شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • افول مهندسی

  • کالای ایرانی به جای وام ازدواج

    در شرایطی که پرداخت وام ازدواج به صورت نقدی مشکلات زیادی را برای بانک‌ها ایجاد کرده است، با مصوبه جدید مجلس از سال آینده تسهیلات خرید کالای ۲۰ میلیون تومانی جای پول نقد را خواهد گرفت. به این ترتیب زوج‌های جوان می‌توانند به‌ جای دریافت وام نقدی، از تسهیلات فروش اقساطی که برای هریک از زوجین ۱۰ میلیون تومان است استفاده کنند. این تسهیلات در قالب کالاهای بادوام داخلی توسط تولید‌کنندگان متقاضی ارائه می‌شود و بانک‌ها صرفا پرداخت اقساط را تقبل می‌کنند. .
  • اروپا می‌خواهد سر ما را زیر آب کند

    «یانی‌ورو فاکیس»، وزیر دارایی یونان، در مصاحبه‌ای چالشی با اشپیگل از این سخن می‌گوید که چرا سیاست ریاضت شکست خورده است. او می‌گوید شرایط کمک به یونان همچون «شکنجه با آب» است. وی می‌گوید اروپا می‌خواهد ما را غرق کند، اما با کمک‌های قطره‌چکانی خود هر از گاه جانی دوباره به ما می‌دهد. آقای وزیر، شما سیاست کمک مالی اروپا به یونان را همچون «شکنجه با آب» توصیف کرده‌اید. منظور شما از این عبارت دقیقا چیست؟
    طی ۵ سال گذشته، یونان در معرض اقدامات ریاضتی بود که نمی‌توانست تحت هیچ شرایطی به آنها عمل کند.
  • اگر این ویژگی‌ها را دارید موفق هستید

    همه ما در زندگی‌مان به دوره‌ای می‌رسیم که صرف نظر از هر چه رخ می‌دهد، احساس می‌کنیم هیچ اتفاق مثبتی در زندگی‌مان نمی‌افتد. «خود انتقادی» کار آسانی است و آدم اگر بخواهد می‌تواند همه‌چیز خودش را زیر سوال ببرد؛ از موقعیت اجتماعی گرفته تا موقعیت خانوادگی. و به همین سادگی به جایی می‌رسد که دیگر هیچ کدام از موفقیت‌های خود را نمی‌بینید. این روحیه که اگر مراقبش نباشید، می‌تواند دائما به سراغ‌تان بیاید، در نهایت شما را به جایی می‌رساند که حس می‌کنید یک بازنده مطلق هستید؛ حتی اگر تمام شواهد زندگی، چه در زندگی شخصی و چه حرفه‌ای، حاکی از موفقیت باشد.
  • بیگانگی اقتصاد با رشته‌های مهندسی

    جواد هروی رئیس کمیته آموزش عالی مجلس مساله اشتغال فارغ‌التحصیلان بعد از اینکه جوانان در عرصه علمی قرار گرفتند و فارغ‌التحصیل شدند از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که این روزها مسوولان آموزش عالی به فکر آن هستند، اما این جوانان پس از فارغ‌التحصیلی در زمره بیکاران قرار می‌گیرند. متاسفانه نارسایی آموزش عالی در بحث انطباق آموزش و به‌کارگیری مشهود است و جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار تناسب مطلوبی ندارد. شاید به همین دلیل است که فارغ‌التحصیلان بر اساس نیازسنجی پذیرش نمی‌شوند. دانشجویان بر اساس توقعات، آمال‌ها و آرزوها و یا بر اساس اینکه بازار کاری خواهند داشت به رشته‌ای که می‌خواهند ورود می‌کنند، اما در بازار کار با مساله دیگری روبه‌رو می‌شوند.
  • قهرمانانی‌که با وام افتخار ملی کسب می‌کنند

    صنعت گردشگری به دلیل پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی آن، به صنعتی پویا و قابل توجه در تمام کشورهای دارای جاذبه گردشگری تبدیل شده است. پیشرفت این صنعت در سال‌های اخیر و استقبال از آن، چه از سوی نهادهای درگیر و چه از سوی متقاضیان، رقابتی فزاینده در این عرصه بوجود آورده است. اما از آنجا که گردشگری به‌عنوان یک منبع غنی درآمدی و ایجاد اشتغال نقش موثری در پیشبرد منافع کشورها ایفا می‌کند، از این رو کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه سعی دارند از حداقل امکانات خود، به بهترین شکل سود ببرند. به این جهت با توسعه گردشگری، مشاهده می‌کنیم که در سال‌های اخیر دامنه تعاریف آن نیز توسعه پیدا کرده، دربرگیری بیشتری یافته و توانسته خود را متناسب با مقتضیات جوامع به روز نگه دارد.
  • خودفراموشی یا افسوس برای زمان از دست‌رفته

    همه ما عادت داریم که به خاطر زمان از دست رفته‌مان در زندگی افسوس بخوریم. این افسوس بیشتر در سال‌های بعد از نوجوانی به سراغ‌مان می‌آید؛ زمانی که دانشگاه را هم پشت‌سر گذاشته‌ایم. پیش از پرداخت به جزئیات این افسوس‌ها باید به این نکته هم اشاره کرد که این ادعا درباره همه صدق نمی‌کند و هستند کسانی که هیچ پشیمانی نسبت به رشته‌ای که در دانشگاه انتخاب کردند، ندارند و بالطبع در آینده از شغل خود نیز راضی خواهند بود اما همین افراد هم بابت کارهایی که در طول زندگی خود انجام دادند یا ندادند، افسوس می‌خورند.
  • دغدغه‌های چپ اروپایی

    سِرِکو هُروات / فیلسوفِ ساکن کرواسی ترجمه: کسرا اصفهانی پیروزی سیریتزا در یونان- بی‌تردید- تبعات سیاسی جدیدی در اروپا - البته نه فقط برای اروپا بلکه برای چپ‌ها- دارد. در مورد آینده این توالی سیاسی جدید در روزهای آینده تصمیم گرفته خواهد شد. در پاییز سال گذشته، افتخار داشتم که از سوی «آنتونیونگری» در نشست سالانه صحرانشینان اروپایی در شهر کوچک «پاسینانو» در ایتالیا حضور یابم. در این نشست میهمانان دیگری مانند «مایکل‌هاردت» و «دیوید‌هاروی» هم بودند. واقعیت این است که وقتی «آنتونیو نگری»، فیلسوف طرفدار خودمختاری، آشکارا دو گزاره عمومی را مطرح کرد شگفت‌زده شدم.
  • بودن

    مهسا ملک‌مرزبان مترجم گزیده کاری است. رمان «بودن» نوشته یرژی کاشینسکی یکی از رمان‌های خواندنی بازار کتاب در ماه‌های اخیر است و توانسته نظر منتقدان و مخاطبان را جلب کند. داستان رمان درباره باغبان ۴۰ ساله‌ای است که بعد از مرگ صاحبکارش مجبور به ترک محلی می‌شود که در آن کار می‌کرده، اما چون این باغبان پیش از آن هیچ‌گاه از محل کارش خارج نشده‌، مواجهه‌اش با جهان بیرون برایش عجیب است و از سوی دیگر برای مردم نیز‌ دیدن و صحبت‌ کردن با این فرد عجیب است با این حال و در نهایت باغبان بر اثر یک اتفاق، وارد خانه یکی از بزرگان شهر می‌شود و .
  • وصول مالیات‌های فراری!

