؛ از جمله اینکه به علت نفوذ آیین «میتراییسم» در مغرب زمین، روز تولد میترا را که الهه نور است با تولد عیسی مسیح برابر کرده و سال نو خود را نیز با اندکی تفاوت با «یلدا» همراه کرده‌اند.
  • شب‌ترین ساعات سال در«هآن‌جوئو»

    مجتبی پویا دروغ چرا؟. . . از یک سال قبل که در هآن جوئوی چین مقیم شده‌ام، برای گشت و گذار در اطراف دریاچه غربی که به عبارتی شهر شهرت از آن دارد و از محل زندگی‌ام تا نزدیک‌ترین کرانه‌اش پیاده نیم ساعت راه نیست، بیشتر از چند بار نرفته‌ام. حدود۹۰ درصد آن موارد هم به اقتضای کاری اداری مثل گرفتن ویزا از مرکز پلیس شهروندان خارجی در نزدیکی آن بوده نه نیت قربت؛ چه برسد به قایق سواری روی آن! ولی چند سال پیش که از پکن عازم ماموریت کاری به همین شهر شدیم، مقامات رسمی شهر در استقبال گرمشان بنده و همکارانم را میهمان کردند به گشت روی دریاچه و بازدید از «پل شکسته» که واقعا شکسته نیست، بلکه نامی است یادگار از افسانه‌ای عاشقانه و برجی معروف.
  • ارزان‌قیمت با باتری‌های مقاوم و طراحی ویژه

    اگر به دنبال خرید یک گوشی هوشمند جدید هستید و علاقه‌ای هم به خرید گوشی با سیستم‌عامل ios و اندروید ندارید، قطعا گزینه بعدی شما گوشی با سیستم عامل ویندوزفون خواهد بود. شاید سیستم‌عامل ویندوزفون از نظر محبوبیت قابل مقایسه و رقابت با سیستم‌عامل‌هایی همچون اندروید و ios‌ نباشد، ‌اما با توجه به قابلیت‌های نرم‌افزاری که مایکروسافت در این سیستم‌عامل در نظر گرفته، هم‌اکنون ویندوزفون توانسته جایگاه خود را به عنوان سومین سیستم‌عامل محبوب در تلفن‌های هوشمند تثبیت کند. مدتی پیش،‌ آخرین نسخه از این سیستم‌عامل یعنی ویندوزفون ۸.
  • شاهنامه خوانی در مناطق مختلف ایران

    محمدرضا درویشی یکی از موزیسین‌های برجسته‌ای است که در زمینه موسیقی محلی ایران تحقیقات ارزشمندی انجام داده و آثار قابل تاملی را منتشر کرده است. تازه‌ترین اثر این هنرمند شاهنامه‌خوانی در مناطق مختلف ایران نام دارد که در روزهای اخیر روانه بازار موسیقی شده است. در شاهنامه سه دوره متمایز اساطیری، پهلوانی و تاریخی را می‌توان تقسیم کرد. شاهنامه‌خوانی را هم می‌توان نوعی آیین خنیاگری دانست که از دیرباز به سه صورت زورخانه‌ای، نقّالی یا شاهنامه‌خوانی قهوه‌خانه‌ای و شاهنامه‌خوانی مجلسی رواج داشته است. درویشی در این اثر روایت‌های مختلفی از شاهنامه خوانی در مناطق مختلف کشور را ارائه کرده است.
  • شه‌و زمسان شده!

    در کردستان نیز مانند سایر مناطق کوهستانی ایران برگزاری مراسم شب یلدا تاریخ کهنی دارد که «شو چله» یا «شه‌و زمسان» نام گرفته است. در سنندج مرکز این استان از قدیم اکثر خانه‌ها غذای دلمه و نان سنگک برای پذیرایی از میهمان‌ها آماده می‌کنند که با گذشت زمان به شکل سنت درآمده است. دور هم جمع شدن خانواده‌ها با هماهنگی قبلی در این شب رسم دیرینی است که همچنان پا برجا مانده و معمولا یک هفته قبل مشخص می‌شود شب چله این سال در خانه‌ کدام فامیل برپا خواهد شد.
    در سنندج رسم است خانواده‌هایی که پدر در قید حیات باشد، معمولا فرزندان با عروس‌ها و دامادها شب چله را در آنجا می‌گذرانند.
  • قزوینی‌ها در انتظار برکت می‌نشینند

