شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

آخر هفته

  • بازگشت برده داران

  • دانش و آگاهی از برنامه‌های تلویزیونی

    دکترزهره واحدی ‌روانشناس اجتماعی با شروع دوباره برنامه ماه عسل شاهد انتقادهای فراوانی نسبت به این برنامه تلویزیونی هستیم. موج انتقادات به این برنامه که با موضوعاتی عامه‌پسند تلاش دارد راوی تجربه‌هایی عجیب از زندگی افراد باشد در حالی جریان دارد که از سویی شاهد طرفداران زیاد این برنامه نیز هستیم. به هر حال احسان علیخانی به عنوان مجری و تهیه‌کننده این برنامه توانسته است ارتباط زیادی با توده مردم برقرار کند، ارتباطی که از نظر بالا بودن تعداد مخاطبان شاید خوب و به نفع علیخانی باشد اما از نظر خوراک علمی و فکری یا ارتقای سطح دانش و آگاهی کمکی به مخاطب نمی‌کند.
  • شغل‌های مجازی برای بیکاران واقعی

    ۳۰/۹ صبح یک روز آفتابی میان هفته‌است و تلفن‌ها در شرکت کاندلیا که کارش بازاریابی محصولات مبلمان اداری در شهر لیل فرانسه است، مرتب به صدا درمی‌آید. مشتری‌ها از سراسر کشور و حتی از سوئیس و آلمان تماس می‌گیرند و سفارش دارند. یک دستگاه فتوکپی مشغول کار است و حدود ده نفری هم مشغول انجام امور فروش و معامله و تماس به عرضه‌کنندگان برای هماهنگ کردن حمل‌ونقل و تحویل میزها و صندلی‌ها. سابینه دوبایزر که در بخش حسابداری کار می‌کند، جلوی کامپیوتر مشغول بررسی ستون‌های صورت‌حساب‌ها و اعداد و ارقام است. حساب‌هایی که نشان می‌دهد شرکت کاندلیا کارش را خوب انجام داده‌است.
  • عکس خبری - ۱۱ تیر ۹۴

  • چالش‌ رفت‌وآمد خودکار به مترو

    امروزه در اکثر کلان شهرهای دنیا زیرساخت‌های ریلی به‌عنوان اصلی‌ترین زیرساخت حمل‌ونقل عمومی درون شهری به سرعت درحال رشد و توسعه‌اند. در این میان به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین برای تسهیل تردد و افزایش ایمنی استفاده‌کنندگان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این موارد استفاده از سیستم‌های حفاظتی سکو/ مسیر ریلی (PTPS) در زیرساخت‌های ریلی درون شهری است. سیستم‌هایی که علاوه‌بر تضمین عملکرد صحیح قطارهای بدون راهبرد می‌توانند حوادث منجر به جرح یا کشته شدن مسافران در خطوط عادی را تا حدود زیادی کاهش دهند.
  • تیم کنگور و موضوع حمایت مالی از کوهنوردان

    عباس محمدی نایب‌رئیس‌انجمن‌کوهنوردان‌ایران تیم کنگور هم مانند بیشتر تیم‌های کوهنوردی و سنگ‌نوردی که در چند سال گذشته (حتی در قالب تیم ملی) به خارج از کشور رفته‌اند، گرفتار مشکلات مالی بوده است. چنان‌که اعضای تیم تا آخرین روزهای پیش از سفر به‌دنبال جور کردن کسری پول و کمبود وسایلی مانند چادر بودند. پیدا است که دغدغه‌های ناشی از مشکلات مالی تا چه اندازه وقت و ذهن کوهنورد را می‌گیرد و در نتیجه تمرکز او را روی مسائل مهمی مانند تمرین و پیش‌بینی اقلام موردنیاز به هم می‌زند.
    لازم به یادآوری است که در هیچ جای جهان، حمایت‌هایی که شرکت‌های خصوصی یا فدراسیون‌ها و انجمن‌های ملی از کوهنوردان می‌کنند، از نظر حجم قابل‌مقایسه با ورزش‌هایی مانند فوتبال و تنیس و بوکس و.
  • فرمول روز «ساخت مشارکتی» در پایتخت

    سازندگان مسکن پایتخت، از بروز یک تغییر عمده در بازار ساخت و سازهای مشارکتی خبر دادند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سازندگان مسکن در شهر تهران با تایید تغییر نسبت سهم سازنده و مالک زمین در پروژه‌های مشارکتی، رکود ساخت وساز و بی‌میلی اغلب سازندگان به شروع فعالیت در زمین‌های جدید را مهم‌ترین‌ علت تغییر این نسبت عنوان کردند.
    به این ترتیب، در شرایطی که ساخت و ساز واحدهای مسکونی در حالت رکود به سر می‌برد و عملا به دلیل عدم فروش واحدهای نوساز سازندگان، گردش مالی کافی در این بخش وجود ندارد، مالکانی که برای نوسازی ملکشان روش مشارکت را انتخاب کرده‌اند با قدری تعدیل شرایط، در مقایسه با آنچه طی سال‌های اخیر در این بازار مرسوم بوده است، فرمول مشارکت در ساخت را تغییر داده‌اند.
  • بورس در لاک احتیاط

    باقی ماندن سایه مذاکرات هسته‌ای بر سر بورس همچنان معامله‌گران را در لاکی از احتیاط فرو برده است. نامشخص بودن نتیجه مذاکرات موجب شده تا فعالان تالار شیشه‌ای با احتیاط بیشتری حرکت کرده و بیشتر نظاره‌گر معاملات باشند تا پس از مشخص شدن نتیجه به روند خرید یا فروش خود شدت دهند. به نظر می‌رسد تجربه سرمایه‌گذاران در زمینه پیش‌بینی‌های اشتباه در روزهای قبل از مذاکرات هسته‌ای موجب شده تا سهامداران به جای اتکا بر خبرهای غیر‌رسمی، منتظر اعلام نتایج نهایی این دور از مذاکرات بمانند.
    .
  • چگونه پسورد وای‌فای فراموش‌شده خود را پیدا کنیم؟

    با توجه به اینکه امکان دسترسی غیر مجاز دیگران به پهنای باند اینترنتی شما و البته دسترسی به محتواهای غیرقانونی که در برخی موارد می‌تواند مجازات‌های کیفری را هم به دنبال داشته باشد، استفاده از یک رمز عبور ایمن و مطمئن روی مودم‌های وای‌فای ضروری به نظر می‌رسد. با این وجود استفاده از گذر‌واژه‌های قوی به معنای مجبور بودن شما برای به‌‌خاطر سپردن یا یادداشت آن بوده و این احتمال وجود دارد که این گذر‌واژه را فراموش کنید یا دست ‌نوشته خود را پیدا نکنید. در صورتی که این مشکل برای شما به‌ وقوع پیوست، بسته به میل خود می‌توانید از روش‌های مختلفی که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم برای بازیابی رمز شبکه وای‌فای خود استفاده کنید.
  • اهمیت تعادل بین متن و تصویر در طراحی‌های کسب‌وکار

    مترجم: مریم رضایی برای طراحی بروشور، وب‌سایت یا هر کار تبلیغاتی دیگری متن مهم‌تر است یا تصویر؟ این معمایی است که همه کسب‌وکارها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند: اینکه برای انتقال پیام شرکت و ارتباط با مخاطب‌، چه زمانی باید از عکس و چه زمان باید از متن استفاده کرد. واقعیت این است که عکس و متن هر دو اجزای اصلی هر پروژه طراحی هستند. اما تفاوت اصلی بین پروژه‌ای که اثربخش است و پروژه‌ای که نقص دارد، ایجاد تعادل بین این دو است. در حالی که تصاویر اغلب سریع‌تر پردازش می‌شوند، متن می‌‌تواند درک بیشتری ایجاد کند.
  • ۷هزار و ۷۱۹متر برای آب

