شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

ویژه‌نامه اصفهان

  • واحدهای تولیدی، انبار شده اند

    دنیای اقتصاد- نایب‌رئیس انجمن کارفرمایان استان اصفهان گفت: یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی عدم برنامه‌ریزی بلندمدت توسط دولت است، به گونه ای که امروز برخی واحدهای صنعتی و تولیدی به انبار تبدیل شوند. رضا چینی، در مراسم تجلیل از کارگران و کارآفرینان برتر استان اصفهان، موفقیت‌های واحدهای تولیدی را در به‌روز بودن مدیران، ارتباط با دانشگاه‌ها، داشتن واحد تحقیق و توسعه و وابسته بودن آن به یک واحد بازرگانی قوی، داشتن شبکه فروش قوی وابسته به واحد بازرگانی و همچنین حسابداری صنعتی برای بررسی وضعیت هزینه‌ها عنوان کرد.

  • به رنگ فیروزه ای

    دنیای اقتصاد- نکوداشت اصفهان، در هفته‌ای که به نامش ثبت شده است در مویرگ‌های این شهر جریان یافته و این روزها در همه کوچه و خیابان‌های شهر زمزمه‌‌ای از اصفهان و زیبایی‌هایش به گوش می‌رسد. پیش‌بینی ۱۳۰۰ برنامه با ۵۸ عنوان برای هفته نکوداشت اصفهان جوابگوی هر ذائقه ای بود و پیرو جوان، دختر و پسر و زن و مرد می‌توانستند با هر سلیقه‌ای از سبد برنامه‌های شهرداری در این هفته استفاده کنند؛ برنامه‌هایی که در معنای واقعی روح و جسم شهر و شهروندان را پالایش کرد. هفته نکوداشت اصفهان با تجدید میثاق مدیران شهری با شهدا با حضور در گلستان شهدا و همچنین دیدار با جانبازان، ایثارگران و آزادگان شهر اصفهان کلید خورد و با میزبانی شیخ‌بهایی و میرداماد از مهمانان در باغ موزه چهلستون و تجلیل از هنرمندان بنام اصفهانی همچون کیومرث پوراحمد (فیلم‌ساز)، حسام‌الدین سراج (استاد آواز)، امرالله احمدجو (فیلمساز)، مهدی فروزنده (خوش‌نویس)، حسین مصدق‌زاده (کاشیکار)، سید مهدی علمداری (قلمزن) و محمد ابراهیم گلریز خاتمی (خاتم‌کار) چهره‌ای رسمی به خود گرفت.

  • مرمت گنبد مسجد امام اصفهان در نیمه راه

    دنیای اقتصاد- مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از اتمام مرمت نیمی از گنبد عظیم مسجد امام اصفهان و آغاز مرحله دوم مرمت آن خبر داد. فریدون الهیاری اظهار کرد: مرمت ۸ بخش( ترک) از ۱۶ بخش گنبد مسجد امام به اتمام رسیده و کار مرمت بخش نهم آن پس از پایان تعطیلات نوروزی آغاز شده است. وی در این راستا تصریح کرد: با توجه به عظمت گنبد مسجد امام و سختی‌های ناشی از فعالیت در ارتفاع بیش از ۴۰ متری از سطح زمین و همچنین سطح نا موزون گنبد، مرمتگران با نظارت اساتید فن و همچنین با نظارت مستقیم کارشناسان ارشد اداره کل، کار مرمت گنبد را که شامل لایه‌های زیرین گنبد و همچنین تزئینات کاشی کاری آن است به سرعت به پیش می‌برند، به گونه ای که هم اینک با توجه به سختی‌های ذکر شده و همچنین برخی مشکلات مربوط به تأمین منابع مالی از زمان پیش بینی شده برای مرمت جلوتر هستیم.

  • صادرات، داروی صنعت سنگ

    ریحانه سجادی- ضرورت برندسازی و صادرات صنعت سنگ، بازاریابی ضعیف در سنگ، وجود ۲۰ تشکل سنگی در کشور، تاکید بر تشکیل اتحادیه صادراتی سنگ در اصفهان، پیاده سازی اقتصادمقاومتی از طریق صنعت سنگ و . . . از جمله موضوعات مطرح شده در همایش رویکرد صادرات محور صنعت سنگ بود.

