شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه نامه خراسان

  • ورود آقایان ممنوع! - ۱۳ مهر ۹۴

    دنیای اقتصاد، عماد نصرآبادی- انسان در فضاهای مختلفی زندگی می‌کند و برای تجربه محیط‌های مختلف دست به انتخاب می‌زند و به‌طور پیوسته کنش‌های متقابل با این فضاها را دارد؛ از آن تغذیه می‌شود و آن را تغذیه می‌کند و یا از آن تغییرپذیرفته و آن را تغییر می‌دهد. در آن فضا حرکت می‌کند و با این حرکت در فضا معنا می‌آفریند و اجزای فضا را به نشانه‌های معناداری برای خود تبدیل می‌کند و یا نشانه‌هایی از بیرون بر آن می‌افزاید تا محیطی که در آن چند ساعتی را به گذراندن وقت اختصاص می‌دهد، معنا پیدا کند و بتواند از آن لذت ببرد.
  • توجه به ظرفیت‌های شهرستان‌های خراسان رضوی

    دنیای اقتصاد- خراسان رضوی بخشی از استان پهناور خراسان بزرگ است که با مصوبه دولت در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم خراسان به سه قسمت شمالی ، رضوی و جنوبی ایجاد شده است.

    استان خراسان رضوی از شمال و شمال شرقی به طول حدود ۶/ ۵۳۱ کیلومتردارای مرزمشترک با جمهوری ترکمنستان و از شرق به طول حدود ۳۰۲ کیلومتر دارای مرز مشترک با کشور افغانستان بوده و از لحاظ مرزهای داخلی از شمال غربی با استان خراسان شمالی، از جنوب با استان خراسان جنوبی و از غرب و نیمه شمال‌غربی به استان‌های یزد و سمنان محدود است .
  • نقش اقامتگاه در اکوتوریسم

    مژگان ثابت تیموری*
    با توجه به اهمیت اقامتگاه برای تمامی تفرج‌کنندگان و اهالی سفر، ویژگی‌های یک اقامتگاه متناسب با هدف و قصد از سفر برای یک گروه طبیعت‌گردی و یا گردشگران انفرادی از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس از یک روز پرتحرک برای بوم‌گردشگران، آنچه ارزشمند است استراحت در مکانی با درجه آسایش مناسب است.

    هرچند که در طبیعت‌گردی، شاید به دید برخی از افراد، استراحت کردن در هر فضا و مکانی ممکن بوده و از درجه اهمیت کمی برخوردار باشد. اما تا زمانی‌که امکانات هست و تا زمانی‌که از مقصد، اطلاعات کافی داریم و از هزینه‌ها، شرایط اقامتگاه‌ها، امنیت منطقه موردنظر و توان تحمل و ویژگی‌های شخصیتی خود آگاه هستیم، انتخاب اقامتگاه می‌تواند، ادامه سفری جذاب و پرانرژی را فراهم نماید.
  • تشکیل کمیته حمایت حقوقی از جان‌باختگان حادثه مِنا‌ در دادگستری خراسان‌رضوی

    تسنیم- رئیس‌کل دادگستری‌ خراسان‌رضوی از تشکیل کمیته حمایت حقوقی از جانباختگان حادثه منا در دادگستری این استان خبر داد.

    حجت الاسلام علی مظفری با اشاره به بازگشت پیکرهای مطهر جمعی از این عزیزان جانباخته به میهن اسلامی گفت: این حادثه ابعاد مختلفی از جمله ابعاد حقوقی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. از همین رو دادگستری استان خراسان رضوی با توجه به اینکه جمع قابل توجهی از این پیکرهای مطهر مربوط به این استان است اقدام به تشکیل کمیته حمایت حقوقی از حادثه دیدگان این فاجعه کرده است.
    مظفری افزود: خاندان محترم این جانباختگان در صورتی که نیاز به پیگیری حقوقی و قانونی پیدا نمایند، می توانند به دادگستری استان مراجعه کنند.
  • رقابت های استانی جشنواره قصه گویی در مشهد برگزار شد

    مهر- رقابت‌های مرحله استانی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۳۰ قصه‌گو در مشهد برگزار شد.

    دراین رقابت‌ها که در محل اداره مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد برگزار شد تعداد ۳۰ قصه‌گو راه یافته به این دوره از رقابت‌ها با ارائه قصه‌های بومی، تاریخی و دینی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

    این رقابت‌ها با نشست تخصصی کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری استان و فعالان حوزه ادبیات کودک ادامه داشته و داوران با حضور در نشستی با عنوان «معیارهای انتخاب قصه» ویژگی‌های یک قصه مناسب را برای قصه گویی بررسی خواهند کرد.
  • بودجه استقبال از بهار را صرف پیرایش شهر از آلودگی‌های بصری کنیم

    ایسنا- یک پیشکسوت گرافیک مشهد با بیان اینکه آلودگی‌های بصری و آشفتگی‌های مبلمان شهری نتیجه رعایت نکردن استانداردهای گرافیک محیطی است، گفت: زمانی که گرافیک محیطی که رسالت آن اطلاع ‌رسانی است در شهر به ایفای نقش می‌پردازد، در این صورت قطعا بایستی هماهنگی بین این نوع گرافیک و ساخت و سازهای شهری ایجاد شود.

