پس از هشدارهای کاخ کرملین و وزیر دفاع روسیه علیه توسعه توان نظامی ناتو نزدیک مرزهای این کشور، سرگئی لاوروف تاکید کرد: اگر سوئد عضو پیمان آتلانتیک شمالی شود، وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح روسیه تدابیر متقابل را اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، لاوروف در مصاحبه با روزنامه سوئدی «داگنزنایتز» گفت: اگر استکهلم عضو ناتو شود، این باور را نخواهیم داشت که در صدد حمله به روسیه برخواهد آمد، ولی توان نظامی سوئد تحت فرماندهی ناتو قرار می گیرد.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: در صورت عضویت سوئد در این پیمان وادار می شویم در مرزهای شمالی تدابیر فنی و نظامی لازم را پیاده کنیم که وزارت دفاع تعیین کننده طرح های لازم خواهد بود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر در این باره گفته بود: آمریکا بر خلاف اعلام قبلی مبنی بر اینکه در صورت رسیدن به توافق هسته ای با ایران از استقرار سامانه موشکی در شرق اروپا چشم پوشی می کند، تخلف کرده است.

وی افزود که توافق صورت گرفته در باره برنامه هسته ای ایران سبب نشد واشنگتن از طرح استقرار سامانه موشکی چشم پوشی کند.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: آمریکایی ها در حالی که اعلام کرده بودند اگر موضوع هسته ای ایران برطرف شود، از استقرار سامانه موشکی منصرف می شوند، بر خلاف وعده داده شده، توانمندی خود را افزایش می دهند و اکنون موشک های جدیدی در شرق اروپا و نزدیک مرزهای ما مستقر می شود.

خبرگزاری پرایم تاس روسیه نیز در این باره نوشته است: هنوز مقام های ناتو در باره عضویت سوئد اظهار نظر قطعی نکرده اند، اما این کشور را شریک مهم و موثر پیمان آتلانتیک شمالی خوانده اند.

همچنین براساس اطلاعات رسانه های روسی، یک مقام ناتو در این رابطه گفت: ارزش ها و چالش های مشترکی با سوئد داریم و نیروهای سوئدی کنار نظامیان ناتو در مواردی با مجوز سازمان ملل (در عملیات صلحبانی) همکاری کرده اند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز چهارشنبه گذشته در یک نشست بین المللی امنیتی در مسکو اعلام کرد که در صورت ادامه راهبرد توسعه مناطق تحت نفوذ ناتو نزدیک مرزهای ما، توان نیروهای مسلح روسیه نیز افزایش خواهد یافت.
وی افزود: برنامه های مختلف نظامی از جمله استقرار تاسیسات نزدیک مرز روسیه توسط آمریکا و پیمان ناتو، مسکو را وادار می کند تدابیر متقابلی در زمینه فناوری نظامی اتخاذ کند.

شویگو اظهار کرد: واشنگتن و ناتو به استقرار تاسیسات نظامی نزدیک روسیه ادامه داده و با اجرای طرح های خطرآفرین موشکی، مخارج نظامی را افزایش می دهند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه نیز در این باره گفته است: ناتو و غرب در طرح تهدید علیه روسیه پیشگام شده اند و اقدام های عملی را با افزایش توانمندی نظامی خود نزدیک مرزهای کشور ما انجام می دهند.
درپی وقایع سال ۲۰۰۴ اوکراین که تظاهرات معترضان ضد دولتی و دخالت اتحادیه اروپا و واشنگتن منجر به سقوط دولت این کشور و روی کار آمدن دولتی غربگرا شد، روابط ناتو و مسکو به شدت پرتنش شد و حتی تعلیق دو ساله نشست های این پیمان و روسیه را در پی داشت که آخرین جلسه چندی پیش آن هم بی نتیجه اعلام شد.

روسیه همیشه از طرح گسترش توان نظامی ناتو نزدیک مرزهای خود انتقاد کرده است و براساس گزارش های انتشار یافته در صورت لزوم از تدابیر دفاعی و نظامی از جمله استقرار سامانه های موشکی راهبردی پرقدرت اسکندر، یگان های ویژه آماده عملیات فوری و بمب افکن های قاره پیما در نزدیک ترین نقاط مرزی به کشورهای عضو ناتو بهره خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.