شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه نامه

  • تا پایان سال نقش جهان را آماده می کنیم

    دنیای اقتصاد: رسول زرگرپور استاندار اصفهان به همراه دکتر سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه و مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان در حاشیه بازدید از روند پیشرفت ورزشگاه نقش جهان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: سه ابرپروژه در اصفهان وجود داشت که قول تکمیل آنها را دو سال پیش به مردم دادیم ورزشگاه نقش جهان یکی از سه ابرپروژه اصفهان است که فولاد مبارکه با عمل به تعهد مالی خود برای کمک به ساخت این ورزشگاه، حدود یکصد میلیارد ریال بعد از عقد قرارداد تاکنون پرداخته است. وی افزود: روزانه بیش از ۳۲۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند.
  • نگاه حمایتی دولت به VCها

    دنیای اقتصاد: معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از افزایش سرمایه صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک از ۳۰ میلیارد به ۱۲۰ میلیارد تومان خبر داد.

    غلامرضا سلیمانی در پنجمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای کشور در هتل کوثر اصفهان، گفت: برنامه توسعه خوشه های کشور در سه فاز ۱۵ ساله تعریف شده و امسال در هشتمین سال قرار داریم این خوشه ها اکنون در مرحله جنینی هستند. وی شکل گیری آیین‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان از سال‌های قبل را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه امروز تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان ایجاده شده و اکنون ابرازهای جدیدی همچون پارک های فناوری، فن بازارها، مراکز خدمات کسب و کار در کشور بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان پایه‌ریزی شده است .
  • کشت فرا سرزمینی، اولویت مهم کشاورزی امروز است

    دنیای اقتصاد: رییس سازمان جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان، از رسالت تاریخی نمایشگاه ها گفت؛ رسالتی که فرهنگ سازی برای ترویج استفاده از فناوری های نوین در صنعت کشاورزی را بر عهده دارد. کشاورزی ایران مسیر سوق یافتن به سمت کشاورزی صنعتی و برون رفت از کشاورزی سنتی را آغاز کرده اما هنوز بدنه صنعت کشاورزی ایران در خصوص پذیرش این موضوع ضعف هایی دارد.

    به گفته اصغر محسن زاده کرمانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، استان اصفهان از جمله استان هایی است که از نظر ادوات و مکانیزاسیون، فرسوده است.
  • باز هم پای خودروسازان در میان است!

    کمند چوبینه: نرخ دولتی دلار بعد از چانه زنی های فراوان به سه هزار تومان رسید و بانک مرکزی نرخ آن را روز پنج شنبه (۵ آبان ماه) برای فروش در مرکز مبادلات ارزی ۳۰۰۲ تومان تعیین کرد. اولین بار است که نرخ دولتی دلار به این حد رسیده و رکورد تاریخی را از آن خود کرده است.

    برخی تحلیلگران اقتصادی این اقدام بانک مرکزی را در راستای تک نرخی کردن ارز می دانند و می گویند که این بانک در حال تدارک دیدن مقدمات ارز تک نرخی است. از سوی دیگر فعالان بازار ارز هم مطرح می‌کنند که افزایش نرخ دولتی دلار از سوی بانک مرکزی به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد منجر خواهد شد، زیرا نرخ‌های بازار آزاد از نرخ‌های دولتی دلار تبعیت می کند به این شکل که همواره اختلاف قیمتی بین نرخ دلار بانک مرکزی با نرخ دلار صرافی های بانکی وجود دارد و صرافی های بانکی، ارزهای خود را گران تر از ارزهای بانک مرکزی می فروشند.
  • بورس همچنان بلاتکلیف

    رضا اخلاق پور
    صنعت فولاد کشور یکی ازصنایع ارز آور برای کشور محسوب می شود . اما در حال حاضر این صنعت با مشکلات و مسایل مختلفی برای صادرات مواجه است . کاهش نرخ رشد اقتصادی چین باعث شده تا صادرات فولاد به این کشور که یکی از بزرگترین واردکنندگان و مصرف کنندگان فولاد در جهان است ،کاهش یابد. موضوعی که در کنارنبودن زیر ساخت های لازم برای صادرات ،هزینه بالای حمل و نقل ،عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی "ال سی "وهمچنین عدم ثبات در سیاست های مختلف اقتصادی و. . . بر میزان صادرات فولاد تاثیر گذاشته و باعث کاهش قدرت رقابت پذیری و صادرات فولاد کشور شده است .
  • جراحی عمیق در بازار ارز

