شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

ویژه نامه خراسان

  • بدهی‌های گذشته شهرداری، کار را برای مدیریت جدید سخت کرد

    دنیای اقتصاد- نایب رئیس شواری شهر مشهد گفت: معاونت اقتصادی در این دوره در شرایطی شروع به فعالیت کرد که شهرداری ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت که این موضوع کار را برای مدیران جدید بسیار سخت کرد ولی با زحمات و فعالیت‌هایی که صورت گرفت بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها پرداخت شده است.
    به گزارش معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، محمدکمال سرویها درباره تاثیر برداشتن تحریم‌ها در این حوزه، اظهار کرد: معاونت اقتصادی شهرداری مشهد تعامل خود را با بخش خصوصی از چند سال گذشته آغاز کرده و با برداشتن تحریم‌ها این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش پیدا کرده و علاوه بر رونق کسب و کار، کمک موثری به تامین مالی پروژه‌های شهرداری خواهد کرد.
  • تالار گلشن بجنورد این بار میزبان رضا یزدانی است

    دنیای اقتصاد- کنسرت رضا یزدانی در بجنورد ۲۸ بهمن ماه سال جاری در مجتمع فرهنگی هنری گلشن برگزار خواهد شد. قیمت بلیت این کنسرت از ۴۰ تا ۸۵ هزارتومان درنظرگرفته شده است. علاقمندان علاوه بر مراجعه به سایت www. golshanonline. ir می‌توانند از طریق آتلیه رامرنگ و کافه هنر بجنورد نسبت به خرید بلیت اقدام کنند.
    .
  • قدم‌های نخست کبدی

    آبان معلی
    کبدی در اصل یک بازی ایرانی است و به اسامی مختلف نامیده می‌شود، این بازی در گیلان، «شیرین دودو» و در خراسان، گلستان و مازندران «زو» و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می‌شود. واژه‌ی «کبدی» دگرگون‌شده گزاره پارسی «کی بودی؟» است که مهاجم با گفتن پی در پی این گزاره به دنبال یکی از یاران تیم روبه‌رو می‌رود تا او را لمس کند. کبدی یک بازی کم‌خرج و پرتحرک است. برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف در این بازی به مهارت، انعطاف‌پذیری، چابکی، استقامت، حضور ذهن و شهامت نیاز است. این بازی تاریخچه‌ای ۴۰۰۰ ساله دارد.
  • فعالیت ۲۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه در مشهد

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- رئیس اتاق اصناف مشهد از فعالیت حدود ۲۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در مشهد خبر داد. . محمود بنانژاد که در نشستی خبری با اهالی رسانه سخن می‏گفت، با اشاره به فعالیت حدود ۱۱۰ هزار واحد صنفی در مشهد، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۹۰ هزار واحد صنفی پروانه کسب اخذ کرده و به صورت قانونی فعالیت می‎کنند که ۴۵ هزار و ۵۷۱ واحد صنفی در بخش توزیعی، ۲۹ هزار و ۱۸۹ واحد در بخش خدمات و ۱۴ هزار و ۴۹ واحد نیز در بخش تولیدی مشغول به فعالیت هستند. وی این نکته را نیز یادآور شد: مهم‎ترین مشکلی که باعث فعالیت برخی از اعضای اتحادیه‌های صنفی بدون پروانه کسب می‌شود، روند پیچیده صدور پروانه‌هاست که این روند طبق ماده ۱۲ نظام قانون صنفی اصلاح شده و از این پس صدور پروانه‌ها تسهیل خواهد شد.
  • مقاوم‎سازی ۱۲۷۴ واحد مسکونی روستایی

    ایرنا- معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال ۱۲۷۴ واحد مسکونی روستایی در این استان مقاوم‏سازی شده است. حسن حسینی با بیان اینکه ۴۴۳ هزار و ۲۲۹ واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۰۸ هزار واحد مقاوم هستند، بیان کرد: سهمیه امسال استان از محل طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، مقاوم‎سازی ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی است که اعتبار ۹ هزار و ۶۱۰ واحد آن تأمین شده است؛ اعتبار اختصاص یافته به طرح مقاوم‎سازی و بهسازی مسکن روستایی در قالب پرداخت تسهیلات به متقاضیان است که امسال براساس تقاضای انجام‎گرفته برای ۱۰ هزار و ۸۸۹ واحد پرونده تشکیل و ۹ هزار و ۳۵۹ واحد به بانک‎های عامل معرفی شد.
  • مراقبت از وعده ها

