شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

آخر هفته

  • ثروت کثیف

  • با قابلیت‌ها و امکانات ios۹ آشنا شوید

    جدیدترین نسخه از سیستم عامل ios یعنی ios۹ تقریبا دوهفته پیش در دسترس عموم قرار گرفت. این نسخه دارای قابلیت‌های گوناگونی است که قطعا به‌عنوان یکی از کاربران محصولات شرکت اپل دوست دارید با آن آشنا شوید. در گزارش زیر برخی از این امکانات جدید و مخفی را به شما معرفی خواهیم کرد.
    ۱. فعال کردن دستیار پرواکتیو
    زمانی که اپل iOS ۷ را منتشر کرد، شاهد تغییر محل نوار جست‌وجو بودیم. پیش از این نسخه، نوار جست‌وجو در سمت چپ قرار داشت ولی از نسخه ۷ به قسمت بالایی رابط کاربری انتقال یافت. برای استفاده از این امکان می‌توانید در قسمت home صفحه نمایش انگشت خود را از بالا به پایین بکشید.
  • عکس خبری - ۹ مهر ۹۴

  • امیدهای بر باد رفته فولکس در ایران ؟

    تا همین چند ماه پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از علاقه‌مندی خود برای حضور در بازار ایران می‌گفتند، اما با وقوع اتفاقی که شان این شرکت را در جهان تنزل داد حالا دیگر شاید گزینه ایران مطرح نباشد. سخن از دومین شرکت بزرگ خودروساز در دنیا است، شرکتی که خیز اول شدن را برای سال آینده میلادی برداشته بود، اما بخت با این شرکت یار نبود. شرکت فولکس واگن این روزها در شرایطی سختی قرار دارد با اعلام آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا مبنی بر اینکه شرکت مذکور سیستم نرم‌افزاری را برای خودروهای دیزلی خود طراحی کرده است که انتشار گازهای آلاینده این خودروها را کمتر از واقعیت نشان می‌دهد،بسیاری از موسسات اعتبارسنجی بار دیگر نسبت به چشم‌انداز اعتبار این خودروساز دست به‌کار شدند.
  • حج؛ قربانی رقابت شاهزادگان سعودی

    کامران کرمی
    کشته شدن نزدیک به ۵ هزار نفر در حج تمتع، این فریضه وحدت بخش بین مسلمانان را به یک تراژدی غم‌انگیز و اختلاف‌برانگیز تبدیل کرد.

    در بیان علل و عوامل وقوع این حادثه، دلایل و فرضیه‌های گوناگونی مطرح می‌شود. از ازدحام جمعیت و بی نظمی تا رقابت شاهزادگان سعودی بر سر جانشینی و رسیدن به قدرت. حال کدام دلیل و فرضیه بیان کننده عامل اصلی است، خود جای سوال است و با توجه به ابعاد کشته‌ها و همچنین موضوع مفقودان به‌نظر می‌رسد که لایه‌های پنهانی و اسرار نهفته‌ای در این حادثه وجود دارد که رفتار خود سعودی‌ها حکایت از این موضوع می‌دهد.
  • ۱۹ سال انتظار برای خرید مسکن

    بازار مسکن در حال حاضر اگرچه از ناحیه ورود متقاضیان به بنگاه‌های املاک مترصد خروج از فاز رکود معاملاتی و ورود به دوره رونق است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هم تقاضای مصرفی و هم تقاضای سرمایه‌ای در کوتاه‌مدت، به دلیل نبود قدرت خرید مسکن، قابلیت لازم برای رونق بخشی به بازار را ندارد.

    یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تقاضای مصرفی ساختمان‌های مسکونی، توان مالی خانوارها است. شاخص توان‌پذیری مسکن، که از تقسیم قیمت متوسط مسکن به درآمد سالانه خانوار به‌دست می‌آید، شاخصی تعریف شده برای اندازه‌گیری توان مالی خانوارها برای خرید مسکن است.
  • بازهای جوان بر فراز ریاض

    عربستان سعودی تحت فشار قرار گرفته است. در داخل این کشور دو دستگی ایجاد شده است.

    برخی در مقام انتقاد برآمده‌اند و برخی دیگر در مقام دفاع. در این خصوص مشاور وزیر آموزش عالی عربستان پس از فاجعه منا از حکام این کشور به شدت انتقاد کرده و گفت: چه پاسخ قانع‌کننده‌ای برای افرادی وجود دارد که معتقدند این فاجعه نتیجه جنگ قدرت در خاندان سعودی است.

    «عبدالله مقرن» مشاور وزیر آموزش عالی عربستان سعودی در واکنش به فاجعه مرگبار منا با انتشار مطلبی در پایگاه «شؤون خلیجیة» ضمن انتقاد شدید از حکام سعودی نوشت: ما پیش از آنکه در برابر بیش از یک میلیارد نفر از مسلمانان جهان مسوول باشیم، در برابر خدا مسوول هستیم.
  • سرمایه اجتماعی و تقویت همدلی اجتماعی

    کامران احمدزاده
    با کمی دقت در وضعیت امروز ایران می‌توان مشاهده کرد که اعتماد و مسوولیت‌پذیری مردم نسبت به یکدیگر و نیز جامعه بسیار پایین‌ است.

    چه شده که امروز مردم به یکدیگر بی‌اعتماد شده‌اند؟ چه شده که مردم در مراودات تجاری و مالی به شدت از یکدیگر می‌ترسند و همه بر این باورند که طرف مقابل قصد دارد سرشان کلاه بگذارد؟ چه شده که درصد زیادی از جامعه صرفا به فکر این هستند که گلیم خود را از آب بیرون بکشند و وضعیت بقیه جامعه را نادیده می‌گیرند؟ چگونه تعهد کاری و حرفه‌ای بین ایرانیان به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر به شدت پایین است، چه شده که ایرانیان بیشترین تمایل را به شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت‌های اجتماعی دارند؟ چه شده که هر چند مدت یک بار پرده از یک فساد مالی یا اداری برداشته می‌شود و ریشه این میزان از اختلاس‌ها و فسادهای مالی در کجاست؟ این میزان از خبرهای مختلف اختلاس‌ها و فساد مالی با ارقام بسیار بالا چه تاثیری بر روح و روان جامعه می‌گذارد؟

    آنچه در این میان دچار اختلال یا تضعیف می‌شود سرمایه اجتماعی است.
  • دختران افتخار آفرین فوتسال

    ستاره‌های بی‌نام و نشان آسمان فوتسال زنان ایران در مسابقات قهرمانی فوتسال ۲۰۱۵ آسیا به شکل غافلگیرکننده‌ای شگفتی ساز شدند. بانوان ایرانی با نمایشی فوق‌العاده با تک گل فرشته کریمی توانستند ژاپن را شکست دهند و قهرمان این دوره از رقابت‌های فوتسال بانوان شوند. این نخستین قهرمانی زنان ایرانی در رشته‌های توپی، در تاریخ ورزش زنان آسیا بود. رئیس‌جمهور به این موفقیت واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان با حفظ فرهنگ دینی و ملی باعث غرور و افتخار هر ایرانی است.