    ریحانه سجادی: طی دو ماه گذشته بازار ارزی نوسانات زیادی را تجریه کرده است و نرخ دلار در این مدت اندک سیر صعودی به خود گرفته است. البته این افزایش در بازار مبادلاتی ارز بیشتر مشاهده می شود و بهای آن در حال نزدیک شدن به بازار آزاد است. گویا نرخ ارز به طور چراغ خاموش در حال تک نرخی شدن است. در این شرایط برخی کارشناسان نگران افزایش نرخ ارز حتی تا بیش از ۴ هزار تومان هستند و از سویی دیگر عده ای از کارشناسان و مسئولان اقتصادی این نگرانی بی مورد می دانند و معتقدند نرخ ارز دوباره کاهش خواهد یافت.
  • اوراق صکوک جایگزین اوراق قرضه

    دنیای اقتصاد: صکوک ابزار نوینی است که در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه به کار گرفته می‌شود و در کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان زیادی هستند، استفاده از ابزارهای مالی متعارف مانند اوراق قرضه، کارایی و مقبولیتی ندارد. بر این اساس دولت‌ها و شرکت‌های اسلامی و یا شرکت‌های اسلامی فعال در کشورهای غیراسلامی که به دنبال تامین مالی و مدیریت بدهی خود هستند نیازمند یافتن جایگزین‌هایی مطابق با اصول اسلامی هستند . به همت کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری ،تامین مالی اتاق اصفهان نشست تخصصی استفاده از ابزارهای نوین مالی با محوریت بررسی اوراق صکوک و انواع آن در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد .
  • ۸۰ هزارتن سیب‌زمینی درانبارهای فریدن

    دنیای اقتصاد: کلاف سردرگم فروش نرفتن محصولات تولیدی کشاورزان استان اصفهان به‌ویژه در شهرستان فریدن این بار به گره کور سیب‌زمینی برخورد کرده است و این در حالی است که معدوم کردن یک هزار و ۷۰۰ تن از این محصول در استان فارس واکنش‌های زیادی را به همراه داشته و غافل از آنکه هنوز تکلیف ده‌ها هزار تن سیب‌زمینی در انبارهای استان اصفهان تعیین نشده است.


    شانه خالی کردن و بعضاً پاسخ‌گو نبودن مسئولان جهاد کشاورزی استان از وضعیت ایجادشده برای محصولات کشاورزی سال‌هاست که نمک بر زخم کشاورزان پاشیده و این در حالی است که هر بار پس از برداشت محصولات، عرق زحمت بر جبین کشاورزان با توجه به سرنوشت تولیداتشان یخ می‌زند.
  • شوک حمل و نقل

    دنیای اقتصاد: نویسنده کتاب درآمدی بر اسطوره شناسی گفت: امروز باید در ایران برای پیاده روها و خیابان ها فکر شود. ما باید نگاه خود به شهر را بازبینی کنیم. باید پیاده روی و آموزش آن را از مدارس شروع کنیم. معتقدم اگر خیابان و پیاده رو شهری احساس زندگی به مردمانش ندهد آن شهر متحول نخواهد شد. بهمن نامور مطلق ادامه داد: راه ها و مسیرهای شهری از هویت شهرها محسوب می شوند و نقش تعیین کننده ای در زندگی شهری دارند و همچون رگ های یک انسان برای شهر عمل می کنند. وی با بیان اینکه بخشی از خودآگاه یا ناخودآگاه زندگی هر فرد، در مسیرها می گذرد، افزود: مسیرها در نگاه، شخصیت، بینش، زیبایی شناختی و.
  • گردشگری، صنعتی فقرزدا

    دنیای اقتصاد: صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌ شود. سرمایه‌ گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌ های مهم فرهنگی و تاریخی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است. زیرا این صنعت نه‌ تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد از طرفی چنین صنعتی به دلیل اینکه هیچ گونه آلودگی ندارد می تواند در پیش برد اهداف به سرعت گام بردارد.