    سیاوش میهن‌دوست در خصوص آلودگی‌های بصری موجود در شهرها و ضرورتهای وجود یک مبلمان شهری مطلوب اظهار کرد: انسان بخشی از زندگی روزمره خود را در فضاها و محیط‌های گوناگون می‌گذراند، شهرها و روستاها در حال گسترش هستند و قطعا نیازهای انسان باعث می‌شود محیط‌‌ها به گونه‌ای دیگر تعریف شده و شکل گیرند.
  • استانداران خراسان در عهد پهلوی بخش ۳

    هادی پژوهش
    میرزافرج‌الله خان بهرامی (دبیر اعظم)

    فرزند محمدعلی‌خان تفرشی درسال ۱۲۶۰ متولد شد. تا زمان رضاخان، وزیر جنگ بود و پس از کودتای ۱۲۹۹ معلم و اعلامیه نویس رضاخان شد. پس ازتشکیل قشون متحدالشکل، مجله‌ای به نام قشون منتشرکرد. رضاخان درسفرسوم احمدشاه به اروپا درخانقین، لقب دبیراعظم را برای وی برگزید.

    بهرامی پس از پایان تحصیلات، وارد خدمات دولتی شد و مشاغل مختلفی را عهده‌دار شد و برای تغییرسلطنت ازقاجار به پهلوی خیلی تلاش کرد. وی بعد از رسیدن رضاشاه به سلطنت به مقامات ریاست دفتر، والی‌گری فارس و وزارت پست وتلگراف رسید، همچنین منشی اول وزارت جنگ، رئیس دفتر پیاده‌نظام در وزارت جنگ، منشی اول وزارت فوایده عامه و بازرگانی، رئیس دفتر وزارت جنگ، رئیس دفتر مخصوص رضاخان، فرماندار اصفهان، وزیر پست و تلگراف و وزیر کشور شد.
  • نمایشگاه نقاشی در نگارخانه آذرنور

    ایسنا- نمایشگاه نقاشی پروانه عارف ساعت ۱۸ روز جمعه ۱۰ مهر با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر نقاشی در نگارخانه آذر نور گشایش یافت.
    نمایشگاه نقاشی پروانه عارف که تا ۱۴ مهرماه سال جاری به کار خود ادامه خواهد داد، در طول دوران برگزاری هر روز یک نوبت از ساعت ۱۷. ۳۰ تا ۲۰ پذیرای عموم علاقه‌مندان خواهد بود.
    نگارخانه آذرنور در خیابان راهنمایی۱۰ (فلسطین ۷) شماره ۲۰ واقع شده است.

    .
  • فرصت و پولی برای سرمایه‌گذاری هست؟!

    دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- در یکی دو سال اخیر و با اتفاقاتی که برای برخی از موسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد و خراسان رضوی رخ داد، شرایط سرمایه‌گذاری در این کلان‌شهر و استان دست‌خوش تغییراتی شد و مردم به تدریج اعتماد خود را نسبت به سپرده‌گذاری در موسسات مالی و اعتباری و یا خرید سهام شرکت‌ها از دست دادند.

    هرچند ضربه سهمگین شرکت‌های پدیده، تبرک و موسسات مالی و اعتباری میزان، آرمان و. . . شاید تا سال‌ها بر پیکره اقتصاد خراسان بماند اما اینکه مردم به نوعی به این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها بی‌اعتماد شده‌اند را می‌توان تا حدودی جنبه مثبت این قضیه دانست.
  • ثبت جهانی قنات قصبه سبب تحول صنعت گردشگری گناباد می‌شود

    فارس- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در سفر به شهرستان گناباد از برخی ظرفیت‌های گردشگری و آثار تاریخی این شهرستان از جمله قنات قصبه گناباد بازدید کرد.

    سیدمحسن صادقی در بازدید از آثار تاریخی گناباد اظهار کرد: با ثبت جهانی قنات قصبه تحولی در صنعت گردشگری شهرستان گناباد ایجاد می‌شود.

    معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در این سفر ضمن بازدید از قنات قصبه گناباد که در آستانه ثبت جهانی در قالب پرونده قنات‌های ایران است، از نزدیک در جریان آخرین وضعیت این اثر تاریخی و اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی قنات قرار گرفت.
  • کالبدشکافی حباب قیمتی «پدیده» و رکود اقتصادی

    جعفر خیرخواهان
    حباب‌ها چیستند؟ و چگونه بوجود می‌آیند؟ در اقتصاد همیشه دو دسته افراد خوش‌بین و بدبین داریم. اینکه آیا افزایش قیمت یک دارایی مثل واحدهای مسکونی یا سهام یک شرکت تولیدی بیانگر حباب است یا خیر، بستگی به این دارد که حق با کدامیک از دو طرف خوش‌بین یا بدبین است.