    .
  • ۵ راهنمایی مالی در مورد کودکان

    وقتی حرف از آموزش مالی به کودکان می‌شود، کارشناسان می‌گویند باید موضوع پول را با بچه‌ها در سنین خردسالی مطرح کرد؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که والدین ترجیح می‌دهند به جای مسائل مالی خانواده و سرمایه‌گذاری، درباره قلدری، مواد مخدر و کشیدن سیگار با فرزندان‌شان صحبت کنند. اما حقیقتا والدین چه بحث‌هایی را باید مطرح کنند؟ در اینجا ۵ بحث مالی مهم که باید با فرزندان درمیان گذاشته شود آورده می‌شود:

    ۱- مردم از شغل‌شان پول درمی‌آورند
    به کودکان اهمیت سخت کار کردن را بیاموزید. باید به کودکان طوری آموزش داد که بفهمند «پول علف خرس نیست».
  • بازخوانش اخلاق با مزه اقتصاد کثیف!

    سینا مشایخی
    پژوهشگر
    در جوامع امروز، برای سر و سامان دادن به وضعیت جایگاه قدرت، ثروت و منزلت افراد در جامعه، آمده‌اند شکل کیفی استعدادها و توانایی‌های آنها را کمی کرده و مدرکی به دست آنها داده‌اند.

    این موضوع از آن رو مورد تاکید بوده که دیگر یک جوان مثل من به‌خاطر پوشیده بودن تمام مناصب اجتماعی در تقسیم قدرت، ثروت و منزلت، شاکی از نرسیدن به حق خود و یا نق زدن درباره حق خوری آدم‌های ناپیدا در قبالش نباشد. به همین لحاظ این‌گونه است که جامعه به من مدرک می‌دهد برای میزان توانایی‌ام در زبان، در اینکه تنظیم خانواده پاس کرده‌ام، دان دو تکواندو دارم و.
  • تراژدی منا از دید ازدحام شناسان آمریکایی - ۹ مهر ۹۴

    حوادث تراژیکی مانند حادثه منا در عربستان سعودی که صدها کشته بر جای گذاشت، شاید آنطور که ما تصور می‌کنیم رخ ندهند. معمولا تصور می‌شود حوادث ناشی از ازدحام بیش از حدجمعیت با وحشت و فرار رقم می‌خورد؛ اما استفن ریچر، استاد روان‌شناسی اجتماعی دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، می‌گوید که این تصور چندان به واقعیت نزدیک نیست.

    ریچر در مصاحبه‌ای با روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت که «تصور عمومی در زمینه روان‌شناسی جمعیت کاملا اشتباه است. »«تلاش دیوانه‌وار برای پیدا کردن راه خروج عامل بروز فاجعه نیست، بلکه ماجرا خیلی ساده‌تر اتفاق می‌افتد.
  • ثروت پاک، ثروت کثیف

    شادی آذری
    همه ما در میان اطرافیان، دوستان و آشنایانمان افرادی را سراغ داریم که پس از سال‌ها سعی و تلاش خود توانستند ثمرات زحمات خود را برداشت کنند و به‌تدریج ثروتمند شوند. شاید بسیاری از ما هم افرادی را بشناسیم که به مدد روابط با افرادی خاص تنها در زمان و مکان مورد نیاز قرار گرفتند و ثروتمند شدند، بدون آنکه برای به‌دست آوردن آن ثروت زحمتی کشیده باشند. این داستان در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده می‌شود و البته شدت و ضعف آن متفاوت است. نکته‌ای که در این رابطه جوامع مختلف را از هم متفاوت کرده است، رویکرد افراد جامعه نسبت به این دو گروه از ثروتمندان است.
  • مدیریت بحران به سبک سعودی

    زینب موسوی
    عضو گروه خبر
    فاجعه خونین منا با دست کم چهار هزار کشته، بی‌شک از غم‌بار‌ترین فجایعی است که مکه در چندین سال گذشته به خود دیده است؛ حادثه‌ای که می‌توان آن را دومینوی انسانی غم‌بار خواند.

    در این میان گرچه روایت‌های گوناگونی درباره این فاجعه مطرح است اما این ماجرا به نام ازدحام میلیونی زائران در مراسم رمی‌جمرات تمام شده است. این البته روایتی است که دولت عربستان از حادثه منا بیان کرده و آنچه نافرمانی و بی‌انضباطی حجاج می‌خواند را دلیل اصلی فاجعه معرفی می‌کند اما روایت حادثه‌دیدگان حکایتی دیگر است.
  • صعود به قله‌ «پراو»

    حامد سلمانی
    اوایل مهرماه بود که تهران را به صعود قله «پراو»، به مقصدکرمانشاه ترک کردیم.


    «پراو» منطقه‌ای کوهستانی در زاگرس شمالی است که شاید بیشتر به خاطر غارش معروف باشد که در بین کوهنوردان، طبیعت‌گردان و غارنوردان معروف به «اورست غارهای دنیا» است. این منطقه شمال شرق کرمانشاه را دربرگرفته و بلندترین نقطه آن قله شیخ علیخان یا پراو است که حدود ۳۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و هدف ما هم صعود به شیخ علیخان بود. از تهران به همدان و سپس کرمانشاه رفتیم و در آنجا ابتدا مدتی با استاد عیوضی، از پیشکسوتان کوهنوردی و سنگنوردی کرمانشاه و ایران، صحبتی داشتیم و سپس ماشین را در کرمانشاه گذاشتیم و با تاکسی به چالابه آمدیم.
  • تمام راه‌هایی که باید برای ارتقای هارد درایو لپ‌تاپ خود برویم

    اغلب ما ساعت‌های زیادی در روز با سیستم رومیزی یا لپ‌تاپ خودمان کار می‌کنیم و به همین دلیل به احتمال زیاد در صورت رسیدگی نکردن به دستگاه خود با مشکلاتی از جمله بد سکتور شدن هارد یا گرفتگی سیستم کولینگ رو‌به‌‌رو خواهیم شد که توجه نکردن و استمرار هر یک از آنها می‌تواند باعث بروز اختلالات جدیدی شود که در برخی مواقع تنها با تعویض قطعه معیوب خاتمه می‌یابد. با این اوصاف می‌خواهیم در این مطلب تمام راه‌هایی را که باید برای تعویض و ارتقای هارد درایو لپ‌تاپ انجام داد، بررسی کنیم.

    اغلب ما ساعت‌های زیادی در روز با سیستم رومیزی یا لپ‌تاپ خودمان کار می‌کنیم و به همین دلیل به احتمال زیاد در صورت رسیدگی نکردن به دستگاه خود با مشکلاتی از جمله بد سکتور شدن هارد یا گرفتگی سیستم کولینگ رو‌به‌‌رو خواهیم شد که توجه نکردن و استمرار هر یک از آنها می‌تواند باعث بروز اختلالات جدیدی شود که در برخی مواقع تنها با تعویض قطعه معیوب خاتمه می‌یابد.
  • دفاع اردوغان از آل‌سعود

    تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی پس از فاجعه منا بالا گرفته است. ایران و برخی از مقامات سیاسی دنیای اسلام معتقدند عربستان سعودی در اداره مناسک حج دچار ضعف شدید است و عربستان هم تاکنون به جز اینکه این موضوع را قضا و قدر حواله بدهد از پاسخگویی صریح طفره رفته است.