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- احداث فرودگاه، ساخت راه‎ها و جاده‎های جدید، اخذ مجوز برای ساخت‏وسازهای خارج از حریم، تغییر تقسیمات کشوری و تبدیل شهرها به استان، تکمیل پروژه‎های نیمه‌تمام، آسفالت کردن کوچه‎ها و خیابان‎ها، افزایش نرخ ازدواج و کاهش نرخ طلاق، احداث سد، رفع مشکل بیکاری، رفع مشکل کمبود آب و . . . تنها بخشی از وعده‎های نامزدهایی است که تصور می‎کنند با ورود به بهارستان می‌توانند به این وعده‎ها جامه عمل بپوشانند. ممکن است شنیدن این وعده‎ها علامت سؤال‎های زیادی را در ذهن شنونده ایجاد کند؛ سؤالاتی از قبیل چرایی مطرح کردن این وعده‎ها؛ اینکه آیا اصلا انجام این قبیل اقدامات در حیطه وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس قرار می‎گیرد؟ بی‎اطلاعی و ناآگاهی مردم باعث می‌شود کاندیداها چنین وعده‎هایی را مطرح کنند یا اصولا خود کاندیداها هم از میزان اختیارات و وظایف خود آگاهی ندارند؟ چه میزان از این وعده‎های خارج از حیطه وظایف و اختیارات نمایندگان، عملی می‌شود و این وعده‎ها چه سرانجامی دارند؟ سهم فرهنگ سیاسی مردم در مطرح شدن یا نشدن این وعده‎ها چقدر است؟ عملی شدن این وعده‎ها چه تبعاتی دارد و دستگاه‎های اجرایی را با چه مشکلاتی مواجه می‎کند؟ عملی نشدن آن‎ها چه تبعاتی در جامعه و بر سرمایه اجتماعی و میزان مشارکت مردم خواهد داشت؟
    وعده‎های فراقانونی!
    بر اساس قانون اساسی، نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی قانون‎گذاری و نظارت را بر عهده دارند و در نتیجه انجام اقدامات اجرایی از اساس در حیطه وظایف و اختیارات قانونی کرسی‎نشینان بهارستان نمی‎گنجد با این حال برخی نمایندگان مجلس در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده‎هایی را مطرح می‎کنند که پس از ورود به بهارستان برای تحقق این وعده‎ها باید سراغ دستگاه‎های اجرایی کشور بروند حالا این اتفاق گاهی از طریق چانه‎زنی صورت می‎گیرد گاهی هم با اعمال فشار.
  • صادرات ۸۴۰ هزار دلاری فرش دستباف مشهد

    ایرنا- رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد از صادرات ۸۴۰ هزار دلاری فرش دستباف این منطقه از ابتدای امسال تاکنون خبر داد. هادی مخملی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت صادرات فرش دستباف، روند استقرار گمرک و تکمیل شرایط تولید این محصول در خراسان رضوی در حال انجام است، افزود: خراسان رضوی در تولید قالی سفارشی و فرشهای بزرگ زمینه بسیار خوبی دارد که با تقویت آن می‏توان ارزش افزوده زیادی را نصیب استان کرد. .
  • ورود ترکیبات سرطان‎زا به نان از طریق پخت با حرارت مستقیم

    دنیای اقتصاد- عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: استفاده از حرارت مستقیم برای پخت نان باعث ورود ترکیبات‏ سرطان‏زا به داخل نان می‎شود.
    مهدی کریمی با اشاره به اینکه ماده اولیه، مهارت پرسنل و نانوایان و کیفیت ماشین‏آلات پخت از عوامل مؤثر بر کیفیت نان هستند، اظهار کرد: مدل نان مصرفی در کشور ما با مدل نان مصرف شده در دنیا متفاوت است؛ ما بیشتر نان مسطح تولید و مصرف می‎کنیم اما در دنیا بیشتر نان حجیم مورد مصرف قرار می‎گیرد بنابراین برای دستگاه‎های پخت نان حجیم می‏توان استانداردهایی را مطابق با استانداردهای بین‏المللی تعریف کرد اما ماشین‎آلات پخت نان سنتی نیازمند تعیین استانداردهای داخلی است که سازمان استاندارد اقداماتی را انجام داده و آیین‎نامه‎هایی در این زمینه تدوین کرده است.
  • مصرف آب‌های زیرزمینی بیشتر از متوسط کشور است

    ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میزان مصرف منابع آب‌های زیرزمینی در این استان ۳۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری این شاخص است. محمدحسین جعفری با بیان اینکه ۷۸ درصد آب مصرفی خراسان رضوی از طریق منابع زیرزمینی و ۲۲ درصد آن از منابع سطحی تامین می‎شود، افزود: این در حالی است که میانگین کشوری استفاده از آب‎های زیرزمینی ۴۶ درصد و استفاده از آب‌های سطحی ۵۴ درصد است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای استان با اشاره به اینکه منابع زیرزمینی آب در این استان با کسری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب مواجه هستند، خاطرنشان کرد: هم‎اکنون ۹۰ درصد آب تولیدی در خراسان رضوی در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و حدود سه درصد در بخش صنعت و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برنامه بازی‌های آتی باشگاهی خراسان رضوی - ۱۹ بهمن ۹۴

    لیگ برتر والیبال مردان
    شهرداری تبریز- ثامن الحجج خراسان تبریز چهارشنبه ۲۱/ ۱۱/ ۹۴ ۱۷:۰۰


    لیگ برتر (خلیج فارس) فوتبال
    پدیده - صبای قم مشهد جمعه ۲۳/ ۱۱/ ۹۴ ۱۵:۰۰
    راه آهن - سیاه جامگان تهران یکشنبه ۱۸/ ۱۱/ ۹۴ ۱۵:۰۰


    لیگ دسته دوم فوتبال (گروه چهار)
    الوند همدان- پیام‌وحدت کاشمر همدان سه‌شنبه ۲۰/ ۱۱/ ۹۴ ۱۴:۰۰


    لیگ دسته دوم فوتبال (گروه سه)
    نسل ابومسلم مشهد- کارا شیراز تختی مشهد سه‌شنبه ۲۰/ ۱۱/ ۹۴…
  • ۵ میوه‌ معجزه آسا

