شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • جوک سیاه؟ - ۱۴ اسفند ۹۳

  • نبض تند مذاکرات در هیاهوی نتانیاهو

    کامران کرمی عضو گروه دیپلماسی این روزها نبض مذاکرات هسته‌ای در دهکده زیبای مونترو سوئیس در حال تند زدن است. همگام با رسیدن ایران و ۱+۵ به خط پایانی گفت‌وگوها در سه هفته مانده به پایان اولین ضرب الاجل (۳۰ مارس-۱۱ فروردین)، هیاهوهای نخست‌وزیر افراطی اسرائیل نیز اگر چه پر‌سر‌و‌صداتر اما کم‌فروغ‌تر از همیشه در حال شنیده شدن است. هفته پیش ایران و آمریکا اعلام کردند که در دور قبلی رایزنی‌های خود پیشرفت‌های محسوس و قابل توجهی در ابعاد فنی که مربوط به غنی‌سازی و سانتریفیوژها می‌شد، رسیده‌اند و در دور بعدی مذاکرات که هم‌اکنون در شهر مسحور‌کننده مونترو در حال برگزاری است، تمرکز خود را بر موضوع تحریم‌ها و همچنین مدت زمان توافق جامع خواهند گذاشت.
  • نامه‌ ای برای «مرگ خودخواسته»

    می‌گوید که خسته شده است و فقط می‌خواهد بخوابد؛ آن هم خوابی طولانی و ابدی. از دکترش می‌خواهد که برای همیشه او را به خواب فرو ببرد زیرا که توان مبارزه ندارد. نوجوان شیلیایی که دیگر نای مبارزه با بیماری خود را ندارد از دکترش خواسته است که به طریق اوتانازی (مرگ خودخواسته) او را از شر این بیماری که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، راحت کند اما موضوع به این سادگی‌ها هم نیست. نوجوان ۱۴ ساله به‌رغم اینکه می‌خواهد دست از مبارزه بکشد و خود را تسلیم مرگ کند، اما اوتانازی یا مرگ راحت در شیلی هنوز قانونی نشده است و هیچ دکتری حاضر نیست دست به چنین کاری بزند، مگر اینکه دختر ۱۴ ساله شیلیایی تاییدیه رسمی مقامات دولتی را به همراه داشته باشد.
  • مسافران ژنو و واشنگتن

    وقتی که جان کری وزیر خارجه آمریکا بار چمدان‌هایش را می‌بست تا برای مذاکره با همتای ایرانی‌اش در ژنو راهی سفر شود، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در راه واشنگتن بود تا سخنرانی جنجال‌برانگیز خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را در کنگره آمریکا برگزار کند. از دیگر سو محمد‌جواد ظریف دیپلمات ارشد کشورمان هم بار دیگر راهی ژنو شد تا ضمن سخنرانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و ملاقات با همتایان روسی و هلندی خود، به دهکده مونترو در حومه ژنو برود و آخرین رایزنی‌ها را با وزیر خارجه آمریکا درباره رفع تحریم‌ها داشته باشد.
  • وام مسکن؛ تورم‌زا یا تعادل‌ساز؟

    وزیر راه‌وشهرسازی معتقد است: در ایران نظام پس‌انداز برای خرید مسکن به‌عنوان مدل رایج خیلی از کشورها، آسیب‌ دیده است و تحت‌تاثیر وعده‌هایی که طی سال‌های اخیر در مسکن‌مهر به متقاضیان داده شد، هم‌اکنون انگیزه لازم برای سپرده‌گذاری مدت‌‌دار بابت دریافت تسهیلات رهنی به پایین‌تر حد خود رسیده است. عباس آخوندی با همین دیدگاه، از سال گذشته در جهت احیای بازار رهن، رایزنی‌های فشرده با مقامات پولی را آغاز کرد تا آنچه در دوره اول وزارت او -دهه۷۰- در بانک مسکن تحت عنوان صندوق پس‌انداز مسکن ایجاد شد، یکبار دیگر بتواند برای دوره‌ای مشخص، مدیریت تامین مالی بخش مسکن را به دست بگیرد و سهم تسهیلات در قدرت خرید مسکن طبقه متوسط را به سطح متداول دنیا ارتقا دهد.
  • جوک جرم نیست

    شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که جوکی را برای دوستی تعریف کنید و او شما را از بازگو کردن آن جوک، به دلیل اشاره به قومیتی خاص یا جنسیتی بودن آن جوک منع کرده باشد. منع بازگو کردن این دست جوک‌ها حالا به نوعی به جریانی در کنار خود جوک‌ها تبدیل شده است. این جریان اخیرا از سوی کارشناسان نیز به نوعی رهبری می‌شود. اما آیا واقعا ساختن جوک و بازگو کردن آن (جوک‌های جنسیتی، مذهبی یا قومیتی که از آنها تحت عنوان جوک‌های سیاه یاد می‌شود) می‌تواند جامعه را با خطر دودستگی، عدم وحدت یا حرکت بر خلاف جهت توسعه فرهنگی یا حتی اقتصادی مواجه کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و اینکه اصولا جوک سیاه چیست، با شروین وکیلی به گفت‌وگو نشستیم.
  • عبور

    مجتبی سرانجام پور یکی از مهم ترین دغدغه های انسان در زندگی شهری رسیدن به مقصد است،مقصدی که می تواند هر جایی باشد محل کار،خانه،دیدار با یک دوست قدیمی و حتی رسیدن به دکتر دندانپزشک. در تمام این مراحل آدمی مجبور است از مسیری بگذرد و قسمتی از آن را پیاده طی کند،مسیری که گاه ممکن است از کنار دیواری منقوش بگذرد یا بساط خرده فروشی دوره گرد و یا حتی امام زاده ای که سالهاست محل راز و نیاز مردم است. آدمها در این گذشتن از مسیر متفاوت هستند عده ای به در و دیوار کنارشان دقت می کنند و بعضی هم ترجیح می دهند بی تفاوت بگذرند و در ذهن خود رویایشان را دنبال کنند و به این فکر کنند که چه خواهد شد.
  • حمایت از کارمند و تکریم ارباب رجوع

    علی ضیائی این روزهای اواسط اسفند خانه تکانی‌ها و نظافت و سرزدن به جعبه‌های درون انباری برای اکثر ما چیزی عادی و حتی ضروری است. گاهی در این بیرون آوردن‌ها و دوباره جمع کردن‌ها چیزهایی پیدا می‌کنیم که تازه یادمان می‌افتد که آنها را داشتیم ولی در طول سال از وجودشان در خانه بی‌اطلاع بودیم. در جامعه نیز بسیاری از مراکز یا شماره تلفن‌ها و حتی قوانین وجود دارند که دقیقا مانند همان وسایل پیدا شده در خانه تکانی یا اسباب‌کشی جایی هستند که ما از آنها بی‌اطلاع‌ایم یا اگر هم اطلاع داریم خیلی به سراغش نمی‌رویم.
  • بورس نگاه به دقیقه ۹۰

    همایون دارابی عضو گروه بورس بورس اوراق بهادار تهران در حالی که ۱۱ روز به پایان سال ۹۳ مانده است همچنان به شانس در آخرین دقیقه بازی اعتقاد دارد. در حالی که سرمایه‌گذاران تا دومین هفته اسفند ماه زیانی بیش از ۱۸درصد و با احتساب سود بانکی عدم نفعی معادل ۳۸درصد را در سال جاری در پرتفوی خود شاهد هستند اما امیدوارانه به مذاکرات اتمی و همچنین تصمیمات اقتصادی دولت چشم دوخته‌اند. از دیدگاه بسیاری این آخرین بارقه‌های امید برای بورس است شاید بتواند کارنامه‌ای بهتر را در سال جاری از خود به‌جا بگذارد چرا که امید قبلی معامله‌گران به گزارش‌های پیش‌بینی سود سال آینده شرکت‌ها محقق نشد.
  • زنگ‌های بیداری هوشمند برای اندرویدی‌ها

