شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • سرطان داعش - ۴ تیر ۹۴

  • مصادره به مطلوب شهدا

    در سالی که قرار است سال همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت باشد، اما برخی همچنان بر طبل تفرقه می‌کوبند. مراسم تشییع شهدای غواص به محفلی برای یک جریان خاص تبدیل شد تا با سردادن شعار علیه مذاکرات هسته‌ای، توزیع بروشورها و بنرهایی با همین مضمون یا مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها و توهین به مسوولان از سوی برخی مداحان از حضور صادقانه مردم بهره‌برداری سیاسی کنند. جمعی از خانواده‌های شهدا نسبت به نردبان‌سازی جریان‌های سیاسی از خون شهدا برای رسیدن به مطامع و امیال سیاسی خود هشدار دادند. .
  • نَم تونل توحید از چیست؟

    چکه کردن تونل توحید دردی قدیمی است که از همان روزهای ابتدایی بهره‌برداری خود را نشان داد و درمان‌های مقطعی هم نشان داد نتوانسته مشکل نم و چکه این تونل را رفع کند اما مدیران فعلی شهری می‌گویند به دنبال راهکاری اساسی برای مقابله با چکه کردن تونل توحید هستند و شکاف‌های ایجاد شده بر جداره این تونل هم بخشی از فعالیت‌های اجرایی برای آب‌بندی این تونل است. خبر نم دار شدن دیواره‌های دومین تونل شهری تهران از همان روزهای نخست بهره‌برداری منتشر شد. نخستین واکنش مسوولان به دیوارهای نم گرفته تونل توحید این بود که شکسته شدن لوله آب منجر به نم و چکه آب در تونل شده است، اما در همان زمان مدیرعامل شرکت آبفای شهر تهران این خبر را تکذیب کرد و گفت که علت ریزش آب وجود آب‌های سرگردان یا قنات‌هایی است که در مسیر ساخت تونل وجود داشته دارد.
  • آلبوم‌ها - ۴ تیر ۹۴

  • آپارتمان‌های پایتخت «گارانتی» می‌شود؟

    انبوه سازان برای ایجاد تمایز میان نحوه شناسایی سازندگان واجد صلاحیت و متخصص از بساز و بفروش‌های فاقد مهارت، راهکار تازه‌ای پیشنهاد کردند. به گزارش دنیای اقتصاد، پیشنهاد تازه انبوه‌سازان به‌منظور صدور کارت گارانتی یا ضمانت‌نامه واحدهای مسکونی، علاوه‌بر ایجاد تمایز بین فعالیت آنان و بساز و بفروش‌های فاقد صلاحیت، این امکان را برای خریداران فراهم می‌کند که با آگاهی از برخورداری ساختمان از خدمات پس از فروش، با سهولت بیشتری در بازار مسکن خرید کنند. این در حالی است که به‌رغم آنکه مسکن گرانبهاترین و مهم‌ترین کالایی است که هر فرد در طول دوره حیات خود خریداری می‌کند، اما تاکنون هیچ کدام از ساختمان‌ها مانند سایر کالاها از ضمانت‌نامه یا تعهد سازندگان برای ارائه خدمات پس از فروش، برخوردار نبوده‌اند.
  • سرخ کردن غذا با روغن زیتون

    آوا کشاورز همیشه این سوال در ذهن ما وجود دارد که بهترین و سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن مواد غذایی کدام است؟ آیا بهترین روش سرخ کردن غذا با «روغن زیتون» است؟ در این بخش پاسخ این سوال را محققان اسپانیایی به‌دست آورده‌اند. با توجه به وجود انواع و اقسام روغن‌های گیاهی و حیوانی، همیشه این سوال پیش می‌آید که بالاخره کدام روغن مناسب سرخ کردن است. این موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که هر روز یکی از کارشناسان و متخصصان درباره مزایا و یا معایب روغن‌های گیاهی یا حیوانی سخن می‌گویند و توصیه‌هایی می‌کنند سالم‌ترین روش برای پخت غذا، روش آب پز کردن است.
  • واگذاری پرمناقشه مخابرات

    این روزها بار دیگر پرونده واگذاری پرمناقشه مخابرات در دولت احمدی‌نژاد که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین واگذاری بخش خصوصی یاد می‌شد، در وزارت ارتباطات گشوده شده است. از طرفی سازمان خصوصی‌سازی به دلیل عدم پرداخت اقساط بدهی اعلام کرد که ۵ درصد سهام مخابرات را می‌فروشد. در واکنش به آن مالکان اصلی مخابرات هم ۱۰۰ درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبین را روی میز فروش گذاشتند. گفته می‌شود مخابرات بر سر تعیین تعرفه‌های جدید برای جبران هزینه‌ها با وزارت ارتباطات اختلاف دارد. .
  • نوشتن یک عملِ بی‌پایان است

    مهشیدسادات فهیم ویل ترینرِ ماجراجو، کسی که همواره به ورزش‌های مخاطره‌آمیزی چون صخره‌نوردی می‌پرداخت، در اوج جوانی و سلامت و ثروت اتفاقی برایش رخ می‌دهد و به لحظه‌ای زندگی‌اش تغییر می‌کند و او. . . «من پیش از تو» یک رمان عشقی نیست، اما عشق، عنصر اصلی آن است؛ عشقی متفاوت که از چارچوب‌های زمینی خارج می‌شود و به لایه‌ آرمانی می‌رسد و پیچیدگی احساسات درونی انسان را برملا می‌سازد. «آسوشیتدپرس» درباره این رمان می‌نویسد: «بعضی کتاب‌ها را نمی‌توان زمین گذاشت. کتاب‌هایی وجود دارند که آدم به حدی جذب شخصیت‌هایش می‌شود که دوست ندارد داستان به پایان برسد، برای همین خواندنش را کش می‌دهد.
  • داعش علیه القاعده

    وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی منتشر کرده است که در آن به گسترش بی‌سابقه داعش در دنیا پرداخته است. در این گزارش آمده، داعش توانسته است دیگر گروه تروریستی شناخته شده در دنیا؛ یعنی القاعده را مرعوب کند و چندی بعد نیز این گروه را به‌طور کامل از میدان به‌ در خواهد کرد. به‌ گزارش سی‌ان‌ان، گسترش بی‌سابقه گروه بی‌رحم و خشن داعش و سربازگیری‌های این گروه از کشورهای خارجی موجب تقویت آن شده است. در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده که این گروه توانسته بیش از گروه القاعده سربازان افراطی ساکن در دیگر کشورها، موسوم به «گرگ‌های تنها» را برای اهداف خود در سراسر دنیا به کار گیرد.
  • سیاه‌کشی در آمریکا

    حق شهروندی برای داشتن سلاح یکبار دیگر در آمریکا فاجعه آفرید. این‌بار جوانی ۲۱ ساله و سفیدپوست با در دست داشتن اسلحه‌ای به کلیسای سیاهپوستان چارلستون کارولینای جنوبی رفت و ۹ نفر از آنان را کشت. اوباما در واکنش به این قتل‌عام گفت آمریکا باید درباره خشونت‌هایی که با سلاح گرم در این کشور اتفاق می‌افتد فکری اساسی کند. از زمان تیراندازی در دبستان ایالت کانکتیکت، او تلاش کرده قانونی برای محدودیت استفاده از اسلحه به تصویب برساند، ولی سنای آمریکا هنوز به آن رای نداده است. .
  • ۳۰ جاذبه توریستی ایران که باید تجربه‌اش کرد