    سارا مالکی کوه رفتن و کوهنوردی جذبه‌ای دارد که درست بعد از صعود نخستین قله، قلب انسان را آرام نمی‌گذارد؛ جذبه‌ای که انسان را به دوردست‌ترین و دورافتاده‌ترین نقطه‌های زمین می‌کشاند تا هر بار با قرار گرفتن در مقابل بزرگی کوه باور کند که با تمام ضعف‌هایش توانسته است خطراتی را پشت‌سر بگذارد و کاری بزرگ انجام دهد. کوه رفتن می‌تواند یک کوهپیمایی ساده در یک آخر هفته باشد یا صعودی به بزرگی و به بلندای هیمالیا. حالا کوهنوردانی از شهرهای مختلف کشورمان پس از گذراندن آزمون‌های فراوان دور هم جمع شده‌اند تا تجربه‌هایی تازه درهیمالیا نوردی به ثبت برسانند.
  • بارهای اضافی بر دوش کوهنوردان

    محمدرضا افکاری مربی برنامه صعود به قله موستاق آتا هیات کوهنوردی تهران چند سالی است که برنامه‌هایی را برای کسب تجربه در هیمالیانوردی در هند، چین و نپال پیگیری می‌کند. برای مثال در سال ۱۳۹۰ پرچم ایران بر فراز قله پاسوپیک قرار گرفت، قله‌ای که از آخرین صعود آن ۱۷ سال می‌گذشت. در راستای همین برنامه‌ریزی؛ از آذرماه سال گذشته ۱۳۰ آقا و نزدیک به ۴۰ خانم در اردوهایی که فراخوان داده شده بود شرکت کردند که در نهایت یک گروه ۵ نفره از خانم‌ها (که در آخرین روزها به دلیل مشکل مالی یکی از این اعضا از برنامه انصراف داد) و گروهی ۱۱ نفره از آقایان در این اردوها با هدف صعود به قله‌های کنگور و موستاق آتا انتخاب شدند.
  • برافراشته‌شدن پرچم «کنفدراسیون»

    تصاویری در اینترنت منتشر شده است که در آنها دیلان روف، مظنون به انجام کشتار اخیر در کلیسای سیاهپوستان چارلستون را با اسلحه و در حال آتش زدن پرچم آمریکا نشان داده می شود. او همچنین در تصویری دیگر، پرچم ایالت‌های حامی برده‌داری در زمان جنگ داخلی آمریکا را به دست گرفته است. پرچم یاد شده که به پرچم کنفدراسیون معروف است این روزها به صدر اخبار آمریکا بازگشته است. زیرا برخی این پرچم را همچنان نماد نژادپرستی زیرپوستی جامع آمریکا می‌دانند.
    دیلان روف ۲۱ ساله که متهم به قتل ۹ نفر در کلیسای سیاهپوستان شهر چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی است روز جمعه در دادگاه تفهیم اتهام شد اما فعلا صحبتی در مورد اینک این عمل یک عمل نژادپرستانه بوده باشد یا نه نشده است.
  • جولان خونین داعش

    جمعه‌ای که گذشت گروه تروریستی داعش همزمان با ادامه جنایت‌ها در عراق و سوریه دامنه وحشیگری‌های خود را در فرانسه، تونس و کویت هم گسترش داد. تکفیری‌ها در عملیاتی بی‌سابقه، با حمله انتحاری به مسجد شیعیان در منطقه الصوابر کویت ۲۵ نفر را شهید و ۲۰۲ زخمی برجای گذاشتند. در تونس به هتل امپریال مرحبا در یک تفرجگاه ساحل دریای مدیترانه حمله کردند که ۲۷ کشته و زخمی درپی داشت و در فرانسه هم در حمله به یک کارخانه گاز در شرق فرانسه سربریده قربانی خود را بر دیوار میخکوب کردند. .
  • کاهش هیجانات دلار

    از چهارشنبه هفته گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با نوسان همراه شد. از طرفی قیمت این ارز پرطرفدار با ۲۰ تومان افزایش از ۳۲۶۷ تومان به ۳۲۸۷ تومان رسید. در ادامه روند افزایشی روز شنبه، دلار پس از ۱۲ روز وارد کانال ۳۳۰۰ تومانی شد و با ۲۵ تومان افزایش به ۳۳۲۰ تومان رسید. اگرچه یکشنبه باز هم افزایش قیمت یافت و تا ۳۳۴۵ تومان هم فروخته شد، اما روز سه‌شنبه با کاهش تقاضا دوباره به ۳۳۰۵ تومان معامله شد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با کاهش هیجانات بازار، قیمت دلار این روزها به ثبات نسبی برسد. .
  • فروپاشی نظام برده‌داری

    مخالفت با بردگی نام جنبشی بود که برای پایان دادن به تجارت برده و آزادسازی بردگان از زیر یوغ و اسارت در آمریکا و غرب اروپا شکل گرفت. با اعتراضات کشیش دومینیکنی «بارتولومه دلاس کاساس» که از شیوه برخورد با بردگان در دنیای نو شوکه شده بود، اسپانیا نخستین قانون الغای برده داری در مستعمرات را در سال ۱۵۴۲ به اجرا گذاشت، ولی مجبور به تضعیف این قانون تا سال ۱۵۴۵ شد. نظام برده‌داری تا قرن ۱۸ اعتراضات کمی را برانگیخت. در این قرن متفکران عصر روشنگری و معتقدان به فلسفه عقلانی برده‌داری را به دلیل نقض حقوق انسانی مورد انتقاد قرار دادند.
  • خودروهای هیبریدی

    امیررشیدمهرآبادی یکی از سوالاتی که این روزها بسیاری از خریداران خودرو در ذهن دارند و به کرات از کارشناسان پرسیده می‌شود، مفاهیم مربوط به خودروهای هیبریدی است. به‌طور کلی هر خودرویی که بتواند از دو منبع جداگانه ولی به هم مرتبط، انرژی حرکتی خودرو دریافت کند، خودرو هیبریدی است. با توجه به پایان‌پذیر بودن سوخت‌های فسیلی این خودروها می‌توانند در آینده جایگزین خودروهای فعلی شوند. این خودروها در کشور ما سابقه حضور چندانی ندارند و با توجه به تعرفه‌های بسیار پایین برای واردات اینگونه خودروها در صورت اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم می‌تواند از اقبال خوبی در بازار برخوردار شوند.
  • رکود حاکم بر بازار خودرو

    بازار خودروی کشور این روزها بیش از هر زمان دیگری با عدم تقاضا از سوی مشتریان روبه‌رو است. در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که بازار خودرو کشور با توجه به بی میلی دارندگان خودرو فرسوده به تعویض خودرو خود به دلیل افزایش قیمت‌ها از یک سو و عدم صادرات مناسب از سوی خودروسازان به اشباع رسیده است، به همین دلیل تولید خودروسازان هم اکنون بیش از ظرفیت بازار است. بر این اساس سال ۹۱ -۹۰ را می‌توان سال اوج‌گیری تولید خودرو در کشور خواند؛ چرا که طی این دو سال خودروسازان در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند.
  • پایان آمریکا در ژانویه ۲۰۴۰

    هادی خسروشاهین دبیر گروه بین‌الملل روح جورج واشنگتن در عذاب است. آمریکای جدید به دوران قدیم رجعت کرده تا نشانی باشد بر اینکه هویت همچنان پرچالش‌ترین موضوع اجتماعی و فرهنگی در توسعه‌یافته‌ترین کشور دنیا است. درجا زدن در دوره هویت، نه کمال‌مطلوب واشنگتن بود و نه سایر بنیان‌گذاران آمریکا. آنها از کابوس جنگ داخلی آنچنان هراس داشتند که حتی تحزب را سمی مهلک برای وحدت ‌جامعه می‌پنداشتند. پدران آمریکا نمی‌خواستند با گرایش شهروندان به احزاب بار دیگر شاهد تحمیل چندپارچگی بر یکپارچگی و جابه‌جایی وحدت با کثرت باشند.
  • کنگور سرسخت