    حالا که درآمدهای نفتی کاهش یافته و کشورداری را مشکل کرده، یکی از مطمئن‌ترین راه‌های درآمدزایی برای دولت همان دریافت مالیات‌ها به خصوص از فراریان مالیاتی است. به‌گونه‌ای که حالا وزیر اقتصاد می‌گوید با استفاده از شیوه‌ها و فناوری‌های جدید دولت در تلاش است تا مالیات را بر اساس اطلاعات واقعی افراد به دست آورده و در عین حال از فرار مالیاتی جلوگیری کند. چندی پیش رئیس سازمان مالیاتی میزان فرار مالیاتی را سالانه ۱۲ تا ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد. .
  • افول مهندسی در ایران

    امیر‌مهدی افشار معنای لغوی مهندسی از دوران باستان تاکنون تفاوت زیادی نکرده است. به مجموعه علومی ‌که با اعداد یا ریاضیات و محاسبات سروکار دارند، علوم مهندسی می‌گویند و به کسی که در این حوزه مجرب و کارکشته باشد هم مهندس می‌گویند؛ اما به‌رغم تفاوت ناچیز معنای لغت مهندسی از دوران باستان تاکنون، جایگاه و ارزش آن دست کم در ایران دارای تفاوت‌های زیادی شده است. در گذشته و حتی نزدیک به دو دهه پیش لغت مهندس نشان از هوش و درایت فراوان از یکسو و درآمد و کسب مکنت و مال از سوی دیگر بود. چه بسیاری از تحصیلکرده‌های ایرانی که درآرزوی کسب درآمد فراوان، پایگاه اجتماعی قابل اعتماد و ایجاد حاشیه امن زندگی در اشتغال، راهی دانشگاه‌های کوچک و بزرگ شدند.
  • جدال الهه‌های یونانی با ریاضت

    ماه گذشته انتخاباتی در یونان برگزار شد که برای اعضای اتحادیه اروپا یک شوک بزرگ به حساب می‌آمد. هر چند، دور از انتظار هم نبود در این کشور کسانی پیروز شوند که مخالفت سیاست‌های جاری اتحادیه اروپا باشند. سیاست‌هایی که به «راهبردهای ریاضتی» شهره شده‌اند. در ماه ژانویه زمانی که کشورهای اروپایی از خواب خوش روزهای تعطیل سال نو برخاستند، در یونان ولوله‌ای به راه افتاد که پس لرزه‌های آن به اتحادیه اروپا رسید. در آتن کسانی وارد پارلمان این کشور شدند که بلندگوی مخالفت خود را در کوی و برزن نصب کرده بودند و از سیاست‌های ریاضت اقتصادی انتقاد می‌کردند.
  • هشدار علیه پول کثیف

    پس از آنکه معاون اول دولت احمدی‌نژاد از پرداخت پول به ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هشتم پرده برداشت، حالا وزیر کشور دولت اعتدال از تزریق درآمدهای حاصل از قاچاق کالا و مواد مخدر و به عبارتی پول‌های کثیف به حوزه سیاست خبر داده است. او هشدار داده که باید تلاش کنیم جریانات مافیایی از ورود پول‌های کثیف در جریان قدرت، بازداشته شوند. در همین حال دادستان کل کشور از شناسایی و مسدود کردن ۱۲۰ حساب مشکوک به پول شویی در یکی از شهرها خبر داد. .
  • راهکارهایی برای کاهش مصرف بنزین

    در تمام کشورهای دنیا مصرف سوخت یکی از مهم‌ترین‌ فاکتورهای انتخاب وخرید خودرو است. نحوه پایین آوردن مصرف بنزین نیز سوال شایع تمام مالکان است. موارد مطرح شده صرفا جهت پایین آوردن مصرف سوخت است و لزوما نمی‌تواند بهترین راندمان را به همراه داشته باشد. برخی نکات حتی معکوس خواهند شد. برای گرم کردن ماشین در صورتی‌که هوای بیرون برای خودتان سرد نیست، لزومی به توقف بیش از یک دقیقه نیست. بهترین راه کاهش مصرف سوخت حرکت کم‌شتاب است. تخت گاز نکنید و اجازه بدهید سرعت ماشین به آرامی زیاد شود. دور موتور را نه زیاد بالا ببرید و نه زیاد پایین نگه دارید، معمولا برای خودروهای ایرانی دورموتور ۲ الی ۴ هزار بهترین حالت است و در سرپایینی هرگز دنده را خلاص نکنید.
  • زمانی برای تصمیم جدی

    مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که نیاز به تصمیم گیری جدی در سطح مقامات عالی دارد. این را وزیر امورخارجه کشورمان پیش از پنجمین رویارویی با همتای آمریکایی‌اش در ژنو اعلام کرد. این بار سیر مذاکرات هسته‌ای به مرحله‌ای رسیده که حضور برخی از شخصیت‌ها در طرفین مذاکره را ضروری کرده است. از ایران صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسن فریدون برادر رئیس‌جمهور به جمع مذاکره‌کنندگان پیوستند و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هم جان کری را همراهی کرد تا موضوعات به صورت دقیق‌تر و شفاف‌تر بررسی شود. آن‌گونه که برخی منابع گزارش کردند مذاکرات گروه۱+۵ و ایران اکنون به بندهای آخر توافق یعنی غنی‌سازی اورانیوم، لغو تحریم‌ها و مدت توافق رسیده است.
  • برندگان اسکار ۲۰۱۵

    پس از ماه‌ها انتظار بالاخره در هشتاد و هفتمین دوره مراسم اسکار ۲۰۱۵ از برندگان جوایز آکادمی علوم و فنون هنرهای سینمایی با رای اعضای هر صنف و فیلم برتر با رای تمامی اعضای آکادمی رونمایی شد و در نهایت «بردمن» یا همان مرد پرنده با بردن چهار جایزه اصلی و «هتل بزرگ بوداپست» با بردن چهار جایزه دیگر پیشتاز شدند و «شلاق» نیز با بردن سه جایزه در پی این دو فیلم قرار گرفت. در این مراسم فیلم مرد پرنده به کارگردانی الخاندرو ایناریتو چهار اسکار از جمله بهترین فیلم سال را از آن خود کرد. در بخش اسکار بهترین فیلم سال نامزدها فیلم‌هایی چون بردمن، پسربچگی، هتل بزرگ بوداپست، بازی تقلید، سلما، تک تیرانداز آمریکایی، تئوری همه‌چیز و شلاق بودند.
  • موسیقی آذربایجان تاریخ مصرف ندارد

    لی‌لا رضایی گروه موسیقی ریحان متشکل از دوازده نوازنده چیره‌دست به سرپرستی ارکستر «حجت مبذول» و به خوانندگی «هاشم اسلامیان» ملقب به آیهان این هفته در تالار وحدت روی صحنه رفتند و با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شدند. این گروه تاکنون در شهرهایی همچون تبریز، اردبیل، زنجان، ارومیه و کشور‌های ترکیه و آذربایجان به روی صحنه رفته و اجرای آنها در تالار وحدت یکی از مهم‌ترین و متفاوت‌ترین تجربه‌های آنها در سال‌های اخیر به حساب می‌آید. آیهان خواننده این گروه برنامه‌های زیادی دارد و می‌خواهد شکل متفاوتی از موسیقی را اجرا کند.
  • برای اعزام به اورست، چه کارهایی لازم است

    کوه اورست، در هیمالیا (در مرز نپال و چین) بلندترین کوه از سطح دریا است. این کوه عظیم ۸. ۸۸۵ متر ارتفاع دارد. صعود به اورست، نشان‌دهنده نهایت چالش برای یک کوهنورد است و معمولا تنها یک بار توسط یک کوهنورد خبره پیموده می‌شود، هرچند که امروزه، اگر برای کوهنوردان کم‌تجربه‌تر که می‌دانند چطور می‌شود یک برنامه اعزام به اورست را خریداری کرد، صعود به کمک راهنمایان حرفه‌ای و شرپاها امکان‌پذیر است. مراحل زیر نحوه ثبت‌نام و خرید مجوز برای اعزام به اورست است. انتخاب مسیر صعود به اورست
    شما هم می‌توانید از مسیر تبت صعود کنید، هم از مسیر نپال.
  • آلبوم‌ها - ۷ اسفند ۹۳