    قزوینی‌ها این آیین کهن را با رفتن به خانه بزرگ‌ترها می‌گذرانند. به عقیده بزرگترها آوردن میوه‌های مختلف خشک و تر و میوه‌های سرخ‌فام «شب چره» همراه با خوراکی‌های دیگر شگون داشته و زمستان پر برکتی را نوید می‌دهد.
    در بعضی مواقع که مادربزرگ‌ها در آوردن تنقلات تاخیر می‌کنند، کوچکترها شعر «هر که نیارد شب چره/ تو انبارش موش بچره» سرمی‌دهند که مادربزرگ در آوردن «شب چره» تعجیل می‌کند. در این شب اغلب مردم قزوین با خوردن سبزی پلو با ماهی‌دودی و سپس هندوانه، انار و انواع تنقلات از جمله کشمش، گردو، تخمه، آجیل مشکل‌‌گشا و انجیر خشک شب‌نشینی خود را به اولین صبح زمستانی گره می‌زنند.
  • تورم ۴۰ درصدی مسکن مهر

    بلایی که مسکن مهر برسر کشور آورد، حالا حالاها دست از سر دولت برنمی‌دارد. با وجود اینکه روحانی در جمع مدیران بانکی اعلام کرد که دولت به ناچار راه به‌وجود آمده در مسکن مهر را طی می‌کند، اما به مردم آگاهی داد که ۴۴ درصد کل پولی که در تاریخ کشور ایجاد شده، برای مسکن مهردر اختیار بانک مسکن قرار گرفته که به افزایش شدید پایه پولی و تورم۴۰ درصدی دامن زده است. به گفته وی، تصمیم‌گیری برای مسکن مهر بانک مرکزی را زیر سوال برد. .
  • پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۴

    شادی آذری برآوردهای اولیه از فروش خودروها و کامیون‌های سبک در سال ۲۰۱۴ میلادی، ارقامی در حدود ۵/۸۵ تا ۸۷ میلیون دستگاه را نشان می‌دهد که نسبت به آمار فروش ۳/۸۳ میلیون خودرو فروخته شده در سال ۲۰۱۳ افزایش خوبی را نشان می‌دهد. بر اساس آمار به‌دست آمده از منابع این صنعت، طی ماه سپتامبر، فروش جهانی خودرو و کامیون‌های سبک به بیش از ۵/۶۴ میلیون دستگاه رسید. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند کل فروش سال ۲۰۱۴ به ۷/۸۶ میلیون دستگاه خواهد رسید که نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایشی ۱/۳ درصدی را نشان خواهد داد.
    در اینجا به ترتیب ۱۵ برند خودرو پرفروش جهان در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۴ و ارقام فروش و سهم بازاری آنها تا ماه سپتامبر به شما معرفی می‌شوند:

    pic۱
    pic۲

    از خودرو بیوک شرکت جنرال موتورز تاکنون ۸۵۶ هزار دستگاه فروخته شده است و برند لکسوس شرکت تویوتا هم تاکنون در حدود ۳۶۱ هزار دستگاه فروخته است.
  • درد یا درمان؛ زخم یا مرحم

    عاطفه نبوی یوسف اباذری استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، سه‌شنبه گذشته در نشست «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ» که در تالار ابن‌خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، در تحلیل جامعه‌شناختی پدیده مرتضی پاشایی و مرگ وی سخنانی گفت که عکس‌العمل‌های شدید و موجی از اظهارنظرها را در پی داشت. در این نشست هفت نفر سخنرانی کردند که یوسف اباذری آخرین نفر بود. وی سخنانش را با اشاره به فیلمی که یک ماه پیش از آن از تلویزیون درباره مردم سیستان پخش شده بود آغاز کرد و در ادامه به ابتذالی که گریبانگیر موسیقی و هنر شده، تاخت و آن را پروژه در جهت سیاست‌زدایی از جامعه دانست که توسط دولت (حکومت) و با همدستی قربانیان (مردم) به پیش می‌رود.
  • تو دهنتو می‌بندی یا من؟