    قله کنگور که در رشته کوه کنگور طاق واقع شده است مرتفع‌ترین کوه کاشغر در پامیر چین و بخشی از خط الراس کنگور موستاق است. رشته کوه کنگور در جهت شرق به غرب و تا جنوب تنگه گزداریا کشیده شده است. جاده قره قروم (کاشغر - اسلام‌آباد) در پایین تنگه کشیده شده و روستای گز که در ۱۸ کیلومتری شمال دامنه کوه واقع شده و با کاروان تنها یک روز تا آن فاصله دارد، نزدیک‌ترین منطقه مسکونی تا جاده است. با این حال و با وجود دسترسی منحصر به فرد آن، هنوز صعودهای کمی به آن قله صورت گرفته است. ایلیا کازارینوف سردبیر مجله «جهان عمودی» با آندری لبدوف، سرپرست اولین صعود آلپی به کوهستان کنگور صحبت کرده است ؛ او در این مصاحبه می‌گوید: «در سال ۱۹۸۱ یک تیم بریتانیایی به سرپرستی کریس بانینگتون نخستین صعود به این قله را انجام داد.
  • افراد موفق آخر هفته خود را چگونه می‌گذرانند

    مترجم: آناهیتا جمشید نژاد مقالات بی‌شماری را در مورد آنچه افراد موفق در آخر هفته‌ها انجام می‌دهند خوانده‌ام. آیا می‌خواهید این راز را بدانید؟ آنچه آنها در آخر هفته انجام می‌دهند، همان کاری است که هر روز انجام می‌دهند. همان‌طور که ارسطو می‌گوید: «ما همان چیزی هستیم که بارها و بارها انجام می‌دهیم. پس تعالی هم یک عملکرد نیست، بلکه یک عادت است». در اینجا عادت افراد بسیار موفق در آخر هفته‌ها را آورده‌ایم: رابرت ایگر: صبح زود بیدار شدن
    pic۱
    این مدیرعامل والت دیزنی تنها مدیری نیست که گفته هر روز صبح ساعت ۴:۳۰ از خواب بیدار می‌شود.
  • فرصت طلایی توافق

    مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ این هفته در شرایطی ادامه یافت که ضرب‌الاجل نهایی توافق روز سه‌شنبه۹ تیر به پایان رسید. در این دور از گفت‌و‌گوها وزیران خارجه ایران و آمریکا در چند دیدار پیاپی به بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای پرداختند. همچنین وزیران خارجه ایران و ۱+۵ هم به‌طور مستمر دیدارها و ملاقات‌هایی را در چارچوب مذاکرات جامع انجام دادند. هرچند در فاصله یک روز مانده به پایان ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن برخی وزیران خارجه از جمله ظریف به کشورهایشان رفتند تا آخرین رایزنی‌ها را با مقامات عالی کشورشان داشته باشند.
  • به چشم‌انداز برند شخصی خود دست یابید

    مترجم: سید امیر تقی‌آبادی در ادامه بخش نخست این مطلب،حالا که شما متوجه شدید که هستید، می‌توانید به این مرحله قدم بگذارید که بفهمید قرار است به کجا برسید. این هم برای زندگی شخصی و هم حرفه‌ای شما مهم است. خاطره‌هایی از زندگی که بیشترین سرخوشی را به همراه دارد بیابید: ممکن است از شغل فعلی خود راضی نباشید؛ اما مطمئنا لحظاتی را در زندگی گذرانده‌اید که باعث خوشحالی شما شده است. ما قبلا در موردی اشتیاق و ارزش‌های شما صحبت کرده‌ا‌یم، از این خاطرات و دانسته‌ها استفاده کنید تا متوجه جنبه‌هایی از زندگی شوید که بیشترین سرخوشی را برای شما به همراه داشته است.
  • کوهنوردی در منطقه مرگ

    بیانه فاضلی،متولد ۱۳۶۵
    پایگاه جست‌وجو و نجات
    زنده‌یاد داوودی
    هیما لیا قابل وصف نیست
    pic۱
    صعود به قله ۷۵۴۶ متری موستاق آتا، چنانچه با خواست خدا با موفقیت انجام شود، دومین تجربه بالای ۷ هزار متری من پس از قله نان خواهد بود. قلل بالای هفت هزار متر در منطقه هیمالیا فضایی دارند که غیرقابل توصیف و خارج از تصور است. در واقع تا زمانی که فرد روی این قله‌ای در این منطقه پا نگذارد و یا وارد این منطقه نشود، نمی‌تواند با استناد به شنیده‌ها بگوید که من حتی یک درصد از فضای هیمالیا را درک کرده‌ام.
  • بازگشت به برده‌داری

    برای رئیس‌جمهوری که خود سیاه پوست است سخت است تا نظاره گر کشته شدن سیاه پوستان در سایه حکومتش باشد. فاجعه کلیسای امانوئل پس از فروکش کردن غائله فرگوسن ضربه دیگری به دولت اوباما وارد کرده است. برخی می‌گویند اوباما آن‌چنان که باید و شاید در ماجرای کشتار سیاه پوستان خود را وارد ماجرا نکرده است. با این وجود باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، درارتباط با کشته شدن ۹ آمریکایی آفریقایی تبار به دست یک جوان سفید پوست از نژادپرستی به‌عنوان «بلای» جامعه یاد کرده است. در روز ۱۸ ژوئن، دیلان روف ۲۱ ساله حاضران در یک کلیسای متعلق به فرقه مسیحیان متدیست در شهر چارلستون ایالت کارولینای جنوبی را به گلوله بست که در این حادثه ۹ نفر کشته شدند.
  • چند مشکل رایج ساعت‌های هوشمند اندرویدو راه‌ برطرف کردن آنها

    شاید این پیش‌بینی هنوز زود باشد اما ساعت‌های هوشمند با مدل‌ها و امکانات مختلفی که این روزها به بازار عرضه می‌شوند، ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور جای ساعت‌های فعلی را بگیرند. حالا تبدیل شدن ساعت‌های هوشمند به رقیبی برای شرکت‌های سازنده گوشی‌های کلاسیک به یک واقعیت تبدیل شده است. برای مثال، سواچ که یکی از معروف‌ترین شرکت‌های ساعت سازی دنیا است در ابتدا به موفقیت ساعت‌های هوشمند اعتقاد نداشت اما حالا می‌خواهد به این بازار نوپا وارد شود و با شرکت‌هایی مثل اپل و سامسونگ رقابت کند. قبل از اینکه ساعت هوشمند اپل یعنی apple watch پا به عرصه بگذارد، ساعت‌های اندرویدی مختلفی توسط سونی، سامسونگ، ال جی و.
  • فروش زمین فرودگاه قشم

    در کنار همه اختلاس‌ها و تخلف‌هایی که در دولت سابق صورت گرفته اخیرا بار دیگر از یک تخلف جدید در منطقه آزاد قشم رونمایی شد. ماجرا به زمان مدیریت حمیدبقایی بر مناطق آزاد برمی‌گردد. زمانی که بخشی از زمین‌های منطقه آزاد قشم و زمین‌هایی که تاسیسات فرودگاهی در آن دایر بود به قیمت بسیار نازلی کمتر از قیمت واقعی به یک سرمایه‌گذار فروخته شد. تخلف و فساد سازمان‌یافته در منطقه آزاد قشم به گونه‌ای بوده که حالا دو مدیر سابق این منطقه در بازداشت هستند و یکی دیگر ممنوع‌الخروج شده است. .
  • سرنوشت دکل گمشده!

