عیسی اسحاقی مدیرعامل شرکت نفت ایرانول در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به اولین کشور تولیدکننده روغن موتور پایه گیاهی تبدیل شده است، گفت: بر این اساس برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه تولید روغن موتور با کاهش آلایندگی ۸۰ تا ۸۳ درصدی محیط زیست تولید و عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس وی با اعلام اینکه روغن موتور پایه گیاهی تترا که برای نخستین بار توسط متخصصان داخلی در واحد تحقیق و توسعه شرکت نفت ایرانول تولید شد علاوه بر کاهش آلایندگی هوا، مصرف سوخت و کاهش مصرف روغن موجب افزایش طول عمر موتور و صرفه اقتصادی مصرف کننده می شود افزود:‌ ۷۰ درصد از این روغن، روغن پایه ای است که در پالایشگاه خودمان تولید می کنیم و ۳۰ درصد دیگر را که روغن گیاهی پالم است از داخل کشور تهیه و با ترکیب افزودنی ها این روغن پایه گیاهی را تولید می کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه حدود ۸ ماه جهت فرمولاسیون و تولید روغن موتور پایه گیاهی طول کشید گفت: این روغن در هر ۱۰ هزار کیلومتر ،‌موجب ۵ درصد کاهش مصرف سوخت می شود که این یعنی آلودگی کمتر محیط زیست.

اسحاقی تصریح کرد:‌ روغن موتور پایه گیاهی از نظر قیمت تمام شده در حد همان روغن موتورهای غیر پایه گیاهی است اما با توجه به کاهش مصرف سوخت و روغن،‌در بلند مدت موجب افزایش طول عمر موتور می شود.

وی با بیان اینکه از هم اکنون تولید انبوه این روغن را آغاز کرده ایم گفت: پیش بینی ما این است که به علت سازگاری این روغن با محیط زیست از آن استقبال خوبی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت ایرانول برای تولید این روغن مشکلی نداریم و اگر مصرف کنندگان از آن استقبال کنند ما هم نیاز داخل کشور به این نوع روغن را تامین خواهیم کرد؛ ضمن اینکه هم اکنون درخواست های زیادی از دیگر کشورها برای دریافت این روغن داریم.

وی با بیان اینکه در یک یا دوسال آینده ذائقه خودروها به سمت مصرف روغن های پایه گیاهی تغییر خواهد کرد تاکید کرد:‌ البته فرهنگ سازی در استقبال مردم از این روغن موثر خواهد بود ضمن اینکه بعد از تولید انبوه این روغن، تقاضای افزایش تعرفه واردات این نوع روغن ها را ارائه خواهیم کرد تا از واردات آن جلوگیری شود.

حمیدرضا اسکندری مجری طرح تولید روغن موتور پایه گیاهی هم گفت: این روغن به علت کاهش دادن ضریب اصطکاک موجب کاهش ۵۰ درصدی سایش در موتور می شود که در افزایش طول عمر موتور موثر است.

وی افزود: روغن پایه گیاهی به علت داشتن نقطه دود بالا موجب می شود دودی در موتور ایجاد نشود ضمن اینکه این روغن تبخیر نخواهد داشت که این مزیت موجب روانکاری بهتر می شود.

اسکندری با بیان اینکه تولید این روغن با استفاده از توان داخلی ۵۰ میلیون هزینه داشته است گفت:‌ البته ما مواد اولیه و دانش و فرآیند تولید را در اختیار داشتیم و از آنجا که مواد اولیه را در داخل مجموعه خود تولید می کنیم نمونه روغن پایه گیاهی تولید شده ما در مقایسه با نمونه خارجی قیمت کمتری خواهد داشت و این مزیت رقابتی روغن ما است.

وی گفت:هم اکنون معروفترین روغنهای پایه گیاهی دنیا را کشورهای آمریکا و آلمان تولید می کنند که ما هم از نظر کیفیت و رقابت محصولات تولیدی با آنها برابری می کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.