شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه خراسان

  • بازاریابی و فروش؛ معضل مشاغل خانگی

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- اگر شما هم در زمره افراد جویای کار هستید، شاید بد نباشد به مشاغل خانگی به عنوان یکی از گزینه‎های روی میز فکر کنید؛ مشاغل خانگی با توجه به گستره وسیعی که دارند، از مشاوره‎های حقوقی و کارهای پژوهشی و آموزشی گرفته تا مونتاژ، صنایع دستی، کارهای هنری، تولید پوشاک و مواد غذایی، نویسندگی و . . . می‎تواننـد انتخـاب مناسبی بـرای آغـاز یـک حـرفه و شـغل جدید باشند. شاید برخی افراد، مشاغل خانگی را تنها برای خانم‎ها مناسب بدانند؛ این تصور از این جهت که مشاغل خانگی در منزل قابل انجام است و قابلیت ایجاد تعادل بین کار و زندگی را دارد.
  • برپایی نمایشگاه کتاب با تخفیف ۴۰ درصد

    دنیای اقتصاد- نمایشگاه کتاب با هدف تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه با تخفیف ۴۰ درصدی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برپا شد.
    به گزارش روابط عمومی این اداره کل، این نمایشگاه با مشارکت بخش خصوصی و توسط «انتشارات عالم افروز» دراداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برگزار و برای کارکنان این اداره و عموم مردم تخفیف ۴۰ درصدی در نظر گرفته شده است.
    این نمایشگاه با ظرفیت بیش از یک هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف اعم از مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و ادبی از چهارشنبه دهم تیرماه لغایت دوشنبه ۱۵ تیرماه جاری در ساختمان مرکزی این اداره کل به آدرس بولوار وکیل آباد نبش خیابان صدف برگزار و از ۱۵ لغایت ۲۰ تیرماه نیز در ساختمان شماره دو این اداره کل به آدرس بولوار شهید صادقی دایر است
    و علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند در ساعت اداری به آدرس‌های فوق مراجعه کنند.
  • سیمرغ و پیروزی؛ مجریان مهجور طرح افطار تا سحر

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- برای اولین بار طرح اکران افطار تا سحر امسال در دو سینمای سیمرغ و پیروزی مشهد اجرا شد. همیشه این عبارت هوشمندانه «اولین بار» گوش مخاطب را تیز می‌کند و باورش می‌شود که اتفاق تازه و هیجان‌انگیزی در راه است که او قرار است برای اولین بار تجربه‌اش کند. اما چرا سینما سیمرغ و چرا سینما پیروزی؟ با توجه به افتتاح سینما هویزه در چند سال اخیر و تفاوت بیش از یک سر و گردنی آن با سایر سینماهای شهر و بالطبع استقبال مردمی، این علامت سوال خودنمایی می‌کند که وقتی استقبال مردم از این طرح در سینما هویزه چندین برابر است چرا این طرح را در دو سینمای سیمرغ و پیروزی اجرا می‌کنند؟ و نکته جالب توجه اینجاست که آخرین اکران سینما هویزه ساعت ۲۳:۳۰ و آخرین اکران طرح افطار تا سحر ساعت ۰۰:۳۰ است و آیا این اختلاف زمانی یک ساعته این همه طرح‌ریزی و تبلیغ و «برای اولین بار» گفتن داشت؟ به سراغ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد می‌رویم تا درباره مزیت‌ها، تفاوت‌ها و چند و چون این طرح از وی سوال کنیم.
  • روش حکومت‌داری اشکانیان