    رئیس کانون کارفرمایی سنگ ایران در این همایش که به بهانه برپایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان برگزار شده بود، گفت: متاسفانه صنعت سنگ با گرایش تولید برای بازار داخل سیاست‌گذاری شده و این نگاه موجب شده تا از حداقل ظرفیت‌ها در حوزه صادرات بهره‌برداری نکنیم در نتیجه موضوع رونق یا رکود ساخت‌وساز ساختمان و طرح های عمرانی در صنعت سنگ بسیار تأثیرگذار بوده است.

  • روی ریل انتظار !

    امیر داوری- ایران قصد دارد ظرف ۱۰ سال آینده ۲۸ میلیارد دلار برای پروژه های توسعه و مدرنیزه سازی سرمایه گذاری کند. انتظار می رود با این سرمایه گذاری شبکه راه آهن ایران از ۱۵ هزار کیلومتر کنونی به ۲۵ هزار کیلومتر تا سال ۲۰۲۵ توسعه پیدا کند، که ۷. ۵۰۰ کیلومتر آن در دست انجام است. راه آهن جمهوری اسلامی ایران به این منظور و برای هر کیلومتر خط راه آهن نیاز به ۱۲۰ تن ریل دارد. راه آهن در دو سال گذشته و به منظور تامین بخشی از نیازهای خود یک قرارداد ۱۵۰ هزار تنی با شرکت فولاد دولتی SAIL هند منعقد کرد و اخیرا هم وزیر حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات ترکیه اعلام کرد که شرکت فولادسازی کاردمیر این کشور موافقتنامه ای به ارزش ۸۰ میلیون یورو برای فروش ریل به ایران امضا کرده است.

  • آغاز بهره برداری از واحد سولفورزدایی

    دنیای اقتصاد- به منظور بهره گیری از توانمندی تولید فولادهای کیفی و با سعی وکوشش کارکنان شرکت فولادمبارکه اصفهان،باانجام تستهای نهایی و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، واحد سولفورزدائی ناحیه فولادسازی شرکت فولادمبارکه به بهره برداری رسید. مهرداد عبدالرحیم زاده مدیر اجرای پروژه های فولادسازی و آهن سازی با اشاره به اجرا و راه اندازی واحد سولفورزدایی در شرکت فولادمبارکه گفت: پس از توفیق در اجرا و راه اندازی واحدگاززدائیRH-TOP، برای تکمیل فرآیند تولید فولادهای کیفی خاص، واحد سولفورزدائی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ راه اندازی نهایی شد که طی دو هفته حضور کارشناسان شرکت کوتنر آلمان با همکاری کلیه ی واحد های ذیربط، سولفور ذوب های عملیاتی شده در این واحد به میزان مورد نظر کاهش یافت .

  • عزم دولت بر خصوصی‌سازی فوتبال نیست

    مسعود سعیدی- بدون شک یکی از ابزارهای مهم در زمینه خصوصی‌سازی فوتبال و باشگاه‌های فوتبال، حمایت قابل توجه مسئولان دولتی از این اتفاق و اعطای تسهیلات مورد نیاز در این زمینه به شمار می‌رود. امروز بسیاری بر این باور هستند که در ایران ظرفیت‌ها مناسب برای توسعه کار و ارتقای جایگاه فوتبال کشور وجود دارد اما هنوز عظم جدی در این حوزه برای رفع مشکلات و توسعه اقتصاد فوتبال به وجود نیامده است. یکی از این موضوعات مهم، بی‌توجهی دولت‌ها به موضوع خصوصی‌سازی فوتبال است که به گفته بسیاری از کارشناسان، این مسئله یکی از اساسی‌ترین چالش‌های امروز پیش‌روی خصوصی‌سازی به شمار می‌رود.

  • فولاد مبارکه؛ ستاره نو ظهور فولاد جهان

    دنیای اقتصاد- پیتر مارکوس یکی از بزرگترین کارشناسان و تحلیلگران صنعت فولاد جهان پس از بازدید سال گذشته از شرکتهای بزرگ فولادسازی و سنگ آهنی ایران در گزارش تفضیلی در یکی از بزرگترین انجمن های فولادی جهان (World Steel Dynamics) نظرها و تحلیل های خود را از صنعت فولاد ایران منتشر نمود که در ادامه، بخش های مهم این گزارش را مرور می کنیم. مارکوس، در تحلیل صنعت فولاد ایران می نویسد: « ایران ستاره پر فروغ بازارهای فولاد جهان به شمار می آید و در این میان فولادمبارکه اصفهان بزرگترین فولاد ساز ایران و درخشان ترین ستاره در حال ظهور است.