    گروه گردشگری: بسیار پیش می‌آید که در مراودات روزانه دوستان، همکاران و آشنایان از ما (به‌عنوان کسانی که در حوزه گردشگری فعالیت دارند)، می‌پرسند که برای سفر کجای ایران را پیشنهاد می‌کنیم یا از ما جویای یک تور گردشگری خوب می‌شوند. هرازگاهی نیز برخی پیام‌های وایبری و تلگرامی با محتوای جاذبه‌های ناشناخته توریستی یا «فلان تعداد جاذبه که باید دید» به دست‌شان می‌رسد و درباره صحت و سقم آنها از ما سوال می‌کنند. اغلب پاسخ به چنین سوالاتی می‌تواند بنابر سلیقه متفاوت باشد؛ مثلا یکی از همکاران ما کوهنورد است و می‌تواند جاذبه‌های طبیعی خوبی را معرفی کند، همکار دیگرمان نیز اصالتا خوزستانی است و با جاذبه‌های تاریخی پیوندی دیرین دارد، دیگر همکار گروه گردشگری نیز به واسطه تحصیلاتی که در این زمینه داشته می‌تواند جاذبه‌های ناملموسی را که کمتر به آن توجه می‌شود
    معرفی کند.
  • مرغ زنده نخرید

    پس از لبنیات پالمی، گوجه فرنگی هورمونی و میوه‌های واکسی حالا نوبت به مرغ محلی آلوده رسیده است. آن‌گونه که سازمان دامپزشکی اعلام کرده در یکی از روستاهای آمل علائمی از آنفلوآنزای مرغی دیده شده که پس از شناسایی، مرغ‌های بیمار از بین رفته‌اند و محیط آن قرنطینه شده است. در این رابطه سازمان دامپزشکی به مردم هشدار داده که فعلا مرغ و اردک محلی نخرند. دبیر انجمن مرغ‌داران کشور هم گفته این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده است. .
  • ۴ راهبرد تامین مسکن دولت یازدهم

    در حال حاضر نسبت متوسط قیمت یک واحد مسکونی نوساز به متوسط درآمد سالانه خانوار به ۱۲ سال رسیده است، در حالی که رقم مناسب برای این شاخص حداکثر پنج سال است. این شاخص نشان می‌دهد اگر خانوارها همه درآمد سالانه‌ خود را پس‌انداز کنند و هیچ هزینه‌ای برای خوراک، پوشاک و . . . نکنند، با فرض ثابت ماندن قیمت مسکن در سال‌‌های آینده، بعد از ۱۲ سال امکان تامین بهای خرید مسکن وجود دارد! این در حالی است که معمولا حداکثر ۳۰ درصد درآمد خانوارها برای خرید مسکن پس‌انداز می‌شود که در این صورت نرخ طبیعی انتظار برای صاحب خانه شدن در ایران برای طبقه متوسط رو به پایین، ۳۶ سال است.
  • تبارشناسی یک گروه افراطی

    راز داعش در چیست که توانسته در کمتر از یکسال اراضی تحت اشغال خود را از بریتانیای کنونی بیشتر کند. درخصوص این راز بارها بحث‌های مختلفی شده است و هر کارشناس از زاویه‌ای مخصوص به خود به آن پاسخ داده است. برخی آن را ضعف مبارزاتی آمریکا اعلام کرده‌اند، برخی دیگر نبود یک ارتش منسجم در عراق و برخی می‌گویند نگاه ایدئولوژیک سران داعش سبب تقویت این گروه افراطی شده و با این نگاه توانسته عناصر ناراضی کشورهای عربی را به سوی خود جلب کند. نشریه آتلانتیک سعی کرده است از زاویه کامل‌تری به این مهم پاسخ دهد. این نشریه در این‌باره می‌نویسد: از کجا آمده‌اند و قصد و نیت‌شان چیست؟ این سوال مشخص و ساده‌ای است که به‌نوبه خود می‌تواند گمراه‌کننده باشد و باید اذعان کرد که تنها عده معدودی از رهبران غربی پاسخ این پرسش‌ها را می‌دانند.
  • لطفا مشاوره مالی بگیرید!

    اسکات ریوز وقتی چند سال از زمان ازدواج شما گذشته باشد تازه می‌فهمید که در میان گرفتاری‌های بچه‌ها و کار، برخی مسائل را چنان که باید مورد توجه قرار نداده اید. وقتی متوجه این نکته شوید، داشتن برنامه‌ای خوب برای تضمین آینده مالی مناسب ضروری است. سوفی بکمان، حسابدار و برنامه‌ریز مالی موسسه
    «ای جی ادواردز» می‌گوید: «مسوولیت شما با فرزندان افزایش پیدا می‌کند. شما حالا علاوه‌بر خود و همسر خود مسوول فرزندان خود نیز هستید و این به معنای لزوم برنامه‌ریزی است. » بسیاری از زوج‌ها از شاخه ای به شاخه دیگر می‌پرند و مسائل مالی را به‌عنوان مساله‌ای بلندمدت نگاه نمی‌کنند.
  • رخنه داعش به افغانستان

    وحشتناک‌ترین کابوس ولی محمد دروازی به حقیقت پیوسته است. پسر ۲۳ ساله او دو ماه پیش ناپدید شد و پس از چندی عکسی از او منتشر شد که نشان می‌داد وی به شهر رقه سفر کرده و در آنجا نیز در نبردهایی که برای داعش داشته کشته شده است. دروازی می‌گوید فرزندش سال گذشته برای دو ماه ناگهان ناپدید شد و او نیز در تمام این مدت دنبال او می‌گشته است. به هر جا که در توانش بوده سر زده است. حتی گمان می‌کرده درس و مشق را رها کرده تا برای کار به کشور همسایه یعنی ایران سفر کرده باشد. اما او برای جذب شدن در ساختار داعش، راه سوریه را در پیش گرفته بود.
  • اکران - ۴ تیر ۹۴

  • بیکاری تحصیلکرده‌ها

    در شرایطی که تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روز به روز در حال افزایش است معاون اشتغال وزارت کار خبر داده نرخ بیکاری دانش آموختگان بین ۵/ ۲۱ تا ۲۲ درصد است که ۳۰ درصد آنها را دختران و ۱۲ درصد آنها را پسران تشکیل می‌دهند. در حال حاضر نرخ بیکاری ۵/ ۱۱ درصد اعلام شده و ۵/ ۲ میلیون نفر هم بیکارند. متولیان بازار کار معتقدند برای اینکه مشاغل مورد نیاز دانش آموختگان کشور فراهم شود اقتصاد ایران نیازمند است رشد بالای ۷ درصد را تجربه کند. در دولت سابق رشد اقتصادی منفی شده بود. .
  • و اینک آخرالزمان

    هر روز که می‌گذرد، اسرار جدیدی از گروه تروریستی «داعش» کشف می‌شود. با وجود اقدامات داعش در انتشار اخبار، عکس و فیلم‌های تبلیغاتی جهت جذب عناصر یا ارعاب مردم، این گروه تروریستی همواره تلاش کرده است که موضوع گروه «نیروهای ویژه» خود موسوم به «ارتش خلافت» یا «ارتش دابق» را مخفی نگه دارد. اما ارتش دابق چیست، و چرا داعش سعی دارد آن را از رسانه‌ها دور نگه دارد؟ سایت «رقه در سکوت سربریده می‌شود» اعلام کرد، پس از سیطره داعش بر مناطقی از حومه شرقی حلب و عقب نشینی آن از حومه شمالی این شهر، «عمر الشیشانی» سرکرده نظامی این گروه در آن زمان به همراه «ابومحمد الامریکی» (در سوریه به هلاکت رسید) و «ابو ایمن العراقی» از سران بارز داعش تصمیم گرفتند که گروهی را به نام «جیش الخلافه» یا «جیش دابق» تشکیل دهند.
  • گالری گردی - ۴ تیر ۹۴

  • طرح هسته‌ای با چاشنی اصلاحات «لاریجانی»

