شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

آخر هفته

  • از زیست بوم تا نیست بوم

  • شام آخر - ۱۲ شهریور ۹۴

    اجرای نمایش کمدی «شام آخر» به کارگردانی عارف لرستانی از روز گذشته آغاز شد.

    تمرین این نمایش از یک ماه گذشته در سالن نمایش البرز، پردیس سینمایی کوروش آغاز شد و از روز گذشته اجرای عمومی‌اش را آغاز کرد. این نمایش نوشته فرهاد آئیش و به کارگردانی عارف لرستانی و تهیه کنندگی محسن دو کوشکانی است و بازیگرانی همچون سعید امیرسلیمانی، سپند امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، ماندانا سوری، سوزان عزیزی، عارف لرستانی، آزاده زارعی و علی اوجی در آن بازی می‌کنند. این نمایش داستان زوجی است که در خانه ویلایی خود میهمانی را ترتیب می‌دهند و سه زوج دیگر را برای صرف شام دعوت می‌کنند؛ اما از اواسط میهمانی به یکباره شخصیت دیگری وارد داستان شده و ماجرای میهمانی را تغییر می‌دهد.
  • ایران غول نفتی می‌شود

    در شرایطی که طی هفته‌های اخیر موج جدیدی از کاهش قیمت جهانی نفت آغاز شده است اما وزیر نفت کشورمان همچنان تاکید می‌کند که حتی اگر قیمت نفت به نصف برسد از حق خودمان در بازار جهانی نفت نمی‌گذریم.

    زنگنه چند وقت پیش گفت که بلافاصله با لغو تحریم‌ها، ایران سهم از دست رفته نفت خود را که بیش از یک میلیون بشکه در روز است به دست خواهد آورد و به این منظور در نخستین روزهای لغو تحریم ٥٠٠ هزار بشکه و پس از آن ظرف حدود ۷ماه ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه خواهد کرد. این در شرایطی است که برخی منتقدان سیاست‌های نفتی دولت یازدهم می‌گویند، اظهارنظر وزیر نفت درباره افزایش تولید و عرضه نفت به بازاری که کشش عرضه فعلی را هم ندارد به کاهش قیمت نفت در جهان دامن می‌زند.
  • کام تشنه ایران

    آناهیتا جمشید نژاد
    «حداقل نصف ۳۱ استان کشور طی ۲۰ سال آینده باید خالی از سکنه شوند مگر اینکه مشکل بحران آب در کشور حل شود. » «‌بحران آب ایران را خواهد بلعید و امنیت ملی ما را تهدید خواهد کرد. امروز میدان واقعی جنگ ما، در حوزه آب است.

    بحران آب در آستانه ورود به زیست اجتماعی در کشور است. »«اگر تخریب سریع منابع آب‌های زیرزمینی در ایران پایان نیابد، این کشور با ۷۰۰۰ سال تاریخ در ۲۰ سال آینده قابل زیستن نخواهد بود. کمبود آب تهدید بزرگتری برای ایران نسبت به بحران هسته‌ای اسرائیل یا آمریکا است.
  • عکس خبری - ۱۲ شهریور ۹۴

  • قدم بزرگ برای دنیا

    درحالی‌که شمار دموکرات‌ها در ایالات متحده در حمایت از توافق هسته‌ای در حال افزایش است، جیمی کارتر، سی‌ونهمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی حمایت کرد.

    جیمی کارتر رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای نیوز به سوالاتی درباره مذاکرات آمریکا و ایران بر سر پرونده هسته‌ای پاسخ داد. کارتر در این‌باره به اسکای نیوز گفت: من مذاکرات ایران و آمریکا را فقط در طول چند ماه گذشته پیگیری کردم. من اکثر موضوعات مربوط به این مذاکرات را از طریق رسانه‌ها دنبال کرده‌ام و تلاش‌های زیادی تاکنون صورت گرفته است.
  • چمران سکاندار شورا ماند

    انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران در سومین سال از فعالیت شورای چهارم در شرایطی برگزار شد که مهدی چمران برای دومین سال متوالی با اکثریت آرا ریاست شورای شهر را بر عهده گرفت. در این انتخابات احمد مسجد جامعی رقیب مهدی چمران بود. از میان ۳۱ عضو شورا ۱۷ رای به سبد چمران ریخته شد و ۱۳ تن نیز به مسجدجامعی رای دادند. مطابق پیش‌بینی‌ها رای ورزشکاران شورای شهر تعیین‌کننده بود که نهایتا مهدی چمران با ۴ رای ورزشکاران رئیس شورای شهر شد.
    .
  • اقتصاد کشور زیر بار هزینه های خشکسالی

    آرش جمشید نژاد
    کارشناس ارشد علوم اقتصادی
    آب از جمله منابع طبیعی کشور محسوب می‌شود و عامل اصلی حیات بشر و آبادانی جهان است. به علاوه آب یکی از نیازهای رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

    آب نه‌تنها برای توسعه کشاورزی لازم است بلکه یکی از عوامل ایجاد و توسعه صنایع و گسترش شهرها نیز به شمار می‌رود. مساله آب در ایران همیشه یک مشکل بزرگ بوده است. ایران به علت موقعیت جغرافیایی‌اش و به سبب وضع خاص پستی و بلندی‌هایش یکی از نواحی خشک یا نیمه خشک عالم به شمار می‌رود. مقدار متوسط بارندگی سالانه در ایران حدود ۳۰ - ۲۵ سانتی‌متر یا کمتر از یک‌سوم حد متوسط باران سالانه کره زمین (۸۶ سانتی‌متر) است که در مقام مقایسه با برخی از کشورها و قاره‌های جهان ناچیز محسوب می‌شود.
  • تیر آخر به منتقدان خودروسازی کشور

    مرجان شهریاری
    دبیرگروه خودرو
    ضد‌انقلاب خواندن طرفداران کمپین تحریم خرید خودرو نو از سوی وزیر صنعت و معدن و تجارت به نوعی دفاع تمام قد وی از صنعت خودرو بود، صنعتی که طی سال‌های اخیر با کاهش کیفیت و افزایش قیمت بر نارضایتی مشتریان داخلی افزوده است.

    کمپین «نخریدن خودروی نو» که این روزها در شبکه‌های اجتماعی طرفداران بسیاری پیدا کرده، با نگرانی خودروسازان مبنی بر تشدید رکود بازار روبه‌رو است حال آنکه طی روزهای اخیر برخی از مسوولان وزارت صنعت و تولید‌کنندگان به ریشه‌یابی تحرکات این کمپین پرداخته‌اند.
  • شب‌های موسیقی نواحی

    اولین دوره ویژه برنامه «شب‌های موسیقی نواحی»از دیشب آغاز شد و امشب و فردا شب هم ادامه خواهد داشت. این برنامه با حضور هنرمندان جوان موسیقی نواحی منطقه شرق و جنوب شرق استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار می‌شود وهمزمان از آلبوم صوتی دوره اول فستیوال موسیقی «آیینه‌دار» نیز رونمایی خواهد شد. دبیر هنری اولین «شب‌های موسیقی نواحی» گفت که آنچه در این ویژه برنامه‌ها برایمان مهم بود حمایت از جوان‌ترها است. اینکه آنها بدانند محلی برای دیده شدن دارند و به این نتیجه برسند که موسیقی نواحی نیز طرفداران خاص خود را دارد.
  • ادامه روند کاهشی تورم - ۱۲ شهریور ۹۴