    کاربران گوشی‌های موبایل در سرتاسر جهان روز خودشان را با شنیدن صدای زنگ هشدار ساعت گوشی آغاز می‏کنند. این روزها کاربران زیادی از گوشی‏های هوشمند خود برای تنظیم زنگ بیدارباش و در نهایت بلند شدن از رختخواب استفاده می‌کنند. برنامه‏ها و اپلیکیشن‌های مختلفی برای این کار طراحی و تولید شده‌اند که طبیعتا بیشترین آنها مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید هستند. برخی از این برنامه‏ها تنها یک ساعت بیدار باش و برخی دیگر به قابلیت‏هایی بیشتر تجهیز شده‏اند تا در نهایت بیدار شدن کاربر از خواب، راحت‏تر شود. در اینجا اما می‌توانید با برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی آشنا شوید که برای کاربرانی که خواب سبکی دارند و حتی افراد خواب‏آلود قابل استفاده هستند.
  • «مرگ خوب» با «اجازه قانون»

    در سال های نه چندان دور پرستاری را در نروژ دستگیر کردند که به درخواست بیمارانش، سرخود اقدام به اوتانازی می‌کرد. او مسوول مرگ ده‌ها تن از شهروندان نروژی شده بود که مدعی بود بنا به درخواست خود بیماران جان آنها را می‌گرفته است. او می‌گفت این بیماران هر روز را با درد بسیاری به شب می‌رساندند. این پرستار نروژی می‌گفت که بیماران از او ملتمسانه می‌خواستند آنها را راحت کند. قوانین اوتانازی یا همان مرگ راحت تنها در برخی کشورها امکان‌پذیر است. مباحث اخلاقی موجود مانع از تصویب فراگیر آن در بیشتر کشورهای جهان شده است.
  • تکریت در آستانه آزادی

    پای حاج قاسم سلیمانی که به میان بیاید بوی آزادی شهرهای عراق هم به مشام می‌رسد. این بار نوبت به تکریت رسیده است. نظامیان ارتش و نیروهای مردمی عراق روز دوشنبه از آسمان و زمین مواضع تروریست‌ها در تکریت (زادگاه صدام)را آماج حملات خود قرار دادند و در ساعات اولیه آغاز حملات،۵۰ درصد این شهر از اشغال تروریست‌ها آزاد شد. این در حالی است که، نیروهای موسوم به «ائتلاف ضد داعش» که متشکل از آمریکا و متحدان آن است در این عملیات شرکت ندارند. .
  • گزینه بهتر از وام خرید مسکن

    مدل تامین مالی خرید مسکن از طریق پرداخت وام به بازار پیش‌فروش، به‌عنوان تازه‌ترین راهکار حل تناقضی که تاکنون مانع از ایجاد تفاهم مشترک بر سر افزایش سقف تسهیلات خرید محسوب می‌شد، پیش‌روی مسوولان مذاکره کننده در ارتباط با وام مسکن قرار گرفت. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، نگرانی بانک مرکزی از تورم‌زا شدن افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در برابر کمبود منابع بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات به متقاضیان که تاکنون مهم‌ترین موانع موافقت این بانک با درخواست وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف خرید وام مسکن بوده است، با پیشنهاد جدید پرداخت تسهیلات به بازار پیش‌فروش مسکن، قابل‌رفع است.
  • جزئیات خانه‌های تخفیف‌دار در انگلیس

    دولت انگلیس از ۲۸ فوریه یعنی روز شنبه هفته گذشته، اجرای طرح فروش خانه زیر قیمت به جوانان خانه‌اولی را آغاز کرد. این بخشی از طرح‌‌های دولت دیوید کامرون برای بهبود وضعیت مسکن در انگلیس است. از روز شنبه، جوانان انگلیسی ثبت‌نام در سایتی که دولت برای این منظور راه‌اندازی کرده را آغاز کرده‌اند. آنها با ورود به این سایت شرایط مورد نظر خود از نظر متراژ و طراحی و موقعیت خانه و همچنین شرایط پرداخت قیمت خود را ثبت می‌کنند. بعد از جمع‌آوری اطلاعات آنها در این سایت، گزینه‌هایی که برای فروش پیش‌روی آنها قرار دارد اعلام می‌شود.
  • آخرین نامه

    یکی از آن کارهای قابل تامل نمایش در هفته های اخیر«آخرین نامه» است. اجرای این نمایش‌ به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کورش‌نیا که از ۱۹ بهمن ماه، در تماشاخانه باران به صحنه رفته به دلیل استقبال مخاطبان تا ۲۸ اسفندماه به اجرای خود ادامه می‌دهد و روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفند ماه نیز به‌صورت دو اجرایی به صحنه خواهد رفت. این نمایش روایتی از جنگ تحمیلی است که بدون اشاره مستقیم و بهره بردن از کلیشه‌های مرسوم تلاش کرده در فضایی مفرح و کمیک رویکردی عام و جهان‌شمول به جنگ داشته باشد. نمایش «آخرین نامه» هر روز غیر‌از شنبه‌ها ساعت ۱۸ با بازی نوید محمدزاده، پوریا رحیمی سام، میثم نوروزی در تئاتر باران میزبان علاقه مندان تئاتر خواهد بود.
  • سه قالب جهانی تامین مسکن کدامند؟

    دولت‌ها در کشورهای مختلف معمولا با استفاده از سه نوع نظام اجرایی، در بازار مسکن دخالت می‌کنند تا یکی از سه قالب حمایتی را برای تامین مسکن گروه‌های آسیب‌پذیر یا نیازمند کمک مالی به کار بگیرند. تجربه جهانی به ثبت رسیده از عملکرد دولت در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه نشان می‌دهد: مدیریت دولت در بازار مسکن سابقه چند ده ساله در کشوری همچون آمریکا یا سایر کشورهای دیگر دارد.
    طرح‌های جهانی متداول برای حمایت از گروه‌های خاص در بازار مسکن (کم‌درآمدها و میان‌درآمدها)، در سه قالب «مالکیت مشترک»، «کمک به خرید» و «حق خرید مسکن» تعریفمی-شود که هر کشوری متناسب با منابع مالی در اختیار و اوضاع اقتصادی و همچنین فرهنگ غالب در بازار مسکن، یک یا همه این روش‌های سه گانه را عملیاتی می‌کند.
  • آرامش دلار در هفته مذاکرات

    حمید عزیزی عضو گروه بانک و بیمه در هفته دوم اسفندماه فضای بازار ارز آرام و دامنه نوسانی دلار کمتر از روزهای ابتدایی آخرین ماه سال بود. بهای دلار در شنبه هفته جاری با ۱۰ تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته به قیمت ۳۴۳۰ تومان رسید؛ اما بهای این ارز در ۲ روز پیاپی پس از آن نوسانی را تجربه نکرد تا قیمت آن تا روز دوشنبه روی نرخ ۳۴۳۰ تومان روز شنبه باقی بماند. در ادامه این روند کم نوسان، روز سه‌شنبه با کاهش بیشتر حجم معاملات، قیمت دلار با ۲۵ تومان افت تا نرخ ۳۴۰۵ تومان پایین آمد. اکثر فعالان بازار ارز محدود بودن دامنه تغییرات دلار در این سه روز را به وضعیت کم‌رمق تقاضا مربوط می‌دانند.
  • کارت‌ها و جعبه‌های هدیه

    کارت‌های تبریک یا جعبه‌های خاص هدیه، از دیگر محصولات پرکاربرد تعطیلات سال نو است که طراحی‌های ویژه و خلاقانه آن می‌تواند دستاورد مالی خوبی برای طراحان به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، مارتین اولسون، چهار نوع جعبه هدیه در رنگ‌ها و تم‌های مختلف طراحی کرده که عکس روی هر کدام از آنها مبتنی بر محتوای داخل جعبه‌ها است. دیگر نمونه‌های خلاقانه کارت تبریک یا بسته‌بندی هدیه را در اینجا می‌بینید. .
  • دو سناریوی افزایش وام خرید مسکن