  • ما به دنبال تفکر نمایشگاهی هستیم

    دنیای اقتصاد- مدیر یکی از شرکت های مطرح نمایشگاهی جهان در فرانسه، در دیدار با رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نمایشگاه ها می توانند به عنوان یکی از پل های ارتباطی قوی میان ایران و فرانسه، عمل کنند.

     

    به گزارش روابط عمومی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، ریناد حامید که به دعوت شرکت نمایشگاه اصفهان به این شهر سفر کرده است، اظهار داشت: ما به شرکای تجاری خود در کشورهای هدف بسیار اهمیت می دهیم و معتقدیم اکنون که کشور ایران تحریم ها را پشت سر گذاشته، هنگام فعالیت اقتصادی فرا رسیده است.

  • حق رشد پیام صادقیان و محسن مسلمان چه شد؟

    دنیای اقتصاد- روابط عمومی و امور بین‌الملل باشگاه ذوب‌آهن در اطلاعیه‌ای نسبت به پرداخت نشدن حق و حقوق باشگاه ذوب‌آهن از سوی باشگاه پرسپولیس اعتراض کرد. روابط عمومی و امور بین‌الملل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان در اطلاعیه‌ای، نسبت به عدم پرداخت حق و حقوق باشگاه ذوب‌آهن در مسأله حق انتقال ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی "محسن مسلمان" بازیکن کلیدی تیم فوتبال پرسپولیس در این فصل و همچنین پرداخت نشدن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی حق رشد "پیام صادقیان" که مربوط به گذشته است، اعتراض کرد.

  • کار شهرداری اصفهان قابل تحسین است

    دنیای اقتصاد- مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به این موضوع که حکومت های آل بویه، سلجوقیان و صفویه، اصفهان را مرکز سیاسی خود قرار داده بودند، افزود: اصفهان بیش از هر شهر دیگری نقش بسیار مهمی در یکپارچگی ایران داشته است. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست اصفهان سلجوقی که در مقبره خواجه نظام الملک طوسی برگزار شد با اشاره به بارزترین صفت ایران، اظهار کرد: ایران کشوری است پر از فرهنگ و مدنیت که بیشترین سهم را در شکل گیری فرهنگ دنیا داشته است.

  • محله‌های قدیمی؛ شناسنامه‌‌های شهر

    دنیای اقتصاد- اولین نشست نشانه معنا شناسی در حمام علی قلی آقا واقع در خیابان بید آبادی برگزار شد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، این نشست که با عنوان موزه محله علی قلی آقا و هنرهای تجسمی برگزار شد، به بررسی المان های موثر در شکل گیری هویت این موزه محله پرداخت. احمد پاکتچی سخنران این همایش به بررسی الگوی سپهر نشانه ای این محل پرداخت و بیان داشت: محله علی قلی آقا از شاخص‌ترین محله های اصفهان است که تاریخ آن از ۱۲۰۰ سال پیش قابل بررسی است. شیخ ابومسعود رازی اصفهانی یکی از مهم ترین مولفه های این محله است که با دفن او در محله «مردوان» این محله تاریخچه مستقلی برای خود پیدا کرد و تا آمدن علی قلی آقا در زمان صفویه به این محل، هویت آن را تحت تاثیر قرار داد.

  • توزیع عادلانه خدمات ؛ اصلاح ساختار شهری

    دنیای اقتصاد- شهردار اصفهان گفت: « توزیع عادلانه خدمات و امکانات» و « اصلاح ساختار نظام شهری» راه حل درمان اصلی مشکلات و مصائب شهرداری‌ها در کشور است که توزیع متوازن و متعادل جمعیت را در شهرها و روستاهای کشور به همراه خواهد داشت.

