برای انتخاب ۲۴ درصد نمایندگان مجلس، ۱۷ میلیون رای دهنده در ۲۱ استان تعیین ۶۹ کرسی نمایندگی را در ۵۵ حوزه انتخابیه امروز تعیین می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات و معاون وزیر کشور دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری جزئیات انتخابات مرحله دوم انتخابات مجلس را بیان کرد.
در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:

چه کسانی فردا می توانند رای دهند؟
کسانی که ۱۸ سالشان تمام شده و در دوره اول، در همان حوزه انتخابات شرکت کرده باشند یا اصلا رای نداده باشند. ما ۲۰۷ حوزه انتخابیه داریم. برخی از حوزه ها چند شهرستان است و برخی یک شهرستان.


رای اولی ها چطور رای می دهند؟
آنهایی که در دور اول رای داده اند مشخص است. کسانی هم که از ۷ اسفند تا ۱۰ اردیبهشت ۱۸ سالشان تمام می شود، می توانند رای بدهند. کسانی که در هر حوزه ای رای داده باشند در شناسنامه شان مهر انتخابات معلوم است.

تعرفه های رای چه ویژگی ای دارد؟
با دور اول متفاوت است. تعداد داوطلبان اندک است. اغلب از هر حوزه یک نفر انتخاب می شود و در برخی حوزه ها نیز 2 نفر انتخاب می شوند. رنگها نیز متفاوت است و از لحاظ حفاظت تعرفه نیز فرمولی به کار رفته که رای قابل تکثیر نیست. این رنگها در هر حوزه ای متفاوت است.

تعداد تعرفه ها چقدر است؟
بیش از ۱۷ میلیون نفر واجد رای دادن هستند و ۶۰ هزار نفر برای اولین بار است می توانند رای دهند. بیش از ۱۷ میلیون تعرفه با هماهنگی و نظارت شورای نگهبان چاپ شده و نگهداری در قرنطینه هایی بوده که نمایندگان شورای نگهبان حضور داشتند. همه فعالیتها ما با گرفتن تایید از ناظران شورای نگهبان است.


عوامل نظارتی و اجرایی چند نفرند؟
حدود ۳۳۰ هزار نفر عامل اجرایی داریم. عوامل نظارتی در هر شعبه بین ۳ تا ۵ نفر هستند. ۱۶ هزار صندوق اخذ رای داریم و در برخی شعب، شورای نگهبان نظار بیشتری در نظر می گیرند. وزیر کشور نیز برای هر صندوق یک بازرس می گذارد که مستقیم به ایشان گزارش می دهد. هر داوطلب نیز می تواند یک نماینده بر سر صندوق داشته باشند و هر ۴ نامزد رقیب می توانند ۲ نفر را به عنوان ناظر استفاده کنند.


صندوقها از کجا آمده؟
ما در برخی حوزه های مجلس کارمان نشده بود ولی تایید شورای نگهبان برای مجلس خبرگان اخذ شده بود. شورای نگهبان قبول کردند صندوقها مربوط به شورای خبرگان باشد و از خود این صندوقها استفاده می کنیم.


قانون انتخابات درباره ساعات چقدر است؟
ساعات نیز مانند مرحله اول است. از ۸ صبح کار اخذ رای شروع می شود و دست کم ۱۰ ساعت به طول می انجامد. در برخی حوزه ها یا همه این حوزه ها با تشخیص وزیر کشور، زمان رای گیری تمدید می شود. بایستی در همه شعب، ساعات پایانی اعلام شود و سپس هیات های نظارت و اجرایی با حضور بازرسان وزارت کشور و نمایندگان داوطلبان کار شمارش را شروع می کنند.

پیش بینی شما از شمارش آرا چقدر فرصت نیاز دارد؟
چون تعداد داوطلبان کم است امیدواریم شنبه یا یکشنبه نتایج را اعلام کنیم. در صندوقهای سیار، هیات های اجرایی، نمایندگان فرماندار و نظار هیات نظارت و نمایندگان داوطلبان و بازرسان وزارت کشور حضور دارند. سعی کردیم با مینی بوس یا اتوبوس این صندوقها را اعزام کنیم که همه حضور داشته باشند. در برخی مکانهای صعب العبور از خودروی کمک دار یا بالگرد استفاده می کنیم و این ترکیب نیز حضور دارند.