  • آقای سماع

    آلبوم موسیقی آقای سماع به آهنگسازی «امیرحسین حسنی‌نیا» و در همراهی گروهی با همین نام منتشر شد. این آلبوم شامل ۶ قطعه است که بر روی اشعاری از مولانا و حافظ شیرازی ساخته شده‌‌اند. آهنگسازی و تنظیم قطعات برعهده امیرحسین حسنی‌نیا بوده است و دو قطعه را هم امیرحسین جعفری و علیرضا مقراضی تنظیم کرده‌اند. حسنی‌‌نیا فعالیت هنری خود را از سال ۷۹ شروع کرد و تا امروز ۷ اپرا روی صحنه برده است. اپرای «مسافر آب» و «از مولوی تا مولانا» از جمله این تجربه‌‌ها هستند. از جمله فعالیت‌های اخیر او می‌توان به اجرای اپرای «اینک شمس» اشاره کرد که سال گذشته در تالار اندیشه روی صحنه رفت.
  • هیمالیا کجاست؟

    هیمالیا بلندترین منطقه کوهستانی در دنیا است که با طول بیش از ۲۹۰۰ کیلومتراز شرق به غرب در بین کشورهای چین، هند، پاکستان، بوتان و نپال گسترده شده است. این رشته کوه‌ها در اصطلاح عامیانه بام دنیا لقب گرفته و اورست بلندترین قله دنیا با ارتفاع ۸۸۴۸ متر و بقیه ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر را در خود جای داده است. هیمالیا از واژه سانسکریت(himālaya) هیمالَیا گرفته شده که به معنی «برفستان» است. نپالی‌ها اورست را ساگارماتا به معنی خدای فراز آسمان‌ها و جهان می‌نامند. اگرچه هیمالیا مرتفع‌ترین رشته کوه دنیا است نکته جالب توجه این است که لقب جوان‌ترین کوه‌ها را هم به خود اختصاص داده و فعالیت‌های کوه‌زایی در آن همچنان برقرار است.
  • موج پوپولیسم در قاره سبز

    حزب ضدریاضتی سیریتزا در یونان موفق به کسب یک پیروزی قاطع و رد نظم موجود در اروپا شد. دولت جدید یونان و نخست‌وزیرش، آلکسی سیپراس با پیروزی تاریخی خود تلاش خواهند کرد تا شرایطی که به واسطه آن سیاست‌های اقتصادی در سراسر منطقه یورو تعیین می‌شود را تغییر دهند. ظهور این حزب موجب دامن زدن به بحث‌هایی در مورد ظهور جبهه راست افراطی مارین لوپن در فرانسه و پادموس در اسپانیا هم شده است. «جین پارک» عضو شورای روابط خارجی آمریکا با یان برمر، رئیس گروه اوراسیا در مورد تبعات ظهور حزب سیریتزا در یونان و تاثیر آن بر شکل‌گیری چپ و راست افراطی در اروپا گفت‌وگو کرده است.
  • ثروت معادل پول نیست

    وقتی کلمه ثروت را می‌شنوید، چه تصویری پیش چشم‌هایتان ظاهر می‌شود؟ می‌توانم این سوال را به شکل‌های مختلف از شما بپرسم اما بیایید با هم صادق باشیم و خیلی سریع برویم سراغ جواب آشکار این سوال که این روزها دیگر تبدیل به دغدغه اصلی همه شده است. پول؛ همه ثروت را مترادف پول یا پولدار بودن می‌دانند، حتی با وجود اینکه معنی اصلی‌اش را در کتاب‌های درسی‌شان یاد گرفته‌اند. اما به هر حال باید پذیرفت که معنای واژه‌ها به مرور زمان و بسته به المان‌های مختلف تغییر می‌کند. با این اوصاف باید بدانید که پولدار بودن یکی از جزئی‌ترین المان‌های ثروت کلی یک فرد است.
  • پرده از راز سوئیسی برافتاد

    در دنیای امروز هیچ چیز را نمی‌توان پنهان کرد. اینکه می‌گویند آنچه در ذهن شما می‌گذرد، دیگر مخفی نیست و نمی‌ماند، در جهان امروز و این روزها واقعیت پیدا کرده‌ است. از مخفی‌ترین اسناد سیا و دیگر سازمان‌های جاسوسی جهان تا زمزمه‌های درگوشی رهبران و سیاست‌مداران جهان، از چشم تیزبین رسانه درامان نیست. این بار کار به حساب‌های مخفی بانکی سوئیس کشیده شده. بانک‌های سوئیس به‌خاطر پنهان نگهداشتن اطلاعات حساب‌های مشتریان، از جذاب‌ترین بانک‌های دنیا برای برخی افراد خاص است. یکی از منابع درآمدی کشور سوئیس اساسا همین ویژگی بانک‌هایش است.
  • شهریار

    سریال شهریار یکی از سریال‌های پرمخاطب تلویزیون در سال‌های اخیر بوده است که هفته گذشته در جدول پخش شبکه آی‌فیلم قرار گرفت و تاکنون چند قسمت آن هم پخش شده است. این مجموعه درباره شهریار، شاعر آذری زبان است که به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی پروانه پرتو ساخته شد و فیلمنامه آن را مهدی سجاده‌چی نوشته است. در این سریال زندگی شهریار در سه مقطع سنی به تصویر کشیده می‌شود که اردشیر رستمی، جوانی و سیروس گرجستانی نیز میانسالی و پیری این شاعر را بازی کردند. پیام دهکردی، زنده‌یاد احمد آقالو، بهروز بقایی، سعید نیکپور، لیلی تقوی، مهدی میامی، الهام حمیدی و.
  • نقش اسپانسر در صعودهای هیمالیانوردی

    شهنام جباری صعودهای مرتفع هیمالیانوردی به‌عنوان فعالیت ورزشی و البته به میزان قابل‌توجهی ماجراجویانه محسوب می‌شود. این صعود‌ها که باید روی قلل شاخص و مرتفع دنیا اجرا شود، از اهمیت ویژه‌ای نزد جامعه کوهنوردی و حتی دیگر افراد غیرمرتبط با این رشته برخوردار است زیرا طبیعت خشن و غیرقابل پیش‌بینی رویاروی کوهنورد قرار داشته و در مقایسه با جمعیت بشری، تعداد افرادی که توانسته‌اند تا به امروز از مرز قلل بالای ۷۰۰۰ یا ۸۰۰۰ متر بگذرند بسیار ناچیز است و این نشان از دشواری صعود و البته دست یافتن به ملزومات و مقدمات حرکت به سوی هیمالیا است.
  • لهستان، دروازه اروپای شرقی

    سعید انوری‌نژاد هوا سرد است و ابری. باد می‌آید، پنجره چوبی دو لایه صدا می‌کند، پارکت‌های قهوه‌ای چوبی کف اتاق، لق و شل، هنگام راه رفتن زیر پا به جیر جیر می‌افتد. دیوارها، پنجره‌ها، درها، کابینت‌ها، لوسترها و کمدها همه سفید هستند. اینجا ورشو است. ساعت ۹:۳۰ صبح دوشنبه ۱۰ شهریور با یک پیراهن آستین کوتاه در هوایی سرد و گرفته و پرباد به ورشو رسیدیم. از پله‌های هواپیمای بویینگ ۷۳۷ رایان‌ایر (Ryanair) پایین آمدیم و زیر نگاه عبوس پلیس‌های درشت هیکل پیاده در کنار باند تا سالن فرودگاه مودلن رفتیم. هیچ هواپیمای دیگری در فرودگاه نبود و در سالن نیز مسافری جز ما که تازه از هواپیما پیاده شده بودیم دیده نمی‌شد.
  • بزرگنمایی تصاویر با یک چشمک

    محققان در دانشگاه فدرالی سوئیس (EPFL) لنز جدیدی ساخته‌اند که دید ویژه‌ای به افراد می‌دهد و آنها می‌توانند با یک چشمک تصاویر را بزرگنمایی کنند. این لنز دارای یک تلسکوپ انعکاسی بسیار نازک است که می‌تواند امکان بزرگنمایی را فراهم کند. لنز مزبور دارای ضخامت ۵۵/ ۱ میلی‌متر است که به کمک برخی آینه‌های کوچک داخل آن می‌تواند اندازه تصاویری که به چشم می‌رسد را تا حدود ۸/ ۲ برابر بزرگ کند. این لنز دارای یک سیستم هوشمند است که چشمک زدن افراد را تشخیص می‌دهد؛ به عبارت دقیق‌تر، زمانی که فرد با چشم راست چشمک زند، تصویر بزرگ و چشمک با چشم چپ موجب بازگشت به حالت عادی می‌شود.
  • «انسانی برای خود» حاصل یک صعود ناب