    به گزارش روابط عمومی شهرداری اصفهان، دکتر مهدی جمالی‌نژاد در همایش بزرگ شوراها که به مناسبت روز شوراها در سالن اجلاس سران برگزار شد شرکت کرد و به عنوان تنها شهردار سخنران این اجلاس به ایراد سخن پرداخت. وی ابتدا ضمن تبریک سالروز شوراها به عنوان تجلی اراده استوار و تزلزل‌ناپذیر مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه بزرگی که در آن زندگی می‌کنند و نگاهی به ظرفیت قانونی شوراها و استفاده بهینه از وظایف و اختیارات شوراها، چالش‌ها و مشکلات شهرها را در موضوعات مالی و درآمدی، جایگاه شهرداری‌ها در حاکمیت، سیاست‌های کلان شهرنشینی و توسعه شهری، تشکیلات و منابع انسانی، حمل و نقل و ترافیک و مسائل زیست محیطی شهرها را به تفصیل برشمرد.

  • آمادگی ژنو برای پذیرایی از فعالان اقتصادی اصفهان

    دنیای اقتصاد- در نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و ژنو سوئیس بر سرمایه گذاری مشترک هر دو منطقه در بخش های کشاورزی و گردشگری تاکید شد. سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در نشست بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری اصفهان و ژنو سوئیس در اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: در طی ماه‌های اخیر اتاق بازرگانی اصفهان میزبان هیات‌های متعدد سیاسی و اقتصادی بوده و امیدواریم روابط اقتصادی ایران به ویژه استان اصفهان با ژنو وارد مرحله جدیدی شود. وی به تشریح وضعیت صنعت و اقتصاد اصفهان پرداخت و افزود: اصفهان، استانی صنعتی، گردشگرپذیر و مستعد در کشاورزی است که دارای بیش از ۸ هزار واحد صنعتی در زمینه‌های مختلف و ۷۰ شهرک صنعتی است.

  • داروخانه‌ها بنگاه تجاری شده‌اند

    دنیای اقتصاد- رئیس اتاق اصناف اصفهان با انتقاد بر اینکه داروخانه ها امروز به یک بنگاه تجاری برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی مبدل شده اند، گفت: داروخانه ها برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی خود باید پروانه کسب از اتحادیه دریافت کنند در حالیکه تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

    هفته گذشته در جلسه کمسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز استان اصفهان، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه در بازرسی های بعمل آمده توسط کارشناسان، بازار جعفری و سرای مخلص و برخی از مکان های دیگر شهر مرکز تخلف و توزیع کالای قاچاق و فاقد صلاحیت بهداشتی هستند، تاکید کرد که داروخانه ها تنها محل امن ارائه خدمات خوب و فروش کالاهای آرایشی و بهداشتی سالم هستند.

  • دولت کاری کند که مشکلات مردم حل شود

    دنیای اقتصاد- رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در کجای دنیا سراغ دارید که عضو شورای شهری را به علت یک رای در یک کمیسیون احضار و به صورت مکتوب از او اظهارنامه بگیرند؛ نماینده‌ای که از طرف مردم انتخاب شده وجاهت و حق قانونی دارد.

    رضا امینی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پایین بودن نرخ بلیت اتوبوس در اصفهان نسبت به کل کشور اظهار کرد: این پایین بودن نرخ بلیت اتوبوس‌های درون‌شهر باعث شده که عمر مفید ناوگان اتوبوس‌رانی شهر اصفهان به جای ۳ سال، ۸ سال شود و این بدان معناست که اتوبوس در شهر اصفهان با عمر بیش از ۱۵ سال نیز وجود دارد.

  • مسکن اجتماعی در همت آباد احداث می‌شود

    دنیای اقتصاد- معــاون شهرســازی و معمــاری شــهرداری اصفهان گفت: احــداث مسکن اجتماعی در بافت همت آباد به عنوان یک الگــو در مســاحت دو هکتــار در دســت اجراســت. ســید جمال الدین صمصام شریعت اظهارکرد: خوشــبختانه رویکرد شهرســازی به ســمت مسکن اجتماعی رفته که تفاوتش با مسکن مهر، گرایش به ســمت احــداث در بافــت فرســوده شــهر اســت. وی با اشاره به اینکه طبق آمار قیمت زمین در بافت فرســوده نســبت به ســایر نقاط شهر اصفهــان حــدود ۳۴ درصــد ارزان تــر اســت، افزود: با اجرای طرح مسکن اجتماعی، شــهر توســعه بــی رویــه ادامه پیــدا نمــی کنــد.