تبلیغات دور دوم چطور بوده؟
عموما دو گروه در حال رقابت هستند. یک رقابت بسیار جدی و تنگاتنگ و نزدیک داریم. در انتخابات دور قبل، داوطلبان زیاد بود ولی الان دو گروه رقابت می کنند. مقداری رقابت جدی تر است. در این دوره داوطلبان سعی کردند از افراد صاحب نام، سیاستمداران، استادان دانشگاه و دیگران دعوت کنند که برنامه های داوطلبان برای مردم توضیح داده شود. توصیه کردیم فرمانداران بر این سخنرانی ها نظارت کنند و امنیت برقرار شود و اجازه برخورد ندهند. نمی گویم برخورد نبوده ولی گزارشهای کمی داریم از این که مراسمی به هم خورده یا طرفداران یک داوطلب برنامه های خود را نتوانسته اند ارائه کند. دنبال این بودیم طرفداران داوطلبان برنامه های خود را بگویند و مردم به برنامه رای دهند. هر یک از داوطلبان که راهکار بهتری ارائه داده باشند، مردم به او رای دهند. این کار انجام شد و خداوند متعال را شاکریم. از فرمانداران خواستیم کمک کنند. از شورای تامین شهرستانها خواستیم از جلسات حمایت کنند. گزارشی نداریم در این صحبتها از اخلاق اسلامی عدول کرده باشند و بدگویی کنند. شاید در برخی از فعالیتهای مجازی حرکاتی انجام شد که از طریق هیات های اجرایی، روسای ستادها را خواستیم که اخلاق را رعایت کنند. این برای جمهوری اسلامی ایران یک سرمایه است. یک انتخابات با این عظمت برگزار می شود، نه مشکل امنیتی داریم نه دعوایی هست. ما کارناوال نداریم. البته در برخی جاها از دست داوطلب و ستادش هم بیرون می رفت. الصاق عکس به در و دیوار کمتر بود. بنر کمتر استفاده شد. شهرداریها کمک کردند که بنرها را جمع کنیم. این 7 روز همه برنامه های خود را دادند. آنچه فکر می کردند برای ارائه دادن، عنوان شد و هیچ داوطلبی نمی گوید برای ما سخت گیری و محدودیت بود. امروز هم مطلقا تبلیغات ممنوع بود و فردا از 8 صبح مردم به داوطلب مورد نظر خود رای می دهند و اسم هر کسی از صندوق بیرون می آید، نماینده همه است. ما توصیه کردیم به فرمی رقابت کنید که فردای انتخابات بتوانید از فرد منتخب حمایت کنید.


روند رسیدگی به تخلفات چطور است؟
تخلفات اگر به گونه ای باشد که صندوق یا حوزه ای باطل شود، هیات های اجرایی و نظارت یک مرتبه این کار را انجام می دهند. یک مرتبه نیز شورای نگهبان وضعیت حوزه ها را بررسی کردند. در ماکو و دو سه جای دیگر این کار انجام شد. فقط در یکی از حوزه های فرعی، صندوق ها ابطال شد که برای اولین بار بود این رای ابطال می شد.

که آن هم به میان دوره ای رفته؟
فعلا شورای نگهبان این نظر را داده. در ۲۰۷ حوزه شکایتها بررسی شد. همه تخلفات بررسی شد و با تایید انتخابات اگر مواردی باشد، چون بعد از این به دست هیات های اجرایی و نظارت رسیده، باید به مجلس بفرستیم تا آنها در مرحله اعتبار نامه رسیدگی کنند. این که ۲۰۷ حوزه تایید شده به معنی سلامت انتخابات است. امیدواریم فردا هم در ۵۵ حوزه، انتخابات خوبی داشته باشیم.


تکلیف بازنگری در قانون انتخابات چه شد؟
ما ۴ ماه و نیم برای اصلاح قانون انتخابات می گذاریم. وزیر کشور دستور دادند و شورایی برای بازنگری در قانون انتخابات تشکیل شده. از همه کسانی که تجربه انتخابات داشتند و از تجارت مجلس استفاده می کنیم. امیدواریم ظرف ۴ ماه لایحه ی تنظیم کنیم و به دولت بدهیم. امیدواریم با تایید مقام معظم رهبری، سیاستهای کلی انتخابات به دست ما برسد که در اصل، این سند بالادستی ملاک کار ماست. امیدواریم دولت نیز لایحه را تصویب کرده و به مجلس بدهد تا تصویب شود. سعی می کنیم با دولت و مجلس به مروز که پیش می رویم، آنها نیز در جریان قرار گیرد.


کدام انتخابات را اصلاح می کنید؟
کلیات آن درباره ۴ انتخابات است. بخشهای دیگر درباره انتخابات در حوزه های ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس، خبرگان رهبری و شوراها خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.