شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

آخر هفته

  • از"قهوه خانه" نشینی تا" کافه نشینی" در تهران

  • ۸ نکته که قبل از نصب ویندوز ۱۰ باید بدانید

    اگر اخبار حوزه تکنولوژی را دنبال کنید حتما می‌دانید که عرضه جدیدترین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ شروع شده است. آن‌طور که از خبر‌ها می‌توان فهمید و براساس گفته‌ مدیران این شرکت، ویندوز ۱۰ کامل‌ترین و جذاب‌ترین سیستم عامل خواهد بود که تا به حال تولید شده است. در ادامه نکاتی را به شما بگوییم که قبل از مهاجرت به ویندوز ۱۰ باید حتما بدانید. سایت cnet در گزارشی به ۸ سوال پاسخ داده که این روزها سوال اصلی کاربران در مورد ویندوز ۱۰ است.
    ۱- چه زمانی می‌توانیم سیستم‌عامل خود را به این نسخه ارتقا دهیم؟ هزینه این ارتقا به چه میزان خواهد بود؟
    بر اساس اعلام قبلی مایکروسافت، نسخه نهایی ویندوز ۱۰ در تاریخ ۷ مردادماه قابل دسترسی خواهد بود.
  • پاندورای آنکارا

    جنگنده‌هایی از شمال سوریه وارد خاک این کشور می‌شوند و مواضع داعش را به آتش می‌کشند. ساعاتی بعد خبر می‌رسد اتفاق مشابه برای کردهای شمال عراق که در آنجا نیروهای پ. ک. ک پناه گرفته‌اند رخ داده است. ارتش ترکیه در یک روز دو کشور را مورد حمله هوایی قرار می‌دهد. ابتدا سوریه و سپس عراق. دکترین به صفر رساندن مشکلات منطقه‌ای که واضع آن داووداوغلو بود جای خود را به تهاجم علیه کشورهای همسایه داده است. زمانی داووداوغلو وزیر امور خارجه این کشور بود و نظریه به صفر رساندن مشکلات منطقه‌ای را برای این کشور بسته‌بندی کرده بود اما این‌بار از جعبه پاندورای ترکیه بمب خارج شده است.
  • با شناسایی مخاطب راه رسیدن به موفقیت را هموارتر کنید

    سیدامیر تقی‌آبادی
    اولین افرادی که در توسعه‌ برند شخصی مورد هدف قرار می‌گیرند افرادی هستند که به شما پرداخت می‌کنند.
    این پرداخت می‌تواند مالی یا غیر‌مالی باشد و می‌تواند شامل کارفرما، سرمایه‌گذار، مشتری و. . . باشد. هر چند این تنها جامعه هدف نیست. دومین گروه افرادی هستند که روی افرادی که به شما پرداخت می‌کنند، تاثیر‌گذارند. آنها شامل تمامی افرادی می‌شوند که به هر نحوی توجه جامعه هدف اصلی شما را جلب می‌کنند. ممکن است یک شریک تجاری باشد. ممکن است نویسنده یا سخنگوی صنف یا صنعت باشد. ممکن است یک منتور، مشتری یا فروشنده باشد.
  • ییلاقم فیس بوک است،‌ قشلاقم کافه!

    یکی از راه‌های مواجهه نزدیک با یک موضوع،‌گفت‌وگوی دوستانه با کسانی است که درگیر آن موضوع هستند! برهمین اساس برای ورود به بحث کافه‌ها و زندگی جوانان ایران بهتر است با جوانان «کافه‌رو» گپ بزنیم. اصولا گپ زدن، مهم‌ترین و معمول‌ترین کاری است که در کافه‌ها انجام می‌شود. گپ زدن با یک یا چند دوست درباره موضوعی خصوصی و یا گپ زدن با یک یا چند نفر تازه آشنا درباره مسایل روز و ادبیات و فلسفه و هنر. . . البته گپ زدن فقط ذاتی کافه‌ها نیست!‌ فیس‌بوک، تلگرام و وایبر و. . . هم کارشان همین است!‌ همه دارند آدم را از سکوت می‌گریزانند و به حرف زدن وامی‌دارند.
  • روایت یک تجربه زیسته

    سینا مشایخی
    نویسنده
    دو تجربه متفاوت از قهوه‌خانه نشینی تا کافه نشینی برای من پیش آمده است. قهوه‌خانه‌ای که باباروحی؛ پیرمردی آن‌را می‌چرخاند پای کوه لیلاکوه در لنگرود گیلان و باغات چای و تجربه دیگر در کافه‌ای که زنی میانسال «کافی وومن» اش بود در زیرزمین پاساژی در انقلاب. شاید شکل اولیه‌ای که از قهوه‌خانه برایم در نوجوانی و جوانی پیش آمده بود این بود که مکان چای و قهوه خوردنم را بر اساس صاحب مکان‌ها انتخاب کنم، این شد که به تقدیر با کافه‌ای اُخت شوم که اکثر میهمان‌های آنجا به‌جای باباروحی، بهش مامان بگویند.
  • ابوحنظله در دام

    روزی که نیروهای امنیتی ترکیه جست و جوی خانه به خانه را به بهانه دستگیری اعضای گروه هایتروریستی آغاز کردند، یک عکس بیش از سایر عکس‌ها مورد توجه قرار گرفت. عکسی که در آن روحانی تندروی ترکیه در کنار همسر برقع‌پوش خود توسط نیروهای امنیتی در حال بدرقه به سوی خودروی پلیس است. او کسی جز بایانچوک، روحانی تندروی طرفدار داعش نبوده است که از او به‌عنوان فعال اتاق فکر داعش در ترکیه نام برده می‌شده است و برخی از روزنامه‌های ترکیه از وی به‌عنوان یکی از فرماندهان رده بالای داعش نام می‌برند.
    او درست چند روز پیش از دستگیری، در روز عید فطر در نزدیکی شهر استانبول دست به قدرت نمایی می‌زند و نماز عید فطر را در پارک عمرلی ترکیه برگزار می‌کند.
  • مظنونان همیشگی

    انفجار بمبی در مرکز فرهنگی شهرداری سوروچ از استان شانلی اورفا در ترکیه که همجوار با مرز سوریه است، منجر به کشته شدن بیش از ۳۱ نفر و زخمی شدن صدها نفر شد. براساس گزارش‌های رسیده وضعیت برخی از مصدومان وخیم بوده و احتمال افزایش تعداد کشته‌شدگان نیز وجود دارد. استاندار شانلی اورفا بارها ادعا کرده بود که «حکومت خودخوانده اسلامی» (داعش) برای ترکیه خطری بالقوه محسوب نمی‌شود. اما انفجار به وقوع پیوسته اخیر انگشت اتهام در بررسی موضوع همکاری داعش با دولت ترکیه را بار دیگر به‌سوی ترکیه نشانه رفته است. به‌رغم ابراز تاسف و همدردی با بازماندگان قربانیان این حادثه و محکوم کردن عملیات انجام شده از سوی رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیری ترکیه، هنوز افکار عمومی جامعه با سوالی که پیش‌تر از این اذهان عمومی را به خود مشغول داشته بود، درگیر ساخته است.
  • ۱۰ چالش مالیاتی در مسیر ساخت‌وساز

    سندیکای شرکت‌های ساختمانی به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تشکل ساختمانی کشور، نسبت به برخی از مواد درج شده در لایحه مالیات بر ارزش افزوده با مسوولان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور مکاتبه کرد و نسبت به پیامدهای عدم اصلاح این مواد هشدار داد. در نامه‌ای که از طرف هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی به معاون اول رئیس‌جمهوری وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی و سایر مجریان و دست‌اندرکاران اقتصادی کشور ارسال شده است، رئیس و اعضای هیات‌مدیره این سندیکا ضمن بر شمردن موارد متعددی از موانع اجرایی این لایحه برای پیمانکاران و آبادگران کشور، ادامه اجرای روند مواد مذکور در این لایحه را منجر به بروز مشکلات جدی برای پیمانکاران و صنعت احداث کشور عنوان کردند.
  • همون همیشگی بدون شکر لطفا