    تهران در مقابل از ریاض خواسته است تا عربستان ضمن پذیرش مسوولیت این حادثه از مسلمانان و جهان اسلام عذرخواهی کند. این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه تازه منصوب شده آل‌سعود موضوع اختلافات را سیاسی می‌داند.

    در سوی دیگر میدان اما به جز اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که در دفاعی تمام قد از عربستان سعودی، این کشور را مسوول حادثه نمی‌داند، اکثریت رهبران جهان اسلام عربستان را مسوول این فاجعه می دانند و به ضعف مدیریت سعودی‌ها در امور حج تاکید می کنند.
  • پیگیری برجام در نیویورک - ۹ مهر ۹۴

    وزیرامور خارجه کشورمان که به نیویورک سفر کرده بود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با همتای آمریکایی خود دیداری تازه کرد. این نخستین دیدار دو وزیر پس از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک بود که در آن درباره اجرای برجام و پیگیری فاجعه منا گفت‌وگو شد. عبور برجام از سد کنگره آمریکا و پایان زمان دوره بررسی توافق در پایتخت‌ها تا کمتر از ٢٠ روز دیگر، اهمیت این دیدار را بیش از پیش کرد. از سوی دیگر ظریف و وزیران خارجه ۱+۵ با هدف هماهنگی برای اجرای برجام گرد هم آمدند.

    .
  • رونق خرید دست دوم‌ها در فضای مجازی

    در کسادی بازار خریدوفروش خودروهای صفر، خریدوفروش خودروهای دست دوم به اندازه ای رونق گرفته است که بنا به گفته فعالان بازار خودرو، مشتریان شیوه خرید خودروی خود را تغییر داده‌اند.
    مشتریان در حالی برای خرید خودروی دست دوم به مراکز خریدوفروش مجازی مراجعه می‌کنند که پیشتر این نوع خریدها در مراکز معینی صورت می‌گرفت.

    انتظار مشتریان برای کاهش قیمت خودروهای داخلی همزمان با توافق هسته‌ای از اوایل سال جاری رکود بازار خودرو را تشدید کرد. با وجود گذشت بیش از ۶ ماه رکود سخت در بازار، مشتریان همچنان بر نظر خود مبنی بر نخریدن خودرو پافشاری می‌کنند، برخی دست‌اندرکاران بازار از رونق بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم خبر می‌دهند.
  • بخش سیاه اقتصاد چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

    چندی پیش وزیر کشور دولت یازدهم، برای نخستین‌بار بحث پول‌های کثیف در انتخابات را به میان کشید و نسبت به به‌کارگیری آن در انتخابات آینده هشدار داد.

    هرچند این وزیر بعدا از موضع‌گیری خود عقب‌نشینی کرد، اما موضوع پول کثیف مساله قابل انکاری در جامعه ایران نیست و دست‌کم دو تن از معاونان رئیس‌جمهور پیشین به‌دلیل به‌کارگیری پول‌های کثیف در زندان هستند و بعید نیست افراد بیشتری نیز برای بازپرسی به دادگاه احضار شوند.

    اما پرسش این است که رابطه پول کثیف و فرآیند سیاسی چیست؟ چرا پرداختن به پول کثیف در چارچوب جامعه‌ای که از نظر سیاسی و اقتصادی توسعه‌نیافته است اهمیت دارد؟ به‌کارگیری پول کثیف چه تاثیری بر توسعه سیاسی و اقتصادی دارد؟ منشاء پول کثیف کدام بخش اقتصاد است؟

    به‌طور کلی می‌توان گفت پول کثیف؛ یعنی پولی که از مسیرهایی کسب می‌شود که مجرمانه، غیرقانونی یا حاصل معاملاتی هستند که ثبت و گزارش نشده و یا مالیات آنها پرداخت نشده است.
  • عوامل فساد اقتصادی و تاثیرآن بر اقتصاد

    فساد مالی و اداری چرخ دنده های اقتصادی هر کشوری را خرد می کند و رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد. این فساد گاه در قالب «رشوه» نمود می یابد گاه به گونه «اختلاس» خود را نشان می دهد و گاه به شکل «تقلب» و یا. . . اشکال دیگر بروز می کند. ولی به هر شکل و هر شمایلی که نمود یابد فساد است و باید با آن مقابله کرد. این مطلب نگاهی کوتاه دارد به مسئله فساد مالی و اداری اقتصادی . در این گزارش علل و عوامل فساد و نیز نقش این فساد در رشد اقتصادی و تبعات منفی آن بر اقتصاد بررسی می‌شود.
  • درام‌های اقتصادی جهان معاصر

    تفاوت‏‌‌هایی که امروزه میان ایالات‌متحده و مکزیک و بنابراین دو بخش نوگالس به چشم می‌خورد، محصول مداخله دیرپای سازمان جامعه استعماری و میراث‏‌‌های نهادی آن جوامع است.

    تفاوت چشمگیر روش‌هایی که بیل گیتس و کارلوس اسلیم به دو مرد ثروتمند جهان تبدیل شدند- و البته وارن بافت هم مطرح است- نیروهای موجود را توصیف می‏‌‌کند. ظهور گیتس و مایکروسافت به خوبی شهره است، اما وضعیت گیتس به‌عنوان ثروتمندترین شخص جهان و موسس یکی از پیشرفته‌ترین ‏شرکت‌های نوآور، قوه‌ قضاییه ایالات‌متحده را از برانگیختن کنش‏‌‌های مدنی علیه شرکت مایکروسافت در ۸ مه ۱۹۹۸ با ادعای این‏‌‌که مایکروسافت از قدرت انحصاری خود سوءاستفاده کرده است، بازنداشت.
  • تراژدی منا از دید ازدحام شناسان آمریکایی

    حوادث تراژیکی مانند حادثه منا در عربستان سعودی که صدها کشته بر جای گذاشت، شاید آنطور که ما تصور می‌کنیم رخ ندهند. معمولا تصور می‌شود حوادث ناشی از ازدحام بیش از حدجمعیت با وحشت و فرار رقم می‌خورد؛ اما استفن ریچر، استاد روان‌شناسی اجتماعی دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، می‌گوید که این تصور چندان به واقعیت نزدیک نیست.

    ریچر در مصاحبه‌ای با روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت که «تصور عمومی در زمینه روان‌شناسی جمعیت کاملا اشتباه است. »«تلاش دیوانه‌وار برای پیدا کردن راه خروج عامل بروز فاجعه نیست، بلکه ماجرا خیلی ساده‌تر اتفاق می‌افتد.
  • فاجعه منا؛ تراژدی دوم

    آمارها روز‌به‌روز در حال افزایش است. حتی به آماری که در این گزارش نوشته شده نمی‌توان بسنده کرد، زیرا هر آن از تعداد مفقودان فاجعه منا می‌گذرد و به تعداد کشته‌ها اضافه می‌شود.

