شماره روزنامه ۵۹۸۹
|

ویژه نامه

  • روزهای روشن پساتحریم

    منطقه آزاد کیش این روزها حال و هوای دیگری دارد. این خطه زیبای ایران، میزبان هزاران مسئول، فعال اقتصادی، کارشناس بازار پول و سرمایه، متخصص و سرمایه‌گذار در قالب بیش از ۱۹۰ شرکت داخلی و خارجی است.
  • صندوق‌های بازنشستگی در مبادلات اقتصادی بین المللی پیشرو هستند

    صندوق‌های بازنشستگی به عنوان پیشرو در مبادلات اقتصادی بین المللی می‌توانند نقش مهمی‌در جذب سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشند.
    علیرضا برادران، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما ضمن اعلام این مطلب افزود: با اجرایی شدن توافقات برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی، صندوق‌های بازنشستگی به عنوان بنگاه‌های بزرگ می‌توانند با معرفی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و با استفاده از ابزارهای جدید مالی، در جذب سرمایه‌های خارجی بسیار تاثیرگذار باشند.

    وی با اشاره به تعیین اولویت‌های توسعه کشور در برنامه ششم به صورت هماهنگ و شفاف از سوی دولت تدبیر و امید، اظهارکرد: صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند بر اساس این اولویت‌ها، راهبرد آتی خود را تدوین کنند.
  • اولین ویترین رونمایی از اقتصاد ایران

    دریک ارزیابی کلی می توان گفت نمایشگاه موفق، نمایشگاهی است که در آن شاهد تعدد انعقاد تفاهم نامه و همچنین تامین مالی برای برای شرکت کنندگان باشیم. به مناسبت برگزاری هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور و دومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در منطقه آزاد کیش، با سرپرست شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش، به گفت و گو نشستیم که مشروح آن را می خوانید:
    رامین افشاری این مطلب را در گفت وگو با دنیای اقتصاد بیان کرد وگفت: سال گذشته استقبال خوبی از نمایشگاه شد، اما نمایشگاه امسال بسیار پر رونق تر از سال قبل چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی برگزار خواهد شد، چرا که امسال شاهد حضور شرکتهای بیشتری در این نمایشگاه هستیم و کلیه فضاهای نمایشگاهی امسال برای اولین بار درگیر شده است.
  • فرصت‌سازی برای اقتصاد ایران

    علی اصغر مونسان: همان زمان که در فضای کارشناسی اقتصاد کشور ضرورت رفع محدودیت های ناشی از تحریم ها با محور توسعه داخلی و در مسیر رونق اقتصادی کشور مورد بحث قرار می‌گرفت، در بسیاری از محافل اقتصادی خارجی نیز شوق برداشته شدن ممنوعیت های سرمایه گذاری و ورود به بازار ایران و تعاملات اقتصادی با کشورمان ، به ویژه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم ، احساس می شد. آنها نیز منتظرند تا با ورود به بازار بزرگ ایران دوباره با شرکای داخلی خود کار کنند . ناگفته پیداست که نخستین دلیل تمایل آنها برای دستیابی به بازار ۷۸ میلیون نفری ایران ، زمینه بسیار خوب سرمایه‌گذاری به دلیل وجود منابع طبیعی، نیروی انسانی و انرژی ارزان، موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده و از همه مهمتر هاب منطقه بودن ایران است.
  • رقابت بخش خصوصی درپسا تحریم

    مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی، برگزاری نشست تخصصی «دوران پساتحریم و ظرفیت جذب سرمایه در برنامه خصوصی‌سازی ایران» را از برنامه‌های مهم خصوصی‌سازی در دومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه، بازار سرمایه و خصوصی‌سازی و همچنین همایش بین المللی معرفی فرصت های اقتصاد ایران در پساتحریم دانست.

    سیدجعفر سبحانی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این نشست با بررسی روند گذشته و رویکردهای حاکم بر فرآیند خصوصی‌سازی، معرفی فرآیند و شیوه‌های خصوصی‌سازی، تبیین شرایط و نحوه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این فرآیند، معرفی مشوق‌ها و مزیت‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی، تبیین تعهدات خریداران و فروشندگان در چارچوب قراردادهای واگذاری، تبیین چارچوب‌های نظارتی پس از واگذاری و معرفی بنگاه‌های مشمول واگذاری برگزار خواهد شد.
  • سرمایه‌گذاری با راهبرد اقتصاد مقاومتی