    اگر حق با خوش‌بین‌ها باشد، پس قیمت واحد مسکونی که بالا رفته است همچنان بالا باقی خواهد ماند و ترکیدن هیچ حباب و ایجاد هیچ بحرانی را نخواهیم داشت.
    اما اگر حق با افراد بدبین باشد، یعنی کسانی‌که افزایش قیمت مسکن را موقتی تصور می‌کردند پس زمانی در آینده خواهد رسید که این حباب بترکد.
  • ۷۸ میلیارد تومان در بخش سلامت خراسان رضوی هزینه شده است

    مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:

    مجمع خیرین سلامت در استان خراسان رضوی دارای ۱۰ شعبه می‌باشد که توانسته در مجموع سال‌های ۹۰ تا ۹۳ حدود ۷۸ میلیارد تومان در بخش سلامت در استان هزینه کند.

    به گزارش خبرگزاری دانشجو، مرتضی احتشام فر در نشست خبری همایش ملی خیرین سلامت که به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سالن شورای ساختمان قریشی این دانشگاه برگزار شد، گفت: مجمع خیرین سلامت در استان خراسان رضوی از سال ۸۸ با انتخابات هیات مدیره کار خود را آغاز کرده است.

    وی افزود: دور دوم انتخابات این مجمع در سال ۹۰ انجام شد و دور سوم این انتخابات نیز تا انتهای آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.
  • نمایشگاه مشهد؛ رتبه دوم نمایشگاه‌های جهان در حوزه اطلاع‌رسانی

    دنیای اقتصاد- مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: نمایشگاه بین‌المللی مشهد براساس ارزیابی انجام شده در میان سایت‌های نمایشگاهی کشورهای دنیا، مقام دوم جهان را کسب کرده است.

    محمدجواد حمید در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری نمایشگاه‌های ایران بااشاره به اینکه باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته سالیان اخیر در حوزه روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد، اظهار کرد: در تبلیغات نمایشگاه‌ها باتوجه به رویکرد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، به طراحی‌های مفهومی نیز پرداخته شده که در ارزیابی‌های صورت گرفته، نمایشگاه بین‌المللی مشهد از جمهوری اسلامی ایران پس از نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان به عنوان مهد صنعت نمایشگاهی جهان، مقام دوم را کسب کرده است.
  • تولیدات صنعتی رشد منفی داشته است

    ایسنا- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از کاهش تولیدات صنعتی در کشور خبر داد.

    حسن حسینی با اشاره به اینکه به دلیل رکود اقتصادی تولید صنعتی کشور با رشد منفی مواجه شده است، اظهار کرد: این رشد منفی در خراسان شدت بیشتری داشته و می‌توان اتفاقاتی که در پایان سال گذشته در حوزه اقتصادی استان برای پدیده و موسسات مالی چون میزان و آرمان روی داد از علل آن دانست. وی با بیان اینکه مشکلاتی که در اقتصاد استان به وجود آمد فضای اقتصادی و بازار کسب و کار مشهد را غبارآلود کرده است، ادامه داد: افراد بسیاری که در این موسسات سپرده‌گذاری کرده بودند و از بهره این سپرده‌ها امرار معاش می‌کردندبا مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند و این معضل در اصناف اثرات نامطلوبی به وجود آورد.
  • طعنه‌ای که سوگ به ما می‌زند

    زیتون سیدزاده
    رفتن زودهنگام کاپیتان سرخ در ذهن زمزمه‌ می‌کند که مرگ همینقدر بی‌رحم و بی‌مهابا حمله خواهد کرد. رنگی که اگر نبینیم‌اش، می‌تواند بالاتر از با هم بودن بر شانه همه ما بنشیند.

    یادداشت بازیگر جوانی که مانند دیگران از پرکشیدن هادی نوروزی دلش به درد آمده، بهانه‌ای شد برای نگاهی دوباره به آنچه پیش روی ماست.
    ترانه علیدوستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
    «زمانی که همسر هادی نوروزی به پیست تارتان ورزشگاه آمد با فریادهایی خطاب به حضار می‌گفت: «دیدید بالاخره به ورزشگاه آزادی آمدم، اما ای کاش هیچ وقت نمی‌آمدم، هادی من الان کجاست.
  • سرمایه‌گذاری و عوامل موثر بر آن بخش اول

    حسین محمدی
    سرمایه‌گذاری یکی از عوامل مهم و موثر بر رشد اقتصادی است که می‌تواند با افزایش توان تولیدی کشور، به بهبود اشتغال و کاهش بیکاری نیز کمک کند. سرمایه‌گذاری به عوامل مختلفی بستگی دارد که از میان آن‌ها میزان درآمد، نرخ بهره، امنیت، فضای کسب و کار مناسب، حضور دولت و نهادهای عمومی غیردولتی در اقتصاد و حاکمیت نقش مهم‌تری نسبت به سایر عوامل ایفا می‌کنند.