  • دستگاه های اجرایی محورهای اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنند

    دنیای اقتصاد- استاندار اصفهان از مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی خواست؛ نسبت به اجرای ۱۰ محور اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شده، اقدام کنند. رسول زرگرپور در نامه ای خطاب به مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی استان از آنها خواست، با استفاده از کلیه ظرفیت های مادی و معنوی که در اختیار دارند نسبت به اجرایی نمودن محورهای ۱۰ گانه اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب اقدام کنند. وی در این نامه با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" خطاب به مسئولان و مدیران دستگاههای اجرایی استان آورده است: با توجه به اعلام این موضوع از سوی رهبر معظم انقلاب، بر همه مسئولان واجب است تا برای اجرایی کردن این سیاست ها اقدام کنند.

  • شهرداری اصفهان به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده است

    دنیای اقتصاد- شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان امروز به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده است که این نهاد با همت شورای شهر و به مدد مردم فهیم اصفهان، یک گفتمان جدید را آغاز کرده است که امیدواریم این گفتمان سال های سال ادامه پیدا کند. مهدی جمالی نژاد، در نشست اصفهان سلجوقی که در مقبره خواجه نظام الملک طوسی برگزار شد با بیان این که فضایی که شهرداری اصفهان در آن گام گذاشته است یک حرکت جدید می باشد، اظهار کرد: شهرداری ها در گذشته صرفا یک دستگاه اجرایی ساخت و ساز و عمرانی بودند اما در سال های اخیر تغییر بنیادی در سیستم شهرداری اصفهان پدید آمد.

  • فولادمبارکه در عرصه‌های بین المللی مطرح است

    دنیای اقتصاد- وزیر اقتصاد و امنیت ژنو به همراه هیات ۲۵ نفره از بازرگانان و فعالان اقتصادی این ایالت، روز جمعه از فولادمبارکه اصفهان بازدید نمودند تا علاوه بر آشنایی با خطوط تولید این بنگاه اقتصادی، از پتانسیل و توانمندی‌های بزرگ ترین فولادساز خاورمیانه بهره مند گردند.

    به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه، پییر مُودِ وزیر اقتصاد و امنیت ژنو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فولاد با اشاره به حضور خود و هیات همراه اقتصادی ژنو در فولادمبارکه اصفهان گفت: هدف اصلی از این بازدید آشنایی با مجموعه عظیم فولادمبارکه به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکتهای صنعتی ایران بود که باید اعتراف کنم بازدید امروز برای سوئیسی‌ها بسیار جالب بود که توانستیم از خطوط تولید فولاد مبارکه از نزدیک دیدن نماییم و برای ما بسیار خوشحال کننده‌تر بود که مطلع شدیم، شرکت فولادمبارکه توانسته در موضوع رقابت با دیگر رقبا به خوبی نقش تعیین کننده داشته باشد و خود را در عرصه‌های رقابتی بین المللی نیز به خوبی مطرح کند.

  • نرخ ارز واقعی شود

    دنیای اقتصاد- رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نرخ ارز چالش چندساله تولیدکنندگان و صادرکنندگان است و دولت اگر بخواهد از تولید و صادرات حمایت کند هیچ راهی جز واقعی کردن نرخ ارز ندارد. مسعود گلشیرازی در نشست مشترک هیات رئیسه کمیسیون تجارت با مدیرکل گمرک استان اصفهان با اشاره به کاهش میزان صادرات و واردات استان اصفهان، اظهار کرد: افول صادرات و واردات استان، نشان دهنده از دست رفتن مطلوبیت و مزیت های صادراتی است و فعالان اقتصادی به همراه مسئولین استان باید راهکاری برای این چالش اتخاذ کنند.

  • عدم شفافیت ،مشکل بازار سرمایه

    رضا اخلاق پور

    بازار سرمایه همچنان با نوسان های مختلف قیمتی مواجه است ،به طوریکه قیمت سهام در نمادهاو شاخص های مختلف بازار ،چند روزی صعودی است و چند روزی نزولی. اما به نظر می رسد که در حال حاضر انتظار از رشد پایدار در بازار سرمایه چندان منطقی نباشد،چراکه همچنان بخش های مختلف اقتصادی کشوربا کاهش تقاضا و رکود مواجه هستند ودر اقتصاد داخلی نیز شاهد تحرک خاصی نیستیم و واحدهای تولیدی به دلیل نبود بازار فروش همچنان با پایین ترین ظرفیت در حال تولید هستند و علاوه بر آن در بازارهای موازی نیز نظیر بازار مسکن، سکه، ارز و .

