شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه خراسان

  • شمارش معکوس آغاز شد

    دنیای اقتصاد-چند روزی است تبلیغات برای هشتمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی سراسر کشور رسما آغاز شده و رقابت نامزدان این دوره شکل جدی تری به خود گرفته است. اتاق بازرگانی به‌عنوان موثرترین تشکل بخش‌خصوصی می‌تواند نقش مهمی در راهبرد توسعه و خروج کشور از رکود، تورم و مشکلات اقتصادی داشته باشد. ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان ، صاحبان صنایع ، معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی، ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه‌گانه، تلاش برای شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به موسسات مربوطه برای شرکت در نمایشگاه‎های بازرگانی داخلی و خارجی، بخشی از برنامه‌های پیش روی اتاق است .
  • حفظ منافع ملی خط قرمز اتاق بازرگانی

    دنیای اقتصاد، گروه صنعت- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می گوید: اتاق بازرگانی یکی از قدیمی ترین تشکل های بخش خصوصی است که باید در جهت حفظ منافع این بخش با در نظر گرفتن حفظ منافع ملی گام بردارد و حفظ منافع ملی، خط قرمز اتاق باشد. سیدحسن حسینی در گفت گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این سوال که آیا خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به صورت رسمی نقشی در انتخابات اتاق ایفا می کند، اظهار می کند: چه در اتاق بازرگانی و چه در تمام تشکل های مردم نهاد، گاهی ضرورت ایجاب می کند که به خاطر تفکرهای موجود تغییراتی به وجود بیاید، همانطور که گاهی ایجاد تغییراتی در دستگاههای دولتی ضروری بوده و این تحولات برای جامعه مفید است.
  • ایجاد انگیزه و امنیت، مهم‌ترین خواسته فعالان اقتصادی

    ایسنا- یک فعال اقتصادی معتقد است کاهش انگیزه صنعتگران و نبود امنیت در بازار کار مهم‌ترین معضلات صنعت حال حاضر است. احد خوشرو با بیان اینکه بزرگترین مشکل در صنعت کشور بی‌انگیزه‌ بودن تولیدکننده‌ها است، عنوان کرد: تا زمانی که میزان سودهای بانکی بالا باشد صنعتگران اشتیاقی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند و به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها می‌روند چرا که سپرده‌گذاری در بانک‌ها علاوه بر سود بالا، مشکل صنعتی خاصی را نیز شامل نمی‌شود. وی مصرف‌گرایی در کشور را عامل اصلی رکود تولید دانست و افزود: وارداتی بودن باعث کاهش انگیزه تولیدکننده‌ها شده و میزان کارآفرینی را به شدت کاهش می‌دهد.
  • ویژگی های اتاق بازرگانی پویا، فعال و موفق

    ۱- محدودیت باندی، فردی، گروهی و دور نگه داشتن اعضا و بدنه فعالان اقتصادی که بزرگترین سرمایه اتاق است، می تواند آسیب هایی جدی به پیکره این تشکل فراگیر وارد کند و آن را از دستیابی به اهداف متعالی خود باز دارد. اتاق فردا، اتاقی است که اعضایش را مهمترین سرمایه خود بداند و آنها را در توانمندسازی و استفاده از ابزارهای مناسب بیش از پیش یاری رساند. تمرکز بر حل مشکلات عده ای معدود قطعا نمی تواند زیبنده یک اتاق موفق باشد. ۲-مشارکت بدنه اعضای اتاق و بنگاه های کوچک و متوسط و توانمند سازی آنها جهت ورود به بازارهای جهانی و تولید در کلاس بین المللی با استفاده از ابزارهای آموزشی و پیگیری مستمر مشکلات آنها تا حصول نتیجه نهایی و حمایت ها و هدایت های هدفمند از
    ویژگی های بارز یک اتاق موفق است که حضور ۱۵نفر از فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق ها در سطح کشور در دوره های قبل بیانگر این موضوع است که اتاق ها در جلب مشارکت حداکثری توفیقی نداشته اند.
  • پیش بینی حضور ۱۰۰۰ نفر در انتخابات اتاق خراسان رضوی

    دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- رئیس هیات نظارت انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» بر لزوم به همراه داشتن کارت هوشمند عضویت اتاق برای حضور اعضاء در انتخابات و انجام فرایند رای‌گیری تاکید کرد. فرامرز مرادی گفت: هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی از ساعت ۸ تا ۱۸ روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه در محل اتاق بازرگانی استان برگزار می‌شود و اعضایی که دارای سابقه حداقل یکساله عضویت در اتاق هستند، می‌توانند در فرایند رای‌گیری شرکت کنند که براساس پیش‌بینی ما حدود ۱۰۰۰ نفر در این انتخابات شرکت خواهند کرد.
  • ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حاشیه شهر مشهد اختصاص یافت

    تسنیم- رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر توجه به حاشیه شهر گفت: برای سال آینده رقمی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای پروژه‌های مختلف به حاشیه شهر اختصاص یافته است. محسن انتظاری هروی اظهار کرد: از کل بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی خدماتی برای سال آینده، ۳۰ درصد بودجه به مناطق حاشیه شهر اختصاص می یابد و به همین منظور ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی، خدماتی، نظافتی و مواردی از این دست در حاشیه شهر صرف می‌شود. وی افزود: در زمان سفر هیأت دولت به مشهد و حتی مدتی پیش از آن، بسته پیشنهادی را برای توجه ویژه به حاشیه شهر تدوین کردیم که از طریق استانداری ارائه شد.
  • اخلاق؛ خط قرمز رقابت ها

    حسین متین راد* هجدهم اسفندماه از راه می رسد و با انتخاب اعضای هیات های نمایندگان، دوره چهار ساله جدیدی فراروی اتاق های بازرگانی در سراسر کشور گشوده می شود. اما این رفتن ها و آمدن ها درس هایی برای همه ما دارد و مهمترین آن ها رقابت اخلاق مدارانه در عین رفاقت است.
    یادمان بماند هجده اسفند ماه امسال احتمالا آخرین روز جهان نباشد. از فردای آن روز هم باید راه یافتگان به اتاق در کنار راه نیافتگان، خادم اقتصاد و صنعت و تجارت این استان باشند. اگر اخلاق را به عنوان تنها خط قرمز رقابت های انتخاباتی قبول داشته باشیم،آن ها که با قلم یا قدم شان، خواسته یا نخواسته، چریک های کارکشته و کهنه کار اقتصاد این استان را مقابل هم قرار می دهند، نه آن که به توسعه و پیشرفت استان شان کمکی نمی کنند، بلکه خشتی بر دیوار بی اعتمادی، بدذهنی، کدورت و کینه مابین اهالی این کارزار می چینند.
  • اتاق‌های بازرگانی، سکان‌دار یا پاروزن؟

    دنیای اقتصاد- اتاق‌های بازرگانی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین تشکل‌ها در اقتصاد کشور مطرح بوده و به عنوان پارلمان بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردارند. با وجود تاکیدات بسیار و واقف بودن دستگاه‌های دولتی به لزوم خصوصی‌سازی همچنان در اجرایی شدن این امر مشکلات فراوانی از جمله مقاومت بدنه دولتی به واگذاری، ناتوانایی احقاق حقوق بخش خصوصی توسط این بخش به نحو شایسته و . . . شده است. خبرگزاری ایسنا در میزگردی به بهانه ۱۸ اسفند ماه و برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور به بررسی نقش اتاق‌های بازرگانی به عنوان پار لمان بخش خصوصی در تحقق اصل ۴۴، تفاوت این دوره از انتخابات اتاق‌های بازرگانی با سایر دوره‌ها و برنامه‌های پیش روی اتاق برای سال‌های آینده پرداخته است.
بیشتر