    برای جستجوی فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در یک منطقه باید ابتدا جایگزین‌های آن را بهتر شناسایی کرد و سپس راجع به فرصت‌های موجود اظهار نظر کرد.
  • کاوش‌های باستان‌شناسان در محوطه پیش از تاریخ تپه دامغانی

    دنیای اقتصاد، گروه گردشگری- تپه دامغانی سبزوار در سال ۱۳۸۰ با شماره ۳۷۴۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما قسمتی از این تپه باستانی در خیابان‌کشی (خیابان جهاد کشاورزی به جاده دلقند) از بین رفته است.

    این تپه باستانی در سال ۱۳۸۲ توسط دکتر عمران گاراژیان و لیلا پاپلی‌یزدی و در سال ۱۳۸۴ توسط رمی بوشارلا و هنری فرانکفورت بررسی شده و سرانجام در سال ۱۳۸۷ توسط یک هیأت مشترک ایرانی و فرانسوی مورد کاوش قرار گرفت. در سال۱۳۸۸ تپه دامغانی سبزوار توسط«حسن نامی»کارشناس‌ارشد باستان‌شناسی تعیین حریم شد.
  • شرکت‌های تجارت الکترونیک خراسان‌رضوی درجه‌بندی می‌شوند‌

    تسنیم - معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شرکت‌های تجارت الکترونیک خراسان‌رضوی درجه‌بندی می‌شوند.

    علی غفوری‌مقدم در نشست خبری همایش نماد اعتماد الکترونیکی اظهار کرد: کسانی‌که متقاضی دریافت نماد الکترونیک برای فروشگاه‌های اینترنتی خود هستند، باید به سامانه درنظرگرفته شده برای آن مراجعه کرده و فرآیندهای آن را تکمیل کنند. وی تصریح کرد: در این فرآیندها افراد باید برای مشخص‌شدن هویت، نوع فعالیت، اطلاعات مالی و دادن تعهد، روندی را طی کرده تا بتوانند نماد اعتماد الکترونیک را به‌دست بیاورند.
  • روایتی از بزرگترین جنایت خانوادگی در کشور

    نمایش «شرم و دغدغه» به نویسندگی و کارگردانی جواد اشگذری تا ۱۵ مهرماه هرشب ساعت ۱۹ به مدت یک ساعت در سالن بهار مجموعه تئا‌تر شهر واقع در بوستان ملت مشهد اجرا می‌شود.

    اشگذری در نشست خبری این نمایش گفت: داستان شرم و دغدغه مستندی از حادثه یک قتل خانوادگی در مشهد است که با نگاهی متفاوت، تبعات اجتماعی بعد از قتل را روایت می‌کند. در اردیبهشت سال ۹۱، تیتر «جنایت فجیع در پلاک ۵۴» در صفحه حوادث روزنامه نظرم را جلب کرد و انگیزه‌ای شد تا این حادثه دلخراش را که بزرگ‌ترین قتل خانوادگی نام گرفته بود به صورت نمایشنامه‌ای مستند و داستانی بنویسم.
  • گلایه از ‌بی‌توجهی به مراکز تفریحی مشهد

    دنیای اقتصاد، گروه گردشگری- مدیر مجموعه تفریحی و توریستی چالیدره گفت: امروزه باید مدرن‌سازی مراکز تفریحی را در دستور کار قرار داد، چراکه مراکزی همچون کوهسنگی، پارک ملت و کوهستان پارک، ظرفیت این مهم را دارند، ولی هیچگاه دقت کافی به تاثیر این موضوع در جذب زائرین و نیز خدمت‌رسانی مطلوب به آنان نشده است.


    محمود جوانمرد درباره کمبود مراکز تفریحی سطح مشهد در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به زائرین گفت: یکی از معضلات مشهد به‌ویژه در حوزه خدمت‌رسانی به زائرین، فقر مراکز تفریحی و امکانات قابل‌قبول به ویژه در پارک‌ها و مناطق گردشگردی داخل و اطراف شهر است که این خود بی‌شک نیازمند تامل بیشتر مسئولان است.
  • کمک ۱۸۰۰ میلیارد ریالی دولت به شهرداری‌های خراسان رضوی

    ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: دولت تدبیر و امید سال گذشته غیر از کمک به طرح‌های قطار شهری، هزار و ۸۲۷ میلیارد ریال به ۸۳ شهرداری در این استان کمک کرد.

    علیرضا رشیدیان شامگاه شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی افزود: با وجود اینکه دولت در شش ماه نخست امسال با مشکل جدی درآمدی مواجه بود، به شهرداری‌های این استان کمک‌های خوبی ارائه کرد. وی ادامه داد: طی این مدت ۷۰۶ میلیارد ریال کمک از سوی دولت به شهرداری‌های استان خراسان رضوی ارائه شده است.

    استاندار خراسان رضوی گفت: پارسال فقط به شهرداری مشهد ۸۲۹ میلیارد ریال کمک شد و طی پنج ماهه نخست امسال نیز این میزان ۴۰۷ میلیارد ریال بوده است.
  • کشت پاییزه چغندرقند در خراسان رضوی آغاز شد

    ایرنا- کارشناس مسئول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشت پاییزه چغندرقند برای نخستین بار در این استان در سطح هزار هکتار از مناطق مستعد آغاز شد.