    آنگونه که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم تولید‌کننده در مرداد امسال به ۲/ ۱۰ درصد رسیده که با کاهش ۹/ ۰ درصدی نسبت به تیرماه تاییدکننده روند نزولی تورم تولید‌کننده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد، دستیابی به تورم متوسط تک‌رقمی در شهریورماه قطعی خواهد بود. اتفاقی که از آذر ۸۹ و پس از اجرای مرحله اول هدفمندی در شاخص بهای تولید‌کننده بی‌سابقه بوده است. با کاهش تورم پیش‌نگر، می‌توان امیدوار بود که مسیر کاهشی در تورم مصرف‌کننده نیز تداوم داشته باشد.
    .
  • بازداشت دلال دکل گمشده

    پرونده فساد دکل نفتی گمشده با بازداشت مشاورمدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی وارد فاز تازه ای شدبعد از آنکه برخی خبرگزاری‌ها از بازداشت فردی به نام «م. ش» یکی از متهمان پرونده دکل ۸۷ میلیون دلاری خبر دادند، سخنگوی قوه قضائیه هم این خبررا تایید کرد و گفت که در رابطه با این پرونده یک نفر بازداشت و دو سه نفر در حال رفت و آمد و تحقیق هستند. دکل نفتی گمشده در سال ٩٠ به نام دکل «دین» از یک شرکت خارجی خریداری شد ولی هیچ‌گاه به کشور وارد نشد و اکنون در سواحل مکزیک مشغول به کار است. .
  • مهاجران؛معضل تازه اروپا

    تراژدی پناهجویان سوری،عراقی ،لیبیایی وافغانی در اروپا در شرایطی ادامه دارد که تنها در هفته گذشته تعداد زیادی از مهاجران در مدیترانه غرق و اجساد ۷۱ نفر در کامیونی در اتریش پیدا شد. در همین حال اتحادیه اروپا اعلام کرده برای مقابله با بحران رو به وخامت مهاجرانی که به سوی این قاره سرازیر می‌شوند، نشست اضطراری برگزار می‌کند. نارضایتی از سیل مهاجران که اغلب به دلیل ناآرامی‌های خاورمیانه و نیز جنگ‌های داخلی آفریقا است، به شدت در اروپا افزایش یافته و باعث تقویت گروه‌های افراطی شده است. .
  • درمان از طریق سلول‌های بنیادی

    جیمی کارتر با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند. سالانه صدها هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و سی‌ونهمین رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست و سن و سال بالای او نیز در این میان کمی از اهمیت بیماری رئیس‌جمهوری سابق آمریکا می‌کاهد و مریضی را در این سن و سال کمی طبیعی جلوه می‌دهد. اما شیوه درمانی وی یکی از روش‌های غیرمتعارفی است که موجب شده است روش درمانی وی مورد توجه قرار گیرد. فردی که به او گفته شده بود با توجه به سن و سال و پیشرفت سرطانش تنها دو هفته دیگر زنده می‌ماند، حالا قرار است به جای سرطان با یک بیماری مزمن دست و پنجه نرم کند.
  • غوغای کمپینی برای نخریدن خودرو

    کمپین نخریدن خودروی صفر این روزها در شبکه‌های اجتماعی غوغایی به‌پا کرده است. طرفداران این کمپین، عکس‌های ماهواره‌ای پارکینگ خودروسازان را در حالی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌کنند که امید دارند تولید‌کنندگان خودروی کشور هرچه زودتر نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام کنند، اما خواسته طرفداران این کمپین شاید خیلی مشخص نباشد، آنچه این روزها در شبکه‌های مذکور دیده می‌شود تنها تشویق مشتریان به نخریدن خودروی نو است؛ اینکه ایده‌ای پشت این کمپین باشد یا طرفداران آن خواسته خودجوشی داشته باشند، متاسفانه در این حرکت مخالفان دیده نمی‌شود.
  • به سوی ساماندهی نمای ساختمان‌ها

    لایحه سیما و منظر شهری برای نوسازی ویترین ساختمان‌های پایتخت با اما و اگرهای بسیار پس از تصویب شورای شهر، در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

    پس از توصیه‌های مقام معظم رهبری، ساماندهی سیما و منظر شهری به‌عنوان یکی از تکالیف برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران به شکل عملیاتی در قالب یک دستورالعمل به مناطق ۲۲ گانه شهری ابلاغ شد و حالا با تصویب اولیه لایحه ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری در پارلمان محلی پایتخت و تشکیل یک شورای راهبردی سازوکار ویژه‌ای برای این لایحه تعیین شده تا در مسیر صدور پروانه ساختمانی، نقشه‌های نما همچون سایر نقشه‌های معماری به تایید سیستم برسد و پس از آن پروسه صدور پروانه ساختمانی تکمیل شود.
  • «سی و نه» از تک و تا افتاده

    کارتر ناکام بزرگی در عرصه سیاسی ایالات متحده آمریکا بوده که سعی کرده است پس از شکست خود را از عرصه سیاسی و اجتماعی به دور نکند. همواره نام جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، بیش از همه با بحران گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران گره‌خورده است. بحرانی که پایان حیات سیاسی‌ وی در کاخ سفید را رقم زد. او که ۹۰ سال دارد، از ابتلای خود به سرطان خبر داده است.

    جیمی کارتر با انتشار بیانیه‌ای از ابتلای خود به سرطان خبر داده است. او که ۹۰ سال دارد و به تازگی یک جراحی کبد را پشت سر گذاشته، نوشته است که پزشکان متوجه ابتلای وی به سرطان شده‌اند و گفته‌اند که سلول‌های سرطانی در بدن وی پخش شده‌اند.
  • مسیر توسعه اقتصادی ایران بایدتغییر یابد

    آب در مرکز توسعه پایدار قرار دارد و برای توسعه اجتماعی- اقتصادی، اکوسیستم‌های سالم و بقای انسانی ضروری است. همچنین آب در کاهش امراض، بهبود سلامتی و رفاه نقش حیاتی ایفا می‌کند.

    اما به نظر نمی‌رسد بسیاری از سیاست ‌مداران چندان علاقه‌ای به طرح موضوع آب داشته باشند. حتی پیش از بحران فعلی آب، سرمایه‌های عمومی و خصوصی مورد نیاز برای دستیابی و توسعه خدمات آب به نظر ناکافی می‌آمد. آیا سیاستمداران منافع مستقیم و غیرمستقیم آب را کمتر از ارزش آن ارزیابی می‌کنند؟ آیا هزینه‌های غفلت و عدم فعالیت را نمی‌بینند؟ از طرفی عده‌ای از کارشناسان پیرامون «جنگ آب» هشدار می‌دهند.
  • نکات کنکوری خرید در حراجی‌های تابستان!

    نیمه گرم سال رو به پایان است و خیلی از برندهای پوشاک حراج پایان فصلشان را شروع کرده‌اند. اگر اهل خرید از برندهایید و چند وقتی است منتظر دیدن علامت دلربا و خوش رنگ درصد بزرگ روی شیشه فروشگاه‌های مورد علاقه‌تان هستید. در تمامی فصل‌ها چند هفته آخرین ماه فصل، بازارهای خرید مملو از مغازه‌هایی می‌شود که اجناس خود را حراج کرده‌اند. این اتفاق فصلی خریداران زیادی را به خرید در این بازه زمانی برای کاهش هزینه‌های خانواده عادت داده است.