    داستان دکل نفتی گمشده در دوران محمود احمدی‌نژاد که میلیون‌ها دلار خریداری شده و حالا خبری از آن نیست، این روزها به سوژه داغ بسیاری از رسانه‌ها و البته فضای مجازی تبدیل شده است. اگرچه طرح موضوع مفقود شدن دکل مربوط به نامه برخی از نمایندگان مجلس به هیات رئیسه در پاییز ۹۳ برمی‌گردد اما این اواخر با اظهارات نماینده ارومیه و رئیس کمیسیون انرژی و نیز تاکید وزیر نفت بر پیگیری این موضوع در قوه‌قضائیه، داستان وارد فاز تازه‌ای شده است. نادر قاضی‌پور در این باره توضیح داده در دولت سابق یک دکل نفتی به ارزش ۷۸ میلیون دلار توسط شرکت تاسیسات دریایی از کشور ترکیه خریداری شد، اما این دکل نفتی هرگز وارد کشور نشده چرا که به گفته وی به دلیل عدم پرداخت اقساط دکل نفتی خریداری شده، این دکل از سوی دلالان به کشور دیگری اجاره داده‌ شده است.
  • مردم شهرهای ایران، در ماه رمضان چه می‌خورند؟

    معصومه دیودار با وجود آنکه ماه رمضان ماه روزه‌داری و پرهیز از غذاست، اما علاقه ایرانی‌ها به غذا از یکسو و وجود اقوام مختلف از دیگر سو سبب به‌وجود آمدن رژیم غذایی خاصی در ماه رمضان شده است که از شهری به شهر دیگر تفاوت دارد. این تنوع قابلیت تبدیل شدن به جاذبه‌ای برای گردشگری غذا را دارد؛ به‌ویژه آنکه می‌توان با سفری چند ساعته از شمال به جنوب کشور با غذاهای مختلفی روبه‌رو شد که هر یک جذابیت‌های خاص خود را دارد از طعم و رنگ و عطر آن گرفته تا روش پخت و سرو آن. نگاهی به آداب و رسوم غذایی هر کدام از مناطق ایران نشان می‌دهد برخلاف آنچه از ماه رمضان و گرسنگی در نظر داریم، گردشگری غذا یکی از قابلیت‌های این ماه است.
  • سرنوشت دلار پس از مذاکرات

    حمید عزیزی عضو گروه بانک و بیمه در هفته‌ای که گذشت، توجه بازار به مذاکرات هسته‌ای و خروج دلار به سوی سلیمانیه عراق بود، اما معامله‌گران در هفته آینده احتمالا تنها بر گفت‌و‌گوهای وین تمرکز خواهند کرد. از چهارشنبه هفته گذشته، به واسطه تضعیف ارزش دینار عراق و افزایش تقاضا برای دلار در کشور همسایه، قیمت دلار در بازار داخلی راه صعودی را در پیش گرفت، چرا که تعدادی از معامله‌گران به دلیل اختلاف قیمت بازار داخلی با بازار سلیمانیه سعی کردند با انتقال ارز ارزان‌تر از تهران به کشور همسایه کسب سود کنند. شاخص بازار ارز از چهارشنبه گذشته تا روز یکشنبه ۷۳ تومان رشد کرد و از قیمت ۳۲۶۷ تومان به ۳۳۴۰ تومان رسید؛ اما با کاهش تقاضا در بازار سلیمانیه و تغییر انتظارات معامله‌گران ارزی، قیمت دلار در مسیر نزولی قرار گرفت و شاخص بازار ارز ظرف دو روز ۳۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و روز سه‌شنبه به قیمت ۳۳۰۵ تومان رسید؛ اما فعالان بازار ارز روند قیمتی آینده دلار را به نتایج مذاکرات هسته‌ای وابسته می‌دانند.
  • پدرکوه یخ و یک صعود هیمالیایی تمام‌عیار

    موستاق آتا که به معنای پدرکوه یخ(MUSTAGH ATA) است با ۷۵۴۶ متر ارتفاع از سطح دریا در رشته کوه کونلون در صحرای تاکلا ماکان چین قرار دارد. این رشته کوه در استان سینجان جمهوری خلق چین است و درجه سختی این قلهUIAA C ۲ مشخص شده است که یک صعود نیمه‌حرفه‌ای به حساب می‌آید. قله موستاق آتا یک کوه منفرد است که از انتهای غربی بیایان تاکلاماکان در استان سینک‌یانگ در کشور چین سر بر می‌آورد. در مرکز سلسله کوه‌های بزرگ آسیا قرار گرفته است که از جنوب به قره‌قروم، از غرب به پامیر و از شمال به کانلان و تیان شان ارتباط دارد.
  • عبور از ضرب‌الاجل ۹ تیر

    کامران کرمی عضو گروه دیپلماسی در شرایطی ضرب‌الاجل نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ از ۹ تیر (۳۰ ژوئن) عبور کرد که به دلیل وجود اختلافات باقی مانده، تمدید احتمالی چند روزه این گفت‌وگوها تا بازه ۱۸ تیر(۹ جولای) (موعد ارسال توافق به کنگره آمریکا)، اصلی‌ترین سناریوی طرفین برای رسیدن به توافقی است که به گفته دیپلمات‌های حاضر در هتل کوبورگ وین، اراده سیاسی لازم برای دستیابی به توافق براساس چارچوب‌های به دست آمده از بیانیه لوزان وجود دارد. اگرچه نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شامل متن و ضمائم در حال به پایان رسیدن است، اما همچنان موضوع دسترسی‌ها به مهم‌ترین اختلاف میان طرفین تبدیل شده است.
  • سرپوش نهادن بر ناهنجاری‌های جامعه

    دکترآرش حیدری مدرس‌دانشکده‌علوم‌اجتماعی دانشگاه‌علامه‌طباطبایی در سال‌های ۱۲۷۰ تا ۱۳۱۰ ه. ق (معادل ۱۲۳۰-۱۲۷۱ ه. ش) چندین وبای عالمگیر ایران را درنوردید و انبوهی از تلفات بر جای گذاشت. در آن برهه طبیبان ایرانی وبا را محصول هوای آلوده می‌دانستند و تنفس هوای وبایی را عامل بروز وبا. در همان برهه آب آلوده و فقدان قرنطینه کارآمد در مرزها وبا را به همه‌جا سرایت می‌داد. حکایت رسانه ملی در برخورد با آسیب‌های اجتماعی، حکایت همان طبیبان است که به جای آب، هوا را عامل بیماری می‌دیدند.
    تکانه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عظیمی که بر وضعیت روانی مردم تاثیرات چشمگیری داشته، ذائقه مصرف برنامه‌های رسانه‌ها را نیز تغییر داده است.
  • رقابت جوانانه!