    به گزارش دنیای اقتصاد، گردشگری برای کشورهای پر جاذبه ای همچون ایران و برای شهرهای پر مخاطبی همچون اصفهان بی شک منبعی مهم برای کسب درآمد خواهد بود البته مشروط بر اینکه برنامه ریزی صحیح و همه جانبه برای آن تنظیم شود.
  • حضور موفق شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

    دنیای اقتصاد: در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران متافو که با موضوعیت فولاد،صنایع معدنی، فلزات غیر آهنی، ریخته گری، قالب سازی، ماشین کاری و کوره های صنعتی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، شرکت ورق خودرو چهار محال بختیاری نیز انواع محصولات را در معرض دید عموم بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار داد. به گزارش روابط عمومی شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری، در طول برگزاری نمایشگاه مدیر عامل این شرکت به همراه کارشناسان حاضر در غرفه ضمن استقبال بازدید کنندگان بر معرفی شرکت ورق خودرو،توسعه روابط تجاری وبازاریابی، فراهم نمودن شرایط برای صادرات و اختصاص سهم بیشتری از بازار محصولات فولادی به خود همت گماردند.
  • گردهمایی سمن های میراث فرهنگی و گردشگری در اصفهان

    دنیای اقتصاد: نمایندگان سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراسر کشور میهمان اصفهان خواهند بود. به گزارش روابط عمومی کانون بارگاه مهر؛ سازمان های غیردولتی این سه حوزه، دوازدهم و سیزدهم آذرماه جاری در اصفهان به میزبانی سازمان مردم نهاد "کانون بارگاه مهر" گرد هم می آیند. این نخستین نشست رسمی سراسری سازمان های غیردولتی این حوزه است و بر اساس مصوبه هیات مؤسس شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به میزبانی اصفهان برگزار می شود. هدف از تشکیل شورای هماهنگی، هم افزایی بیشتر و تقویت فعالیت صنفی سازمان های مردم نهاد و آموزش و توانمندسازی انجمن های غیردولتی حوزه سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
  • تفاهم با افغانستان در توریسم درمانی

    دنیای اقتصاد: شهردار اصفهان گفت: در زمینه توریست درمانی نگاه ما به افغانستان، نگاه سودآوری نیست.

    مهدی جمالی نژاد در دیدار با هیات اساتید و پزشکان افغانستان گفت: اصفهان یکی از استان های مرکزی کشور محسوب می شود که به لحاظ سابقه تاریخی ظرفیت های بالقوه ای در حوزه گردشگری دارد. وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۶ شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد و این نشان دهنده ی ویژگی های خاص شهر اصفهان بوده است؛ امسال نیز صنایع دستی اصفهان به ثبت جهانی رسیده است. شهردار اصفهان تصریح کرد: صنایع دستی اصفهان از بین ۱۱ شهر کاندیدا انتخاب شد و این نشان دهنده ظرفیت بالای این شهر در حوزه های مختلف است.
  • مشاغل مزاحم سامان‌دهی می‌شوند

    دنیای اقتصاد: خزانه دار اتاق اصناف مرکز استان اصفهان از راه اندازی و افتتاح بخش GIS در این اتاق خبر داد.

    مهدی اصولی با اشاره به اینکه GIS به معنی سیستم اطلاعات جغرافیایی است، افزود: سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای نگهداری و مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی و جهت کار با داده هایی که وابستگی مکانی و توصیفی دارند طراحی شده است. وی با تاکید بر اینکه در اختیار داشتن داده های بهنگام و استخراج اطلاعات مورد نیاز دارای اهمیت بسیاری است، اظهار داشت: سیستم اطلاعات جغرافیایی به عنوان ابزاری مهم در مدیریت صنوف کاربرد داشته که با یکپارچه سازی داده های حاصل از منابع مختلف، زمینه حسن اجرای قوانین نظام صنفی و جلوگیری از بروز تخلف را فراهم می کند.
  • انعقاد تفاهم‌نامه نهایی تحویل کارخانه ریسباف تا پایان آذر ماه

    دنیای اقتصاد: مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تا پایان آذر ماه تفاهم‌نامه نهائی اداره کل راه و شهرسازی استان با بانک ملی در خصوص تحویل و تحول کارخانه ریسباف منعقد خواهد شد.