    رضا سلیمان نوری* «دین در دوران حکومت پارت‌ها» عنوان نوشتار قبلی این مجموعه یادداشت بود که در آن به وضعیت تنوع دینی در محدوده حکومتی پارت‌ها و به ویژه خراسان پرداختم. این امر از این منظر صورت گرفت تا دلیل اصلی قیام خاندان موبدزاده و معتقد به مذهب زرتشتی ساسانی را البته آنگونه که خود در نوشتارهای باقی مانده از ایشان نقل کرده‌اند، بر شاهان دموکرات‌منش اشکانی بازگو کنم. انتشار این نوشتار در فضای مجازی نیز چون اغلب این سلسله یادداشت‌ها بازتاب‌هایی را در پی داشت. واکنش‌هایی که باعث شد تا نوشتار این هفته را به خود خاندان اشکانی و روش حکومت‌داری ایشان اختصاص دهم تا بدین گونه اندکی بیشتر به نخستین خاندان خراسانی حاکم بر ایران ادای دین کرده باشم.
  • فعالیت ۳ میلیون واحد صنفی در کشور

    فارس- معاون توسعه مدیریت و امور استا‌ن‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در کشور بیش از سه میلیون واحد صنفی و بیش از ۸۲۰۰ تشکل صنفی وجود دارد که می‌تواند در تمام عرصه های اقتصادی کشور موثر واقع شوند. علی یزدانی اظهار کرد: در سال همدلی و همزبانی باید به مشکلات اصناف بیشتر توجه کنیم زیرا اصناف حلقه اتصال بین بخش تولید و مردم هستند و می‌توان گفت اصناف بزگترین تشکل کشور هستند که در چارچوب بیش از ۸۰۰۰ اتحادیه در سطح کشور فعالیت می‌کنند.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اصناف از دیرباز در تمام حرکت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار بودند و حتی در مشروطه، حرکت مردم به کمک بازار و اصناف آغاز شد همچنین اصناف سهم قابل توجهی در پیروزی انقلاب اسلامی و دوره‌های پس از آن داشتند.
  • قنبرخوانی، مهمان دیرینه شب‌های رمضان در کاشمر

    دنیای اقتصاد- مراسم قنبرخوانی که یکی از قدیمی‌ترین گونه نمایش‌های آهنگین است و به ابتکار ایرانیان خلق شده است، سال‌های سال است که در شب‌های ماه مبارک رمضان خصوصا در شب‌های احیاء مهمان مردم کاشمر در استان خراسان رضوی است.
    به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، این تعزیه نوعی مصیبت خوانی در رثای امیرالمومنین(ع) است و یکی از وجوه تلفیق هنر موسیقی و نمایش در خدمت آئین‌های دینی است.
    هنوز قنبرخوانانی حضور دارند که نقل قنبرخوانی را سینه به سینه آموخته‌اند و حدیث عشق قنبر به مولا را هر رمضان برای عشاق و ارادتمندان به امام علی(ع) بازگو می‌کنند.
  • لزوم درک متقابل نیازها میان کارگر و کارفرما

    دنیای اقتصاد، سیدمهرداد امیرکلالی- فعالیت تشکیلات کارگران ایران با عنوان «خانه کارگر» به سال ۱۳۴۶ باز می‌گردد. درآن سال جمعی از انجمن‌های صنفی کارگری سراسر کشور فعالیت خود را درقالب اتحادیه‌ای با این عنوان در شهر تهران آغاز کردند. متعاقب شروع فعالیت این تشکیلات، حزب «ایران نوین» که ازجمله معدود احزاب سیاسی آن روزگار به‌شمار می‌رفت، با انجام مذاکراتی رهبران این تشکیلات کارگری را متقاعد به همکاری باخود نمود و درسال۱۳۴۷ سازمان کارگران حزب ایران نوین راپایه‌گذاری کرد. خانه کارگر نقش اساسی درجلب حمایت اقشار مختلف جامعه کارگری دارد و این تشکیلات کارگری به تدریج ودرطول زمان به عنوان یگانه تشکل مرکزی کارگران ایران وظیفه پیگیری اهداف و مطالبات جنبش کارگری را در سطوح ملی و بین‌المللی عهده‌دار شده است.
  • اخبار مطبوعات