    سعید سبزواری افزود: این سطح به صورت آزمایشی در مزارع مناطق گرمسیر خراسان رضوی شامل شهرستان‌های تایباد، تربت‌جام، خواف، رشتخوار، تربت‌حیدریه، سبزوار و بردسکن زیرکشت رفت. وی افزود: کشت پاییزه چغندرقند همه ساله اوایل مهر شروع و اواسط خردادماه برداشت می‌شود و در هر هکتار ۱۰۰ نفر روز اشتغال‌زایی دارد.

    کارشناس مسئول سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی میانگین تولید چغندر را در هر هکتار ۵۰ تن ذکر و پیش‌بینی کرد: در پایان فصل برداشت این محصول ۵۰ هزار تن چغندر پاییزه از مزارع استان برداشت شود.
  • قاچاقچی مورد نظر در دسترس می‎باشد!

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- شاید چشم‏های شما هم با شنیدن آمار فوق‏العاده بالای عرضه گوشی‏های قاچاق از تعجب گِرد شود و باور اینکه از هر ۱۰ گوشی تلفن همراه موجود در دست کاربران ایرانی، ۹ گوشی به صورت قاچاق وارد کشور شده است، کمی سخت باشد اما این واقعیت تلخ و نگران‎کننده‎ای است که مسئولان مربوطه هم بر آن مهر تأیید می‎زنند؛

    ظرف چند سال گذشته بازار تقریبا نوپای فروش گوشی تلفن همراه به دلایل مختلف به جولانگاه واردکنندگان غیرمجاز تبدیل شده است و با این اوصاف شاید شنیدن این جمله چندان عجیب نباشد که «قاچاقچی موردنظر به راحتی در دسترس می‎باشد!»

    مسئولان خراسان رضوی و شهر مشهد آمار متفاوتی در خصوص گوشی‏های قاچاق موجود در بازار ارائه می‎دهند که ارقامی بین ۶۰ تا ۹۰ درصد را شامل می‏شود اما در هر صورت آمار نگران‎کننده‎ای است؛ با این حال آخرین آمار مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی رقم ۹۰ درصد را در این‌باره تصدیق می‎کند.
  • رقابت های استانی جشنواره قصه گویی در مشهد برگزار شد

    مهر- رقابت‌های مرحله استانی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۳۰ قصه‌گو در مشهد برگزار شد.

    دراین رقابت‌ها که در محل اداره مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد برگزار شد تعداد ۳۰ قصه‌گو راه یافته به این دوره از رقابت‌ها با ارائه قصه‌های بومی، تاریخی و دینی با یکدیگر به رقابت پرداختند.
    این رقابت‌ها با نشست تخصصی کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری استان و فعالان حوزه ادبیات کودک ادامه داشته و داوران با حضور در نشستی با عنوان «معیارهای انتخاب قصه» ویژگی‌های یک قصه مناسب را برای قصه گویی بررسی خواهند کرد.
  • معاون جدید توسعه مدیریت اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی منصوب شد

    دنیای اقتصاد- در حکمی از سوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، معاون جدید توسعه مدیریت و پشتیبانی این اداره کل منصوب شد.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، خراسان رضوی، حسین زارع‌صفت در حکمی محمد صالح‌نیا را به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی این اداره کل معرفی کرد.
    مراسم معارفه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی و تعدادی از معاونان این اداره کل برگزار و ضمن معرفی محمد صالح‌نیا، از خدمات سید مهدی کفشچی معاون سابق این اداره کل قدردانی شد.
  • قاچاق کالا و تبعات آن بر اقتصاد کشور

    مجتبی بهاروند*
    اصولا قاچاق کالا وقتی پیش می‌آید که تفاوت قیمت کالای تولید داخل با مشابه خارجی آن خیلی بالاست و یا دولت‌ها برای واردات به دلایل مختلف از جمله حمایت از تولید داخلی تعرفه‌های سنگین وضع کرده‎اند. گاهی به جهت سیاست‌های خاص، این سیاست از طرف کشورهای مختلف وضع می‌شود و رویه‎ای جهانی است اما در کشورها متغیر است و به سیاست‎های اقتصادی و نوع مراودات یک کشور با دیگر کشورها بستگی دارد.

    این سیاست در نوع خودش سیاستی مناسب است که به دلایل زیر در برخی کشورها موفق و در برخی دیگر ناموفق بوده است:
    ۱-این سیاست زمانی می‎تواند موفق باشد که در یک بازه زمانی مشخص و به صورت پلکانی اجرا شود.
  • هزارتوی نیمکت سیاه‌جامگان

    دنیای اقتصاد- سیاه‌جامگان، طعم نوستالژی بهترین ابومسلم تاریخ فوتبال استان را با چاشنی فرهاد کاظمی برای فوتبالی‌های خراسان تداعی می‌کند. کسی‌که در نفس‌های تازه لیگ، سومین انتخاب مدیران مشکی‌پوش نام می‌گیرد تا پیش از آن‌که مانند بسیاری از تیم‌ها دیر بجنبد، در همان هفته هفتم به دنبال چاره بگردد و رنگ پشیمانی از تعلل را به خود نبیند.