    حجت اله غلامی با اشاره به اینکه مساحت این کارخانه شامل ۶۹ هزار مترمربع عرصه به همراه سالن‌های موجود و اعیانی است، بیان داشت: این کارخانه براساس نرخ کارشناسی روز در قالب واگذاری ملک و ۱۵ درصد بهای تعیین شده به صورت نقدی در قالب مزایده املاک، به بانک ملی پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه در گذشته تعداد زیادی از کارخانه‌هایی که در محور چهارباغ بالا، حاشیه زاینده‌رود و در سطح شهر پراکنده شده بودند تخریب شده و تنها دو کارخانه ریسباف و نخ‌تاب باقی مانده است، گفت: با هدف ایجاد موزه بزرگ اصفهان و جلوگیری از تخریب کارخانه و اینکه بتوان فضاهای موجود را با معماری آن حفظ کنیم با دستور وزیر راه و شهرسازی و انعقاد تفاهم‌نامه با بانک ملی و امضاء معاون وزیر، زمین کارخانه خریداری شد.
  • رکورد آسفالت معابر در نصف جهان شکسته شد

    دنیای اقتصاد: زدودن غبار محرومیت از چهره شهر و رسیدن به شهری پایدار از مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری اصفهان طی چند سال گذشته بوده که در این راستا اجرای نهضت آسفالت یکی از مصادیق محرومیت زدایی است که به صورت جدی از سوی شهرداری اصفهان در حال پیگیری است.

    بنا براعلام روابط عمومی شهرداری اصفهان، ظرف ۳ ماه اخیر با آغاز نهضت آسفالت و تاکید شهردار اصفهان مبنی بر نونوار کردن آسفالت معابر با سرعت در حال اجراست به طوری که رکورد پخش آسفالت در معابر اصلی و فرعی شهر طی سال های اخیر شکسته شد.
  • آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال - ۱۰ آذر ۹۴

    دنیای اقتصاد: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای ایرلاین‌های داخلی ضروری است، گفت: تا پایان سال قیمت بلیت هواپیما آزاد می شود. علی عابدزاده با بیان اینکه نرخ بلیت عتبات به‌طور کامل کنترل شده و اکثر بلیت ها فروخته شده است، افزود: موارد تخلف فروش بلیت هواپیما با پیگیری‌های لازم به مسئولان ذی‌ربط ارجاع داده شده است. وی با اشاره به اینکه آزادسازی نرخ‌ها باید در گذشته صورت می‌گرفت، تصریح کرد: بخشی از آن سال گذشته صورت گرفت و تا پایان سال به طور کامل قیمت بلیت هواپیما آزاد می شود.
  • همایش روز حسابدار ۱۵ آذر در اصفهان برگزار می شود

    دنیای اقتصاد: همایش بزرگداشت روز حسابدار در تاریخ پانزدهم آذرماه امسال دراصفهان - سالن کوثر ( ورزشگاه ۲۲ بهمن) با حضور تنی چند از استادان بزرگ حسابداری ایران و با حضور جمع کثیری از فعالان حرفه حسابداری و مسئولین استان برگزار خواهد شد.


    بنا بر اعلام روابط عمومی این مراسم، محورهای برنامه به قرار ذیل است :
    استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی
    باز آفرینی حسابرسی داخلی در ایران : از ضابطه گذاری تا عمل
    تعریف جرم و چگونگی پیشگیری از آن

    شایان ذکر است در سال۲۰۰۷ فدراسیون بین المللی حسابداران (IFAC) در سی امین سالروز تاسیس خود روزهای ۲تا ۸ ماه دسامبر را به عنوان هفته حسابداری انتخاب و به تمام اعضای خود در سراسر جهان پیشنهاد کرده در این هفته با برگزاری مراسم ویژه ای از حسابداران کشور خود تجلیل به عمل آورند و حرفه حسابداری و نقش حسابداران را در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی به عموم بشناسانند.
  • کسب رکورد جدید مصارف نسوز در فولاد مبارکه

