شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه نامه

  • تدوین برنامه راهبردی صنعت

    وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان اینکه برنامه راهبردی صنعت برای دو سال آینده تدوین شده، اظهار کرد: در این برنامه، سیاست های دو زمان تحریم و بعد از تحریم تدوین شده است. نعمت زاده در خصوص سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: آنچه که در ۲۴ اصل اقتصادی بیان شده راهبردی همه جانبه است که ۱۶ بند آن به طور مستقیم و غیرمستقیم به وزارت صنعت مربوط می شود. وی افزود: هیات دولت سه مورد از این اصول را به عنوان وظیفه اصلی به وزارتخانه صنعت معدن و تجارت محول کرده و برنامه های مربوط به آن در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.
  • انتخاب ۱۵ واحد صنعتی، معدنی، پیشکسوت نمونه و طرح برتر

    علی یزدانی، دبیر بزرگداشت روز صنعت و معدن در خصوص برگزاری بیستمین نکوداشت روز صنعت و معدن گفت: این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور و بیش از یک هزار کارآفرین در حوزه صنعت و معدن ، جمعی از استانداران ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران بنگاه های اقتصادی کشوردر سالن اجلاس سران برگزار می شود. وی افزود: با توجه به اهمیت فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سالجاری و تاکید ریاست جمهوری در مهمانی افطار ماه مبارک رمضان محور همایش بر دو اصل همدلی و همزبانی با دولت و سلامت اقتصاد با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی استوار است.
  • اعتلای صنعت و معدن در گرو همدلی صنعتگران، معدنکاران و دولت

    آزاده حسینی نامگذاری دهم تیرماه با عنوان روز صنعت و معدن و تعیین هفته‌ای با این مضمون به درخواست فعالان این بخش به منظور ارائه نظرات، بررسی چالش‌ها و مشکلات اجرایی و بیان مطالبات و خواسته‌ها به سیاست‌گذاران انجام شد اما تا امروز که شاهد هجدهمین دوره برگزاری بزرگداشت صنعت و معدن هستیم، این توقع از سوی صنعتگران و معدنکاران همواره وجود دارد که رفع موانع تولید با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شود، گرچه پویایی و جاری بودن فعالیت‌های صنعتی و معدنی باعث شده تا هر روز دست‌‌اندرکاران این بخش با مسائل تازه‌‌ای مواجه شوند.
  • توسعه اکتشافات معدنی، جذب سرمایه‌های خارجی - ۹ تیر ۹۴

    کرباسیان به‌عنوان سکاندار بزرگترین سازمان توسعه ای کشور در بخش صنعت و معدن، ضمن مثبت خواندن عملکرد سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران طی یکسال گذشته ، جذب سرمایه های خارجی برای اجرای طرح های توسعه ای صنعتی و معدنی ، توسعه اکتشافات معدنی کشور، فعال شدن و راه اندازی تمامی طرح‌های راکد و نیمه تمام بخش معدن و صنایع معدنی ، تسریع تکمیل هفت طرح فولادی و بسط و توسعه رشد ۱۰ درصدی بخش صنعت و معدن طی سال گذشته را از اهم اقدامات اساسی این شرکت در سالجاری خواند. ایمیدرو برای تامین مالی پروژه‌های خود چه راهکارهایی را در دستور کار دارد؟
    بیشتر نیاز مالی پروژه‌ها از طریق بخش خصوصی تامین شده و می‌شود ضمن اینکه در اولویت برنامه‌های ایمیدرو جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج نیز قرار دارد.
  • سکانس‌های نانوشته صنعت فولاد

