از ساعت ۸ صبح امروز جمعه ۱۰ اردیبهشت رای گیری در ۲۱ استان کشور برای تعیین تکلیف ۶۸ کرسی باقیمانده بهارستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که دهم اسفندماه ۱۳۹۴ برگزار شد، ۲۲۱ نفر با کسب حداقل ۲۵ درصد آراء توانستند به مجلس شورای اسلامی راه یابند و تکلیف ۶۸ کرسی به دور دوم انتخابات کشیده شد.

از ۱۳۶ کاندیدای انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۳ نفر اصولگرا، ۳۸ نفر اصلاح طلب و ۴۵ نفر مستقل هستند.

دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ استان سراسر کشور، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، فارس، زنجان، گلستان، ایلام، تهران، گیلان، مرکزی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال بختیاری، کردستان، کرمانشاه، مازندران، همدان، خراسان رضوی، هرمزگان و یزد برگزار می شود.

در این انتخابات رأی‌دهندگان فقط در حوزه انتخابیه‌ای که در دور اول رأی داده‌اند می‌توانند رأی بدهند؛ اما کسانی که در مرحله اول رای نداده‌اند می توانند در هر نقطه از کشور که انتخابات برگزار می شود رای خود را به صندوق بیندازند.

در این دوره از انتخابات ۱۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند که در انتخابات امروز ۶۰ هزار نفر به تعداد رای اولی ها در مقایسه با دور نخست اضافه شده و متولدان قبل از ۱۰ اریبهشت ۱۳۷۷، مجاز به شرکت در انتخابات مرحله دوم مجلس هستند.

در مرحله نخست انتخابات هر نامزد برای راهیابی به مجلس حداقل باید یک چهارم آراء را کسب می‌کرد درحالی که در این مرحله هر نامزد با کسب اکثریت نسبی آراء به مجلس راه می یابد.

۱۹ میلیون تعرفه با هماهنگی شورای نگهبان چاپ برای این انتخابات چاپ شده است. زمان رای گیری به مدت ۱۰ ساعت است که تا ساعت ۱۸ ادامه دارد. تمدید زمان برگزاری انتخابات به عهده وزیر کشور است.

حدود ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی این رویداد مهم را مخابره می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.