    ترجمه: نیلوفر توکلی
    فرهنگ کافه‌نشینی در فرانسه به قرن‎ها پیش بازمی‎گردد. کافه‎ها همیشه محل گردهمایی روشنفکران برای ملاقات با یکدیگر و بحث درباره موضوعات فلسفی بوده است. برای روشنفکران آوانگارد، محلی برای نمایش کارهایشان، برای هنرمندان، محلی برای مقایسه و تبادل ایده‎هایشان و برای نویسنده‎ها محلی برای غرق کردن غم و اندوهشان ورای غم و اندوه یا سودای هنری‎شان بوده است. www. cafe-de-flore. com

    حتی مبارزان آزادی انقلاب فرانسه و بعدتر مبارزان مقاومت فرانسه برای طراحی خط‌مشی خود، یکدیگر را در کافه‌ها ملاقات می‎کردند.
  • قتل پزشک اردبیلی

    قتل پزشک فوق تخصص خون و انکولوژی در اردبیل نه تنها شوک بزرگی به جامعه پزشکی وارد کرد بلکه فضایی از بهت و حیرت را هم در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. اگرچه به نظر می‌رسید پزشک متخصص بر سر بالین بیمار سرطانی در منزل با چاقوی یک جوان کشته شده اما دادستان اردبیل با تکذیب این خبر گفت قاتل انگیزه پزشکی نداشته است. انعکاس این اخبار در فضای مجازی پای وزیر بهداشت را هم به ماجرا باز کرد. هر چند انگیزه قاتل مشخص نیست اما انگیزه هر چه بوده جامعه پزشکی را دچار وحشت کرد.
    .
  • تغییر زمین بازی در ترکیه

    ورود داعش به انجام حملات تروریستی در خاک ترکیه سرانجام مقامات آنکارا را مجاب کرد تا دو سال پس از زمانی‌که داعش مناطق گسترده‌ای از سوریه و عراق را به تصرف خود درآورد، در سیاست‌های خود چرخشی عجیب ایجاد کنند؛

    چرخشی که حالا به تغییر زمین بازی از سوی ترکیه تعبیر شده است. ترکیه پیش از این نه‌تنها از دخالت در نبرد علیه داعش دوری می‌کرد بلکه اجازه استفاده از پایگاه‌های هوایی خود علیه این گروه تروریستی را هم به گروه‌های ائتلافی نمی‌داد. اما انفجار در شهر مرزی سوروچ در جنوب این کشور باعث تغییر سیاست ترکیه در قبال کردها از یک طرف و داعش از طرف دیگر شده است.
  • توافق شد، خودرو بخریم؟

    توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در حالی به نتیجه رسیده که پیش از محقق شدن این موضوع مردم دست از خرید و فروش خودرو برداشتند و این روزها در حالی که مردم منتظر چشیدن طعم شیرین توافق در قیمت کالاها و محصولات هستند، دائم این پرسش را مطرح می‌کنند که خودرو بخریم یا نه؟ مهم‌ترین موضوعی که باعث پدید آمدن این پرسش شد، آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بود. زیرا روند مثبت مذاکرات در طول دو سال اخیر باعث افزایش امید مردم شد و اظهارنظرهای مختلف کارشناسان نیز نوید کاهش مشکلات اقتصادی و افت قیمت‌ها را در کشور می‌داد.
  • کاسـب بحران

    اباذر باقی
    عضوگروه بین الملل
    حملات دولت ترکیه به مواضع داعش در سوریه و کردها در شمال عراق بحث‌های فراوانی را در محافل سیاسی به راه انداخته است. برخی علت آن را حادثه سوروچ می‌دانند؛ اما حقیقت این است که ترک‌ها از حادثه سوروچ نهایت بهره‌داری را کردند. گویی دنبال فرصت بودند تا فرصت‌های از کف رفته را بار دیگر بازیابند. آنکارا پس از انفعال در تحولات کوبانی عملا کارت خود را در بازی با آمریکا سوزاند.

    کردها به متحدان آمریکا در سوریه تبدیل شدند؛ اما ترکیه باز از قافله عقب ماند. با این حال، اعلام توافق هسته‌ای ایران با غرب گویی وارثان آتاتورک را به وحشت افکند.
  • ضدعرق طبیعی بسازید

    ضدتعریق‌های شیمیایی اگرچه بوی مطبوعی دارند، اما هر کدام‌شان معایبی هم دارند. از گران بودن این محصولات که بگذریم، پاک کردن لکی که این مواد روی لباس ایجاد می‌کنند، یک دردسر واقعی است. لکه مام‌های صابونی تقریبا با هیچ ترفندی از روی لباس‌های تیره پاک نمی‌شود. شما می‌توانید با صرف زمان کمی یک ضد عرق خانگی موثر، بی‌لک و ارزان بسازید. برای این کار به چند قطره آب، یک تکه پارچه تمیز و جوش‌شیرین نیاز دارید. مقداری جوش‌شیرین را روی پارچه یا دستمالی تمیز و نم‌دار بپاشید و زیر بغل خود بمالید. این مام خانگی برای یک روز کامل و بدون تعریق کافی است.
  • اونس ازسکه افتاد

    حمیدرضا آریان‌پور
    عضو گروه بانک وبیمه
    مرز روانی بازارهای جهانی طلا در واپسین ماه‌های سال ۲۰۱۴ میلادی گرفتار مرز ۱۲۰۰ دلار برای هر اونس فلز زرد بود. مرز روانی حالا ۱۱۰۰ دلار است تا ضعف بنیادی و فنی این کالای سرمایه‌ای بیشتر از هر زمانی در ۵ سال گذشته به چشم بیاید. اونس چند روزی است حتی این مرز روانی جدید را هم چندان به بازی نگرفته و با نوسان در دو محدوده پایانی کانال ۱۰۰۰ دلار، علاقه‌مندان به خود را ناامید کرده است.
    در این نمایش ناامیدکننده، چند عامل بازیگر عمده‌اند که یکی از آنها صحنه‌گردان اصلی داستان است.
  • چرا باید با Screen Saverها خداحافظی کنیم؟

    اسکرین‌ سیورها یا محافظ‌های صفحه نمایش در واقع متعلق به نسل تکنولوژی قبلی هستند. جالب است بدانید که برخلاف نام شان، آنها دیگر از چیزی محافظت نمی‌کنند و تنها برق را هدر می‌دهند و دیگر در دوره‌ای که صفحه ‌نمایش‌های LCD رایج هستند، به استفاده از آنها نیازی نیست. حالا بهتر است تنظیمات را طوری انجام دهید که پس از مدت‌ زمان معینی، صفحه‌ نمایش شما خاموش شود. به ‌این‌ ترتیب باعث صرفه‌جویی در مصرف برق یا انرژی باتری دستگاه خودتان می‌شوید. حالا دیگر اسکرین‌ سیورها شاید زیبا به نظر برسند، اما تنها زمانی که کسی به آنها نگاه نمی‌کند.
  • ادامه روند کاهشی اونس

    طلا در بازارهای جهانی در حالی به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد که پیش‌بینی اغلب کارشناسان با توجه به شرایط پیش‌رو حداقل در کوتاه‌مدت کاهشی است. پس از ۵ هفته افت پیاپی قیمت اونس جهانی، تحلیلگران معتقدند که با وجود حس منفی که در بازار وجود دارد قیمت‌ها احتمالا با کاهش بیشتر مواجه خواهد شد. طلا با نزدیک شدن به زمان افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا که ارزش دلار را تقویت کرده و به جذابیت فلز زرد ضربه می‌زند، از چشم سرمایه‌گذاران افتاده است.
    .
  • سیل ویرانگر

    سیل هفته گذشته که علاوه بر چند شهر شمالی،برخی قسمت‌های جاده چالوس و روستاهای کن و سولقان را هم در خود پیچید و باعث کشته و ناپدید شدن عده‌ای از مردم وحتی خودروها شد، یک نمای دیگر هم داشت، آن هم تخریب دسته جمعی چند ساختمان در حاشیه رودخانه که نشان داد دستکاری در طبیعت و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و غیراصولی در حریم رودخانه‌ها چه عواقب خطرناکی به دنبال دارد. در واکنش به این حوادث معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌ زیست درخواست کرد تجاوز به حریم رودخانه‌ها جرم تلقی شود.
    .
  • از کافه‌های وطنی تا کافی‌شاپ‌های ینگه دنیا

