شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

ویژه نامه خراسان

  • رونمایی از کمیسیون های اتاق جدید

    دنیای اقتصاد، گروه صنعت- قطار دوره هشتم بالاخره به ایستگاه معرفی کمیسیون ها رسید. اسفند ماه ۹۳ بود که پرونده هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بسته و تکلیف اعضای راه یافته به اتاق مشخص شد؛ پس از آن در تیر ماه سال جاری خبر انتخاب رؤسای کمیسیون‌های ده‌گانه تخصصی، مشورتی اتاق منتشر و سپس در تاریخ پنجم شهریور ماه سال جاری، نخستین جلسه هماهنگی برنامه‌های کاری کمیسیون‌ها برگزار شد که رؤسای هر یک از این کمیسیون‎های تخصصی در این جلسه برای ارائه برنامه‌های خود در دوره جدید پنج دقیقه زمان در اختیار داشتند.
  • زبان پارتی و ارتباط آن با فارسی امروز

    رضا سلیمان نوری*
    بررسی زبان‌های شرقی فارسی میانه را در نوشتار هفته قبل و با بررسی زبان وخط سکایی به پایان رساندیم. بدین گونه نوبت به زبان اصلی دوران حکومت اشکانیان بر ایران یعنی زبان پارتی یا زبان پهلوی اشکانی رسید. زبانی که هرچند از منظر دسته‌بندی از شاخه زبان‌های ایران غربی عهد میانه محسوب می‌شود اما زبان رایج در دربار شاهان خراسانی‌نسب پارتی و البته بسیاری از مجموعه‌های تحت کنترل ایشان در طولانی‌ترین دوران حکومت یک خاندان بر ایران یعنی دوره ای نزدیک به ۵۰۰ سال بوده است.

    زبان‌های پهلوی
    دیگر زبان اصلی شاخه غربی زبان‌های ایرانی عهد میانه نیز پهلوی البته از نوع پارسی است که برخی اهل تاریخ غیر مطلع از چارچوب‌ها و قوانین زبان‌شناسی آن دو را با هم به اشتباه گرفته و اصطلاح زبان پهلوی را بدون پسوند برای هر دو زبان پارتی و پارسی میانه به‌کاربرده‌اند.
  • افت محسوس کار

    دنیای اقتصاد، سیدمهرداد امیرکلالی-روزی که حسن روحانی درنهم خرداد ۹۲ با قاطعیت اعلام کرد: «برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌‌هاست. » مردم با اعتماد به رئیس جمهور کشورشان تصور می‌کردند در آینده‌ای نزدیک دیگر بیکاری به عنوان یک بحران تلقی نمی‌شود. با گذار از روزهای تاسیس و تحلیف دولت، وقتی که فضای جشن و شادمانی انتخاباتی فروکش کرد، واقعیت‌های مسیر دولت نوپای اعتدال،و سطح سوءمدیریت های دولت پیشین و میراث به جا مانده از آن که بسیار فراتر از تصور اولیه دولت بود، هویدا شد.
  • رونمایی از کمیسیون های اتاق جدید - ۹ شهریور ۹۴

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- اسفند ماه ۹۳ بود که پرونده هشتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بسته و تکلیف اعضای راه یافته به اتاق مشخص شد؛ پس از آن در تیر ماه سال جاری خبر انتخاب رؤسای کمیسیون‌های ده‌گانه تخصصی، مشورتی اتاق منتشر و سپس در تاریخ پنجم شهریور ماه ، نخستین جلسه هماهنگی برنامه‌های کاری کمیسیون‌ها برگزار شد که رؤسای هر یک از این کمیسیون‎های تخصصی در این جلسه برای ارائه برنامه‌های خود در دوره جدید پنج دقیقه زمان در اختیار داشتند.