    به عقیده بسیاری از آنها خرید در فصل حراج خوب است. مانتویی را که دو ماه پیش خریده‌اید ۹۰ هزار تومان، حالا شخص دیگری می‌خرد ۴۵ هزار تومان.
  • منابع آبی تهران رو به کاهش است

    مجله خلاصه اقتصادی خاورمیانه (مید) اخیرا گزارش ویژه‌ای از کمبود آب در ایران با عنوان «منابع آبی تهران رو به کاهش» منتشر کرده است. متن این مقاله در زیر آورده شده است.

    ایران از یک کمبود آب شدید رنج می‌برد. بحرانی که در نتیجه سال ها سوء‌مدیریت و مصرف بی‌رویه آب ایجاد شده است. ایران با سال کم آب دیگری روبه‌رو است. مقامات دولتی می‌گویند میزان بارندگی ۲۰ درصد پایین‌تر از متوسط آن در سال گذشته بوده است که در نتیجه بحران آب را در کشور تشدید کرده است. این وضعیت مدام بدتر می‌شود. طبق گفته‌های اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیش از ۵۰۰ شهر در ایران با بحران کمبود آب آشامیدنی دست به گریبانند.
  • لرزه به اندام پایتخت

    زلزله فیروزکوه نشان داد که خطردر کمین تهران نشسته است. هفته گذشته با وقوع زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶/ ۴ ریشتردر فیروزکوه، حریم شرقی استان تهران برای دومین‌بار طی ۱۵ روز لرزید و لرزش آن در تهران هم احساس شد. لرزشی هرچند خفیف اما خیلی‌ها را نگران رخ دادن فاجعه‌ای کرد که ساختمان‌ها را ویران،خیابان‌ها را قفل، آب، برق و گاز را قطع و امدادرسانی را ناممکن می‌کند. به دنبال این حادثه، موسسه ژئوفیزیک خواستار رصد و هوشیاری مسوولان نسبت به سه گسل پارچین، شمال تهران و مشاء شد. .
  • اجاره‌بها فقط ۱۰ ‌درصد رشدکرد

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن
    اجاره‌نشین‌های ساکن تهران، امسال وضعیت قابل تحملی را نسبت به چند سال اخیر تجربه کردند.

    این موضوع به معنای ارزانی اجاره‌بها نیست بلکه به معنای مهار تورم اجاره در قیاس با تورم عمومی و همچنین در قیاس با جهش‌های سال‌های اخیر مبالغ اجاره است. متوسط اجاره بهای مسکن در شهر تهران طی تابستان امسال ۵/ ۹ درصد افزایش پیدا کرد و از جهش‌های بالای ۲۰ درصد سال‌های اخیر فاصله گرفت. طبق آخرین گزارش رسمی، میانگین اجاره بهای ماهانه هر متر مربع واحد مسکونی (کل مبلغ اجاره و بدون دریافت پول پیش) در تهران در پایان مرداد امسال به ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و ۱۰ درصد نسبت به مرداد سال ۹۴ افزایش پیدا کرد.
  • غلبه خودرو بر عابران پیاده در میادین پایتخت

    از مهم‌ترین ویژگی زندگی شهری امروز وجود روابط پیچیده اجتماعی است. بخشی از این روابط در محیط کار و فعالیت شکل می‌گیرد، ولی بخش زیادی از آن در قالب تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری مفهوم می‌یابد.
    بنابراین فضای شهری در رشد اجتماعی شهروندان نقش مهمی ایفا می‌کند. در این مکان‌ها است که برخوردهای اجتماعی شکل می‌گیرد، هاله‌های اجتماعی تعریف می‌شود و ساز و کارهای زندگی جمعی تجربه می‌شود. نبود فضای شهری مناسب می‌تواند سبب بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در شهرها شود.

    میدان از مهم‌ترین این فضاهای شهری است که از قدیم بستر شکل‌گیری این زندگی اجتماعی بود.
  • چگونه برند خود را در زمان درست به مخاطب برسانید

    سیدامیر تقی‌آبادی
    دارایی‌هایی همچون وب‌سایت و وبلاگ مانند هسته‌ مرکزی برند شخصی شما عمل می‌کنند. در حقیقت اینها فضایی هستند که مخاطبان شما می‌توانند به وسیله‌آن‌ها اطلاعاتی در مورد شما مستقیم از منبع دریافت کنند.
    اما اتکای تنها به این موارد برای رسیدن به تعداد زیادی مخاطب درست کافی نیست. برای ساختن برند شخصی باید به فضاهایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند بروید و توجه آنها را جلب کنید. برای این کار نیاز است ارزش افزوده‌ای برای فردی یا مجموعه‌ای که به مخاطبان شما دسترسی دارد ایجاد کنید و در مقابل آنها به شما این شانس را می‌دهند که از تریبون‌های رسانه‌ای آنها برای فروش خود استفاده کنید.
  • نقش تجربه در پیشگیری از حوادث رانندگی

    امیررشیدمهرآبادی
    به‌طورکلی یکی از دلایل مهمی که بشر را به سمت پیشگیری سوق می‌دهد، این است که می‌خواهد بداند چگونه می‌توان از به وجود آمدن عوامل خطرزای طبیعی جلوگیری کرد؟ چه تمهیدات و برنامه‌ریزی‌هایی باید انجام داد تا بتوان از حوادث و پیشامدهای ناگوار جلوگیری کرد و در نهایت اینکه چه آموزش و مهارت‌هایی را باید کسب کند تا بتواند بلایای ناگهانی را پیش‌بینی و خنثی کند.

    بیشتر بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که سرمنشأ بیشتر حوادث و بلایای ناگهانی، نادانی و عدم آگاهی افراد در زمینه‌های مختلف بوده است ونقش تجربه دراین میان یک اصل انکارناپذیر است.
  • راه‌هایی برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق

    تاسیس شرکت‌های نوپا آن هم در بخش تکنولوژی و فناوری اطلاعات به تقلید از آنچه در منطقه سیلیکون ولی آمریکا رخ می‌دهد در کشورهایی مانند انگلیس، شیلی، ترکیه، چین، مالزی، تایوان، سنگاپور و. . . رو به افزایش و رشد است. در واقع جریان رشد شرکت‌های استارت‌آپی به امری عادی در کشورهای پیشرفته دنیا و مخصوصا مهد این شرکت‌های یعنی سیلیکون ولی آمریکا تبدیل شده است.

    همین یک سال پیش بود که شرکت BOX، با طی کردن مراحل رشد خود و کسب موفقیت در بازار رایانش ابری،‌ وارد بازار بورس شد. شرکتی که در بدو این ورود به بازار ارز ۶ تا ۷۰ درصد بالا رفت.
  • آماده باش در تهران

    تهرانی‌ها که هفته‌های اخیر را با اخبار و شایعاتی مبنی بر احتمال وقوع زلزله سپری کرده‌اند، روزهای پایانی این هفته را هم با توفانی از گرد و خاک گذراندند. دوشنبه شب توفانی با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت که از سمت استان البرز وارد شده بود، تهران را درنوردید و موجی از گرد و غبار برانگیخت. این توفان که کاهش افق دید تا شعاع ۵۰ تا ۱۰۰ متری را در پنج استان تهران، البرز، قزوین، مرکزی و قم موجب شده بود، سازمان مدیریت بحران کشور و دستگاه‌های امدادی و آتش نشانی را به حالت آماده‌باش درآورد.
    .
  • هنوز دغدغه اصلی بحران آب در کشور ایجاد نشده است

    افزایش نگرانی از کاهش منابع آب در دسترس باعث شده است تا جیره‌بندی آب در پایتخت و دیگر مناطق بزرگ شهری مورد توجه قرار گیرد.