    شایان ربیعی
    دکتر محمدمهدی سمتی استاد دانشگاه ایلی‌نویز در آمریکا است. بیش از سه دهه است که ساکن آنجاست و مطالعات فرهنگی و ارتباطات درس می‌دهد. او به ویژه در یک دهه اخیر،‌ هر از چندگاهی به ایران برگشته و در جمع‌های دانشگاهی و دانشجویی حضور داشته است.
    سمتی چند روزی است که در ایران است و همین موضوع، خبر خوبی بود تا در یک فرصت هرچند کوتاه، با او درباره کافه‌نشینی ایرانی و آمریکایی گپی بزنیم. از دکتر سمتی چهار کتاب و ده‌ها مقاله علمی در حوزه ارتباطات به زبان انگلیسی منتشر شده است. از این مجموعه کتاب «عصر سی‌ان‌ان و‌هالیوود» با ترجمه نرجس خاتون براهویی و با مقدمه دکتر حسین بشیریه توسط نشر نی در ایران هم منتشر شده.
  • خطر باکتری‌های مقاوم جدی است

    مصرف بی‌رویه ‌آنتی‌بیوتیک‌ها باعث افزایش مقاومت باکتری‌های بیماری‌زا و بی‌اثر شدن آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد که این باکتری‌های مقاوم بسیار خطرناک‌تر از آن هستند که پیش از این تصور می‌شد.
    بارها در خبرها شنیده و خوانده‌ایم که آنتی‌بیوتیک‌ها باید تنها زیرنظر پزشک و به میزان لازم مصرف شوند، چراکه استفاده خودسرانه از آنتی‌بیوتیک، باکتری‌ها را در برابر این دارو مقاوم می‌کند و آنتی‌بیوتیک‌ها را در مقابله با باکتری‌های بیماری‌زا بی اثر می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد مقاومت باکتری‌ها بسیار خطرناک‌تر از آن‌چیزی است که پیش از این تصور می‌شد.
  • ظریف؛ وزیر خستگی‌ناپذیر

    سعیده‌سادات فهری: شاید از این پس خیلی‌ها نام محمدجواد ظریف را همراه با مذاکرات هسته‌ای به یاد بیاورند؛ وزیر امور خارجه خستگی‌ناپذیر که به همراه معاونان و دیگر اعضای تیم هسته‌ای روزها را به گفت‌وگو با مذاکره‌کنندگان گروه ۱+۵ اختصاص داد تا بحرانی ۱۳ ساله را به پایان برساند. ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی به مدت ۵ سال از ۱۴ مرداد سال ۱۳۸۱ تا ۵ تیر سال ۱۳۸۶ نیز سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود. شاید همین سابقه حضور در آمریکا موجب شد که او بهتر از دیگر مذاکره‌کنندگان ایرانی زبان آمریکایی‌ها را درک کند و آنها را تا رسیدن به نتیجه پشت میز مذاکره نگه دارد.
  • تحلیل دفتر اقتصاد مسکن از وضعیت بازار

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه اثرات توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بر بخش مسکن در کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل تفکیک است، اعلام کرد: پس از رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت به دلیل احتمال کاهش اندک نرخ ارز، کاهش تورم انتظاری و همچنین امکان جذب نقدینگی‌های مازاد جامعه توسط بخش تولید و بازار سرمایه و عدم افزایش قابل توجه قدرت خرید خانوارها، پیش‌بینی می‌شود بازار مسکن با تداوم ثبات قیمت مواجه شود. ولی در میان و بلندمدت به دلیل افزایش قدرت خرید خانوار (ناشی از تقویت با وقفه تولید داخلی) و احتمال سوق نقدینگی از بازار سرمایه به بازار مسکن با یک وقفه زمانی(پس از سوددهی اولیه بازار بورس) و همچنین با توجه به رکود فعلی حاکم بر ساخت‌وساز و کاهش شدید پروانه‌های ساختمانی در سال گذشته، این احتمال وجود دارد که بازار مسکن با افزایش تقاضا و بالطبع افزایش قیمت مواجه شود.
  • پرداخت بدهی در چهارگام

    یکی از دشوارترین بخش‌های زندگی مالی هر یک از ما که ممکن است به استرس روانی و عدم رضایت از زندگی بینجامد وجود حجم زیادی از بدهی است. افراد بدهکار به‌طور طبیعی اوقات خوبی را نمی‌گذرانند، پیوسته نگران آینده هستند و ضرر و زیان بسیاری را متحمل می‌شوند. به علاوه بدهی‌ها تصمیمات مالی افراد را نیز به‌صورت جدی تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و احتمال اشتباه فرد را بیشتر می‌کنند. اشتباهاتی که در نتیجه آنها زیان بیشتری حاصل شده و در نتیجه فرد به دریافت وام‌های بیشتری نیاز خواهد داشت. این سیکل معیوبِ افزایشِ بدهی حتی ممکن است تا نابودی کامل فرد پیش برود.
  • چگونه مانند یک رئیس مذاکره کنیم؟

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    چیزهایی در زندگی است که مردم تنها یاد می‌گیرند که از مسیر سختی آن را انجام دهند. مذاکره برای قراردادها یکی از آنهاست. مذاکره فرآیندی دشوار محسوب می‌شود. پس از اینکه با افراد بسیاری مواجه شدم که اشتباهات متداول را مرتکب می‌شوند، در مورد نوشتن راجع به فن مذاکره احساس نیاز کردم. برخورد مناسب مهم‌ترین دارایی است که می‌توانید به سهولت فراهم کنید و از آن منتفع شوید. اگر شما طوری رفتار کنید که نشان دهید توانایی انجام آن کار را دارید، واقعا خواهید توانست درباره این مساله فکر کنید.
  • کودکان و صندلی ایمنی آنان درخودرو

    امیررشیدمهرآبادی
    امروزه با توجه به گسترش جوامع شهری و افزایش نقش اتومبیل در سفرهای درون و برون‌شهری، بحث ایمنی سرنشینان خودروها نیز بیشتر از گذشته مورد توجه قرارگرفته‌است. کودکان سرنشینان نحیف و آسیب‌پذیرتر خودروها هستند که برای محافظت از آنها ‌باید تمهیدات ویژه‌ای اندیشید. یکی از وسایل محافظت از کودکان در برابر حوادث رانندگی «صندلی‌ایمنی‌کودک» است که نقش غیرقابل انکاری در حفاظت از کودکان برعهده دارد. در جوامع پیشرفته تحقیقات گسترده و دامنه‌داری درباره این وسیله صورت گرفته‌است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر صندلی‌های ایمنی کودک را به سه گروه عمده صندلی نوزادان، صندلی کودکان و صندلی حامی تقسیم‌بندی می‌کنند که هر یک انواع متفاوتی دارند و برای گروه‌های مختلف سنی و وزنی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کافه؛ از مکان تا امکان

    پیام رضایی
    روزنامه‌نگار
    کافه‌ها نشانه مهمی در جهان مدرن و شهری هستند. آنها مثل پاساژها، بازارها، پارک‌ها و حتی پیاده‌روها سهمی در تجسم ذهنیت و خواهش انسان مدرن دارند. مواجهه انسان مدرن شهری، مواجهه‌ای با واسطه است. از خلال مکان‌ها و بناهای مهندسی شده‌ای که در برخی موارد محل گام‌های او را نیز پیش بینی کرده است. اگر به دام بدبینی نقادانه نیفتیم این اتفاق سوی دیگری نیز دارد.
    به این معنا که اگر یک ضرورت و ناگزیری باشد، باید برای وجود چنین فضاهایی خرسند بود. تهران به‌عنوان پایتخت و دارای سنت شهرنشینی در دوره معاصر، از آن جاهایی است که از سال‌های نخستین شکل‌گیری مناسبات شهری، کافه را به‌عنوان یکی از الزامات این شهرنشینی با خود داشته است.
  • نقشه راه را ترسیم کنید

    به محض درخواست ما، دیگر زندگیمان مانند سابق نخواهد بود، زیرا با درخواست‌های ما مسیر جدیدی در زندگی ما باز می‌شود که در قبال این مسیر، هستی از ما انتظار دارد وفای به عهد کرده و به رسیدن به خواسته‌مان متعهد باشیم. مسیری که ممکن است شامل هزاران قدم باشد و ما در قدم اول آن باشیم. درخواست‌های زمینی‌ ما اهداف ما هستند و ما باید خود را متعهد به رسیدن به آنها کنیم. این مسیر جدید هرگز تنبلی، کرختی و زندگی در گذشته و به شیوه قبل را از ما نمی‌پذیرد. درخواست‌ها و اهداف خود را جدی بگیریم زیرا آنها ما را جدی می‌گیرند.
  • دیپلماتی برای تمام فصول

