وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از این دیدار با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که تحرکات اخیر کره شمالی، محور اصلی گفت و گوها بوده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری «یونهاپ»، در این بیانیه آمده است که «یون بیونگ سه» وزیر امور خارجه کره جنوبی، مهم ترین مساله کنونی در مقابل دو ملت را، شتاب گرفتن برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی توصیف کرد.

وی همچنین با ابراز نگرانی خود درباره تحرکات کره شمالی با وجود قطعنامه اخیر شورای امنیت، بر لزوم اقدام موثر در این رابطه تاکید کرد.

«یون بیونگ سه» پیش از ترک سئول به مقصد پکن، یکی از اهداف مهم دیدار مقام های دو کشور را آمادگی برای تشدید تحریم ها علیه کره شمالی بر شمرده بود.

وزارت امور خارجه چین نیز پس از این دیدار، با اعلام این که دو طرف درباره آخرین وضعیت شبه جزیره کره به گفت و گو پرداخته اند.

در این بیانیه به نقل از «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین آمده که وی بار دیگر نگرانی عمیق خود را درباره استقرار سامانه آمریکایی «تاد» به سمع طرف کره ای رسانده است.

سامانه موشکی ضد بالستیک «تاد» که امکان انهدام موشک های دشمن در ارتفاعات بالا را فراهم می سازد، به یکی از چالش های مهم در روابط پکن و سئول تبدیل شده است.

چین می گوید که آرایش این سامانه نه فقط برای مقابله با کره شمالی، بلکه برای رویارویی با چین بوده و به افزایش تنش ها در منطقه دامن زده است.

دیدار وزیران امور خارجه دو کشور در شرایطی صورت می گیرد که شرق آسیا به واسطه آزمایش های هسته ای و موشکی اخیر کره شمالی در وضعیت حساسی قرار گرفته است.

کره شمالی صبح امروز از برگزاری کنگره به شدت کم سابقه حزب حاکم کارگر در تاریخ ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) خبر داد و با نزدیک شدن به موعد برگزاری این کنگره، هر لحظه امکان انجام پنجمین آزمایش هسته ای این کشور وجود دارد.

پیونگ یانگ سال گذشته پس از انجام چهارمین آزمایش هسته ای خود و پرتاب یک موشک ماهواره بر در مدت زمان کمتر از یک ماه، با تحریم های شدید شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.