    مرد جوان آذری
    شلیک استارت حضور سیاه‌جامگان در لیگ برتر فوتبال ایران بر پیشانی خود، نام مربی جوانی از دیار آذربایجان را داشت. رسول خطیبی که اغلب ارتباطی دوستانه با بازیکنان تیمش دارد بسیاری از آنان را از تبریز با خود به شرق کشور آورد و آنقدر در این میان خوش‌نام بود که عده‌ای از جوانان مانند امید سینگ با دیدن اسم خطیبی در صدر کادر فنی، راهی تیم نوپای خراسان شدند.
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی شهرستان قوچان معرفی شد

    دنیای اقتصاد- در حکمی از سوی حسین زارع‌صفت، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد تقدیسی به عنوان مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قوچان منصوب و معرفی شد.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مراسم معارفه مدیر میراث فرهنگی شهرستان قوچان پنجشنبه با حضور مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، فرماندار قوچان و تعدادی از مدیران این شهرستان برگزارشد. محمد تقدیسی دارای مدرک تحصیلی لیسانس تاریخ می‌باشد و بومی شهرستان قوچان است که در حوزه پژوهش و مطالعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی فعالیت‌های زیادی دارد.
  • تجمع سپرده‌گذاران ادامه دارد

    خبر آنلاین- سرمایه‌گذارانی از چهار کشور جهان خواستار خرید پدیده شاندیز شده‌اند، ولی سپرده‌گذاران این شرکت، نگران از سرنوشت سرمایه خود، هر روز دست به تجمع می زنند.

    رشته تحصن‌ها و تجمع‌های مالباختگان پدیده شاندیز سر دراز دارد، آن‌ها هر روز صحبت‌هایی می‌شنوند که با سخنان روزهای قبل، متفاوت است. ماه‌ها پس از اینکه قوه قضاییه و شورای عالی شهرسازی و معماری به پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز این شرکت ورود کنند، سرمایه‌گذاران این شرکت هنوز نمی‌دانند چه زمانی به پولی که داده‌اند، می‌رسند.
  • گلایه «رئیس» از سقوط اخلاق مهندسی

    دنیای اقتصاد، سیدمهرداد امیرکلالی- روزهای پر تب و تابی است. به انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان نزدیک می‌شویم. انتخاباتی که از هر جهت برای جامعه مهندسی بسیار حیاتی و تاثیرگذار است.
    لیست‌های مختلفی منتشر شده است که هر کدام از آن‌ها دارای پشتوانه به‌خصوصی هستند و البته افرادی هستند که در اکثر لیست‌ها حضور دارند. نظام مهندسی ساختمان از جمله تشکل‌های مهم بخش خصوصی است که تاثیر بسیار زیادی بر حوزه‌های مختلف اقتصادی، عمرانی و شهری دارد و همین امر یکی از دلایل اهمیت انتخابات این سازمان و ضرورت اجرای صحیح قانون در این بخش است.
  • دومین همایش ملی نماد اعتماد الکترونیک در مشهد برگزار می‌شود

    دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اصلاح شبکه توزیع و کاهش هزینه‌های این شبکه را از اهداف برگزاری دومین همایش ملی نماد اعتماد الکترونیک دانست.

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشست خبری دومین همایش نماد اعتماد الکترونیک در مشهد که در سالن اجتماعات انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در هنگام تدوین راهبردهای اجرایی و برنامه عملیاتی سال ۹۴ سازمان صنعت استان، چند راهبرد برای حوزه تجارت و بازرگانی مشخص کردیم که یکی از این راهبردها توسعه تجارت الکترونیک است.
  • برای کاپیتان آرام

    دنیای اقتصاد- از دست دادن همواره رنج را رودرروی انسان قرار می‌دهد، اما فراق آن که عزیز است و دوست داشتنی، غمی بی‌پایان را بر جان آدمی می‌نشاند؛ رفتن انسان‌هایی که تصویرشان با لبخند و آرامش در ذهن تداعی‌ می‌شود، آن‌هایی که پیش از هرچیز برازنده نام «انسانیت» هستند و بعد دیگر القابشان.

    کاپیتان سرخ، هادی نوروزی، تصویرش با روی نیکو این همانی می‌کند. مردی که دامنه مهرش به رنگ آبی هم کشیده بود و حالا رفتنش نه فقط سرخ و آبی و فوتبالی‌ها که جامعه ورزش را با غم رودررو کرده است.
    «دنیای اقتصاد»، این رنج را به خانواده هادی نورزوی، یاران و هوادارانش و جامعه ورزش کشور تسلیت عرض نموده و برای آن مرد خوشنام، آسایشی همیشگی در جوار خوبان از بارگاه الهی مسئلت دارد.
  • استراتژی‌ تبدیل ایده به فرصت

    دنیای اقتصاد، ناهید کاویانی - نخستین کارگاه تخصصی و همایش تجاری‌سازی ایده‌های نو به همت کانون زنان بازرگان خراسان رضوی و با حضور جمعی از کارشناسان اقتصادی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در محل اتاق بازرگانی استان برگزار شد.