    عارف مومنی
    کارشناس تغذیه
    محققان انگلیسی به تازگی پنج ترکیب غذایی و میوه‌ای جدید را برای درمان و پیشگیری حمله قلبی، سرطان و سکته مغزی معرفی کردند که با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و آنتی‌اکسیدان فراوان موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند. نتایج بررسی‌ها حاکی از این است که دسته‌ای از میوه‌ها در پیشگیری از عوامل تنش‌زا و مؤثر در سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان نقش مهمی ایفا می‌کنند. درحقیقت این میوه‌ها به دلیل برخورداری از خواص دارویی و درمان بخش، می‌توانند موجب توقف بیماری‌های مهلکی همانند سرطان شوند.
  • تأیید صلاحیت ۵۶۱ داوطلب نمایندگی مجلس در خراسان رضوی

    دنیای اقتصاد- سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی از تأیید صلاحیت ۵۶۱ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان خبر داد. امیر پورمهدی با بیان اینکه از مجموع ثبت‏نام‏کنندگان در استان، ۲۶۶ نفر رد صلاحیت شده‏اند و ۲۷ نفر نیز انصراف دادند، افزود: از حوزه‏های انتخابیه تربت‏جام ۳۷ نفر تأیید و ۱۸ نفر رد، تربت‎حیدریه ۳۳ نفر تأیید و ۱۴ نفر رد، چناران ۱۹ نفر تأیید و ۱۵ نفر رد، خواف ۲۴ نفر تأیید و ۱۱ نفر رد و درگز ۱۷ نفر تأیید و ۱۲ نفر رد صلاحیت شدند. سخنگوی ستاد انتخابات استان با بیان اینکه صلاحیت ۲۱ نفر در حوزه انتخابیه سبزوار تأیید و هشت نفر رد شده است، گفت: در حوزه‏های فریمان صلاحیت ۳۴ نفر تأیید و ۱۰ نفر رد، قوچان ۲۶ نفر تأیید، هشت نفر رد، کاشمر ۱۵ نفر تأیید، هشت نفر رد، گناباد ۱۵ نفر تأیید، مشهد ۲۹۱ نفر تأیید، ۱۳۷ نفر رد و نیشابور ۲۹ نفر تأیید و ۲۰ نفر رد شده است.
  • امتیازآوران خراسان در لیگ پانزدهم

    دنیای اقتصاد، علی‌رضا هاشمی- پدیده و سیاه‌جامگان، تیم‌های مشهدی حاضر در لیگ برتر، بازیکنان زیادی را از ابتدای لیگ پانزدهم تاکنون در ترکیب خود استفاده کرده‌اند، بازیکنانی که توانسته‌اند با انجام دستورات کادر فنی به کمک این تیم‌ها بیایند و در بازی‌های مختلف با گل‌های حساس خود و یا با بازی‌های تأثیرگذار، باعث امتیازگیری تیم‌ها شوند. نکته مشترک و البته جالبی که در بازیکنان تأثیرگذار دو تیم دیده می‌شود این است که هسته اصلی این نفرات را در دو تیم بازیکنان باتجربه و سرد و گرم چشیده‌ای مانند رضا عنایتی، حسین بادامکی و یا محسن یوسفی تشکیل می‌دهند.
  • باشگاه‌داری به سبک موسسه های مالی- اعتباری

    دنیای اقتصاد، گروه ورزش- پس از نام میزان که ماه‌هاست شنیدنش لرزه بر اندام بسیاری از مردم می‌اندازد و حدیث گرفتاری‌های سپرده‌گذارانش با خودکشی و تجمع، حکایت از تاثیرات منفی این موسسه مالی و اعتباری بر اقتصاد مردم خراسان دارد؛ زمزمه‌های نام موسسه‌ای دیگر دوباره هراس را به جان مردم انداخت؛ موسسه‌مالی و اعتباری ثامن‌الحجج که گویا آمده بود تا نرم و آرام بر صدر اخبار ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری بنشیند؛ موسساتی با سود زیاد برای سرمایه‌گذارانی که حالا آن‌ها را فاقد مجوز می‌نامند.
    اما در خراسان دغدغه اهالی ورزش رنگی دیگر به خود گرفت؛ موسسه‌ای که در بسیاری از رشته‌های ورزشی، باشگاهی را تحت حمایت خود دارد، خبر مشکلات مالی‌اش، ترس از منحل شدن و یا افت چشمگیر باشگاه‌های تحت پوشش‌اش را به دل ورزش‌دوستان این خطه انداخته است؛ دغدغه‌ای که بسیار جدی‌ به‌نظر می‌رسد.
  • نمایشگاه بهاره، آری یا نه؟

    ایسنا- نمایشگاه عرضه مستقیم کالا همه‌ساله در فصل‌های مختلفی برگزار می‌شود و مسئولان کمیته برگزاری نمایشگاه همواره هدف را عرضه کالا و اقلام مورد نیاز مردم در ایام پیک مصرف بیان می‌کنند.
    مسأله‌ای که همواره باعث اعتراض اصناف می‌شود اما باز هم کمیته‌های برگزاری نمایشگاه‌ها در سراسر کشور به برگزاری این نمایشگاه مبادرت می‌ورزند، اعتراض اصناف که در سال های گذشته نیز با شدت کمتری وجود داشت، امسال به دلیل رکود موجود در بازار و فروش‌های فوق‌العاده سطح شهر با اعتراضات بیشتری همراه است. به طوری که رئیس اتاق اصناف مشهد نیز روز گذشته ضمن مخالفت با برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها، عنوان کرد: این تصمیمی است که به رغم مخالفت ما در کمیته نمایشگاهی گرفته شده و ما نیز تابع قوانین هستیم.
  • از پیشکسوتان هنرهای تجسمی خراسان تقدیر شد

