عباس آخوندی اواخر ماه گذشته سفری به آلمان داشت که در خلال آن با مجله اشترن مصاحبه‌ای را انجام داد. وی با اشاره به این‌که ایران نقطه مرکزی طبیعی در تمام منطقه است، اظهار کرد:‌ نباید دستاوردهای معاهده اتمی را به دست چند بوروکرات بسپاریم. بنابراین یک طرح موقتی را پیشنهاد می‌کنیم، یک نوع «برجام» جدید را که برای مناسبات مالی و اقتصادی می‌تواند مد نظر قرار گیرد. این طرح می‌تواند کمک کند تا مناسبات به حالت عادی بازگردند و تمام مسائل مالی باقی مانده برطرف شوند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وی در پاسخ به این پرسش که آیا از برجام راضی هستید، گفت: اکنون مجدداً به خارج هم توجه داریم. ایران اهمیت خود به عنوان مرکزی برای کل منطقه را باز می‌یابد، همانگونه‌ که اهمیت تاریخی کشورمان نیز اقتضا می‌کند. قدرت‌های خارجی سال‌ها در تلاش بودند تا توازن خاورمیانه را جابجا کنند. این تلاش ها دوامی نیافت. اکنون تعادل و توازنی تاریخی برقرار می‌شود. این نکته اساسی در برجام نهفته است. پنجره اکنون کاملاً گشوده شده است. ما می‌خواهیم با تمام کشورهای همسایه خود همکاری کنیم. همین طور با کشورهای غرب و شرق، شمال و جنوب. بسیاری از راه‌ها از ایران می‌گذرند. وظیفه ما آن است تا برای تامین رفاه و امنیت همگان شبکه های ارتباطی را گسترش دهیم و آن را تکمیل کنیم.

وی با بیان این‌که هدف ما این است که ایران به کانون جهانی ترابری و لجستیک تبدیل شود، تصریح کرد: به عنوان اقدام بعدی می‌خواهیم خط آهن سرتاسری آسیا را تکمیل کنیم. اما مهم است که سایر مسیرهای حمل و نقل نظیر خطوط راه آهن، جاده ها و بنادر را هم مدرنیزه کنیم و توسعه دهیم. ما می‌خواهیم راه رسیدن به خلیج فارس و اقیانوس هند را برای کشورهای آسیای مرکزی آسانتر کنیم.

وزیر راه و شهرسازیدر واکنش به این‌که "شما بدین ترتیب با سایر کشورهای منطقه مانند دبی و یا رقیبتان عربستان سعودی که مدعی قدرت سیاسی است به رقابت می‌پردازید"، بیان کرد: به نقشه جغرافیایی نگاهی بیندازید! این یک واقعیت است. ایران نقطه مرکزی طبیعی در تمام منطقه است. این مزیت طبیعی ما در رقابت تلقی می‌گردد. ما مسئولانه و با آگاهی از مسایل امنیتی، بدان عمل خواهیم کرد. چرا که کشور ما دیگر مورد تحریم نیست و در نتیجه ما یک کشور کاملاً فارغ از تحریم بشمار می‌رویم.

آخوندی با تاکید بر این‌که چین یکی از شریکان استراتژیکی ایران است در پایخ به این پرسش که در این بین چه جایی برای اروپا و آلمان می‌ماند، گفت: به تجارت‌های فوری و فوتی قانع نیستیم. ما می‌خواهیم مناسبات اقتصادی درازمدت برقرار کنیم. طبعاً روابط با اروپا و در درجه نخست آلمان در برنامه‌های ما پیش بین شده است. قرارداد ما با ایرباس شامل تحویل هواپیما طی ١٦ سال می شود. ما اکنون در جریان این سفر با نمایندگان صنایع کشتی‌سازی و بنادر ملاقات داشتیم. در مذاکرات به آنها گفتیم ما فقط به بنادر نیاز نداریم. بلکه در برنامه دراز مدت و به‌طور ماندگار به راه‌های ارتباط با آنها، به تکنولوژی‌های مرتبط با آنها و به تمام لجستیک آنها نیاز داریم.

