شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

ویژه نامه

  • انتخابات قانونمند و اخلاق مدار در جامعه مهندسان

    هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استانهای ایران در قالب گروه‌ها و تشکل‌های مختلف مهندسان، همزمان و به طور جداگانه پنج شنبه ۱۶ مهرماه سالجاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

    گزارش خبرنگار ما حاکیست، تعداد ۳۳۳ نفر از کاندیداهای تایید صلاحیت شده توسط هیات نظارت برانتخابات وزارت راه و شهرسازی، در استان تهران به رقابت می‌پردازند. از این تعداد، ۲۵ نفر از نامزدهای انتخاباتی در رشته‌های عمران، معماری ، مکانیک، برق، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک به هیات مدیره سازمان راه پیدا خواهند کرد.
  • سازمانی بسازیم پر افتخار؛ شهری بسازیم برای زندگی

  • نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان

    دکتر محمدحسن تولایی- معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
    در نظام فنی و اجرایی کشور یک سابقه بسیار طولانی وجود دارد اما در سیستم بخش خصوصی متاسفانه این کار یا صورت نگرفته یا در ابتدای کار قرار دارد و هنوز خیلی نوپاست. نظام فنی و اجرایی در کشور ما با زحمت بزرگان و پیشکسوتان مسیر تکامل خوبی را طی کرده است.

    در حال حاضر در کشور شاهد هستیم پروژه هایی را که قبلا پیمانکاران و مشاوران خارجی انجام می دادند الان توسط پیمانکاران ما یا مشاوران داخلی با قیمت مناسب و با کیفیت بالاتر یا همسان و با تکنولوژی های پیشرفته ساخته می شوند.
  • ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز در گروی استقلال سازمان نظام مهندسی

    در اجرای یک استراتژی به دقت تدوین شده، ساختار سازمانی اولویت عمده‌ای دارد.

    اگر ساختار و استراتژی هماهنگ نباشند، حاصل آن ناکارایی و کوشش‌های پراکنده خواهد بود. سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور ایران، ساختار پیچیده‌ای دارد که نمی‌توان آن را با هیچ یک از ساختارهای تعریف شده و استاندارد جهانی، مطابقت داد. سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌رغم اینکه طبق قانون سازمانی مردم‌نهاد است، در عمل یک نهاد وابسته به دولت بوده و متاسفانه این وابستگی، باعث گردیده تا نتواند به عنوان یک نهاد مستقل، فعالیتهای خود را تعریف نموده و به عملکرد نظارتی خود در سطح عالی دست یابد.
  • قانون نظام مهندسی باید بازنگری و بازنویسی شود

    انجمن ژئوتکنیک ایران یکی از پرسابقه‌ترین گروه‌های مهندسی در ایران است که از سال ۱۳۵۰ کار خود را آغاز کرده است. انجمن با هدف شناساندن جایگاه حرفۀ ژئوتکنیک و کارشناسان آن و نیز ایجاد همکاری و هماهنگی بین آنها در زمنیه‌های علمی،‏ کاری و پژوهشی تشکیل شده است.

    اعضای انجمن از بین کارشناسان و متخصصان دانش آموختۀ رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی زمین‌شناسی و سایر رشته‌های وابسته که در زمینۀ ژئوتکنیک فعالیت می‌کنند، انتخاب شده‌اند. انجمن تاکنون گام‌های موثری در زمینۀ هماهنگی فعالیت‌های حرفه‌ای، تدوین ضوابط کاری، تهیۀ آیین‌نامه‌ها، برپایی همایش‌های علمی و فنی، انتشار نشریه‌های خبری و علمی و نیز برقراری ارتباط با نهادهای داخلی و بین‌المللی فعال در زمینۀ ژئوتکنیک برداشته است.
  • نظام مهندسی باید توسط مهندسان حرفه‌ای اداره شود، نه شاغلان دولتی