    پنج شنبه گذشته آیین نکوداشت سه پیشسکوت هنرهای تجسمی خراسان رضوی در محل سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برگزار شد. در این مراسم که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان هنرهای تجسمی استان همراه بود از استاد بانو مهین اباصلتی، استاد ایرج خواجوی و استاد قاسم باسط‌ تقدیر شد.
    .
  • وعده‎هایی که ثمره انتخاباتی ندارد

    سیدحسن رسولی
    عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کشور و استاندار خراسان رضوی در دولت اصلاحات
    نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی برای ورود به مجلس، پس از معرفی و عرضه خود به افکار عمومی و رأی‌دهندگان حوزه انتخابیه، ناگزیر از برقراری ارتباطی دو سویه با آنان هستند. هدف از برقراری این ارتباط، مجاب کردن رأی‎دهندگان به ظرفیت‎ها و رقابت‎های مورد ادعای نامزدهاست که در اثر این مجاب‌شدگی، رفتار انتخاباتی خود را با او هماهنگ کنند و در روز اخذ رأی به نام وی رأی به صندوق‎ها بریزند.
    برای مؤثر بودن این ارتباط، رأی‎دهندگان مطالباتی دارند که از قِبَل جریان انتخابات در صدد رسیدن به آن‎ها هستند و رأی‎گیرندگان نیز سعی می‌کنند منطبق با سلیقه و خواسته رأی‌دهندگان، ویترین انتخاباتی خود را به نحوی که از مرغوبیت لازم برخوردار باشد، تزئین کنند؛ بر این اساس وعده‏هایی توسط رأی‎گیرندگان، متناسب با اوضاع و احوال عمومی کشور و اوضاع خاص هر حوزه انتخابیه مطرح می‎‏شود؛ تصور می‎کنم آن دسته از داوطلبانی که از یک سو نسبت به جایگاه و وظایف مجلس و کارکرد آن آشنایی دارند و از سوی دیگر شناخت مطلوبی از جامعه حوزه انتخابیه و روانشناسی اجتماعی مردم آن حوزه دارند، می‎توانند به نحوی متناسب با این مطالبات رأی‎دهندگان و اختیارات مجلس، گفتمان انتخاباتی خود را تدوین و تنظیم کنند و در قالب یک بسته متنوع و به هم پیوسته به مردم عرضه دارند.
  • نجات جان تولید

    دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- در سال‌های اخیر و در دوران تحریم که بسیاری از کارخانه‌ها با رکود مواجه بودند، واردات بی‌رویه و بعضا غیرقانونی و قاچاق ضربات سهمگینی بر پیکره کم‌جان تولیدات داخلی وارد کرد و بازارهای ایران به نوعی جولان‌گاه محصولات رنگارنگ برخی از کشورها شد. امروز که دروازه تجارت خارجی بار دیگر به روی کشورمان گشوده شده و با سرانجام گرفتن برجام می‌توان به از بین‌رفتن رکود در تولیدات داخلی امیدوار بود، کنترل و مدیریت واردات و به ویژه جلوگیری از قاچاق کالا به داخل کشور، بزرگترین خواسته بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی است.
  • بیشتر مؤسسات غیرمجاز تعیین تکلیف شده‌اند

    تسنیم- مدیرکل دفتر اقتصادی و امور بین‌الملل استانداری خراسان رضوی گفت: تعداد زیادی از مؤسسات غیرمجازی که در مشهد فعالیت داشته‌اند، تعیین تکلیف شده‎اند. علی رسولیان اظهار کرد: پس از حل‌ شدن مشکل مؤسسات مالی و اعتباری منحله میزان و ثامن‌الحجج تعداد زیادی از مؤسسات در روند قانونی گرفتن مجوزات خود قرار گرفته‌اند. وی ادامه داد: چند مؤسسه مالی و اعتباری و صندوق قرض‌الحسنه در حال ادغام هستند تا در قالب یک مؤسسۀ مالی جدید فعالیت خود را ادامه دهند. رسولیان بیان کرد: همچنین تعدادی از این مؤسسات در قالب صندوق قرض‌الحسنه فعالیت دارند که باز هم نظارت بر آن‎ها بر عهده بانک مرکزی است.
  • خادم خستگی ناپذیر

    رضا سلیمان نوری
    کارشناس‌ارشد ایرانشناسی و خراسان‌پژوه
    خدمت به امام مهربانی‌ها از آن چنان جذبه و گیرایی برخوردار است که فرد با گذشت زمان بیگانه می‌شود. انسان شیفته در این حال روزهای متمادی بدون درک گذشت لحظات و ساعات کار می‌کند و بدون اینکه رعایت نظم زندگی را بنماید،خود را وقف آن بزرگوار می‌کند. ‌این امر شاید به هنگام فعالیت انسان‌های معمولی در مجموعه بارگاه ملک پاسبان رضوی چندان به چشم نیاید اما هنگامی که فردی بسیار منظم و معروف به دقت در زمان و زندگی کردن بر مدار نظم و انضباط پس از حضور در محضر آن بزرگوار به عنوان خادمی کوچک چنان شیفته می‌شود که خود را فراموش کرده و با زمان و مکان بیگانه می‌شود،‌‌‌ حداقل در نزد افراد آشنا با وی بازخوردی جالب دارد.
  • توصیه‌هایی برای مدیریت اقتصادی کشور در دوران پساتحریم