    اما با وجود تمام بحران‌ها و تهدیدها، هر ایرانی هر روز به‌طور متوسط ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند و مصرف آب در بعضی مناطق شهری مثل تهران تا ۴۰۰ لیتر در روز برای هر نفر هم می‌رسد. این میزان مصرف آب دو برابر متوسط جهانی است. با دکتر مهدی قربانی استادیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و رئیس کارگروه جامعه‌شناسی زیست‌محیطی انجمن جامعه‌شناسی ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم. این استاد دانشگاه می‌گوید هنوز دغدغه اساسی بحران آب در کشور ایجاد نشده است.
  • واردات آب در دستور کار

    مشکلات جدی تامین آب شرب در برخی مناطق، وزارت نیرو را به فکر وارد کردن آب از منابع کشورهای همسایه انداخته است. بندرعباس، بوشهر و کرمان شهرهایی هستند که با مشکلات جدی در تامین آب شرب مواجهند. وزیر نیرو گفته رایزنی‌هایی با برخی کشورها صورت گرفته که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد. کاهش بارندگی و افزایش تبخیر منابع آبی در کنار افزایش جمعیت و مصرف بالا، منابع آبی خصوصا آب‌های زیرزمینی را در شرایط خاصی قرار داده است. گفته شده ایران در شرف ورود به خشکسالی عظیم و گرم‌تر شدن است.

    .
  • آیا مردم و مسوولان خطر زلزله را باور دارند؟

    کامبد امینی حسینی
    رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری وبحران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی
    اخیرا با رخداد زلزله‌های فیروزکوه و جوادآباد ورامین بار دیگر موضوع خطر زلزله در شهر تهران مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت. جدای از اینکه این زمین‌لرزه‌ها تا چه حد می‌توانند باعث تحریک گسل‌های مهم اطراف شهر تهران بشوند، رخداد آنها بار دیگر موضوع وضعیت آمادگی شهر تهران برای مواجهه با یک زلزله شدید را مطرح نمود.

    البته سال‌هاست که گفته می‌شود که رخداد زلزله در تهران به سبب شواهد متعدد زمین‌شناختی و تاریخی اجتناب‌ناپذیر است، لیکن هنوز به نظر می‌رسد که باور عمومی در خصوص این مهم شکل نگرفته است و تنها بعد از رخداد زمین‌لرزه‌ای در محدوده تهران برای مدتی حساسیت‌هایی در مردم و مسوولان برانگیخته می‌شود که با گذشت زمان بار دیگر به فراموشی سپرده می‌شود.
  • برندهای کوچک، موفقیت‌های بزرگ

    مترجم: مریم رضایی
    همه ما در اطراف خود کسی را سراغ داریم که رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مرتبط با غذا را در سر داشته است. افرادی که تصور می‌کنند بهتر از کافی‌شاپ محله خود کیک شکلاتی درست می‌کنند.

    این رویاها معمولا در حد همان رویا باقی می‌مانند، اما در این میان افرادی هم هستند که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و با وجود رقبای بزرگ در این مسیر به موفقیت می‌رسند. شرکت‌های جدید در این حوزه در حال شکوفایی هستند، سهم بازار را به‌دست می‌آورند و وقتی خریداران را با محصولات جدید، محلی و باکیفیت بهتر جذب می‌کنند، به توزیع در سطح ملی دست می‌یابند.
  • مولفه‌های «تاب‌آوری» تهران در برابر زلزله بزرگ

    در شرایطی که وقوع چند زمین لرزه نسبتا بزرگ در فیروزکوه و چند روز قبل از آن در منطقه جوادآباد شایعه نزدیک بودن زمان وقوع زلزله بزرگ در تهران را بیشتر بر سر زبان‌ها انداخت، بسیاری از زلزله‌شناسان در عین حال که ارتباط قطعی وقوع زمین لرزه احتمالی در پایتخت را پس از وقوع این زلزله‌ها رد کردند، اما تاکید کردند که خطر زلزله برای تهران تهدیدی دائمی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.


    در این میان، موضوع مدیریت بحران به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و اساسی در سرفصل اظهارنظرهای این زلزله‌شناسان درخصوص ارتباط زمین‌لرزه‌های اخیر که فاصله چندان زیادی با پایتخت ندارند، با زمین لرزه احتمالی تهران قرار دارد.
  • ۷ اصل حقوقی در معاملات مسکن

    خرید مسکن مهم‌ترین خریدی است که هر فرد در زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه می‌کند و از آنجا که مسکن به‌طور معمول، گران‌ترین کالای خریداری شده هر فرد در طول دوران زندگی خود است، اطلاع از تمام ضوابط و اصولی که می‌تواند این خرید را تحت تاثیر قرار بدهد، ضروری است.

    خرید مسکن هم مانند بسیاری از مناسبات اقتصادی و انسانی، مسائل حقوقی خاص خود را دارد که خریداران و فروشندگان در زمان معامله باید با استناد به آنها عمل کنند. البته افرادی که برای بار دوم یا چندمین بار اقدام به خرید و فروش ملک می‌کنند معمولا به دلیل داشتن تجربه از معامله یا معاملات قبلی بیشتر از افرادی که برای اولین بار پای معامله می‌نشینند از ضوابط و اصول قانونی و حقوقی خرید مسکن آگاهی دارند.
  • سیمای رئیس‌جمهوری در میان جمع

    اتومبیل‌ها و ون‌ها حوالی صبح در نزدیکی کلیسای ماراناتا که کلیسای باپتیست‌هاست به صف شدند. روز ۳۰ اوت این کلیسا یک میهمان ویژه داشت که برای حضور در برنامه مذهبی آنها حضور به هم رسانده بود. این میهمان ویژه کسی جز سی و نهمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نبود. جیمی کارتر صبح یکشنبه این هفته به‌عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور پیدا کرد و از کلیساروهای کلیسای ماراناتا خواست تا برای بهبودی وی دعا بخوانند.

    جیمی کارتر به سرطان شدیدی مبتلا شده است و در حال حاضر به درمان خود مشغول است. خانم جیل استاکی که برگزار‌کننده مراسم دعا برای جیمی کارتر بود، یکی از اعضای کتابخانه جیمی کارتر است، وی شروع مراسم را از ساعت ۹ صبح کلید زد.
  • چهره‌ها - ۱۲ شهریور ۹۴

  • کنسرت‌ها - ۱۲ شهریور ۹۴

  • ستارگان جهان درخشیدند

    جمعه‌ای که گذشت برای بسیاری از فوتبال دوستان روز زنده شدن خاطره‌ها بود. خاطره‌هایی از ستارگان فوتبال دیروز که در دیداری خیریه مقابل ستارگان ایرانی قرار گرفتند تا عواید حاصل از بازی را تقدیم به بیماران ام‌اس کنند. در این بازی که ۵۰ هزار تماشاگر را به ورزشگاه آزادی کشاند، لوئیس فیگو، مارسل دزایی، فرناندو کوتو، دوایت یورک، ادگار داویدز و برخی دیگر از بزرگان فوتبال حضور داشتند و در نهایت این دیدار با پیروزی ۳ بر صفر و گل‌های «کارلوس، فیگو و پائولتا» به سود ستارگان جهان به پایان رسید.