    فاجعه‌ای که لقب دلخراش‌ترین را از آن خود کرده است. عربستان سعودی در این میان قصد دارد تا نقش خود را در این حادثه کمرنگ جلوه بدهد و آن را امری طبیعی بداند. حتی در این راه تلاش شده است وقوع چنین حوادثی را «خواست خدا» جلوه دهند و در این راه از مفتیان نزدیک به دربار سود برده‌اند. البته این اولین‌بار نیست که کشته‌شدن زائران بر اثر ازدحام جمعیت در صحرای منا، مناسک سالانه حج را به فاجعه‌ای انسانی بدل کرده است، اما حادثه اخیر در روز پنج‌شنبه گذشته، حتی اگر یارای رقابت با فاجعه سال ١٩٩٠ میلادی و کشته‌شدن بیش از ۱٤٠٠ زائر در شهر مکه را نداشته باشد، بدون شک یکی از دلخراش‌ترین حوادث رخ‌داده در میعادگاه مسلمانان است.
  • توقف سدسازی

    عدم توجیه اقتصادی ساخت سد با توجه به خشکسالی‌ها و افزایش مصارف آب در بالادست حالا وزارت نیرو را بر آن داشته تا در این کم آبی به جای ساخت سد، از آب‌های موجود صیانت کند و به فکر جلوگیری از تبخیر آب‌های پشت سدها بیفتد. در این راستا وزیر نیرو از توقف ساخت برخی از سدها خبر داده و در عین حال گفته همه سدها مشمول قانون توقف سدسازی نمی‌شوند. مدیریت‌های ناکارآمد طی سالیان گذشته باعث شد که برخی سدها با هزینه‌های هنگفت که بعضا هیچ توجیه اقتصادی هم نداشتند، ساخته شوند.

    .
  • سردرگمی دلار

    با پایان یافتن فصل تابستان و کاهش سفرهای خارجی اما هنوز بازار تقاضای دلار داغ است و با وجود عرضه صرافی‌ها، دلار در کانال ۳۴۰۰ تومان جا خوش کرده و قصد پایین آمدن هم ندارد. هر چند دلار این هفته را افزایشی آغاز کرد، اما معامله‌گران هنوز در حال رصد بازار هستند تا سمت و سوی دقیق آن مشخص شود. دلار روز سه‌شنبه به قیمت ۳۴۵۵ تومان معامله شد؛ اما تحلیلگران ارزی می‌گویند با وجود احتمال باقی ماندن دلار در کانال ۳۴۰۰ تومانی انتظار می‌رود قیمت‌ها به سمت کف کانال حرکت کند.

    .
  • حجاج قربانی بی‌لیاقتی آل‌سعود

    مراسم حج امسال یکی از بدترین و پرتلفات‌ترین مراسم حج در ۲۵ سال گذشته به شمار می‌رود.

    مراسمی که ابتدا با فاجعه سقوط جرثقیل‌های ساختمانی در بیت‌الله‌الحرام آغاز و با فاجعه کشته شدن حجاج زیر دست و پا در منا به پایان رسید و مسوولان سعودی و مدیران برگزارکننده حج را بیش از پیش در مظان اتهام بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی قرار داد. پس از آنکه در فاجعه سقوط جرثقیل ۱۰۷ نفر جان خود را از دست دادند، پنج‌شنبه گذشته در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا، حضور گسترده حجاج در این منطقه حادثه‌آفرین شد و هزاران نفر کشته و زخمی شدند.
  • رونمایی از یک تقلب

    رفیعه هراتی
    در روزهای اخیر اخبار منتشر شده درباره فولکس‌واگن، خودروساز آلمانی، صنعت خودروی جهان را در شوک فرو برده است و رسوایی این غول خودروساز هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد.

    هفته گذشته فاش شد شرکت فولکس‌واگن برای اینکه بتواند از تست استاندارد گازهای آلاینده عبور کند، دست به تقلب زده است. این شرکت برای خودروهای دیزلی خود سیستم نرم‌افزاری را طراحی کرده است که انتشار گازهای آلاینده را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد. به عبارت ساده این خودروها مجهز به نرم‌افزاری هستند که هنگام حرکت در جاده خاموش است و فقط زمانی که خودروها تحت آزمایش قرار می‌گیرند، روشن می‌شود تا میزان آلاینده‌های این خودروها کمتر از واقعیت نشان دهد.
  • جنگل‌نوردی بکر در دل جنگل‌های واز و چمستان

    نرگس لطیف پور
    اگر دنبال گردشگری مهیجی هستید که با طبیعت‌گردی هم همراه باشد، اگر دنبال مناطق بکری هستید که جسم و روحتان را به آن بسپارید، سفری دو روزه داشته باشید به شمال کشور، اما این بار نه شمالی که همیشه رفته‌اید و همه می‌روند. چمستان و پس از آن، روستای رودبارک در ارتفاع ۲۰۰۰ متری مقصد اندک گردشگرانی است که به این بعد از گردشگری؛ یعنی گردشگری ورزشی و البته طبیعت‌گردی علاقه‌مندند.

    ارتفاع مبدأ حرکت ۱۰۸۵ متر است و برای رسیدن به رودبارک باید ۱۰کیلومتر را که مسیر چهار تا ۶ ساعته‌ای است از دل جنگل‌های واز که در منطقه حفاظت‌شده‌ای با همین نام قرار دارد، بگذرانید.
  • چگونه پوشش خبری رایگان داشته باشید

    سیدامیر تقی‌آبادی
    این فصل در ادامه‌ فصل قبل توضیح می‌دهد چگونه از رسانه‌های بزرگ‌تری‌ چون رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها استفاده کنید. چگونه سوار بر موج‌های اجتماعی برای خود شهرت، اعتبار و مخاطب به دست آورید و چطور از همه‌ اینها رایگان استفاده کنید.

    pic۱



    pic۲


    دستیابی به پوشش خبری رایگان بسیار چالش‌بر‌انگیز است، اما اگر بتوانید از فرصت‌هایی که در مسیر توسعه‌ برند شخصی خود آنها را می‌سازید یا به دست می‌آورید نهایت استفاده را ببرید، شدنی است.
  • ۷ روش برای کاهش هزینه‌های خانواده

    مدیریت اقتصادی یکی از هنرهای بزرگ افراد در زندگی است که با روش‌هایی ساده می‌توان این کار را عملی کرد. برخی از افراد از توان مدیریت بالایی برخوردارند و به راحتی قادر به پس‌اندازه کردن برای تامین اهداف و آرزوهای خود هستند اما برای گروهی دیگر، سعی در تامین هزینه خوراک و پوشاک ماهانه یکی از تلاش‌های بزرگ زندگی محسوب می‌شود و این افراد نمی‌توانند به راحتی هزینه‌ای را پس‌انداز کنند. اقتصاددان‌ها و مشاورها راهنمایی‌هایی را برای رسیدن به اهداف مالی، بدون تغییر در شیوه زندگی افراد، ارائه کرده‌اند که عبارتند از:

    برای پس انداز کردن هزینه‌های ضروری را تعیین کنید.
  • اطمینان آمانو به ایران

    مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هفته پیش به تهران سفر کرده بود در واکنش به انتقادها در مورد اجازه دادن به متخصصان ایرانی برای نمونه‌گیری از سایت نظامی پارچین گفت که از بی‌نقص بودن روند نمونه‌گیری‌ها اطمینان دارد ونمونه‌ها تقلبی نیست. بر اساس نقشه راه، آژانس باید گزارش خود را درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته تا ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) منتشر کند. جمهوری‌خواهان هم‌اکنون بر موضوع نمونه‌گیری‌های انجام شده توسط ایرانی‌ها از پارچین و انتقاد از آن متمرکز شده‌اند.