    اختلاف‌نظر بر سر موضوع افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به‌عنوان یکی از چالش‌هایی که هم‌اکنون به صورت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در جریان است، دو سناریو عمده و البته متناقض را در این زمینه پیش روی کارشناسان و مسوولان قرار داده است. در شرایطی که برخی کارشناسان و همچنین مسوولان وزارت راه و شهرسازی افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را یکی از عمده‌ترین راهکارهای خروج بازار معاملات مسکن از حالت رکود عنوان می‌کنند، مطابق با نظر مسوولان بانک مرکزی، هرگونه افزایش در رقم تسهیلات خرید مسکن باید با احتیاط هر چه تمام تر صورت پذیرد؛ چرا که می‌تواند منجر به افزایش قیمت مسکن و تحریک تورم در این بازار و سایر بازارهای اقتصادی شود.
  • گوشی‌های هوشمند چگونه در کسب‌وکار تحول می‌آفرینند؟

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد بیایید برای لحظه‌ای فکر کنیم: امروزه با گوشی‌های هوشمند چه چیزی را نمی‌توانید کنترل کنید؟ در چند سال گذشته، با قدرت یافتن گوشی‌های هوشمند، صنعت کامپیوترهای رومیزی رو به افول گذاشته است. تبلت‌ها جایگزین دفترچه‌های یادداشت شده‌اند و اکنون گوشی‌های هوشمند سایز بزرگ (phablet) در حال جایگزینی تبلت‌ها هستند و روز به روز موج جدیدی از ابزارهای موبایل ماهرانه‌تر و قدرتمندتر از نسل قبلی شروع می‌شود. هر فردی در منزل یا سر کار، با مدل‌های فعلی گوشی‌های هوشمند یا تبلت خود، بدون اینکه به چیز دیگری نیاز داشته باشد، کارهای خود را انجام می‌دهد.
  • ملاحظات بانک مرکزی برای افزایش وام مسکن

    روند مذاکرات مسوولان ارشد وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی بر سر افزایش سقف وام خرید مسکن در حالی پس از گذشت بیش از یک سال از شروع این مذاکرات در حال پیگیری است که هنوز نتیجه اطمینان بخشی در خصوص افزایش سهم وام در تامین مالی خرید مسکن طی ماه‌های آتی حاصل نشده است. بانک مرکزی که از ابتدای شروع این مذاکرات با دو استدلال تورم زا بودن و کمبود منابع بانک‌ها برای تامین رقم مورد نیاز برای افزایش سقف وام خرید مخالفت کرده است، چندی پیش در یک اطلاعیه رسمی ملاحظات خود را برای افزایش سقف تسهیلات خرید اعلام کرد.
  • رونق مسکن معطل ضلع چهارم

    بازار مسکن در روزهای پایانی سال ۹۳ با قطعی‌شدن سه نوع طرح جدید مصوب در دولت برای ساخت و تامین نیاز مسکن گروه‌های کم‌درآمد، به استقبال سال جدید می‌رود اما به دلیل غیبت ضلع آخر از مجموعه سیاست‌هایی که وعده عملیاتی شدن آن ماه‌ها پیش برای گروه اصلی تقاضا در بازار مسکن مطرح شد، رونق در سال۹۴ قابل دسترس نخواهد بود. این سه طرح که به ترتیب «ساخت‌وساز در مناطق ارزان‌قیمت شهرها»، «ساخت‌وساز در حریم شهرها» و «تامین کمک‌هزینه اجاره‌نشین‌ها» را شامل می‌‌شود، تکلیف حدود نیم میلیون خانوار عضو سه دهک اول را روشن کرده است.
  • جوک‌سیاه

    قبل‌ترها جوک‌ها دو دسته بودند؛ «جوک‌هایی که اصطلاحا به آنها «بی‌ادبی» می‌گفتیم که تعریف کردن آنها با نوعی قبح همراه بود و جوک‌های عادی که نهایتا با لهجه‌ای خاص ادا می‌شدند و تعریف کردنشان در جمع خانواده هم مجاز بود. حالا اما شرایط کمی فرق کرده است. امروز همان‌قدر که تنوع گوشی‌های تلفن همراه غافلگیرمان می‌کنند، سیل جوک‌هایی که با این ابزار مدرن در میان افراد جاری می‌شوند نیز غافل‌گیرکننده است. هرچند امروز تلاش‌هایی در جهت دسته‌بندی یا نقد جوک‌ها می‌شود، اما واقعیت این است که حالا جوک‌ها بسیاری از مرزبندی‌ها را پشت‌سر گذاشته‌اند و هر روز تعداد افرادی که در اتوبوس یا مترو یا محل کار به گوشی‌های همراه خود لبخند می‌زنند و جوک‌های دریافتی را برای دوستان خود ارسال می‌کنند، رو به فزونی است.
  • بازار مسکن در خلأ

    فرید قدیری دبیر گروه مسکن اواسط امسال به‌واسطه یک علامت امیدوارکننده از مذاکرات وام مسکن، برآیند پیش‌بینی‌ها درباره آینده بازار ملک مثبت شد و انتظار می‌رفت حداکثر از اوایل سال۹۴ چرخ معاملات مصرفی مسکن به حرکت دربیاید و بازار از رکود خارج شود. اما در حال حاضر این پیش‌بینی تغییر رنگ داده و به‌خاطر آنچه «نبود نیروی محرکه» عنوان می‌شود، محتوای سناریوهای قابل تصور برای سال جدید نه‌تنها خوش‌بینانه نیست که از تداوم رکود خبر می‌دهد. درباره رونق یک تصور غلط وجود دارد که در «رشد قیمت» خلاصه می‌شود. این در حالی است که کارشناسان مفهوم رونق مسکن را رشد سرمایه‌گذاری‌‌های ساختمانی -ساخت‌وساز- و به تبع آن، تحریک صنایع بالادست برای عرضه کالاهای مرتبط با صنعت ساختمان عنوان می‌کند.
  • اینجه ممد

    در اولین روز هفته‌ای که حالا به پایان رسید، ادبیات جهان یکی از نویسندگان خوبش را از دست داد. یاشار کمال در سن ۹۱ سالگی درگذشت و به همین بهانه در بخش معرفی رمان‌های هفته یکی از خواندنی‌ترین رمان‌های او یعنی «اینجه ممد» را معرفی کرده‌ایم که سال‌ها از انتشارش در ایران می‌گذرد اما هنوز در بازار کتاب پیدا می‌شود و بی‌تردید چاپ‌های جدید آن هم در روزهای آینده منتشر خواهد شد. این کتاب معروف‌ترین رمان یاشار کمال، نویسنده ترکیه‌ای است که سال‌ها پیش از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد. در این رمان جذاب و خواندنی ممد که پدرش درگذشته است و با یتیمی پیش مادرش «دونه» زندگی می‌کند، با ارباب خشنی روبه‌روست به نام ارباب عبدی که راه زندگی سعادتمند را به روی او و دیگر روستایی‌ها بسته است.
  • افزایش فعالیت دیپلماتیک ریاض

    به نظر می‌رسد پادشاه جدید عربستان برای پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای با محوریت ریاض برنامه‌هایی در سر دارد. از آن جهت که طی یک ماه گذشته تاکنون، عربستان صحنه رفت وآمدهای متعدد هیات‌های دیپلماتیک بوده که نشان می‌دهد تغییر و تحولاتی در روابط این کشور با کشورهای منطقه در حال وقوع است. برخی تحلیلگران این فعالیت‌های دیپلماتیک را در چارچوب تلاش عربستان برای هماهنگ کردن موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه درباره موضوعات سیاسی دانسته‌اند. .
  • خرید مسکن تسـهیل می‌شود؟