    معدن؛ بخش مغفول اقتصاد ایران

    pic۱


    رئیس کمیسیون معدن اتاق بارزگانی خراسان رضوی نخستین فردی بود که پشت تریبون رفت.
  • آموزش و پرورش در بوته نقد

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع-آموزش و پرورش را بزرگترین نهاد فرهنگی و بزرگترین مولد سرمایه اجتماعی کشور دانسته‎‏اند؛ به گواه آمار آموزش و پرورش خراسان رضوی با دارا بودن ۵۳ هزار کلاس درس در ۱۲ هزار مدرسه، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز را در خود جای داده است که این رقم ۸. ۷ درصد جمعیت دانش‎آموزی کشور را شامل می‎شود؛ همچنین بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی حدود ۱۳ درصد دانش‎آموزان استثنایی، ۱۴ درصد دانش‎آموزان شبانه‎روزی و ۹ درصد دانش‎آموزان روستایی کشور در این استان مشغول به تحصیل هستند؛ بر اساس آمار جمعیت دانش‎آموزان خراسان رضوی به تنهایی با هشت استان کشور برابری می‎کند و همین امر گواه جایگاه ویژه این استان در کشور و پهن‎پیکر بودن آموزش و پرورش این استان است.
  • مردی درحیاط کوچک پاییز در زندان

    دنیای اقتصاد، گروه فرهنگ و هنر- به کتاب‌های زیادی سرک می‌کشم. یادنامه‌هایی را زیر و رو می‌کنم و لذت می‌برم. هرکدام گوشه‌ای دارد که در تاریکی افتاده و کسی به آن توجه نمی‌کند. وقتی به نوشته‌ای از شاعر پرآوازه پیرامون خودش برمی‌خورم از خوشحالی پرواز می‌کنم.

    «. . . پدرم،اسمش علی بودو ازآن عطّار-طبیبان بود و اصالتا اهل فهرجیزد بود، امّاکوچ کرده و پـروردۀ خراسـان بود. او زنی داشت به نام مریم، اهل خراسـان، و در ۱۳۰۷ شمسی، هیچ آقایی را که من باشم، در توس خراسان به دامن روزگار افکند.
  • حاشیه نگاری سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به مشهد

    غلامعلی رجایی*
    چهارشنبه شب از سفری ۴ روزه به بهشت ایران زمین یعنی مشهدالرضا علیه السلام به تهران بازگشتیم. جای همه شما درشب میلاد امام رئوف خالی. آیت‌الله در تابستان هرسال یک سفر زیارتی به مشهد دارند که این چند سال توفیق همراهی‌شان را داشته‌ام. این سفرصرفا زیارتی است ولی از بس برای ملاقات درخواست می‌آید تبدیل می‌شود به یک سفرکاری!

    آقای هاشمی دراین سن و سال بالای هشتاد، سخت پرکار است. از لحظه‌ای که درهواپیما می‌نشیند بقیه کارهایی را که درمجمع نتوانسته انجام دهد، می‌بیند .
  • هتل‌های مشهد خالی ماند

    ایسنا- رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: به دلیل فعالیت «خانه‌مسافرها» نسبت به سال قبل ۱۰ درصد از ظرفیت هتل‌ها خالی ماند و این موضوع برای اولین بار در سال‌های اخیر اتفاق افتاد.

    محمد قانعی گفت: متاسفانه به دلیل فعالیت گروه «خانه‌مسافرها» در مشهد و کم کاری که از سوی دوستان در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اتفاق افتاد، اغلب هتل‌ها در ایام دهه کرامت خالی ماند. وی خاطرنشان کرد: میانگین پذیرش در هتل‌ها در این ایام اصلا قابل قبول برای ما نیست، در مشهد که هتل به اندازه کافی وجود دارد خانه‌های شخصی جایی ندارند و متاسفانه روند استفاده از این خانه‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع نمی‌تواند به نفع مشهد باشد زیرا تبعات منفی اجتماعی، بهداشتی، اخلاقی و امنیتی در این خانه‌ها وجود دارد.
  • طرح نجات کشف رود

    محمد علایی*
    کشف‌رود حال و روز خوشی ندارد و سخت بیمار است. این رود زندگی‌بخش، که آب زلال و خاک حاصلخیزش بزرگترین و کهن‌ترین کانون تمدن شمال‌شرق کشور را در دامانش پرورانده و قرن‌ها سرسبزی و شادی و نشاط بخشیده، در ۵ دهه گذشته از انسان نه تنها خیری ندیده که دیو آز و طمع اشرف مخلوقات زخم‌های کاری بر جسم و جانش زده و بر آن نمک‌ها پاشیده است.

