سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود:
عربستان - این قارون منطقه- روز به روز ارتباط و خوش خدمتی‌اش را به رژیم صهیونیستی علنی تر می‌کند. 40 سال است که با صهیونیست‌ها رابطه دارند و حالا ارتباطشان را علنی کرده‌اند و صراحتا می‌گویند که به نیابت از صهیونیست‌ها در بحرین، یمن و سوریه می‌جنگند، جنایت می کنند و نیرو پیاده می کنند.
وی افزود: جنگهای آنها در این مناطق جنگ‌های نیابتی است و این حقیقت است که در هر کجای دنیا که عملیات تکفیری می‌بینیم، جای پای ریال عربستان سعودی هست و هرجا آدم کشی هست عربستان هم حضور دارد.
به گزارش ایرنا، خاتمی با اشاره به حج تمتع امسال نیز گفت: سعودی‌ها علیه ایران هم شیطنت می کنند، می‌خواهند حجاج ایرانی را در مراسم حج راه ندهند.شما چه کاره‌اید، مکه و مدینه دو شهر بین‌المللی جهان اسلام است، راه ندادن شما مصداق سد عن سبیل الله است.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: پرونده عربستان ننگین است، پرونده ننگین منای سال گذشته تا ابد از چهره حاکمان نالایق عربستان پاک نمی‌شود.
وی افزود: ایران حج با عزت و امنیت می‌خواهد و به حج با ذلت و ناامن نخواهد رفت.
خاتمی درباره طرح امنیت اخلاقی نیز گفت: مبارزه با بی حجابی مصوبه سال ۱۳۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مطابق آن ۲۶ دستگاه باید پای کار بیایند. این مصوبه ۳۱۰ ماده دارد که برای این دستگاها وظیفه تعیین کرده است.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: حالا نیروی انتظامی وارد این وظیفه شده است و می خواهد طرح امنیت اخلاقی را اجرا کند. در این طرح مبارزه با توزیع کنندگان مواد مخدر، مبارزه با اراذل و اوباش، مبازه با سارقان کیف قاب و مبارزه با مزاحمان نوامیس مردم و مبارزه با توزیع کنندگان مشروبات الکلی وجود دارد.
وی افزود: در طرح نیروی انتظامی تاکید شده است که مبارزه با بی حجابی قانون‌مدارانه و مهربانانه است و فقط ضابطان نیروی انتظامی وارد می شود. دستشان درد نکند.
خاتمی گفت: ای کسی که علیه نیروی انتظامی مقاله می‌نویسی نیروی انتظامی حافط امنیت شما و خانواده شماست.تهرانی که روزانه 15 میلیون و در شب 10 میلیون ساکن دارد با همت ماموران نیروی انتظامی امنیت دارد .
وی افزود: ۳ نفر ماموری که پریروز در خاش شهید شدند، برای این شهید شدند که من و شما در امنیت باشیم،نباید ناسپاسی کنیم. این چه ناسپاسی است که برخی از این نیروهای خدمتگذار می‌کنند.
خاتمی گفت: مطابق قانون، برخوردهای ماموران نیروی انتظامی قانونی و مهربانانه خواهد بود و هر حرکت غیر قانونی مطلقا محکوم است.
امام جمعه موقت تهران افزود: بی‌تردید دشمن، از مقابله با انقلاب اسلامی در عرضه جنگ سحت ناامید شده است و فهمیده است که از عهده این ملت بر نمی آید و خاطره شکست در جنگ هشت ساله دشمن را به این حقیقت رساند، به همین علت اکنون وارد عرصه جنگ نرم شده است.