    محمد غلامی‌پور رویارویی انسان با طبیعت، تقابلی ریشه‌ای است که همیشه به‌عنوان یک میل در نهاد انسان‌ها بوده و به شکل‌های گوناگون انسان را به مبارزه با طبیعت کشانده است. کوهنوردی یکی از اشکال این رویارویی است که طرفداران زیادی در جهان دارد. رشته کوه هیمالیا به‌دلیل داشتن بلندترین قله‌های دنیا همیشه مورد توجه کوهنوردان بوده اما افرادی که توانایی پیروز بیرون آمدن از این کارزار سخت را داشته باشند انگشت شمارند. «سهند عقدایی» اما یکی از قهرمانان کوهنوردی ایران است که بارها صعودهای موفقیت‌آمیز به هیمالیا داشته است.
  • نمایشگاه هنرمندان سرشناس

    حجت شکیبا نقاش صاحب سبک که با بازآفرینى نقاشى‌هاى کمال‌الملک از جمله تالار آینه در فیلم کمال‌الملک و نیز سریال هزار دستان زنده‌یاد «على حاتمى» در حافظه هنرى مردم ثبت شده است، با اخذ مجوزهاى لازم، نگارخانه شکیبا را تاسیس مى‌کند. این نگارخانه فردا با نمایشى از آثار ۶ هنرمند صاحب سبک و شناخته شده افتتاح مى‌شود. در آیین گشایش این نگارخانه آثارى از محمود فرشچیان، على شیرازى، اسرافیل شیرچى، جلیل رسولى، ناصر اویسى و حجت شکیبا به تماشا درمى‌آید که گفته مى‌شود اغلب این آثار براى اولین بار است به تماشا در مى‌آیند.
  • زرهی با الهام از مار، ماهی و پروانه

    همواره هنگام طراحی مواد جدید، الهام گرفتن از طبیعت بسیار مفید خواهد بود، زیرا آنچه در طبیعت مشاهده می‌شود نتیجه میلیون‌ها سال تکامل است که نمونه‌های برتر را زنده نگه داشته است. بر این اساس، محققان در دانشگاه نورث ایسترن آمریکا با بررسی پوست حیوانات مختلف، در پی ساخت یک زره قدرتمند که بتواند جان انسان را نجات دهد برآمدند. به این ترتیب، زرهی پیشرفته با الهام‌گیری از مار، ماهی و پروانه طراحی شده است. در واقع، پوست ماهی و مار نوعی تعادل میان انعطاف‌پذیری و محافظت را طی میلیون‌ها سال تکامل ایجاد کرده است.
  • کدام بزرگراه‌ها پولی می‌شوند

    نورا حسینی اخذ عوارض از بزرگراه‌ها در کشورهای بزرگ دنیا مرسوم است و با نصب سنسورهایی در جلوی خودرو و شارژ کردن مبلغی امکان پرداخت عوارض با هر بار تردد از این معابر وجود دارد و در صورت اتمام اعتبار توسط پیامکی به صاحب خودرو اطلاع‌رسانی می‌شود. قرار است بزرگراه ‌ها و پل‌های تهران نیز پس از تصویب نمایندگان محلی پایتخت پولی شود. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران این خبر را می‌دهد و می‌گوید: در حال بررسی یک‌فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص هستیم که شامل تمامی تونل‌ها و بزرگراه‌های پایتخت می‌شود.
  • انجماد تورم در میانه زمستان

    مجید حیدری عضو گروه بانک و بیمه یکی از مهم‌ترین‌ خبرهای مهم اقتصادی هفته، کاهش دمای تورم ماهانه و رسیدن آن به «نقطه صفر» بوده است. رئیس‌جمهور در همایش روز «ملی مهندسی» با استناد به گزارش مرکز آمار اعلام کرد که نرخ تورم ماهانه به صفر رسیده است، حال آنکه نرخ تورم ماهانه در بهمن سال گذشته معادل ۵/ ۵ درصد ثبت شده بود. دو روز بعد از اعلام این خبر، بانک مرکزی نیز نرخ تورم ماهانه را ۸/ ۰ درصد اعلام کرد، تا بهمن یکی از ماه‌های کم تورم سال جاری لقب بگیرد. نرخ تورم ماهانه، رشد شاخص بهای مصرف‌کننده در یک ماه را نشان می‌دهد و تورم صفر درصدی در بهمن ماه حاکی از آن است که متوسط قیمت کالا و خدمات مصرفی طی یک ماه تغییری نکرده است.
  • روبات‌ها، کارمندان هتلی در ژاپن

    هتلی جدید در کشور ژاپن ایده‌ای تازه را اجرا کرده است و آن استخدام روبات‌های شکل انسان است که می‌توانند با مشتریان تماس چشمی (eye contact) برقرار کنند و به حرکات بدن و سخنان آنها به زبان‌های مختلف واکنش نشان دهند. در این هتل که Henn-na نامیده می‌شود، سه روبات در قسمت پذیرش فعالیت می‌کنند که می‌توانند به زبان‌های انگلیسی، ژاپنی، چینی و کره‌ای صحبت کنند. همچنین، ۷ روبات دیگر نیز حضور دارند که وظیفه آنها مشابه خدمتکاران هتل است؛ مثلا چمدان‌های مهمانان هتل را تا اتاق آنها می‌برند. این هتل ۷۲ اتاق دارد که قرار است تا سال ۲۰۱۶، ۷۲ اتاق دیگر به آن اضافه شود که هزینه هر شب اقامت در اتاق‌های آن نیز از ۶۰ دلار شروع می‌شود.
  • رشته‌های مهندسی؛ پر‌متقاضی اما بدون بازار کار

    الهام رشیدی مهندس‌شیمی‌و‌استاد‌دانشگاه مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مواد، مهندسی هوافضا، مهندسی معماری و مهندسی فناوری اطلاعات (IT) به‌عنوان پرطرفدارترین و پر‌کارترین رشته‌های حوزه مهندسی طی سال‌های اخیر هستند که به زعم بسیاری از کارشناسان آموزش عالی همچنان گرایش دانشجویان به این رشته‌ها زیاد است. امروزه عرض و طول مهندسی علاوه بر رشته‌های کلاسیک به کشاورزی و پزشکی‌ نیز رسیده است. در عین حال مهندسی را می‌توان یکی از محورهای اصلی توسعه صنایع در کشور دانست که همواره در طول دهه‌های گذشته به آن توجه ویژه‌ای شده اما طی ۱۰ سال گذشته با پذیرش بیش از ظرفیت دانشجو در رشته‌های مهندسی، بازار کار در این رشته‌ها رشته‌ها اشباع شده است.
  • چرا باید ویندوزفون را انتخاب کنیم؟

    ابزارهای هوشمند مبتنی بر دو سیستم عامل اندروید و iOS بازار را در اختیار گرفته‌اند و ویندوزفون همچنان سهم کمی از بازار ابزارهای هوشمند دارد. در واقع به خاطر نداشتن اطلاعات کافی درباره قابلیت‌های ویندوزفون و از طرفی ترس از کمبود اپلیکیشن‌های کاربردی برای آن، استقبال چندانی از این پلت‌فرم نشده است. تقریبا همه ما می‌دانیم که اندروید به دلیل متن‌باز بودنش به سیستم‌ عامل غالب دنیا در چند سال اخیر تبدیل شده است و در ایالات‌متحده آمریکا سیستم عامل iOS با اختلافی فاحش هنوز بیشترین کاربران را به خود اختصاص داده است.
  • هنر و تجربه - ۷ اسفند ۹۳

  • مریخ سه نفر

    علی ضیائی جوجه را آخر پاییز می‌شمارند! اظهارنامه مالیاتی هم که اواخر خرداد و تیرماه باید تقدیم ادارات مالیات شود. تب وتاب شروع سال تحصیلی هم که آخر تابستان است. pic۱این اسفند شلوغ را خدایا از ما نگیر که که آخر هر فصل چیزی برای جمع‌وجور کردن داشته باشیم. اسفند برای ما مردم ایران زمین مثل ساعتی است که کوک شده باشد و حالا صدای زنگش بلند شده است. هرکس هرچه را در ۱۱ ماه عقب انداخته یا فراموش کرده در یک ماه با عجله پیگیری می‌کند. گویا اسفند، ماه به یاد آوردن هرچه فراموشی است.