    داود بنی اردلان از کارگردانان جوان تئاتر است که تاکنون اجراهای مختلفی در سالن‌های تئاتر به روی سن برده که از جمله آن می‌توان به اجرای نمایش «سست» در خانه هنرمندان، «قصه‌های ایرانی» و «ما که نیستیم» در فرهنگسرای نیاوران و «نمایش فوتبال» در اداره تئاتر اشاره کرد. تازه‌ترین نمایش این کارگردان با عنوان «تو دهنتو می‌بندی یا من؟» به نویسندگی بهاره رهنما از سه‌شنبه گذشته در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت. در این نمایش بهاره رهنما و کمند امیر سلیمانی به ایفای نقش می‌پردازند و ماجرای آن درباره واگویه‌هایی دو زن از زندگی است.
  • رازهای تولید هنر عامه پسند

    فرهاد گوران دبیر گروه تاریخ اقتصاد عصر جمعه بود. از روزنامه راه افتاده بودم طرف خانه. به میدان ولیعصر که رسیدم حیرت کردم از ازدحام جمعیت. چنان جمعیتی بعید بود در خیابان باشد آن هم در دمدمای عصر یک روز تعطیل. دیری نگذشت که دریافتم خواننده‌ای جوان مرده است و آن جمعیت بی نظیر هم سوگوار مرگ اویند؛ شمع آجین و ترانه خوان. یکی بود که دیگر نیست! شب نشده «شعر و موسیقی و صدا» ی آن خواننده را خریدم و شنیدم و هرچه بیشتر گوش دادم بیشتر بیگانه شدم با او. اگر چه بسیاری او را خواننده نسل خودش می‌دانند! نسلی که موسیقی پاپ را بر موسیقی کلاسیک و سنتی و قومی ترجیح می‌دهد.
  • بازجویی از ۱۹۱ هزار نفر!

    ماجرای اسیدپاشی در اصفهان هنوز به پایان خود نرسیده و در حالی که اخبار پیشتر از چهره‌نگاری عامل احتمالی اسیدپاشی حکایت می‌کرد، اما معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور خبر داده که در این پرونده تاکنون از ۱۹۱ هزار نفر بازجویی شده و در نهایت به تعداد ۱۰۰ نفری از مظنونان رسیده‌ایم. این در حالی است که نماینده اصفهان گفته آنچه مشخص است این است که فرد اسید پاش اصفهانی نبوده! زیرا اصفهانی‌ها بر روی حیثیت خودشان بسیار حساس هستند و فرد جنایتکار غیر‌اصفهانی بوده است. .
  • برخورد با فساد یقه‌سفیدها و نظامیان در چین

    زمانی بود که انتشار خبر اتهام یا دستگیری یک مقام ارشد سیاسی یا مدیر دولتی در چین، همچون بمب خبری در جهان بازتاب داشت و به دنبال خود ده‌ها تحلیل و گمانه‌زنی می‌آورد. اکنون اما این اخبار دیگر به رویه‌ای عادی تبدیل شده و حتی به مقامات ارشد نظامی و امنیتی هم رسیده است. به تازگی فاصله زمانی میان این دستگیری‌ها و محاکمه‌ها کمتر هم شده ‌است. در همین یک ماه گذشته دو نفر از ارشدترین مقامات سیاسی و امنیتی چین به اتهام فساد دستگیر شدند. یکی رئیس سابق بلندپایه‌ترین نهاد امنیتی کشور و دیگری مقامی در حد وزیر در کابینه.
  • دو روی بازار سکه

    مجید حیدری عضو گروه بانک و بیمه در حالی که مدت زیادی از روند کم نوسان بازار سکه و طلا می‌گذشت، در هفته جاری حال و هوای این بازار کمی متفاوت از گذشته شد. بر اساس گزارش‌ها، بهای سکه بهار آزادی در بازه زمانی ۷ ماه اخیر از مرز یک میلیون تومان تجاوز نکرده بود؛ اما در هفته جاری این رکورد شکسته شده و قیمت سکه از سطح یک میلیون تومان فراتر رفت. نوسانات افزایشی قیمت سکه به دلیل اثرگذاری دو عامل تعیین‌کننده در یک راستا بوده است. کارشناسان معتقدند که تعیین قیمت سکه در بازار داخل تحت‌تاثیر «تحولات بازار جهانی طلا» و «نرخ ارز در بازار آزاد» است.
  • جهانی‌شدن موسیقی سنتی نزدیک است