    .
  • جالب‌‌ترین استارت‌آپ‌های تکنولوژی در اسکاندیناوی

    مترجم: مریم رضایی
    همه ما در اطراف خود کسی را سراغ داریم که رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را در سر داشته باشد. این رویاها معمولا در حد همان رویا باقی می‌مانند. اما در این میان افرادی هم هستند که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و با وجود رقبای بزرگ در این مسیر به موفقیت می‌رسند.

    شرکت‌های جدید در این حوزه در حال شکوفایی هستند، سهم بازار را به دست می‌آورند و وقتی خریداران را با محصولات جدید، محلی و با کیفیت بهتر جذب می‌کنند، به توزیع در سطح ملی دست می‌یابند. منطقه اسکاندیناوی فضای خوبی را برای پیشرفت چنین استارت‌آپ‌هایی فراهم کرده است.
  • اردبیل سرسبز

    مجتبی سرانجام پور
    « اوری دی اردبیل» یا به قول خودمان هر روز اردبیل یکی از گروه‌های شکل گرفته در اینستاگرام است که به نمایش عکس‌های موبایلی از این استان پهناور می پردازد.

    شما می توانید در این صفحه عکس‌های مختلفی از زندگی اجتماعی در این استان کهن و پهناور را ببینید ،عکس‌هایی از زندگی مردم در بافت های قدیمی و مشاغل فراموش شده تا شهر نشینی مدرن در میان جوانان و طبقه نوپا ، آب گرمهای سرعین و حضور چوپانان در جاده اسالم به خلخال و مکان‌های تفریحی و کمپین‌های کوهنوردان در نقاط مختلف‌.
  • حجاج از کول هم بالا می‌رفتند

    روز جمعه تقریبا تمام رسانه‌های غربی به موضوع تراژدی منا پرداختند. بیشتر این رسانه‌ها هم نگاهی انتقادی به این موضوع داشته‌اند. به نوشته این رسانه‌ها کسانی که از حادثه منا جان سالم به در بردند مسوولان سعودی را در این فاجعه مقصر می‌دانند.

    در این‌باره روزنامه ایندیپندنت طی گزارشی تحت عنوان «حجاج روی هم می‌رفتند تا بتوانند نفس بکشند» نوشت: کسانی که از حادثه منا جان سالم به در بردند مسوولان سعودی را در این فاجعه مقصر می‌دانند. شاهدان عینی می‌گویند نیروهای امنیتی موجب برخورد دو دسته از مردم پس از بستن چندین راه اطراف منا شده‌اند.
  • مهرطلبی یکی از ریشه‌های بیماری افسردگی - ۹ مهر ۹۴

    نویسنده: میترا فری‌نژاد فتحی (دریا حقی)
    Farinezhad_mitra@yahoo. com
    در مقالات پیشین مهرطلبی را یکی از مهم‌ترین ریشه‌های بیماری افسردگی معرفی کردیم که برای درمان این بیماری ناچار هستیم با این تیپ شخصیتی، ویژگی‌های آن و میزان رسوخ آن در خود نیز مواجه شده و آن را درمان کنیم تا در درمان بیماری افسردگی نیز به نتیجه مطلوبی دست ‌یابیم.

    مهرطلب‌ها دچار حالت‌های تدافعی می‌شوند که در آنها بایدها و نبایدهای پنهان و همچنین توقعات عصبی را به‌وجود می‌آورد. نمونه‌هایی از بایدها، نبایدها و توقعات عصبی پنهانی که مهرطلب‌ها نسبت به خود تعیین می‌کنند و موجب بروز و تشدید مهرطلبی در آنها می‌شود:
    باید کارهای خوب انجام دهم.
  • دیپلماسی تعامل در سازمان ملل

    سفر روحانی به نیویورک به منظور شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد این بار رنگ و بوی غریبی به خود گرفت. رئیس‌جمهور که می‌رفت تا در قوی‌ترین تریبون جهانی با دست پر از توافق هسته‌ای و لزوم تعامل و گفت‌وگو با جهانیان و همکاری برای مبارزه با تروریسم سخن بگوید، آغاز سفرش همزمان شد با فاجعه قربانی شدن هزاران زائر در منا که فضای ایران و منطقه را در اندوه و ماتم فرو برد.

    رئیس دولت یازدهم با وجود آنکه سفرش را نیمه‌کاره رها کرد تا در استقبال از قربانیان فاجعه منا در تهران حضور یابد اما در نیویورک روزهای پرکاری را از سر گذراند.
  • دلالی جدید در مسکن مهر

    با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ رسمی آزاد شدن خرید وفروش مسکن مهر و رفع ممنوعیت از این دسته معاملات، هم‌اکنون شکل تازه‌ای از دلالی مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف تهران شکل گرفته است.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، خرداد ماه سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی با هدف رونق‌بخشی به بازار مسکن پیرو مصوبه هیات‌دولت در تاریخ ۲ اسفند ۹۲، مبنی بر حذف محدودیت های معاملات مسکن مهر، «دستورالعمل اجرایی معاملات ثانویه مسکن مهر اعم از واحدهای تمام‌شده و نیمه‌تمام» را برای اجرا ابلاغ کرد تا از آن تاریخ به بعد تمام کسانی که قصد خرید یا فروش واحدهای مسکن مهر را دارند، بتوانند به‌صورت رسمی و قانونی نسبت به نقل و انتقال این واحدها اقدام کنند.
  • قربانیان ساخت‌و‌ساز

    فاجعه وحشتناک مکه در جریان مراسم حج در روز پنج‌شنبه گذشته چالشی برای حیثیت ملک سلمان است؛ این حادثه به فاصله کمی از سقوط جرثقیل در مسجدالحرام بر اثر توفان گرد و غبار که منجر به مرگ ۱۱۱ نفر شد؛ رخ داد.