    حسین عبده‌تبریزی: به دنبال ایجاد مسیری مشابه تجربه موفق دنیا در بازار مسکن هستیم؛ از مذاکره با بانک‌مرکزی برای متقاعد کردن آنها به افزایش وام خرید خسته‌ نشده‌ایم و تا حصول نتیجه ادامه می‌دهیم. صاحب‌نظر اقتصادی و مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی می‌گوید: امروز در دنیا، مردم برای خرید مسکن، از تسهیلات رهنی استفاده می‌‌کنند و شیوه موجود در ایران که خانه با پس‌انداز گذشته خریداری می‌شود، تقریبا در دنیا کم‌سابقه است؛ بنابراین در این مقطع وزارت راه‌وشهرسازی در نظر دارد برای تامین هزینه خرید مسکن اقشار میانی، تسهیلات خرید بلندمدت در قالب وام رهنی در نظر بگیرد و اصل و فرع تسهیلات را تبدیل به اقساط در استطاعت بکند تا این اقساط از محل درآمدهای آتی وام‌گیرنده‌ها پرداخت شود.
  • اکران - ۱۴ اسفند ۹۳

  • یک تـرور و سه نظریه

    حسین موسوی عضو گروه بین الملل مرگ بوریس نمتسوف با دو سناریو قابل بررسی است. اینکه نمتسوف مخالف مهمی برای پوتین بوده است و باید از سر راه برداشته می‌شد و دیگر اینکه مرگ نمتسوف موجب می‌شده همه به کرملین مظنون شوند تا بهانه‌ای به دست مخالفان وی بدهند. گروه اول مدعی هستند که نمتسوف بر روی گزارشی کار می‌کرده است که در آن قرار بوده فعالیت‌های سربازان روسیه را در شرق اوکراین فاش کند. نمتسوف مدعی بود که اوضاع نابهنجار شرق اوکراین به دلیل دخالت‌های کرملین است. این افراد در توجیه دلیل خود می‌گویند تقارن مرگ وی با راه پیمایی اعتراضی مردم روسیه در مخالفت با دخالت کرملین در امور اوکراین می‌تواند نشانه آشکاری از ترور وی بوده باشد.
  • کاغذ بی‌خط

    فیلم سینمایی «کاغذ بی‌خط» ساخته ناصر تقوایی با هدف کمک به بانوان بی‌سرپناه فردا جمعه نمایش داده می‌شود. داستان این فیلم درباره زندگی جهانگیر و همسرش رویا است که با دو فرزند خود زندگی آرامی دارند؛ اما رویا برای به‌وجود آوردن فضایی متفاوت و جدید در زندگی خانوادگی مشغول رویاپردازی می‌شود و قصه‌های مختلفی را سرهم می‌کند. چندی بعد جهانگیر به او پیشنهاد می‌کند که قصه‌هایش را به روی کاغذ بیاورد. رویا سر ذوق آمده و در کلاسی ثبت‌نام می‌کند و. . . آخرین فیلم ناصرتقوایی کارگردان صاحب سبک سینمای ایران با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی، هدیه تهرانی، جمشید مشایخی فردا جمعه ۱۵ اسفند ساعت ۱۹ در تالار ایوان شمس نمایش داده شود.
  • راهکارهایی برای محافظت از دستگاه اندرویدی

    ویروس‌ها و نرم‌افزارهای مخرب دستگاه‌های موبایل در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران این ابزارها تبدیل شده است. قطعا افراد باهوشی هستند که شاید دست به هر کاری بزنند تا به اطلاعات گوشی کاربران دسترسی پیدا کنند. در این میان اما چند کار ساده وجود دارد که می‌توانید برای تامین امنیت خود در عین لذت بردن از گوشی‌تان انجام دهید و تا وقتی که این مراحل را فراموش نکنید خطری شما را تهدید نمی‌کند. در اینجا می‌توانید با چند راهکار ساده و ابتدایی برای حفظ امنیت ابزارهای اندرویدی تان آشنا شوید: قبل از لمس نگاه کنید اگر بدانید که این روزها دسترسی‌های غیرمجاز به حساب‌های کاربری به سرعت در حال افزایش است، و این دسترسی‌ها نیازی به اجازه مستقیم سرویس‌ها برای دسترسی به اطلاعاتتان ندارند.
  • گالری آریا

    چهارمین نمایشگاه «تابلوهای کوچک» که با هدف جمع‌آوری مجموعه آثاری که ارزش هنری آنها را اندازه اثر تعیین نمی‌کند، با نمایش آثار بیش از ۱۳۰۰ اثر از ۳۴۰ هنرمند برپا شد. آثار چهارمین نمایشگاه «تابلوهای کوچک» بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت ثابت دارند و هر اثری که به فروش می‌رسد، اثری دیگری جایگزین آن می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از محمد ابراهیم جعفری، رضا بانگیز، همایون سلیمی، کامبیز درمبخش، بهزاد شیشه‌گران، رضا هدایت، فرح ابوالقاسم، فرشته ستایش، علی ندایی، کتایون مقدم، مرتضی اسدی، همایون موسوی و.
  • عکس خبری - ۱۴ اسفند ۹۳

  • ادامه روند انتظاری دلار

    ادامه مذاکرات هسته‌ای و انتشار خبرهای امیدوارکننده درباره دستیابی به توافق موجب شده تا قیمت دلار این روزها روند نسبتا آرامی را طی کند. هفته گذشته با پایان دور دیگری از مذاکرات میان ظریف وهمتای آمریکایی اش، برخی خبرهای متناقض از مذاکرات بر بازار دلار تاثیر گذاشت و قیمت دلار را تا۳۴۴۵ تومان بالا برد. اما با مشخص شدن ادامه گفت‌وگوها در هفته جاری، دلار روند کاهشی به خود گرفت و به فضای انتظاری بازگشت. هردلار روز سه شنبه حدود ۳۴۰۵ تومان معامله شد. .
  • انتظار معجزه در بازار مسکن

    تجربه بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در کشورهای توسعه یافته نشان داد، نادیده گرفتن سیکل‌های تجاری بازار مسکن و افت و خیز شدید قیمت در این بازار، می‌تواند آسیب‌های جدی به سایر بخش‌های اقتصادی وارد کند طوری‌که زمان‌بر بودن دوره ترمیم اقتصاد برای برون‌رفت از رکود، باعث عقب‌ماندگی چندین ساله در رشد اقتصادی کشورها خواهد شد. ارتباط گسترده‌ای که بین بازار مسکن و چند ۱۰۰ رشته صنعتی و تولیدی بالادست بازار ساخت‌وساز وجود دارد، اثرپذیری کل اقتصاد از بخش مسکن را نسبت به سایر بخش‌ها در یکی از بالاترین رتبه‌ها قرار داده است.
  • پیش‌بینی افزایش قیمت وارداتی‌ها

    سفید، مشکی، سبز و قرمز کنار هم پارک شده‌اند. زیبایی رنگ براق ماشین‌ها با نور چراغ‌های نئون درون نمایشگاه دو چندان شده است. خودروهای لوکس با طرح‌ها و مدل‌های مختلف چنان با صلابت در نمایشگا‌ه ماشین جا خوش کرده‌اند که چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کنند. اما مدتی است که زرق و برق این خودروهای لوکس وارداتی به دلیل دخالت دولت نتوانسته فروش آنها را تضمین کند. صاحبان نمایشگاه‌های ماشین از خراب بودن بازار گلایه می‌کنند و علت را مصوبات متعدد وزارت صنایع و نهادهای متولی دیگر می‌دانند. نهادهایی که بنا به گفته آنها تنها در مصوبات خود بسیار گزینشی عمل کردند.
  • افزایش روابط تهران- صنعا