    مرتضی فغانی/ روزنامه نگار
    سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که با رویکردی جهادی و با هدف تامین رشد و بهبود شاخص‌‌های اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌‌انداز ۲۰ ساله کشور اخیرا از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شد، الگویی است که تلاش می‌‌کند از یک سو با ترمیم ساختارهای نامناسب اقتصاد داخلی و با در نظر گرفتن استقلال کشور، به تعادل در رقابت بین‌المللی ‌دست یابد و از سوی دیگر، با تأکید بر کارآفرینی، نوآوری و افزایش بهره‌وری، عزم همگانی و ملی را در جهت توسعه پایدار برای داشتن گام‌های عملیاتی جزم کند.
  • نمایشگاه امسال از رشد قابل توجهی برخوردار است

    برگزاری همزمان دو نمایشگاه و یک همایش بین المللی، بی‌شک کاری است که به حمایت و همکاری گسترده بسیاری از سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی و بیش از آن به همت عالی، عزم و اراده و برنامه ریزی جدی و دقیق نیاز دارد. آریا حمیدیان کارشناس ارشد روابط بین الملل و مدیرعامل شرکت بهاران تدبیرکیش، حدود بیست سال است در زمینه برگزاری همایش ها، سمینارها ونمایشگاه ها -عمدتا در زمینه های سرمایه گذاری، بورس، بانک، بیمه و در حوزه های انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی- فعال است. این شرکت در چند سال اخیر مجری و برگزار کننده نمایشگاه های متعددی در داخل و خارج از کشور بوده است.
  • کیش، قطب برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی کشور

    یکی از وظایف و فعالیت های شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش به عنوان بازوی اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش، برگزاری نمایشگاه ها و همایش های متعدد براساس تقویم تنظیمی در سطح ملی و بین المللی است. به بیان دیگر، تمامی اتفاقات و رویدادهای همایشی و نمایشگاهی در طول سال از طریق شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش با مجوز سازمان منطقه آزاد برگزار می شود. بی گمان برگزاری دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور در جزیره کیش، رویدادی است که می تواند باعث رونق جزیره شده و اقتصاد آن را پویا کند.
  • شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

    جذب سرمایه‌گذاری در ایران همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور بوده است. با توجه به اجرایی شدن برجام این موضوع بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و تامین فاینانس مورد نظر هستند. اما ایران در این رابطه با چه چالش‌هایی روبروست و نگاه مقامات عالی کشور در این خصوص چیست؟ از نظر آنان سرمایه‌گذاری خارجی مطلوب در ایران چیست و چگونه می‌توان با شرایط برد- برد، زمینه های ایجاد این نوع سرمایه‌گذاری را مهیا کرد؟ اکبر ترکان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در این رابطه توضیح داده است.
  • نمایشگاه بورس و فرصت های جذب سرمایه خارجی

    مهران باباپوران
    مدیرعامل شرکت کارگزاری صندوق بازنشستگی کشوری (صبا جهاد)

    یکی از فرصت هایی که انتظار می رود در دوران پسا‌تحریم در اقتصاد کشور و به تبع آن در بازار سرمایه پدیدار شود، ورود سرمایه گذاران خارجی است که البته نشانه های آن خیلی زودتر از آنچه تصور می شد بروز کرده است. طی چند هفته اخیر گزارش های متعددی مبنی بر حضور سرمایه گذاران خارجی از کشورهای مختلف و بازدید این گروه ها از کشورمان منتشر شده است. در سال های اخیر کشورمان با تحریم های بسیاری روبه رو بوده و به همین دلیل سرمایه گذاران خارجی نمی توانستند با حضور در بازارهای مختلف کشور به مبادله با تجار ایرانی بپردازند و از پتانسیل‌های نهفته آن، بهره مند شوند.
  • تک نیرو، اولین و تنها تعاونی مالک نیروگاه برق در ایران

    شرکت تک‌نیرو یکی از شرکت‌های تخصصی حوزه برق ایران است که در زمینه اجرای پروژه‌های صنایع نیروگاهی و صنایع جنبی مرتبط با این حوزه فعالیت می‌کند.

    این شرکت تعاونی که در استان یزد واقع شده است، از مهرماه سال ۹۰ و همزمان با ورود مهندس وحید صالحی در کسوت مدیرعامل، پروژه‌های موفقی را کلید زده که در نوع خود بی‌نظیر است و همین مسئله موجب گردیده است تا در سال جاری این شرکت به عنوان شرکت تعاونی برتر ملی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی گردد.
    آنچه در ادامه می‌آید، حاصل گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با مهندس صالحی مدیرعامل موفق و جوان این شرکت است.
  • «تِک وِست» به دنبال پیوند دانش، فناوری و سرمایه است