    زینب موسوی عضو گروه خبر کمتر از ۱۰ روز مانده به پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، مجلسی‌ها کلیات طرح هسته‌ای خود را با ۱۹۹ رای موافق به تصویب رساندند؛ طرحی که طیفی از نمایندگان بارها درباره در دستور کار قرار نگرفتن آن از هیات‌رئیسه گلایه کرده‌اند. حالا هم طرحی به تصویب نمایندگان رسیده است که به دستور علی لاریجانی رئیس مجلس، در برخی موارد اصلاح شد. شاید بتوان این اقدام لاریجانی را پافشاری او بر مواضع دیپلماتیک جاری خواند چه آنکه به گفته او، اصلاحات انجام شده در طرح هسته‌ای مجلس، به‌دلیل رعایت نشدن ملاحظات شورای‌عالی امنیت ملی در طرح پیشین شکل گرفت.
  • چگونه به چشم‌انداز برند شخصی خود دست یابید

    سید امیر تقی‌آبادی به اولین بخش از مجموعه توسعه برند شخصی خوش آمدید. برند شخصی شما تمام چیزی است که باعث تمایز شما از تمامی افرادی که در جهان زندگی می‌کنند می‌شود. اولین قدم در این راه سر و سامان دادان افکار و رسیدن به چشم‌انداز زندگی و برند شخصی است. این مشخص کننده‌ مسیری است که شما می‌خواهید از طریق آن خود را بشناسید و بشناسانید. همچنین کمک کند متوجه شوید قرار است زندگی کاری و شخصی خود را بر چه اساسی بنا کنید. این مقاله دومین قسمت از یک مجموعه سریالی است که
    در تلاش است راهنمایی برای توسعه برند شخصی افراد به خصوص مدیران و کارآفرینان ارائه دهد.
  • سمفونی ۹ بتهوون

    ارکستر سمفونیک تهران سمفونی نهم بتهوون را امروز پنج‌شنبه در تالار وحدت روی صحنه می‌برد. ارکستر سمفونیک تهران همچنان پرکار و خستگی‌ناپذیر است و پس از کنسرت موفق خود در هفته گذشته که در آن رومئو و ژولیت چایکوفسکی و گریگ کنسرتو برای پیانو گریک پرگینت سوییت با سولیستی پیانو «ماریان لاپشانسکی» اجرا شد، بازهم خود را برای یک اجرای دیگر از سمفونی نهم بتهوون برای همه مردم به رهبری «علی رهبری» آماده می‌کند. این کنسرت شب گذشته هم برگزار شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و امشب هم میزبان مخاطبان خواهد بود.
  • چرا ایران را نمی‌گردیم؟

    پرستو فخاریان دبیر گردشگری اغلب ادعای این را داریم که ایران را به‌خوبی می‌شناسیم، اما اگر از ما بپرسند تصمیم داریم برای سفر در فصل تابستان به چه شهر و منطقه‌ای برویم، به احتمال زیاد انتخابمان از شمال کشور یا مشهد و اصفهان فراتر نمی‌رود؛ این یعنی ما هنوز تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران را نشناخته‌ایم. اغلب، از نهادهای عمومی نظیر صدا و سیما و سازمان گردشگری کشور انتظار داریم که ایران را به شیوه‌های مختلف معرفی کنند که البته توقع بی‌جایی نیست؛ چراکه عموم مردم توانایی جست‌وجو و کشف جاذبه‌های کشور را ندارند.
  • چگونگی استفاده از کولر خودرو در تابستان

    امیررشید مهرآبادی بسیاری از مردم تصور می‌کنند سیستم تهویه خودرو، فقط از بخاری و کولر تشکیل شده است. شاید شما هم با خواندن این جمله از خود بپرسید، مگر غیر از این است؟ در پاسخ باید گفت، بله؛ چون یک حالت دیگر هم در سیستم تهویه خودرو وجود دارد و آن، حالت «پنکه» است و آن، هنگامی است که هوا از بیرون وارد اتاق می‌شود، بدون اینکه بخاری یا کولر درگیر باشد. اصولا این حالت مختص زمانی است که هوای داخل اتاق، نه سرد است و نه خیلی گرم و فقط نیاز به تهویه دارد تا هوا از حالت خفگی درآید. فراموش نکنیم که باز کردن پنجره‌های خودرو به‌منظور تهویه داخل کابین به‌ویژه در هوای آلوده شهر یا در سرعت‌های بالا امری اشتباه است.
  • چگونه بدون داشتن تجربه صاحب شغل شویم؟

    مترجم: مریم رضایی وقتی تجربه کاری نداریم، چگونه شغل مناسبی پیدا کنیم؟ این سوال همواره از قدیم وجود داشته است. هزاران دانشجو وقتی به فارغ‌التحصیلی خود نزدیک می‌شوند، با این سوال قدیمی مواجه می‌شوند: اگر همه شغل‌ها نیازمند تجربه است، چگونه می‌توان اولین شغل را به دست آورد، وقتی تنها تجربه شما همان مدرکی است که دارید؟ لالی داسکال (Lolly Daskal)، مدرس مدیریت و رهبری در این مطلب راهکارهایی ارائه می‌دهد.
    «سلام،اخیرا با مدرک زبان انگلیسی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم. در مدتی که در دانشگاه بودم، نمی‌دانستم در آینده واقعا باید چه کاری انجام دهم و حال که فارغ‌التحصیل شده‌ام نیز نمی‌دانم باید چه کاری انجام دهم.
  • اضافه وزن فرزندانتان را حاشا نکنید

    والدین آمریکایی عموما برای توجیه اضافه وزن کودکان خود از صفاتی نظیر استخوان‌درشت یا بزرگ‌جثه استفاده می‌کنند و از گفتن لغاتی مثل چاق می‌پرهیزند. استخوان‌بندی درشت یکی از عباراتی است که در برنامه‌های طنز این کشور نیز مشاهده می‌شود، این در حالی است که حاشا کردن اضافه وزن، بحثی کاملا جدی است و نباید به تمسخر گرفته شود. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حدود دوسوم مردم آمریکا احساس می‌کنند وزن مناسبی دارند، این رقم دقیقا مشابه درصد افرادی است که در آمریکا اضافه وزن دارند. تحقیقات نشان می‌دهد انتظار افراد از وزن ایده‌آل آنها با وزن واقعی‌شان
    تغییر می‌کند.
  • ادامه خروج اقتصاد از رکود

    اقتصاد ایران زمستان سال ۹۳ را با رشدی مثبت پشت‌سر گذاشته رشدی که بیانگر ادامه خروج اقتصاد از رکود و رشد منفی است که از ابتدای سال آغاز شده و در سه فصل دیگر این سال هم ادامه یافته است. بانک مرکزی در شرایطی از تحقق رشد۳ درصدی اقتصادی در سال ۹۳ خبر داده که عملکرد اقتصاد کشور در هشت فصل طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ منفی بود. در زمستان گذشته اقتصاد ایران تحت‌تاثیر افت ۵/۱۸ درصدی ارزش افزوده مسکن و ساختمان و افت ۲/۵ درصدی ارزش افزوده بخش نفت، با نرخ رشد نسبتا پایینی مواجه بود. .
  • تغییر شرایط اجاره‌بها

    در شرایطی که طی سه ماه اول سال ۹۴ بازار اجاره مسکن از شرایط نسبتا آرامی برخوردار بود با شروع فصل تابستان، تغییراتی در بازار اجاره‌بها رخ داده است. از سویی با کاهش نرخ سود بانکی، مالکان متمایل به دریافت اجاره بیشتر در قبال پول پیش کمتر شده‌اند. از سوی دیگر برخی مالکان بنای محاسبه رهن کامل را به صورت یک میلیون ودیعه در ازای ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان مبلغ اجاره ماهانه در نظر می‌گیرند و در نهایت برخی موجران هم قیمت رهن کامل ماهانه را بر اساس منطقه لوکس خود تعیین می‌کنند. .
  • آینده بخشی از کشورهای آفریقایی روشن‌تر است