    زینب موسوی
    کمتر کسی را می‌توان همانند او، محبوب طیف‌های مختلف سیاسی یافت؛ شخصیتی که دانش، تخصص و میانه روی‌اش، توجه دولت‌ها را جلب کرده است. حالا می‌توان او را «مرد دولت‌های مختلف» و «دیپلماتی برای تمامی فصول» نامید.
    علی‌اکبر صالحی با چهره‌ای آرام، ظاهری آراسته و رویکردی فارغ از جنجال، از معدود سیاستمداران ایرانی است که توانسته در دولت‌های مختلف جا گیرد؛ از نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دولت اصلاحات گرفته تا تکیه زدن بر صندلی وزارت امور خارجه دولت محمود احمدی نژاد و حالا ریاست سازمان انرژی اتمی دولت روحانی، همه و همه جایگاه‌هایی است که با وجود تفاوت دولت‌ها در رویکردهای سیاسی، صالحی را به پای ثابت کابینه‌ها تبدیل کرده است.
  • خوب، بد، زشت - ۸ مرداد ۹۴

    مریم رضایی
    «در آخرین دقایق مذاکرات هسته‌ای در وین، این افتخار را داشتم که با وزیر خارجه همراه باشم.
    زمانی که تمام عکاسان و خبرنگاران از اتاق بیرون رفتند، همه حاضران از جمله وزیر خارجه ایران سخنانی را ایراد کردند که همه آنها تکان‌دهنده بود، چراکه علنی مطرح نشده بود. جان کری آخرین نفری بود که صحبت کرد. او گفت زمانی که ۲۲ ساله بودم، به جنگ رفتم. اما سپس بغض کرد، همان طور که من چند دقیقه پیش بغض کرده بودم. کری نمی‌توانست کلمات را ادا کند، اما در نهایت بغض خود را فرو خورد و گفت: من به جنگ رفتم و برایم روشن شد که دیگر هیچ وقت نمی‌خواهم دوباره به جنگی بروم.
  • تامین انرژی ابزارهای دیجیتال و هوشمند از بدن ما

    تکنولوژی همیشه با جسم انسان ارتباط نزدیکی داشته است.
    هزاران سال است که اختراعات را با خودمان حمل می‌کنیم، حالا قرار است این ارتباط نزدیک‌تر هم بشود. با این اوصاف نسل بعدی دستگاه‌های الکترونیکی شاید نه تنها نزدیک جسم ما قرار بگیرند، بلکه انرژی خود را نیزمستقیما از بدن ما تامین کنند. برای اینکه حال ما خوب بماند، روزانه باید چیزی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری توسط بدن سوزانده شود. این میزان برای تامین انرژی یک گوشی هوشمند که در روز به صورت متوسط استفاده می‌شود، کاملا کافی است. پس اگر می‌توانستیم ذره‌ای از آن انرژی را بیرون بکشیم، بدن ما در تئوری قادر به تامین انرژی تعداد زیادی از دستگاه‌های الکترونیکی می‌شد.
  • شهر به شهر تا قدیمی‌ترین دهکده جهان

    تابستان است و هوای گرم و تابش بی دریغ آفتاب. اما ایران چهار فصل ما شهرهای زیادی برای سفری خاطره‌انگیز دارد؛ شهرهایی که هوای بهاری را دارند و می‌توان از گرمای خورشید به سوی خنکای چشمه‌ساران و کوه‌های آن رهسپار شد.
    سفر به کردستان سفری جذاب با کسب تجربیات منحصربه فرد است؛ سفری که هر لحظه آن خاطره‌ساز است و شاید دیگر نتوانید آن را تجربه کنید. اگر اتوبوس را برای سفر خود انتخاب کنید و اگر تهران را به‌عنوان مبدا سفر برگزینیم باید بگویم که ۱۲ ساعت در راه خواهید بود. مسلما این زمان در سفر با اتومبیل شخصی کمتر است و شاید به حدود ۱۰ ساعت برسد.
  • آنکارا در آرزوی منطقه حائل درسوریه

    پس از گذشت چهار روز از انفجار انتحاری «سوروچ» و کشته شدن ۳۱ نفر که همگی از کردها بودند؛ دولت ترکیه برای اولین بار از زمان شروع بحران در سوریه علیه مواضع تروریست‌های داعش در خاک سوریه اقدام به حمله هوایی و توپخانه‌ای کرده است.

    «عبدالباری عطوان» سردبیر مشهور روزنامه رأی الیوم، در مقاله‌ای این سوال را مطرح می‌کند که چرا ترکیه در این زمان اقدام به حمله هوایی علیه داعش کرده است؟ آیا آنکارا سیاست محافظه‌کارانه خود را در قبال بحران سوریه تغییر داده است؟
    وی ادامه می‌دهد: جواب این سوال در تماس تلفنی دو روز گذشته بین باراک اوباما و اردوغان نهفته است که دو طرف در مورد توافق ترکیه و آمریکا در مورد ائتلاف علیه داعش صحبت کردند، توافقی که ژنرال «جو آلن» نماینده‌ آمریکا در ائتلاف ضد داعش برای نهایی شدن آن به عراق و ترکیه سفر کرده و مهم‌ترین بند آن مربوط به پیوستن ترکیه به ائتلاف ضد داعش بود.
  • سفر جنجالی فابیوس

    ۱۲ سال از آخرین باری که یک مقام فرانسوی به تهران آمد می‌گذرد اما حالا توافق هسته‌ای این فرصت را برای بسیاری از کشورها فراهم کرده تا روابط گذشته خود را با ایران بهبود بخشند. در این میان هدف از سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که در طول مذاکرات مواضع سختگیرانه‌ای نسبت به ایران داشت مشخص نیست که برای دلجویی و معذرت خواهی است یا نگران منافع اقتصادی کشورش در رابطه با ایران. در هر صورت اگرچه با این سفر مخالفت‌هایی صورت گرفته اما نهایتا این مصلحت ملی است که حرف آخر را می‌زند. .
  • مونیز ناجی مذاکرات؟!

    مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ این‌بار با یک تفاوت اساسی روبه‌رو بود. چراکه جدا از بار دیپلماتیک، بار فنی هم به جلسات اضافه شده بود. بار فنی این مذاکرات را دو فیزیکدان از ایران و آمریکا بر عهده گرفته بودند. سایر کشورها در این مذاکرات، چندان وارد بار فنی نشدند و توافق بر سر این موضوع را به این دو فیزیکدان سپردند دو فیزیکدان از ایران، ابتدا دکتر علی‌اکبر صالحی و دیگر دکتر ارنست مونیز از ایالات‌متحده آمریکا. این دو به همراه تیم فنی نقشه راه آتی را برای این توافق کشیدند. این دو که زمانی در یک دانشگاه تحصیل کرده بودند، این‌بار در دو سوی میدان قرار گرفته و در مورد مسایل فنی انرژی هسته‌ای ایران با هم گفت‌وگو می‌کردند.
  • عادت‌های صرفه‌جویی ثروتمندترین افراد دنیا

    مترجم: مریم رضایی
    بیشتر ما اگرچه ممکن است گاهی مفهوم مادی‌گرایی را نهی کنیم، اما از ایده جمع‌آوری ثروت لذت می‌بریم.
    داشتن پول بیشتر همه مشکلات شما را حل نمی‌کند، اما اگر قرار باشد بین دو موقعیت یکسان که تنها تفاوت بین آن ثروت باشد یکی را انتخاب کنیم، اکثریت ما سناریوی ثروتمندتر بودن را برمی‌گزینیم. دلیل این انتخاب یک راز نیست، وقتی پول بیشتر داشته باشید، یعنی آزادی انجام کارهای بیشتری را دارید. اگر ثروت کافی داشته باشید، می‌توانید هر روز به رستوران‌های لوکس بروید، بهترین غذاها را بخورید و لباس‌هایی از بهترین جنس را بخرید.
  • تور عربی ظریف