    برش اول
    pic۲
    ساعت۱۰صبح به قصد خرید مایحتاج معمول منزل از خانه بیرون رفتم.
  • دایناسور اسباب‌بازی جدید کودکان

    دنیای روبات‌ها بسیار گسترده و پیچیده شده است؛ به نظر می‌رسد آرزوهای فیلم‌های تخیلی که در گذشته توسط برخی کارگردانان ساخته می‌شد، در حال به واقعیت پیوستن است. در این میان، شرکت IBM اقدام به ساخت یک اسباب‌بازی برای کودکان کرده که به شکل دایناسور است. این روبات بسیار هوشمند بوده و به اینترنت متصل است. این دایناسور کوچک می‌تواند با بچه‌ها صحبت کند و پس از مدتی شخصیت منحصر به فردی پیدا می‌کند؛ در واقع، بهره‌مندی از هوش مصنوعی بسیار پیشرفته در این روبات، به او قابلیت یادگیری می‌دهد و این دایناسور کوچک می‌تواند پس از مدتی دوست بسیار خوبی برای کودک شما شود.
  • اکران - ۷ اسفند ۹۳

  • گرانی و تحریم مصرف مرغ

    خرید گوشت مرغ این روزها در حالی برای بسیاری از مردم دشوار شده که افزایش قیمت دو هزارتومانی آن در هفته‌های اخیر وضعیت بازار را بحرانی کرده است. در هفته‌های گذشته قیمت مرغ تا میزان ۸۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و برخی از فعالان این حوزه احتمال افزایش قیمت بیشتر را هم می‌دهند. وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به این افزایش قیمت گفت که قیمت بالاتر از ۷۰۰۰ تومان اجحاف در حق مشتری است. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی خرید مرغ را تحریم کرده‌اند. .
  • چیزهایی هست که نمی‌دانید - ۷ اسفند ۹۳

    تا کنون چندین گزارش در خصوص آشنایی با قابلیت‌های پنهان سرویس الکترونیکی جی‌میل را به شما آموزش داده‌ایم. اما قابلیت‏های جی‌میل تمامی ندارد. این سرویس آنقدر قابلیت‏های متنوعی دارد که برخی از آنها به صورت پیش فرص برای کاربران فعال نیستند و همین باعث می‏شود از وجود آنها بی خبر باشیم. در ادامه زیر به شما ۱۰ قابلیت جدید جی‌میل که از آن بی خبر هستید را نشان می‌دهیم. برای فعال کردن این قابلیت‏ها باید به بخش تنظیمات جی‌میل رفته و از بخش Labs موارد مورد نظر خود را انتخاب کرده و در نهایت در قسمت پایین صفحه Labs، روی دکمه Save Changes کلیک کنید.
  • دارویی که اثر نمی‌کند!

    وحید خانه‌ساز حالا دیگر اغلب علاقه‌مندان سینما می‌دانند گروه سینمایی هنر و تجربه مجالی است برای اکران فیلم‌هایی با مخاطب خاص. فیلم‌هایی که با نگاهی تجربه‌گرایانه ساخته شده‌اند و کارگردان به‌وسیله آن سعی دارد از منظری نو به وقایع پیرامون خویش بنگرد. تورج اصلانی، مدیر فیلمبرداری بیش از ۳۵ فیلم سینمایی، یکی از همین کارگردان‌هاست. هنرمندی که فیلم سینمای‌اش «جینگو» این روزها در گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است. فیلمی که به زندگی چند جوان تهرانی می‌پردازد. همه آنهایی که سینما را به طور تخصصی دنبال می‌کنند می‌دانند تورج اصلانی تصویربردار زبده‌ای است و تجربه‌گرایی او را در بازی‌هایش با نور و تصویر می‌توان دید، اما این تجربه‌گرایی در کارگردانی او نیز، نتایج خوبی در بر داشته است؟ دیدن فیلم جینگو پاسخی است به این سوال!
    جینگو فیلمی از نوع چهارم!
    اصلانی در فیلم «جینگو» سعی کرده روایت گر زندگی چند جوان باشد و دلواپسی‌ها، خستگی‌ها و تنهایی آنها را به تصویر بکشد.
  • فلاش‌بک لباس‌های جدید

    زمانی که نور محیط کم است، دوربین‌ها برای عکسبرداری بهتر فلاش می‌زنند. در این شرایط، یک شرکت در سانفرانسیسکوی آمریکا نوعی لباس طراحی کرده است که به اصطلاح فلاش‌بک می‌کند؛ به عبارت دقیق‌تر، فلاش دوربین را مجددا بازتاب می‌ دهد. به این ترتیب، فردی که این لباس مخصوص را بر تن کرده است، در تصویر درخشان به نظر می‌رسد. این لباس‌ها در مقیاس میکروسکوپی دارای ذرات خردشده شیشه هستند که این قابلیت را ایجاد می‌کند. .
  • خاکستر توافق، ققنوس جدایی

    پرچم صلح بین یونان و اتحادیه اروپا نیمه برافراشته شد. هر دو طرف هم از نتیجه به دست آمده راضی هستند. نخست‌وزیر یونان استمهال ۴ ماهه را یک پیروزی برای حزب خود می‌داند، اروپایی‌ها نیز اعتقاد دارند که باقی ماندن یونان در حوزه یورو در مقطع کنونی به سود آنهاست و این صلح نصفه و نیمه دو طرف را راضی نگه داشته است، این صلح نیز به اما و اگرهای بسیاری بستگی دارد و می‌تواند هر آینه این توافق را بشکند. در این راستا اتحادیه اروپا پس از سه جلسه مذاکره با نمایندگان یونان پذیرفت که ۴ ماه دیگر به یونان مهلت بدهد تا برای بازپرداخت تعهداتش برنامه‌ریزی کند.
  • شرط و شروط‌ وزارت صنعت

    شاید فشار رسانه‌ها بود و شاید هم فشار مجموعه دولت. در هر صورت وزارت صنعت، معدن و تجارت از موضع خود مبنی بر انحصار واردات خودرو به ۳۶ نمایندگی کوتاه آمد تا متفرقه‌ها نیز به نوعی وارد گود شوند. این وزارتخانه در حالی با ابلاغ آیین‌نامه‌ای واردات خودرو را به ۳۶ نمایندگی رسمی سپرد که بسیاری از کارشناسان این اقدام وزارت صنعت را انحصاری دیگر در بخش خودرو می‌خوانند. عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب تنها دلیل وزارت صنعت برای حذف واردکنندگان غیررسمی است حال آنکه این اقدام وزارت مذکور با انتقادهای فراوانی همراه شده است.
  • حذف بودجه ریزگردها

    درست زمانی که ریزگردها استان خوزستان را درنوردیدند و راهی استان سیستان و بلوچستان شدند، نمایندگان مجلس هم بودجه ۶۰ ‌میلیارد‌تومانی سازمان محیط‌‌زیست برای مقابله با پدیده ریزگردها را که در لایحه دولت وجود داشت و در کمیسیون تلفیق حذف شده بود، از بودجه سال ۹۴ حذف کردند. آن هم با شائبه سیاسی‌کاری ابتکار که از طرف الیاس نادران در صحن علنی مجلس مطرح شد. معاون اول روحانی در واکنش به این موضوع گفت که استفاده جناحی و سیاسی از فشارهای روحی مردم شایسته نیست. .
  • اجرا - ۷ اسفند ۹۳