    رفت و آمد‌های تهران و صنعا در شرایطی افزایش یافته که اختلاف میان گروه‌های سیاسی یمن همچنان ادامه دارد. یک مقام آگاه ایرانی از آغاز راه‌اندازی خطوط پروازی مستقیم بین تهران و صنعا خبر داده و گفته اولین هواپیمای ایرانی حامل محموله کمک‌های دارویی به یمن پرواز کرده است. در همین حال روز یکشنبه هیاتی متشکل از ۱۵ تن از مقامات جمهوری یمن که در سطح معاونان وزرای این کشور هستند با یک هواپیمای اختصاصی به منظور رایزنی‌های دیپلماتیک وارد تهران شدند. .
  • اعتقادی به نوگرایی ندارم

    لی لا رضایی حسام اینانلونوازنده چیره دست کمانچه و آهنگساز شناخته شده‌ای در حوزه موسیقی سنتی است. او از معدود نوازنده‌هایی است که در بداهه نوازی تبحر دارد. ساز تخصصی‌اش کمانچه است که کمتر کسی از این ساز به عنوان ساز تخصصی استقبال می‌کند. وی از همان ابتدای مسیرش در جاده موسیقی خودش را هنرمندی مطرح کرده است، علاوه‌بر پایبندی به سنت، میل عجیبی هم به تجربه دارد، اما اصراری به نوگرایی چند اثر کاملا کلاسیک و مبتنی بر موسیقی ردیف و تعدادی هم استوار بر جنبه تجربه گرایانه او است. او امسال به همراه پیمان یزدانیان دوئتی را برگزار کرد که بسیار موردتوجه قرار گرفت.
  • «مرگ خوب» یا «مرگ غیراخلاقی»؟

    مرگ خودخواسته یا اوتانازی دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. این‌بار نه پیرمردی لاعلاج و نه پیرزنی خسته از زندگی چنین درخواستی داشته است. این‌بارسخن از یک دختر ۱۴ ساله شیلیایی است که از پزشکان خود خواسته است وی را با یک مرگ راحت راهی دیار باقی کنند. اوتانازی سالیان سال است که در محافل مذهبی و غیرمذهبی همچنان محل بحث است. اینکه یک انسان می‌تواند از این موضوع بهره ببرد یا نه؟ بسیاری از کسانی که در این موضوع دخیل هستند، همچنان این موضوع را محکوم می‌کنند؛ اما برخی دیگر این موضوع را حق هر انسانی می‌دانند.
  • گالری‌گردی - ۱۴ اسفند ۹۳

  • ترفندها و نکات برای استفاده از آی‌فون ۶

    امسال شرکت اپل با معرفی آی‌فون ۶ و ۶pluse که از صفحه نمایش بزرگ‌تری برخوردار بود و همچنین تغییراتی در سیستم‌عامل این گوشی‌ها توانست تا حدودی توجه طرفدارانش را به خود جلب کند. هر گوشی امکانات فراوانی در اختیار کاربرانش می‌گذارد، امکاناتی که گاهی آنقدر زیاد هستند که از آنها بی‌خبر هستیم. گوشی آی‌فون ۶ هم از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از ویژگی‌های آی‌فون ۶ پنهان نیستند؛ اما برخی قابلیت‌هایی کمتر شناخته هم وجود دارد که کارکردن با آنها می‌تواند مفید باشد. ممکن است برای استفاده از برخی ترفندها، به کامپیوتر مک با سیستم‌عامل OS X Yosemite یا لوزم جانبی مثل تلویزیون اپل نیاز داشته باشید؛ اما اگر صاحب کامپیوتری با سیستم‌عامل ویندوز و نرم‌افزار آیکلاد هستید، باز هم این ترفندها عملی و مفید خواهند بود.
  • نمایش کمدی - ۱۴ اسفند ۹۳

  • جوک‌ها دود هستند؛ آتش جای دیگر است

    ماه گذشته بود که بخش‌هایی از سخنرانی دکتر محسن رنانی پیرامون جوک‌های سیاه در خبرگزاری‌ها و سپس شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. رنانی در سخنرانی خود جوک‌ها را دسته‌بندی کرده و آنها را که به قومیت، جنسیت و یا مذهب اشاره دارند در دسته جوک‌های سیاه قرار داده و آنها را ضد توسعه ارزیابی کرده است. اما از آنجا که دکتر رنانی به عنوان یک اقتصاددان بحث جوک‌ها را به نوعی با «توسعه اقتصادی» پیوند داده، سوالاتی پیرامون چرایی رشد جوک‌ها در جامعه امروز مطرح شد که برای رسیدن به پاسخ آنها نگاه یک جامعه‌شناس به موضوع ضروری به نظر می‌رسید.
  • عارضه سقوط در سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی

    تبعات «سقوط» سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی طی نیمه اول امسال، در بازار مسکن به شکل کاهش حجم عرضه آپارتمان نوساز قابل مشاهده شد. یک گزارش رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره فعالیت‌های بخش‌خصوصی فعال در حوزه ساختمان نشان می‌دهد: در بهار امسال یعنی دوره‌ای که حجم صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران حدود ۶۰درصد و در سایر شهرها بیش از ۳۰درصد افت کرد، تعداد آپارتمان‌های تکمیل و عرضه شده به بازار مسکن کل کشور ۲۴درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافت. در فصل بهار ۹۳ در شهرهای کشور ۱۵۱ هزار و ۴۳۵ واحد مسکونی در دست ساخت، توسط بسازوبفروش‌ها تکمیل و در قالب واحد آماده فروش، به بازار عرضه شد.
  • راهکار رونق غیرتورمی مسکن

    گروه تحقیقات اقتصادی بانک خاورمیانه بازار مسکن مهم‌ترین موتور محرک فعالیت‌های اقتصادی است و نقش بزرگی در شکل‌دهی سیکل‌های تجاری دارد. به‌ویژه در ایران که نسبت به بسیاری از کشورها، صنعت ساختمان از اهمیت بالاتری در اقتصاد برخوردار بوده و سهم بیشتری در شکل‌دهی تحولات اقتصادی کشور دارد. لزوم و اهمیت توجه به بخش مسکن در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی پس از بحران مالی آمریکا در سال‌های ۰۸-۲۰۰۷ بیشتر احساس شد، چرا که مسکن و نحوه تامین مالی آن نقش بسیار مهمی در ایجاد این بحران و رکود متعاقبش ایفا کرد و برای خروج از آن نیز خرید اوراق رهنی مسکن، که در زمان مذکور به دلیل ریسک بالا، بازار دید مثبتی نسبت به آنها نداشت، در شمار ابزارهای اصلی فدرال رزرو بکار گرفته شد.
  • پنج راه اثبات «نیاز» به وام مسکن

    علی چگینی مدیرکل‌دفتر‌برنامه‌ریزی‌و‌اقتصاد‌مسکن براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کمک به تامین مسکن آحاد جامعه از وظایف حاکمیت بوده و وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان نهاد سیاستگذار در این حوزه به شمار می‌رود. از سوی دیگر، یکی از مبانی حقوق شهروندی، کاهش دغدغه آحاد جامعه جهت تامین مسکن است؛ براین اساس در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، سهم بالایی از قیمت مسکن از محل وام مسکن (در برخی از کشورها، ۱۰۰درصد قیمت مسکن) تامین شده و خرید مسکن، عملا از محل درآمدهای آتی و نه پس انداز گذشته خانوار صورت می‌پذیرد.
  • طنز؛ اسلحه نرم