    حالا که تکلیف توافق هسته‌ای روشن شده وزیر امور خارجه کشورمان تصمیم گرفته تا با سفر به کشورهای عربی منطقه در کنار تقویت روابط با این کشورها و رفع نگرانی آنها نسبت به بحران ساختگی هسته‌ای، از تشکیل جبهه عربی به رهبری عربستان علیه ایران جلوگیری کند. برخی کشورهای عربی منطقه نگرانند توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ به بهبود موقعیت ایران در منطقه و تضعیف کشورهای حاشیه خلیج فارس بینجامد. از همین رو طی یک سال اخیر همواره در تلاش بودند تا به همراهی رژیم صهیونیستی مذاکرات را به بن‌بست بکشانند. از طرفی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نگرانند که این توافق باعث تسریع تنش زدایی میان تهران و واشنگتن شود و تهران را ترغیب به افزایش حمایت از متحدان خاورمیانه ای مخالف با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کند.
  • قهوه،‌ جغرافیا و فرهنگ

    جهان عرب مخترعان و اختراعات و اکتشافات بسیاری را به دنیا عرضه کرده که قهوه یکی از آنها است. بهترین دانه قهوه هنوز به نام «عربیکا» شناخته می‌شود. ولی قهوه، از زمان عرفای مسلمان تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای امروز، راه درازی را طی کرده است. وقتی به قهوه فکر می‌کنید، احتمالا به یاد اسپرسوی ایتالیایی، کافه لاته فرانسوی یا گرانده لاته دوبل دارچین‌دار آمریکایی می‌افتید.
    اما جالب این است که به نظر می‌رسد که اولین نوشیدنی تهیه شده از گیاه وحشی قهوه توسط یک چوپان افسانه‌ای در اتیوپی نوشیده شده باشد، قهوه برای اولین بار در یمن کشت شد و یمنی‌ها این نام عربی را بر آن گذاشتند که coffee و cafe بعدها از آن مشتق شد.
  • بازی دوگانه آنکارا

    مایکل ویز
    رسانه‌های ترکیه می‌گویند ایجاد منطقه پرواز ممنوع یکی از شروط همکاری ترکیه با آمریکا برای مبارزه با داعش بوده است. آیا به راستی منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه ایجاد شده است؟ «مارک تونر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با قاطعیت این موضوع را رد می‌کند. فقط این موضوع را به ترکیه نگویید، زیرا پس از ماه‌ها گفت وگو بین آمریکا و ترکیه، واشنگتن اجازه پیدا کرده است تا از پایگاه اینجرلیک در آدانای ترکیه استفاده کند (این پایگاه مخصوص نیروهای نظامی آمریکا، ترکیه و بریتانیاست). در اوایل ماه ژوییه دو کشور برای استفاده از پایگاه اینجرلیک به توافق رسیدند و قرار شد آمریکا بتواند استفاده نظامی و شناسایی از این پایگاه هوایی داشته باشد.
  • چشم رنو به بازار ایران

    همزمان با ابراز اشتیاق برخی شرکت‌های خودروساز اروپایی برای حضور در بازار ایران، ظاهرا شرکت خودروسازی رنو تصمیم گرفته تا بخشی از شرکت پارس خودرو زیرمجموعه سایپا را خریداری کند. از طرفی مدیران ایران خودرو هم از داخلی‌سازی ۳ خودرو شرکت رنو خبر داده‌اند. اما در شرایطی که این خودروساز فرانسوی تمایل به فعالیت بیشتری در ایران دارد تا موقعیت بهتری نسبت به سایر رقبای خود در بازار به دست بیاورد، سخنگوی رنو در پاریس از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده است.

    .
  • مسافر صندلی شماره‌۳

    کامران کرمی
    گرچه موفقیت مذاکرات هسته‌ای با رهبری وزیر امور خارجه همیشه خندان ایران گره خورده و بی‌شک او سوپراستار گروه مذاکره‌کننده است و سهم بزرگی در توافق جامع دارد، اما مطمئنا او تنها نیست و در این میان مردی در سایه وجود دارد که مهندسی گفت‌وگوها را برعهده داشته است. هر قدر که در مقابل دوربین‌ها و خبرنگاران کمرنگ است، در پشت در‌های بسته نقش مهم و پر‌رنگی دارد. دیپلمات عینکی و کم‌حاشیه که آرام است و آهسته می‌آید و آهسته می‌رود. کمتر دیده می‌شود، کمتر مصاحبه می‌کند و کمتر حرف می‌زند. او ضلعی از مثلت مذاکره‌کننده ایران است که از ۲۵ سالگی در دستگاه دیپلماسی فعال بوده است اما تا همین چند ماه پیش کمتر کسی نامش را شنیده بود.
  • پایان ماه عسل داعش و ترکیـه

    با حمله ترکیه به مواضع داعش گفته می‌شود ترکیه وارد بازی خطرناکی شده که ممکن است امنیت را از این کشور سلب کند. روز شنبه، پس از دو روز حمله پیاپی جنگنده‌های ترکیه به مواضع داعش در سوریه، در نهایت طرفداران داعش در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شدند و برای اردوغان و دولت ترکیه خط و نشان کشیدند. در این راستا گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای تهدید کرده که در صورت عدم بازگشایی گذرگاه‌های «باب‌الهوی» و «باب السلامة» که مقامات ترکیه پس از کنترل داعش بر شهرک «اعزاز» سوریه آن را بستند، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را ترورکرده و حملاتی شدید را در داخل خاک این کشور انجام می‌دهد.
  • کهنه سرباز ویتنام، دیپلمات امروز

    شادی آذری
    بسیاری از تحلیلگران مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، نقش جان کری و محمدجواد ظریف را در به نتیجه رسیدن این مذاکرات بی‌بدیل خواندند. جان کری، نخستین وزیر خارجه آمریکا است که پس از ۳۴ سال در تاریخ پنجم مهر سال ۱۳۹۲ و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد، دیداری که انتظار می‌رفت در حد یک ملاقات گذری و چند دقیقه‌ای باشد اما حدود ۲۰ دقیقه طول کشید.
    کری پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری رو به خبرنگاران گفته بود: «با ظریف ملاقات داشتم، لحن او حقیقتا متفاوت بود.
  • تغییر در سبک زندگی برای درمان کمردرد

    میلیون‌ها محصول وجود دارد که تضمین می‌کند درد کمرتان را خوب خواهد کرد، اما من فهمیدم تغییر دادن عادات روزانه‌ام واقعا تاثیری ماندگار دارد و بسیاری از این تغییرات، راحت و در دسترس هستند. بیشتر از ۴۵ دقیقه ننشینید.
    طی سال‌های گذشته، «عادت یک‌جانشینی» تبدیل به یک آیین ویروسی شده‌است. اصل کلام اینکه زندگی یک‌جا نشینی ما که درحال پیشرفت هم است، بیشتر از تقریبا تمام سموم تولید شده توسط بشر و بیماری‌های همه‌گیر، درحال کشتن ماست. انسان اولیه تحرک بیشتری داشت؛ اما زندگی روزمره ما، ما را از تختخواب تا صندلی، از آنجا تا اتومبیل، از اتومبیل تا صندلی و دوباره از صندلی تا کاناپه می‌برد! وقتی که برای اولین بار درمورد خطرات نشستن چیزهایی فهمیدم، تصور می‌کردم عادت به ورزش متعادل و ملایم، بعضی از تاثیرات تنبلی را خنثی خواهد کرد، اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ساعاتی که صرف نشستن می‌شود، واقعا اصلی‌ترین دلیل مرگ و میر است و اینکه چندروز در هفته، پیش از شروع ۸ ساعت بی‌وقفه پشت کامپیوتر نشستن، در جلسات دوچرخه دسته‌جمعی شرکت می‌کنید، چندان مفید و تعیین‌کننده نیست.
  • شکایت «معجزه هزاره سوم»

    محمود احمدی‌نژاد که تاکنون دو تن از معاونانش به جرم فساد مالی در زندان به سر می‌برند حالا از معاون اول رئیس‌جمهوری شکایت کرده است. آنگونه که وکیل رئیس سابق دولت خبر داده شکایتی مبنی بر افترا و نشر اکاذیب علیه آقای جهانگیری تنظیم و تسلیم دستگاه قضایی شده است. دفتر معاون اول هم از طرح این شکایت در دستگاه قضایی استقبال کرد و گفت مستندات تخلفات و سوءمدیریت‌های آقای احمدی‌نژاد را به مرجع قضایی تسلیم خواهیم کرد. کارشناسان هدف از این شکایت را «فرار به جلو» و «برجسته‌سازی» می‌دانند.
    .
  • اجازه دهید کودکان بی‌پولی را تجربه کنند