    وقتی رامبد جوان چند روز مانده به ماه مبارک رمضان ساعت‌های جدید برنامه اش را در این ماه اعلام کرد و معلوم شد یک بخش به ساعت‌های پخش «خندوانه»اضافه شده است، مخاطبان تلویزیون متوجه شدند این بخش اضافه دقیقا در زمانی است که تلویزیون هر سال در ماه رمضان برنامه «ماه عسل» را روی آنتن می‌برد. «ماه عسل» با روند ثابت هرساله اش مخاطب‌های زیادی را برای خود جمع کرده بود و این تداخل زمانی ممکن بود باعث ریزش مخاطب برنامه احسان علیخانی شود و او قافیه را به رامبد جوان ببازد. این ماجرا زمانی بیشتر مطرح شد که دو روز مانده به ماه مبارک رمضان رامبد جوان تندیس بهترین چهره تلویزیونی در پانزدهمین جشن حافظ را برای سری اول خندوانه که سال گذشته روی آنتن رفت از آن خود کرد و این در حالی بود که احسان علیخانی هم در بین نامزدها حضور داشت،اما دست خالی از این مراسم برگشت.
  • آمریکای لاتین مرفه‌ترین است

    نگار حسینی برخلاف آنچه به‌نظر می‌رسد کشورهایی که به لحاظ اقتصادی در وضعیت بهتری قرار دارند لزوما مردم مرفه‌تری ندارند. به‌نظر می‌رسد چیزی که این میان بسیار مهم است، نگاه افراد به زندگی خود و میزان مثبت دیدن شرایط حال حاضر خود باشد. بر این اساس کشورهای آمریکای لاتین در میان کشورهای جهان در ردیف مرفه‌ترین‌ها قرار دارند. موسسه گالوپ به تازگی نتایج تحقیقی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد شهروندان کشور پاناما بیشترین میزان رفاه را گزارش کرده‌اند. این میزان با معیارهایی اندازه‌گیری شده است که محققان گالوپ آن را تعریف کرده‌اند.
  • خارجی‌ها چقدر کوه‌های ما را می‌شناسند

    نرگس لطیف‌پور همه ساله کشورهای مختلف در دنیا تبلیغات وسیعی برای معرفی جاذبه‌های طبیعی خود می‌کنند تا از این طریق سیلی از درآمد را به کشور خود وارد کنند. یکی از این جاذبه‌ها که طرفداران خاص خود را دارد و به نوعی طبیعت‌گردی و هم ماجراجویی به شمار می‌آید کوهنوردی است. اجرای تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی به کشورهای دیگر یکی از راه‌های رایج و پرطرفدار در این زمینه است که البته در ایران نیز مقصدهایی با این عنوان برای گردشگران خارجی تعریف می‌شود.
    صعود به کوه‌های عظیم با ارتفاع بالای ۸ هزار متر در قالب تیم‌های هیمالیانوردی در این میان جذابیت خاصی برای کوهنوردان دارد.
  • مدیریت خرید لباس در فصل تابستان

    با شروع فصل گرما اکثر افراد لباس‌های زمستانی خود را کنار گذاشته و به سراغ لباس‌های مناسب فصل گرما می‌روند. برخی افراد نیز بیشتر خواهان خرید لباس‌های جدید مناسب فصل و مد هستند البته می‌توان با رعایت چند نکته خرید فصل جدید را با نگاهی اقتصادی مدیریت کنیم. اگر شما هم قصد خرید لباس دارید و قصد ندارید هزینه زیادی را برای آن صرف کنید به توصیه‌های زیر توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب‌ها و تصمیمات را در مورد خرید لباس داشته باشید. اولین قدم این است که قبل از خرید سری به کمد لباس‌های خود بیندازید شاید لباس‌هایی در کمد شما باشد که آنها را فراموش کرده باشید و از دیدنشان متعجب شوید!
    بودجه خود را برای خرید لباس تعیین کنید.
  • توقعات مشتریان ایرانی از خودرو

    شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در یک نظرسنجی انتظارات مشتریان از صنعت خودرو را در سه بخش کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار داده است. انتظاراتی که هر چند جزو الزامات اساسی صنعت خودرو هستند اما آن‌گونه که پیداست خودروسازان نتوانسته‌اند در این زمینه رضایت مشتریان را جلب کنند. این نظرسنجی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ و در مصاحبه عمیق با ۴۵۰ نفر از مشتریان صورت گرفته است تا انتظارات و خواسته‌های مشتریان ایرانی نسبت به صنعت خودرو را بسنجد و از سوی دیگر خودروسازان با دانستن نیازهای الزامی و انگیزشی مشتریان به ارتقای محصولات داخلی خود بپردازند.
  • ساماندهی وضع موجود مقدم بر انتقال پایتخت

    بیش از ۲۰۰ سال از پایتختی تهران می‌گذرد و تقریبا از دوران بعد از اتمام جنگ تحمیلی یعنی از اواخر دهه ۶۰ تاکنون، موضوع انتقال پایتخت پیوسته مطرح بوده است. در ابتدا، طرح «ساماندهی پایتخت» با هدف بهسازی شهر و امکانات شهری در همان ابتدای دهه ۷۰ مطرح شد هر چند باز هم به‌طور جدی این موضوع تعقیب نشد تا اینکه در اواخر دهه ۷۰ انتقال پایتخت مجددا در دستور کار دولت وقت قرار می‌گیرد، ولی برخی مخالفت‌ها با محتوای طرح، مانع پیگیری انتقال می‌شود. در نهایت این موضوع در دولت‌های هشتم و نهم و دهم به نتیجه نرسید تا اینکه در دولت یازدهم برای چندمین بار «انتقال پایتخت» به شکلی متفاوت مطرح می‌شود.
  • علیه برده‌داری

    آبراهام لینکلن در پی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۱۸۶۰ به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید. این دوران مصادف بود با جنگ داخلی آمریکا، که طی آن نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر جان باختند. قانون کانزاس- نبراسکا مصوب سال ۱۸۵۴ که آشکارا محدودیت‌های گسترش برده‌داری را که بخشی از مصالحه میسوری در سال ۱۸۲۰ بود لغو کرد، بیش از پیش آبراهام لینکلن را به دنیای سیاست کشاند. یکی از دموکرات‌های ایلینویز به نام استفان داگلاس، که پرقدرت‌ترین فرد مجلس سنا بود، اقتدار عام را راه‌حلی برای بن‌بست برده‌داری خواند و قانون کانزاس- نبراسکا را نیز در متن آن جای داد.
  • دشارژ رکود مسکن

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بی‌مورد دانستن هرگونه نگرانی در خصوص افزایش قیمت مسکن تحت تاثیر پرداخت وام ۸۰ میلیونی گفت: هیچ رابطه منطقی بین افزایش قیمت مسکن و مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن وجود ندارد. حسام عقبائی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران، با اشاره به اینکه افزایش وام مسکن و تصویب وام خرید ۸۰ میلیونی برای خانه اولی‌ها، منجر به ایجاد تشنج و گرانی در بازار مسکن نخواهد شد، اظهار داشت: این وام رکود معاملات مسکن را به‌دلیل شارژ مالی و افزایش قدرت خرید متقاضیان واحدهای کوچک متراژ یا سایر متقاضیان خرید مسکن را به نحو محسوسی کاهش خواهد داد و خیز خروج از رکود را به سمت رونق سرعت می‌بخشد.
  • سفیران موستاق‌آتا

    محمود بهادری قله ۷ هزار و ۵۴۶ متری «موستاق آتا» در نخستین ماه از تابستان امسال میزبان تیمی ۱۱ نفره از کوهنوردان ایرانی خواهد بود، تیمی که همنوردان آن از ۴ زن و هفت مرد تشکیل شده است. نخستین صعود ایرانیان به قله موستاق آتا در سال ۲۰۰۵ بوده است و بعد از آن نیز ایرانی‌های زیادی روی این قله قرار گرفته‌اند، اما ویژگی تیمی که حالا قرار است با شعار «حفظ کوه‌ها برای تامین آب» و «حمایت از کودکان دچار نقص ایمنی» به سمت این کوه رهسپار شوند؛ آن‌طور که سرپرست این برنامه می‌گوید «تنوع افراد حاضر در این تیم» است.
  • ضرورت تعریف جرم سیاسی

