مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه انتخابیه و پنج شهرستان آذربایجان غربی همزمان با ۲۰ استان دیگر کشور از ساعت هشت صبح امروز جمعه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، انتخابات هفتم اسفند در آذربایجان غربی در 9 حوزه انتخابیه ارومیه، خوی - چایپاره، بوکان، سلماس، مهاباد، ماکو - پلدشت -شوط - چالدران، میاندوآب - شاهین دژ - تکاب، پیرانشهر - سردشت و اشنویه - نقده برگزار شد که در آن دور، نادر قاضی پور به عنوان یکی از سه نماینده ارومیه، سید تقی کبیری از خوی - چایپاره، محمد قسیم عثمانی از بوکان، جلال محمودزاده از مهاباد، عین الله شریف پور از ماکو - شوط - پلدشت - چالدران، رسول خضری از پیرانشهر - سردشت و عبدالکریم حسین زاده از نقده و اشنویه انتخاب شده و به مجلس راه یافتند.
این انتخابات در حوزه های انتخابیه ارومیه، سلماس و میاندوآب - شاهین دژ - تکاب برای انتخاب پنج نماینده از بین ۱۰ نامزد برگزار می شود و ۸۳۶ شعبه اخذ رای برای این امر پیش بینی شده است.
از این تعداد چهار نفر در شهرستان ارومیه، چهار نفر در حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ - تکاب و دو نفر در حوزه انتخابیه سلماس برای حضور درمجلس رقابت می کنند.
سیدهادی بهادری، حاکم ممکان ممکان، روح الله حضرت پور و مجید دودکانلوی میلان در ارومیه، مهدی عیسی زاده، جهانبخش محبی نیا، محمد میرزایی و همایون هاشمی در حوزه انتخابیه میاندوآب - شاهین دژ و تکاب و رسول جلایر به همراه شهروز برزگر در حوزه انتخابیه سلماس در این دور به عنوان نامزد حضور دارند.
در ساعت های اولیه این انتخابات نیز همچون دور نخست در هفتم اسفند ماه سال گذشته، مردم همیشه در صحنه و مشتاق حضور در مقابل درب های شعبات برگزاری انتخابات حاضر شده اند و صف های طولانی در بسیاری از شعبه ها راه افتاده است.
برخی از شعبه های انتخابات مملو از افراد مشتاق رای دادن است که به گفته برخی از ناظران، این میزان حضور در نوع خود در دور دوم انتخابات کم سابقه است.
طبق گفته برخی افراد حاضر در مرحله دوم انتخابات مجالس گذشته، همواره مرحله دوم انتخابات از حساسیت کمتری نسبت به دور اول برخوردار بوده و به خاطر کاهش تبلیغات رسانه ای و رادیو تلویزیونی نیز بسیاری از مردم علاقه حضور در انتخابات را ندارند ولی در این دوره، اشتیاق مردم برای حضور از ساعت های اولیه مشهود است.
حضور بسیاری از پیرزن ها و پیرمردها، مادران نوزاد به بغل، نوجوانان و رای اولی ها و زوج های جوان به همراه اقشار مختلف مردم در صف های طولانی از صبح زود در شعبه های اخذ رای قابل توجه است.
صغری میدانجو در حالی که در صف طولانی یکی از شعبه های اخذ رای در انتظار رسیدن نوبت بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حضور در انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره یک تکلیف و حق برای مردم بود و حضور پرشور زمینه ساز قدرت بیشتر نظام در عرصه های ملی و بین المللی است.
وی افزود: لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری و استفاده از حق خود برای تعیین سرنوشت از جمله عوامل حضور من و بسیاری از هموطنان در انتخابات امروز است که امیدواریم مثمر ثمر باشد.
وی اظهار کرد: من در دور نخست انتخابات نیز شرکت کرده بودم و در دور دوم نیز با تجربه به دست آمده از دور اول از ساعت های اولیه برای رای دادن حاضر شدم ولی با این وجود، ازدحام جمعیت همچنان زیاد است.
این شهروند ارومیه ای اظهار امیدواری کرد که افراد اصلح با رای بالای مردم به مجلس راه یابند تا قدرت رایزنی لازم را در خانه ملت داشته باشند.
مژگان یگانه پسر دیگر شهروند ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حضور همه اعضای خانواده در این مرحله از انتخابات اضافه کرد: ما از روزهای گذشته تصمیم قطعی خود را برای حضور در این انتخابات گرفته بودیم و امروز همگی در پای صندوق های رای حاضر شدیم.
وی افزود: تاثیرگذاری در سرنوشت چهار سال آینده استان و شهر خودمان و همچنین عمل به وظیفه از جمله عوامل حضور ما و بسیاری از شهروندان در انتخابات امروز است.
وی اضافه کرد: امروز حضور پرشوری را در شعبه های مختلف ارومیه شاهد هستیم که امیدواریم نتایج حاصل شده از آن نیز رضایتبخش باشد.
حسین فرزانه شهروند ارومیه ای که به همراه نوه خردسال خود در شعبه اخذ رای حاضر شده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، حضور مردم در این مرحله را خوب و راضی کننده عنوان کرد و گفت: بسیاری از مردم، انتظار چنین حضوری را نداشتند که امیدواریم این امر تا پایان زمان رای گیری ادامه یابد.
وی افزود: حساسیت انتخابات دور دوم در ارومیه و بسیاری از شهرهای کشور در این دوره بسیار زیاد است و برخی از افرادی که حتی در دور اول نیز شرکت نکرده بودند، قصد دارند امروز در پای صندوق رای حاضر شوند.
وی اضافه کرد: حضور در انتخابات وظیفه شرعی و قانونی و همچنین حق سیاسی ماست و باید از این حق به بهترین شکل استفاده کنیم.
به گفته مسئولان برگزاری انتخابات، افرادی که دهم اردیبهشت سال 77 و قبل از آن متولد شده اند، می توانند در این دور در انتخابات رای دهند.
افرادی که در دور نخست انتخابات رای نداده اند مجاز به حضور در هر حوزه انتخابیه برای رای دادن هستند ولی افرادی که در دور نخست انتخابات حاضر شده اند، تنها در حوزه انتخابیه قبلی خود می توانند رای خود را به صندوق بیندازند.
انتخابات طبق گفته مسئولان تا ساعت 19 ادامه دارد و پس از آن با نظر وزیر کشور قابل تمدید است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.