تروریست‌های تکفیری داعش حمله‌ای همه جانبه را علیه تاریخ و آثار باستانی کشورهای سوریه و عراق در 5 سال گذشته انجام داده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ آن‌ها پس از آنکه در تابستان سال 2014 "موصل" را اشغال کردند و همچنین در پاییز 2015 "پالمیرا" را به تصرف خود درآوردند؛ آثار باستانی بسیاری را از بین بردند. همه این اقدامات باعث شد آثار تاریخی در عراق و سوریه غارت و یا ویران شود.

داعش

داعش

داعش


"بیزنس اینسایدر" گزارش داد: داعش در سال های اخیر آسیب شدیدی به آثار تاریخی بخش های تحت کنترل خود وارد کرده است. سازمان موسوم به "ائتلاف آثار تاریخی" نقشه ای منتشر کرده است که می توان در آن پیامدهای گسترش داعش در کشورهای مختلف را مشاهده کرد.


داعش

داعش


بنیان گذار این سازمان در مصاحبه ای اظهار داشت: "اخبار بسیاری در رابطه با نابودی های ایجاد شده از سوی داعش منتشر شده است؛ اما وقتی این نابودی ها به شکل تصویری ارائه می شوند، آن گاه میزان ویرانی به خوبی مشاهده می شود."


بر اساس گزارش این سازمان بیش از 700 منطقه تاریخی در 22 کشور به کلی نابود شده اند. در میان بدترین آسیب های ایجاد شده می توان به نابودی آثار تاریخی شهر "تدمر (پالمیرا)" و تخریب کامل شهر "نمرود" اشاره کرد.



داعش



"ویتالی چورکین،" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: شهر "غازیان تپ" ترکیه بزرگ ترین مرکز فروش آثار تاریخی و باستانی است که عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش از سوریه غارت کرده‌اند. چورکین افزود: هزاران مرکز باستانی و تاریخی جهانی در اشغال گروه تروریستی داعش قرار دارد و برخی از این مراکز در فهرست میراث جهانی "یونسکو" قرار دارد.

وی اظهار داشت: عناصر داعش سالانه 200 میلیون دلار از بابت فروش اثار باستانی و تاریخی مسروقه درآمد کسب می کنند و این اثار قدیمی و بسیار با ارزش سوریه و عراق از ترکیه به خصوص شهر "غازیان تپ" به خارج قاچاق می شود. این مقام روس خاطرنشان کرد: این آثار تاریخی و باستانی از طریق مزایده‌های غیر قانونی در فضای مجازی و پایگاه‌های اینترنتی و همچنین در بازار محلی فروخته می شود.


***انفجار کلیسای ساعت موصل

البته فروش، تنها بخشی از اقدامات تروریست های داعش بوده و آن ها با اقدامات خشونت بار برخی آثار باستانی مهم در استان "نینوا" را نیز از بین برده اند و تخریب کلیسای ساعت و دروازه الهه نمونه ای از آن است.



داعش



یک منبع امنیتی در موصل درباره انفجار کلیسای ساعت اظهار داشت: گروه تروریستی داعش بعد از تخلیۀ خانه های اطراف کلیسای ساعت ، مواد منفجره در داخل و خارج آن کار گذاشتند و آن را منفجر کردند. تروریست ها ساعتی را که بالای کلیسا نصب بود در فوریه 2015 منفجر کرده بودند . شبکه عراقی "الاعلام" نزدیک به دولت عراق به نقل از منابع نظامی خاطرنشان کرد که تروریست های داعش محتویات کلیسا را قبل از انفجار به غارت برده اند.

اسقف های کلدانی با محکوم کردن این اقدام، از سیاستمداران عراقی خواستند برای تحقق آشتی ملی واقعی اقدام کنند و همه قوای خود را برای مبارزه با تروریسم به کار گیرند. آنها از جامعۀ جهانی و مراجع دینی هم خواستند از کشور و شهروندان بی دفاع حمایت کنند.

گروه تروریستی داعش پیشتر نیز شمار دیگری از آثار باستانی و تمدنی شهر "موصل" را ویران کرد یا برای فروش به سرقت برد.