    هر فرد بالغ و شاغل با این خطر مواجه است که از سوی کودکان یا والدین مسن خود آسیب‌ ببیند؛ به این معنا که در اثر ناآگاهی یا ناتوانی هزینه‌های متعددی از سوی آنها به فرد تحمیل ‌و در نهایت به تخریب توازن مالی زندگی و انباشت بدهی منتهی شود. از این جهت آگاهی کافی از اصول مدیریت اقتصاد خانواده اهمیت بسیاری در زندگی مالی هر فرد دارد و باید با رعایت تمهیدات ویژه مانع آسیب‌های مالی ناشی از عملکرد اطرافیان خود شویم.
    در این راستا کودکان از جمله گروه‌هایی هستند که توجهی ویژه و مستمر را طلب می‌کنند. نگهداری از فرزندان به هیچ عنوان کم‌هزینه نیست و تا زمانی که هر کودک به سن قانونی برسد گاه ده‌ها میلیون تومان هزینه لازم را صرف خود می‌کند.
  • آینده دلارهای بلوکه شده

    پس از چند روز اختلاف‌نظر درباره میزان دلارهای بلوکه شده در خارج از کشور حالا رئیس‌جمهور دستور داده تا این دلارها پس از ورود به کشور در کارهای زیربنایی و عمرانی سرمایه‌گذاری شود. روحانی همچنین ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی را موظف کرده اولویت‌های دولت در پروژه‌های اقتصادی کشور را ساماندهی و هماهنگی میان دستگاه‌های اقتصادی و کاهش موانع اداری در فرآیند سرمایه‌گذاری را پیگیری کند. انتظار می‌رود با لغو تحریم‌ها بیش از ۲۳ میلیارد دلار وارد اقتصاد کشور شود.
    .
  • نگرانی آمریکا از حمله آنکارا به کردها

    «ترکیه پس از پیوستن به ائتلاف جنگی علیه داعش بازی را در مبالات منطقه‌ای تغییر داده است. » این سخن یکی از اساتید دانشگاه استانبول است که می‌گوید ترکیه با حمله به داعش از سویی آمریکا را امیدوار به شکست داعش کرده، اما از سوی دیگر با حمله به مواضع کردها در عراق، بازی را به بیراهه کشانده است. برخی اعتقاد دارند ورود ترکیه به جنگ با کردها- مهم‌ترین نیروی زمینی آمریکا که توانسته داعش را به عقب براند- یک پرسش و علامت تعجب بزرگ در مقابل دیدگان مقامات کاخ سفید قرار داده است.
    پس از حمله عوامل داعش به سوروچ در ترکیه، سرانجام آنکارا به‌طور مستقیم وارد نبرد با نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی در سوریه شد.
  • ظریف دیپلمات آشنا به ظرایف سیاست خارجی

    محمد ایرانی
    سفیر سابق ایران در لبنان
    با انتخاب دکتر محمدجواد ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه ایران از ابتدا همه نگاه‌ها به سمت ایشان بود و این سوال مطرح بود که آیا او می‌تواند مهم‌ترین بحران در عرصه سیاست خارجی ایران یعنی مساله هسته‌ای را حل و فصل کند. با گذشت دو سال از روی کار آمدن تیم جدید هسته‌ای شاهد گشایشی در این راستا هستیم و به‌دنبال تلاش‌های رئیس دستگاه دیپلماسی و دیگر اعضا در نهایت مذاکره‌کنندگان ایران و ۱+۵ به راهکاری برای حل و فصل این پرونده دست یافتند. باید در نظر داشت که دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت دکتر حسن روحانی، دیپلماتی کارکشته و ورزیده است.
  • افزایش تقاضا در بازار ارز

    این هفته بازار ارز یک‌بار دیگر از زمان اعلام توافق هسته‌ای با افزایش قیمتی روزانه مواجه شد. روز یکشنبه دلارافزایش قیمت ۴۰ تومانی داشت و ۳۲۹۸ تومان معامله شد. تحلیلگران افزایش تقاضا در روزهای اخیر را عامل افزایش قیمت دلار می‌دانند. این در شرایطی است که هنوز لغو تحریم‌ها عملی نشده و عرضه ارز در بازار افزایش نیافته است. در همین حال برخی از صرافان بازار از ورود فعالان اقتصادی برای افزایش دامنه فعالیت خبر می‌دهند که در نتیجه آن میزان تقاضا در بازار ارز را بالا برده است.
    .
  • صلح نامه پاره شده

    زمانی فتح الله گولن، روحانی ترکیه‌ای که در آمریکا مستقر است، صلح ترکیه با کردها را با موضوع «صلح حدیبیه» در صدر اسلام مقایسه کرده بود و گفته بود مردم باید از صلح با کردها حمایت کنند. آن زمان هنوز میان اردوغان و فتح الله گولن اختلافات علنی نشده بود و هر دو در مدح یکدیگر سخنرانی می‌کردند. حالا نه این دو با هم سر سازگاری دارند و نه اینکه دولت ترکیه به آتش بس وفادار مانده است. صلح بین ترکیه ای‌ها و کردها از بین رفته است و با حمله جنگنده‌های اف ۱۶ ترکیه به مواضع پ. ک. ک در داخل کردستان عراق، این گروه نیز مرگ صلح را اعلام و خود را آماده جنگ با ارتش ترکیه کرده است.
  • کاربری چندگانه سوله‌های بحران

    یک سالن چندصد متری سرپوشیده که تا چشم می‌گردانی جز تور والیبال، سبد بسکتبال، انواع دستگاه‌های ورزشی و. . . چیزی نمی‌بینی، آنقدر که جایی برای سوزن‌انداختن در آن نیست؛ اینجا یک باشگاه ورزشی نیست؛ این تصویری از وضع این روزهای سوله‌های بحران شهر ماست؛ سوله‌هایی که قرار است در شرایط بحرانی مانند وقوع زلزله، پناهگاه امن شهروندان باشند. حالا به سالن‌های ورزشی و ورزشگاه‌های سرپوشیده‌ای تبدیل شده که از آنها به‌عنوان محلی امن برای ورزش بانوان استفاده می‌شود. اینکه این ساختمان‌ها بدون استفاده در گوشه و کنار شهر بماند و ما هم دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم که کی قرار است زلزله‌ای بیاید شاید منطقی به نظر نرسد، اما به هر حال باید ماهیت واقعی این سوله‌ها را هم در نظر گرفت.
  • هویت جوانان ایرانی در قاب کافه‌ها

    مهراوه فردوسی
    کافه‌ها به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور در اروپای قرن بیستم به‌خصوص فرانسه به یکی از شاخصه‌های بارز مدنیت تبدیل شدند. در چنین مکان‌هایی که غالبا محل تردد و تجمع روشنفکران انقلابی بود، عموما بحث‌ها یا درگیری‌های فکری به وجود می‌آمد که بعدها تحولات اجتماعی و ادبی آن روزگار را رقم می‌زد. این پدیده با چندین سال تاخیر در ایران نیز به وجود آمد و بسیاری دهه‌های ۳۰ و ۴۰ را یادآور کافه‌هایی می‌دانند که با حضور کافه‌نشینانی چون صادق هدایت، جلال آل‌احمد، احمد شاملو و. . . پیوند خورده است. پیوندی که بسیاری از تحولات فکری، سیاسی و ادبی آن دهه‌ها را به وجود آورد.
  • ضربه به کردها؟

    «کلید جنگ با داعش از کجا زده شد»؟ این پرسش مهمی است که این روزها سر محافل ناظرین سیاسی را در ترکیه و اقصی‌نقاط دنیا به خود گرم کرده است. ترکیه که نزدیک به یک و نیم سال است خود را از هر ائتلافی علیه داعش کنار می‌کشد به یکباره وارد جنگ می‌شود و حتی پا به داخل مرزهای سوریه می‌گذارد. هرچند داووداوغلو این موضوع را تکذیب کرده است و می‌گوید آنکارا تنها از طریق هوا به مواضع داعش در سوریه حمله کرده اما این پاسخ چندان از سوی ناظران سیاسی جدی گرفته نشده است.
    با قتل‌عام رخ داده در شهر سوروچ در ۲۰ ژوئیه که در پی آن ۳۲ نفر از جمله خود بمب‌گذار در آن کشته و ۱۰۰ تن نیز زخمی شدند، باید گفت نیروهای امنیتی کشور ترکیه شکست خورده‌اند.
  • عکس خبری - ۸ مرداد ۹۴