    قانون نظام معماری و ساختمانی کشور، در سال ۱۳۵۲ تصویب شد. نامگذاری این قانون به این علت بود که قرار بود دو سازمان در آن ایجاد شود؛ نخست سازمان نظام معماری و شهرسازی و دیگر سازمان نظام ساختمان و تأسیسات. بخش اول نام هریک از این سازمان‌ها (معماری و ساختمان) را کنار هم قرار داده و به این ترتیب قانون نظام معماری و ساختمانی شکل داده شد. قرار شد این سلزمان‌ها هم به مسائل مربوط به معماری و شهرسازی توجه کنند و هم به مسائل ساختمانی. سال ۱۳۵۶ بود که اصلاحاتی بر این قانون انجام شد. پس از آن در سال ۱۳۷۱ قانون نظام مهندسی ساختمان به طور آزمایشی تصویب شد.
  • اخلاق حرفه ای؛ آنچه جامعه مهندسی بیش از هرچیز به آن نیاز دارد

    دانش مهندسی در کشور ما ، وامدار مشاهیر و دانشمندانی است که تاریخ ساز بوده اند و بدون تردید قسمتی از فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی ما ثمره تلاش آنهایی است که کوشیده اند با تکیه بر دانش و تعهد ، سهمی در اعتلای جایگاه مهندسی این سرزمین داشته باشند.

    با پیشرفت جوامع بشری وگسترش فرهنگ شهر نشینی، نقش مهندسان ساختمان در ایجاد محیط زندگی مناسب، ایمن و دوستدار محیط زیست بیشتر شد و به تدریج وظایف آنان به طور تخصصی و با ایجاد رشته‌های مرتبط در این حوزه تکمیل گردید.

    در همین راستا، ساختارها و سازمان‌های مهندسی مردم نهاد و دولتی شکل گرفتند تا برای آسایش و آرامش مردم به ارائه خدمات بپردازند، و به این ترتیب نقش کلیدی و با ارزش مهندسان ساختمان در جامعه آشکار شد.
  • مهندسات متخصص و مقتدر را دعوت به کار خواهیم کرد

    در حوزه ساخت و ساز کشور باید افراد متخصص و ذیصلاح حضور داشته باشند تا از ظرفیت‌های جامعه مهندسان در این عرصه به خوبی استفاده شود. این گفته محمدحسین مسعودی،دبیر گروه حامی است که در نشست خبری آنها بیان شد.

    عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: با وجود مجریان ذیصلاح و کارآفرین، دیگر نگران اشتغال زایی مهندسان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها نخواهیم بود. همچنین وجود گروه‌های مختلف کارآمد در حوزه ساخت و ساز ،رعایت استانداردهای مورد نیاز را در این بخش ضروری می‌سازد.

    عضو هیات رییسه گروه تخصصی عمران در سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: در ویرایش جدید مبحث دوم ساختمان قرار است سه عامل مهم طراح، مجری و ناظر در ساختمان سازی به پنج عامل افزایش یابد.
  • سازمان نظام مهندسی تنها کار کنترل و نظارت انجام دهد

    به نظر بنده سازمان نظام مهندسی یک سازمان نظارتی است و تنها باید کار کنترل و نظارت را انجام دهد، و کار اجرا باید در اختیار تشکلهای فنی - مهندسی و یا کاردانهای واجد صلاحیت و دارای پروانه اشتغال گذاشته شود.

    قانون نظام مهندسی در اسفند ماه ۱۳۷۴ تدوین شد و اولین تشکیلاتی که در پی این قانون به وجود آمد، سازمان نظام مهندسی بود. این سازمان کل قانون نظام مهندسی را به نفع خود مصادره کرد و بعد از شکل گیری انجمن‌های استانی انبوه سازان، بتدریج از سال ۱۳۸۰ سعی کرد عملا آنها را به صورت زیر مجموعه خود درآورد.
  • ۱۶مهرماه هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی

  • آموزش حرفه‌ای را از دانشگاه‌ها به تشکل‌ها بازگردانید

    فعالیت در رشته کاری خود را از سال ۱۳۵۰ شروع کردم و تا ۱۳۸۰ در بخش دولتی وزارت کشاورزی به عنوان رییس اداره نقشه برداری کار می‌کردم. در حال حاضر نیز بازرس جامعه صنفی مهندسان و نقشه برداران، جامعه مشاوران و کمیته تخصصی مهندسی نقشه برداری هستم. بنده از معدود خانم هایی هستم که در زمینه نقشه برداری زمینی کار کرده ام.

