به گفته محققان دانشگاه فلوریدا، ویروس زیکا در دسامبر سال ۲۰۱۴ در کشور هائیتی وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، گلن موریس، یکی از محققان این تحیق، در این باره می گوید: «مطالعات مولکولی نشان می دهد که احتمالا ویروس زیکا حتی قبل از تاریخ اعلام شده در هائیتی وجود داشته است.»

اگرچه یافته ها نشان می دهد که ویروس زیکا قبل از سال ۲۰۱۵ در قاره آمریکا وجود داشته است، آنچه هنوز نامشخص است پی بردن به این موضوع است که تلاقی چه فاکتورهایی موجب ظهور این ویروس در بزریل شده است که در پی آن ۹۱,۳۸۷ نمونه ابتلا به زیکا شناسایی شد که از بین این تعداد ۷۵۸۴ نفر زنان بارداری بودند که نوزادشان با ریسک نقایص تولد بدنیا آمدند.

ویروس زیکا که توسط پشه ها منتقل می شود به علت ایجاد اختلال های عصبی در تولد و سرعت پخش شدنش، منجر به ایجاد نگرانی های جهانی شده است.

ویروس زیکا که توسط یک پشه منتقل می شود، در حال حاضر در ۲۴ کشور دنیا پخش شده است. سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است تا سال بعد ۳ تا ۴ میلیون نفر در قاره آمریکا توسط ویروس زیکا آلوده شوند.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری در کشورهای مختلف دنیا به زنان باردار هشدار داده اند که به این کشورها سفر نکنند، مسئولان پزشکی در کشورهای آلوده به ویروس زیکا به زنان می گویند تا مدتی باردار نشوند، حتی در بعضی از مناطق به زنان هشدار داده شده است که تا ۲ سال باردار نشوند.

پرو جدید ترین کشوری است که وجود ویروس زیکا در آن گزارش شده است، این ویروس از یک بیمار ونزوئلایی از کلمبیا وارد پرو شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.