    محمد صمدی
    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی
    آغاز اجرای برجام از طریق لغو تعدادی از تحریم‌های اقتصادی توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا، ژاپن و سایر کشورهای صنعتی فرصت بسیار مناسبی برای تعامل فعال بخش خصوصی با جامعه جهانی فراهم کرده است اما بهره‌گیری از این فرصت‌های طلایی در مرحله نخست نیازمند آنست که دولت محترم تدبیر و امید این بخش را مورد حمایت جدی قرار دهد. ظرف دو سال اخیر اقدام قاطع و موثری برای اجرای خط‌مشی‌های کلی اقتصاد مقاومتی به‌گونه‌ای که نتایج آن ملموس باشد انجام نگرفته است و ضرورت ایجاب می‌کند که ظرفیت‌های بخش خصوصی و تشکل‌های وابسته به آن، حسب مورد در تمام جلسات مرتبط با اقتصاد مقاومتی و تصمیم‌گیری‌های آن مشارکت داشته باشند.
  • پیروزی های پیاپی ثامن‌الحجج خراسان

    دنیای اقتصاد- تیم والیبال ثامن‌الحجج(ع) خراسان در آخرین دیدار خود همچنان نوار پیروزی را طی کرد. در هفته بیست‌ویکم لیگ برتر والیبال، تیم ثامن‌الحجج(ع) خراسان در سالن مهران میزبان تیم کاله مازندران بود که این دیدار با نتیجه قاطع سه بر صفر به پایان رسید. نماینده خراسان قاطعانه با نتایج ۲۵-۲۲، ۲۵-۱۹ و ۲۵-۲۰ ست‌های اول تا سوم را به نام خود کرد. ثامن‌الحجج خراسان در بازی بعدی خود باید در تبریز به مصاف تیم شهرداری آن شهر برود. هم‌اکنون ثامن‌الحجج(ع) با ۳۳ امتیاز در جایگاه چهارم و شهرداری تبریز با ۳۰ امتیاز در جایگاه پنجم جدول قرار گرفته‌اند.
  • وضعیت نگران‌کننده ادبیات معاصر ایران

    دنیای اقتصاد- جواد اسحاقیان با ابراز نگرانی درباره وضعیت ادبیات معاصر می‌گوید: ادبیات معاصر در دانشگاه‌ بعد از این نه تنها چشم‌انداز مناسب و امیدبخشی نخواهد داشت، بلکه وضعیت تراژیک هم خواهد شد. این استاد پیشین ادبیات فارسی دانشگاه‌های فردوسی، پیام نور و آزاد مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرداختن دانشکده‌های ادبیات به ادبیات معاصر گفت: اصولی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ادبیات تدوین کرده‌ بود به شدت کم‌رنگ شده است. درواقع پرداختن به ادبیات معاصر در حد اشاره‌ای گذراست، نه تحلیل. متأسفانه اصولا آن تلقی‌ که در دانشگاه‌های ما وجود دارد پرداختن به جزئیات امر و روح مدرنیته و مدرنیسم نیست.
  • شهرداری مشهد صاحب جایزه ملی مدیریت مالی ایران شد

    روزنامه اطلاعات نوشت: محمد آذری در نشست خبری خود اعلام کرد که افتخاری دیگر برای مدیریت شهری در حوزه تخصصی حسابرسی و امور مالی کسب شده است و تندیس سیمین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به شهرداری مشهد رسید. او در این باره گفت: این تندیس در رقابت شهرداری مشهد با بنگاه‌های اقتصادی مختلف و در ارزیابی‌های بسیار دقیق توسط استادان و کارشناسان برجسته به دست آمده است.
    معاون اداری و مالی شهرداری مشهد تاکید کرد: ما مبنای کارمان را در حوزه معاونت مالی و اداری، بر سرعت، دقت، سلامت، صداقت، امنیت، شفافیت و کرامت گذاشته‌ایم.
  • برقی‎سازی قطار مشهد- تهران آغاز شد

    دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- رئیس‏ جمهور در نخستین روز از هفته جاری مهمان مشهد بود تا در این سفر یک روزه علاوه بر تشرف به بارگاه منور رضوی، با حضور وی عملیات اجرایی و بهره‎برداری همزمان از چندین پروژه عمرانی، صنعتی و بهداشتی آغاز شود.
    افتتاح فاز ۳ خط یک قطار شهری مشهد
    حجت‏الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بدو ورود به مشهد فاز سوم خط یک قطار شهری مشهد را افتتاح کرد. طرح توسعه خط یک قطار شهری با دو ایستگاه و به طول ۴. ۵ کیلومتر است که برای آن ۲۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است؛ با افتتاح این پروژه، خط یک قطار شهری مشهد، دو راهی شهرستان طرقبه- شاندیز را به طول ۲۴ کیلومتر و با ۲۴ ایستگاه به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد متصل می‎کند.
  • وعده‏ های دروغ و مسئولیت‏ های شرعی و حقوقی

