در حالی که واشنگتن اعلام کرده است که در حال مذاکره با سئول برای استقرار سامانه دفاع موشکی جدیدی در کره جنوبی در پاسخ به آزمایش های هسته ای و موشکی اخیر کره شمالی است، چین و روسیه از آمریکا خواسته اند تا این سامانه دفاع موشکی جدید را مستقر نکند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آمریکا و کره جنوبی رایزنی های مربوط به استقرار سامانه دفاع موشکی "تاد" را پس از آن آغاز کرده اند که کره شمالی ۶ ژانویه چهارمین آزمایش هسته ای را انجام داده است.

شورای امنیت سازمان ملل با حمایت روسیه و چین، تحریمهای جدیدی را علیه کره شمالی اعمال کرده است. مقام های آمریکا و کره جنوبی نگرانی خود را نسبت به احتمال آزمایش پنجم هسته ای کره شمالی اعلام کرده اند.

ارتش آمریکا اعلام کرده است که کره شمالی ۲ فروند موشک میان برد بالستیک را آزمایش کرده که هر ۲ آزمایش با شکست روبرو شده است.

وانگ یی وزیر خارجه چین در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا باید به نگرانی های مشروع چین و روسیه نسبت به سامانه موشکی احترام بگذارد. این اقدامات فراتر از نیازهای دفاعی کشورهای مرتبط است. اگر این سامانه مستقر شود، تاثیر مستقیمی بر امنیت راهبردی روسیه و چین خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این سامانه موشکی نه تنها حل و فصل مساله هسته ای شبه جزیره کره را تهدید می کند بلکه می تواند آتش تنش های منطقه را شعله ورتر نماید و حتی معادله راهبردی این شبه جزیره را بر هم زند.

لاوروف نیز تاکید کرد: اقدامات کره شمالی نباید بهانه ای برای اتخاذ اقداماتی باشد که تنش ها را تشدید کند، به خصوص استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا.

ژی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز روز پنجشنبه در جمع وزرای خارجه آسیایی تاکید کرد: چین اجازه هرج و مرج و جنگ را در شبه جزیره کره نخواهد داد، هرج و مرج و درگیری به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

رئیس جمهور چین در ادامه تصریح کرد: ما به عنوان یک همسایه نزدیک به شبه جزیره کره، مطلقا اجازه وقوع جنگ یا هرج و مرج را در این منطقه نخواهیم داد. این اوضاع به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

کره شمالی ۶ ژانویه چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده و در ماه فوریه نیز یک ماهواره را با استفاده از موشک بالستیک به فضا پرتاب کرده است.

حدود ۳۰ هزار نظامی آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند و دو کره هنوز پس از جنگ ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میلادی در وضعیت جنگی قرار دارند.

کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.