    نگار حسینی تصور معمول بر آن است که مردم کشورهای آفریقا حال و روز خوشی ندارند. فقر، جنگ‌های داخلی، بیماری‌های تاق و جفت، نبود آموزش و بهداشت به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌هایی که می‌تواند وضعیت معاش مردم در هر جای جهان را تحت‌تاثیر قرار دهد، در بیشتر کشورهای این قاره تمام و کمال دیده می‌شود. در سال‌های اخیر وضعیت تعدادی از کشورهای آفریقا اندکی بهتر شده‌ است و این موجب شده است شهروندان آنها نگاه مثبت‌تری به آینده داشته باشند.
    در نهایت بررسی‌ها نشان می‌دهد نگاه مردم آفریقا به زندگی شان از نگاهی که جامعه جهانی به آنها دارد، واقع‌بینانه‌تر است.
  • چه افرادی را برای تاسیس شرکت انتخاب کنیم؟

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد مردم عاشق عبارت «نوآور منحصربه‌فرد» هستند؛ اما این مفهوم نادرست است. شرکت‌های موفق معمولا با ترکیب حداقل دو نفر شروع می‌کنند و موفق می‌شوند. مانند Yin و yang، سازنده و فروشنده، رویاپرداز و عمل‌گرا، حال هرچه می‌خواهید اسم آنها را بگذارید. در حقیقت، مردم ممکن است یک موسس را به‌عنوان نوآور بشناسند اما برای یک فعالیت اقتصادی جدید، نیاز به یک تیم است. در برخی نمونه‌ها، اولین پیرو اولین مشتری است؛ اما در اغلب مواقع اولین پیرو، دومین کارمند یک شرکت بوده که یکی از موسسان شرکت است.
  • درمان تشنگی در ماه مبارک رمضان

    عاطفه چهره‌گشا تشنگی واکنش طبیعی بدن به یک نیاز درونی است، بدن برای سوخت و ساز خود نیاز به آب دارد، برای کاستن حرارت کبد و مرطوب نگه داشتن بسیاری از اعضا نیاز به آب دارد و. . . . اما در ماه مبارک رمضان که شخص روزه‌دار به‌خاطر رضای خداوند از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کند، این نیاز طبیعی خصوصا به‌خاطر گرمی هوا با مشکل مواجه می‌شود؛ البته با مدیریت غذایی می‌توان فشار ناشی از این مشکل را کاست. معمولا تحمل گرسنگی در ماه مبارک رمضان ساده‌تر از تحمل تشنگی است؛ ولی برای در امان بودن از تشنگی نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد.
  • بازار سهام و رشد آرام

    همایون دارابی عضو گروه بورس بورس اوراق بهادار پس از آنکه دو هفته مانده به پایان فصل بهار با زیان ۶/ ۱ درصدی مواجه شد شاهد حرکت آرام رو به بالایی شد که اینک - روز دوشنبه - بازدهی بازار به مثبت ۸/ ۲ درصد رسیده است. این رشد غیرمترقبه در ماه رمضان، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است به‌گونه‌ای که تفاسیر متعددی در مورد دلایل این رشد که البته با حجم کم خرید و فروش رخ داده مطرح کرده است. از یکسو برخی این رشد را ناشی از انتظارات مثبت سرمایه‌گذاران از مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این گروه همان‌گونه که توافق لوزان در ابتدای سال موجب شد تا بازدهی بیش از ده درصدی در بازار رقم بخورد، مذاکرات پیش‌رو نیز در صورت رسیدن به نتیجه‌ای نهایی و رفع تحریم‌ها می‌تواند بازدهی بیشتری را ناشی از امیدواری فعالان بازار به آینده اقتصادی کشور ایجاد کند.
  • مولکول‌هایی که سردترین دمای ممکن را تجربه کردند

    محققان موفق شدند مولکول‌ها را تا نزدیکی صفر مطلق سرد کنند که حتی از زمان انفجار بزرگ (the Big Bang) نیز سردتر است. به این ترتیب، اتم‌های فوق‌سردشده ساخته شدند و سردترین مولکول‌های ساخته‌شده تاکنون را تشکیل دادند. این دستاورد می‌تواند زمینه مطالعات فیزیک در دماهای بسیار پایین را فراهم کند. در دمای محیط، اتم‌ها و مولکول‌ها فعالیت بالایی دارند و به سرعت حرکت می‌کنند و حتی به یکدیگر برخورد می‌کنند. اما در دماهای بسیار پایین، اتفاقات نادری می‌افتد و کاهش جنب‌وجوش اتم‌ها بسیار محدود شده و مشابه یک ذره جداگانه در فضا حرکت می‌کنند.
  • اجرا - ۴ تیر ۹۴

  • همه کانگوروها چپ‌دستند

    بارها به این موضوع اشاره کرده‌ایم که برخی حیوانات نیز مشابه انسان‌ها دست غالب دارند. این موضوع اما در میان کانگوروها برخلاف انسان است؛ درحالی‌که عمده انسان‌ها راست‌دست هستند، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کانگوروها چپ‌دست هستند. این ویژگی، یعنی غالب بودن یک دست نسبت به دیگری، ویژگی منحصربه‌فرد پستانداران است. محققان در دانشگاه سن‌پترزبورگ روسیه مشاهده کردند که کانگوروها در انجام کارهای خود از دست چپ استفاده می‌کنند. در مورد این حیوانات استفاده از لغت «دست» کاملا درست است، زیرا آنها دارای دستان پنج‌انگشتی مشابه انسان هستند.
  • افزایش قیمت آب پرمصرف‌ها

    در شرایطی که میزان بارندگی در سال آبی جاری به وضعیت هشدار رسیده است مسوولان وزارت نیرو اعلام کرده‌اند تعرفه آب مشترکان پر مصرف را در صورت تایید شورای اقتصاد از پایان این ماه افزایش می‌دهند. معاون وزیر نیرو خبر داده قیمت آب برای مصرف ۴۰ متر مکعب به بالا افزایش محسوسی خواهد داشت. این در حالی است که میزان بارش در کل کشور از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پایان خرداد ۹۴، ۵/۱۸۸ میلیمتر بوده که در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱۸ درصد و نسبت به پارسال ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. .
  • عصر یخبندان

    اکران فیلم «عصر یخبندان» از روز گذشته آغاز شد. این فیلم آخرین ساخته مصطفی کیایی بعد از «خط ویژه» است و در جشنواره فجر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. از سوی دیگر منتقدان سینما هم از این فیلم راضی بودند و یکی از امیدهای اکران در این فصل به شمار می‌آید. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که در «عصر یخبندان» خارپشت‌ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند. بهرام رادان، مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، محسن کیایی، مینا ساداتی، فرهاد اصلانی و .
  • هزار شلاق

    نمایش «هزار شلاق» این روزها روی صحنه است. این نمایش اثری از گروه تئاتر «تیتال» به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی است که در سی سومین جشنواره تئاترفجر در ۵ بخش کاندیدای تندیس بود که با دریافت تندیس بهترین نویسندگی و موسیقی و همچنین لوح تقدیر کارگردانی از آثار برگزیده این دوره از جشنواره شناخته شد. «هزار شلاق» زندگی اسبی سیصد ساله به نام «کرنگ» را روایت می‌کند که در طول این تاریخ وفاداری او به صاحبانش زندگی متفاوتی را برای او رقم می‌زند. حمید عرب، مسعود شاکرمی، سعید زارع، داوود معینی‌کیا و مریم طاهری در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.
  • پایان خوش ناتمام