  • اقبال به خرید‌ مسکن

    به نظر می‌رسد خریداران مسکن با سیگنال‌های مثبتی که پس از توافق هسته‌ای دریافت کرده‌اند، راهی بازار مسکن شده و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت را کنار گذاشته‌اند. برخی گزارش‌ها از افزایش میزان مراجعه متقاضیان خرید ملک به بنگاه‌های املاک نسبت به پایان خرد‌اد‌ و همین‌طور نخستین روزهای تیرماه حکایت می‌کند. در همین حال آمارهای رسمی هم از رشد معاملات املاک پس از توافق هسته‌ای خبر می‌دهند. تغییرات مثبت در بازار معاملات، امیدواری‌ به خروج سریع از رکود مسکن را افزایش داده است. .
  • ۷ عادت روزانه که به کبد آسیب می‌زند

    اگر فکر می‌کنید فقط الکل برای کبد بد است، دوباره فکر کنید. چیزهایی که هر روز مرتبا می‌خورید هم عوارضی برای کبدتان دارد. شکر: نمی‌توانید بدون شکر زندگی کنید؟ آگاه باشید!مصرف زیاد شکر فرآوری شده، ریسک بیماری‌های کبد را بالا می‌برد. بنابراین حواس‌تان به مقدار شکری که در چای‌، قهوه و یا پاپ‌کورن کاراملی‌تان می‌ریزید، باشد.
    مونوسدیم گلوتامید: با توجه به تمام قیل و قال‌هایی که برسر نودل به پا شده، احتمالا می‌دانید که خوردن مونوسدیم گلوتامید می‌تواند منجر به بیماری کبد غیرچرب الکلی شود. آیا به دنبال پیدا کردن جایگزین برای این نودل‌ها هستید؟
    ویتامین آ: همه می‌دانیم ویتامین آ برای بینایی خوب است اما میزان زیاد این ویتامین می‌تواند برای کبد مضر باشد.
  • دیپلماسی ظریف در ایستگاه عربی

    کامران کرمی
    عضو گروه دیپلماسی
    کمتر از دو هفته پس از توافق تاریخی ایران و گروه ۱+۵ در وین اتریش، قطار دیپلماسی ظریف این بار وارد ایستگاه عربی شد و در دور اول این سفرها، وزیر خارجه ایران برای گفت‌وگو پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌ای ابتدا وارد کویت، سپس قطر و عراق شد. اگرچه تعامل سازنده و گفت وگو پیرو مسائل دوجانبه و چندجانبه همواره از ضرورتی انکارناپذیر در روابط ایران با همسایگان برخوردار بوده، اما در ماه‌های اخیر مدیریت برخی نگرانی‌های مقامات دولت‌های عربی درخصوص توافق هسته‌ای و همچنین مبارزه با تروریسم از اصلی‌ترین سرفصل‌های دستگاه دیپلماسی ایران در افق پیش‌رو است که به درستی در دستور کار وزیر خارجه ایران قرار گرفته است.
  • «اهدای خون، اهدای زندگی» شعار فراموش نشدنی

    عاطفه چهره گشا
    ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون ایران با اعلام ۱۱ تا ۱۷ مردادماه به‌عنوان هفته انتقال خون از هموطنان خواست تا اهدای خون را فراموش نکنند. سال های گذشته در روزهای بعد از زلزله شاهد سیل عظیم جمعیتی بودیم که برای اهدای خون راهی مراکز مربوطه شده بودند. اما از یاد نبریم کسانی هستند که همیشه نیازمند خون هستند و باید به‌طور مداوم به آنها خون تزریق شود. خیلی خوب است به‌طور منظم خون اهدا کنیم تا کسانی که نیازمند خون هستند، دچار مشکل نشوند. ۱۰ نکته زیر به شما کمک می‌کنند تا در راه رسیدن به این حس خوب معنوی با کمترین مشکل و هراسی روبه‌رو شوید

    قبل از اهدای خون مقدار زیادی آب بنوشید.
  • درباره کافه‌نشینی ایرانی

    شایان ربیعی
    روزنامه‌نگار
    سابقه «سنت» کافه‌نشینی را در ایران به سال‌های آغازین سده چهاردهم شمسی نسبت می‌دهند. سنتی که با واردات گسترده محصولات صنعتی، اجتماعی و فرهنگی فرانسوی، به ایران رسید و تا امروز به‌صورتی کج‌دار و مریز ادامه دارد.
    کافه‌نشینی ایرانی - که حالا پیرمردی ۹۰ ساله است- در عمر خود فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است. دوره‌ها و مقطع‌های متفاوتی از حیات داشته و هرچه به امروز نزدیک‌تر شده،‌ بیشتر از فضا و ساختار گذشته خود فاصله گرفته است. در آغاز کافه‌ها راهی برای ظهور و بروز روشنفکری و تولید آثار ادبی و نقد بود؛ شلوغ و پرطمطراق و بیشتر آنچه در کافه‌های فرانسوی می‌گذشت در تهران هم مو به مو و نعل به نعل تکرار می‌شد.
  • برنامه تولید خودروسازان اروپایی در ایران

    هنوز برخی از شرکت‌های خودروساز خارجی مشغول مطالعه بازار ایران هستند و برخی دیگر علاقه‌مندی خود را همزمان با توافق لوزان برای حضور در کشورمان اعلام کرده‌اند این در شرایطی است که وجود هیچ یک از این خودروسازان ملموس نیست. همزمان با اولین توافق ایران و کشورهای ۱+۵ شرکای پیشین خودروسازی ایران که به ناگهان اقدام به ترک ایران کردند یا فعالیت خود را محدودکردند نسبت به حضور دوباره در ایران علاقه‌مند شدند حال آنکه برخی دیگر از خودروسازان معتبر نیز اعلام کردند که در حال مطالعه بازار ایران هستند. در این بین برخی از کارشناسان با توجه به رکود جهانی که در شرایط کنونی بر صنعت خودرو حاکم است از قبل پیش‌بینی می‌کردند که با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بازار خودروی ایران محلی برای رقابت خودروسازان جهانی خواهد شد.
  • ترفند‌هایی برای کاربران گوشی G۴ ال‌جی

    طی چند سال گذشته گوشی‌های هوشمند مختلفی از سوی شرکت‌های گوناگون روانه بازار شده‌اند. هر کدام از این شرکت‌ها هم برای جا نماندن از این بازار پررقابت با به‌کارگیری امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه سعی کرده‌اند حرف اول را در بازار بزنند. شرکت ال‌جی یکی از همین شرکت‌ها است. این شرکت گوشی‌های هوشمندی زیادی را به تنهایی یا با همکاری شرکت‌هایی مانند گوگل روانه بازار کرده است. اکثر این گوشی‌ها اگر چه از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژگی‌های قابل‌توجهی داشته‌اند اما از نظر طراحی شاید چندان قابل توجه نبوده‌اند.
  • سلفی بازی با جنازه

    آیا با جسد مردگان هم می‌شود خاطره ساخت؟ پاسخ به این سوال در عکس‌های سلفی برخی دانشجویان پزشکی با جسدهای مردگانی است که برای تشریح در کلاس درس استفاده می‌شود. انتشار این عکس‌ها در فضای مجازی، واکنش پزشکی قانونی را در پی داشت که اعلام کرد با دانشجویان خاطی برخورد انضباطی خواهد شد. از سوی دیگر معاون آموزشی وزیر بهداشت هم در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها از آنها خواست علاوه‌ بر آموزش‌های معمول در زمینه اخلاق حرفه‌ای و احترام به کرامت انسانی، هم به دانشجویان آموزش ارائه شود.
    .
  • تورم منفی در تیرماه - ۸ مرداد ۹۴

    به نظر می‌رسد وعده‌های دولت روحانی درباره کاهش نرخ تورم واقعیت یافته و خوشبینی نسبت به آینده کشور پس از لغو تحریم‌ها در کنار سیاست‌های اقتصادی بر روی انتظارات تورمی تاثیر بسزایی گذاشته است. آنگونه که بانک مرکزی گزارش داده نرخ تورم ماهانه در تیرماه پس از ۶ سال و نیم به زیر صفر درصد رسیده و منفی ۴/ ۰ درصد گزارش شده است؛ در نتیجه سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. کاهش رشد شاخص در تیرماه، تورم نقطه‌به‌نقطه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و آن را به ۲/ ۱۴ درصد رسانید.
    .
  • مذاکرات هسته‌ای و اقتصاد شهر