    دنیای اقتصاد: ایرج مختارپور مدیر تعمیرات نسوز فولاد مبارکه از کسب رکورد جدید مصارف نسوز در شرکت فولاد مبارکه خبر داد و گفت: در آبان ماه سال جاری با تلاش کارکنان ناحیه فولادسازی رکورد مصارف نسوز در این شرکت به ۶. ۴۸ کیلوگرم بر تن مذاب رسید که این نرخ مصرف می تواند به عنوان الگویی برای سایر شرکتهای فولادسازی کشور مطرح باشد. وی با اشاره به رکورد قبلی این واحد که به میزان ۶. ۶۵ کیلوگرم برتن مذاب و در آبان ماه سال ۹۳ محقق شده بود، گفت : با توجه به بازار رقابتی که در کشور وجود دارد، شرکتهایی موفق خواهند بود که عملکرد مناسب در مدیریت هزینه های خود داشته باشند ، لذا از آنجایی که مصارف مواد نسوز یکی از اقلام پرهزینه تولید فولاد محسوب می شود ، کاهش ضریب مصرف آن در این شرایط سخت و پرچالش می تواند کمکی برای مقابله و پشت سر گذاشتن بحران موجود باشد، بنابر این رکورد حاصل شده در شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از موفقیتهای شرکت در زمینه کاهش هزینه های تولید، مطرح است.
  • نوسازی بافت فرسوده در اولویت برنامه های منطقه ۱۴

    دنیای اقتصاد: مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اظهار کرد: نوسازی بافت فرسوده در اولویت برنامه های منطقه ۱۴ قرار دارد. به گزارش روابط عمومی شهرداری اصفهان، توسعه عادلانه خدمات و امکانات در مناطق شهری و زدودن غبار محرومیت از چهره مناطق، از برنامه‌های مهم مدیریت شهری اصفهان طی سال های اخیر بوده است؛ بر این اساس طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و ورزشی در دستور کار است تا به مرور چهره محرومیت از دل مناطق شهر اصفهان زدوده شود؛ منطقه ۱۴ اصفهان از مناطق جدید شهرداری می‌باشد که در سال ۸۷ با هدف خدمت بیشتر به مردم و رفع لکه‌های محرومیت از شهرداری منطقه ۷ اصفهان جدا شد.
  • ۹۸ سد کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

    دنیای اقتصاد: تا پایان آبان‌ ماه جاری، میزان پر شدگی ۹۸ سد کشور کمتر از ۴۰ درصد است. بنا براعلام روابط عمومی وزارت نیرو (پاون)، با نگاهی به وضعیت پرشدگی سدهای کشور، از مجموع ۱۶۵ سد بزرگ کشور، ۹۸ سد که ۵۵ درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای کشور را به خود اختصاص داده‌اند، در زمان حاضر کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود آب دارند. از سدهای مهم در این دسته می‌توان به سدهای استقلال در هرمزگان، لار در استان تهران، ۱۵ خرداد در استان مرکزی، کرخه در خوزستان، زاینده‌رود در اصفهان و سد ارس در آذربایجان شرقی اشاره کرد.
  • نباید همه مشکلات اقتصادی را به گردن دولت انداخت

    دنیای اقتصاد: یادگار گرامی امام گفت: امروز بیکاری و فقر مهمترین مشکل مردم است و بالاترین خدمت و عبادت، حرکت در جهت حل این مشکلات است.

    حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با رؤسا و دبیران استانی خانه های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور، با بیان اینکه دین پس از ورود به عرصه حاکمیت باید کارکرد خود را با این جایگاه جدید تطبیق دهد، اظهار داشت: در برخی جوامع دین مدیریت ندارد که در آن صورت، وظیفه آرامش بخشی به مردم و نهادینه کردن اخلاق را بر عهده دارد تا نظم معنوی بر جامعه حاکم شود.
  • ورودی اصفهان، زیبا می شود

    دنیای اقتصاد: مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان گفت: متاسفانه مشکلاتی از جمله تغییرات پرسنلی و یا تغییر تاکسی های فرودگاهی از چالش های عمده فرودگاه محسوب می شود که گاهی متاسفانه نمایندگان مجلس نیز خواسته یا ناخواسته به آن دامن می زنند.


    علی قاسم زاده، در نشست تخصصی ارتباط موثر جامعه میزبان با گردشگران، اظهار کرد: فرودگاه به عنوان اولین و آخرین دروازه ای که گردشگران با آن روبرو می شوند از مشکلات عاری نیست، اما تلاش ما بر این است که تاجایی که می توانیم مشکلات را رفع کنیم و برای اینکار توسعه ترمینال های فرودگاه و افزایش پروازها را مد نظر قرار داده ایم.
  • رتبه ۲۴ اصفهان؛ در شاخص کسب و کار

    دنیای اقتصاد: فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. محیط فضای کسب و کار در کشورها هرچه شفاف تر و رقابتی ترباشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست های مطلوب شده و روند بهبودی شاخصها ی اقتصادی را در پی خواهد داشت.