    کاوه میرعباسی بیشتر به‌عنوان مترجم شناخته می‌شود؛ اما اخیرا فعالیت هایش را روی داستان نویسی متمرکز کرده و چند کتاب هم از او منتشر شده است. «پایان خوش ناتمام» تازه‌ترین رمان این نویسنده و مترجم سرشناس است که در سه بخش و ۷۹ فصل نوشته شده است و هرفصل عنوان متفاوتی دارد. نویسنده در پیشانی این رمان نوشته است که طرح اولیه این اثر با الهام از رمان HE KHNEW HE WAS RIGHT نوشته آنتونی ترولپ(۱۸۸۲-۱۸۱۵) نویسنده نامدار انگلیسی شکل گرفت. شاید همین نوشته برای آنهایی که حرفه‌ای به مقوله ادبیات داستانی می‌پردازند گویای نکات فراوانی باشد.
  • از اعدام‌های خیابانی تا دولت رفاه

    موفقیت‌هایی که داعش به‌دست آورده است عمدتا نتیجه برخورداری از منابع مالی قابل‌توجه، ظرفیت‌های نظامی بالا و استعداد این گروه در بهره‌برداری از نارضایتی‌های جوامع در سوریه و عراق است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این باب به نقل از سارا حسین، تحلیلگر گروه داعش می‌نویسد: کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند شواهد و قراین نشان می‌دهد که گروه افراط‌گرای مسلح داعش که یک سال پیش در مناطق مرزی سوریه و عراق تشکیل خلافت داد، با تکیه بر منابع مالی و ظرفیت‌های نظامی خود توان آن را دارد که سالها به حیات خود ادامه دهد.
  • زیباتر از ماه

    گروه «کوبان» در سال ۸۳ توسط داریوش اسحاقی در مشهد مقدس تاسیس شد. این گروه فعالیت‌های خود را با انجام کنسرت‌هایی در داخل و خارج از کشور ادامه داد و تاکنون پنج عنوان آلبوم موسیقی منتشر کرده است که «زیباتر از ماه» اثر تازه این گروه است که در روزهای گذشته منتشر شد. «زیباتر از ماه» عاشقانه‌ای است که در آن با به‌کارگیری ملودی‌های ساده و روان و اشعار ماندگاری از شاعرانی چون سیف فرغانی، هوشنگ ابتهاج، مولانا و حمید مصدق تلاش دارد تا با حفظ ارزش‌های هنری، شنوندگان خاص و عام را دربرگیرد. علیرضا شاه‌محمدی خواننده این گروه هم پس از ۱۵ سال یک اثر رسمی منتشر کرده است.
  • لامپ‌های خیابانی برای شارژ خودروهای الکتریکی

    در آینده‌ای نزدیک می‌توانید خودرو الکتریکی خود را کنار یک تیر چراغ برق پارک و خودرو را شارژ کنید. شرکت بی‌ام‌دبلیو از این فناوری رونمایی کرد؛ به طوری که چراغ‌های خیابانی جدید می‌توانند هم با استفاده از چراغ‌های LED نور را تامین کنند و هم برق مورد نیاز برای شارژ خودروها را فراهم کنند. بنابراین، رانندگان با استفاده از یک کابل استاندارد شارژ کردن خودرو می‌توانند از برق تیرهای چراغ برق استفاده کنند.
    به گفته مدیران ارشد شرکت بی‌ام‌دبلیو، با فراگیر شدن خودروهای الکتریکی، نیاز به چنین امکاناتی بیش از پیش شده است که چنین راه‌حل‌هایی می‌تواند مسیر را برای توسعه خودروهای الکتریکی فراهم کند.
  • سخت‌کاری به شیوه ژاپنی

    در دورانی که اکثر کشورهای جهان با بحران اقتصادی و مشکل بهره‌وری و بیکاری و اشتغال روبه‌رو هستند، کشوری در دنیا هست که باید برای مجبور کردن مردمش به کمتر کار کردن، قانون تصویب کند. دولت ژاپن به تازگی قانونی را به پارلمان برده که موضوع آن ممنوعیت اضافه‌کاری برای کارمندان عالی‌رتبه است. بر اساس این قانون، کارمندانی که پایه‌ حقوقی‌‌شان سالانه ۸۸ هزار دلار به بالاست (معادل ۷۵/۱۰ میلیون ین) اگر اضافه‌کاری کنند هم بابت آن دریافتی اضافی نخواهند داشت. این قانون فعلا و در مرحله اول برای کارمندان یقه سفید یا عالیرتبه تصویب شده اما قرار است در ماه‌های آینده برای کارمندان دیگر هم گسترش یابد.
  • داشتن و نداشتن

    ارنست همینگوی متولد سال ۱۸۹۸ بود که در سال ۱۹۶۱ از دنیا رفت. او یکی از نویسندگان شاخص جهان است که در آثارش همواره با استقبال مخاطبان ادبیات داستانی روبه‌رو‌ شده است و کتاب‌های این نویسنده با ترجمه‌های مختلفی به بازار می‌آید. به باور بسیاری از منتقدان مهم‌ترین رمان‌ همینگوی «پیرمرد و دریا» است که جایزه نوبل را برایش به ارمغان آورد. او در این کتاب به حوزه زندگی پیرمردی چنگ می‌اندازد که روزی قلمرو بزرگ دریا در حیطه اقتدارش بود و عروسکان خوش خرام دریا بیوه‌هایی بوده‌اند درمانده در تار و پود تورش و اینک زندگی او به پایان خود می‌رسد، در آرزوی بزرگ‌ترین‌ صیدش دل به دریای بزرگ می‌سپارد و بزرگ‌ترین‌ صیدش را به چنگ می‌آورد؛ ولی آن قدرتی را که بتواند شاهکار آخرین خود را به ساحل بکشد ندارد و چیزی جز اسکلت به ساحل نمی‌آورد.
  • چاپ سه‌بعدی یک پل بر فراز کانال آمستردام

    چاپ سه‌بعدی فناوری‌ای است که روز به روز در حال توسعه است و توانسته کاربردهای بسیاری پیدا کند. در آخرین کاربرد این فناوری، هلندی‌ها از چاپ سه‌بعدی برای ساخت یک پل استفاده می‌کنند. MX۳D یک شرکت فعال در زمینه چاپ سه‌بعدی است که روبات‌هایی طراحی کرده است که به کمک فناوری چاپ سه‌بعدی در حال ساخت یک پل فولادی روی کانالی در شهر آمستردام هستند. به گفته محققان این طرح، ساخت این پل فولادی نشان خواهد داد که فناوری چاپ سه‌بعدی چگونه می‌تواند در فعالیت‌های مقیاس بالا نیز مفید باشد. نحوه عمل این روبات‌ها به این صورت است که دو روبات به صورت همزمان فعالیت می‌کنند و قسمت‌های کوچک فولاد ذوب‌شده را به یکدیگر جوش می‌دهند و خطوط فولادی طویلی را ایجاد می‌کنند.
  • رونمایی یوتیوب از «نیوزوایر»

    اکثر شما با سایت یوتیوب آشنا هستید، در این سایت کلیپ‌های متعددی در زمینه‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید آنها را به آسانی مشاهده کنید. در این شرایط، یوتیوب از برنامه‌ای جدید سخن گفته است به نام «newswire» که قابلیت جست‌وجوی ویدئوهای مربوط به اخبار مختلف را فراهم می‌کند. این امکان جدید، برای خبرنگاران اطلاعات ارزشمندی به همراه دارد و آنها می‌توانند درباره رویدادهای مهم، کلیپ‌های تصویری را نشان دهند. در شرایط فعلی روزانه بیش از پنج میلیون کلیپ در یوتیوب توسط کاربران دیده می‌شود که این امکان جدید می‌تواند امکان جست‌وجوی قدرتمندتر را افزایش دهد.
  • بهترین اپلیکیشن‌های اندرویدی برای یک خواب راحت