در حقیقت نوعی نژادپرستی نسبت به سایر دین‌ها در گروه تروریستی داعش وجود دارد که این موضوع به چهره اسلام آسیب می‌زند؛ هرچند که تروریست‌های تکفیری داعش نماینده اسلام نیستند.

تروریست‌های تفکیری داعش از نوادگان خود یعنی "بنی امیه" آموخته‌اند که هرجا رسیدند همه چیز را یا غارت کنند و یا از بین ببرند و این در شیوه زندگی "طایفه بنی امیه" نیز به خوبی دیده می‌شد.

داعش در دو سال اخیر صدها میلیون دلار را از آثار باستانی سوریه و عراق را از بین برده که البته این اقدامات با پشتیبانی غرب و به خصوص ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد که البته امپریالیسم در تلاش است تا این اتهامات را به کشورهای دیگر منطقه نسبت دهد.


داعش


البته در سوریه نیز داعش در شهر تاریخی "تدمر" ویرانی های تاسف باری را به وجود آورده است. در جولای سال ۲۰۱۵ (تیر ۱۳۹۴)تروریست‌های شبه نظامی داعش در اقدامی علیه میراث فرهنگی، شش تندیس باستانی از جمله تندیس معروف به شیر اللات را تخریب کردند. عبدالکریم مدیر اداره آثار باستانی سوریه پس از این اقدام داعش اعلام کرد که این تندیس با صفحه فلزی و کیسه‌های شن پوشیده شده بود تا از آسیب احتمالی ناشی از درگیری‌های مسلحانه در امان بماند؛ اما داعش آن را بیرون آورد و از بین برد. کارشناسان این اقدام را بزرگترین جنایت داعش علیه میراث باستانی پالمیرا عنوان کردند. قدمت این مجسمه ۱۵ تنی به قرن دوم میلادی بازمی‌گردد.

داعش



***داعش آثار باستانی را به کدام کشورها می‌فروشد؟

داعش به تازگی موج جدیدی از فروش آثار باستانی غارت‌شده از سوریه را آغاز کرده است. این گروه تروریستی با شناسایی مجموعه‌داران بزرگ آمریکایی و اروپایی، آثار باستانی غارت‌شده از سوریه را از طریق ترکیه به آن‌ها می‌فروشد. بخش زیادی از عتیقه‌های غارت‌شده پیش از این به صورت اینترنتی به مجموعه‌داران خارجی فروخته می‌شد؛ اما به تازگی بخش زیادی از این مصنوعات به ترکیه ارسال و از آنجا به کشورهای اروپایی و آمریکا فرستاده می‌شود و عتیقه‌ها و مصنوعات غارت‌شده منبع بزرگ مالی برای این گروه تروریستی است. منابع رسانه ای گزارش دادند عناصر داعش با فروش آثار باستانی سوریه به منبع مالی بزرگی دست یافته‌اند. عتیقه‌ها و آثار زیرخاکی به منبع درآمدی مهم و استراتژیک برای آن‌ها تبدیل شده است.

"پتی گرستن بلیث"، مدیر مرکز هنر و میراث فرهنگی دانشگاه "دوپال" آمریکا، از یک راه گریز در سامانه فروش آثار باستانی سخن به میان آورده وبه عقیده وی فروش عتیقه و آثار باستانی سوریه به آمریکا کاملاً غیرقانونی نیست؛! چرا که این اقلام مشمول تحریم نمی‌شوند و هیچ اصل قانونی برای جلوگیری از فروش آن‌ها وجود ندارد. این روند فقط شامل دارایی‌های آمریکا نمی‌شود.

داعش در حال حاضر بر بیش از ۴ هزار اثر باستانی در سوریه کنترل دارد و سالانه میلیون‌ها دلار از غارت آن‌ها درآمد کسب می‌کند. بازرسانروسی پیش از این اعلام کرده‌اند که تروریست‌های داعش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از فروش آثار هنری و قیمتی تدمر درآمد کسب کرده‌اند.

در مجموع اقدامات اخیر تروریست‌های تکفیری داعش چهره اسلام را تخریب کرده و جنایت‌های زننده آن‌ها علیه تاریخ به نام اسلام نوشته می‌شود؛ هرچند که اعتقاد جهانی براین است که داعش نماینده اسلام نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.