    در این راستا بررسی وضعیت شاخص های کسب و کار چه از نظر خرد و چه از نظر کلان و تبیین چالش های موجود می تواند در ایجاد و توسعه فضای کسب و کار در کشور مثمر ثمر باشد.
  • راهی جز تولید و صادرات نداریم

    دنیای اقتصاد: آیین تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان اصفهان با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر استان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد و در این مراسم با اهدا لوح و تندیس به دکتر بهرام سبحانی از شرکت فولاد مبارکه به عنوان صادر کننده برتر ملی تجلیل به عمل آمد.

    به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه، دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان در مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان در اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مشکلات پیش روی صادرکنندگان اظهارکرد: در شرایط اقتصاد فعلی و حتی در شرایطی که اقتصاد تثبیت شده ای داشتیم، راهی جز تولید و صادرات نداشتیم و ادامه حیات تولید در واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای بزرگ را باید در صادرات جستجو کنیم.
  • سوله‌های خالی، چالش جدی شهرک‌های صنعتی

    دنیای اقتصاد: مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان گفت: یکی از چالش های جدی شهرک های صنعتی وجود سوله های خالی و نیمه تمام است که صنعتگران قادر به تکمیل آن نیستند.

    محمدجواد بگی در چهارمین کمیسیون صنایع اتاق اصفهان، اظهار داشت: فعالان اقتصادی به دلیل پرداخت هزینه ساخت و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز برای واحد صنعتی دیگر نقدینگی برای خرید ماشین آلات و تجهیزات باقی نمی ماند و بانک ها همکاری چندانی برای تکمیل این واحدها نمی کنند. وی اظهار داشت: بانک ها برخی از زمین های شهرک های صنعتی استان را به عنوان وثیقه بانکی برای ارایه تسهیلات قبول می کنند.
  • نورپردازی شهری در توسعه صنعت توریسم اصفهان موثر است

    دنیای اقتصاد: استاد تمام دپارتمان جغرافیای دانشگاه مون پلیه فرانسه اظهار کرد: نورپردازی تاثیر بسزایی در توسعه صنعت گردشگری کلانشهر تاریخی اصفهان دارد.

    دومینیک کروزه گفت: اصفهان شهر تاریخی زیبایی است که ظرفیت بسیار بالایی در جذب گردشگر دارد. وی افزود: مقیاس جغرافیایی، فیزیکی، سیاسی و اجتماعی هر شهر برای توسعه گردشگری متفاوت است از این رو باید موقعیت های مختلف اصفهان بررسی و بر اساس آن در جهت توسعه گردشگری برنامه ریزی کرد. استاد تمام دپارتمان جغرافیای دانشگاه مون پلیه فرانسه با بیان اینکه نورپردازی اماکن و بناهای تاریخی اصفهان تاثیر بسزایی در جذب گردشگر دارد، تصریح کرد: توجه به هنرمندان شهر و افزایش زیرساخت های گردشگری همچون احداث هتل و رستوران در شهر نیز نقش مهمی در توسعه گردشگری این شهر دارد.
  • عرضه صنایع دستی اصفهان در قلب جاده ابریشم

    دنیای اقتصاد: شهرهای اصفهان و شیان چین دو تفاهمنامه همکاری در زمینه مشارکت در منطقه اقتصادی دایتو شیان و توسعه گردشگری سلامت امضا کردند.

    به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، براساس یکی از این تفاهمنامه ها، مسئولان شهر شیان در مرکز اقتصادی جاده ابریشم واقع در منطقه «دایتو» محلی را بصورت رایگان در اختیار شهرداری اصفهان قرار خواهند داد تا در این مکان صنایع دستی اصفهان عرضه شود. براساس تفاهمنامه دوم طرفین متعهد شدند در زمینه توسعه گردشگری سلامت از جمله طب سنتی و سوزنی و تبادل استاد، پزشک و برگزاری کارگاههای مشترک با یکدیگر همکاری کنند.
  • خدمات صدور پروانه ساختمان برون‌سپاری می‌شود

    دنیای اقتصاد: مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون‌سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، برون‌سپاری خدمات صدور پروانه ساختمان در سال آینده و همزمان با تکمیل سیستم مکانیزه جدید شهرسازی انجام خواهد گرفت.