    لی لا رضایی آرش صمیمی یکی از نوازندگان و آهنگسازان حرفه‌ای موسیقی ایرانی و موسیقی کردی است. او ساز فلوت را به‌صورت حرفه‌ای می‌نوازد و تاکنون در آلبوم‌های بسیاری نوازندگی کرده است. این آهنگساز از سال ۱۳۶۴ آموزش نوازندگی فلوت را آغاز و از سال ۶۹ رسما در ارکستر رادیو کرمانشاه نوازندگی کرده است. او می‌گوید: فعالیت پدرش درعرصه موسیقی باعث شده تا علاقه اش به این هنر از دوران کودکی در او شکل بگیرد و گوشش به موسیقی پاپ عادت کند. صمیمی با تاثیر از صدای فلوت زنده یادان عماد رام و خسرو پیشکاری این ساز را انتخاب کرده است.
  • داد دل مردم خردمند

    امید شمس پنهان مکن آتش درون را زین سوخته جان شنو یکی پند گر آتش دل نهفته داری سوزد جانت به جانت سوگند بگو مگوی میان استاد دانشگاه به ستوه آمده و شاگردان جریحه دار شده بر سر غوغای پس از فوت خواننده جوان این روزها نقل داغ محافل است و زبانزد سایه نشینان. هم خرده گرفته‌اند که اخلاق گفت‌وگو در تندی کلام استاد گم شده است و این نقد نیست و ناسزاست؛ هم شکوه کرده‌اند که این سلیقه نازل جای مماشات باقی نگذاشته است باید که از بن ویران گردد! این نوشته، بیش از آنکه معطوف به این ماجرای اخیر باشد، مصروف پیگیری سنتی است که این ماجرا تنها یکی از مثال‌های بی‌شمارش می‌تواند بود: سنت خطاب پرعتاب به مردم و پیش از هر چیز، باید نخست پرداخت به همین لفظ مردم.
  • احتمال افزایش قیمت انرژی

    از آنجا که دولت درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را در بودجه امسال ۴۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته که دولت می‌تواند در سال آینده ۲۰ تا ۳۰ درصد به قیمت حامل‌های انرژی اضافه کند. به عقیده قادری چون دولت سال گذشته مجوز داشت که رشدی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در قیمت حامل‌ها داشته باشد، اما حدود ۵۰ درصد بیشتر استفاده نکرد، امسال می‌تواند بین ۲۰ تا۳۰ درصد قیمت‌ها را اضافه کند تا به ۴۸ هزار میلیارد تومان برسد. .
  • کف‌زنی و چله‌بَری در خراسان

    «کف زدن» از سنت‌های دیرین خراسانی‌ها در طولانی‌ترین شب سال بوده که بیشتر در خراسان جنوبی و خراسان رضوی هنوز هم با شکل و شمایل قدیم برگزار می‌شود. برای کف‌زدن خانم‌ها ریشه‌ (بیخ)را می‌جوشانند. در این مراسم ریشه گیاهی به نام چوبک (بیخ) را در آب خیسانده و پس از چند بار جوشاندن در ظرف بزرگ سفالی به نام «تغار» می‌ریزند. مردان و جوانان فامیل با دسته‌ای از چوب‌های نازک درخت انار به نام «دسته گز» مایع را برای ساعت‌ها هم می‌زنند تا به صورت کف سفت درآید. این هم زدن در محیط سرد انجام می‌گیرد تا مایع کف کرده و در ادامه سفت شود.
  • کنسرت - ۲۷ آذر ۹۳