    هفته قوه‌قضائیه فرصتی شد تا سران قوا در کنار یکدیگر جمع شوند و از دغدغه‌های خود بگویند. رئیس‌جمهوری در اظهاراتی به لزوم تعیین تکلیف جرم سیاسی اشاره کرد و گفت ای کاش درهمین دولت با کمک دستگاه قضا جرایم سیاسی را احصاء و لایحه آن را تدوین کنیم تا روشن شود که جرم سیاسی و امنیتی چیست. رئیس قوه‌مقننه هم تاکید کرد کمیسیون قضائی مجلس طرح جرم سیاسی را بررسی کرده و در دستور کار قرار دارد. با تدوین طرح یا لایحه‌ جرم سیاسی،زمینه اجرایی شدن اصل ۱۶۸ قانون اساسی فراهم می‌شود. .
  • سودای جایگزینی احسان علیخانی

    انگار نام احسان علیخانی و ماه عسل با حاشیه‌سازی گره خورده است. اتفاق‌هایی که در این برنامه برای او و تیمش می‌افتد در کمتر برنامه‌ای اتفاق می‌افتد. امسال هم او از این حاشیه‌سازی‌ها در امان نیست و به نظر می‌رسد برخلاف سال‌های قبل،این بار این حاشیه‌ها کاملا برنامه‌ریزی شده برایش پیش آمده است. امسال برنامه ماه عسل نسبت به سال‌های قبل با جنجال بیشتری آغاز شد. اگرچه بعضی سوژه‌های این برنامه نسبت به سال‌های قبل با افت چشمگیری مواجه بوده است؛ اما به نظر می‌رسد فضای این انتقادات منطقی و طبیعی نیست. حالا باید در مواجهه با هجمه‌های غیرقابل اعتنا، این پرسش را مطرح کرد که برنامه‌ای که محتوای آن با همه کاستی‌ها و اشتباهات، جای خالی اش در رسانه ملی حس می‌شود چرا در همان آغاز، با این همه حواشی ‌ریز و درشت مواجه می‌شود.
  • دبی دوباره افول می‌کند

    برج‌های بلند و ویلاهای لوکس و آپارتمان‌های با امکانات رویایی همچنان تصاویری است که دبی را به یاد هر بیننده‌ای می‌آورد. چند سالی از روزهایی که دبی مرکز بلندترین‌ها، لوکس‌ترین‌ها و اولین سازه‌ها در دنیا بود می‌گذرد. آن دوران پررونق، با بحران مالی سال ۲۰۰۹ -۲۰۰۸ به یک سقوط و بعد رکود تبدیل شد. بسیاری از شرکت‌های سازنده و سرمایه‌گذاران ملکی و بانک‌ها در این دوران ورشکسته شدند و دبی از رونق افتاد. در سه سال گذشته اما بار دیگر رونق به این شهر کوچک برگشت. قیمت ملک دوباره افزایش یافت و سرمایه‌گذاری‌ها بازگشت.
  • لغو کنسرت به دلایل شرعی-امنیتی

    داستان لغوکنسرت‌های موسیقی این هفته هم پایش به رسانه‌ها باز شد. البته این بار از سوی مقام عالی قضایی که توضیح داد قوه‌قضائیه برحسب وظیفه خود در بخش ممنوعیت با مظاهر حرام برخورد می‌کند و خیلی وقت‌ها لغو برخی کنسرت‌ها با توصیه شورای تامین و مشورت با دستگاه‌های امنیتی بوده است. به گفته وی از میان بیش از ۳۰۰ کنسرت مجوز دارتنها ۹ کنسرت لغو شده است. اما در شرایطی که وزارت ارشاد نشان داده در حفاظت از مجوزهایش توانایی ندارد وزیر کشور هم گفته جنجال‌ لغو کنسرت‌ها بزرگنمایی است. .
  • تب کریمه بالا گرفت

    به فاصله چند روز از هشدارهای بهداشتی نسبت به شیوع آنفلوآنزای مرغی، حالا نوبت به تب کریمه کنگو رسیده که از ابتدای امسال ۹ نفر را گرفتار خود کرده و٣ نفر آنها بر اثر شدت بیماری فوت کرده‌اند. بنا بر گزارش وزارت بهداشت، مبتلایان به علت تماس با دام آلوده مبتلا شده‌اند. بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو که به یکی از بیماری‌های بومی کشور تبدیل شده، هر سال جمعیت قابل توجهی از فعالان عرصه خرید و فروش دام زنده، ذبح دام و بسته‌بندی و عرضه گوشت قرمز را در معرض خطر قرار می‌دهد. .
  • «آه» عسل!

    با شروع ماه رمضان در سال ۹۴، یک بار دیگر برنامه «ماه‌عسل» با اجرای احسان علیخانی از شبکه سه سیما روی آنتن رفت. در شرایطی که سال‌ها از تولد این برنامه می‌گذرد، امسال حجم انتقادها نسبت به «ماه‌عسل» به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. اگر سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید، خواهید دید که بسیاری از مخاطبان سیما نسبت به سیاست‌های این برنامه گله دارند و آن را سودمند به شمار نمی‌آورند. در شرایطی که روز به روز بر حجم مخالفان افزوده می‌شود، منتقدان بزرگ‌ترین دلیل ملامت این برنامه را عطش آن برای بازی با احساسات مخاطب، به تصویر کشیدن مشکلات و بدبیاری‌های عمدتا شخصی و منتهی شدن بسیاری از گفت و شنودها به گریه و اشک و آه می‌دانند.
  • یقین در تعیین روز اول ماه رمضان و اول ماه شوال(عید فطر)

    مرتضی آرامی‌نیا هر چند جهان اسلام امروزه درگیر مسائل و معضلاتی است که در ابتدا به نظر می‌رسد تعیین روز اول ماه رمضان و شوال از نظر اهمیت در مرتبه اول نیست (به دلیل آنکه افراد با اتکا و پیروی از نظر مراجع تقلید، مطابق فتاوای ایشان عمل می‌کنند و در این صورت همه به تکلیف شرعی عمل کرده‌اند)، لکن به چند جهت موضوع حائز اهمیت و قابل توجه است که به اختصار به دو مورد آن اشاره خواهد شد: موضوع دوگانگی در یقین روز اول ماه مبارک رمضان و روز اول شوال یا همان عید فطر که در سال‌های اخیر مورد بحث بین مسلمانان به‌خصوص شیعیان بوده است، می‌تواند نشانه اختلاف در برداشت از مبانی اعتقادی و اصولی تلقی شود که در این صورت نمود بیرونی چنین امری، حکایت از اختلاف در بین مذاهب اسلامی و از آن ناگوارتر اختلاف در بین مراجع شیعی تلقی شود.
  • هشدار بانک مرکزی

    به نظر می‌رسد حالا که بانک مرکزی عزم خود را جزم کرده تا به فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز سر و سامانی بدهد، اشخاص و جریان‌هایی که منافعشان به خطر افتاده در این کار اخلال ایجاد می‌کنند. به گونه‌ای که صدای رئیس کل بانک مرکزی را هم درآورده و سیف به صورت تلویحی گفته که متاسفانه برخی‌ها به دلیل گرایش های سیاسی و جناحی قصد دارند با اقدامات خود برای بانک مرکزی در زمینه ساماندهی موسسات مالی و اعتباری مشکل ایجاد کنند و حتی بانک مرکزی را متهم به سیاسی کاری می‌کنند. .
  • افطار با چاشنی سیاست

    افطارهای سیاسی که حالا به یک سنت در میان سیاستمداران تبدیل شده است، امسال هم فرصتی فراهم کرد تا در کنار سفره‌های افطاری، بساط همدلی و همزبانی احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی هم چیده شود. هفته گذشته رئیس‌جمهوری دو بار میزبان گروه‌های مختلف شد. افطاری با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا و افطاری با روحانیون که هر دو این افطاری‌ها با حاشیه‌هایی همراه شد . افطاری‌های سیاسی در ایران همواره با گوشه چشمی به فضای سیاسی روز و نیز اتفاقات مهم پیش‌رو برگزار می‌شود.