    وحید مهدویان افزود: تاکنون در ۱۲ منطقه پاسخگویی به استعلامات بانک، دفترخانه و اتحادیه به بخش خصوصی واگذار شده است. طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده در هر منطقه ابتدا پاسخگویی به استعلامات بانک و پس از دو ماه پاسخگویی به سایر استعلامات برون‌سپاری می‌شود.
  • بهره برداری از ۳ پروژه عمرانی در منطقه ۲ اصفهان

    دنیای اقتصاد: مدیرمنطقه ۲ شهرداری اصفهان اعلام کرد: ۳ پروژه عمرانی، فرهنگی شامل فازدوم خیابان های ملت و ولیعصر و فرهنگسرای سراج شنبه هفته آینده در منطقه ۲ به بهره برداری می رسد.

    محمد حسین جعفری اظهارکرد: عملیات اجرایی فاز دوم خیابان ملت حدفاصل خیابان های شهیدان - کهندژ به طول ۷۳۰متر و عرض ۱۶ متر تکمیل شده است. وی هزینه اجرایی و آزاد سازی این خیابان را بالغ بر ۷میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: فاز دوم خیابان ملت شنبه هفته آینده به بهره برداری می رسد. مدیر منطقه ۲ شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه فاز دوم خیابان ولیعصر در خیابان امام خمینی(ره) به طول ۷۵۰ متر و عرض ۱۸ متر آماده بهره برداری است، تصریح کرد: فاز دوم خیابان ولیعصر در مجموع با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.
  • خاک معضل اصلی ۱۰ سال آینده کشور

    دنیای اقتصاد: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت کشاورزی اصفهان (اگرومک ۲۰۱۵) در حالی گشایش یافت که معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه آن پیشنهاد داد: برای حل بحران دشت شرق اصفهان می توان از سد زاینده رود آب را با لوله به این منطقه منتقل کرد.

    علیمراد اکبری با اشاره به حاصلخیزی دشت شرق اصفهان که مانند آن هیچ جای ایران نیست، اظهار داشت: به طور حتم این پیشنهاد را به وزیر جهاد کشاورزی منتقل خواهم کرد و در شورای عالی آب با حضور جهانگیری مطرح می کنیم چرا که این طرح در سیستان اجرا شده و موفقیت آمیز بوده است.
  • مرزهای جغرافیایی صادرات را توسعه دهیم

    دنیای اقتصاد: در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، ۲۴ صادرکننده نمونه، ۱۳ صادرکننده قابل تقدیر و ۶ شرکت به عنوان صادرکننده برتر ملی معرفی شدند.

    مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با تاکید بر اینکه احساس برداشته شدن تحریم ها نباید به انتظار تبدیل شود چرا که دنیا سالهاست برای ایران تبلیغ منفی کرده است، گفت: با وجود این تبلیغات منفی از همان روزهای توافق هسته ای تا به امروز که در حال اجرایی شدن است برخی از سرمایه گذاران و هیات های خارجی به ایران سفر کنند. محمدرضا مودودی با بیان اینکه در عین حال که مشکلات عدیده ای بر سر تولید داریم و برای تولید رقابتی نیازمند فضای مستعد در دنیا هستیم، افزود: اگر برای دوران پساتحریم ها برنامه نداشته باشیم تمام آمد و شد هیات های تجاری و تبلیغات، تبدیل به ضد تبلیغ می شود.
  • تولید ملی فولاد شعار نباشد

    دنیای اقتصاد: دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان طی سرمقاله ای در ماهنامه چیلان (نشریه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران) به این موضوع پرداخت که از اواسط سال گذشته که قیمت محصولات فولادی وارد روند شدید نزولی شد، انجمن تولیدکنندگان فولاد بحث حمایت از تولیدات داخلی از طریق افزایش تعرفه واردات را به طور جدی پیگیری نمود و تلاش کرد تا با ارائه گزارشات مستند از روند کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی که به تبع سقوط قیمت سنگ آهن و انرژی در جریان بود، مسئولین را قانع سازد تا برای نجات صنعت فولاد نسبت به حذف ارز مبادله ای و افزایش تعرفه واردات اقدام نمایند.
بیشتر