    همزمان با آغاز به کار «دومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی»، «هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور» و «همایش اقتصاد ایران در دوران پسا تحریم: کیش دروازه ورود»، هلدینگ «تِک وِست» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور علاوه بر حمایت ویژه از نمایشگاه، در این رویداد به شکلی ویژه حضور پیدا کرده است. مهندس ابوالفضل غلامرضایی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاران فناوری در خصوص حضور هلدینگ تِک وِست گفت: «با تکیه به سابقه فعالیت شانزده‌ساله این مجموعه در حوزه سرمایه‌گذاری در صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات سعی شده است با حضور در این رویداد ضمن تعامل با دیگر بازیگران بازار مالی، پتانسیل رو به رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در نقش‌آفرینی اقتصاد پسا تحریم را با آن‌ها به اشتراک بگذاریم.
  • کیش را به محور توسعه تجارت ایران تبدیل می کنیم

    هفتیمن نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری در ایران و دومین نمایشگاه بورس، بانک ، بیمه و خصوصی سازی (اینوکس ۲۰۱۵) شاید یکی از بهترین فرصت های ایجاد شده برای ارائه تصویر واقعی و فعلی اقتصاد ایران، توانمندی های به فعل درنیامده و استفاده نشده آن و ظرفیت های اقتصاد کشور به سرمایه گذاران و دست اندرکاران اقتصاد خارجی در دوارن پساتحریم یا پسابرجام است که می توان طی آن ظرفیت ها و امکانات همکاری های آینده را بررسی کرد.
    در عین حال برگزاری همزمان این نمایشگاه ها و همایش «اقتصاد ایران پس از تحریم؛ کیش دروازه ورود»، فرصتی بی نظیر برای معرفی جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد پیشرفته کشور و تبدیل آن به محور توسعه تجارت در کشور است.
  • تحلیل رییس سازمان بورس از دوران پساتحریم

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارایه تحلیلی از دوران پساتحریم، گفت: بازار سرمایه هم اکنون دچار کم واکنشی شده و امروز نه تنها خبر برجام بلکه آثار هر اتفاق مثبت دیگری با حد کمتری در بازار آشکار می شود.

    محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، کسری بودجه، ابلاغ بودجه های عمرانی و کاهش قیمت نفت،گفت: با وجود این وضعیت در یک تحلیل کلی می توان گفت در صورت تحقق عملی برجام‌، فرصت های جدیدی برای بازار سرمایه ایجاد می شود که با مدیریت مناسب باید آثار عملیاتی آن مشخص شود.
  • پردیس، شهر شرقی

    بیوگرافی شهر پردیس
    شهرهای جدید با تفکر اصولی شکل گرفته و تقریبا تمامی آنها دارای طرح جامع، تفصیلی و طرح‌های آماده‌سازی هستند. شهر پردیس هم از این قاعده مستثنا نیست.
    ۱- شهر پردیس در شرق استان تهران و در فاصله ۱۷ کیلومتری آزاد راه تهران - پردیس واقع شده است.
    ۲- شروع به کار شهر پردیس، سال ۱۳۷۲
    ۳- مطالعات شهرسازی شهر
    * اولین طرح جامع شهر، سال ۱۳۷۴ برای جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر
    * اولین طرح تفصیلی، سال ۱۳۸۳ برای جمعیتی بالغ بر ۱۶۸ هزار نفر
    * آخرین طرح جامع مصوب این شهر، در سال ۱۳۸۴ برای جمعیتی بالغ بر ۲۰۲ هزار نفر به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است.
  • کیش، داووس منطقه می‌شود؟

    داریوش عباسی
    ایران در آستانه فصل تازه ای از مناسبات خود با جهان قرار گرفته است. سیاست تعامل و گفت گو و منطق اعتماد سازی برگرفته از نگاه دولت تدبیر و امید از هفت خوان سختی‌ها و دشواری‌ها گذشت و دستاورد آن نمایش اقتدار و صلح‌طلبی ایران بود. اکنون در آغاز دوره ای که به آن لقب پساتحریم داده اند، اقتصاد ایران با تکیه بر ظرفیت‌های کم نظیر و منابع انسانی ارزشمندش تلاش دارد تا با تعامل سازنده با همه کشورهایی که به کیان و تمامیت ارضی و اقتدار ایران باور دارند، از قدرت و استحکام بیشتری برخوردار گردد.
  • رونق سرمایه‌گذاری خارجی در کشور

    سال ۸۰ متولیان خصوصی‌سازی در کشور در حالی اقدام به واگذاری شرکت‌های دولتی کردند که با انتقادات فراوانی مواجه شدند.
    واگذاری شرکت‌های دولتی به طور مستقیم بابت رد دیون دولت، از جمله مهمترین انتقادات وارد به خصوصی‌سازی بود.