    به نوشته بروکینگز، این دو واقعه مرگبار پرسش‌هایی را درباره مسوولیت‌پذیری و کفایت آل‌سعود در انجام وظایفش به‌عنوان خادم حرمین شریفین بر‌می‌انگیزد. مخالفان پادشاهی عربستان از القاعده گرفته تا ایران، ریاض را به شدت سرزنش خواهند کرد. مراسم سالانه حج یک چالش عظیم مدیریتی است. دو میلیون زائر برای تحقق یافتن رویای زندگی‌شان وارد دو شهر مقدس مکه و مدینه می‌شوند.
  • پرواز هما روستا

    جامعه هنری کشورمان این هفته در سوگ یکی از بازیگران شناخته شده سینمای ایران عزادار شد. هما روستا بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و برای درمان به آمریکا رفته بود، روز چهارم مهرماه همزمان با سالروز تولدش از دنیا رفت. وی که همسر زنده یاد حمید سمندریان کارگردان مطرح تئاتر ایران بود، آخرین تجربه بازیگری را با حضور در نمایش باغ آلبالو تجربه کرد. هما روستا در آثاری چون از کرخه تا راین و پرنده کوچک خوشبختی به ایفای نقش پرداخته بود. .
  • چالش اصلی شورا در نظارت

    یکی از چالش‌های اصلی نظارتی در شورای شهر تهران نحوه رسیدگی این نهاد به گزارش‌های تلفیق و تفریغ بودجه شهرداری تهران است.

    تاخیر چندساله در ارائه گزارش‌های تلفیق یا ابهاماتی که بعضا در گزارش‌های ارائه شده دیده می‌شود فلسفه ارائه این نوع گزارش‌ها را زیر سوال می‌برد. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تایید این اشکالات می‌گوید: در حال حاضر یکی از چالش‌های اساسی در بررسی عملکرد شورای شهر تهران در چهار دوره گذشته، پویا نبودن شورا برای اصلاح و بهبود روش‌ها، هم در نظامات اداری و سازمانی، هم در ارتباط با مباحث حسابرسی و نحوه بررسی بودجه‌ها است.
  • کارت زرد و استیضاح

    نمایندگان مجلس وقتی از تعطیلات تابستانی برگشتند اول از پاسخ‌های وزیر کار به سوالات فاطمه آلیا قانع نشدند و با کارت زرد دوم به ربیعی، دولت روحانی را ۱۴ کارته کردند. سپس روز یکشنبه با اعلام وصول استیضاح وزیر راه آخرین گام خود را برای استیضاح یکی دیگر از وزرای دولت روحانی برداشتند. موافقان استیضاح این وزیر به عملکرد به گفته آن‌ها نامناسب وی در حوزه‌هایی اشاره می‌کنند که بسیاری از آنها مشمول تحریم بوده است. روز سه‌شنبه هم وزیر ورزش از نمایندگان کارت زرد گرفت!

    .
  • اقتصاد رانتی، حاصل نگاه دولتی به اقتصاد است

    کمال اطهاری
    اقتصاد‌دان
    اقتصاد سیاسی، عنوان یک مبحث میان رشته‌ای در علم اقتصاد است که نقش گسترده‌ای در اقتصاد ایران دارد. اقتصاد ایران برای اینکه از این بحران بیرون بیاید نیازمند تغییر ساختاری است.

    در دولت قبل نه تنها تغییرات ساختاری صورت نگرفت بلکه اقدامات عجولانه برای هدفمند کردن یارانه‌ها یا اقدامات سیاسی بی‌فایده مثل مسکن مهر، اقتصاد ایران را ناتوان‌تر کرد؛ یا برنامه چهارم توسعه که قرار بود ایران براساس آن به سوی اقتصاد دانشی و اقتصاد رقابتی گام بردارد، که هیچ‌کدام از این گام‌ها را برنداشت و اتفاقا هر آنچه هم که در گذشته رشته شده بود، پنبه شد.
  • وام ۱۰۰ میلیونی مسکن - ۹ مهر ۹۴

    در شرایطی که بازار مسکن همچنان در وضعیت رکودی به سر می‌برد به نظر می‌رسد دولت به دنبال محرک‌هایی است که بتواند بازار را از این وضعیت خارج کند. آنگونه که رئیس کانون انبوه‌سازان خبرداده، بانک مسکن با پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن قابل انتقال به خریداران موافقت ضمنی کرده و قرار است این وام به انبوه‌سازان عضو کانون و دارای پروانه صلاحیت، بدون سپرده‌گذاری پرداخت شود. گفته شده اولویت مصرف این وام برای تکمیل واحد‌هایی است که در مراحل پایانی ساخت قرار دارند.

    .
  • تحول در سند ترافیکی پایتخت

    قرار است سند ترافیکی شهر تهران تغییر کند. سهم تاکسی‌ها از جابه‌جایی‌های شهر کم شود و به سهم مترو و اتوبوس افزوده شود. ۵ سالی که از عمر طرح جامع ترافیک شهر تهران گذشت نمایندگان پارلمان محلی تهران درخواست بازنگری این طرح را کردند. پیاده‌راه‌سازی و حمل‌و‌نقل پاک از دیگر محورهایی است که باید در بازنگری طرح جامع به آن توجه شود.

    محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: باید به گونه‌ای طرح جامع حمل‌و‌نقل تدوین شود که در افق در نظر گرفته شده، تمامی مواردی که ممکن است شان و کرامت انسانی را خدشه‌دار کند از بین برود.
  • سناریوهای پاییزی دلار

    حمید عزیزی
    عضو گروه بانک و بیمه
    دلار که در بهار ۹۴ با کاهش قیمت روبه‌رو شده بود، در تابستان افزایش قیمت را تجربه کرد. حال با آغاز پاییز این سوال وجود دارد که سرنوشت شاخص بازار ارز در سومین فصل سال چه خواهد بود و چه پارامترهایی قیمت را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

    دلار که در تاریخ ۳۰ شهریور از کانال ۳۴۰۰ تومان پایین آمده و به قیمت ۳۳۹۵ تومان رسیده بود، تنها پس از یک روز به سطح بالاتر بازگشت و با ادامه نوسان در کانال ۳۴۰۰ تومان، امیدواری نوسان‌گیران برای افت به زیر این محدوده قیمتی را کاهش داد.
  • کارآفرینی در بستر سیاست‌زدگی

    محمدرضافرهاد‌پور
    مترجم
    اقتصاد و سیاست همبستگی عجیبی دارند و گویی عجیب با هم گره خورده‌اند، اما سوال مهم این است که نسبت میان پیشرفت اقتصادی و سیاست چگونه است و چه سازوکاری دارد. گروهی می‌گویند «همه چیزهای خوب لازم و ملزوم همدیگرند. »
    پیشرفت سیاسی سبب پیشرفت اقتصادی می‌شود و به‌عکس. گویی پیشرفت سیاسی و اقتصادی باید با هم اتفاق بیفتند. گروه دیگری می‌گویند که «ناهار مجانی در اقتصاد وجود ندارد. »

    به‌عبارت دیگر، برای پیشرفت اقتصادی باید پیشرفت سیاسی را قربانی کرد و در پای پیشرفت سیاسی باید پیشرفت اقتصادی را قربانی کرد.
  • فیلم محمد رسول‌الله در اسکار

    هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار در فوریه سال ۲۰۱۶ این بار فیلم محمد رسول‌الله (ص) را به عنوان نماینده ایران میزبانی خواهد کرد. سرانجام هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار آخرین ساخته مجید مجیدی را از میان ۶ رقیب آن یعنی فیلم‌های در دنیای تو ساعت چند است. رخ دیوانه، شیار ۱۴۳، قصه‌ها و ماهی و گربه‌ برگزیدند. این فیلم ۱۷۱ دقیقه ای که وقایع پیش از تولد پیامبر اسلام تا ۱۲ سالگی ایشان را روایت می‌کند، بخش نخست از سه‌گانه‌ای است که قرار است درباره زندگی پیامبر اسلام(ص) ساخته شود.
    .
  • روند آرام شاخص