    ضرب و شتم آمربه‌معروف در کوهسنگی روزنامه آرمان در خبری نوشت: هفته گذشته یکی از خواهران آمربه‌معروف در بوستان کوهسنگی مشهد مورد ضرب و شتم عده‌ای اوباش و بی‌حجاب قرار گرفت. با پیگیری مشخص شد که یکی از خواهران آمر به معروف پس از تذکر به خانمی بدحجاب جهت رعایت موازین اسلامی در بوستان کوهسنگی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است و در ادامه با دخالت مدیریت پارک کوهسنگی این نزاع خاتمه می‌یابد و ضاربان دستگیر می‌شوند. یک منبع آگاه از شدت آسیب‌دیدگی این آمر به معروف از ناحیه بینی و انتقال وی به مراکز درمانی شهر خبر داده است.
  • میزان اعتبار معاملات مدیران پس از انقضای ماموریت(۱)

    سید محسن پنجتنی یکی از موضوعات مهم حقوق تجارت که شفاف‌سازی و تجزیه و تحلیل دقیق آن ابهامات فراوانی را در انجام وظایف سردفتران و دفتریاران در دفاتر اسناد رسمی می‌زداید، تشخیص محدوده اختیار مدیران شرکت‌های سهامی که مدت ماموریت آن‌ها منقضی شده است، می‌باشد.
    سوال اساسی این است که آیا مدیران شرکت‌های سهامی پس از انقضای مدت ماموریت خود حق انجام همه گونه معاملات، حتی انجام معاملاتی که به‌موجب آن‌ اموال شرکت منتقل می‌شود و یا انجام معاملاتی که به‌موجب آن‌ اموال شرکت در رهن و وثیقه قرار می‌گیرد را دارند یا خیر؟
    برای رسیدن به پاسخ صحیح لازم است چند بحث مقدماتی مطرح شود و مورد توجه قرار گیرد؛ اول آثار معاملات مدیران که مدت ماموریت آن‌ها خاتمه یافته نسبت به اشخاص ثالث را باید از آثار معاملات این مدیران نسبت به شرکت و سهامداران تفکیک نموده و دوم توجه به مستند تحقق معاملات مدیرانی که مدت ماموریت آن‌ها خاتمه یافته نیز اهمیت دارد؛ لذا حالتی که این معاملات به‌موجب سند عادی اعم از تجاری و غیرتجاری مانند برات و سفته و چک و قولنامه عادی که صرفا با دخالت مدیران مزبور و اشخاص ثالث انجام می‌شود را باید با حالتی که معاملات مذکور به‌موجب سند رسمی انجام شده و پای مقام صالح رسمی و میزان صلاحیت و وظایف او هم به میان می‌آید، متفاوت دانست و سپس محدوده اختیارات این مدیران را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.
  • ۴۶ کارگاه مرمتی آثار تاریخی در خراسان رضوی فعال است

    ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ۴۶ کارگاه مرمتی آثار تاریخی از ابتدای امسال در سطح این استان آغاز به‌کار کرده است.
    محمد رکنی گفت: این تعداد کارگاه شامل چهار پایگاه مرمتی رباط شرف(سرخس)، محوطه بندیان(درگز)،آسبادهای نشتیفان(خواف) و قنات قصبه(گناباد)می شود. وی اظهار کرد: همچنین ۱۵مورد آثار تاریخی شامل خانه و عمارت نیز در مراحل مختلف مرمتی قرار دارند.
    رکنی با بیان اینکه پنج مورد از کارگارههای مرمتی در استان را مساجد تاریخی تشکیل می دهند، بیان کرد: ۲۲ کارگاه مرمتی دیگر نیز مربوط به مرمت سایر آثار تاریخی است.
  • نقشه راه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تدوین شد

    ایسنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از برنامه‌ریزی و مطالعات انجام شده برای تعیین راهبردهای توسعه‌ای سازمان در خصوص اهداف و اولویت‌های سرمایه‌گذاری و تدوین نقشه راه در بخش صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد. راضیه علیرضایی اظهار کرد: بر اساس ساختار اقتصادی استان و ارتباط درون بخشی بین صنایع و نهاده‌های موردنیاز در سایر فعالیت‌های اقتصادی ، مطابق با اسناد بالادستی صنعت خراسان رضوی، نرخ رشد هدف هشت درصد و ۱۱. ۷ درصدی ارزش افزوده بخش صنعت و معدن براساس اسناد بالادستی برای خراسان رضوی پیش‌بینی شده که از این میان، سهم بخش صنعت و معدن روندی افزایشی خواهد داشت.
  • فوریت اجرای روش‌های پیشرفته آبیاری در بخش کشاورزی

    دنیای اقتصاد، ناهید کاویانی- بحران کم‌آبی مهمترین بحران کنونی کشور است و بخش کشاورزی با ۹۲ درصد بزرگترین و مهمترین مصرف‌کننده آب در کشور به شمار می‌رود. امروز بیش از ۸۰ درصد اتلاف منابع آب کشور به دلیل استفاده نکردن از تکنولوژی‌های پیشرفته آبیاری در این بخش به هدر می‌رود و برخی از کارشناسان معتقدند که مدیریت منابع آب کشور در شرایط فعلی مدیریت مناسبی نیست و موجب شده تا طی سال‌های اخیر شاهد کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و نیز کاهش سطح زیرکشت کشاورزی در برخی مناطق باشیم.

    براساس آمار اعلام شده، میانگین آب مصرفی سرانه جهان در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی حدود ۵۸۰ مترمکعب برای هر نفر در سال بوده که این رقم در ایران سالانه حدود ۱۳۰۰ مترمکعب است و این امر بیانگر اتلاف منابع آب و اسراف بیش از حد منابع حیاتی است.
  • کارگاه خوشنویسی«سلسله االذهب» در نیشابور برگزار شد

    مهر- همزمان با سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور استادان خوشنویسی این شهرستان حدیث سلسله الذهب و احادیث رضوی را در محوطه بقاع متبرکه امامزادگان محمد محروق وابراهیم(ع) نگارش کردند.
    رییس اداره فرهنگ وارشاداسلامی نیشابور در این رابطه گفت: بزرگداشت این رخداد عظیم تاریخی باید جایگاه ویژه ای داشته باشد که باعث پیوند بیشتر روزگار ما با امامت و ولایت شود. عباس کرخی افزود: استادان خوشنویسی ابوالقاسم دانشجو ، سیدمحمد سادات شرفی، علی دربهشتی، قاسم لزومی، رضارحمانزاده، حسن راحتی، احسان شورورزی، حمید رضا قائمی، محمدآریایی، محمدحصاری،حسین مسلمی، عباس گلشنی، علی نیرآبادی، علیرضا زهدی و اعظم خانی گرد هم آمدند و درجمع مردم ولایت مدار نیشابور، بزرگ ترین حدیث تاریخ تشیع را ثبت کردند.
  • کتابت قرآن در نگارخانه رضوان

    در ایام ماه مبارک رمضان، خوشنویسان خراسانی در نگارخانه رضوان ضمن برپایی نمایشگاهی از آثار خود، مشغول به کتابت آیات قرآن هستند. .
  • گیشه متفاوت سینما در رمضان

    گیشه سینما در رمضان و در ضیافت سینمایی افطار تا سحر به ‌واسطه اکران فیلم‌های پر سر و صدا و حضور کارگردانان مطرح و شناخته شده، وضعیت متفاوت و البته بهتری را نسبت به سالیان گذشته تجربه می‌کند، تا جایی که با توجه به اکران فیلم‌هایی چون «عصر یخبندان»، «گینس» و «از رئیس جمهور پاداش نگیرید»، احتمال می‌رود این‌بار در جذب مخاطب آمار متفاوتی را ثبت کند.
    فیلم سینمایی «گینس» در ژانر طنز به کارگردانی محسن تنابنده و بازی خوب وی و رضا عطاران در رقابت با «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی است.
    در کنار این دو فیلم پرفروش «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» فیلم رفع توقیف شده کمال تبریزی با داستانی طنز اما اجتماعی و بازی متفاوت بازیگرانش رمضان خوبی را برای سینما رقم زدند.
  • پیش‌بینی سال ۲۰۵۰