    بسیاری از فولادسازان کشور برای تامین زیرساخت های اصلی تولید خود با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. در کنار آن طرح جامع فولاد که در راس آن افزایش ظرفیت تولید به ۵۵ میلیون تن قرار گرفته، تدوین شده است. اما پس از رونمایی این طرح، انتقال کارخانه‌های فولاد به سواحل جنوبی کشور هدفگذاری‌ شده اما جابه‌جایی واحدهای تولیدی و تبدیل آنها به قطب تولید فولاد در حالی این صنعت را به چالش فراخوانده که بسیاری از کارخانه‌های فعال به دلیل جانمایی نامناسب با بحران کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی برخی معتقدند که احداث واحدهای فولادسازی در جوار دریا به لحاظ تامین آب بهترین گزینه برای جانمایی کارخانه‌ها است که نظر مقابل آن راه‌اندازی واحدهای فولادی در کویر را به دلیل هزینه حمل و نقل ارزان‌تر مواد اولیه در مناطق معدن خیز به صرفه می‌داند، اما در حال حاضر انتخاب یکی از این دو گزینه برای صنعت فولاد حیاتی شده است.
  • شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در یک نگاه

    به منظور توسعه صنایع آهن و فولاد کشور و در راستای چشم انداز ۲۰ ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن، صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) و با مشارکت شرکتهای سرمایه گذاری غدیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد. کارخانه احیای مستقیم این شرکت با ظرفیت تولید سالیانه بالغ بر ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی که برای افزایش ظرفیت آن تا یک میلیون تن در سال نیز اقدام شده است با هدف تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات فولادسازی استان یزد و سایر فولاد سازی های کشور در ۲۵ کیلومتری شهرستان اردکان و در استان یزد و همجوار مجتمع گندله سازی چادرملو احداث گردید، همچنین این شرکت برای ایجاد یک مجتمع گندله سازی در شهرستان بهاباد استان یزد نیز اقدام نموده است.
  • اقدامات شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد برای دستیابی به رتبه های برتر

    لطفا توضیحاتی در خصوص فعالیت شرکت و هدف از ایجاد آن را ارائه دهید.
    شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد در سال ۱۳۶۷ با مشارکت مجتمع فولاد مبارکه و کارکنان آن تحت نام شرکت تولیدی کارکنان مجتمع فولاد مبارکه (سهامی خاص) تشکیل شد.
    هدف از تاسیس این شرکت در آن زمان حفظ توان و امکانات فراهم شده در زمان ساخت فولاد مبارکه و استفاده از تجربیات مذکور در احداث کارخانجات فولاد مشابه و همچنین خدمت رسانی به فولاد مبارکه در دوران بهره‌برداری بود.
    از چه سالی وارد بورس شدید ؟
    به دنبال توسعه شرکت توکا در سال ۱۳۷۸ موضوع پیوستن شرکت به بورس اوراق بهادار مطرح و به دنبال آن ماهیت شرکت به سهامی عام) تبدیل شد و سپس به شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد تغییر نام داد ، که در نتیجه سهام آن از سال ۱۳۸۰در بورس خرید و فروش می شود.
  • صداقت، وجدان کاری و کیفیت رمز موفقیت کوپال است

    شرکت صنعتی- ساختمانی کوپال با ۵۵ سال سابقه فعالیت در صنعت سازه های فولادی، با پشتکار و خلاقیت مثال زدنی موسس اش توانسته است از کارگاهی کوچک به یک کارخانه بزرگ صنعتی با وسعت حدود ۶۴ هزار متر مربع تبدیل شود. کوپال با ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن در سال تولید با کیفیت تاکنون بیش از ۵۰۰ پروژه صنعتی، مسکونی و تجاری را در کشور به سرانجام رسانده است. میرشجاع صفایی، موسس و مدیرعامل شرکت کوپال و از پیشکسوتان صنعت سازه های فولادی ایران که اسفندماه سال گذشته به عنوان چهره برتر فولادی کشور از طرف انجمن صنفی سازندگان اسکلت فلزی و انجمن سازه های فولادی ایران برگزیده شد، می گوید: «افراد موفق طوری عمل می کنند که هیچگاه برای انجام کار بی کیفیت مورد بازخواست و مواخذه قرار نگیرند.
  • صنایع غذایی میانبر اقتصاد کشور برای خروج از رکود