    مجتبی زاهدیان
    عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
    با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و با وجود کثرت داوطلبان نمایندگی، شناسایی کاندیداهای اصلح امری مهم بوده و هم چنین به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است. در این خصوص فرهنگ سیاسی داوطلبان و مردم نقش مهمی در این حوزه ایفا می‎کند؛ داوطلبان باید نسبت به ارائه برنامه‏ها و اولویت‏های خود در حدود اختیاراتی که قوانین به ویژه قانون اساسی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین کرده است، اقدام کنند؛ نمایندگان مجلس در دو حوزه قانونگذاری و نظارت دارای اختیاراتی هستند و به عبارتی اختیارات اجرایی ندارند.
  • بورس اوراق بهادار - ۱۹ بهمن ۹۴

  • پایان یافتن مسابقات بین‌المللی شطرنج جام فردوسی

    دنیای اقتصاد- ششمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج جام فردوسی در مشهد به پایان رسید. این مسابقات با حضور ۱۷۶ شرکت‌کننده متشکل از ۱۲ استاد بزرگ، ۵ استاد بین‌المللی و یک کاندیدای استادی از ۱۲ کشور جهان به میزبانی هیأت شطرنج خراسان رضوی ادامه داشت. در پایان ۹ دوره رقابت تنگاتنگ سرانجام، استاد بزرگ «پاول مالتین»‌ (روسیه) با کسب ۷. ۵ امتیاز و به لطف امتیازشکنی بهتر، قهرمان شد. پس از وی، استاد بین‌المللی« ماکسیم چیگائف» (روسیه) با ۷. ۵ امتیاز، استاد بزرگ « قدیر حسینف» (آذربایجان) با ۷ امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند.
  • در راه‌اندازی اکو موزه در خراسان‌شمالی غفلت شده است

    دنیای اقتصاد- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: هیچ وقت اعتباری برای راه‌اندازی زیرساخت‌های اکو موزه در این شهر درنظرگرفته نشد. محمد سویدانلویی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: راه‌اندازی اکوموزه نیازمند تهیه طرح است که برای تهیه آن تاکنون اعتباری پیش‌بینی نشده است. وی تاکید کرد: خراسان‌شمالی با توجه به وجود تنوع قومی و صنایع دستی متفاوت یکی از استان‌هایی است که پتانسیل فراوانی در ایجاد این نوع موزه‌ها دارد. سویدانلویی ادامه داد: روستاهایی همچون استرخی، اسفیدان و رویین از جمله روستاهایی در استان هستند که می‌توانند تبدیل به اکوموزه شوند.
  • قهرمانی ووشوی کشور در دستان خراسان

    ایسنا- بیست‌ودومین دوره مسابقات ووشوی بزرگسالان کشور در بخش مردان با قهرمانی خراسان رضوی در مجموع دو بخش ساندا و تالو به اتمام رسید. بیست‌ودومین دوره مسابقات ووشوی قهرمانی کشور در رده سنی بزرگسالان که با حضور ۲۷۳ ورزشکار از ۳۴ تیم به میزبانی سالن شهید حیدریان استان قم آغاز شده بود، به شناخت نفرات و تیم‌های برتر به اتمام رسید. این مسابقات مرحله نخست انتخابی تیم ملی محسوب می‌شد. در بخش ساندا اصفهان با کسب یک مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز بهترین عملکرد را داشت و زنجان نیز یک مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز کسب کرد.
  • تورم و بیکاری دو عامل اصلی بروز خشونت

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- اهمیت پدیده خشونت و بحث پیرامون چیستی و کنترل آن در عصر حاضر موضوع مهمی است که جامعه‌شناسان و روانشناسان را به تحلیل و تفکر واداشته است. خشونت در معنای لغوی که مورد اتفاق‌نظر کارشناسان قرار گرفته، استفاده عامدانه از نیروی جسمی و یا قدرت اعمال‌نظر برخلاف میل طرف مقابل است. امروزه خشونت به‌عنوان یک معضل اجتماعی درجامعه اهمیت پیدا کرده و آنچه نباید از یاد برد، این است که این پدیده منحصر به مشهد، استان خراسان و یا ایران نیست، خشونت یک پدیده‌ جهانی است و روانشناسان اولین راه‌حل برای مقابله با این معضل فردی و اجتماعی را آگاهی می‌دانند.
  • راه‌حل مشکل اقتصادی تئاتر، جذب حامی مالی است

    دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- در مراسم اختتامیه سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که دوشنبه گذشته در تالار وحدت برگزار شد، سهم مشهدی‌ها جایزه نقش اول مرد، طراحی صحنه و طراحی پوستر بود. محمدرضا صولتی، دوبلور و بازیگر تئاتر مشهدی توانست برای بازی در نمایش «تاریکی» و «تب سرد روی پیشانی داغ» عنوان برگزیده بازیگری مرد بخش مسابقه تئاتر ایران را از آن خود کند. در همین بخش فریبا متخصص به‌عنوان بازیگر برگزیده زن معرفی شد. همچنین جواد علی‌خوئیان برای طراحی پوستر نمایش «تاریکی» به‌عنوان برگزیده انتخاب و از عبدالله برجسته برای طراحی صحنه نمایش «تاریکی» در بخش مسابقه تئاتر ایران تقدیر شد.
  • اختیارات اقتصادی نمایندگان مجلس

