پایگاه فضایی «واستوچنی» در استان آمور روسیه قرار دارد و از سال ۲۰۱۰ در دست احداث است. قرار بود امروز(چهارشنبه/۸ اردیبهشت) یک راکت سایوز ۲.۱a به عنوان اولین عملیات فضایی از این پایگاه پرتاب شود و سه ماهواره را به فضا ببرد. ۲.۵ دقیقه قبل از پرتاب اما عملیات اجرایی لغو و به حداقل یک روز دیگر موکول شد. پیش از این هم افتتاح این پایگاه هم به خاطر مشکلاتی که در ساخت و ساز آن رخ داده بود تاخیری چند ماهه داشته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از راشاتودی، پوتین روز گذشته گفت: کسانی که متهم به سوء استفاده در این پروژه شده‌اند اگر جرم‌شان ثابت شود نمی‌توانند از زیر بار مجازات فرار کنند. اگر جرم این افراد ثابت شود آنها باید تختخواب گرم‌شان را با زندان عوض کنند.



ایگر بورنکوف، سخنگوی سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس) درباره این تاخیر گفت: «باید مشکل ایجاد شده را برطرف کنیم. این مشکل هیچ ربطی به عملیات اجرایی و مراحل راه اندازی ندارد.»

پایگاه هوایی واستوچنی بزرگترین پروژه ساختمانی در روسیه شناخته می‌شود که تاکنون ۴.۵ تا ۶ میلیارد دلار هزینه داشته است. روسیه در تلاش است با ساخت این پایگاه از وابستگی به پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان که هزینه اجاره استفاده از آن سالی ۱۱۵ میلیون دلار است رها شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.