  • مهمان داریم

    فیلم سینمایی «مهمان داریم» بعد از اکران گسترده در سینماهای کشور و تبلیغات زیادی که برای نمایش عمومی آن انجام شد به شبکه نمایش خانگی آمد. کارگردان این اثر محمدمهدی عسگرپور است و عوامل این اثر در مصاحبه‌هایی که انجام داده‌اند همواره بر این نکته تاکید کرده‌اند که سعی داشتند فیلمی جذاب و سرگرم‌کننده تولید کنند. داستان این فیلم درباره خانواده‌ای است که خود را برای یک ضیافت ویژه آماده می‌کنند. در این فیلم پرویز پرستویی، بهروز شعیبی، آهو خردمند، سهیلا گلستانی و. . . ایفای نقش کرده‌اند و منوچهر محمدی هم تهیه‌کننده آن بوده است.
  • سقوط ارزش صادرات در بهمن ماه

    غزاله طایفه دبیرگروه صنعت و بازرگانی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، صادرات غیرنفتی ایران را که بخش اعظمی از آن با پایه نفتی است، تحت ‌شعاع قرار داده؛ به‌طوری‌که جدیدترین آمار گمرک از مبادلات تجاری نشان می‌دهد در بهمن ماه صادرات کشور با افت حدود ۵۰ درصدی از نظر ارزشی همراه بوده است. پیش از این، آمار بانک مرکزی نیز نشان داده بود که با وجود افزایش قیمت ارز در دی ماه، شاخص بهای کالاهای صادراتی که نشان‌دهنده تغییرات در ارزش صادرات غیرنفتی کشور است، با روند منفی روبه‌رو شده است. این روند ناهم‌جهت در حالی اتفاق افتاد که در ماه‌های قبل، همبستگی نزدیکی میان شاخص بهای کالاهای صادراتی و تغییرات نرخ ارز برقرار بوده است.
  • ته خیار

    هوشنگ مرادی کرمانی یکی از نویسندگان ایرانی با آثار خاطره انگیز که آثارش همواره با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود. این نویسنده چندی پیش تازه‌ترین کتابش را منتشر کرد و در مدت زمان کوتاهی با استقبال قابل‌توجه مخاطبان روبه‌رو شد. او سال ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع شهرستان شهداد استان کرمان متولد شده است و از جمله آثار او می‌توان به «قصه‌های مجید»، «بچه‌های قالیبافخانه»، «شما که غریبه نیستید» و «مشت بر پوست» را نام برد. «تهِ خیار» مجموعه‌ بیش از ۳۰ داستان کوتاه اجتماعی با درونمایه‌هایی از طنز تلخ است و به موضوعاتی مانند مرگ، بیماری و پیری می‌پردازد، اما نویسنده در این مجموعه به جنبه‌های طنزآمیز این واقعیت‌های به ظاهر تلخ نیز اشاره می‌کند.
  • کاهش نرخ تورم - ۷ اسفند ۹۳

    آخرین داده‌های مرکز آمار درباره نرخ رشد تورم نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ۴/ ۱۴ درصد و تورم سالانه منتهی به بهمن ماه ۲/ ۱۵ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم نسبت به دی‌ماه ۶/ ۰ درصد کاهش یافته اما تورم نقطه به نقطه تغییری نکرده است. رئیس‌جمهور در همایش روز ملی مهندسی گفت که هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد که تورم بهمن ماه صفر باشد. کارشناسان معتقدند در صورت عدم وقوع شوک قیمتی، در زمستان سال آینده نرخ تورم بین ۱۴ تا ۱۵ درصد می‌شود. .
  • بازگشت خوشبینی به توافق هسته‌ای

    کامران کرمی عضو گروه دیپلماسی در شرایطی گفت‌وگوهای چهار روزه ایران و آمریکا در شهر ژنو سوئیس با پیوستن اعضای جدید از جمله دوفیزیکدان هسته‌ای (علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنیست مونیز وزیر انرژی آمریکا) روز یکشنبه به پایان رسید که فضای خوش‌بینی مجددا بر این دور از گفت‌وگوها سایه افکند. دور بعدی این گفت‌وگوها قرار است دوشنبه هفته آینده در حاشیه اجلاس حقوق بشر در ژنو و در سطح دوجانبه و چندجانبه برگزار شود. در این ارتباط مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران از پیدا شدن راه‌حل در برخی موارد اختلافی خبر داده و گفته است که الان زمانی است که باید تصمیمات سیاسی گرفته شود.
  • توقف نوسانات قیمت مسکن

    اوضاع بازار مسکن طی سه فصل پایانی سال گذشته و سه فصل نخست سال جاری حاکی از تداوم ثبات نسبی در این بازار است به‌گونه‌ای که نوسان معناداری مشاهده نمی‌شود. بررسی متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در شهر تهران نشان از رشد ۳/ ۴ درصدی در ۹ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. همچنین در مقایسه روند متوسط قیمت مسکن با شاخص بهای کالا و خدمات (نرخ تورم عمومی) در یک سال منتهی به آذر ماه سال جاری، بازار شاهد همسویی این دو شاخص و روند کاهشی تغییرات آنها است. هرچند نرخ رشد قیمت مسکن به مراتب کمتر از نرخ تورم عمومی در این مدت بوده است.
  • دردسرهای کاهش قیمت نفت برای نروژ

    وقتی یورگن لانگانت در سال ۲۰۱۲ کارش را به‌عنوان برنامه‌ریز پروژه در شرکت نفتی مهندسی «آکر سلوشن» نروژ شروع کرد، همه چیز رو به راه بود. صنعت نفت نروژ به‌عنوان یکی از ثروتمندترین منابع مالی جهان، بزرگ‌ترین‌ صندوق مالی مستقل جهان را هم داشت. یورگن بیشتر از ۸ ساعت در روز کار می‌کرد و همیشه هم اضافه کار می‌ایستاد. اما از یک سال گذشته او مدت زیادی را در اتاق استراحت شرکت یا در رستوران می‌گذراند. کار زیادی دیگر برای او باقی نمانده است. در ماه سپتامبر گذشته، در روزهایی که قیمت نفت در سراشیبی سقوط بود، لانگانت شغلش را از دست داد.
  • سرعت بالای پیرشدن و مهاجرپذیری

    نگار حسینی تصور کنید هر کسی بتواند در هر نقطه‌ای از دنیا که می‌خواهد زندگی کند. با این حساب خیلی محتمل است کشورهایی که به دلیل شرایط‌شان کشورهای مهاجرپذیری هستند، پرجمعیت‌تر و کشورهایی که روند پیرشدن در آنها بالاست و در عین حال شرایط خوبی برای مهاجرپذیری ندارند، از جمعیت جوان و مولد بیش از پیش خالی بشوند. کشورهای کانادا، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، لهستان و اوکراین از جمله کشورهایی هستند که بیش از دیگر کشورهای دنیا روند پیر شدن جمعیت در آنها سریع است.
  • آدرس اولین بلندمرتبه‌های ایران

    تاریخچه بلندمرتبه‌سازی و ساخت بناهای بلند در تهران به چندین دهه گذشته و به تقلید از بلندمرتبه‌سازی کشورهای خارجی بازمی‌گردد. دوره‌ای که به ساختمان‌های ۴ طبقه در تهران بلندمرتبه اطلاق می‌شد و زندگی در بناهای بلند به طبقه پردرآمد جامعه تعلق داشت. دوره‌ای که انگیزه زندگی در طبقه آخر یک ساختمان ۴ طبقه برای بهره گرفتن از دید وسیع مناظر شهری بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» سابقه بلندمرتبه‌سازی در ایران به دهه ۳۰ تا همین زمان حال بازمی‌گردد، طوری که نمونه‌های برج‌های بلندمرتبه کنونی در جای جای شهر تهران همچون برج تهران و ارغوان دیده می‌شوند.
  • چه رشته‌های مهندسی پر بازار هستند؟