  • اصفهانی ها از خانه های تاریخی شهر بازدید کردند

    دنیای اقتصاد- مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان گفت: به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان تور بازدید از خانه های تاریخی منطقه ۳ تحت عنوان "خانه‌های شهر من" برگزار شد. به گزارش روابط عمومی منطقه ۳ شهرداری اصفهان، منصور نجفی اظهار کرد: براساس مصوبه شورای شهر سوم تا نهم اردیبهشت ماه مصادف با سالروز ولادت شیخ بهایی هفته اصفهان نامگذاری شده است که مدیریت شهری هر ساله برنامه های متنوعی را در این هفته برگزار می کند. وی افزود: تورهای گردشگری خانه‌های تاریخی شهر اصفهان با عنوان "خانه شهر من" از ۴ تا ۱۰ ادیبهشت ماه برگزار شد که در این راستا ۲ دستگاه اتوبوس برای رفت و برگشت شهروندان در نظر گرفته شده بود.

  • افزایش کارایی پروژه ها با مشارکتی بخش خصوصی

    علیرضا پویانسب- سرمایه گذاران داخلی و خارجی برا ی سرمایه گذاری در شهر اصفهان باید ظرفیت های شهر را مطالعه و پس از آن نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند. فضای امروز شهر اصفهان آماده پذیرش سرمایه گذاران است و در حال حاضر کارکردی که برای اصفهان تعریف شده نیازمند حضور و مشارکت بخش خصوصی برای سازندگی است چراکه شهر اصفهان مختص مردم اصفهان و ایران نیست و باید توجه داشت که در سال گذشته اصفهان به عنوان شهر جهانی ثبت شده و به جمع شهرهای خلاق جهان نیز پیوسته است و از این رو همه مردم دنیا و به ویژه یونسکو نسبت به ارتقا و توسعه شهر حساس هستند.

  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک اصفهان

    دنیای اقتصاد- مدیرعامل گمرکات استان اصفهان در نخستین ماه امسال با بیان اینکه بیش از ۵۰ میلیون دلار از گمرک اصفهان به خارج کشور صادر شده است، گفت: گمرکات استان اصفهان تا پایان فروردین ۹۵ بیش از ۶۴ میلیارد ریال درآمد کسب و به خزانه واریز کرده است. اسدالله احمدی ونهری با اشاره به اینکه در فروردین امسال، از گمرکات استان بیش از ۱۱۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده ، اظهار داشت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۰ درصد افزایش و از لحاظ ارزش ۱۸ درصد کاهش داشته است.

  • ضرورت ایجاد کشت فراسرزمینی

    دنیای اقتصاد- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: کلید بقای کشورمان مدیریت آب مبتنی بر بهره وری، با توجه به شاخص های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی است.

    حمیدرضا قلمکاری در ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان که با حضور معاون وزیر کشاورزی و در جمع فعالان بخش کشاورزی استان اصفهان برگزار شد، با اشاره به مشکلاتی که به تبع خشکی زاینده رود برای استان به ویژه کشاورزان به وجود آمده است، گفت: کارشناسان حوزه آب بر این باور‌ند که خشک شدن زاینده‌رود در چند سال پیاپی، نابودی کشاورزی در بخش‌های میانی و پایاب رودخانه را به دنبال داشته است.

  • شرایط سخت آبی پیش روی اصفهان

    دنیای اقتصاد- مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی ایران با تاکید بر اینکه شرایط تامین آب در اصفهان سخت شده گفت: حدود ۸۰ درصد سدزاینده رود خالی است. مهرزاد احسانی با اعلام اینکه حدود ۸۰ درصد سد زاینده‌رود خالی است، گفت: هم‌ اکنون ۱۴۵۰ میلیون مترمکعب سد زاینده‌رود خالی است و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از وضعیت بارش و میزان آب ورودی به سد زاینده‌رود و مصارف شرب، کشاورزی، محیط زیست و صنعت، استان‌های ذی‌نفع طی ماه‌های باقی مانده تا پایان سال آبی، شرایط سختی را در این حوضه، پیش‌رو دارند.

  • آیا اصفهان مربی تراز اول ندارد؟!