** می خواهند ملت را از درون پوک و بی‌وفا کنند
خاتمی گفت: اکنون دشمن به عرصه جنگ نرم، ورود کرده است. مبارزه فرهنگی یعنی تلاش برای اینکه از درون یک ملت را پوک، بی‌محتوا و بی‌وفا کنند.
وی ادامه داد: این جنگ در عرصه فرهنگی اکنون به خصوص در فضای مجازی غوغا می‌کند، در سایتها،‌در شبکه‌های بیگانه در رسانه‌های دیداری و شنیداری، مکتوب،‌در عرصه سینما، در عرصه کتاب،فعال هستند و سلاح جنگ نرم همین هاست.
خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: مقام معظم رهبری سال 70 فرمودند که دشمن به دنبال ناتو و شبیخون فرهنگی است، مسئله ترویج بی حجابی و بدحجابی که شیب بی حیایی پیدا کرده است در همین مسیر است و آینده اش به سمت بی حجابی در صجن جامعه پیش می رود.
وی گفت: کسی اینکه دشمن در این عرصه جنگ نرم فعال است را انکار نکند. کسی
انکار نکند که کسی دشمن ابتذال را می‌خواهد،‌هرزگی را می خواند. جوانی را می‌خواهد که آینده ساز نباشد و در عرصه‌های فنا و نابودی غوطه بخورد.
خاتمی افزود: جوانی که به عیاشی بیفند دیگر در هیچ عرصه‌ای نمی‌تواند افتخار بیافریند.
نمی‌گوییم هر کس از این راه برگشت چه پسر و چه دختر، او یک ضذ انقلاب است ممکن است شیطان گولش زده و غافل شده باشد، بسیاری از این جوانان دلشان با نظام و انقلاب اسلامی است اما توطئه دشمن را انکار نکند.

** درباره برجام معتدل صحبت کنیم
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحلیل و تفسیرهای تند از برجام و بد عهدی آمریکایی‌ها گفت: از اول پیروزی انقلاب تا امروز در هیچ موضوعی به اندازه برجام تندروی دو طرفه نشده است.
وی افزود: یکی می‌گوید در طول 100 سال اخیر موفقیتی بی‌سابقه بوده است، یعنی از انقلاب اسلامی هم مهمتر است.یکی دیگر می‌گوید مخالفان برجام از اسرائیل هم بدترند.
یکی می‌گوید مخالفان برجام مثل افراطی‌های امریکا و صهیونیست‌ها هستند و یکی دیگر می گوید خیانت شد، یا از تعبیر باخت مطلق استقاده می‌کنند، می‌گویند کشور از دست رفت.
خاتمی اضافه کرد: تعجب می‌کنم به کجا می‌رویم، با این افراط و تفریط‌ها نمی‌توانیم مسائل را تحلیل کنیم. باید به خودمان یاییم و در عرصه تحلیل رویدادها نیز اعتدال داشته باشیم و معتدل باید صحت کنیم.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: برجام یک پدیده در سیاست خارجی ماست، مسئولان کشور مخلصانه به انگیزه خدمت جلو رفتند اما آمریکا بد عهدی می‌کند و به تعبیر مقام معظم رهبری روی کاعذ می‌گوید با ایران معامله کنید اما عملا مانع تراشی می‌کند.
وی گفت: باید از تحلیل های افراطی خودداری کنیم مگر می‌شود با داشتن رهبری هشیار و بیدار چنین مسائلی اتقاق بیفتد.

**اموال ایران به سادگی از گلوی آمریکا پایین نمی‌رود
خاتمی اضافه کرد: در عرضه سیاست خارجی شاهد راهزنی، دزدی، سرگردنه آمریکا هستیم.دو میلیارد دلار پول شما مردم را غارت کردند.دولت آمریکا نیز این کار را تایید کرده است.
وی افزود: می‌گویند چون در پایگاه تفنگداران آمریکایی که در گذشته به آنها حمله شده، ایران دست داشته است، این پول را بر می‌داریم، سند بیاورید. اگر متجاوزان شما به جایی رفتند جایی و مردم آنجا به حسابشان رسیدند چرا به حساب ایران می‌گذارید.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: با این روند دادگاه‌های امریکا روزی تمام اموال شما مردم را غارت می‌کنند و مثلا می‌گویند چرا شاه را بیرون کردید. این یعنی بد عهدی و بی اعتبار بودن آمریکا.
خاتمی افزود: البته رئیس جمهوری در این مورد خوب موضع گرفت و موضعگیری او در شأن نظام اسلامی بود و گفت، این لقمه‌ای نیست که به این سادگی ها از گلوی آمریکایی‌ها پایین برود.
وی افزود: این راهزنی آشکار آ‌مریکا،مخالف کل قوانین و مقررات بین‌المللی،است و نشان می‌دهد که مذاکره با آمریکا نیز آنها را سر عقل نیاورده است، پس از برجام هم یک ذره از دشمنی آنها کم نشده است و فقط مقاومت است که جواب این عهدشکنی‌ها را خواهد داد.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله عراق هم اشاره کرد و گفت: در عراق هم حوادث و اختلافاتی هست که مایه نگرانی است، به عنوان کشور دوست عراق از طرفین اختلاف می‌خواهیم اختلافات را کنار بگذارند و در مقابل تکفیری‌ها ید واحد باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.