    هر کدام از ما بارها تصمیم گرفته‌ایم که خواب بهتری داشته باشیم و به آن اهمیت بیشتری بدهیم. یادتان باشد که هر انسان به‌طور متوسط یک‌‌سوم طول عمر خودش را می‌خوابد. از حافظه بهتر و خلاقیت تا بیشتر کردن طول عمر، مزایایی هستند که یک خواب خوب و راحت می‌تواند برای شما به همراه بیاورد، بنابراین بهتر است برای این کار از تکنولوژی و اپلیکیشن‌های کاربردی کمک بگیرید. درواقع، به‌ جز قابلیت‌های فراوانی که استفاده از اپلیکیشن‌های خواب به همراه دارند شاید بهترین علت مفید بودن این آنها این است که توجه‌تان را به خوابیدن جلب می‌کنند و این جلب ‌توجه نقش مهمی در حل کردن مشکلات مربوط به آن دارد.
  • سنگین شدن گوش قابله‌ها به خاطر سر و صدای اتاق زایمان

    کم شدن شنوایی در محیط‌های پر سر و صدای صنعتی یا ساختمان‌سازی امری قابل انتظار است. اینک پژوهشگران سوئیسی روی اتاق زایمان تمرکز کرده و نتایجی گرفته‌اند: ماماها به خاطر جیغ‌های ممتد نوزاد و زائو کم‌شنوا می‌شوند. بسیاری از ماماها از آسیب‌های شنوایی رنج می‌برند. نتیجه پژوهشی در سوئیس نشان می‌دهد که فریادهای درد زنان در حال زایمان، علت اصلی این مشکل است. در مطالعه‌ای که در مجله پزشکی «بریتیش مدیکال جورنال اوپن» منتشر شده، مشخص می‌شود که متجاوز از نصف قابله‌های مورد تحقیق، دچار مشکل شنوایی و سنگینی گوش هستند.
  • گالری گردی - ۴ تیر ۹۴

  • لامپ صد

    فیلم سینمایی «لامپ صد» به کارگردانی سعید آقاخانی بعد از اکران در سینماهای کشور که چندی پیش اتفاق افتاد حالا به شبکه نمایش‌خانگی آمده است. این فیلم نوشته‌خود آقاخانی است و داستان زندگی فرزین با بازی «محسن تنابنده» را روایت می‌کند که دچار اعتیاد به مواد مخدر است و خانواده‌اش را در طول داستان درگیر ماجراهایی می‌کند. محسن تنابنده، ساره بیات، مسعود کرامتی، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ‌شاهی و حمید لولایی بازیگران این فیلم هستند. محسن چاوشی هم ترانه بید مجنون را با شعر حسین صفا و تنظیم بهنود فدوی خوانده است که در تیتراژ پایانی فیلم پخش می‌شود.
  • جهان نگریسته

    تازه‌ترین نمایشگاه پروژه‌ «جهان نگریسته» با نمایش آثاری از ۱۶ هنرمند نقاش، میزبان علاقه‌مندان در ماه مبارک رمضان است. در این دوره از نمایشگاه «جهان نگریسته» آثاری از مهدی احمدی، هما ارکانی، شیما اسفندیاری، پونه اوشیدری، وحید چمانی، بهناز خامه‌چیان، مهرداد خطایی، پویا رضی، مهدی راحمی، مرجان رضوی، بهاره رئیسی، مانی غلامی، شیما فریدنی، معصومه مظفری، شاهین نوروزی و بهروز والیانی به‌نمایش گذاشته می‌شود. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۹ تیرماه (به‌جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۱ تا ۱۷ (پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها ۱۶ تا ۲۰) به گالری «ایگرگ» به نشانی خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۲۸، زنگ دوم مراجعه کنند.
  • نسبت درخواست افزایش قیمت با کیفیت

    یکی از شروط شورای رقابت برای موافقت با افزایش قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز، ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی است به‌طوری‌که در فرمول سال گذشته این شورا کیفیت تولید خودرو از سوی خودروسازان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در فرمول جدید ۵/ ۲ امتیاز مثبت به خودروسازانی که تولید خودروی مناسب دارند ارائه و ۵/ ۲ امتیاز منفی برای خودروسازان متخلف در تولید خودروهای بی‌کیفیت لحاظ شده است. بنابراین با توجه به فرمول مذکور اگر محصولات خودروسازان با افت کیفیت مواجه شود، شورای رقابت می‌تواند مانع از افزایش قیمت خودروی مورد‌نظر تولید‌کنندگان شود.
  • اوضاع بغرنج در یونان

    اوضاع کشور یونان به‌قدری بغرنج شده که گفته می‌شود در حال حاضر یک قدم به ورشکستگی مطلق نزدیک شده و در آستانه خروج از اتحادیه اروپا قرار گرفته است. گفت‌وگوی این کشور با طلبکاران اروپایی در حالی به بن بست رسیده که دولت جدید با قول متقاعد‌کردن طلبکارانش به بخشودگی بخشی از بدهی‌های این کشور و نیز ختم سیاست‌های ریاضتی، برنده انتخابات شده است. نخست‌وزیر یونان در تازه‌ترین حرکت سیاسی خود در سفر به روسیه، سیاست‌ها و رویه‌های اتحادیه اروپا را به چالش کشید. .
  • مصرف زیاده از حد برنج، سرطان‌‌زا است

    بر اساس پژوهش‌های یک نهاد تحقیقاتی آلمان، برنج از آنجا که حاوی میزان قابل‌توجهی آرسنیک غیرطبیعی است، احتمال ابتلا به سرطان‌را افزایش می‌دهد. توصیه این نهاد: در صرف خوراک‌هایی که با برنج درست می‌شود، «افراط» نکنید. «انستیتوی مرکزی ارزیابی خطرات مواد غذایی ـ BfR» آلمان درباره‌ مصرف برنج حاوی آرسنیک غیرطبیعی هشدار داد و از شهروندان خود خواست از خوردن «زیاده از حد» شیربرنج، ویفر و دانه‌های کوبیده شده‌ برنج خودداری کنند. آرسنیک، ماده‌ای شبه‌فلزی و سرطان‌زا است. بر اساس نتایج پژوهش‌های «نهاد بین‌المللی سلامتی»، آرسنیک غیرطبیعی موجود در انواع برنج‌های صادره از آسیا و آمریکای جنوبی، باعث ابتلا به سرطان ریه شده است.
  • جلب اعتماد با یک لبخند

    تحقیقات نشان می‌دهد اثرگذاری در نخستین برخورد یا همان first impression، عموما دو موضوع را شامل می‌شود، در واقع افراد در نخستین برخورد با یک فرد غریبه به قابل اطمینان بودن و توانایی فرد توجه می‌کنند. حال فرض کنید به یک مغازه میوه‌فروشی رفته‌اید، در آنجا فردی را می‌بینید که اخم کرده است، بنابراین نخستین اثری که از وی می‌گیرید غیرقابل اطمینان بودن اوست. این در حالی است که اگر این فرد به شما لبخند بزند شما نیز به او لبخند خواهید زد و به نوعی وی را فردی قابل اطمینان می‌دانید. بنابراین، سعی کنید همیشه لبخند بزنید تا دوستان بیشتری را به خود جلب کنید.
  • ورشکستگی اوباما

    سال پیش در همین اوضاع و احوال بود که اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، داعش در حال تبدیل شدن به یک معضل جهانی است و این گروه، گروهی است که ایالات متحده باید به آن توجه داشته باشد اما نمی‌توانیم به تنهایی این گروه تروریستی را خطاب قرار دهیم. او تابستان سال پیش درباره پیشروی‌های اولیه داعش گفته بود: «همان‌طور که چند روز قبل هم گفتیم، ما نمی‌توانیم به تنهایی از عهده مقابله با این گروه برآییم و سربازان آمریکایی را برای اشغال سایر کشورها اعزام کنیم. بلکه باید بیشتر تمرکز کنیم و استراتژی بهتری را در نظر بگیریم.
  • شمارش معکوس برای توافق