  • «اوروِلی»های یانکی‌تبار

    انتشار اسناد بازجویی‌های سیا باعث شد که جمهوری خواهان به دو شقه تقسیم شوند. ابتدا کسانی که خواستار مکتوم ماندن گزارش بودند و در عین حال از روش‌های بازجویی‌های به اصطلاح پیشرفته سیا دفاع می‌کرده‌اند و دیگری جمهوری خواهانی مثل مک کین که از این روش به شدت انتقاد کردند و همین نگاه باعث می‌شود که آنها در کنار سایر منتقدین قرار بگیرند. جان مک کین، سناتور ارشد جمهوری خواهان از آریزونا، پس از پایان جنگ در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، برای مدتی در زندان‌های هانوی در ویتنام گیر افتاده بود. صحبت‌های او بر خلاف همقطاران جمهوری خواهش، در نقد عملکرد سیا پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، ارزش توجهی چندباره دارد.
  • گوجه‌فرنگی‌های هورمونی

    بعد از پالم و پارافین و . . . حالا نوبت به نوعی هورمون شیمیایی رسیده که سلامت شهروندان را هدف قرار داده است آن هم با گوجه‌فرنگی که خود یکی از پنج ماده غذایی است که ضد سرطان است. اخیرا خبر رسیده که در برخی مزارع برای رشد سریع‌تر و خوش رنگ و آب‌تر شدن گوجه‌فرنگی از هورمونی چینی استفاده می‌شود که سمی است. هر چند معاون سازمان حفظ نباتات در این رابطه گفته این هورمون در آمریکا و اتحادیه اروپا استفاده می‌شود، اما در کشور ما هنوز به ثبت نرسیده است. .
  • بوش شخصا دستور شکنجه را تایید می‌کرد

    گزارش کمیته اطلاعاتی سنا درخصوص شکنجه‌های سازمان سیا بحث‌های فراوانی را در داخل آمریکا و در میان محافل مختلف به دنبال داشته است. «مایکل هایدن»، مدیر سابق سیا، یکی از چهره‌هایی است که نام او بر سر زبان افتاده است. «دیانا فینشتاین»، رئیس کمیته مزبور، مایکل هایدن را متهم کرده که در برابر کنگره، صداقت به خرج نداده است. در این مصاحبه، مایکل هرش خبرنگار ارشد آمریکایی به گفت‌و‌گو با هایدن نشسته است. البته پاسخ‌های هایدن گاهی بی‌ربط به نظر می‌رسد و این بی‌ربط بودن هم به گفته هرش به این دلیل است که او از این واقعه عصبانی است.
  • بازتاب یک سخنرانی در شبکه‌های اجتماعی

    یاسر میرزایی مرگ پاشایی دوباره موج برمی‌انگیزد. این بار نه اما از سوی طرفدارانی که به سوگ او نشستند، بلکه از سوی کاربران شبکه‌های مختلف اجتماعی که در برابر سخنرانی منتشرشده از یک استاد جامعه‌شناسی که واقعه مرگ پاشایی را به تحلیل نشسته‌ بود، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند. آنچه میان موج مرگ پاشایی و موج واکنش به تحلیل دکتر اباذری، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، مشترک است، عمق اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی است که این روزها، مردم و روشنفکران، عامی و متخصص را به خود مشغول کرده است.
    ماجرا با اشتراک‌گذاری چندین و چندباره سخنرانی کوتاه دکتر اباذری در نشست «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ» شروع شد.
  • اجرا - ۲۷ آذر ۹۳

  • در دفاع از افشـاگـری

    هنوز تبعات افشاگری سایتی مثل ویکی‌لیکس به رهبری جولیان آسانژ تمام نشده بود که اسنودن، مقاطعه‌کار آمریکایی دست به افشاگری دیگری زد و پرده از سیاست‌های کاخ سفید برداشت و نشان داد که دنیا مکانی امن برای زندگی نیست. پس از افشای او بود که مشخص شد همه کشورها از همدیگر جاسوسی می‌کنند و «اعتماد» حلقه گمشده در دنیای سیاست است. همیشه در هر دورانی کسی بوده که «دروازه‌ای» را باز کند و نوری هر چند اندک بر تاریکخانه‌های سیاست بیفکند؛ از «واتر گیت» تا «اسنودن گیت». اینک نیز با افشای شکنجه‌های سیا آن هم به روایت سنا دوباره این موضوع جان گرفته است که آیا باید از افشای اینگونه مطالب دفاع کرد یا نه؟ تد کروز، نماینده سنا و از جمهوری‌خواهان نزدیک به تی پارتی، که از او به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نام برده می‌شود یکی از کسانی است که به شدت از افشاگری‌های سنا انتقاد می‌کند و اعتقاد دارد اینگونه افشاگری‌ها به منافع آمریکا صدمه می‌زند.
  • شب‌چله در دیار زنگان