    .
  • پروستات و علائم آن

    دکترمحمدعلی مدینه‌ای
    جراح و متخصص اورولوژی
    پروستات عضوی است در پایین مثانه که از درون آن مجرای پروستاتی عبور می کند و ابتلای ان با علائم ادراری همراه است. سه بیماری عمده پروستات شامل التهاب یا ورم پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات و بد خیمی یا سرطان پروستات است که اولی در سنین جوانی و دومی و سومی در بالای ۴۰ ساله ها اتفاق می افتد.

    علایم انسدادی پروستات شامل: درنگ در ادرار کردن، کاهش فورس و قطر ادرار، قطع و وصل ادرار یا ادرار منقطع، احتباس حاد و مزمن ادراری است. علایم تحریکی مثانه شامل: سوزش ادرار، احساس فوریت در دفع ادرار و تکرر ادرار روزانه و شبانه است.
  • هنوز علم ناتوان است

    در روزهای اخیر، در برخی شبکه‌های مجازی، به نقل از بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی عنوان شد که « با وقوع زلزله فیروزکوه باید منتظر زلزله‌های بیشتری در تهران باشیم و سیگنال‌های زلزله تهران فعال شده است. »

    اما عکاشه با تکذیب این نقل قول‌ها، اعلام کرد: زلزله فیروزکوه و جوادآباد نشان می‌دهد که منطقه تحت استرس قرار دارد اما هیچ وقت نمی‌توان گفت چه زمانی در تهران زلزله ۶ یا ۷ ریشتری می‌آید. فعال شدن گسل‌ها نشان می‌دهد که منطقه تحت فشار و نیرو است و صفحه ایران مرکزی و کوه البرز فشرده‌تر می‌شود که در نتیجه یک گسل شکسته و انرژی آزاد می‌شود و باعث زلزله می‌شود؛ اما هنوز مشخص نیست که این گسل‌ها به هم مربوط هستند تا بتوان پیش‌بینی زلزله در تهران را کرد.
  • کاهش تقاضا برای اجاره

    با نزدیکی به روزهای پایانی فصل تابستان، فعالان بازار مسکن هم از کاهش تقاضا در بازار رهن و اجاره خبر می‌دهند. رکود بازار مسکن موجب شده تا مالکان با مستاجران کنار آمده و با همان اجاره‌های قبلی یا نهایتا با اضافه کردن ۱۰ تا ۱۵ درصد اجاره، قرارداد خود را با مستاجران تمدید ‌کنند. فعالان بازار مسکن می‌گویند بیشتر تقاضاها برای رهن و اجاره واحدهای کوچک و نوساز هستند. در مرداد امسال میانگین اجاره‌بهای واحد مسکونی در تهران (کل مبلغ اجاره بدون دریافت پول پیش) به متر مربعی ۲۳۸۰۰ تومان رسید.
    .
  • وضعیت گسل‌های اصلی تهران

    در میان تعداد زیادی گسل در منطقه، گسل‌های زیر از خطر بالاتری برخوردارند:

    ۱ - گسل مشاء فشم به طول ۴۰۰ کیلومتر:
    گسل فشاری مشا، گسل بزرگی است که شامل زیر شاخه‌های فراوانی نیز می‌شود. زلزله ۱۸۳۰میلادی به منطقه شرقی فعالیت این گسل نسبت داده می‌شود. علاوه براین زلزله‌، زلزله بزرگی هم که در سال ۹۵۸ میلادی با بزرگای گشتاوری ۷/ ۷ در ۵۰ کیلومتری تهران رخ داده است به قسمت غربی این گسل نسبت داده می‌شود. مساله مهم در مورد این گسل تلاقی آن با گسل شمال تهران در بالادست سد لتیان است به این جهت که فعالیت این گسل می‌تواند موجب فعال شدن گسل تهران شود.
  • تراژدی - ۱۲ شهریور ۹۴

    فیلم سینمایی «تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی و تهیه کنندگی محمدحسن نجم طی هفته پایانی مرداد ۹۴ در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.

    فیلمنامه «تراژدی» را رضا کریمی نوشته و فیلمبرداری آن توسط هومن بهمنش انجام شده است و مهدی هاشمی، رویا نونهالی، بهرام رادان، پیام دهکردی، حسین یاری، پانته‌آ بهرام و. . . به‌عنوان بازیگر حضور دارند. داستان این فیلم درباره شخصی به نام قاسم سبزیکاراست که به دلیل گرفتاری قصد دارد با صحنه‌سازی به وسیله تصادف حق دیه خود را برای خانواده گذاشته تا راحتی و آسایش آنها را فراهم کند.
  • داوطلب روش نوین سرطان

    جیمی کارتر روزها را به خوبی به شب نمی‌رساند. نه به خاطر اینکه در سن ۹۰ سالگی قرار دارد، بلکه به دلیل سرطان و عوارض ناشی از متاستاز دیگر حال و روز خوشی ندارد.

    او کسی است که ۲۹ کتاب نوشته است و در پیش از ۱۰۰ انتخابات به‌عنوان ناظر شرکت داشته است (آخرین نمونه آن در ماه مه در گینه بوده است). او بیش از هزار خانه برای انسان‌ها ساخته است (او قصد دارد بیش از ۱۰۰ خانه دیگر در نپال بسازد) و در نهایت در کارنامه کاری خود یک جایزه صلح نوبل دارد. او سعی کرده است در این اواخر اوضاع خاورمیانه را بهبود ببخشد در حالی که در ۳۷ سال پیش موفق به حل و فصل مشکلات آن نشده بود.
  • « خودروی لوکس» یعنی کدام خودرو؟

    در حالی معیار لوکس بودن خودروها مورد انتقاد برخی واردکنندگان قرار گرفته که وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حال تدوین معیار تازه‌ای در این زمینه است.

    مسعود کرباسیان، رئیس گمرک جمهوری اسلامی از ارائه طرحی به وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص تغییر ملاک لوکس بودن خودروهای وارداتی از حجم موتور به ترکیب ارزش خودرو و حجم موتور خبر داده بود. موضوعی که بسیاری از واردکنندگان خودروهای وارداتی همواره به آن تاکید داشتند و ملاک حجم موتور را معیاری علمی برای تعیین لوکس بودن خودرو نمی دانستند.
    معیار لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور در دولت دهم مورد توجه قرار گرفت به‌طوری‌که طبق مقرراتی که مسوولان وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کردند واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع اعلام شد.
  • چطور با مشکلات ویندوز ۱۰ کنار بیاییم؟

    اگر سیستم‌عامل خودتان را به ویندوز ۱۰ ارتقا داده‏اید، ممکن است به‌دلیل وجود برخی باگ‏های آزار دهنده، هنوز تجربه‏ای روان و عالی از آخرین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت کسب نکرده‏ باشید.

    نمی‏توان گفت ویندو ز ۱۰ از مشکلاتی عمیق و جدی رنج می‏برد اما همچنان باگ‏هایی در این نسخه وجود دارند. خوشبختانه راه‏ حل یا راهنمایی برای رفع این باگ‏ها نیز موجود است که در ادامه به آن‏ها خواهیم پرداخت. همان‌طور که می‏دانید ویندوز ۱۰ مدت زیادی در مراحل آزمایشی یا به گفته مایکروسافت در «نسخه‏های پیش‏نمایش فنی» در حال رفع اشکال بوده و آزمون‏های زیادی را پشت سر گذاشته است.
  • یوزپلنگانی که با من دویده‌اند

    بیژن نجدی، شاعر و نویسنده معاصر یکی از معدود چهره‌های ادبیات ایران است که با انتشار اولین کتابش یعنی یوزپلنگانی که با من دویده‌اند در عرصه ادبیات داستانی ایران به تثبیت رسید و با همان کتاب هم در تاریخ ادبی ماندگار شد.