    در واپسین روزهای باقیمانده تا ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن شمارش معکوس برای توافق هسته‌ای میان ایران با گروه ۱+۵ در شرایطی آغاز شده که دیپلمات ارشد کشورمان روز دوشنبه برای دیدار با همتایان خود از ۳ کشور آلمان، انگلیس و فرانسه راهی لوکزامبورگ شد تا آخرین رایزنی‌ها را درباره نگارش متن توافق جامع انجام دهد. اگرچه ظریف طی یک ماه گذشته با وزیر خارجه آمریکا در ژنو و وزرای خارجه روسیه و چین در مسکو دیدار و گفت‌وگو داشته، اما برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که جان کری هم که گفته شده به توصیه پزشکان نباید تا چند هفته جابه‌جا شود، با وجود مشکلات شکستگی پا اواخر ماه جاری به اروپا سفر می‌کند تا در مذاکرات نهایی ایران و ۱+۵ حاضر شود.
  • نفوذ داعش در اردن

    سوریه، عراق و شاید هم اردن؟ به نظر می‌رسد که دامنه فعالیت‌های داعش در حال گسترش است. هرچند هنوز بخش‌هایی از خاک عراق در دست نیروهای داعش است و ارتش نیز آن‌طور که باید و شاید از پس مهار فوری حملات داعش برنیامده است، اما گروه دولت اسلامی عراق و شام از هم‌اکنون به‌دنبال مقصد بعدی برای خود است. مقصدی که به نظر می‌رسد می‌تواند اردن باشد. در تازه‌ترین تحولات انجام گرفته در اردن، محمد الشبلی که عنوان رهبر شبه‌نظامیان سلفی در اردن را بر عهده دارد نسبت به اینکه احتمال دارد این کشور هم به سرنوشت عراق و سوریه دچار شود، هشدار داد.
  • عربستان در چنبره اسناد ویکی‌لیکس

    کامران کرمی عضو گروه دیپلماسی انتشار ۶۰۰ هزار سند محرمانه آل سعود از سوی سایت افشاگر ویکی لیکس، دردسر تازه‌ای را برای مقامات عربستان سعودی در زمانی که درگیر در بحران یمن هستند، به‌وجود آورده است. در واقع افشای گسترده اسناد محرمانه بار دیگر پرده از سیاست‌های عربستان در قبال ایران و خاورمیانه برداشت. انتشار این اسناد که عمدتا مربوط به نامه‌نگاری‌های محرمانه وزارت خارجه سعودی با سفارت‌خانه‌های این کشور است، می‌تواند مجالی برای قضاوت افکار عمومی نسبت به سیاست‌های فرقه‌گرایانه عربستان در سطح منطقه باشد.
  • صاف و ساده

    مجتبی سرانجام پور در شهر مردم تنها وقتی می توانند دوام بیاورند که قانون،افراط کاری های شان را تعدیل کند و احتیاجات شان را سر و سامان بخشد. وقتی مردم برای زندگی در یک جا جمع می شوند،سازمان هایی برای اداره امور تشکیل می شود. این معادله ای قدیمی است که از عصر نوسنگی هم وجود داشته است. اما مردمانی که در دشت زندگی می کنند نظرخوبی نسبت به این گونه زندگی ندارند. از نظر آنها شهر تعریفی است در فضای فرهنگ ، نظم و قانون و بالطبع اجبار و الزام.
    به عقیده آنها خطر زندگی در دشت از خود طبیعت است نه انسان ها.
  • عکس خبری - ۴ تیر ۹۴

    pic۱
    مردم تهران در نخستین ساعات بامداد دوشنبه پس از پیروزی تیم ملی والیبال ایران در مقابل تیم آمریکا
    به شادی پرداختند.

    pic۲
    مظنون تیراندازی و کشتن ۹ سیاهپوست در کلیسای چارلستون دستگیر شد.

    pic۳
    ضیافت افطاری در حرم مطهر امام‌رضا‌(ع) همه‌روزه برای روزه‌داران برپا می شود.

    pic۴
    باغ گل میراکل دوبی دارای بیش از ۴۵ نوع گل مختلف است که از نقاط مختلف جهان وارد شده است. مساحت ۱۸ جریبی این باغ گل زیبا، به آن لقب بزرگترین باغ گل جهان را داده است.

    pic۵
    انحراف دو دستگاه کامیون و خواب آلودگی راننده صبح پنجشنبه باعث تصادف در مشهد شد.
  • دوگانه‌سوزها در مسیر رشد تولید - ۴ تیر ۹۴

    به نظر کارشناسان هرگونه تغییر در بازار خودرو منجر به تغییر رفتار مشتریان و به دنبال آن تولیدکنندگان خودرو می‌شود. یکی از موضوعاتی که در چند سال گذشته تاثیرات بسیاری در بازار خودرو و از سوی دیگر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خودرو داشته، افزایش قیمت بنزین بوده است که تغییرات بسیاری را در نگرش مشتریان نسبت به خودرو داشت. در ابتدای سال ۸۶ براساس افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۰۰ تومان و آزاد ۴۰۰ تومان شد. بنابراین قیمت بنزین افزایش چهار برابری پیدا کرد. در این زمان بازار خودرو و از سوی دیگر خیابان‌های شهر شاهد تاثیر مستقیم این افزایش قیمت بودند.
  • پاور بانک یا شارژر همراه همه‌کاره

    موبایل‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، دوربین‌های عکاسی و دیگر ابزارهای دیجیتال شخصی و قابل حمل این روزها به جزئی جدا نشدنی از زندگی روزمره هر کدام از ما تبدیل شده‌اند. این ابزارها در حالی که انجام بسیاری از کارها و امور روزمره را راحت‌تر و سریع‌تر کرده‌اند، اما اغلب ما را هم به خودشان وابسته کرده‌اند. درست به دلیل همین وابستگی هم هست که در طول سفر یا مسیر هر روزه‌مان دستکم یکی از این ابزار را در دست داریم و با آن خودمان را سرگرم می‌کنیم تا اینکه با اخطار به پایان رسیدن شارژ مواجه می‌شویم. در این شرایط که دسترسی به منبع برقی وجود ندارد، کمبود یک شارژر همراه یا پاور بانک کاملا احساس می‌شود.
  • با این هدبندها، استرس خود را کنترل کنید

    فناوری و آرامش عموما هم‌جهت با یکدیگر پیش نمی‌روند، یعنی پیشرفت فناوری عموما استرس افراد را بیشتر می‌کند. با این حال، محققان به تازگی نوعی هدبند طراحی کرده‌اند که می‌تواند امواج مغز را بخواند و پاسخ مناسبی جهت افزایش تمرکز افراد ارسال و استرس آنها را کنترل کند.
    این دستگاه دارای هفت حسگر برای دریافت امواج مغز است که می‌تواند اطلاعات را به گوشی هوشمند شما انتقال دهد (هم برای سیستم اندروید و هم سیستم iOS). سپس، از کاربر درخواست می‌شود در یک تمرین ۳ دقیقه‌ای شرکت کند تا استرس وی کاهش و تمرکزش افزایش یابد.
  • حملات DDoS چیست و چرا متوقف کردن آن کار دشواری است؟

    حتما شنیده‌اید که گاهی یک سایت یا سرویس در اثر حملات DDoS از کار افتاده است، اما ماهیت DDoS چیست؟ حملات آن چگونه صورت می‌گیرد و چرا مقابله با آن کار دشواری است؟ اگر به‌دنبال پاسخی برای این سوالات هستید می‌توانید در ادامه با این مطلب همراه شوید. کریسمس امسال در حالی که بسیاری از نوجوانان به‌عنوان هدیه از والدین خود ایکس‌باکس یا پلی‌استیشن دریافت کرده بودند متوجه شدند که نمی‌توانند به شبکه‌های آنلاین متصل شوند. این‌طور مشخص شد که گروه هکرهای Lizard Squad با حملات DDoS موفق به از کار انداختن سرورهای سونی و مایکروسافت شده‌اند.
  • بازگشت پناهجویان؟