    هسته اولیه جامعه نقشه برداران ایران در سال ۱۳۵۸ با یک اطلاعیه در سازمان نقشه برداری کشور که بنا به پیشنهاد آقای مهندس مجربی کرمانی نوشته و امضا شده بود، بسته شد. سپس بنا به پیشنهاد وی برای اینکه از تمامی نقشه برداران فعال در وزارت خانه‌ها و بخش خصوصی (مهندسان و تکنسینها) در هیأت موسس دعوت شود، این نامه به تمامی اداره‌های دولتی و مهندسان مشاور نقشه برداری ارسال گردید.
  • در جهت اهداف سازمان نظام مهندسی حرکت می‌کنیم

    گروه انتخاباتی پردیس مهندس از تعدادی مهندسان توانمند تشکیل شده است که در پستهای مدیریتی سازمان نظام مهندسی نقش آفرینی کرده، به مشکلات سازمان واقف اند و قصد دارند با برنامه ریزی این اشکالات را رفع ‌کنند.

    برای این منظور، این گروه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مختلفی در نظر دارد. این مطلب را مهندس عزیزی، نایب رییس سازمان نظام مهندسی بیان کرد و افزود: گروه انتخاباتی پردیس مهندس دارای برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت وبلند مدت است و قصد داریم با تعاملات سازنده با سایر سازمانها و ارگانها بتوانیم در جهت دستیابی به اهداف سازمان نظام مهندسی گام برداریم.
  • نظام مهندسی، فصلی نو را تجربه می‌کند

    رضا دهقان
    یکی از مهمترین افتخارات سازمان نظام مهندسی، حاکمیت انتخابات در تعیین هیات مدیره سازمان بوده به گونه‌ای که اعضای آن به صورت کاملا آزاد می‌توانند در صورت دارا بودن صلاحیت لازم مطابق قانون، در فضای رقابتی شرکت کنند و در صورت کسب آرای لازم، وارد هیات مدیره سازمان شوند.

    اگر چه فرآیند انتخابات از اولین دوره تا به امروز هیچ تفاوتی نکرده است اما در هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان‌ها یکسری ضوابط قانونی مغفول مانده و اجرا نشده از سوی وزارت راه و شهرسازی به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است.
  • منتظر افراد مستقل و صنفی در هیات مدیره بعدی هستیم

    ساسان پیرزیاد هستم، رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی چهاردانگه، عضو کمیته اجرایی گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی استان تهران و ۱۵ سال سابقه کارهای اجرایی در حوزه ساخت و ساز شهری در قالب محاسبه ، نظارت ، پیمانکاری و مشارکت دارم.

    از مهمترین مشکلات دفاتر اطراف تهران این است که ساخت و ساز در این مناطق متولیان زیادی دارد، ازجمله نظام مهندسی ( به نمایندگی از وزارت مسکن ) ، شهرداریها ، شوراها ، بیناد مسکن ، بخشداریها ، جهاد کشاورزی ، شهرک ‌های صنعتی و. .

    از آنجا که هر یک از نهادهای فوق رویکرد و دیدگاه خود را دارند و هر یک مصالح مردم را جور دیگری تعریف می‌کنند، بنابراین مهمترین مشکل مدیریت جزیره‌ای و نبود یک استراتژی واحد بین این ارگانهاست .
  • بزرگ ترین خواسته مهندسان ارجاع عادلانه کار است

    مشکلات دفاتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی استان تهران را می‌توان به دو دسته طبقه بندی نمود. دسته اول مربوط به ساختار اداره دفاتر و نحوه کنترل و ارزیابی آنها می‌باشد و دسته دیگر مشکلاتی می‌باشد که میان دفاتر نمایندگی نظام و مراجع صدور پروانه وجود دارد. این مشکلات گاه ناشی از اعمال سلیقه‌های افراد در جایگاه‌های مربوطه می‌باشد و قوانین و ضوابط مربوطه نیز در شهرستان‌های استان تهران متفاوت است .