    راحله سعادتی خمسه نوبت می‌رسد به زنجان؛ شهری تکیه کرده بر کوه‌های گاوازنگ،شهری کهن، اصیل، مهربان و معصوم و دیاری که منتسب به زیباترین خصلت مهمان نوازی است. زنجان هم تدارک می‌بیند میزبانی این بلند شب خمارآلود و شیدای سال شمسی را. یلدا، شب انتظار پرتکرار بزرگ خاندان برای حضور دختران و پسران است. در زنجان هنوز هست اتاقی که کرسی دارد و کرسی‌اش ملبس به جاجیم رنگ رنگ جهاز مادر بزرگ است و جاجیم بستری پهن برای قرار گرفتن مجمعه‌ای بزرگ و مسی و دالبر. مجمعه هم جهاز مادربزرگ است؛ شاید میراث چند عروس از نسل های قبل باشد.
  • شاهنامه‌خوانی در چهارمحال

    از حکایت یلدا در استان‌ها به چهارمحال و بختیاری که بیشتر بختیاری‌های ایران آنجا سکونت دارند، سرمی‌زنیم. در این شب چند خانواده دور هم جمع می‌شوند و کسانی که ابیاتی از شاهنامه را حفظ هستند برای جمع می‌خوانند.
    خیلی پیش آمده کسانی که شاهنامه را از برمی‌خوانند، حتی سواد خواندن و نوشتن نداشته باشند. بختیاری‌ها اعتقاد دارند در شب یلدا ماست، شیر، پنیر، کنجد، کدو و نان جویی که خورده می‌شود تا پایان سال موجب فزونی و فراوانی نعمت شده و باعث می‌شود تا سال بعد خوردن این نعمت‌ها فزونی یابد.
    شب یلدا در قوم بختیاری بیشتر «شب چله» نام گرفته و بختیاری‌ها در این شب کدو تنبل‌های بزرگی که نماد خورشید است، آب‌پز می‌کنند و آن ‌را ریزریز شده با آش کشک می‌خورند.
  • خواب «زمین»؛ آرامش «مسکن»

    دو اتفاق در بازار زمین باعث شده بازار خرید و فروش آپارتمان‌ در نیمه فصل پاییز امسال، برای حداقل ششمین بار در سال ۹۳، با کاهش هرچند خفیف قیمت همراه شود. در بازار زمین مسکونی و املاک کلنگی، طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع از این نوع ملک، در پایان نیمه اول سال ۹۳ حدود ۳۰ درصد نسبت به آخرین نقطه جهش قیمت زمین، کاهش پیدا کرده است. آخرین جهش در بازار زمین به بهار سال ۹۲ برمی‌گردد؛ در آن زمان، سریال ۸ سال صعود یکدست و بدون وقفه قیمت زمین به پایان رسید.
    در بهار سال گذشته قیمت زمین ۱۶۰ درصد نسبت به بهار ۹۲ افزایش پیدا کرد که این میزان رشد در مقایسه با رشد‌های نقطه‌‌ای فصل‌های گذشته، یک رکورد کم‌سابقه بود.
  • معافیت ۲۰ تا ۵۰ میلیونی!

    با وجود اینکه اعلام خرید خدمت سربازی قند توی دل خیلی‌ها آب کرد، اما اعلام مبالغ خرید خدمت که رقم‌هایی از ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان را شامل می‌شد، خیلی‌ها را هم شوکه کرد. به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، مشمولانی که بیش از ۸ سال غایب و سن آنها حداقل ۲۷ و حداکثر ۵۰ سال است و کارآیی لازم را برای نیروهای مسلح نداشته باشند یا خدمت آنها در کنار سایرین روحیه آنها را خراب می‌کند با پرداخت جریمه ۲۰ تا ۵۰ میلیونی می‌توانند تعیین تکلیف شوند. .
  • سوالی که تاریخ پاسخ می‌دهد