    روح‎اله اسلامی
    استادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
    برخی نامزدهای انتخابات مجلس، برای جلب افکار عمومی و جمع‎آوری رأی شهروندان در سخنرانی و نوشته‎های خود عنوان می‏کنند اگر رأی بیاورند کارخانه‎ها را رونق می‏دهند، صنایع و پتروشیمی و پالایشگاه به منطقه خود خواهند آورد و رونق گردشگری و تجارت را رقم خواهند زد. عمده بحث‌های اقتصادی در وعده ایجاد اشتغال برای حوزه انتخابیه است. این پرسش مطرح می‏شود آیا نمایندگان و قوه مقننه در قانون اساسی و ساختار قدرت جمهوری اسلامی چنین اختیاراتی را دارند و آیا نامزدها و مردم از اختیارات نمایندگان مجلس در موضوعات اقتصادی آگاه هستند؟
    ۱- قوه مقننه در ایران کارکرد ملی دارد:
    مردم و حتی نامزدهای انتخابات نمی‏دانند که قوه مقننه در ایران در جغرافیای ملی مسئولیت دارد.
  • بیماری چند میلیاردی

    دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- ۸ الی ۱۵ بهمن ماه به‌عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان نام‌گذاری شده است. به همین منظور هفته گذشته مرکز تخصصی رادیوتراپی انکلوژی رضا(ع) که مجهزترین و بزرگترین مرکز درمانی بیماران سرطانی در کشور است به منظورآموزش و آگاهی‌بخشی هرچه بیشتر درمورد این بیماری شایع، میزبان اهالی رسانه شهر مشهد بود. سرطان در دنیا دومین عامل مرگ و میر و در کشور ما بعد از بیماری قلبی و تصادفات جاده‌ای به‌عنوان سومین عامل مرگ و میر شناسایی شده است، در این نشست پس از بازدید از امکانات و تجهیزات این مرکز درمانی که توسط خیّران و کمک‌های مردمی تأسیس و اداره می‌شود و روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیمار مراجعه‌کننده از سراسر کشور و کشورهای همسایه دارد، پای سخنان دست اندرکاران مرکز درمانی رضا نشستیم.
  • زنگ خطر - ۱۹ بهمن ۹۴

  • جشنواره فیلم فجر مشهد از امروز آغاز می‌شود

    دنیای اقتصاد- سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد که قرار بود شنبه ۱۷ بهمن‌ماه آغاز به کار کند با دو روز تأخیر و از امروز برگزار خواهد شد. معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از دوشنبه ۱۹ بهمن ماه آغاز به کار خواهد کرد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده جشنواره فیلم فجر مشهد و با دو روز تأخیر نسبت به اعلام قبلی برگزار می‌شود. ناصر نبی‌زاده تصریح کرد: جدول اکران فیلم‌ها نیز در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مشهد به صورت کامل اعلام می شود.
  • کتاب «پرده‌نشینان سخن‌گو»

    ماگه رحمانی، پژوهشگر افغان که امروزه در دهه نهم زندگی است، در سال ۱۳۲۸ شمسی این کتاب را که موضوع آن زندگینامه و آثار زنان شاعر پارسی‌زبان است، در کابل نوشت. این اثر نخستین تذکره‌ای است که توسط یک بانوی افغانستانی درباره زنان سخنگوی پارسی‌زبان نوشته شده است. ماگه رحمانی در این کتاب رد و نشان زنان شاعر فارسی‌زبانی را که از پیش از اسلام تا قرن سیزدهم زیسته‌اند، یافته و به تحلیل اوضاع و احوال زمانه‌شان پرداخته و اخیرا دکتر فاطمه صادقی نیز بازنویسی و تصحیح آن را به پایان رسانید تا توسط نشر نگاه معاصر وارد بازار کتاب ایران شود.
  • پیام تندرستی - ۱۹ بهمن ۹۴

  • حقوق یا یارانه؟

    رسول رمضانیان
    در ایران، دولت بزرگترین کارفرما و بنگاه اقتصادی است که بیشترین نیروی کار را در استخدام خود دارد. اما ناکارآمدی سازمان‌های دولتی سبب شده است که بهره‌وری نیروهای کار در بخش دولتی بسیار پایین باشد. در این یادداشت ابتدا تعریفی از حقوق و دستمزد و تفاوت آن با پرداختی ارائه خواهیم داد و این پرسش را مطرح می‌کنیم که آیا پول پرداختی توسط دولت به نیروهای کار خود (کارمندان صداوسیما، نیروهای کار در ایران‌خودرو، اساتید دانشگاه و . . . ) به صورت یارانه‌ای محاسبه می‌شود یا به صورت حقوق؟
    فرض کنید شما کارفرمای یک مجموعه از نیروهای کار هستید و هر ماه به‌عنوان دستمزد به نیروهای کار خود پول پرداخت می‌کنید.
  • شب‌های انقلاب به روایت اصلاحات

    دنیای اقتصاد- چهره های شاخص اصلاح طلب این روزها در جلساتی با عنوان سلسله نشست‌های «انقلاب به روایت اصلاحات» در مشهد به بیان مطالبی در خصوص انقلاب اسلامی ایران می‌پردازند. این نشست‌ها به همت معاونت جوانان و دانشجویی کمیته انتخابات ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و به بهانه سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۵ بهمن ماه آغاز شده و تا ۲۰ بهمن ماه ادامه دارد و ناصر آملی‌مقدم، هادی خانیکی، محمدصادق جوادی حصار، مهدی عبائی خراسانی، غلامعلی رجائی و حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای سخنرانان این نشست‌ها هستند.
  • فضای غبارآلود فرهنگی دانشگاه‌های کشور