    pic۱

    کشف‌رود از شرق شهر قوچان، از کوهستان‌های هزارمسجد و بینالود، سرچشمه می‌گیرد و پس از طی حدود ۳۷۵ کیلومتر در مرز ایران و ترکمنستان به رودخانه هریررود می‌ریزد.
  • دوره آموزشی «تجزیه و تحلیل صورت های مالی» برگزار می شود

    دنیای اقتصاد- نخستین دوره آموزشی تجزیه، تحلیل صورت های مالی توسط واحد آموزش دنیای اقتصاد با همکاری انجمن مدیران خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

    این دوره آموزشی در ۱۹ شهریور ماه سال جاری با حضور کارشناسان، مدیران و کارآفرینان خراسان رضوی در محل دبیرخانه انجمن مدیران استان برگزار می شود.
    قرار است در این دوره به موضوعاتی نظیر جریان وجوه نقد در چارچوب حسابداری مالی و حسابداری مدیریت، تجزیه و تحلیل صورت های مالی در قالب نسبت های نقدینگی و همچنین به فعالیت اهرمی سودآوری و بازار پرداخته شود.
  • اخبار کوتاه - ۹ شهریور ۹۴

    پیشرفت ۹۰ درصدی مسکن مهر و معضل زیربناها
    ایرنا- مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در حوزه شهرهای جدید تنهاست، گفت:

    متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‎های مسکن مهر در شهرهای جدید بیش از ۹۰ درصد است اما مشکل زیربنایی آن‌ها سرعت کار را کند می‌کند.
    محسن نریمان با بیان اینکه وارث مجموعه‌ای از مشکلات در زمینه پروژه‌های مسکن مهر هستیم، افزود: از نظر قانونی موظف هستیم این پروژه‎ها را به انجام برسانیم؛ در زمینه مسکن مهر در شهرهای جدید تنها هستیم و گویی متولی این پروژه‎ها فقط وزارت راه و شهرسازی است.
  • نقطه جوش!

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- انگار حکایت تجمع‎های سریالی سپرده‏گذاران و مالباختگان مؤسسات و شرکت‏های سرمایه‎گذاری در خراسان رضوی تمامی ندارد؛ جمعی از مالباختگان پدیده و میزان که پیش از این نیز تجمع‎های مختلفی را در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان برگزار کرده بودند، این بار در روز چهارم شهریور ماه به صورت همزمان مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند تا بار دیگر دست استمداد به سوی نماینده عالی دولت در خراسان رضوی دراز کنند.

    تجمع‎کنندگان سعی داشتند با سر دادن شعارهایی از قبیل «ما همه یک دسته شدیم، از وعده‎ها خسته شدیم»، «استاندار حمایت حمایت»، «نیروی انتظامی حمایت حمایت»، «هیهات من الذله» و .
  • ذکر احوال استانداران خراسان در دوره قاجاریه – بخش۴۱

    هادی پژوهش
    دوران جعفرقلی خان

    جعفرقلی‌خان بختیاری سردار اسعد دوم معروف به سردار بهادر، فرزند ارشد علیقلی‌خان بختیاری در سال ۱۲۵۹ شمسی در چهارمحال و بختیاری متولد شد. او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و دروس معمول زمان، به فراگیری سوارکاری، تیراندازی و آیین سپاهی‌گری پرداخت و فنون جنگی را آموخت. او همچنین با سفر به اروپا، چندصباحی در آنجا ماند و طی این مدت زبان فرانسه را فراگرفت.

    عضویت در دادگاه عالی انقلاب مشروطه
    در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی چند روز پس از فتح تهران و خلع محمدعلی شاه از سلطنت، سردار اسعد برای تقویت نیروی مرکزی با هزار سوار بختیاری وارد تهران شد و بلافاصله به عضویت دادگاه عالی انقلاب درآمد.
  • نگذاریم انقلاب به دست نااهلان بیفتد

    حمیدرضا موحدی زاده *
    «من المؤمنین رجال صدقوا ماعاهدوالله علیه، فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و مابدلو تبدیلا»