    سرانجام پس از یک سال مذاکرات فشرده گروه ۱+۵ و ایران به یک توافق هسته‌ای دست یافتند. هرچند توافق به دست آمده سیاسی است، اما بیشترین آثار آن در اقتصاد ایران نمایان خواهد شد. براساس متن این توافق تحریم‌هایی که به دلیل مسائل هسته‌ای علیه ایران اعمال شده است، لغو خواهد شد که شاید مهم‌ترین آنها تحریم فروش نفت و نقل و انتقالات بانکی باشد. در این میان مدیریت شهری تهران نیز بی‌نصیب از رفع تحریم‌ها نخواهد بود. طی چند سال گذشته اگر چه مدیریت شهری پایتخت بر اداره بی‌عیب و نقص شهر با وجود مشکلات مالی تاکید داشت اما در برخی برهه‌های زمانی مدیران ارشد شهرداری تهران از تاثیر‌گذاری تحریم‌ها بر نحوه تامین مالی پروژه‌های شهری به ویژه توسعه خطوط مترو سخن می‌گفتند.
  • پیشنهاد سرمایه‌گذاری

    حالا که قرار است با لغو تحریم‌ها پای سرمایه‌گذاران خارجی به کشورمان باز شود، در کنار فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منابع نفت و گاز، وزارت راه‌و‌شهرسازی هم لیستی از پروژه‌های خود را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داده است. پروژه‌هایی همچون احداث آزادراه، ایجاد یا توسعه راه‌آهن، خدمات فرودگاه‌های بین‌المللی، افزایش مسیرهای جاده‌ای و برون‌شهری، ساخت هتل‌های ۴ ستاره و همچنین تاسیس شهرهای جدید که در فاصله دو هفته پس از توافق مراجعه حداقل ۱۵ شرکت‌ خارجی را به وزارت راه به همراه داشته است.
    .
  • «خوب؟” یا «بد؟»

    میترا‌فری‌نژاد‌فتحی(دریا‌حقی) farinezhad-mitra@yahoo. com
    خوب یا بد، دسته‌بندی‌هایی است که در سیستم تربیتی ما به فرآیندهای «سرکوب»، «تظاهر» و «بیماری» منجر شده است. شاید روزی برسد که به جای آموزش «خوب» یا «بد»، «مناسب است» یا «مناسب نیست» را آموزش دهیم. در نهایت در جهان هستی به این نکته می‌رسیم که هیچ‌چیزی مطلقا بد یا مطلقا خوب نیست. از کودکی به ما آموزش دادند که «پسر/ دختر خوب این‌طور نیست و آنطور است!»، «بچه‌ بدی نباش!»، «دختر/ پسر خوبی باش!» و. . . این نوع آموزش در واقع متناسب با آموزش ابتدایی بشر بوده است؛ اما امروزه شاهد این هستیم که بشر به اندازه ای رشد کرده است که باید زبان گفتمان بشری خود را تغییر دهیم.
  • «کافه‌نشینی» با عینک ته‌استکانی

    نزدیک به یک دهه است که موضوع کافه‌نشینی در ایران مورد توجه صاحبنظران حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و این موضوع روز به روز بیشتر از گذشته تحلیل‌ها و تفسیرهای متفاوتی را موجب شده است. کارشناسان اجتماعی و فرهنگی معمولا از رونق کافه‌ها استقبال کرده‌اند و گاهی آن را چنان که یورگن‌هابرماس، ‌جامعه شناس برجسته آلمانی تاکید کرده است، «حوزه عمومی» نام گذارده‌اند. در این گزارش به صورت خلاصه، نظر کارشناسان مختلف درباره استقبال جامعه ایرانی از کافه‌ها را مرور می‌کنیم. ناصر تکمیل همایون
    تاریخ‌دان‌
    تفریح مهم‌ترین کارکرد کافه‌نشینی است و جز یکی دو کافه در تهران که کارکرد فرهنگی و اجتماعی داشتند در بیشتر موارد کافه‌نشینی از یک نیاز تفریحی سرچشمه می‌گیرد.
  • درخشش آقای دیپلمات درپرده آخر

    نیلوفر منصوریان
    هرچند در قاب عکس یادگاری مذاکره‌کنندگان هنگام اعلام توافق هسته‌ای حضور ندارد، امانامش در تاریخ ثبت می‌شود. مردی با چهره‌ای آرام که کلماتش را شمرده بیان می‌کند و نقش مذاکره‌کننده ارشد وزیر امورخارجه از یکسو و سخنگویی تیم مذاکره‌کننده را از سوی دیگر برعهده دارد.
    این اولین‌باری نیست که عباس عراقچی در تیم مذاکرات هسته‌ای حضور دارد؛ پیش از این هم در یک دوره در زمانی که علی لاریجانی دبیری شورای‌عالی امنیت ملی را بر عهده داشت و پس از آن در زمانی که سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بود در تیم مذاکره‌کننده با ۱+۵ حضور داشت، با این تفاوت که نقشش در آن زمان کمرنگ بود و حضورش در تیم مذاکره‌کننده در حد یک اسم بود.
  • کافه‌نگاری تاریخی

    هادی عیار
    بسیاری از صاحب‌نظران، ظهور و بروز کافه‌ها در شهرها و توسعه آنها را در نتیجه ادامه کارکردهای قهوه‌خانه تحلیل می‌کنند، ‌اما در مقابل کم نیستند کارشناسان اجتماعی و فرهنگی که اعتقاد دارند کافه نه لزوما ادامه حیات قهوه‌خانه‌ها بلکه یک پدیده نوین و متفاوت از آنها هستند و کارویژه‌های منحصربه‌فردی دارند. کارویژه‌هایی که نشأت گرفته از کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قهوه‌خانه‌های سابق نیستند.
    رجوع به برخی تجارب زیسته از افراد کهنسال درباره وضعیت قهوه‌خانه‌ها و مطالعه منابع مکتوبی که در این باره تا‌کنون منتشر شده است،‌ امکان ارائه یک رویکرد سوم را در مقابل دو دیدگاه فوق فراهم می‌آورد.
  • ۶ نکته مالی برای دانشجویان آینده

    دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی ایران تحصیل می‌کنند، هزینه‌های بسیار کمتری را نسبت به دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها پرداخت می‌کنند. از این‌رو هزینه دانشگاه در ایران مانند هزینه‌های مشابه در دیگر کشورها دغدغه‌ای برای خانواده‌ها و فرزندان است. پائولا پنت، نویسنده «وایزرادوایزر» در نوشته‌ای این دغدغه‌ها را مورد بررسی قرار داده، نوشته‌ای که با توجه به شباهت وضعیت ایران و دیگر کشورها، خواندنی است. هزینه‌های دانشگاه بسیار بالاست. «کالج بورد» یک شرکت غیرانتفاعی آمریکایی است که به‌عنوان هیات آزمون ورودی دانشگاه عمل می‌کند و هدف آن افزایش دسترسی به آموزش عالی است و نکته بد این است که رقمی که کالج بورد به‌عنوان هزینه تحصیل برای فقط یک سال تحصیلی اعلام کرده است، بسیار بالاست.
  • بازگشت تعادل بازار به ارز؟

    حمید عزیزی
    عضو گروه بانک وبیمه
    مهم‌ترین پرسش دو هفته اخیر این بوده است که چرا قیمت دلار پس از توافق هسته‌ای بالا رفت. پاسخ درست شاید این باشد که دلار پس از توافق بالا نرفت، بلکه تنها به سمت سطح قیمتی که پیش از جو روانی- انتظاری مذاکرات وجود داشت، بازگشت. شاخص بازار ارز پیش از نهایی شدن توافق هسته‌ای، تحت تاثیر خوشبینی زیاد به نتایج مذاکرات تا روز قبل از اعلام «برجام» بیش از ۳ درصد افت را تجربه کرد و از محدوده قیمتی ۳۳۰۰ تومان خارج و به کف کانال ۳۲۰۰ تومان نزدیک شد.
    دراین بازه زمانی، وجود خوشبینی زیاد، جوی روانی را رقم زده بود که اکثر معامله‌گران را در صف فروش قرار داده بود.
بیشتر