    مرتضی قلی‌زاده * عید کریسمس سال ۲۰۵۰ است، من اکنون ۵۵ ساله هستم آنقدر پیر شدم که دیگر توان حرف زدن و ایستادن ندارم؛ ۸۰ ساله به‎نظر می‌رسم. بیماری وخیم کلیوی دارم، چون آب اندکی می‌نوشم و می‌دانم که زمان زیادی از عمرم باقی نمانده است. امروز من یکی از پیرترین افراد جامعه هستم. به یاد دارم وقتی کودک بودم همه چیز خیلی متفاوت بود. بچه‌های ۳۰ ساله من، ۵۵ ساله به‌نظر می‌رسند. من از آب‌تنی در رودخانه‌ها و دوش گرفتن و ماندن چند ساعتی زیر دوش حمام لذت می‌بردم، امروزه با یک لیتر آب باید دوش بگیریم، باید بدون استفاده از آب سرمان را تمیز نگه داریم.
  • زائران حرم رضوی، آب و جاذبه‌های گردشگری

    سید حسین ثنائی نژاد* سال‌ها قبل در اطراف سد طرق گرد آمده بودیم تا در همان فضای باز یک میزگرد تلویزیونی با حضور اینجانب و تنی چند از صاحب‌نظران عرصه آب استان تهیه شود. در کنار همان میزگرد و شانه به شانه من، مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای خراسان نشسته بود. از او پرسیدم این سد و چند سد معدود دیگر اطراف مشهد چند درصد آب شرب مشهد را تامین می‌کنند؟ پاسخ دادند حدود ۱۰ درصد! بدین معنا که ۹۰ درصد دیگر آب شرب مشهد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود. (این نسبت اکنون با انتقال آب سد دوستی تغییر کرده است)
    به ایشان گفتم کاش می‌شد همین ۱۰ درصد هم از طریق تغییر کاربری چاه‌های آب کشاورزی به شرب تامین شده و در عوض آب این سدها به اکوتوریست اختصاص یابد.
  • ذکر احوال استانداران خراسان در دوره قاجاریه – بخش۳۳

    هادی پژوهش مشهد در دوران استبداد صغیر، قسمت چهارم تعبیر سایکس انگلیسی از اوضاع مشهد تعبیر سرپرسی سایکس از وضعیت مشهد و در جریان گزارش‌های خود به مقامات انگلیسی این بود که «انقلاب در مشهد شروع شده است». در اوایل سال ۱۲۸۸ ه. خ/۱۳۲۷ه. ق مردم مشهد همچنان در حمایت از مشروطیت در صحنه بودند. در همین ایام بمبی در منزل برادرزاده نیرالدوله انداخته شد و تلگراف خانه تصرف و دکان‌ها نیز بسته شد. مشروطه‌خواهان موفق به دستگیری نایب‌الحکومه شدند و پس از دو روز که وی سوگند خورده بود با مشروطه‌خواهان متحد شود وی را آزاد کردند و به دنبال آن انجمن جدید از طرف آنان تأسیس و خبر آن به مراکز مختلف ایران مخابره شد.
  • ۷۵۰ نهج‌البلاغه خطی در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود

    دنیای اقتصاد- افزون بر ۷۵۰ نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس در موضوع نهج‌البلاغه و شرح، حاشیه و ترجمه آن، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که کهن‌ترین نهج‌البلاغه این مجموعه، مربوط به نیمۀ نخست قرن پنجم هجری قمری است.
    رئیس ادارۀ مخطوطات آستان قدس، با اعلام این خبر گفت: «قدیمی‌ترین نهج‌البلاغه در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مربوط به نیمه نخست قرن پنجم هجری قمری است. »سید محمدرضا فاضل هاشمی قدیمی‌ترین نهج البلاغۀ این مجموعه بعد از نسخه یاد شده را، نهج‌البلاغه‌ای مربوط به قرن ششم هجری و به خط ابن نقیب نام برد و افزود: «این نسخه متعلق به سال ۵۴۴ هجری قمری، دارای جلد تیماج قهوه‌ای بسیار زیبایی است.
  • مشاغل خانگی و مبارزه با پدیده بیکاری