    مریم خورشیدی وقتی اشاره به یک معضل اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی که بخشی از جامعه را درگیر خود کرده است بنا به هر دلیلی ازجمله سیاست حاکم برجامعه که به بهانه امنیت یا خدشه‌دار شدن حریم و حرمت‌ها، سخت یا غیرممکن می‌شود، طنز به مثابه ابزار قدرتمند و نرم حضور تاثیرگذار خود را می‌نمایاند. طنز هشداری‌ است که از سوی افراد حساس جامعه به صدا در می‌آید. افرادی که از زاویه‌ای متفاوت و غیرمعمول به مسائل می‌نگرند. افرادی خلاق که از کلمات به‌عنوان ابزاری برای بازگو کردن حقایق استفاده می‌کنند. به عقیده «فروید» طنز و شوخی وسیله‌ای است برای اظهار مقاصد جدی، بنابراین باید به مدد سازوکارهای روان‌شناختی چنان ظاهر نازیبای کلام را بیاراید که نه دیگران را ناخوش آید و نه سانسور را ناگریز از مخالفت سازد.
  • پیشنهاد تغییر رویه پرداخت تسهیلات مسکن

    بانک مسکن برای جلب رضایت بانک مرکزی بابت تصویب طرحی که هفته‌هاست برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به این مرجع پولی ارائه کرده، پیشنهاد داد: رویه پرداخت وام مسکن در نظام بانکی با هدف «جلوگیری از احتمال برهم خوردن تعادل منابع و مصارف بانک» تغییر پیدا کند. این پیشنهاد در راستای رفع دغدغه بانک مرکزی تدارک دیده شده است. بانک مرکزی صرف‌نظر از نگرانی تورمی در خصوص افزایش وام خرید، شرط صدور مجوز راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن - صندوقی که با تشکیل آن در بانک، به سپرده‌گذاران از محل سپرده‌گذاری، تسهیلات خرید مسکن پرداخت می‌کند- را ارائه تضمین محکم از طرف بانک عامل بابت حفظ تعادل منابع و مصارف بانک اعلام کرده است تا مبادا در جریان سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و پرداخت تسهیلات بلندمدت مسکن، بانک مسکن مجبور به استقراض از بانک مرکزی شود.
  • سنگی بر گوری

    جلال آل‌احمد یکی از نویسندگانی است که حرف و حدیث‌های فراوانی درباره آثارش و فعالیت‌های فرهنگی‌اش وجود دارد. با همه حرف‌هایی که درباره او مطرح می‌شود، حتی منتقدان سرسخت آل احمد هم معتقدند او نویسنده مهمی است و در تاریخ ادبیات ایران جایگاه قابل تاملی دارد. به همین دلیل مخاطبان ادبیات داستانی نیاید بی‌اعتنا از کنار آثارش بگذرند. در این هفته کتاب«سنگی بر گوری» نوشته جلال آل احمد را معرفی کرده‌ایم که اخیرا چاپ جدید آن وارد بازار کتاب شده است. «سنگی بر گوری» آخرین اثر تالیفی منتشر شده از جلال آل احمد است که پس از مرگ وی منتشر شد، این متن را بی‌گمان می‌توان یکی از مهم‌ترین نوشته‌های ادبیات کشور دانست.
  • ارتباط معنادار خواب و رفاه اجتماعی

    نگار حسینی سال‌ها پیش زنی برای بهبود وضعیت پوست به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده بود. پزشک با پرسیدن شرح حال مراجع به او نه داروهای مرتبط با پوست بلکه دارویی برای خواب تجویز کرده بود. نتیجه بعد از چندی پوست بهتری به دست داده بود. . . این که آدم‌ها لازم است حداقلی از آسایش را داشته باشند تا بتوانند به راحتی بخوابند، موضوع عجیبی نیست. احتمالا برای هرکسی در زندگی بارها پیش آمده که به دلیل استرس و نگرانی یا نداشتن وقت کافی نتوانسته به اندازه کافی بخوابد. در عین حال این هم واضح و مبرهن است که خواب خوب می‌تواند سطح توانایی‌های افراد را بالا ببرد و غیرمستقیم موجب ارتقای اشخاص در موقعیت‌های مختلف شود.
  • لغو انحصار واردات خودرو

    واردات خودرو که پیش از این تصمیم گرفته شده بود تنها در انحصار نمایندگی‌های رسمی باشد با مصوبه جدید وزارت صنعت لغو شد تا از ۳۰ بهمن‌ماه، واردات خودرو از انحصار خارج شده و افراد متفرقه هم بتوانند واردات داشته باشند. البته به شرطی که واردکنندگان متفرقه یا مستقلا خدمات پس از فروش را ارائه دهند یا با امضای توافق‌نامه با نماینده رسمی، خدمات ارائه دهند. برخی خبرها ازثبت سفارش واردات نزدیک به ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو در عرض یک و ماه نیم گذشته حکایت می‌کند. .
  • ظرفیت شنیدن جوک را بالا ببریم

    حمیدرضا ماهی‌صفت مجری طنز می‌توان گفت جوک‌ها به‌نوعی پررنگ شده و اغراق شده واقعیت‌ها هستند، به همین دلیل نمی‌توان آنها را از بیخ و بن رد یا حذف کرد؛ زیرا بسیاری از واقعیت‌های جامعه را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما در عین حال برخی جوک‌ها به‌رغم دارا بودن ریشه‌هایی از واقعیت آثار نامطلوبی از خود به جا می‌گذارند. این جوک‌ها که اخیرا به‌عنوان جوک‌های سیاه از آنها یاد می‌شود، اگرچه برای لحظاتی خنده بر لب شنونده می‌آورد، اما به مرور زمان آثار مخربی به همراه می‌آورد و باعث از بین رفتن برخی حریم‌ها می‌شود.
  • مرخصی یک هفته‌ای رحیمی

    با وجود آنکه مدت زمان زیادی از زندانی شدن رحیمی نگذشته است اما او برای مدت یک هفته به مرخصی آمد تا به خاطر بیماری لاعلاج همسرش در بیمارستان کنار او باشد. معاون اول احمدی نژاد که از نظر معاون فرهنگی قوه قضاییه یک خودی متخلف محسوب می‌شود، ۲۶ بهمن ماه با حکم دادستانی برای اجرای حکم محکومیت ۵ ساله اش به اوین رفت. محسنی اژه‌ای درباره علت مرخصی رحیمی گفت که پزشک همسر ایشان به این نتیجه رسیده بود که اگر بیمار همسر خود را ببیند، حالش بهتر می‌شود. .
  • افزایش قانونی قیمت برق

    افزایش قیمت برق در شرایطی از ابتدای اسفند ماه کلید خورد که برخی منتقدان دولت از جمله رئیس کمیسیون انرژی مجلس ابلاغیه افزایش قیمت برق را دارای ایراداتی دانستند که باید اصلاح شود. اما معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به این ادعا گفت که دولت سال گذشته مجوز افزایش ۳۸درصدی قیمت برق را داشت اما به دلیل شرایط سختی که مردم دارند این مصوبه را اجرا نکرد. این در حالی است که به عقیده معاون وزیر نیرو با افزایش ۱۰ درصدی اخیر تا ۳۲ درصد اعمال شده است و هنوز کامل نیست. .
  • اجرا - ۱۴ اسفند ۹۳

  • چراغ سبز ترافیکی به خودروهای هیبریدی

    نوراحسینی از آذر ماه سال ۸۴ تا به امروز که خودروها بر اساس آخرین شماره پلاکشان امکان تردد در بخش‌هایی از شهر را دارند، مدیران شهری به دنبال راه چاره‌ای بودند تا تردد در محدوده‌های آلاینده و پرترافیک شهر را با روش‌هایی علمی ساماندهی کنند. راه‌حل تازه‌ای که کارشناسان و مسوولان شهری به آن رسیده‌اند، اجرای طرحی با عنوان «مناطق کم‌انتشار آلودگی هوا»؛ (LEZ) است که براساس آن به جای تقسیم بر ۲ کردن همه خودروها بر مبنای شماره پلاک؛ خودروها با توجه به انتشار آلایندگی؛ رعایت کردن استانداردها و معاینه فنی حق ورود به محدوده زوج و فرد، خیابان‌های مرکزی و پرترافیک را پیدا خواهند کرد.
  • ترفندها و نکات برای استفاده از آی‌فون ۶ - ۱۴ اسفند ۹۳

