علی جنتی جمعه در گردهمایی علمی خلیج فارس در جزیره هرمز افزود: باید برای راه اندازی بنیادی به نام خلیج فارس که به طور مستقیم مطالعات این حوزه را بر عهده داشته باشد اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این مرکز می تواند آثار و منابع موجود در حوزه فرهنگ و تاریخ خلیج فارس را گردآوری کرده و در اختیار پژوهشگران، گردشگران و علاقه مندان قرار دهد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد با کمک استان های ساحلی، اساس نامه بنیاد ملی خلیج فارس را تهیه و تدوین کند.
به گفته وی، این مرکز را می توان در بندرعباس قرار داد تا بتدریج اسناد و نقشه ها به آن منتقل شود و اگر این پیشنهاد عملی شود محققان و پژوهشگران انگیزه جدی برای انجام پژوهش های خلیج فارس خواهند یافت و می توان یک نسخه از هر کتاب با موضوع خلیج فارس را در این مرکز گردآوری و استفاده کرد.
وی اظهار داشت: موسسه میراث مکتوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای چاپ آثار خطی تاریخی موجود در سایر نقاط جهان، که دغدغه محققان است، آمادگی دارد و در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نخواهد شد.
جنتی اشاره کرد: بسیاری از آثار خطی تاریخی مرتبط با ایران در سایر کشورهاست که می توان با انجام پژوهش نسبت به یافتن و چاپ آنها اقدام کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک میلیون نسخه کتب خطی فارسی در هندوستان وجود دارد که می تواند مورد استفاده پژوهشگران و محققان قرار گیرد و اگر تفحص لازم صورت گیرد اسناد ارزشمند دیگری به دست می آید.
وی با اشاره به دیپلماسی فرهنگی گفت: بخشی از میراث کشور آن سوی خلیج فارس و در سایر کشورها قرار دارد که باید مطالعات لازم در این خصوص نیز انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ایرانیان زیادی در آن سوی خلیج فارس ساکن هستند که ظرفیت مناسبی برای کشور محسوب می شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.