    به‌نظر می‌رسد سفر چندی پیش جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا به کشورمان در آب کردن یخ روابط دو کشور مفید بوده است؛ اگرچه یک مقام نزدیک به هیأت کنسولی ایران که به کانبرا رفته است، توافق دو طرف برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی را رد کرده، اما گفته شده از جمله نتایج این سفر، توافق دو کشور برای افزایش تسهیلات روادیدی و مسافرت اتباع به منظور گردشگری، تجارت و سرمایه‌گذاری به‌علاوه همکاری پلیس دو کشور برای مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان بوده است. .
  • شاخص بر مدار خوش‌بینی

    شاخص بورس تهران که از چهارشنبه گذشته روند صعودی خود را پس از مدت‌ها آغاز کرده است؛ اگرچه روز یکشنبه با اندکی کاهش مواجه شد، اما روز دوشنبه دوباره به مدار صعودی بازگشت تا نشان دهد چه اندازه به پیشرفت مذاکرات خوشبین است. همزمان با نزدیکی به روزهای پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، دماسنج اقتصادی کشور نیز متاثر از فضای انتظاری قرار گرفته است. در همین حال ناظران پیش‌بینی می‌کنند برگزاری مجامع عادی سالیانه در تیر ماه، شادابی بیشتری بر کلیت معاملات بازار سهام ایجاد کند. .
  • کلید گمشده آرمانگرایان چپ

    حسین موسوی عضو گروه بین‌الملل مذاکرات یونان و اتحادیه اروپا قفل بزرگی خورده است. قفلی که اگر کلید آن پیدا نشود، به اخراج یونان از ناحیه یورو منجر خواهد شد. یونان بدهی‌های فراوانی به موسسات مالی از جمله صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اتحادیه اروپا دارد. کشورهای قدرتمند این ناحیه از جمله آلمان و فرانسه می‌گویند اگر یونان تن به اصلاحات اقتصادی مدنظر یورو ندهد از کمک‌های مالی خبری نخواهد بود. یونان نیز می‌گوید تن دادن به اصلاحات مدنظر اتحادیه همچون به بردگی گرفتن یونان خواهد بود. از سویی سیپراس، نخست وزیر چپ‌گرای یونان با شعارهای ضد اتحادیه توانست آرای مردم این کشور را به دست آورد.
  • شناخت جایگاه مالی خانواده

    یک خانواده موفق در مدیریت پول، پس از شناخت صحیح جایگاه مالی خود در جامعه می‌داند که حدودا چه مقدار در یک ماه و به‌طور مشخص در یک سال درآمد دارد. درک این مطلب که درآمد خانواده محدود است و باید از آن به‌درستی استفاده کرد، یکی از مهم‌ترین نکات آموزشی در افزایش هوش مالی خانواده است. به همین اندازه، این نکته نیز دارای اهمیت است که اعضای خانواده بدانند، برای صحیح خرج کردن پولشان باید دست به انتخاب بین گزینه‌های مختلف بزنند. آنها با توجه به سطح درآمد خانواده، باید تصمیم بگیرند که چه مقدار خرج کنند، چه مقدار پس‌انداز نمایند و چه مقدار از درآمد خود را سرمایه‌گذاری و البته چه مقدار از آن را در امور خیریه و نیکوکاری استفاده کنند.
  • ویکی لیکس علیه سعودی‌ها

    نوبتی هم که باشد این بار نوبت عربستان است تا افشاگر ویکی‌لیکس پته‌اش را روی آب بریزد. عربستانی که سودای تبدیل شدن به ابرقدرت منطقه‌ای را با پرداخت رشوه و تطمیع افراد و سازمان‌های مهم منطقه در سر داشته است. همزمان با سومین سالگرد پناهندگی جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس به سفارت اکوادور در لندن، این مرد جنجالی یک بار دیگر خبر ساز شد. سازمانی که او موسس آن است با انتشار هزاران سند از وزارت خارجه عربستان اعلام کرد، به‌زودی تمامی نیم میلیون سندی را که درباره روابط خارجی عربستان در دست دارد، منتشر می‌کند.
  • نمایش کودک - ۴ تیر ۹۴

  • انتقاد از افزایش فروش اموال غیرمنقول شهرداری تهران

    هفته گذشته در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به اعلام فهرست تمام اموال قابل فروش در پارلمان محلی پایتخت، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از افزایش ۱۱۶ درصدی اموال قابل فروش شهرداری در بودجه سال جاری شهر تهران خبر داد. محمدسالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با انتقاد از ادامه روند فروش اموال غیرمنقول شهرداری تهران که در اصل به‌عنوان ثروت شهروندان پایتخت محسوب می‌شود، عنوان کرد: در بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران مجوز فروش اموال غیر منقول خود تا سقف ۹۶۷ میلیارد تومان داشت که این ردیف بودجه در سال جاری به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده است که بیانگر رشد ۱۱۶ درصدی کسب درآمد شهرداری تهران از این محل است درحالی‌که شهرداری تهران می‌تواند با اجاره داری این املاک به درآمد پایدار برسد.
  • شکست آمریکا در آزادی

    بازی والیبال ایران و آمریکا که با برد شیرین والیبالیست‌های کشورمان در شش ست پیاپی مقابل آمریکا به پایان رسید، اگرچه ملی پوشان آمریکایی را دست خالی راهی خانه‌هایشان کرد، اما با برخی حواشی همراه بود. از عدم اجازه حضور زنان در ورزشگاه گرفته تا پخش نشدن سرود ملی آمریکا با عنوان کردن نقص فنی از تلویزیون که البته اعتراض ناظر فدراسیون جهانی را به همراه داشت. به همه اینها باید تهران گردی آمریکایی‌ها و قلیون کشی شبانه را هم اضافه کرد. تیم والیبال ایران روزهای جمعه و یکشنبه میزبان لهستان خواهد بود. .
  • چاپ عکس‌های رنگی بدون جوهر

    یک فناوری جدید می‌تواند عکس‌های رنگی را با اعمال نور به جای رنگ تشکیل دهد. این فناوری در دانشگاه میزوری آمریکا کشف شده که بر اساس موادی به نام متاماده طراحی شده است. به این ترتیب، لوگوی دانشگاه میزوری در مقیاس ۵۰ میکرومتری به صورت رنگی ایجاد شده است. در چاپ رنگی، چند جوهر نیمه‌شفاف، روی یکدیگر چاپ می‌شوند و می‌توانند رنگ‌های مختلف را تولید کنند. اما این فناوری از روش دیگری استفاده می‌کند و محققان به جای استفاده از جوهر، از ایجاد حفره‌های نانومتری روی یک قطعه لایه نازک استفاده می‌کنند. حفره‌ها با اندازه متفاوت باعث می‌شوند شکست نور در جهات مختلف رخ دهد (مشابه منشور) در نتیجه رنگ‌های مختلفی ظاهر می‌شوند.
  • فاضلابی که آب شرب می‌شود

    بحران آب هر روز بیشتر قدرت‌نمایی می‌کند و همه نقاط دور و نزدیک و فقیر و غنی جهان را هم به‌صورت یکسان هدف گرفته‌است. از کشورهای توسعه نیافته آفریقایی و آسیایی تا ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور جهان یعنی آمریکا. در این شرایط، دانشمندان و پژوهشگران راه‌های جدیدی را برای مقابله با این بحران و حل معضل بی‌آبی پیشنهاد کرده‌اند که بعضی از آنها همین حالا هم اجرا می‌شود و بعضی در مرحله تحقیق و آزمایش است. یکی از این راه‌های جنجالی و بحث‌برانگیز، تبدیل فاضلاب به آب شرب است. این تکنولوژی است که همین حالا هم در بعضی کشورهای جهان از جمله مثلا در کشورهای آفریقایی اجرا می‌شود.
بیشتر