    رحمت‎الله پورموسی* یکی از بزرگترین مشکلات و معضلات جامعه، بیکاری است که متأسفانه پیامدهای بسیار ناگوار و نامطلوبی را به دنبال دارد. افزایش نرخ بیکاری نگران‌کننده بوده و امنیت و آرامش هر جامعه‎ای را تحت‌الشعاع خود قرار می‎دهد بنابراین پرداختن به مقوله اشتغال می‎تواند تأثیرات بسیار ارزنده و بسزایی در جامعه گذاشته و امنیت روحی و روانی را تضمین کند. عده زیادی از نیروی کار فقط به فکر استخدام در کارگاه، کارخانه یا مرکزی هستند و هر روز صفحات آگهی استخدام مطبوعات را زیر و رو می کنند و به دلیل عدم‌تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار یا کاری مطابق خواسته خود پیدا نمی‎کنند یا اینکه صرفا برای شاغل شدن تن به هر کاری داده یا با ساعت کار بیشتر از قانون کار و با حقوق کمتر از حداقل قانونی و حتی بدون بیمه تن به کار می‎دهند که این مورد به ویژه در گروه کارگران زن بیشتر به چشم می‎خورد.
  • بازرسان نظام مهندسی ساختمان انتخاب شدند

    دنیای اقتصاد، گروه صنعت ساختمان- مجمع عمومی فوق‎العاده نوبت دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با حضور حدود ۷۰۰ نفر از مهندسان استان برگزار شد؛ یکی از دستورکارهای این جلسه که عصر روز سیزدهم تیرماه در محل نمایشگاه بین‎المللی مشهد برگزار شد، برگزاری انتخابات بازرسان این سازمان بود و از هشت نفری که برای این امر نامزد شده بودند، سه نفر به عنوان عضو اصلی و دو نفر نیز به عنوان اعضای علی‎البدل برای یک دوره دو ساله انتخاب شدند. در این انتخابات که ظاهرا با تنش‌هایی همراه بوده، سید مجتبی علوی مقدم با ۲۸۹ رأی بیشترین آراء را از آن خود کرد؛ جواد حسینی‎مهر با ۲۷۷ رأی و علیرضا منصوریان با ۲۶۷ رأی نیز به عنوان دیگر بازرسان اصلی سازمان انتخاب شدند.
  • مدیر جدید املاک و مستغلات شهرداری مشهد منصوب شد

    دنیای اقتصاد، گروه شهری-طی مراسمی مدیر جدید املاک و مستغلات شهرداری مشهد منصوب شد. به گزارش روابط عمومی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، طی مراسمی از سوی معاون اقتصادی شهرداری مشهد سعیده شکاری به سمت مدیریت املاک و مستغلات شهرداری مشهد منصوب و مرتضی حقیقی تودیع شد.
    تشریفاتی نشدن جلسات تودیع و معارفه
    محمد رضا مزجی، معاون اقتصادی شهردار مشهد در نشست تکریم و معارفه مدیریت املاک و مستغلات شهرداری مشهد اظهار کرد: برگزاری مراسم تودیع و معارفه در سازمان‌ها نباید به تشریفات بگذرد و این جلسات باید فرصتی برای تبیین خط‌مشی‌ها و آشنایی با سیاست‌گذاری‌ها و نیازمندی‌های شهرداری باشد.
  • اخبار کوتاه - ۱۵ تیر ۹۴