    امسال شرکت اپل با معرفی آی‌فون ۶ و ۶pluse که از صفحه نمایش بزرگ‌تری برخوردار بود و همچنین تغییراتی در سیستم‌عامل این گوشی‌ها توانست تا حدودی توجه طرفدارانش را به خود جلب کند. هر گوشی امکانات فراوانی در اختیار کاربرانش می‌گذارد، امکاناتی که گاهی آنقدر زیاد هستند که از آنها بی‌خبر هستیم. گوشی آی‌فون ۶ هم از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از ویژگی‌های آی‌فون ۶ پنهان نیستند؛ اما برخی قابلیت‌هایی کمتر شناخته هم وجود دارد که کارکردن با آنها می‌تواند مفید باشد. ممکن است برای استفاده از برخی ترفندها، به کامپیوتر مک با سیستم‌عامل OS X Yosemite یا لوزم جانبی مثل تلویزیون اپل نیاز داشته باشید؛ اما اگر صاحب کامپیوتری با سیستم‌عامل ویندوز و نرم‌افزار آیکلاد هستید، باز هم این ترفندها عملی و مفید خواهند بود.
  • به خودمان می‌خندیم

    سارا مالکی نشسته‌اند توی حیاط دانشکده و در لیوان‌های پلاستیکی یک بار مصرف چای می‌نوشند. نیمکت‌های آهنی سبز را گذاشته‌اند روبه‌روی هم و غرق صحبتند. حلقه‌ای نسبتا بزرگ دارند، از دور که نگاهشان می‌کنی حرکت‌ دست‌ها و لیوان‌های چای که با حرارت نوشیده می‌شوند، نشان از بحثی گرم دارد. نزدیک‌‌شان می‌شوم. عده‌ای از بچه‌های کرد دانشکده وعده‌ای دیگر از بچه‌های تهران مشغول بحث در رابطه با تفاوت‌هایی هستند که بین دو استان وجود دارد. تنوع قومیتی در دانشکده علوم ارتباطات علامه مثل خیلی دانشکده‌های دیگر به خوبی دیده می‌شود.
  • ۱۰ اشکال بلندمرتبه‌های پایتخت - ۱۴ اسفند ۹۳

    بررسی‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران از ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در پایتخت نشان می‌دهد: آنچه تحت عنوان برج‌سازی در تهران رخ می‌دهد بدون توجه به بررسی اثرات کالبدی فضایی نمود یافته است. به این معنی که به جای آنکه بلندمرتبه سازی در اراضی، مطابق معیارهای طرح جامع و تفصیلی صورت گیرد بیشتر تحت تاثیر ملاحظات اقتصادی و تمایلات سرمایه‌گذاران و مالکان شکل گرفته است. مهم‌تر آنکه هیچ‌گونه نظم و هماهنگی در شکل گیری ساختمان‌های بلندمرتبه شهر تهران حاکم نبوده طوری که تنوع در سطح اشغال (از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد) منجر به شکل‌گیری تبعات منفی در سیما و منظر شهر و ایجاد ناهماهنگی در انسجام لفاف فضایی بلوک شهری شده است.
  • بایدهای مدیریت مدرن بر آپارتمان‌های مسکونی

    تعمیر و نگهداری از ساختمان‌ها موضوعی است که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است. واقعیت این است که بیشترین تمرکز بر موضوع ساخت و ساز قبل از مرحله بهره‌برداری و مربوط به زمانی است که بنا قبل از شروع عملیات اجرایی ساخت یا در حین ساخت قرار دارد. رعایت اصول فنی و مهندسی به‌منظور استحکام بنا و افزایش عمر مفید ساختمان بیشتر در مراحل قبل از سکونت و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی مورد توجه مسوولان، مهندسان و عموم مردم مورد تاکید است و به همین دلیل پس از آنکه ساختمان در مرحله بهره داری قرار گرفت و خانوارها در آن ساکن شدند، موضوع نگهداری از ساختمان به‌منظور افزایش عمر مفید آن، تقریبا به دست فراموشی سپرده می‌شود.
  • ابهام در بورس

    شاخص بورس اوراق بهادار در حالی در کانال ۶۳ هزار واحدی درجا می‌زند که اخبار نسبتا مثبت هسته‌ای نیز نتوانسته محرک‌های لازم را برای تغییر رفتار خریداران ایجاد کند. اگرچه روز دوشنبه شاخص ۹۴ واحد تقویت شد اما با این همه روند نزولی بازار در شرایطی ادامه یافته که به عقیده تحلیلگران، ابهام فراوان در بازار و تمرکز فعالان و سهامداران بر برخی عوامل خارجی و روانی به مراتب بیشتر از پتانسیل‌های موجود است و هنوز ذهن بسیاری از سهامداران درگیر مباحث هسته‌ای و نتیجه مذاکرات است. .
  • پرونده انحصار در واردات خودروبسته شد

    شورای رقابت طی هفته جاری اعلام کرد که انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد. رئیس شورای رقابت پس از جلسه‌ای که به این منظور در ساختمان این شورا برگزار شده بود تاکید کرد که به دلیل انحصاری نبودن، شورای رقابت در حوزه خودروهای وارداتی ورود پیدا نخواهد کرد. وی معتقد است اگر امتیاز کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو تنها به واردکنندکان رسمی داده شود در بازار نوعی انحصار ایجاد خواهد شد حال آنکه با تغییر مصوبه وزارت صنعت، هم‌اکنون وارد‌کنندگان غیررسمی نیز قادر به واردات هستند. وی همچنین به مستنداتی اشاره می‌کند که در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت امکان دستیابی به آنها فراهم شده و این مستندات دال بر غیر‌انحصاری بودن بازار وارداتی‌ها است.
  • سقوط تابستانی ساخت‌وساز

    اگرچه تحلیلگران بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۹۴ این بازار دچار تغییرات مثبتی شده و از رکود فعلی خارج خواهد شد اما آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد در تابستان امسال که معمولا ساخت‌و‌ساز رونق بیشتری دارد تیراژ ساخت مسکن افتی ۵۰ درصدی را نسبت به تابستان گذشته تجربه کرده است. به این ترتیب که ساخت و ساز طی سه ماه تابستان ۹۳ در تهران ۷/ ۵۴ درصد و در کل کشور ۴/ ۶۵ درصد نسبت به تابستان۹۲ افت کرده و به عبارتی دامنه رکود مسکن افزایش یافته است. .
  • ترور مخالف پوتین

    مخالف سرسخت پوتین آنقدر عمرش کفاف نداد که روز یکشنبه در راهپیمایی علیه جنگ روسیه در اوکراین شرکت کند. بوریس نمتسوف که در حال قدم زدن با آنا دوریکایا یک مدل اوکراینی بود، روز جمعه در نزدیکی کرملین چندین بار هدف شلیک گلوله قرار گرفت. نمتسوف چندی پیش از فساد پوتین در المپیک سوچی پرده برداشت و در حال آماده کردن پرونده‌ای در مورد اوکراین بود. رئیس‌جمهوری روسیه، بلافاصله این حمله را محکوم کرد و قول داد که با عاملان آن به شدت برخورد خواهد کرد. .
  • لغو زنجیره‌ای کنسرت‌ها