    دنیای اقتصاد- به نظر می‌رسد اصفهان که در حال حاضر با دارا بودن چندین عنوان قهرمانی در مسابقات لیگ برتر و دو نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا، به عنوان پایتخت فوتبال کشور مطرح می‌شود، هنوز نتوانسته شایستگی مربیان خود را به فوتبال کشور بشناساند. در شرایطی که بسیاری از مربیان داخلی و خارجی، از تیم‌های اصفهانی به تیم‌های ایرانی معرفی شده و پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کردند، بسیاری از مربیان بومی اصفهان در این حوزه مورد بی‌توجهی واقع شده‌اند و این موضوع در کنار مسائل اقتصادی، باعث کاهش تأثیرگذاری مربیان بومی اصفهان نیز شده است.

  • چرا جامعه معماری به فاجعه ریسباف اعتراض نکرد

    دنیای اقتصاد- مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان گفت: بیش از ۴۵ اثر معماری صنعتی اصفهان که عمدتا از کارخانجات نساجی بوده اند در حال تخریب است و متاسفانه در این فاجعه از جامعه معمار ما اعتراضی صورت نگرفته. حجت ا. . . غلامی در همایش بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار، اظهار کرد: انتظارات از جامعه معمار بیش از آن است که الان نظاره گر آن هستیم و انتظار می رود که فضاهای ایجاد شده حداقل بتواند تنه ای به معماری دوران ۳۰ سال گذشته بزند. وی با اشاره به اینکه اصفهان در بحرانهای خاصی گرفتار شده که بخش عمده ای از این مسائل به دست معماران برطرف می شود، گفت: بیش از ۴۵ اثر معماری صنعتی اصفهان که عمدتا از کارخانجات نساجی بوده اند و درحاشیه زاینده رود قرار داشته در حال تخریب است و متاسفانه در این فاجعه از جامعه معمار ما صدایی به گوش نمی رسد .

  • نواقص بازارهای روز کوثر رفع می‌شود

    دنیای اقتصاد- مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت: به منظور خدمات رسانی بیشتر به شهروندان، نواقص بازارهای روز کوثر شهرداری از جمله نداشتن پارکینگ رفع می شود. اصغر کشاورز راد اظهارکرد: در حال حاضر ۱۳ بازار روز کوثر در شهر اصفهان فعال است. وی افزود: از سال ۸۹ با نگاهی جدید، بازارهای روز کوثر برای عرضه مستقیم میوه و تره بار، فرآورده های پروتئینی و لبنی، خوار و بار، کالاهای بازرگانی و بطور کلی مایحتاج عمومی و سبد کالای خانوار با هدف تامین نیاز و مایحتاج روزمره شهروندان در نقاط مختلف شهر احداث شده است.

  • عادت به یک اقدام نامیمون

    دنیای اقتصاد- یکی از اتفاقاتی که این روزها در فوتبال ما در حال تبدیل به یک اپیدمی فراگیر است، موضوع رایگان شدن بازی‌ها و اعلام آن به هواداران تیم‌های مختلف است. این مسئله که از سوی باشگاه‌های پرطرفدار نظیر پرسپولیس و استقلال آغاز گردید، رفته رفته به باشگاه‌های دیگر نیز سرایت کرد و امروز به طور متوسط، باشگاه‌های زیادی از آن استقبال کرده و اقدام به این کار می کنند.

    به هر حال مسئولان بر این اعتقادند که یکی از دلایل اصلی عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها و مشکلات ناشی از فروش بلیط، به مسائل اقتصادی باز می‌گردد.

  • ایتالیا برای توسعه فناوری سنگ ایران همکاری می کند

    دنیای اقتصاد- رئیس نمایشگاه سنگ «ورونا»ی ایتالیا گفت: تولیدات سنگ در ایران فراوان است اما در این میان مشکلاتی برای صادرات وجود دارد که باید با همکاری و توسعه فناوری افزایش یابد. آمادینا، در همایش رویکرد صادرات محور صنعت سنگ که به بهانه نمایشگاه سنگ اصفهان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه شرکت سنگ ورونا سال‌ها در ایران کار کرده و البته برداشتن تحریم‌ها راه را برای مبادلات آسان کرده است، اظهار کرد: با توجه به برگزاری همایش امروز، همکاری بهتری را با ایران در آینده پیش بینی می‌کنیم.