    همه خوب می‌دانند نقش آیت الله هاشمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، برجسته و تعیین‌کننده بوده است. آن دوران که من نوجوان انقلابی بودم در اولین تظاهرات دانش‌آموزی در سال ۱۳۵۷ به همراه پیش‌کسوت خودم برادر جانباز آقای حجی فاطمی که در حضور شما هستند و یک پای خود را در راه دفاع از این انقلاب، نظام و کشور از دست داده‌اند، خواستار آزادی زندانیان سیاسی از جمله آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله منتظری و آقای هاشمی بودیم.
  • کارنامه آقای استاندار در۶ اپیزود

    امیر شهلا
    علیرضا رشیدیان، مرد روزهای سخت انقلاب است. نَسَب و سابقه او، به روزهای آغازین تاسیس سپاه پاسداران بازمی‌گردد. او قطعه بزرگی از خاطرات مبارزاتی‌اش را از کردستان دارد. در کنار دلیرانی همچون علی ربیعی و حمیدرضا جلایی‌پور در سال‌های سخت ایستادگی در برابر اشرار و معارضین داخلی. رشیدیان در دفاع مقدس، سابقه‌ای شصت ماهه دارد و از جنگ، ترکش نصیب برده است. او در دولت‌های سازندگی و اصلاحات، مدیرکلی اطلاعات خراسان بزرگ را تجربه کرده بود.

    علیرضا رشیدیان، مرد روزهای سخت انقلاب است.
  • سرمایه‌گذاری خارجی و تولید برون‌گرا؛ ظرفیت‌های استان را فعال خواهند کرد

    دنیای اقتصاد، گروه سیاسی- استان خراسان رضوی در سال ۱۳۸۳ و با تقسیم استان خراسان بزرگ به سه خطه شکل گرفت و برهمین اساس هم سیدحسن رسولی نماینده عالی دولت اصلاحات در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴، آخرین سکاندار استان خراسان بزرگ به حساب می‌آید.

    البته استاندار خراسان رضوی در دوره اصلاحات پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نیز برای تصدی این مسئولیت مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفت تا آنجا که نامش در میان گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان رضوی به چشم می‌خورد، البته نام وی هرگز قطعی نشد. درعین حال، رسولی به واسطه مسئولیت‌هایی که داشته، بی‌تردید شناخت ویژه‌ای از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان دارد؛ آن چنانکه در گفت‌وگو با ما در این باره، ضمن برشمردن آن‌ها از فرصت‌هایی می‌گوید که هنوز مغفول مانده‌اند و همین، مانع از رسیدن استان به جایگاه واقعی خود شده است.
  • کوه‌خوری!

    احمد ناصری
    امروز از خانه بیرون زدم. چه خوب است آدم گاهی از آلودگی فرار کند و به خارج از شهر برود. از دکه سرکوچه روزنامه‌ای خریدم تا نگاهی به آن بیندازم. من همیشه تلاش می‌کنم سرانه مطالعه کشور را چند دقیقه‌ای افزایش دهم اما خب یک نفری که نمی شود. به همه پیشنهاد می‌کنم. به آقا خسرو همسایه سرکوچه‌ای هم پیشنهاد کرده‌ام و همیشه یک جواب گرفته‌ام:

    « آق مهندس خیالت از ما راحت. . . صبح که کلوچه نادری می‌خرم کامل هر چی رو جلدش نوشته می‌خونم. به عیال هم گفتم روزنامه‌هایی که سبزی لاش پیچوندن نگه داره تا مطالعه کنم.
  • برگزاری سومین جشنواره بین المللی ایران بانک ۲۰۱۵ در مشهد

    دنیای اقتصاد- سومین جشنواره بین المللی ایران بانک ۲۰۱۵ با مجوز ریاست جمهوری و با همکاری تنگاتنگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع و معادن ایران، شورای هماهنگی بانک های کشور، شورای هماهنگی بانک های استان خراسان رضوی، اتاق مرکزی تعاون جمهوری اسلامی و کلیه دانشگاه های سراسر کشور از جمله دانشگاه تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر، علم و صنعت، علامه طباطبایی و دیگر سازمان های مدیریتی، علمی و پژوهشی سی و یکم شهریور و یکم مهر ماه سال ۹۴ در مشهد مقدس برگزار می شود.