    .
  • مجوز افزایش قیمت ۳‌محصول لبنی

    غزاله طایفه دبیر گروه بازرگانی الزام به خرید شیرخام با قیمت ۱۴۴۰ تومان به ازای هر کیلوگرم از سوی کارخانه‌های لبنی، موجب شد تا مجوز افزایش قیمت سه محصول لبنی صادر شود. به دنبال اجرای مصوبه افزایش قیمت خرید شیرخام، فعالان صنایع لبنی اعلام کردند که تنها توان خرید هر کیلوگرم شیرخام با قیمت ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان را دارند؛ اما اگر قرار باشد شیرخام با قیمت بالاتری خریداری شود، باید قیمت فرآورده‌های لبنی نیز افزایش یابد. نکته دیگر در مورد خرید شیرخام به قیمت مصوب، به کشش بازار مربوط است و فعالان این حوزه معتقدند اگر مردم توان خرید محصولات لبنی را نداشته باشند، قاعدتا آنها نیز نمی‌توانند خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان را ادامه دهند.
  • راه‌هایی برای افزایش سرعت عملکرد کامپیوترهای شخصی

    معمولا با افزایش سن کامپیوترها و قدیمی‌تر شدن آنها انتظار می‏رود که شاهد کند شدن سرعت عملکرد آنها ‌شویم؛ اما نکات و ترفندهای کوچکی وجود دارند که می‏توانند کامپیوتر شخصی شما را برای افزایش سرعت کمک کنند. ازجمله این ترفندهای ساده می‏توان به تهیه رم جدید برای دستگاه اشاره کرد؛ اما با این حال برای هر کاربر با توجه به بودجه‏ای که در اختیار دارد و مهارتی که دارد پیشنهادهای متفاوتی وجود خواهد داشت. بنابراین پیش از اینکه کامپیوتر شخصی قدیمی خود را بازنشسته کرده و آن را با هدف خرید یک کامپیوتر جدید کنار بگذارید، بد نیست کمی به پیشنهادهایی که در اینجا مطرح می‌شوند، فکر کنید و تا حد امکان از آنها استفاده کنید.
  • کوهنوردان ایرانی بر فراز قله ‌های سرسخت

    محمدرضا رضایی عضو تیم منتخب برای صعود به کنگور صعود به قله کنگور برنامه‌ای است که در راستای سیاست هیات کوهنوردی استان تهران اجرا خواهد شد. این سیاست؛ هیمالیانوردی و کسب تجربه‌های نو را با صعود به قله‌هایی که کمتر روی آنها کار شده است پیگیری می‌کند. در همین راستا در سال ۱۳۸۹ به قله ۷ هزار و ۱۳۵ متری نان در کشمیر هند صعود شد و پس از آن نیز در سال۱۳۹۰ تیمی به قله ۷ هزار و ۲۸۴ متری پاسوپیک اعزام شد که تلاش روی این قله نیز موفقیت‌آمیز بود. تلاش برای صعود به قله مومهیل سار به ارتفاع ۷ هزار و ۳۴۳ متر در پاکستان نیز که در تابستان ۹۱ انجام شد با همین انگیزه بود که البته ناموفق باقی ماند.
  • گم شدن دکل یا ۸۷ میلیون دلار پول؟

    نسیم علایی عضو گروه نفت و پتروشیمی هفته پیش با تایید وزیر نفت خبر «گم شدن دکل» بعد از یک سال با شدت بیشتری بر سر زبان‌ها افتاد. به نظر می‌رسد این بار هم پای تحریم و کاسبان تحریم در میان است و این بار موجب از دست رفتن ۸۷ میلیون دلار از پول ایران شده‌اند. ماجرا به سال ۸۹ باز می‌گردد؛ در آن سال شرکت تاسیسات دریایی برای انجام عملیات حفاری در فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به یک فروند دکل نیاز داشت اما خرید دکل در شرایط تحریم کار ساده‌ای نیست و این فرصتی است که سر و کله دلالان پیدا ‌شود. دلالان پیشنهاد خرید دکل «فورچونا» را به مسوولان تاسیسات دریایی می‌دهند.
  • تغییر مسیر کوهنوردی ایران

    دو تیم از هیمالیانوردان ایرانی در حالی تیرماه جاری با هدف صعود به قله‌های «موستاق آتا» و «کنگور» در رشته‌کوه هیمالیا عازم چین هستند که در صورت موفقیت تیم ۸ نفره کنگور، این نخستین صعود ایرانیان به این قله ۷ هزار و ۷۱۹ متری خواهد بود؛ قله‌ای که سرسختی آن در میان کوهنوردان شهره است. اگرچه صعود به قله‌ ۷ هزار و ۵۴۶ متری موستاق آتا نیز سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد، اما با توجه به اینکه تجربه‌های قبلی از صعود به این قله وجود دارد، به‌نظر می‌رسد تیم کنگور با شرایط خاص‌تری در هیمالیا مواجه شود. اعزام دو تیم یاد شده به هیمالیا که در غالب تیم‌های ملی از ایران راهی چین هستند؛ خصوصا «نو» بودن مسیر صعود و «سرسختی» یکی از این قله‌ها (قله کنگور)، باعث شد با رئیس فدراسیون کوهنوردی به گفت‌وگو بنشینیم.
  • شانس صعود والیبال

    اگرچه امید والیبالیست‌های ایران برای راهیابی به مرحله بعدی مسابقات کاهش یافت، اما هرگز امیدشان ناامید نخواهد شد. بعد از اینکه ایران در مقابل لهستان نتوانست امتیازی کسب کند با همان ۱۵ امتیازی که داشت همچنان در رده سوم جدول باقی ماند. با شکست سه بر یک تیم ملی والیبال ایران در دومین دیدار خود مقابل لهستان، پیروزی‌های لهستان و ایران به عدد هفت و پنج رسید. حالا ایران برای صعود به مرحله بعد، علاوه بر دو پیروزی قاطع بر روسیه، به دو پیروزی قاطع آمریکا در برابر لهستان هم نیاز دارد. .
  • روایتی از «عسل» تا «حنظل»

    یکی از برنامه‌های تلویزیون که در ماه رمضان سال‌های اخیر توانسته مخاطبان بی‌شماری را جذب کند و بحث‌های قابل توجهی را شکل بدهد برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی بوده است. یکی از معدود برنامه‌های مناسبتی که توانسته بخش‌های متفاوتی از آدم‌های جامعه ایرانی را جلوی تلویزیون میخکوب کند. اینکه برنامه تا چه اندازه موفق بوده یا نه موضوع بحث ما در این گزارش نیست و در اینجا فقط می‌خواهیم به این نکته بپردازیم که «ماه عسل» از کجا شروع شد و چه مسیری را پشت سر گذاشت. احسان علیخانی روی صندلی فرزاد حسنی
    برنامه‌ای که این روزها ساعت ۷عصر روی آنتن می‌رود حاصل تجربه و فراز و نشیب‌های بسیاری است که از سال‌های دور مسیر‌ی را طی کرده و به اینجا رسیده است.
  • جسارتی به بزرگی کنگور

    pic۱
    امید طالبی،متولد۱۳۶۲
    گروه کوهنوردی لواسان
    pic۲
    صعود به قله کنگور قطعا صعودی متفاوت خواهد بود زیرا تا کنون کمتر کسی این کوه را تجربه کرده است.
    ما با تلاش‌ها و تمرین‌هایی که تا کنون داشته‌ایم از لحاظ بدنی در موقعیت خوبی هستیم. می‌توانم بگویم ما هر هفته اردویی داشته‌ایم و اگر هم در هفته‌ای برنامه‌ اردو نبوده، اعضا برنامه‌های تمرینی شخصی خود را پیگیری کرده‌اند که تمریناتشان با افت همراه نشود. حسی که الان من دارم، به‌عنوان کسی که قرار است به این کوه سرسخت برود توصیف‌ ناپذیر است.
  • من رویایی دارم