    این شاعر و نویسنده در ۲۴ آبان ۱۳۲۰ در خاش متولد شد، اما زندگی‌اش را در لاهیجان گذراند و ۴ شهریور ۱۳۷۶ به علت بیماری سرطان در همین شهر درگذشت.
    هفته گذشته سالروز خاموشی این شاعر بود و از سوی دیگر مجموعه داستان خاطره‌انگیزش برای بیست و یکمین بار به بازار کتاب آمد تا در دسترس نسل علاقه‌مند به ادبیات داستانی قرار بگیرد و اتفاقا در لیست پرفروش‌های کتابفروشی‌ها در این روزها قرار دارد.
  • زلزله‌های شرق تهران، نشانه است؟

    طیف متنوعی از زلزله شناسان شامل مسوولان این حوزه و کارشناسان قدیمی و فعلی، همگی بر عدم ارتباط بین زمین‌لرزه‌های شرق استان تهران و زلزله بزرگ پیش بینی شده برای پایتخت، صحه می‌گذارند.

    مدیر دفتر زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه، زلزله‌های کوچک علامت فعال بودن لرزه خیزی زمین و تنش در منطقه است، در برداشت‌های اولیه مرکز از زمین‌لرزه‌های اخیر در شرق تهران اعلام کرد: زلزله‌ای که در جوادآباد ورامین رخ داد حاصل یک گسل فعال است که از نظر ساختاری جدا از گسل‌های تهران محسوب می‌شود و این زلزله، ایران مرکزی را در برمی‌گیرد که شامل شهر تهران نمی‌شود.
  • اکران - ۱۲ شهریور ۹۴

  • راه‌حل مقابله با زلزله حرفه‌اى شدن ساخت‌وساز است

    سعیدسعیدیان
    عضو هیات‌مدیره انجمن صنفى سازندگان تهران
    شامگاه سه‌شنبه سوم شهریور ماه امسال زمین لرزه‌اى به بزرگى ۴/ ۶ ریشتر حوالى فیروزکوه در مرز استان‌هاى تهران و سمنان را لرزاند. پس از آن در خبرها به نقل از بهرام عکاشه زلزله شناس مشهور، عنوان شد که سیگنال‌هاى زلزله تهران فعال شده است. به راستى در صورت وقوع زلزله‌اى مهیب در هریک از نقاط میهن عزیزمان ایران و از جمله تهران که فاجعه‌اى ملى رخ خواهد داد، مقصر کیست؟

    و چه کسانى باید پاسخگوى میلیون ها کشته و مجروح و بی‌خانمان باشند؟ در حالی که که مردم جهان دیربازی است که به توان بشر در مهار ابعاد خسارات مالى و جانى زلزله آگاه شده‌اند و اغلب کشورهاى پیشرفته دیگر زلزله را بلا نمى‌دانند، مسوولان و متولیان امر ساخت‌وساز در کشور چه توجیهى براى کم کارى خود خواهند داشت؟ در این میان، دکتر چمران ریاست شوراى اسلامى شهر تهران نسبت به کیفیت ساخت‌وساز در کشور، خصوصا شهر تهران ابراز نگرانى کرده و بیان داشته‌ که خیلى از بناهاى ساخته شده در صورت عبور یک کامیون سنگین از مجاورت آن تخریب خواهد شد و نیازى به زلزله نیست.
  • آسمان بر ما جفا نکرده است

    پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «باید درباره آب گفت‌وگو کنیم» در ۱۵ اردیبهشت سال جاری با عنوان «نقش باورها، ارزش‌ها و سرمایه‌های اجتماعی در حکمرانی آب» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

    در این نشست دکتر محسن رنانی، استاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان دیدگاه های خود را مطرح کرد. رنانی در این سخنان، نکاتی را بیان کرد که پس از مدتی بخش‌هایی از آن به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به گردش درآمد. با توجه به استقبالی که از سخنان ایشان شده است، تصمیم گرفتیم، بخش‌های برگزیده سخنان یاد شده را منتشر کنیم.
  • چگونه از یک مذاکره بیشترین استفاده را ببریم؟

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    اغلب بسیار اتفاق می‌افتد که در شغلتان احساس راکد بودن کنید، وضعیت ترفیع‌ به نظر ظالمانه بیاید، برای انجام کارهای روزانه بی‌انگیزه شوید و هیچ پروژه‌ای را با شور و شوق نپذیرید.

    اخیرا در پژوهشی نشان داده شده است که تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها (۷/۴۷ درصد) در سر کار خوشحال نیستند بنابراین تنها شما نیستید که در سر کار احساس بدبختی می‌کنید. به زبان ساده، شما از شغل‌تان متنفرید. حدس بزنید چه می‌شود؟ احتمالا رئیس شما از این نفرت آگاه است. در اینجا برخی مواردی که شما نادانسته و احتمالا بدون آگاهی به رئیس‌تان می‌گویید که چقدر از کارتان متنفر هستید را آورده‌ایم.
  • نمایش کمدی - ۱۲ شهریور ۹۴

  • حال استاد خوب است

    خبر خوش برای دوست داران موسیقی سنتی ایران ،حال خوب محمدرضا شجریان استاد آواز ایران است. وی که به دلیل بیماری ریوی در بیمارستان کسری بستری شده بود از سوی پزشک معالجش ممنوع‌الملاقات شد تا از ازدحام جمعیت علاقه‌مندان و هنرمندان در این بیمارستان جلوگیری شود. لغوشدن کنسرت اخیر وی در ترکیه نیز به دلیل برخی مشکلات ریوی بوده است. شجریان به دلیل نوع صدا و سبک مخصوص به خود و تصنیف‌های ملی میهنی که اجرا کرده و انتشار آلبوم‌های مردمی، شهرتی جهانی دارد.

    .
  • هنر و تجربه - ۱۲ شهریور ۹۴

  • بررسی برجام در تعطیلی مجلس

    در گرماگرم تعطیلی تابستانه بهارستان‌نشینان، کمیسیون ویژه برجام همچنان در تلاش است با دعوت از اعضای فعلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای به این کمیسیون و نیزعلی لاریجانی و سعید جلیلی به‌عنوان مذاکره‌کنندگان سابق، در کنار بررسی برنامه جامع اقدام مشترک، نظر مشورتی مردان هسته‌ای و کارشناسان را هم داشته باشد.

    بررسی برجام در شرایطی صورت می‌گیرد که کمتر از دو هفته تا سررسید اعلام نظر کنگره آمریکا زمان مانده است و احتمال اینکه کنگره آمریکا شامل مجلس نمایندگان و همچنین سنا، در هنگام بررسی برنامه جامع اقدام مشترک، رای منفی را نسبت به این سند اعلام کنند کم نیست.
  • تناقض سنت و مدرنیته در افغانستان

    صدیقه محمودی
    افغانستان از پنجره رسانه‌ها یعنی نیروهای افراطی طالبان، نیروهای نظا‌می خارجی، عملیات انتحاری، خیابان‌های خاکی، آسفالت‌های تکه تکه و زنان و دخترانی که مجبورند چهره‌شان را با برقع بپوشانند.