    شرکت های مختلفی در صنایع غذا و کشاورزی کشور فعالیت می کنند و طیف وسیعی از تولیدات را به بازار عرضه می کنند. بالطبع نیازها و مطالبات مطرح شده از سوی این شرکت ها نیز گسترده و متنوع است. نگاهی به اظهارنظرهای دست اندرکاران صنایع غذا و کشاورزی در بخش خصوصی روشن می کند که این افراد از لزوم توجه به مسائلی سخن می گویند که هم به کارآیی و تولید صنایع خاص مرتبط است و هم به نقش فعال دولت برای احیاء بخش کشاورزی گره خورده است. در همین خصوص با مدیر عامل شرکت صنایع غذایی سحر به گفت و گو نشستیم. مشروح آن در پی آمده است.
  • توانمندی‌های ایران در ذخایر فلزات استراتژیک

    نوید حسینی یکی از فارغ التحصیلان جوان مقطع دکتری مهندسی معدن است که از آنها به عنوان نسل پنجم مهندسان کشور نامبرده می شود. او هم اکنون مدیر گروه استخراج معدن دانشکده فنی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بوده که در گفت و گو با دنیای اقتصاد به اهمیت تدوین استراتژی متناسب با ظرفیت های بالای بخش معدن و نیروی انسانی تربیت شده در این بخش پرداخته است. ایران یکی از کشورهای شناخته شده معدنی دنیاست. با توجه به ذخایر بالای معدنی کشورمان آیا برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها به گونه‌ای بوده تا از این ظرفیت به صورت بهینه بهره‌برداری شود؟
    معدن و صنایع معدنی ایران از پتانسیل بالایی برای توسعه اقتصادی برخوردار بوده و بسیاری از متخصصان معتقدند رهیافت انبساط اقتصادی در این بخش می تواند توسعه اقتصادی را برای کشور به ارمغان بیاورد.
  • الزامات توسعه معادن در ایران

    معادن و اقدامات اکتشافی آن از بخش‌های ریسک‌پذیر است و در برنامه پنجم مکلف شده اکتشاف معادن به‌عنوان وظیفه‌ای حاکمیتی توسط دولت انجام شود زیرا بخش خصوصی تمایل بیشتری در بخش بهره‌برداری و فرآوری معادن دارد. از آنجایی که ایران به لحاظ مواد معدنی غنی‌ترین معادن دنیا را دارد، دنیای اقتصاد پیش‌شرط‌های توسعه در بخش معدن را در گفت و گو با یحیی آل اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران مورد بررسی قرارداده است. به اعتقاد وی در جریان واگذاری‌ها، برخی صاحب پروانه معدنی شده‌اند که به آن مانند سرقفلی نگاه می‌کنند.
  • صنعت و معدن در اقتصاد کشور چه جایگاهی دارد؟

    هم اکنون بخش صنعت در اقتصاد کشور نقش مهمی در ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی ایفا می‌کند. هر بخش از صنعت کشورمان با تنوع بالایی همراه است. حوزه صنعت به نسبت سایر بخش‌ها، از تنوع بالایی برخوردار بوده و سرمایه مورد نیاز برای تدوام فعالیت آنها نیز در اقتصاد وجود دارد. این در حالی است که بیشترین میزان آسیب‌پذیری تولید ملی نیز در این بخش از اقتصاد ملی مشاهده می‌شود. با توجه به اهمیت بخش صنعت در تولید و اشتغال کشور و همچنین جایگاه صنایع در افزایش توان مقاومت اقتصاد ملی، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به گسترش و توسعه این بخش صنعت در زیربخشهای مختلف، پرداخته شده است.
  • رضایت مشتریان افتخار است نه داشتن تندیس

    نظام‌مافی را شاید بشود یک نمونه شاخص و متفاوت از نسل در حال ظهور مدیران ایرانی در کلاس جهانی دانست. او دوره دبیرستان را در سوییس و تحصیلات دانشگاه را در آمریکا گذرانده است. وی پس از اتمام تحصیلات و کسب تجربیات کاری لازم به میهن بازگشته است. نظام مافی امروز شرکتی را اداره می‌کند به نام بولر که مشهورترین برندهای تولید کننده ماشین آلات صنایع غذایی، صنایع ریخته گری و رنگ در سطح بین المللی است. نظام مافی علاوه بر این سمت ریاست هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران- سوییس را نیز عهده دار است. معتقد است دولت بهتر است از دخالت در اقتصاد پرهیز کند و به وظیفه خود که نظارت بر بازار است بپردازد و نه رقابت با بخش خصوصی و یا دخالت در بازار.
  • اجرایی شدن دو طرح توسعه ای و افزایش درآمد شرکت مس