    آسیه اسحاقی امروزه نیاز آموزش عالی کشور به رشته‌هایی که بتواند نیاز بازار فارغ‌التحصیلان را تامین کند، بیش از گذشته احساس می‌شود. در عین حال توسعه کیفی و کاربردی آموزش عالی در کشور، نیازمند گسترش صنعت با توجه به نیاز مناطق مختلف کشور و بازار است. از طرفی فکر مهندسی؛ نظم و انضباط و حذف زوائد را در پی دارد. به گفته دکتر محمدهادی امین ناجی، عضو هیات‌علمی دانشگاه پیام نور و کارشناس آموزش، رشته‌های مهندسی همچنان پرمتقاضی و محبوب هستند اما نیاز آموزش عالی کشور به اصلاح فرهنگ آمایش رشته‌های تحصیلی بیش از گذشته احساس می‌شود.
  • پاییز

    نمایش «پاییز» یک اثر بازتولیدی است و جوایزی همچون جایزه کارگردانی و متن از بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۳۸۱ را برای نادر برهانی‌مرند و جایزه بازیگری مرد از همین جشنواره را برای «امیر جعفری» به ارمغان آورده است. این نمایش این‌بار با بازی امیر جعفری، ناهید مسلمی، احمد کاوری، ستاره پسیانی و بهرام افشاری اجرا خواهد شد. برهانی‌مرند گفت: « قرار نبود این نمایش به صحنه برود. قصد داشتم نمایش «پاییز» و «زمستان» را در دو نوبت در این مجموعه اجرا کنم. مراحل نگارش نمایشنامه «زمستان» تا نیمه انجام گرفته بود که متاسفانه بیماری برایم به وجود آمد و نتوانستم آن را کامل کنم.
  • کنسرت ها - ۷ اسفند ۹۳

  • افت ارزش کالاهای صادراتی

    کاهش قیمت جهانی نفت در ماه‌های اخیر تاثیر خود را بر بازار صادرات کشورمان به‌خصوص آنهایی که منشا نفتی دارند گذاشته و از این رو بر اساس آخرین آمار گمرک، ارزش کالاهای صادراتی در بهمن‌ماه با افت حدود ۵۰ درصدی روبه‌رو شده است. به این ترتیب در بهمن امسال تراز تجاری ماهانه کشور پس از مثبت شدن در ماه دی، بار دیگر منفی شد به‌گونه‌ای که صادرات ماهانه با افت ۵۰ درصدی از ۷ میلیارد و ۴۳۹ میلیون دلار در دی ماه به ۳ میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار در بهمن رسیده است. .
  • من مهندس نیستم!

    محمدصادق افراسیابی مدیرگروه علمی-‌تخصصی روابط‌عمومی دانشکده خبر تا چند وقت پیش شاید افتخار هر خانواده‌ای ایرانی این بود که بگوید فرزند من دانشجوی رشته مهندسی است و بالطبع فرزندان خانواده‌ها هم دوست داشتند که آنها را آقا یا خانم مهندس صدا کنند، اما این روزها به نظر می‌رسد رفته‌رفته آن شدت و حدت استقبال گذشته نسبت به رشته‌های مهندسی در حال کم شدن است. رشته‌های مهندسی کم‌کم جای خود را به رشته‌های جدیدتری مانند مدیریت دانش و اطلاعات، سیاست‌گذاری علمی و فناوری، برنامه‌ریزی شهری، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، روانشناسی و البته وکالت می‌دهند تا جایی که رئیس‌جمهور دولت یازدهم در نطق آتشین خود در مناظره یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «من حقوقدانم» و نسبت به داشتن پروانه وکالت افتخار کرده و آن را بسیار ارزشمند دانست.
  • گوجه فرنگی، تغذیه دوندگان ماراتن

    برای کسانی که هنگام دویدن اشتیاق زیادی به خوردن یک گوجه فرنگی آبدار دارند، زندگی بسیار شیرین‌تر شده است. یک شرکت کچاپ و سس گوجه در ژاپن به نام Kagome، نوعی روبات به نام Tomatan ساخته است که روی شانه‌های ورزشکار می‌نشیند و به او هنگام دویدن گوجه فرنگی می‌دهد. سر این روبات نیز به شکل گوجه فرنگی طراحی شده است؛ زمانی که دهان Tomatan باز می‌شود می‌تواند به کمک دست‌های مکانیکی خود یک گوجه فرنگی بیرون آورد و به ورزشکار بدهد. به عقیده سازندگان، گرچه ورزشکار باید وزن بیشتری (۱۸ پوند) را حمل کند، اما انرژی که خوردن گوجه فرنگی می‌تواند ایجاد کند، خستگی ورزشکار را کاهش می‌دهد.
  • سکه به دنبال دلار

    با وجود آنکه قیمت جهانی اونس طلا کمترین قیمت خود را در ۷ ماه گذشته به مدد سه عامل آرامش نسبی ایجاد شده در پی توافق یونان و اتحادیه اروپا، ادامه تعطیلی بازارهای چین و تقویت دلار آمریکا، تجربه می‌کند اما با این حال، سکه طلا در بازارهای داخلی به تبعیت از رشد دلار در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرده و حتی اندکی افزایش قیمت را هم نشان می‌دهد. این هفته در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای و تاثیر فضای روانی بر قیمت دلار،سکه هم نسبت به این عوامل واکنش سریع نشان داد. .
  • لامپ ۱۰۰

    سعید آقاخانی در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم «خداحافظی طولانی» دریافت کرد و حالا بعد از حضور موفق در جشنواره اولین ساخته سینمایی‌اش هم روی پرده آمده است و در روزهای اخیر اکران خوبی را هم پشت سر گذاشته است. «لامپ ۱۰۰» اولین فیلم بلند آقاخانی در مقام کارگردان است که نخستین اکران آن در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر بود. این فیلم در ژانر اجتماعی ساخته شده است و داستان زندگی فرزین با بازی محسن تنابنده را روایت می‌کند که دچار اعتیاد به مواد مخدر است و خانواده‌اش را در طول داستان درگیر ماجراهایی می‌کند.
  • عکس خبری - ۷ اسفند ۹۳

  • آیا به گوشی هوشمند خود معتاد شده‌اید؟

    تصور زندگی بدون گوشی‌های هوشمند در حال حاضر غیرممکن است. بسیاری از افراد اولین چیزی که صبح بعداز بیدار شدن و آخرین چیزی که شب قبل از خواب چک می‌کنند گوشی هوشمندشان است. بر اساس تحقیقات انجام گرفته «شش نشانه» برای هر نوع اعتیاد رفتاری تعیین شده است. آمارها نشان می‌دهد ۶۸ درصد بزرگسالان آمریکایی گوشی‌ خود را شب‌هنگام در کنار بالشت خود گذاشته و به خواب می‌روند. جمعیت کثیری به پیام دادن در حین رانندگی مشغول هستند. آمارگیری موسسه‌ هاریس اینتراکتیو همچنین نشان می‌دهد یک‌سوم افراد در طول پخش فیلم گوشی‌ خود را چک می‌کنند، ۱۲ درصد هم در کلیساها این‌کار را انجام می‌دهند و حدودا ۱۰ درصد نیز اقرار کرده‌اند که در برخوردها و دور همی‌های صمیمانه با گوشی خود مشغول هستند.
  • درگذشت دو چهره سرشناس

    در هفته‌ای که گذشت بیوت امام خمینی (ره) و آیت‌الله خاتمی عزادار شدند. یکی در غم از دست دادن سیدصادق طباطبایی خواهر زاده امام موسی صدر و برادر همسر مرحوم سید احمد خمینی که به علت سرطان ریوی درگذشت و دیگری فاطمه خاتمی، دختر بزرگ آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی و خواهر رئیس دولت اصلاحات، که او نیز در اثر بیماری سرطان درگذشت. مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و بسیاری از مقامات لشکری و کشوری درگذشت این دو را به بیوت آنها تسلیت گفتند. .
  • بزرگ‌ترین جاسوسی اینترنتی تاریخ

    با وجود اینکه سال‌ها است کارشناسان اینترنتی نسبت به نا امنی فضای مجازی هشدار می‌دهند اما این بار متخصصان یک شرکت امنیتی روسی به نام «کسپراسکای» پرده از یک جاسوسی برداشته‌اند که می‌تواند بزرگ‌ترین جاسوسی اینترنتی تاریخ نام بگیرد. بنا بر اعلام این شرکت، آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق یک نرم‌افزار جاسوسی جاسازی شده در‌هارددیسک‌ها، توانایی خواندن اطلاعات را داشته‌اند. در همین حال برخی خبرها هم از جاسوسی آمریکا و انگلیس از میلیاردها سیم کارت در جهان حکایت می‌کند. .
  • ابرهای خنک‌کننده در کنار شما