  • داوری؛ مکمل دادرسی

    دنیای اقتصاد- رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اروپایی ها به ویژه آلمان ها خواستار سرمایه گذاری در ایران هستند؛ ولی باید شرایط حضور آنان را فراهم کرد. سیدعبدالوهاب سهل آبادی در نشست مشترک بررسی تعامل دادگستری های سراسر کشور با مرکز داوری اتاق ایران و بررسی لایحه جامع داوری که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، به حضور منظم و فعال رییس کل دادگستری و دادستان اصفهان در جلسات شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: دادگستری استان اصفهان همواره در کنار جامعه کار و تولید تلاش کرده تا چرخه تولید متوقف نشود.

  • طرح های شهری با نگاه خلاقانه بازنگری می شود

    دنیای اقتصاد- مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه این مرکز پل ارتباطی بین شهروندان صاحب ایده با شهرداری است، گفت: در مرکز خلاقیت طرح های مهم شهری با نگاه خلاقانه بازنگری و بررسی می شود.

    محمدعلی ایزدخواستی، افزود: مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان یک مرکز ایده پرداز و نظریه پرداز در حوزه خلاقیت های شهری است. وی با اشاره به اینکه این مرکز نخستین مرکز خلاقیت و نوآوری در کشور به شمار می رود، افزود: مرکز خلاقیت در راستای رفع مشکلات شهری با ایده های شهروندان و صاحب نظران فعالیت می کند که تاکنون برنامه های مختلفی از جمله نشست های نظریه پردازی شهر خلاق و هم اندیشی های ایده پردازی را برگزار کرده است.

  • دوران خراشیدن آسمان ها به سر آمده است

    دنیای اقتصاد- معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: بلند مرتبه سازی باعث گردیده شهرهای ایران احساس خفگی کنند. بهمن نامور مطلق در نشست هم اندیشی ایده پردازی اصفهان در مورد تعیین کاربری زیرزمین میدان امام علی(ع) با بیان این مطلب گفت: اسطوره شهرها در طول تاریخ شاخصه های مختلفی پیدا می کنند و این شاخصه ها همواره دستخوش تغییر می شوند. بابلی ها آروزهایی داشتند که در دنیای اروپای مدرن محقق گردید و دوره بلند مرتبه سازی متولد شد. معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: بلند مرتبه سازی امروز دیگر مورد توجه نیست و کشورهایی که در این زمینه تخصص دارند دیگر علاقه به فتح آسمان ها ندارند و این تجاوز به آسمان را در حاشیه شهرها انجام می دهند.

  • صنعت ریخته گری به عنوان زنجیره تولید سودآور

    دنیای اقتصاد- عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: صنعت ریخته گری به لحاظ قدمتی که در کشور دارد، بخش مهمی از یک زنجیره صنعتی است که می تواند نقش بزرگی در خودکفایی ایفا کند.

    به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان؛ محمدامین توکل در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در تبیین اقتصاد مقاومتی، با بیان این مطلب افزود: در راستای ایجاد زنجیره تولید ریخته گری می بایست با استفاده از تجهیزات و دانش روز و انجام حمایت های تعرفه ای در جهت ممانعت از ورود بی رویه قطعات ریخته گری، امکان ایجاد و تقویت زنجیره را فراهم کرد.

  • بارگذاری صنعتی در طرح آمایش اصفهان به حداقل می رسد - ۱۴ اردیبهشت ۹۵

    دنیای اقتصاد- معاون عملیات هوانوردی فرودگاه بین‌المللی اصفهان از مذاکره با دو شرکت هواپیمایی «الجزیره» کویت و «آسترین ایرلاین» اتریش خبر داد. علی مصطفوی اظهار کرد: هواپیماهای شرکت الجزیره کویت از ۱۲ تیر امسال روزهای یکشنبه و سه‌شنبه مسافران این فرودگاه را به مقصد کویت منتقل می‌کنند. وی ادامه داد: بر اساس مذاکرات، شرکت رسمی آسترین ایرلاین اتریش از پانزدهمین روز شهریور امسال فعالیت خود را به طور رسمی آغاز می‌کند. این شرکت هفته‌ ای چهار پرواز میان وین - اصفهان - وین برقرار خواهد کرد.

بیشتر