    داستان دنباله‌دار لغو کنسرت‌های موسیقی تنها شامل حال موسیقی پاپ نمی‌شود بلکه دامن موسیقی سنتی را هم گرفته و آن را هم بی نصیب نگذاشته است. پس از آنکه کنسرت موسیقی علیرضا قربانی با حکم دادستانی چناران استان خراسان رضوی لغو شد، وزیر ارشاد در واکنش به این لغو مجوز ضمن تاکید بر اینکه ملاحظات مذهبی را در برنامه‌های فرهنگی مدنظر دارد گفت که این شیوه برخورد اصلا مورد تایید ما نیست. در ادامه پس از لغو کنسرت مشهد‌، کنسرت قربانی در دانشگاه شهید بهشتی هم لغو شد. .
  • توقف گرانی سوخت در سال ۹۴

    با وجود اینکه طی دو سال اخیر به میزان قابل توجهی از رشد نرخ تورم کاسته شده اما با این همه، مردم فشارهای تورمی زیادی را تحمل می‌کنند. در این شرایط ظاهرا دولت نیز در راستای همراهی با مردم تصمیم گرفته تا برای جلوگیری از افزایش این فشارها درسال آینده قیمت حامل‌های انرژی را افزایش ندهد تا از این رو بنا به گفته نوبخت،مردم متحمل فشار بیشتری نشوند. هفته گذشته نمایندگان مجلس تصمیم مهمی را برای هدفمندی یارانه‌ها گرفتند. تصمیمی که بر اساس آن به دولت اجازه داده شد تا به همان درآمدی که امسال از هدفمندی یارانه‌ها کسب کرده اکتفا کند و نه تنها افزایش قیمتی درخصوص بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی نداشته باشد بلکه میزان یارانه نقدی که قرار است به خانوارها اختصاص یابدهم دست نخورده باقی بماند.
  • بازدید خودرو قبل از سفرهای نوروزی و نکات ایمنی درطول سفر

    امیر رشیدمهرآبادی معمولا اتومبیل در سفر و زمانی که با حداکثر سرنشین و صندوق پر، زیر فشار قرار می‌گیرد عیوب خود را نمایان می‌کند وچه خاطره بدی می‌شود، زمانی که در زمان مسافرت به دلیل از کار افتادن اتومبیل مجبور به مراجعه به تعمیرگاه بشویم. البته قبل ازسفربا صرف اندکی زمان و چک کردن مواردی که در ادامه ذکر می‌شود می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. نظر کارشناسان براین است که در زمان خریدخودرو، یک دفترچه تهیه کرده و تمامی سرویس‌ها و امور تعمیراتی که انجام می‌دهید را با ذکر تاریخ یادداشت کنید.
  • تخریب تمدن توسط داعش

    گروه تروریستی داعش که تاکنون نشان داده که هنر گرفتن جان انسان‌ها به کثیف‌ترین شکل‌های ممکن را تا چه حد بلد است اخیرا ویدئوی جدیدی را پخش کرده که در آن شبه نظامیان طرفدار این گروه در موصل با توجیه بت‌شکنی! به جان مجسمه‌ها و نمادهای تمدنی مردم عراق در موزه نینوا افتاده و با پتک و چکش دست به تخریب آنها می‌زدند. در پی انتشار این تصاویر ویدئویی، سازمان یونسکو خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شده است تا درباره حفاظت از میراث فرهنگی عراق بحث شود. .
  • بهترین بسته‌بندی‌های محصولات سال نو

    مترجم: مریم رضایی بیشتر افراد عاشق روزهای قبل از تعطیلات سال نو و شور و اشتیاق آن هستند. خیلی‌ها برای خرید لباس‌ و خوراکی برای خود یا خرید هدیه و کارت تبریک برای دیگران به خیابان‌ها می‌آیند تا در این شور و اشتیاق شرکت کنند. در این میان، خیلی از مردم برای درآمدزایی روی این ایام حساب می‌کنند و با ارائه وسایل تزئینی مثل شمع و انواع شیرینی و شکلات، هر چه بیشتر به این شور و اشتیاق دامن می‌زنند. تزئینات و بسته‌بندی‌های خلاقانه در این ایام می‌تواند به کمک آنهابیاید تا فروش بیشتری داشته باشند. با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات نوروز هستیم،نمونه‌هایی از بسته‌بندی‌های موفق و خلاقانه را
    که شرکت‌های خارجی برای سال نو اخیر میلادی مورد استفاده قرار دادند، به تصویر می‌کشیم.
  • جوک بسازیم تا توسعه نیابیم

    متن کامل سخنرانی محسن رنانی در رویداد تدایکس نقش جهان شاید شما هم طی هفته‌های گذشته متن کوتاهی با عنوان «جوک بسازیم تا توسعه نیابیم»‌ را دیده باشید. این متن چکیده‌ای مختصر از صحبت‌های دکتر محسن رنانی در رویداد تدایکس نقش جهان (TED یک سازمان غیرانتفاعی است که وقف به اشتراک گذاشتن افکار و ایده‌های ارزشمند (غیرسیاسی، غیرمذهبی) برای عموم شهروندان جهانی شده) است که در کنار سیل جوک‌های روزمره در فضاهای مجازی منتشر شده است. انتشار این متن کوتاه از مجموعه صحبت‌های رنانی در نشست یاد شده باعث شد تا برای شفاف‌تر شدن ابعاد مختلف بحث مطرح شده؛ متن کامل‌تری از صحبت‌های ایشان را در پرونده‌ این هفته «آخر هفته» منتشر کنیم.
  • ولوله جوک‌ها

    طنز ناجور یا طنز مبتذل اصطلاحی آمریکایی است که در توصیف هر گونه متن، جوک یا کمدی نمایشی با موضوعات مبتذل به کار می‌رود. این نوع طنز عمدتا به موضوعات جنسی، قومیتی یا جنسیتی می‌پردازد و در سایر موارد نیز خشونت، مسایل سیاسی، برتری‌های ملیتی یا هر موضوع دیگری که در جامعه مبتذل و غیرمودبانه است را در برمی‌گیرد. به طور کلی هدف طنز مبتذل این است که با برانگیختن حس تعجب و شوکه کردن مخاطب او را وادار به خنده کند. طنز مبتذل این روزها با توسعه ابزارهای ارتباطی شکل‌های جدید‌تری به خود گرفته و جوامع سراسر دنیا را درگیر کرده است.
  • عشق تعطیل نیست

    تازه‌ترین قسمت سریال «عشق تعطیل نیست» به کارگردانی بیژن بیرنگ در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. این مجموعه داستان رها و نفس زوج جوانی است که در آستانه هفتمین سالگرد ازدواجشان با اتفاقاتی روبه‌رو‌ می‌شوند. . . این سریال حال و هوایی متفاوت از طنزهای اجتماعی مرسوم دارد و با استقبال مخاطبان روبه‌رو‌ شده است. محمدرضا گلزار، مهناز افشار، علیرضا خمسه، شهرام حقیقت‌دوست، زانیار خسروی، مهرانه مهین‌ترابی، بهنوش بختیاری و . . . بازیگران این سریال هستند. تهیه‌کنندگی «عشق تعطیل نیست» را محمدرضا شهبازی و بیژن بیرنگ برعهده دارند.
  • نسخه انبوه‌سازی وام مسکن

    رئیس انبوه‌سازان: وام مسکن به میزان ۸۰ درصد قیمت ساخت از کانال عرضه به طرف تقاضا هدایت شود انبوه‌سازان مسکن به‌عنوان عمده‌ترین قشر تولیدکننده واحدهای مسکونی، نسخه دو‌وجهی خود را برای افزایش سقف وام مسکن، به دولت پیشنهاد کردند.
    به گزارش «دنیای اقتصاد»، انبوه‌سازان مسکن که همواره به خصوص طی سال‌های اخیر از کمبود تسهیلات و منابع مالی مورد نیاز برای بازار عرضه مسکن به دولت و نظام بانکی کشور گلایه می‌کنند، این بار نیز با طرح دو پیشنهاد عمده، خواستار هدایت جریان وام خرید مسکن از کانال پرداخت تسهیلات به سازندگان شدند.
بیشتر