    انرژی، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های اخیر بشر محسوب می‌شود. در واقع، منابع رو به اتمام سوخت‌های فسیلی نظیر نفت و از سوی دیگر، دشواری تولید انرژی به کمک سایر منابع انرژی مثل باد، نور خورشید و . . . اهمیت استفاده بهینه از انرژی را هر چه بیشتر کرده است. بر این اساس، صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از موضوعات اصلی مورد بررسی توسط محققان طی سال‌های اخیر بوده است. در این میان، محققان در دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا در حال ساخت نوعی فناوری هستند که به جای خنک کردن کل محیط، محدوده‌ای به اندازه یک انسان را خنک کنند.
  • حمایت مراجع از دولت

    کاروان تدبیر و امید در حالی این هفته راهی قم شد که هفته پیش دو تن از اعضای عالی‌رتبه دولت در سفر به قم و دیدار با مراجع، زمینه را برای حضور گرم روحانی آماده کردند. دردیدارهایی که نهاوندیان و صالحی امیری با مراجع و آیات عظام داشتند بر حمایت از سیاست‌های دستگاه اجرایی کشور تاکید شد و در راس آن مذاکرات هسته‌ای و تلاش دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد تمجید قرار گرفت. پیش از این برخی سایت‌های اصولگرا «ایجاد شکاف میان دولت و مراجع» را مطرح کرده بودند. .
  • همراه با همسفران اورست

    برای صعود به قله اورست تنها رسیدن پای این قله و آغاز صعود لازم نیست بلکه هر کسی که قصد فتح این قله را دارد باید بداند که سفری طولانی در پیش دارد سفری که به‌ناچار با گذر از یکی از کشورهای اطراف که در مجاورت رشته کوه‌های هیمالیا قرار دارند؛ به انجام می‌رسد. کاتماندو
    برای رسیدن به این شهر رنگارنگ از شرکت هواپیمایی قطرایرویز (رفت و برگشت هر نفرحدود هشتصدهزار تومان ) برای ۱۲ مهرماه بلیت تهیه کردیم. ساعت ۱۲:۳۰ از تهران حرکت کرده و پس از توقفی کوتاه در «فرودگاه دوحه» ساعت ۲۲:۳۰ همان روزبه وقت نپال به کاتماندو رسیدیم.
  • قابلیت‌هایی که گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۵ باید داشته باشند

    تکنولوژی‌های سخت پردازشگرهای موبایلی هر سال به روز شده و قدرتمندتر می‌شوند. سال گذشته میلادی هم یکی از پررونق‌ترین سال‌ها برای رونمایی از گوشی‌هایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید بود، اما حالا که سال جدید میلادی آغاز شده است بهتر است به بررسی قابلیت‌هایی بپردازیم که انتظار می‌رود در این سال گوشی‌های موبایل هوشمند با آنها راهی بازار شوند. دیگر اغلب ما می‌دانیم که موبایل‌های هوشمند پرچمدار در سال میلادی جدید از پردازنده‌ قدرتمند اسنپ دراگون ۸۱۰ استفاده خواهند کرد. البته دیگر شرکت‌های تولیدکننده چیپست هم بیکار ننشسته و قطعا در ماه‌های آینده پردازنده‌هایی برای رقابت با این پردازنده قوی شرکت کوآلکام عرضه خواهند کرد.
  • گالری‌گردی - ۷ اسفند ۹۳

  • خرید خدمت قانونی شد

    بالاخره با تصویب مجلس راه خرید خدمت برای سربازهای فراری باز شد تا این جمعیت میلیونی روی برگردانده از خدمت سربازی بتوانند با پرداخت پول و جریمه‌های مالی که مقدار آن بر اساس تحصیلات از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان مشخص شده، باقی عمر را بدون دغدغه سربازی اجباری بگذرانند. برخی از منتقدان به این مصوبه مجلس معتقدند که چون سربازی در ایران اجباری است لذا فرار از خدمت هم طبیعی است و بهتر است خدمت سربازی به صورت حرفه ای و اختیاری درآید. .
  • تصحیح اشتباهات اسکار در شب هشتادوهفتم

    علیرضا مجمع عضو گروه فرهنگ و هنر هشتاد و هفتمین دوره مراسم اسکار در حالی جوایزش را تقسیم کرد که این بار برخلاف چند دوره قبل امیدواری غریبی را به دنیای سینما داد. در دو دوره قبل سایه سیاست چنان بر سر اسکار افتاده بود که فیلم بد «آرگو» به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و در دوره قبل هم فیلم متوسط «۱۲سال بردگی» بهترین فیلم دوره هشتاد و ششم شد. این بار اما اعضای آکادمی رایشان را به «مرد پرنده» دادند. فیلمی خارج از قاعده‌های مرسوم سینما در این سال‌ها. آکادمی برای اعاده حیثیت خودش دست به انتخاب مطلق فیلم آلخاندرو گونزالس ایناریتو زد.
  • جو غیر واقعی در بازار ویلاهای شمالی

    دلالان زمین و ویلا در شهرهای شمالی جو تازه‌ای را در بازار خرید و فروش ویلا ایجاد کرده‌اند تا با استفاده از این فضاسازی بتوانند بازار این دسته از معاملات را به‌صورت غیرواقعی رونق بدهند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی‌که طی یکسال گذشته بازار خرید و فروش ویلا به‌خصوص در اطراف تهران و شهرهای شمالی در حالت رکود به سر می‌برد و معامله چندانی در این گروه از املاک صورت نمی‌گیرد، دلالان بازار ویلا در این شهرها، با استفاده از موقعیت نزدیک شدن به پایان سال و به اصطلاح آستانه شب عید، با فضا سازی تلاش می‌کنند به صورت غیر واقعی وانمود کنند رونق به بازار ویلا برگشته است.
  • توفان رعد و برق تهدیدی برای شهرها

    برخی از شهرهای بزرگ، به ویژه آنهایی که در مناطق گرم و مرطوب قرار دارند نسبت به مناطق روستایی اطراف بیشتر شاهد توفان‌های رعد و برق (نوعی توفان همراه با آذرخش و صاعقه) هستند. این موضوع نتیجه تحقیقات اخیر در دانشگاه نورثرن ایلینویز آمریکا است. محققان دریافتند که توفان رعد و برق در طول هفته نسبت به آخر هفته بیشتر رخ می‌دهد که دلیل آن می‌تواند ارتباط این پدیده با آلودگی هوا باشد. همچنین، اثر جزیره حرارتی شهری نیز می‌تواند بر توفان رعد و برق اثرگذار باشد(بر اساس این اثر، سطوح خشکی که در شهرها به طور مستقیم در معرض تابش آفتاب هستند، مثل سقف خانه‌ها، نسبت به دمای هوای محیط گرم‌تر می‌شوند؛ این در حالی است که در محیط‌های روستایی اطراف، وجود آب برکه‌ها، زمین‌های کشاورزی یا سایه درخت‌ها اجازه نمی‌دهد دما از دمای هوا گرم‌تر شود).
  • ناقوس بزرگ لشکر بیکاران دانشگاهی به صدا درآمد

    فرشته مرادی به گفته کارشناسان حوزه اشتغال و بازار کار ۵۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که این موضوع به گفته وزیر کار بحران جدی در حوزه اشتغال است. افزایش میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف صرف‌نظر از ابعاد و پیامدهای اجتماعی آن تا حد زیادی اقتصاد کشور را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اشتغال و بیکاری از مباحث کلان اقتصادی است به‌گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی برای هر کشوری مطرح می‌شود، از این رو آمارهای مربوط به ساختار نیروی کار مبنایی برای ارزیابی و تحلیل سیاست‌های اقتصادی جوامع مختلف محسوب می‌شود.
بیشتر