    کارآفرینی و تجاری‌سازی ایده‌های کسب و کار، شرح خدمات اپراتور ایرانسل، استراتژی‌های کسب و کار، نحوه تدوین طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی و نقش تبلیغات و رسانه در فروش و تجاری‌سازی کالا از جمله موضوعات مطرح شده در این همایش یک‌روزه بود.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حاشیه این همایش به «دنیای اقتصاد»گفت: هر فعالیتی که بانوان در کنار هم گرد آمده و برای بهبود وضع آینده زنان در جامعه تلاش کنند، فرصت مغتنمی است و همه زنان باید با این موضوع همراه شوند زیرا باید در کنار نقش خود در خانواده تمرین جدیت در نقش‌آفرینی در سرنوشت جامعه را بیشتر کنند.
  • نمایش «عروس دریایی» در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد

    ایسنا- نمایش «عروس دریایی» از ۲۳ شهریور لغایت ۱۵ مهرماه در پارک ملت، مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به روی صحنه می‌رود. نویسنده طراح و کارگردان این نمایش ستایش رجایی‌نیا است و در آن منیره آلاداغی، ستایش رجایی‌نیا، پویا غازی، سمیه قائمی در آن به ایفای نقش می‌پردازند. .
  • کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در خراسان رضوی - ۱۳ مهر ۹۴

    ایرنا- رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در نیمه اول امسال، طی ۸۳۲۰ مورد بازرسی تخصصی از محل‌های عرضه و نگهداری کالاها ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در این استان کشف شد.

    علی باخرد افزود: در این ارتباط ۳۵۰ پرونده تشکیل شد که از نظر ارزش ریالی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است. وی اظهار کرد: بازرسان این سازمان در نیمه اول امسال ۲۳۸ هزار و ۱۷۹ مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی (تولیدی، پخش، خدمات دولتی و . . . ) خراسان رضوی انجام دادند که شمار بازرسی‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد افزایش داشت.
  • ادبیات ما بیش از ترجمه به خواننده نیاز دارد

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- از دیرباز فرآیند ترجمه از مهم‌ترین ابزارهای انتقال و تعامل زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون ملل بوده و هست و طبعا در این بین نقش برجسته مترجم بیش از هرچیزی مطرح می‌شود، در کشور ما از اواسط دوره قاجار، نهضت ترجمه به درجه رشد قابل‌توجهی رسید که بیشتر ترجمه‌هایی مربوط به علوم نظامی و تاریخی را شامل می‌شد، در سده اخیر نیز ترجمه ادبی در کشور ما مطرح شده و فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

    در هفته جاری روز جهانی ترجمه و مترجم را پشت سرگذاشتیم و این مهم بهانه‌ای شد تا به سراغ یکی از مترجمان فعال و دودچراغ‌خورده شهرمان برویم و با او در حوزه ترجمه ادبی به گفت‌وگو بنشینیم.
  • بانک اطلاعاتی هنرمندان شاخص صنایع دستی خراسان رضوی تشکیل می شود

    دنیای اقتصاد- سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، از ایجاد بانک اطلاعاتی هنرمندان شاخص خبر داد و گفت:

    معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نظر دارد بانک اطلاعاتی هنرمندان شاخص صنایع دستی را تشکیل دهد که به همین منظور فراخوان شناسایی هنرمندان شاخص صنایع دستی استان نیز اعلام می‌گردد.

    به گزارش روابط عمومی این اداره کل، محمد حسین مطیع با بیان اینکه منظور از هنرمندان شاخص صنایع دستی هنرمندانی هستند که دارای درجه ۱و۲ هنری و یا دارندگان مهر اصالت و نشان ملی هستند، افزود: این بانک اطلاعاتی با هدف تسهیل در شناسایی و معرفی هنرمندان شاخص جهت تبلیغ و بازاریابی، شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی و گالری‌های هنری داخلی و خارجی، سایت‌های ملی و بین‌المللی و انجام فعالیت‌های ترویجی و ایجاد فرصت‌های آموزشی لازم ایجاد می‌شود.
  • استقبال مشتریان از غرفه قدیمی‎ترین شرکت دانش‎بنیان خراسان رضوی در تله‎کام

    دنیای اقتصاد، رها بخشایش- هفته گذشته شانزدهمین نمایشگاه بین‎المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی(ایران تله‎کام ۲۰۱۵) برگزار شد و حضور شرکت نیان‎الکترونیک به عنوان قدیمی‎ترین شرکت دانش‎بنیان خراسان رضوی در این نمایشگاه بهانه‌ای برای انجام گفت‎وگوی کوتاهی با مدیرعامل این شرکت بود.