    اما در پس این روایات منفی، این کشور زیبایی‌های خاص خودش را دارد؛ مردمانی که هر چند در دقایق اول کمی‌دلگیری از بالا و بلندی‌های زندگی در ایران و فضای اجتماعی ضد مهاجران، مهربانی‌شان را پنهان می‌کند اما مهمان‌نوازند و همیشه آماده دعوت کردنت به صرف چند فنجان چای سبز؛ مرد‌می که صداقت گفتارشان ممکن است کمی دلتان را بیازارد اما شیفته سادگی و صداقتشان می‌شوید؛ خیابان‌هایی شلوغ با رستوران‌هایی با غذاهای خوشمزه و طعم‌های جدید؛ کافه‌هایی دودزده و پر از عاشقانه‌های سیاسی و اجتماعی.
  • قاب های ایرانی

    مجتبی سرانجام پور
    « اوری‌دی ایرانEveryday Iran» پروژه‌ای الهام‌گرفته از صفحه‌« اوری‌دی افریکا» است که هدف آن از بازنشرِ عکس‌های موبایلی از زندگی در ایران، تغییر نگاه کلیشه‌ای رسانه‌ها، آموزش شهروندی و ارائه تصویری واقعی از ایران است.
    تا به حال مجلات و روزنامه‌های معتبر زیادی همچون تایم، اسکوئر، پی‌دی‌ان، پاری ماچ، واشنگتن پست، باراکا بیتس و. . . عکس‌های «اوری‌دی ایران» را منتشر کرده و در مورد این پروژه نوشته‌اندبرای اولین بار در سال ٢٠١٤ و با حمایت اینستاگرام نمایشگاهی از عکس‌های «اوری‌دی ایران» به همراه پروژه‌های دیگری از «اوری‌دی» در فستیوال فوتوویل در بروکلینِ نیویورک برگزار شد.
  • اسمش عشقه

    مرتضی پاشایی در ماه‌های پایانی زندگی خود قصد گردآوری آلبوم جدیدی را داشت که به دلیل شدت گرفتن بیماری خود، نتوانست این کار را انجام دهد.

    اکنون آن آلبوم با عنوان «اسمش عشقه» منتشر شده است. با همه حرف و حدیث‌هایی که درباره ادعای مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی گوناگون برای این آلبوم شنیده می‌شد، در نهایت خانواده پاشایی با همکاری تهیه‌کننده آثار پیشین او آخرین یادگار این خواننده را روانه بازار کردند. همکاران قدیمی این خواننده از جمله مهرزاد امیرخانی به‌عنوان ترانه سرا و میلاد ترابی به‌عنوان تنظیم‌کننده در این اثر حضور دارند.
  • موفقیت بزرگ برای ۹‌استارت‌آپی که به مرگ نزدیک بودند

    دیگر همه ما داستان‌های شکست و موفقیت برخی شرکت‌های بزرگ را می‌دانیم.

    شرکت‌هایی که نگاهی به تاریخچه شکل‌گیری آنها نشان می‌دهد که روزهای سختی را پشت سر گذاشته و حتی تا مرز نابودی هم پیش رفته‌اند اما از راه خود منصرف نشده و با هوشمندی مدیرانشان توانسته‌اند حالا در رده بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا قرار بگیرند. در واقع شرکت‌هایی که حالا ما آنها را به‌عنوان غول‌های حوزه خودشان می‌شناسیم روزگاری شکست خورده‌اند اما دوباره از جایشان بلند شده و به مسیرشان ادامه داده‌اند. به طوری که برخی از استارت‌آپ‌های ۲۰ سال پیش اکنون به جایی رسیده‌اند که تک‌تک ما آنها را ستایش می‌کنیم.
  • وزیر نفت در سیبل دلواپسان

    نسیم علایی
    عضو گروه
    نفت و پتروشیمی
    در مدتی که از توافق هسته‌ای ایران و غرب می‌گذرد، بیژن زنگنه، وزیر نفت بارها از برنامه ۶ ماهه ایران برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید و بازگشت به بازارهای بین‌المللی در پساتحریم سخن گفته است.

    در این بین دلواپسان که در پی آنند با تحت فشار قراردادن تیم اقتصادی دولت، نتایج اقتصادی توافق را زیر سوال ببرند، چندی است وزیر نفت را به‌عنوان سردمدار تحولات اقتصادی پس از تحریم‌، نوک پیکان انتقادات خود قرار داده‌اند. در آخرین اظهارات این گروه اعلام کرده‌اند زنگنه با اعلام برنامه افزایش تولید نفت موجب افت قیمت‌ها شده است و افزایش تولید نفت ایران را در شرایط کنونی بازار موجب افت بیشتر قیمت‌ها دانسته‌اند اما زنگنه نظری خلاف آنها دارد.
  • فصل «زلزله»

    دو زمین لرزه نسبتا بزرگ به فاصله کمتر از ۱۵ روز در شرق استان تهران، بار دیگر باعث اضطراب ساکنان پایتخت نسبت به قریب‌الوقوع بودن «زلزله بزرگ» شد.

    شبکه لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت ۲۳:۱۲ روز پنج‌شنبه مورخ ۲۲ مرداد، زمین لرزه‌ای با بزرگی ۱/ ۴ریشتر را درحوالی جوادآباد از توابع شهرستان ورامین استان تهران ثبت و تعیین مکان کرد. ژئوفیزیک همچنین در تاریخ ۳ شهریور نیز از وقوع زلزله دیگری با بزرگی ۶/ ۴ ریشتر در ساعت ۲۲ و ۶ دقیقه سه‌شنبه شب در حوالی جنوب غربی شهر فیروزکوه واقع در استان تهران خبر داد.
  • اعترافات یک ذهن خطرناک

    هومن سیدی در سال‌های اخیر حضور قابل توجهی در عرصه بازیگری و کارگردانی داشته است.

    سیدی تاکنون جایزه‌های متعددی را از جشنواره‌های داخلی وخارجی کسب کرده است. آخرین ساخته این کارگردان با عنوان اعترافات یک ذهن خطرناک در گروه هنر و تجربه اکران شده است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و جوایزی را هم به دست آورد. سیامک صفری و نگار جواهریان و عباس غزالی با گریمی متفاوت، سه نقش اصلی را بازی می‌کنند. داستان این فیلم درباره مردی است که در یک روز کامل هیچ چیزی را به یاد نمی‌آورد.
  • حرکت تورم پیش‌نگر در مسیر تک رقمی

    مجید حیدری
    عضو گروه بانک و بیمه

    شاخص بهای تولیدکننده یا شاخص PPI (Producer Price Index مانند شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    به طور کلی برای اندازه‌گیری تورم از شاخص بهای مصرف‌کننده استفاده می‌شود، اما شاخص بهای تولید‌کننده نیز می‌تواند تصویری از آینده شاخص بهای مصرف‌کننده ارائه دهد. شاخص بهای تولیدکننده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌های کالا و خدمات تولیدی در مبدا محاسبه و منتشر می‌شود.
  • نظم و بی‌نظمی در جهان و رابطه آن با اختلال وسواس و بیماری افسردگی

    نویسنده: میترا فری‌نژاد فتحی (دریا حقی)
    Farinezhad_mitra@yahoo. com
    یکی از مهم‌ترین بازی‌های ذهن که تنش زیادی را برایمان ایجاد می‌کند و انرژی ذهنی‌مان را می‌بلعد بازی «نظم» است که ناشی از ناآگاهی ما از وجود یکی از قوانین مهم جهان هستی به نام «قانون نظم و بی‌نظمی» است.