    آزاده حسینی با توجه به اینکه کل مسی که در دنیا تولید می شود حدود ۲۰ میلیون تن است، این فلز سرخ رنگ تجارت کوچک اما جذابی دارد. بزرگترین تولید کننده مس دنیا کشور شیلی است و ایران رتبه ۹ را به لحاظ ذخایز این فلز استراتژیک دارد که به دلیل تحریم ها حضور مس ایران به رغم پذیرش در بورس فلزات لندن در بازار های جهانی کمرنگ شده است. البته با تلاش مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران راهکاری برای صادرات و حضور در بازار های جهانی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا فراهم شده است. با توجه به هماهنگی های انجام شده با ایمیدرو و بورس کالا، در این روش جدید برای نخستین بارمس کاتد از طریق بخش صادراتی بورس کالا عرضه می شود و فروش در بخش صادراتی بورس کالا افزایش سطح درآمدی شرکت را به‌دنبال داشته و می تواند به طرح های توسعه ای شرکت سرعت بخشیده و درآمدهای صادراتی را افزایش دهد.
  • جایگاه استراتژیک صنعت سیمان و افق‌های پیش رو

    صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیر بنای اقتصادی هر کشور بر عهده دارد. این صنعت در کشور ما همواره در حال توسعه بوده به طوری که در طول سال‌های اخیر همواره جایگاه ایران در زمینه تولید و صادرات این محصول در بین سایر کشورهای تولیدکننده در حال رشد و ارتقا بوده است.
    سیمان و بازار آن یکی از مهم‌ترین کالاها و بازارهای کالایی در اقتصاد ایران به حساب می‌آید. اهمیت این کالا از ویژگی این محصول به عنوان یکی از تامین‌کنندگان نیازهای اساسی فعالیت‌های سازه‌ای ناشی می‌شود.
    علاوه بر آن، قیمت سیمان به طور مستقیم در قیمت تمام شده بسیاری از طرح‌ها اثر دارد؛ به گونه‌ای که تغییرات و نوسانات مرتبط با این صنعت (اعم از تغییرات تولید، مصرف، قیمت) بلافاصله بر پیکره‌ صنایع پیشین و پسین مرتبط با آن منعکس خواهد شد.
  • توسعه اکتشافات معدنی، جذب سرمایه‌های خارجی

    ایمیدرو برای تامین مالی پروژه‌های خود چه راهکارهایی را در دستور کار دارد؟ بیشتر نیاز مالی پروژه‌ها از طریق بخش خصوصی تامین شده و می‌شود ضمن اینکه در اولویت برنامه‌های ایمیدرو جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج نیز قرار دارد. نخستین هدف ایمیدرو این است که برای پروژه‌ها، مشارکت‌کننده جلب کرده و یا مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی آنها را تکمیل کند.
    در یک سال و نیم گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه از سوی بخش خصوصی و غیردولتی وارد پروژه‌ها شده است که بنا داریم در سال ۹۴ نیز این شیوه را ادامه دهیم و وجوه بخش‌خصوصی را به این پروژه‌ها وارد کنیم، ضمن اینکه سرمایه‌گذاران و واحدهای توانمندی که در حوزه معدن و صنایع معدنی حضور ندارند را نیز ترغیب کنیم که میزانی از سرمایه‌ها خودرا به این بخش وارد کنند.
  • صادرات ۳۳۰ هزار تنی فولاد خوزستان در سه ماهه ۹۴

    مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در حاشیه نمایشگاه متک ۲۰۱۵ از صادرات ۳۳۰ هزار تنی و برنامه صادرات ۱. ۵ میلیون تنی این شرکت در سال جاری خبر داد. عبدالمجید شریفی در عین حال تاکید کرد که فولاد خوزستان نیز استراتژی حرکت به سمت تولید فولادهای خاص را به طور جدی دنبال می‌کند. شریفی مدیرعامل دومین غول فولادسازی ایران با حضور در نمایشگاه متک ۲۰۱۵ از آخرین دستاوردهای شرکت‌های حاضر در این رویداد بزرگ در حوزه‌های فناوری، تجهیزات و فرایند بازدید کرد. وی مدیرعامل شرکتی است که با توجه به تاریخچه و سابقه طولانی آن در صنعت فولادسازی، بسیاری از برندها و شرکت‌های معتبر جهان با نام و پتانسیل‌های این فولادساز ایرانی آشنا هستند.
  • سال ۹۴، سال توسعه بازار در خارج از مرز‌‌‌‌‌‌های داخلی است

    مقصود در سال ۹۴ توسعه بازار فروش را دنبال می‌کند نه توسعه تولید را، چون سبد محصولات آن به میزانی است که بهترین‌‌‌‌‌‌ها در آن قرار گرفته و خواسته‌‌‌‌‌‌های مشتریان قابل تامین است. لذا ضرورتاً سال ۹۴ را سال صادرات و توسعه بازار خارج از مرز‌‌‌‌‌‌های داخلی نام گذاری می‌کنیم. مطالب فوق، بخشی از اظهارات مهندس رضا ایمانی رئیس هیات مدیره گروه کارخانجات مقصود، در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد است. مشروح این گفت و گو در پی می‌آید.
    شرکت مقصود در سال ۹۴ چه برنامه‌ای برای تولید محصولات خود دارد؟
    در پاسخ به این سؤال، ابتدا لازم است مقدمه ای عرض کنم؛ یکی از پایه های اقتصاد کشور، تولید داخلی است و اگر به دنبال تولید ملّی که پایه اقتصاد مقاومتی است برویم، باید چالش ها و مشکلات درونی را حل کنیم، یکی از مهم ترین چالش ها که مقام معظم رهبری نیز از آن به عنوان چالش متذکر شده اند، تردید در توانایی های درونی است، ایشان تأکید دارند عدم اعتماد به مجموعه های مردمی و غیر دولتی در امور اقتصادی یکی از چالش ها است، بایستی اعتماد کرد، بایستی مردم را وارد جریان عظیم اقتصادی کشور کرد.
  • تنوع تولید‌وتوجه به صادرات؛استراتژی ذوب‌آهن اصفهان

    مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان به تشریح اقدامات صورت‌گرفته در سال ۱۳۹۳ پرداخت و گفت: استراتژی ذوب‌آهن تنوع در سبد محصولات و تولید محصولاتی است که در منطقه تولید نمی‌شوند. دکتر اردشیر سعد‌محمدی اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه تولید به روش کوره بلند در ایران بیشتر از روش احیای مستقیم است محصولات تولیدی با این روش ۴۲۱ تومان در هر کیلو بالاتر است؛ از این رو امکان رقابت با سایر فولاد‌سازان مشکل شده که به تولید محصولات خاص روی آورده‌ایم. وی افزود: در روش کوره بلند برای احیای سنگ‌آهن از کک و زغال استفاده می‌شد در حالی‌که در تولید به روش احیای مستقیم از گاز استفاده می‌شود که با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا را دارد، نرخ این انرژی در ایران پایین تر است.
  • اتخاذ سیاست‌های مناسب و راهبردی؛ کاهش رکود در صنعت فولاد

    بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان و رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آستانه روز صنعت و معدن ضمن تبریک این روز گفت : صنعت فولاد به دلیل تأثیر زیادی که بر روی توسعه صنعتی کشورها دارد و واحدهای صنعتی پایین‌دستی بسیاری به آن وابسته است، یک صنعت مادر نامیده می‌شود و به همین دلیل مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین کالای صنعتی در جهان محسوب می‌شود. به‌طوری‌که سرانه مصرف فولاد در جهان یکی از شاخص‌های توسعه صنعتی و اقتصادی است که این میزان در ایران حدود ۲۴۰ کیلوگرم، در اروپا ۳۳۲، در چین ۵۷۰ و در آفریقا ۴۶ کیلوگرم است.
  • چالش‌ تامین مالی خودروسازان