    بازار بورس اوراق بهادار تهران در شرایطی به روند رکودی بی‌سابقه خود ادامه می‌دهد که به عقیده کارشناسان در شرایط کنونی قیمت سهام در سطوح پایینی قرار گرفته و همین باعث شده تا بعضی نوسان‌گیران از وضعیت مناسب بنیادی در کلیت بازار استفاده کنند و از این رو در سهام کوچک بورس جهش‌های سنگین قیمتی را ایجاد کرده‌اند. حرکت شاخص در کانال ۶۱ هزار واحدی اگرچه با نوساناتی اندک ادامه دارد، اما تحلیلگران می‌گویند حرکت صعودی در بورس نیازمند انگیزه و محرکی قوی برای دماسنج اقتصاد ایران است.
    .
  • آشفتگی مسوولان سعودی پس از فاجعه

    جعفر قنادباشی
    کارشناس مسائل خاورمیانه
    برکناری «بندر بن‌حجار» وزیر حج در دولت سعودی و پنج تن از مسوولان وزارتخانه حج و سازمان امنیت عربستان، گویای آن است که مقامات ریاض به بی‌ثمری تبلیغات فرافکنانه چندین روزه خود پی برده و سیاست تازه‌ای را به منظور سرپوش گذاشتن بر سوءمدیریت‌های کلان خود به‌کارگرفته‌اند.

    درواقع این برکناری‌ها، اعترافی عملی به عمق و وسعت فاجعه امسال «منا» و علاوه برآن، منعکس‌کننده نگرانی‌هایی است که دولتمردان ریاض در اثر شکست در فروخواباندن موج اعتراضات و مطالبات داخلی و منطقه‌ای، بدان دچار شده‌اند.
  • توصیه‌های کلیدی برای جلوگیری از سوء‌تغذیه کودکان

    آوا کشاورز
    سوء‌تغذیه (malnutrition) اصطلاحی است که برای بیان حالت کسی که رژیم غذایی نامتعادلی داشته، به کار می رود.

    کسی که سوء‌تغذیه دارد، ممکن است غذای خیلی کم یا خیلی زیادی مصرف کند و در هر دو صورت، در رژیم غذایی او، یک یا چند ماده مغذی وجود نداشته است. سوء‌تغذیه هنگامی رخ می دهد که بدن غذای کافی که برای رشد و سالم بودن نیاز دارد را دریافت نکند. واین هنگامی رخ می‌دهد که فردی غذای کافی نخورد یا غذایی را که برای سلامت و رشد وی ضروری است مصرف نکند. یا برخی افراد ممکن است به‌دلیل ابتلا به بعضی اختلالات سوء جذب روده‌ای، قادر به جذب مواد مغذی از غذاهایی که دریافت می‌کنند، نباشند وبه همین دلیل دچار سوء‌تغذیه باشند.
  • به دنبال یک دستاویز مناسب

    از روز پنج‌شنبه که منا، شاهد مرگ دلخراش حاجیان بود، ناظران سیاسی می‌گویند مقامات سعودی در صدد توجیه این حادثه هستند و مانند بسیاری از مدیران کشورهای در حال توسعه می‌کوشند از خود سلب مسوولیت کنند.

    سخنگوی وزارت کشور عربستان، گرمای هوا و خستگی حجاح را عامل این بروز فاجعه دانسته و مدعی شده است که حرکت بعضی از حجاج در مسیر معکوس و برخورد دو گروه از حجاج در یک تقاطع علت ازدحام جمعیت و بروز فاجعه در صحرای منا بود.
    برخی می‌گویند این سخنان چیزی جز فرار از مسوولیت و توجیه فاجعه نیست، زیرا هوای عربستان همیشه گرم است و حتی ماه‌ها و فصل‌هایی گرم‌تر از این هم در این کشور وجود دارد.
  • چرا باید از سرویس مدیریت پسورد استفاده کنیم و چگونه شروع کنیم؟

    این روزها همه ما در سایت‌ها و سرویس‌های مختلف اینترنتی عضو هستیم. سرویس‌هایی که برای استفاده از امکانات آن باید در آنها عضو شویم و این به معنی حساب‌های کاربری و رمز‌های عبور زیاد است.

    قطعا با توجه به مشغله‌های امروزی که هر کدام از ما داریم نمی‌توانیم این حجم پسورد یا رمز عبور را در ذهن خود نگه داریم و در بسیاری مواقع رمز‌هایمان یادمان می‌رود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی اپ‌های مخصوصی وجود دارند که به مدیریت رمز‌های عبور کاربران کمک می‌کنند. برنامه‌های مدیریت گذرواژه یا همان Password Managers، اطلاعات ورود شما را برای همه وب‌سایت‌هایی که استفاده می‌کنید ذخیره و امکان ورود خودکار به آنها را فراهم می‌کنند.
  • حضور متفاوت روحانی درساز‌مان ملل

    نیلوفر منصوریان
    عضو گروه دیپلماسی
    حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضوری متفاوت بود. او درحالی برای حضور در نشست سالانه سازمان ملل راهی آمریکا شد که دولتش پس از دو سال مذاکرات فشرده با گروه ۱+۵ توانست یکی از مهم‌ترین‌ پرونده‌های سیاسی جهان را با تفاهم و گفت‌وگو حل کند.

    دو سال مذاکرات فشرده‌ای که نقطه آغازینش یکی ازهمین نشست‌های سازمان ملل بود، از این رو این‌بار روحانی با دست پر راهی نیویورک شد. اگر در دو نشست قبلی، رئیس‌جمهوری و هیات همراهش سرگرم رایزنی و گفت‌وگو با مقامات کشورهای اروپایی برای حل پرونده هسته‌ای بودند، این‌بار این مقامات بلند پایه کشورهای اروپایی بودند که برای دیدار با رئیس‌جمهوری و گفت‌وگو در مورد آینده روابط‌شان با تهران مصر بودند.
  • خطاهایی در رژیم‌های من درآوردی!

    عاطفه چهره‌گشا
    این روزها رژیم‌های مختلف غذایی و تجویز‌های به اصطلاح سینه به سینه بسیار رایج است.


    اما نکته مهمی که باید در این باره بدانید این است که لاغری به هر قیمتی درست نیست و انسان باید اول درصدد سالم بودن و سلامت بودن باشد و «اگر» چاق است رژیم غذایی بگیرد که سالم شود و چربی اضافی بدنش را از بین ببرد. باید بدانیم که تناسب اندام مهم‌تر از لاغر شدن است و باید در به‌دست آوردن تناسب اندام کوشید نه لاغری. حالا اگر با بررسی‌های مختلف متوجه شدید که اضافه وزن دارید و می‌خواهید رژیم بگیرید بهتر است که با متخصص تغذیه مشورت کنید و از رژیم‌های به اصطلاح من درآوردی پرهیز کنید.
  • چگونه اشتیاق به کار را در کارمندان‌مان ایجاد کنیم؟

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
    آیا کارمندان شما دوست دارند با شما کار کنند؟ من دوست داشتم برای برخی روسایم کار کنم.