    تاثیر برگزاری سمینار بر استان
    علی صادقی، دبیر شورای هماهنگی بانک های استان خراسان رضوی با بیان مطلب فوق افزود: برگزاری این رویداد در استان خراسان رضوی با عنایت به حجم وسیع معاملات پولی و بانکی و جریان بالای اقتصادی در این استان می‌تواند در رشد و توسعه نظام اقتصادی و بانکی تاثیر بسزایی داشته باشد.
  • انتقال مشکلات استان توسط آیت‌الله هاشمی

    عکس: خبر آنلاین
    دنیای اقتصاد، سید مهرداد امیرکلالی
    -آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی هفته گذشته به مشهد سفر کرد و دیدارهایی با گروه ها و اقشار مختلف مردم داشت. وی در این دیدارها در مورد مسائل روز کشور رایزنی و تبادل نظر کرد. هاشمی عزم بسیار جدی و راسخی برای شرکت در انتخابات خبرگان دارد و این مساله یک گام اساسی در بررسی رفتارهایش در چند ماه آینده تلقی می‌شود، بنابراین می‌توان گفت تا حدودی سفر هاشمی به خراسان رضوی و زیارت آستان مقدس رضوی جنبه‌های انتخاباتی نیز می تواند داشته باشد.

    اصرار دارد که علمای بزرگ مشهد در انتخابات حضور جدی داشته باشند و همراه با جریان معتدل و میانه‌رو به مجلس خبرگان راه یابند تا با ورود اعتدالیون به انتخابات،به زعم ایشان مجلس دست تندروها نیفتد.
  • اوضاع ویژ ه کشور در آستانه تدوین برنامه ششم

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- نظام برنامه‌ریزی در ایران سابقه ۷۰ ساله‌ای دارد و این سابقه ظرفیت خوبی را برای بهره‌گیری کارشناسان در تدوین برنامه‎های توسعه قرار داده است.

    شناخت آسیب‌های برنامه‌های گذشته و برطرف کردن نقاط ضعف و تکیه بر نقاط قوت در این برنامه‌ها، تجربه‌های ارزشمندی است که در اختیار مسئولان برای تدوین برنامه ششم توسعه قرار گرفته است. هر چند برخی از کارشناسان معتقدند که پاشنه آشیل برنامه‌های پنج ساله توسعه بعد از پیروزی انقلاب، تکیه بر افزایش صادرات نفت است اما برخی نیز بر این باورند بهترین مسیر برای این منظور تکیه بر ظرفیت‎های داخلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و درون‌زاست؛ هر چند در حال حاضر در کشور در شرایطی به سر می‌بریم که رکود حاکم بر بخشی از ساختارهای اقتصادی، انتظار برای رسیدن به نتیجه مذاکرات و مسائلی نظیر آن، تدوین برنامه ششم توسعه را تحت‌الشعاع خود قرار داده اما می‌توان در تدوین برنامه ششم توسعه به بهره‎گیری از تجربیات گذشته نگاه ویژه‌ای داشت.
  • ربع قرن از درگذشت «م.امید» گذشت

    چهارم شهریور سالروز درگذشت مهدی اخوان ثالث، شاعر پرآوازه خراسانی است. به همین منظور چهارشنبه هفته گذشته به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و با حضور خودجوش مردم علاقمند به فرهنگ و هنر مراسم گرامیداشت این شاعر نامی در دو بخش سخنرانی بر سر مزارش، شعرخوانی و اجرای موسیقی زنده در آرامگاه فردوسی برگزار شد.
    .
  • توسعه با اتمام طرح‌های کلان برزمین مانده، محقق می‌شود

    دنیای اقتصاد، گروه سیاسی-از ۴ شهریور۱۳۷۱ تا خرداد ۱۳۷۵، سه سال و شش ماه، دولت وقت مسئولیت استانداری خراسان بزرگ را پس از علی جنتی وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی به اسماعیل مفیدی سپرد. او پیش از این به مدت ۳۳ ماه و ۱۲ روز (۲۹ آذر ۶۸ تا ۹ شهریور ۷۱ ) سابقه استانداری مازندران را در کارنامه خود داشت. وی سئوال ما را درباره ظرفیت‌های اقتصادی استان خراسان رضوی با این مقدمه پاسخ می‌دهد که استان خراسان رضوی با نام مشهد و محوریت مشهد شناخته می‌شود. در حقیقت سرنوشت استان به هر شکل با سرنوشت شهر مشهد گره خورده است.
  • انتقاد از نفاق و ایجاد تفرقه توسط برخی مدیران

    دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی نیز یکی دیگر از منتقدان دولت و به ویژه اداره کل کار خراسان رضوی است.