    از دیدگاه کلان، رشد و توسعه اقتصاد جهانی، مبنی بر رشد و توسعه بخش‌های مختلف از جمله تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و غیره است. اما نقش صنعت در اقتصاد جهانی و روند توسعه کشورها، به قدری مهم و کلیدی ارزیابی شده که حتی در تقسیم‌بندی‌های کلان ادوار توسعه، محوریت صنعت به این ترتیب مورد توجه قرار گرفته است: عصر ماقبل صنعتی، عصر صنعتی، عصر فراصنعتی. این نکته، نقش برجسته صنعت را در رشد و توسعه کشورها و رشد و توسعه اقتصاد جهانی یادآور می‌شود؛ به طوری که امروزه صنعت با سهم حدود ۴۰ درصدی از ارزش تولید ناخالص جهان، نقش خطیری در رشد و توسعه اقتصادی جهان ایفا می‌کند.
  • ضرورت تدوین سند استراتژی سنگ‌آهن

    وضع حقوق دولتی و اخذ بهره‌ مالکانه برای معادن سنگ‌آهن یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بخش معدن و پیرو آن، سیاستگذاری دولت در این زمینه بود. کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن عملکرد بسیاری از معادن را به لحاظ توجیه اقتصادی نشانه گرفت که در پی آن بهره‌برداران این عرصه برای بقای معدنکاری خود خواستار حذف حقوق دولتی یا حداقل کاهش آن شدند. دنیای اقتصاد در گفت و گو با بهرام شکوری، نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران به زوایای مختلف حقوق دولتی در داخل و خارج پرداخته است. همچنین به اعتقاد مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین با توجه به اینکه صادرات غیرنفتی ایران باید از حدود ۲۳ میلیارد دلار فعلی به حدود ۵۰ میلیارد دلار برسد، بخش معدن و صنایع معدنی نقش بزرگی را می‌توانند در این راستا ایفا کنند.
  • انحراف نقدینگی عامل ۶۸درصد مشکلات واحدهای صنعتی

    مهندس علی اشرف افخمی مدیر عامل بانک صنعت و معدن در دنیای پرتلاطم کسب و کار امروز و در فضای جهانی شدن اقتصادها، تنها سازمان‌هایی قادر به ادامه حیات خواهند بود که خود را به موج تغییرات سپرده و نسبت به ایجاد فضای جدید کسب و کار، هوشمند و آگاه باشند. اگر این تغییرات، بهنگام شناسایی، مدیریت و مواجهه با آنها برنامه‌ریزی گردد، سازمان قادر به حفظ پویایی و قابلیت رقابت خواهد بود. اگر باور کنیم که حیات هر سازمان به بقای روابط مشتریانش با آن سازمان بستگی دارد، در مسیر پذیرش و تطبیق با تغییرات به صورت هوشمندانه برخورد خواهیم کرد.
  • دست‌اندازهای سرمایه‌گذاری در معادن ایران

    ایران کشوری با منابع معدنی غنی و مزیت‌های فراوان در بخش معدن و صنایع معدنی است که امکان رشد و توسعه این بخش از منابع کشور را با سرعت بالا فراهم می‌کند. کشورمان با داشتن ۲۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در بین پانزده قدرت معدنی جهان قرار می‌گیرد. اکتشافات جدید، پتانسیل‌های معدنی کشور را به طور قطع افزایش خواهد داد. بنا به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو تنها در سال گذشته با انجام اکتشافات جدید در سطح ۲۰۰ هزار کیلومترمربع از نقاط مستعد کشور ۲۰۰ میلیون تن به ذخایر سنگ آهن، ۱۲۰ میلیون تن به ذخایر زغال سنگ و ۲۰ تن به ذخایر طلا افزوده شده است.
  • افزایش تقاضای مبلمان تختخوابشو با تولید صنعتی