    به دنبال برنامه‌‌های دولت تدبیر و امید طی دو سال اخیر، برخی از موضوعات مطرح شده با تغییرات جدی همراه شده، به طوری که مدیران سازمان خصوصی‌سازی معتقدند قرار است واگذاری بنگاه‌های مشمول واگذاری به بخش‌خصوصی واقعی صورت بگیرد و به غیر از اندک مصوبات باقیمانده از دولت قبل، نه تنها هیچ‌گونه واگذاری بابت رد دیون به نهادهای عمومی غیردولتی و دولتی صورت نخواهد گرفت بلکه براساس شیوه‌نامه تشویق بخش‌خصوصی به منظور جلب مشارکت در واگذاری‌ها برای خریداران بخش خصوصی واقعی تسهیلات افزون بر سایر خریداران در نظر گرفته شود.
  • پساتحریم و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری

    در دوران پساتحریم و پس از تایید برجام، دست‌اندرکاران صنعت گردشگری، برای این صنعت آینده‌ای روشن متصوراند و امیدوارند به اهدافی که در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران برای سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است، دست پیدا کنند.

    تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری جهان، افزایش ورود گردشگران بین‌المللی تا مرز ۲۰ میلیون نفر، درآمد ارزی ۳۶ میلیارد دلاری و ایجاد ۴ میلیون شغل از جمله اهداف مهم تعیین شده بخش گردشگری برای افق ۱۴۰۴ محسوب می‌شود. امروز همگان بر این مسئله اتفاق نظر دارند که ایران از منظر منابع تاریخی و فرهنگی رتبه دهم و از منظر جاذبه‌های طبیعی رتبه پنجم را در دنیا دارد، اما آیا زیرساخت‌های موجود گردشگری کشور پذیرای چنین ظرفیتی است؟هرچند تاکنون سرمایه‌گذاری در این بخش به دلیل ضعف‌های قانونی و حقوقی مغفول مانده است، اما به نظر می‌رسد، هرگاه کشور پذیرای سرمایه‌گذاری در این بخش باشد، این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذاران بسیاری از سراسر جهان به ویژه سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج به آن روی خوش نشان دهند.
  • درخشش تعاونی‌ تک‌نیروی یزد در سطح ملی

    مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، از فعالیت بیش از ۳ هزار تعاونی در استان یزد خبر داد.

    محمدحسین ریاحی خاطر نشان کرد: تعاونی‌ها نماد همدلی و همزبانی هستند و اشاعه فرهنگ تعاونی می‌تواند همدلی و همزبانی را در جامعه ترویج دهد.
    وی با بیان اینکه توسعه تعاونی‌ها، رفاه اجتماعی و اشتغال را نیز افزایش خواهد داد، تاکید کرد: توسعه تعاونی‌ها در نهایت به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی منجر خواهد شد.
    وی با ابراز خرسندی از وجود فرهنگ تعاونی در استان یزد و فعالیت‌ تعاونی‌های بزرگ در آن عنوان کرد: برخی تعاونی‌های یزد در سطح ملی و حتی بین‌المللی مطرح هستند و توانسته‌اند با سرمایه‌‌های خرد مردم، دست به کارهای بزرگ و ارزشمندی بزنند.
  • تک نیرو آماده ایجاد ظرفیت‌های جدید برق در کشور

    نیروگاه‌های خورشیدی تجهیزاتی هستند که نور را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند و برای استفاده در منازل، مکان‌های اداری، ساختمان‌ها، خیابان‌ها و غیره به کار می‌روند. ازآنجاکه میزان تابش خورشید در ایران بین ۱۸۰۰ الی ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال تخمین زده می‌شود و به علاوه به طور متوسط ۲۸۰ روز آفتابی دارد، به لحاظ دریافت انرژی خورشید در بالاترین رده‌های جهانی قرار دارد.

    استفاده از انرژی رایگان خورشید و به کارگیری آن در نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق پاک، امروزه در سراسر جهان و به ویژه در کشور ما در حال گسترش و بهره‌برداری است.
  • تاثیر به کارگیری استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بر صورتهای مالی بانک‌ها

    علیرضا شهریاری/ دکترای حسابداری
    از آنجا که سال ۱۳۹۵ برای الزام ناشران بزرگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران جهت تهیه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در نظر گرفته شده، شایسته است در خصوص برخی اثرات به کارگیری این استانداردها بر صورت های مالی بانک ها مطالبی جهت بحث ارائه شود. مقاله حاضر با اقتباس از پروژه انجام شده توسط موسسه حسابرسی بین‌المللی پرایس واترهاوس کوپرز در کشور اندونزی تهیه شده است. در این مقاله به بررسی آثار به کارگیری استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بر صورتهای مالی بانکها در خصوص حسابداری تسهیلات اعطایی به مشتریان پرداخته شده است.
بیشتر