    فرماندار مشهد
    به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد
    مهر- فرماندار جدید مشهد مقدس در ابتدای هفته جاری طی مراسمی با حضور معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی و مدیران محلی معرفی شد و به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
    رضا منصوری ارتقاء شاخص‌های امنیت عمومی و تلاش برای حل مشکلات حاشیه شهر را از اهداف و برنامه‌های خود معرفی کرد و افزود: با تمامی مشکلات موجود در مشهد، این شهر دارای جایگاه و ظرفیت‌های بسیار مناسبی است.
    فرماندار مشهد از حضور سالیانه ۳۰ میلیون زائر و همچنین برخورداری از موسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه و همچنین آستان قدس رضوی به عنوان مهمترین ظرفیت‌های این شهر یاد کرد و افزود: این ظرفیت‌ها می‌تواند در برجسته‌سازی نقش مشهد در عرصه ملی و جهانی بسیار تاثیرگذار باشد و در این راستا تلاش خواهیم کرد تا از نظر ساختاری و در چارچوب سلسله مراتب نسبت به ارتقاء سازمانی فرمانداری مشهد تلاش شود.
  • فریاد قلم

    دنیای اقتصاد، حبیب هاشم زاده- به راستی که قلم نیاز است؛ اما رنج‌ها کشیده، تا کلمات در مغزش جاری شوند.
    قلم در گذر زمان
    تاریخ نوشتار، حداکثر به بیست هزار سال پیش باز می‌گردد و با محدود ساختن به نظام‌های نوشتاری مدوّن، رقمی حدود شش هزار سال پیش را نشان می‌دهد. این ارقام و آمارها فقط تخمینی است از سوی کاوشگران علمی، در صورتی که بدون شک هیچ پیشرفتی از سوی جوامع گوناگون، بدون کمک خط و زبان امکان‌پذیر نبوده است. از جمله موادی که برای نوشتن به کار می‌رفته سنگ، چوب، پوست حیوانات، برگ درختان، استخوان، موم، ابریشم، پنبه و کاغذ را می‌توان نام برد.
  • نقش پارک های آبی در ماندگاری بیشتر زائران

    دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایع درآمدزا در جهان امروز است، اکثر کلان‌شهرهای دنیا برای جذب هر چه بیشتر گردشگران همواره در حال برنامه‌ریزی و پیاده کردن طرح‌های مختلف هستند، این روزها دیگر اکتفا کردن به جاذبه‌های تاریخی گردشگری برای جلب‌توجه مردم و مسافران کافی نیست، در دنیای مدرن گاهی به کاربردن تجهیزات جدید در ایجاد اماکن سرگرمی نقش قابل‌توجهی در جذب گردشگران دارد.
    شهر مشهد که حرم مطهر رضوی را در خود جای داده به عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران، از مهمترین شهرهای مذهبی جهان است که سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر خارجی و داخلی است، در این میان برای رشد اقتصادی ناشی از صنعت توریسم تنها جذب گردشگر کافی نیست بلکه افزایش مدت زمان ماندگاری مسافران در شهر، اهمیتی دو چندان دارد زیرا هر ساعت و هر روز ماندگاری گردشگر در شهر منجر به فعالیت‌هایی مانند بازدید از اماکن گردشگری، خرید سوغات و.
  • پروژه ملی «شبیه‌ساز سقوط آزاد» به‌صورت رسمی افتتاح شد

    دنیای اقتصاد- مراسم افتتاح رسمی پروژه کلان ملی «شبیه ساز سقوط آزاد» با حضور معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در منطقه تجاری گردشگری سپاد برگزار شد.
    تکیه بر سرمایه انسانی
    برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان
    محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه رسمی این پروژه در منطقه تجاری گردشگری سپاد، اظهار کرد: تنها راه پویایی اقتصاد دانش‌بنیان تکیه بر توان بخش خصوصی است و باید از سرمایه‌های بخش خصوصی و انسانی قدرتمند خود برای حل مشکلات کشور بهره گرفته و تولید ثروت کنیم که یکی از برنامه‌های جدی این معاونت تکیه بر سرمایه انسانی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان است.
بیشتر