    آنچه حائز اهمیت می‌باشد آنست که سازمان نظام مهندسی ساختمان باید برای اداره امور جاری ، مثل تمام سازمان‌ها دارای یک ساختار مناسب و مرتبط با مسئولیت خود باشد ، چرا که اگر سازمانی بر مبنای مأموریتهای خود دارای ساختار مناسبی نباشد ولی دارای نیروهای متخصص و کارآمد باشد باز هم نمی تواند به موفقیت‌های مورد انتظارش دست یابد و به عبارتی دیگر امکان بهره ور بودن سازمان زیر سئوال خواهد رفت .
  • قانون گرایی ، اخلاق مداری، احیای حقوق شهروندی

    دکتر رامین قاسمی اصل در گفت وگو با دنیای اقتصاد، برنامه‌های خود را در صورت پیروزی در هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی اعلام کرد و از قانون گرایی، اخلاق مداری و احیای حقوق شهروندی به عنوان سه برنامه عمده خود نام برد.

    وی یکی از مشکلات سازمان را قانون گرایی دانست وگفت: این به این معناست که همه نسبت به ارجاع کار معترض اند. اما وقتی مهندس ببیند کاری که انجام می‌شود قانون مدار است قطعا گله‌ای نخواهد داشت.
    وی افزود: دوم، بحث اخلاق مداریست و باید با اخلاق و رفتار صحیح قداست حرفه‌ای سازمان را که در هیات مدیره خلاصه می‌شود حفظ کنیم تا مهندسان الگو بگیرند.
  • رعایت اخلاق حرفه‌ای و رقابت شرافتمندانه در انتخابات

    هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی در پیش است و دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزرات راه و شهرسازی به ریاست دکتر منوچهر شیبانی اصل وظیفه نظارت بر اداره و برگزاری آن را برعهده دارد. وی در گفت و گو با دنیای اقتصاد، داوطلبان حضور در انتخابات را به رعایت اخلاق و رعایت قانون دعوت کرده و تاکید می‌کند که انتخابات در موعد مقرر برگزار شده و به هیچ عنوان به تعویق نخواهد افتاد. دکتر شیبانی از قانون گرایی و نظم و انضباط کامل به عنوان دو تفاوت مهم و بارز این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های قبل یاد می‌کند.
  • مهندسان در انتخابات سرنوشت ساز حرفه و تشکل خود شرکت کنند

    اینجانب صادق رضایی مؤید، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی در رشته شهرسازی هستم.

    در حال حاضر رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی غرب تهران، مدرس دانشکده معماری دانشگاه آزاد واحد شهر ری، مشاور معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و مشاور مسائل شهرسازی برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران بوده و همچنین در گذشته مسئول تأسیس و راه اندازی دفتر نمایندگی نظام مهندسی شرق تهران بودم.
  • انتخاب رییس نمایندگی انتصابی تعیین می‌شود، نه انتخابی

    از مهمترین مشکلات ومسایل دفاتر نظام مهندسی اطراف تهران این است که هر کس مسئول دفتر می‌شود، به علت روابطی که با اشخاص مختلف پیدا می‌کند از افراد غیر بومی در شهرستان‌ها استفاده کرده و آنها را عضو می‌کند. بعد از آن هم دفاتری درست می‌کند که افراد آن نه حضور فیزیکی دارند و نه خدمات با کیفیت عرضه می‌کنند. به عبارت دیگر، یک نوع رانت ایجاد می‌شود.

    معضل دیگر این است که انتخاب رییس نمایندگی به صورت انتصابی صورت می‌گیرد و انتخابی نیست. به این ترتیب، هرکس که در شهرستان رییس دفتر می‌شود، وامدار شخص خاصی در خود سازمان است.
بیشتر