    محمدعلی چمنیان در خصوص سابقه حضور شرکت نیان‎الکترونیک در نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی اظهار می‎کند: این دوره، شانزدهمین نمایشگاه تله‎کام بود و شرکت نیان‌الکترونیک در تمام این دوره‎ها حضور داشته است.
  • نمایشگاه گروهی نقاشی و تصویرسازی در نگارخانه آرتین

    دنیای اقتصاد- «پرنده باز» عنوان نمایشگاهی از آثار نقاشی و تصویرسازی رضا جنگی از ایران و مارسین بوندارویچ از لهستان است که این روزها در نگارخانه آرتین مشهد برپاست.
    مراسم افتتاحیه روز ۵شنبه ۹مهرماه سال جاری در این نگارخانه واقع در خیابان احمدآباد، قائم ۸پلاک ۵۸. ۲ برگزار شد. این نمایشگاه تا سه شنبه ۱۴ مهر از ساعت ۲۰-۱۶ برپا خواهد بود. .
  • همه مردان پدیده و سیاه‌جامگان

    دنیای اقتصاد، علیرضا هاشمی - دو تیم مشهدی حاضر در لیگ برتر، با استفاده موازی از نیروی جوانی و تجربه سعی در موفقیت و حفظ خود در لیگ برتر داشته‌اند، پدیده‌ای‌ها تاکنون و در هفت هفته انجام شده مسابقات، از ۱۸ بازیکن و سیاه‌جامگان نیز از ۲۱ بازیکن استفاده کرده‌اند.

    پدیده؛ نیمی از گذشته و نیمی از امسال
    سفید و سرخ‌پوشان مشهدی، تا پایان هفته هفتم لیگ پانزدهم از ۱۸ بازیکن در بازی‌های خود استفاده کرده‌اند که ۱۲ نفر از آن‌ها بالای ۳۰۰ بار برای این تیم توپ زده‌اند. از ۶۳۰ دقیقه موجود، مجتبی روشنگر و میثم نقی‌زاده تنها بازیکنانی هستند که تمام دقایق را برای این تیم در زمین حاضر بوده‌اند و می‌توان گفت دروازه‌بان و هافبک دفاعی این تیم از باثبات‌ترین بازیکنانی بودند که در لیگ فعلی برای پدیده توپ زده‌اند.
  • مرکز سرطان در بیمارستان رضوی مشهد بهره‌برداری شد

    ایرنا- مرحله نخست مرکز جامع آموزش، غربالگری، تشخیص و درمان سرطان بیمارستان رضوی مشهد با عنوان «مهر رضوی» روز شنبه طی مراسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

    رئیس این مرکز گفت: مرکز آموزش، غربالگری و تشخیص و درمان سرطان بیمارستان رضوی شامل قسمت‌های بالینی، تحقیقاتی، پیشگیری و اداری و بخش‌های تشخیصی و درمانی نظیر سونوگرافی، ماموگرافی، پت اسکن، رادیولوژی، انکولوژی، مراکز مشاوره و تغذیه، روان‌درمانی، بازتوانی، آزمایشگاه و کلینیک‌های فوق‌تخصصی است. پروفسور علی گرجی افزود: کلینیک‌های فوق‌تخصصی سرطان‌های پروستات، گوارش و مغز و اعصاب در مرکز آموزش، غربالگری، تشخیص و درمان سرطان بیمارستان رضوی دایر شده‌اند.
  • مالکیت دلالان بر بازار ۱۲۰۰ میلیاردی طلای سرخ

    ایسنا- رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: عده‌ای دلال در بازار زعفران حاکم هستند و با خرید و فروش حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان از این محصول برای تولیدکننده و صادرکننده تعیین تکلیف می‌کنند.

    غلامرضا میری اظهار کرد:‌ تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران به دلیل نداشتن نقدینگی در نوسانات بازار نمی‌توانند برای محصول‌شان تصمیم‌گیری کنند، چراکه تولیدکننده‌ای که در همین ایام در آستانه فصل برداشت محصول قرار دارد و با مشکل نبود نقدینگی مواجه است و باید پول کارگر را برای برداشت محصول از قبل پرداخت کند مجبور است برای فروش محصولش دست به دامن دلال شود.
  • پسری که موهایش را کوتاه نکرد

    احمد ناصری
    پدربزرگ از موی بلند بدش می‌آمد. آن زمان تازه دبیرستان را تمام کرده بودم و موهایم را مدتی کوتاه نکرده بودم و پیش خودم فکر می‌کردم که می‌توانم از این راه مستقل شوم و خودی نشان دهم. آنقدر موهایم بلند شده بود که موقع شست‌وشو برنامه از این قرار بود: شست‌وشوی یک طرف و استراحت و تقویت با چای و خواب و بعد طرف دیگر!

    پدربزرگ همه این‌ها را می‌دید و یا از اهل خانه بساطی را که درست کرده بودم، می‌شنید و مدام گوشه‌ای به موهای من فکر می‌کرد. هر وقت وارد خانه می‌شدم چشم در چشم چند لحظه‌ای سکوت می‌شد.
بیشتر