    کوچکتر شدن فضای ساختمان ها از یک سو و تغییر سلیقه مصرف کنندگان از سبک و سیاق سنتی به دکوراسیون مدرن باعث شده تا روز به روز بر استفاده کنندگان مبلمان به خصوص مبلمانی که قابلیت تختخواب شدن نیز داشته باشند بیشتر شده است. در این خصوص گفت و گویی با سید محمد میر طاهری مدیر عامل برترین برند مبلمان تختخوابشو در ایران انجام دادیم که در پی می آید: سهم بازار مبلمان کم‌حجم و تختخوابشو هم‌اکنون در بازار مبلمان ایران چگونه است؟
    با توجه به عدم اطلاع‌رسانی کافی در این زمینه به مصرف کنندگان، آگاهی کافی نسبت به این محصول و نوع استفاده و بقیه مزایا‌ (از جمله فلزی بودن اصل زیرساخت محصول)وجود ندارد.
  • فعال سازی طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی

    در آستانه دهم تیر روز صنعت و معدن فرصتی است تا به بازخوانی برنامه های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درسال جاری نگاهی بیندازیم. ظرفیت ها و پتانسیل های بخش معدن و صنایع معدنی در جریان تحریم های ظالمانه بیش از پیش آشکار شد. اگر چه کشور ایران با برخورداری از ذخایر غنی معدنی در ردیف ۱۰ کشور برتر معدنی دنیا قرار دارد اما به دلیل درآمدهای سرشار نفت طی دهه های اخیر این ظرفیت های خدادادی ناشناخته مانده است. بر اساس بررسی های انجام شده، از کل درآمدهای نفتی طی ۱۰۰ سال اخیر تنها ۲۳ میلیارد دلار آن صرف سرمایه گذاری در بخش معدن کشور شده و با همین رقم کارخانه های عظیم صنایع معدنی همچون فولاد، آلومینیوم ، مس و .
  • وقتی تلاش و همدلی در ایران خودرو شکوفه می‌زند

    گروه صنعتی ایران خودرو در حالی این روزها به منبع و منشا بسیاری از اخبار تحولگرای صنعت خودرو تبدیل شده است که تا حدود دوسال پیش مانند بسیاری از بنگاه های تولیدی دیگر کشور و حتی بیشتر از آنان، در شرایط بحرانی قرار داشت. بحرانی که تولید در این شرکت را به پایین ترین حد ممکن رسانده بود وهمان تعداد اندک خودروی تولیدی نیز با کمبود قطعه صورت می گرفت. امروز اما ایران خودرو آن بحران را با سریع‌ترین روند ممکن پشت سرگذاشته و اتفاقا اخباری از درون آن به گوش می رسد که از تحول و تغییر رویکردی بنیادین حکایت دارد.
  • ابزارهای قانونی مجلس در خدمت رشد و توسعه معادن

    با توجه به اینکه وضع قوانین صحیح و کارا که در بعضی موارد نقش بازدارندگی و در پاره‌ای موارد حالت تشویقی به خود می‌گیرند، نقش بسزا و راهگشایی در رشد و توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از جمله در معادن دارد، مساله هم‌افزایی و هماهنگی میان وزارت صنعت با مجلس موجب تدوین هرچه بهتر مقررات و سیاست‌های قابل اجرا در قوه مقننه خواهد شد. در این خصوص اخیرا مجلس با همکاری وزارت صنعت اقدام به برگزاری جلسات مشترک نموده است تا این مهم (وضع قوانین) با دقت و حساسیت بیشتری صورت گیرد؛ رویکرد خوبی که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌و‌گو با "دنیای اقتصاد" به تشریح آن و دیگر اقدامات این قوه در راستای توسعه هرچه بیشتر معادن و جلوگیری از پدیده خام فروشی پرداخت.
  • هدفگذاری در اکتشافات سیستماتیک معادن

    فرا رسیدن روز صنعت و معدن بهانه‌ای شد تا با معاون معدنی وزارت صنعت که این روزها مسوولیت امور تمامی معادن بر گردن اوست، چالش‌های بخش معدن مورد بررسی قرار بگیرد. جعفر سرقینی طی گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد سیاستگذاری های بخش معدن را طی دو سال گذشته تشریح کرده و از فراز و فرودهای بخش معدن سخن گفته است. او معتقد است "نباید به تعداد زیاد معادن ایران دلخوش کرد بلکه باید اشل معدنکاری ارتقا یابد.