وی ادامه داد: تنها برای خطوط راه‌آهن خود علاوه بر نوسازی و توسعه شبکه خط آهن به ۲۸۰۰۰ واگن باری، ۲۵۰۰ واگن مسافری به ارزش ٢٨ میلیارد دلار نیاز داریم . همچنین به ۶۵۰۰۰ دستگاه کامیون و همه نوع کشتی و حدود ۵۰۰ هواپیما طی پنج سال آینده احتیاج داریم. ساخت شش فرودگاه بین‌المللی را در طرح داریم و همچنین باید تمام سیستم‌های ایمنی پرواز خود را به سرعت توسعه دهیم.

وی یادآور شد: پروژه‌های تامین مالی شده برای ما بسیار اهمیت دارند. به طور مثال ایرباس شرایط ساده و قابل اجرایی برای تحویل هواپیماها، از جمله به صورت لیزینگ در نظر گرفته است. طبق همین الگو در موارد دیگر هم می‌توان عمل کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که موسسات آلمانی تاکنون از تضمین‌ بیمه دولتی هرمس هم که امری عادی است، برخوردار نشده‌اند، زیرا ایران هنوز یک بدهی سابق به میزان تقریباً ۵۰۰ میلیون دلار را پرداخت نکرده است، بیان کرد: ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و در آینده هم خواهد کرد. متاسفانه طرف آلمانی در این ارتباط انتظارات ویژه‌ای دارد. عدم بازپرداخت نیز از آنجا ناشی می‌‌شود که راه مناسبی برای پرداخت آن وجود ندارد.به شما اطمینان می‌دهم به مجرد آن که راه‌های مناسب بازپرداخت هموار شوند، ما بدهی‌های گذشته خود را پرداخت خواهیم نمود. ما این مبلغ را کنار گذاشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بانک‌های آلمانی از واکنش‌های آمریکا هراس دارند، گفت: پیشنهاد کرده‌ایم که بانک‌های آلمانی از مقامات آمریکایی یک مجوز ویژه بخواهند تا بتوانند مناسبات تجاری با ایران را از سر بگیرند. آنها تاکنون به این پیشنهاد ما ترتیب اثر نداده‌اند. دولت آلمان هم می‌توانست در این مرحله دست به اقدام بزند و مثلاً به بانک‌ها توصیه‌هایی کند.

آخوندی افزود: همه باید به این نکته توجه کنیم که نباید دستاوردهای معاهده اتمی را به دست چند بوروکرات بسپاریم. بنابراین یک طرح موقتی را پیشنهاد می‌کنیم، یک نوع «برجام» جدید را که برای مناسبات مالی و اقتصادی می‌تواند مد نظر قرار گیرد. این طرح می‌تواند کمک کند تا مناسبات به حالت عادی بازگردند و تمام مسائل مالی باقی مانده برطرف شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این برجام جدید باید بدون آمریکا اجرا شود، اظهار کرد: در این ارتباط با اروپا مذاکره می‌کنیم. آمریکا هنوز آماده نیست با ایران روابط اقتصادی برقرار کند.

به گزارش تسنیم در حالی وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنانش از ملاقات با نمایندگان کشتی‌ساز آلمانی خبر داده و بیان کرده خریدار همه نوع کشتی هستیم که یاردهای کشتی‌سازی داخلی در سال‌های اخیر توانسته‌اند کشتی‌های به اصطلاح غول‌پیکر را هم برای بهره‌برداران داخلی و هم خارجی بسازند و این مهم را در کشور بومی‌سازی کنند.

اخیرا رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگران با تاکید بر توجه به تولید ملی فرمودند :«بنده براى تولید داخلى حقّ زیادى را قائلم. تولید داخلى بایستى به‌عنوان یک چیز مقدّس شمرده بشود. حمایت از تولید داخلى باید یک وظیفه شناخته بشود؛ همه خودشان را موظّف بدانند از تولید داخلى حمایت بکنند. یکى از راه‌ها این است که جنسى که مشابه داخلى دارد، مطلقاً از خارج وارد نشود. »

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.