    علی ضیائی پایتخت و بسیاری از شهرها این روزها ارتفاع می‌گیرند. قد می‌کشند با این ساخت و سازها. سی سال بعد شهر چه شکلی است. صد سال بعد مردم آن روزگار در‌باره ما مردم امروز چه می‌گویند؟ کاش از این گوی‌های سفید که در فیلم‌ها با آنها پیشگویی می‌کنند داشتیم تا ببینیم آنچه را امروز می‌کنیم مردم فردا چگونه قضاوت می‌کنند یا آنچه انجام می‌دهیم به چه نتیجه‌ای می‌رسد. اصلا ما چقدر به بیست سال بعد خودمان فکر می‌کنیم ؟ به اینکه فرهنگ و آب و خاک و اقتصاد و. . . . ما در مثلا سال ۰۳۴۱ شمسی چگونه خواهد بود و آنچه خواهد شد چقدر تابع امروز ما است؟ برش اول
    این روزها مهمانی دادن و مهمانی رفتن به هزار دلیل درست و نسبتا درست و نادرست هم کم شده هم شکلش تغییر کرده است.
  • پایتخت‌نشینان، شب‌زنده‌دار

    در پایتخت، مردمان این دیار طبق یک سنت دیرین با خرید میوه‌های تازه فصل پاییز، میوه‌های خشک شده تابستان، آجیل مخصوص، هندوانه، شیرینی و نیز انار از چند روز قبل برای دور هم بودن قوم و خویش لحظه‌شماری می‌کنند. صرف میوه‌های تابستانی از جمله هندوانه جزو آیین‌های یلدای تهران است که هندوانه در خوراکی‌های شب یلدای تهرانیان همچون سایر شهرهای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.
    تهرانی‌ها در قدیم اعتقاد داشتند؛ شب یلدا مظهر غلبه تاریکی و تباهی بر روشنایی است، اما فردای شب یلدا خورشید به‌عنوان نماد روشنایی دوباره زاده می‌شود.
  • احتمال تغییر قیمت نفت در بودجه

    هرچند کاهش جهانی قیمت نفت موجب شده تا بودجه سال ۹۴ با اتکای کمتری به درآمدهای نفتی بسته شود؛ اما تعیین قیمت ۷۲ دلاری برای هر بشکه نفت نگرانی‌هایی را برای کارشناسان نسبت به عدم تحقق درآمدها پدید آورده و برخی از نمایندگان از احتمال تغییر قیمت نفت در زمان بررسی بودجه به قیمت‌های پایین‌تر خبر داده‌اند. حمایت دوباره برخی کشورهای عربی عضو اوپک از وضعیت فعلی قیمت‌ها، احتمال سقوط آزاد قیمت نفت به سطوح ۳۰ تا ۴۰ دلار را قوت بخشیده است. .
  • در ستایش حقیقت

    مصطفی مهرآیین در جلسه تحلیل و بررسی پدیده پاشایی در انجمن جامعه شناسی با حضور چند نیروی اجتماعی که هر یک از زبان و گفتمان (دیسکورس) خاص خود برخوردارند، مواجه هستیم. نیروی اجتماعی نخست همان استادان و دانشجویان حاضر در جلسه بودند که از آنان انتظار می‌رود گفتمان دانش اجتماعی و نخبگی فرهنگی را نمایندگی کنند. نیروی اجتماعی دوم همان موسیقی و هنر توده‌ای پاشایی است که می‌توان انتظار داشت در آن با اشعار توده پسند نه چندان برجسته و همچنین ویژگی‌های موسیقایی متداول در هنر پاپ فعلی داخلی ایران روبه‌رو شد.
  • آیا واگنر شخصا فاشیست بود؟!