    در تولید ناخالص داخلی سهم معدن و صنایع معدنی ۶ درصد است. به نظرتان چگونه می توان این سهم را افزایش داد؟
    همیشه می‌گویند سهم معدن در تولید ناخالص داخلی یک درصد است و ما به این موضوع ایراد داریم.
  • نگاهی به مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو قطب سوم تولید فولاد کشور

    مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان بزرگترین تولید کننده کنسانتره سنگ آهن و پیشگام در تکمیل زنجیره تولید یکی از غول های معدنی کشور است که صرفه جویی ارزی به میزان ۱۲ میلیارد دلار برای کشوربه ارمغان آورده و بیش از ۲۹ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده است. از طرفی وجود چنین بنگاهی در کشور به عنوان یک مزیت اقتصادی برای مجتمع های فولاد سازی به دلیل بهره گیری از سنگ آهن آن محسوب می شود. در ادامه گفت وگویی با مهندس محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو صورت گرفته و به تفصیل نقش چادرملو در میان تولیدکنندگان سنگ آهن و گندله و همچنین مزیت های اقتصادی و اجتماعی آن و تبدیل شدن چادرملو به قطب سوم فولاد کشور از زبان مدیر عامل تشریح شده است.
  • پیشرو در بومی‌سازی تکنولوژی گندله سازی

    شرکت سازه‌های صنعتی آذران که توانسته است با ادغام دانش ایرانی و بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در حوزه صنعت و معدن جزء پیمانکاران مطرح صنایع معدنی کشور باشد. شرکت آذران متناسب با توسعه فعالیتهای خود در حوزه اجرای پروژه ها به صورت EPC واحدهای تولیدی خود را از یک واحد به دو واحد ارتقا داده است که توان بالا و امکانات تولیدی یکی از مزیت‌های این شرکت محسوب می شود.
    آنچه شرکت آذران را از دیگر رقبا متمایز می‌ کند وجود کارخانجات تولیدی ساخت تجهیزات و سازمان مهندسی و تامین تجهیزات می باشد که انجام پروژه های متنوع را در داخل شرکت فراهم ساخته‌ است.
  • سهم ۳۱ درصدی صنایع از تسهیلات بانکی

    امسال بیستمین سال برگزاری روز صنعت و معدن با عنوان و محوریت رفع موانع تولید، رونق و اشتغال پایدار و توسعه صادرات غیر نفتی خواهد بود. اهمیت محورهای یاد شده را می توان در تاکیدات مجدد و مصرانه مقام معظم رهبری بر توجه هرچه بیشتر به موضوع اقتصاد مقاومتی در سخنرانی اخیر ایشان، عزم دولت یازدهم برای خروج از رکود و نشست‌های دولت و مجلس در راستای افزایش تولیدات صنعتی با هدف بهبود نرخ اشتغال و رونق اقتصادی جست و جو کرد.
    در حال حاضر سهم صنایع از تسهیلات بانکی ۳۱ درصد است و دولت ومجلس مصمم هستند این رقم را به ۴۰ درصد برسانند و در عین حال سهم ۳۷ درصدی خدمات را کاهش داده تا از این طریق نقدینگی و تسهیلات بانکی به سمت تولید هدایت شود.
  • مبلمان ایرانی در راه بازارهای جهانی

    زینب طاری شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته در انجام رسالت ملی و اجرای شرح وظایف و ماموریت‌های مندرج در اساسنامه به منظور ارتقاء صنعت و تجارت مبلمان و دکوراسیون و صنایع وابسته تلاش‌های وافری را به عمل آورده است که از مهمترین آن می توان به برگزاری کنفرانس دکو برای انتقال دانش و تجربه، تربیت نیروی انسانی متخصص، انتقال تکنولوژی و برندسازی اشاره کرد. شورای ملی مبلمان به عنوان یک تشکل ملی، فراگیر و متولی در صنعت و تجارت مبلمان ، هشتمین کنفرانس بین‌المللی دکو (دکو۲۰۱۵ ) را مهرماه سال جاری برگزار خواهد کرد.
بیشتر