    اما تنها یکی از آنها رئیسی بود که با علاقه و عشق می‌خواستم برایش کار کنم. دلیل این امر این بود که روسایی که دوست داشتم برایشان کار کنم تنها مهارت‌های تکنیکی فوق‌العاده نداشتند بلکه صلاحیت‌هایی داشتند که اثر فوق‌العاده‌ای داشت و از همه مهم‌تر بر قلب و ذهن انسان‌هایی که هدایتشان می‌کردند، اثر داشتند. اگر شما رئیسی هستید که افراد صادقانه دوست دارند برایتان کار کنند، در اینجا ۸ مسیری که شما را مجزا می‌کند، بیان می‌کنیم:

    ۱.
  • میلیاردر در دادگاه

    اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی یا همان میلیاردر نفتی در شرایطی شنبه برگزار می‌شود که سخنگوی قوه قضائیه گفته پرونده وی ۲۰۹ جلد دارد که هر جلد آن حداقل ۲۰۰ صفحه است. میلیاردر نفتی که حدود ۲ سال است در زندان به سر می‌برد و بیش از ۲ میلیارد دلار به وزارت نفت بدهکار است اخیرا در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری کلا منکر معامله با وزارت نفت شده است. در همین حال برخی از اعضای کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس از وجود برخی اموال وی به نام ذی‌نفوذان در ژاپن و تاجیکستان خبر داده‌اند.

    .
  • بهترین روزهای عمر هنری‌ام سوخت

    در کمال ناباوری از گروه «ژوان» جدا شد و بعد از مدتی، خبر جمع آوری اولین آلبوم مستقل وی با نام «یه دنیا حرف» به گوش اهالی موسیقی رسید. خواننده‌ای توانمند و تکنیکی که متاسفانه مثل خیلی از خواننده‌های تکنیکال موسیقی پاپ در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته است

    مهدی یغمایی که به گفته خودش، بهترین روزهای عمر هنری اش، سوخته دچار کرد، شش سال ممنوعیت کاری، تنها به‌دلیل پخش کلیپی در زمان همکاری‌اش با گروه «ژوان» شد. این ماجرا ضربه مهلکی به اولین آلبوم وی وارد کرد تا او برای همیشه این «بار اول» را فراموش کند.
  • جلوگیری از فساد اقتصادی و پول کثیف

    احمد حاتمی‌ یزد
    کارشناس مسائل بانکی
    پول کثیف شاخصه‌های روشنی دارد که در عملیات اقتصادی و بانکی سایر کشورها نیز با تعریف مشخصی معرفی می‌شود. در کشوری نظیر آلمان که به‌عنوان یک کشور منضبط در زمینه پولی و بانکی شناخته می‌شود سه شرط تعیین کرده‌اند که اگر پولی هر کدام از این سه شرط را نداشته باشد، پول سیاه نامیده می‌شود.

    به واسطه فعالیت در یک بانک ایرانی فعال در آلمان، به مدت ۱۰ سال در این کشور حضور داشتم و با ضوابط و مقررات پولی و بانکی این کشور اروپایی آشنایی دارم.
  • مشروعیت ثروتمندان

    دکتر علی فرحبخش
    رفتار بازیگران در یک محیط اقتصادی تابعی از قوانین ناظر بر فعالیت اقتصادی و همچنین چگونگی نظارت بر فعالان اقتصادی است.

    اگر بخواهیم بازار را به یک زمین فوتبال تشبیه کنیم، برای ایجاد یک بازی منصفانه به سه رکن اساسی نیازمندیم. از یکسو بازیگران باید انگیزه مناسبی برای پیروزی در زمین داشته باشند که علائم قیمتی این نقش را در فعالیت‌های اقتصادی بازی می‌کنند و در صورت ارسال سیگنال‌های غلط یا مختل شده، رفتار فعالان اقتصادی هم به مسیر غیر‌بهینه رهنمون خواهد شد. از سوی دیگر باید قوانینی مناسب ناظر بر رفتار بازیگران باشد تا مشخص شود، چه حرکاتی از سوی بازیکنان مجاز و چه حرکات غیر‌قانونی یا با کارت زرد یا قرمز روبه‌رو‌ خواهد شد.
  • وام ۱۰۰ میلیونی در حد حرف

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن
    سه روز پیش به نقل از رئیس تشکل انبوه‌سازان اعلام شد بانک مسکن برای پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت و خرید مسکن آن هم با نرخ ۱۴ درصد، موافقت اولیه خود را اعلام کرده است.

    هر چند شواهد و امکانات موجود سیستم بانکی به‌خصوص بانک مسکن که از یک سو درگیر تامین مالی مسکن‌مهر و از سوی دیگر مشغول جذب سپرده برای تامین وام مسکن‌یکم است، احتمال هر نوع توافق جدید برای پرداخت تسهیلات ۳ رقمی با نرخ سود پایین‌تر از ۲۰ درصد را فوق‌العاده ضعیف نشان می‌دهد؛ اما ظاهرا مدیران بانک مسکن در جریان یک مذاکرات با نمایندگان انبوه‌سازان، مشروط به یکسری اما و اگر، با این موضوع موافقت کرده‌اند؛ شروطی همچون اینکه باید تمام حساب‌های بانکی انبوه‌سازان در بانک مسکن متمرکز شود و دولت وجوه اداره شده نزد بانک مسکن سپرده‌گذاری کند.
  • یارانه خودرویی

    سرانجام رکود سنگین حاکم بر بازار خودرو، معاون رئیس‌جمهور را به جاده مخصوص کشاند تا شاید با لمس مشکلات این صنعت از نزدیک، راه چاره‌ای هم پیدا شود. آنگونه که محمد باقر نوبخت خبر داده قرار است ۲۰۰ میلیارد تومان از یارانه تولید به خودروسازان و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانک‌ها به خرید محصولات صنعتی از جمله خودرو اختصاص یابد. این در شرایطی است که تیراژ تولید خودرو اخیرا به شدت کاهش یافته و کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» هم در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

    .
  • یک سر سوزن به فرهنگ یک جوالدوز به دولت

    با انتشار کتاب‌ «چرا کشورها شکست می‌خورند» در انتشارات «دنیای اقتصاد»، موضوع بررسی نظام‌های حاکم بر ساختارهای اقتصادی جهان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

    در واقع با انتشار این کتاب در ایران، نگاه تحلیلی مبتنی بر مقایسه در بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای جهان تقویت شد و بسیاری از فعالان اقتصادی، تحلیلگران و اقتصاددانان و جامعه‌شناسان استفاده از الگوهای قیاسی را تا حدودی بیشتر از گذشته در دستور کار قرار دادند. گفت‌وگوی زیر با محمود صدری، مدیر انتشارات «دنیای اقتصاد» که مسوولیت ویراستاری این کتاب را بر عهده داشته است، در همین چارچوب است.
بیشتر