    در این بازی، ذهن دچار وسواس می‌شود. حتما تا به حال شاهد حساسیت اشخاص به کج بودن تابلوی روی دیوار بوده‌اید یا شاید برای خودتان هم اتفاق افتاده باشد، یا وسیله‌ای در دکوراسیون اتاق شما جابه‌جا شده و این مساله به طرز وسواس‌گونه‌ای ذهن شما را درگیر کرده باشد، یا رنگ‌های یک دکوراسیون یا رنگ‌های لباس‌های شما با هم و بهتر است بگویم با سلیقه شما همخوانی نداشته ‌باشد و تنشی را درونتان به‌وجود آورده باشد، یا شیشه‌ میز کمی لک داشته باشد و این موجب آشفتگی در شما شده باشد و.
  • مزیت فصلی وام مسکن

    بازار فروش اوراق تسهیلات خرید مسکن در شرایط کنونی، از هر نظر برای تقاضای مصرفی مناسب ارزیابی می‌شود. قیمت اوراق مسکن رکورد ارزان‌ترین نرخ فروش طی یک‌سال اخیر را ثبت کرده و هزینه خرید اوراق ۴۵ میلیون تومانی به کمتر از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

    اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر ۵۰۰ هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری و به بانک مسکن ارائه کنند. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت (تسه)ها را می‌توان در سیاست‌های دولت مبنی‌بر افزایش سقف تسهیلات مسکن و رونق بخشیدن به این بخش دانست؛ به‌طوری‌که در سال ۹۲ با افزایش وام مسکن زمینه‌ افزایش شدید قیمت اوراق فراهم شد، اما پس از این رشد قیمت‌های هیجانی با اقدامات شرکت فرابورس به‌منظور به حداقل رساندن سفته‌بازی‌ها، تقاضای واقعی وارد این بازار شد و قیمت‌ها متعادل شدند.
  • بلای خانمان‌سوزی که برسر تئاتر آمد

    مهرداد نصرتی - اعظم حسن تقی
    فرزین صابونی متولد شهریور ۱۳۵۴ سنندج و فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه تئاتر همزمان با تحصیل در دانشگاه آغاز کرد و حاصل سال‌ها فعالیت او در این عرصه، حضور در بیش از ۶۰ نمایشنامه است.

    حضور او در عرصه نمایش تاکنون موفقیت‌هایی برای او به همراه داشته است که از جمله آنها می‌توان به دریافت جایزه دوم بازیگری به خاطر بازی در نمایش «سه خانه کوچک» از جشنواره تئاتر فجر سال ۱۳۸۲ و برنده جایزه نقش اول نمایش ترن در جشنواره فجر سال ۱۳۹۲، «چراغ‌ها را خاموش نکنید»، از جشنواره تئاتر دفاع مقدس درسال ۱۳۸۲ و دریافت جایزه اول بازیگری مرد به خاطر بازی در نمایش «و اینک زندگی» از جشنواره فیلم وحدت در سال ۱۳۷۵‏ اشاره کرد.
  • ابزارهای کاربردی برای رفع نواقص در ویندوز

    ویندوز سیستم عاملی پیشرفته، تمیز و به بلوغ رسیده‌ است. با این حال با وجود تلاش‌های زیاد شرکت مایکروسافت، مشکلات کوچکی وجود دارند که می‌توانند آزاردهنده باشند. در این مطلب به مرور روش‌های حل این مشکلات پرداخته‌ایم.

    این مشکلات می‌توانند از منابع مختلفی منشا ‌گیرند. نگرانی‌های امنیتی، گزینش سادگی به جای پیچیدگی، مشکلات به‌وجود آمده توسط خود کاربران یا تصمیم‌های سوال‌برانگیز طراحان سیستم عامل بخشی از این عوامل هستند. خوشبختانه برای رفع هر یک از مشکلات نرم‌افزار مخصوصی نیز وجود دارد که در ادامه به ۱۰ مورد از رایج‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.
  • مثلث راهنمای خرید اولین خانه

    نیک واتکینز
    رئیس بخش چشم انداز مصرف‌کننده در موسسه «مانی ادوایس سرویس»
    برای بسیاری افراد، خرید اولین خانه یکی از اهداف اصلی مالی به حساب می‌آید. آنچه باید مورد توجه باشد این است که کسانی که می‌خواهند اولین خانه خود را بخرند از ابتدا در مورد کل هزینه خرید یک خانه فکر کنند تا از مشکلات مالی در چندین سال‌ بعدی اجتناب کنند.

    ما اخیرا نگاهی به اثر خرید خانه بر بودجه خانوار انداخته‌ایم. در این پژوهش متوجه شدیم که این کار واقعا اثر مثبتی بر توانایی مدیریت آنها دارد و بهترین استفاده را از پول آنها به عمل می‌آورد.
  • دستورالعمل جهت دهی به پس‌انداز چیست؟

    قرار دادن مبلغی پول و نادیده گرفتن آن به صورت پس‌انداز در یک حساب جداگانه عادت خوبی است که شما را در بحران‌های مالی درگیر گرفتن وام و قرض و. . . نمی‌کند.

    بدون شک شما هم این جمله را شنیده‌اید که «در هر خانواده‌ای باید پس‌انداز وجود داشته باشد. » بدون پس‌انداز، هیچ خانواده‌ای نخواهد توانست به کامیابی برسد. پس‌انداز تعدیل‌کننده هزینه‌ها، تضمین‌کننده آینده و نقطه اتکای خانواده است. در راستای همین شعار نیز مردم آمریکا به‌عنوان صرفه‌جوترین افراد در بین همه کشورها شناخته شده‌اند. آنها با اینکه درآمدزایی زیادی هم دارند پس‌انداز را از همه چیز واجب‌تر می‌دانند.
  • تقدیر رهبری از ثبات اقتصادی

    دستاورد دولت یازدهم در زمینه کاهش نرخ تورم در پایان دومین سال فعالیتش، تقدیر رهبر انقلاب را در پی داشت. ایشان در دیدار با هیات وزیران فرمودند کاهش تورم و آرامش و ثبات نسبی در زمینه اقتصادی و مهار نوسانات تند، یکی از اقدامات خوب دولت است که باید ادامه یابد. مقام معظم رهبری همچنین فرمودند البته ما به تورم دو رقمی راضی نیستیم و تورم سالانه باید به زیر ۱۰ درصد برسد. براساس اعلام مرکز آمار،نرخ تورم سالانه منتهی به تیرماه ۱/ ۱۴ درصد بوده که نسبت به خردادماه ۱/ ۰ درصد کاهش داشته است.
    .
  • دست‌های پشت پرده خودرو

    در شرایطی که کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» همچنان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود اما خودروسازان می‌گویند امکان کاهش قیمت با توجه به بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید وجود ندارد و نباید انتظار ارزانی را داشت. وزیر صنعت هم از دست‌های پشت پرده خبر داده و گفته اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند، به نیروی انسانی، اشتغال، تولید داخلی و درآمد ملی خیانت می‌کند. برخی معتقدند واردکنندگان خودرو، خودروسازان چینی و مخالفان سیاست‌های دولت از جمله ذی‌نفعان این کمپین هستند.

    .
بیشتر