    سید حسین رسولی که در مرداد ماه امسال برای شرکت در میزگردی درباره مشکلات کارفرمایان و کارگران به دفتر روزنامه «دنیای اقتصاد» در مشهد آمده بود، می گوید: امروز بحث اصلی ما کارگری و کارفرمایی نیست بلکه بحث زیربنایی است، ما انتظار داشتیم با روی کار آمدن وزیر جدید کار، تکانی اساسی به این وزارتخانه داده شود اما برخی از مدیران کل برای برخی از استان‌ها کوچک‌اند. یک مدیر می‌تواند در وحدت، آزادی بیان و اندیشه کار خود را پیش برد و یک نفر با نفاق و تفرقه‌اندازی.
  • آزمونی برای مردانِ تدبیر

    دنیای اقتصاد، سروش- تقویم آن قدر برگ خورد تا هفت روز پیش دوباره در دوم شهریور به «روز دولت» برسد.

    همین حوالی‌ست که نشست‌های خبری، بازدیدها، افتتاح پروژه‌ها و اعلام بیلان‌های کاری از سوی دستگاه‌های دولتی رونق می‌گیرد اما این مناسبت تقویمی مجالی را هم برای رسانه‌ها فراهم می‌کند تا عملکرد نهادهای وابسته به بدنه قوه مجریه را زیر ذره‌بین ببرند و با احترام به تلاش مجدانه مسئولان برای تمرکز بر «کرده»ها در روند ارائه گزارش عملکردشان، نیم‌نگاهی به «نکرده»ها و «نشده»ها داشته باشند. در این گزارش، سمت نگاه ما به عالی‌ترین دستگاه اجرایی دولت در استان، یعنی «استانداری خراسان رضوی» معطوف شده است:

    ۱.
  • توسعه گردشگری و حمایت از صنایع؛ در سرلیست اولویت‌ها قرار گیرد

    دنیای اقتصاد، محمد خراسانی-محمود صلاحی اولین استاندار خراسان رضوی در دومین دوره فعالیت دولت احمدی‌نژاد بود. تجربه وی به عنوان مشاور دولت در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی، از او چهره‌ای اقتصادی ساخته است؛ اگرچه حالا در مقام رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، جایگاهی متفاوت را مدیریت می‌کند.

    فرصت سه ساله حضور وی در مسئولیت استانداری خراسان رضوی، بهانه گفت‌وگوی ما با وی شد.
    محمود صلاحی با اشاره به جایگاه زیارتی مشهد، آن را منطقه امنی برای حضور گردشگران و زائران مسلمان می‌داند و تاکید می‌کند: شرایط پیچیده کشورهای مسلمان و مذهبی در منطقه باعث شده تا مسلمانان، علاقه زیادی نسبت به حضور در مشهد نشان دهند.
  • ضمیمه ویژه هفته دولت

  • معماری؛ بستر بالندگی اقتصاد و فرهنگ- قسمت دوم

    مزدا نوبری*
    در یادداشتی که بخش نخست آن، سعی بر بیان تعریف ماهیتی این موضوع داشت، که دریابیم پدیده معماری بستری مناسب است تا رابطه فرهنگ و اقتصاد، برقرار و پویا و بالنده باشد، از یاد نبردیم که برقراری این رابطه از یک سو ضامن سلامت یک اقتصاد پایدار و از سوی دیگر یاری‌رسان پایندگی فرهنگی هر سرزمین است. همچنین ذکر کردیم که برپایی این رابطه متقابل بربستر معماری، در عرصه ها و گستره های موضوعی متعددی امکان تحقق دارد که به انحصار این یادداشت و نوشتارهای بعدی، هر یک را با تفصیل بیشتر معرفی خواهیم نمود.
بیشتر