    رویایی داشت و در یک سخنرانی ۱۷ دقیقه‌ای از رویای خود سخن گفت. او گفت: «I have a dream»، و سپس از رویای خود رونمایی کرد. رویایی که در آن صحبت از تساوی حقوق سیاه و سفید بود. دکتر مارتین لوتر کینگ، پیشروی مبارزه با نژادپرستی در قرن بیستم در آمریکا با یک سخنرانی ۱۷ دقیقه‌ای پایه‌گذار جنبشی شد که در نهایت به فروپاشی نسبی نژادپرستی در ایالات متحده منجر شد. مارتین لوتر کینگ در این سخنرانی که در آن عبارت «رویایی دارم» تکرار می‌شد، درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی در آمریکا طبق مرام و آرمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند.
  • رقص مرگ در کلیسا

    اپیزود نخست: مرگ یک تراژدی سیاه، یک قصه تکراری و مرگ سیاهان در برهه‌ای از تاریخ آمریکا که رئیس‌جمهوری آن خود سیاهپوست است. روز هجدهم ژوئن است. هوا به شدت در چارلستون گرم است. سیاهان برای عبادت در آنجا جمع شده‌اند. صدای موسیقی کلیسایی در فضای اطراف می‌پیچد. عقربه‌های ساعت به ۹ شب رسیده‌اند. صدای مهمان ناخوانده‌ای می‌آید. نمی‌توان به جرات گفت او جوان است یا نوجوان. در برزخ بین این دو گیر افتاده است. سفیدپوستی او در بین آن همه سیاهپوست بیشتر به چشم می‌آید. ناگهان او در بین آواز سیاهان، ساز دیگری به دست می‌گیرد آوازی دیگر سر می‌دهد.
  • گرانی ۱۰ درصدی لبنیات

    چالش هزینه تمام شده تولید شیر، ستاد تنظیم بازار را مجبور کرد که با افزایش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات به منظور جلوگیری از متضرر شدن دامدار موافقت کند. ظاهرا به دنبال تاکید دولت مبنی بر افزایش قیمت خرید شیر خام از دامداران توسط کارخانجات و رسیدن آن از۱۲۴۰ به ۱۴۴۰ تومان، کارخانجات لبنی باید شیر خام را به قیمت جدید بخرند و در مقابل ۱۰درصد بر قیمت فروش محصولات پرتقاضایی چون شیر،ماست و پنیر بیفزایند. این در شرایطی است که وزیر صنعت گفته دولت نمی تواند یارانه شیر را پرداخت کند. .
  • چگونه اقتصادی خرید کنیم؟

    افراد بسیاری هستند که روزهای خسته‌کننده و یکنواخت خود را با یک خرید کوچک تغییر می‌دهند. بی‌تردید برای شما هم روزهایی از سال هستند که برای رفع بی‌حوصلگی، خود را به ویترین مغازه‌ها می‌سپارید و با خریدهای مختلف سعی می‌کنید حس بی‌حوصلگی را از خود دور کنید. اما دقت داشته باشید، این تفریح و سرگرمی گاهی اوقات مشکل‌ساز و تبدیل به عادتی نادرست شده و در نتیجه باعث تلف شدن منابع مالی شما می‌شود. از این رو بهتر است روش‌هایی را به کار‌گیرید که در کنار رفع حس بی‌حوصلگی یک خرید اقتصادی داشته باشید. همه ما از اینکه خرید کنیم خوشحال می‌شویم اما اگر این خرید برای ما به‌صرفه‌تر باشد خوشحالی ما مضاعف خواهد بود.
  • راه‌های دوری از «استرس مسکن»

    جاکوئی تامپسون، نویسنده و دبیر وبلاگ مالی «دامین» است. او با بیش از ۱۰ سال سابقه رسانه‌ای در مجلات، پایگاه‌های اینترنتی، تلویزیون و نوشتن کتاب، تجربه‌هایی پرشمار و جالب در زمینه مسائل مالی دارد. او نه تنها تجربه رسانه‌ای دارد، بلکه در معماری، طراحی و مهم‌تر از همه بازار معاملات مسکن نیز دست دارد تا نوشته‌های او درباره مسائل مالی وابسته به خرید خانه مورد توجه باشد. آنچه در زیر می‌خوانید تازه‌ترین نوشته او است که در آن به مساله مهم آمادگی مالی برای خرید خانه و راه‌های دوری از آنچه «استرس مسکن» خوانده می‌شود، پرداخته شده است.
  • وام ۸۰ میلیونی برای مجردها

    در شرایطی که پیش از این بانک مرکزی پرداخت تسهیلات وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن را تنها برای متاهلان خانه اولی قرارداده بود، اما ظاهرا مسوولان بانک مسکن تصمیم گرفته‌اند تا با ثبت‌نام از مجردها، امکان استفاده از این وام را برای آنها نیز ایجاد کنند. به این ترتیب که مجردها تنها می‌توانند حساب باز کنند و تا زمانی که متاهل نشوند اجازه دریافت تسهیلات را نخواهند داشت. گفته شده طی ۱۹ روز اول فعالیت صندوق یکم با ثبت‌نام ۴۱۱۱ نفر در مجموع معادل ۷۲ میلیارد تومان آورده نقدی در صندوق سپرده‌گذاری شده است. .
  • ناپدیدها

    علی ضیائی صفحات روزنامه‌ها، برنامه‌های زنده خبری، سایت‌های این طرفی و آن طرفی هر روزه اخباری منتشر می‌کنند که مخاطب اصلی آن ما مردم نازنین هستیم یا حداقل روی سخنشان با ما است. اما نکته مهم آن است که با این اخبار چه کنیم. شوکه شویم؟ فقط بخوانیم و بدانیم؟ آگاه شویم؟! بخندیم و بگذریم؟! ناراحت شویم و افسوس بخوریم؟ یا. . . . ؟! اصولا ما مردم نازنین چرا اخبار و حواشی آن را پیگیری می‌کنیم؟ اصلا چه نوع خبری برای ما جذاب است که تیتر یک روزنامه یا بخش خبری باشد تا بنشینیم پای آن رسانه و وقت بگذاریم؟!

    برش اول
    ماه گذشته بانک ملی تصمیم گرفت در راستای گسترش خدماتش سرویس پیامک اطلاع رسانی را به خدماتش اضافه کند، اما در یک قدم غافلگیرکننده و با این پیش‌فرض که همه دارندگان حساب این سرویس را که رایگان هم نبود طلب خواهند کرد، ۱۰ هزار تومان از حساب کلیه دارندگان برداشت کرد.
  • صف آرایی مخالفان در دنیای مجازی

    شایان ربیعی «استیون هاوکینگ-نخبه معلول- اگه تو ایران به دنیا میومد ته تهش دعوتش می‌کردن برنامه ماه عسل، از بدبختی‌هاش می‌گفت. مادرش می‌گفت این بچه از اولش هم خوش قلب و مهربون بود. آخرشم با مادرش و احسان علیخانی سه‌تایی زار زار گریه می‌کردن. . . !!» این یکی از پر بازدیدترین و پرانتشارترین مطالبی است که این روزها درباره برنامه ماه عسل در رسانه‏های اجتماعی و شبکه‌های گروهی مجازی میان کاربران ایرانی، دست به دست می‌شود.
    با توجه به تحلیل اجمالی محتواهای منتشرشده در چند شبکه اجتماعی پرمخاطب در میان ایرانیان، شاید بتوان گفت که مواجهه کاربران ایرانی این شبکه‌ها نوعا در این بخشی که به‌عنوان نمونه در ابتدای این گزارش خواندید، قابل تلخیص باشد.
بیشتر