    دنیای اقتصاد، عاطفه چوپان- دانشگاه همواره یکی از تأثیرگذارترین فضاها در شکل‌گیری شخصیت فرهنگی‏، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و . . . دانشجویان است. طی چند سال گذشته و با رشد جمعیت کشور از طرفی و افزایش نیروی محصل و جوان جامعه از طرف دیگر کمبود نهادهایی برای رشد شخصیت جوانان در ابعاد مختلف به خصوص بعد فرهنگی به شدت احساس می‌شد‏ و این مشکل از زمانی شروع شد که رشد جمعیت از رشد امکانات و سطح فرهنگی کشور پیشی گرفت و ضعف آشکاری در این بخش پدیدار شد. از طرف دیگر رشد و اشاعه فرهنگ سایر کشورها و به خصوص کشورهای اروپایی با توجه به کمبود جمعیت جوان به سرعت رخ داد و رفته رفته با ایجاد دهکده جهانی، فرهنگ قشر جوان در کشور دچار تحول شد.
  • ورزشکاران بخوانند

    دنیای اقتصاد، احسان صمدی، امیر حسین بهرامی- رژیم غذایی مناسب، یکی از مهم ترین اصول حفظ تناسب اندام برای ورزشکاران است و این در حالی است که برنامه غذایی یک ورزشکار باید با درنظرگرفتن نیازهای انرژی خاص هر ورزش و حجم‌ تمرین روزانه، سن، جنسیت و اولویت‌های رژیمی او تنظیم شود. از مهمترین نکاتی که در سلامتی یک ورزشکار نقش تعیین‌کننده دارد، اهمیتی است که او به تغذیه خود می‌دهد. تغذیه مناسب همچنین اثرات مهمی در کارایی ورزشی ورزشکار دارد. نیاز بدن انسان به مایعات و انرژی که از راه مواد غذایی تامین می‌شود برحسب سن، جثه، وضعیت بدنی و نوع ورزشی که انجام می‌دهد متفاوت است و این نیاز باید برحسب شرایط به‌طور مناسبی تعدیل شود.
  • فشارخون بالا چیست؟

    جاوید نجفی
    کارشناس تغدیه و رژیم‌درمانی
    فشارخون در واقع همان نیروی خون است که به رگ‌ها وارد می‌شود. قلب، خون را به درون رگ‌ها پمپاژ می‌کند و به این ترتیب خون در تمام بدن حمل می‌شود. فشارخون بالا به افزایش خون سیستولی بالاتر یا مساوی ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا یکی از هر دو حالت اطلاق می‌شود. امروزه این بیماری یکی از مشکلات بهداشتی در جهان محسوب می‌شود. فشارخون بالا سبب افزایش خطر حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه می‌شود. این خطرات در صورت وجود بیماری دیابت افزایش می‌یابد. فشارخون بالا قابل‌پیشگیری و درمان است.
  • وعده‎های عوام‎فریبانه و آسیب به شأن مجلس

    منیره صبوری
    نویسنده، پژوهشگر و فعال اجتماعی و سیاسی
    مجلس به‎طور کلی در شکل‎دهی نسبی به وزرای کابینه، اصلاح برخی امور، تعیین نماینده برای حضور در برخی نهادهای نظارتی و اجرایی و اصلاح لوایح دولتی، همپایی و تعامل با دولت در جهت کاستن از دامنه مشکلات و ارائه راه‏حل‎ها و. . . تأثیر دارد. علاوه براین نمایندگان مجلس بیشتر از آن که نقشی در اداره و مدیریت مسائل مهم کشور داشته باشند، در فضاسازی سیاسی کشور و جهت‎دهی، نقش‎آفرینی می‎کنند؛ برهمین اساس است که برخی افراد و جریانات سعی می‌کنند با بهره‎گیری از هر وسیله‌ای در انتخابات به عنوان داوطلب یا حامی داوطلب شرکت کنند و در این راستا نیز از امکانات و شیوه‎های درست یا نادرست با وعده و وعیدهای خارج از چارچوب شأن نمایندگی مجلس در این عرصه تلاش می‎کنند.
  • نام عثمان محمدپرست در تاریخ موسیقی ایران جاودانه است

    دنیای اقتصاد- یک پژوهشگر موسیقی مقامی ایران گفت: باید به دنبال تعریف علمی موسیقی عثمان محمدپرست باشیم. به گزارش ایسنا، هوشنگ جاوید در همایش نکوداشت استاد حاج عثمان محمدپرست پیشکسوت موسیقی مقامی استان خراسان که هفته گذشته در تالار همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خواف برگزار شد، با بیان اینکه نام عثمان در تاریخ ایران به عنوان دوتارنواز و خیّر مدرسه‌سازی که بیش از ۲۰۰ مدرسه و کلاس درس ساخته است، ثبت خواهد شد، گفت: اگر بخواهیم عثمان را بشناسانیم باید ساعت‌ها حرف زد و دید که عثمان کیست و چه سبک ایجاد کرده و برای موسیقی مقامی خراسان چه کرده و چه تغییراتی ایجاد کرده است؟
    این پژوهشگر موسیقی مقامی ایران خاطرنشان کرد: ما ستون‌های بزرگی در موسیقی خراسان داشتیم که در دوتار، عثمان و در آواز، ابراهیم شریف‌زاده مانده است.
بیشتر