    دکتر ناصر همتی روانپزشک،متخصص‌اعصاب‌و‌روان حتی اگر جناب دکتر اباذری، از دفاعی روانی - آن هم به شکلی نادرست و نابجا - یاد نمی‌کرد؛ سخنرانی ایشان مورد بسیار مناسبی برای تحلیل روان‌شناختی می‌بود. گذشته از نگاه تک‌بُعدی دکتر اباذری به موضوع مورد بحث («دید تونلی») که همه جوانب را وا می‌نهد و کل قضیه را به امری سیاسی فرومی کاهد، آشفتگی آشکار در گفتار ایشان، نحوه بیان مطلب - فارغ از لحن یا کاربرد واژگان - بدون رعایت یک چارچوب مشخص شکلی، بی‌حوصلگی و خستگی که در پایان سخنرانی بر آن تاکید می‌کنند، شکل پاسخگویی‌شان به حاضران، تعمیم‌های بلاوجه بسیار، جزمیت در کلام و بیان حکم‌های مطلق و بدون مبنای مشخص پژوهشی یا دست کم اشاره به مطالعات احتمالی و استفاده شگفت‌آورشان از تعابیر غیردقیق (فلان و بیسار و .
  • گالری گردی - ۲۷ آذر ۹۳

  • همه مقصرند

    تارا مک کلوی ماجرای گزارش اخیر سنا از سیا پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، تبعاتی چند بعدی داشته است. برخی به این موضوع پرداخته‌اند که روش‌های به کار گرفته شده در سیا، در عین حال که کارآمد نبوده، از سوی مدیران سیا مفید نشان داده شده است. برخی از دید انسانی‌تر به آن نگریسته‌اند و هر گونه شکنجه‌ای را محکوم می‌کنند. برخی دیگر نیز به دفاع از این روش‌ها برآمده‌اند و مدعی‌اند چون در شرایط جنگی به سر می‌برده‌ایم، استفاده از این روش‌ها جایز بوده است. با این وجود نکته مهم این است که چه کسانی از تاکتیک‌های به کار گرفته شده افسران سیا با خبر بوده‌اند.
  • علت لغو سخنرانی‌های ۱۶آذر

    اگرچه خطیب نماز جمعه این هفته تهران خواستار آن شد تا روسای دانشگاه‌هایی که به عقیده وی افرادی را برای سخنرانی راه ندادند صمیمانه عذرخواهی کنند، اما وزیر علوم دولت یازدهم در مورد علت لغو برخی سخنرانی‌های ۱۶ آذر توضیح داد که خیلی‌ها خودشان برای حضور در مراسم ۱۶ آذر نخواستند حضور پیدا کنند، حضور برخی هم در شورای نظارت دانشگاه مصوب نشده بود و برخی دیگر از سخنرانان نیز قرار نبود در روز ۱۶ آذر در دانشگاه حضور پیدا کرده و صحبت کنند. .
  • دلار قدرت گرفت

    اتاثیرگذاری بازار بورس و ارز بر یکدیگر در این هفته چنان شدتی گرفت که همزمان با ریزش شدید شاخص در ابتدای هفته، بهای دلار در بازار آزاد هم افزایش یافت به‌گونه‌ای که در روز یکشنبه دلار به قیمت ۳۴۷۰ تومان معامله شد و روز دوشنبه در ساعاتی از ۳۵۰۰ تومان هم گذشت، اما روز سه‌‌شنبه دلار به قیمت ۳۴۵۰ تومان معامله شد. به عقیده تحلیلگران از آنجا که نسبت به دور جدید مذاکرات هسته‌ای امیدواری‌هایی وجود دارد، حرکت کم نوسان دلار در این روزها چندان بعید نیست. .
  • ۶ روش برای تبدیل شدن به یک رهبر سازمانی بهتر

    مترجم: رویا مرسلی رهبری خوب متضمن اخذ تصمیمات هوشمندانه و نشان دادن این موضوع به دیگران است که شما نیز مانند آنها یک انسان هستید. در پایان هر سال و در آستانه ورود به سال جدید بهتر است رهبران به این موضوع بیندیشند که چگونه می‌توانند مهارت‌های رهبری خود را بهبود بخشند. آیا روش‌هایی برای توسعه وجود دارد؟ آیا موضوع خاصی هست که در آن حوزه نیاز به آموزش بیشتری دارید؟ آیا می‌توانید کمی به خود ببالید که در ایجاد رابطه با کارمندانتان عملکرد بهتری داشته‌اید؟اگر به گذشته خود با دقت بنگرید، می‌توانید به این فکر کنید که به‌عنوان یک مدیر چه کارهایی را می‌توانستید به‌طور متفاوت انجام دهید.
بیشتر