«یانگ یی» و «سرگئی لاوروف» وزیران امور خارجه چین و روسیه در یک نشست خبری مشترک نصب شبکه دفاع ضد موشک ثاد THAAD در کره جنوبی را به عنوان دخالت بیگانه در امور دریای چین جنوبی و شبه جزیره کره مردود دانسته و از عزم خود برای مقابله برای چنین رویکردی سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، در پی آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی، ایالات متحده اعلام کرد که در نظر دارد شبکه موشکی ثاد را که برای ردیابی و انهدام موشک‌های برد کوتاه و متوسط طراحی شده در کره جنوبی مستقر کند. مقامات کره‌ای و آمریکایی گفتند که نصب این موشک‌ها صرفا برای مقابله با حملات احتمالی کره شمالی است.

با اینهمه، وزیر خارجه چین در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود گفت که ما به شدت نگران امکان استقرار شبکه موشکی تاد در کره جنوبی هستیم زیرا این اقدام به مراتب از حد نیاز دفاعی کشورهای منطقه فراتر می‌رود.

دولت چین نگران تلاش آمریکا برای تقویت متحدان خود در منطقه است در حالیکه بر سر مالکیت بر آب های منطقه دریای جنوبی چین بین تعدادی از کشورهای منطقه از جمله چین اختلاف وجود دارد.

یانگ در ادامه گفت که استقرار شبکه ضد موشکی باعث تشدید تنش در وضعیتی دشوار می شود و می‌تواند توازن استراتژیک منطقه را مختل کند.

وزیر خارجه چین گفت که جهتگیری کشورهای غیر مرتبط با مسایل به نفع طرف‌های اختلاف به حل مساله کمکی نخواهد کرد بلکه لازم است این کشورها "نقشی سازنده" در حل و فصل اختلافات در مورد دریایی جنوبی چین ایفا کنند.

وزیرخارجه روسیه نیز در این نشست خبری گفت که کشورهای مربوطه نباید به بهانه اقدامات کره شمالی در صدد افزایش حضور نظامی خود در شبه جزیره کره و منطقه برآیند و به اعتقاد ما، نصب شبکه ضد موشکی ثاد به حل مشکلات موجود کمکی نمی‌کند.

وزیران چین و روسیه همچنین خواستار از سر گیری مذاکره شش جانبه با شرکت دو کره، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن شدند. این مذاکرات برای حل و فصل بحران هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۰۳ آغاز شد و به طور متناوب تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشت اما از آن زمان تا کنون، نشستی برگزار نشده است.

رویکرد چین نسبت به اختلاف منطقه‌ای بر سر مالکیت دریای جنوبی چین، از جمله احداث جزایر مصنوعی در این منطقه، با انتقاد شدید سایر طرف های اختلاف مواجه شده است. در مقابل، چین کوشیده است با جلب حمایت روسیه، موضع خود در این زمینه را تقویت کند.

ایالات متحده تاکید داشته که در این زمینه موضعگیری خاصی ندارد اما همزمان، به تقویت توان نظامی فیلیپین، که از طرف‌های این اختلاف است، مبادرت ورزیده است. فیلیپین ادعای خود را به دادگاه داوری بین المللی ارجاع داده اما چین خواستار آن است که این موضوع در چارجوب سازمان همکاری جنوب شرق آسیا - آسه‌آن - حل و فصل شود.

در حالیکه آمریکا خود را به دفاع از کره جنوبی در برابر اقدامات نظامی کره شمالی متعهد می‌داند، روابط روسیه و چین، به عنوان متحدان و حامیان سنتی کره شمالی به خاطر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی به سردی گراییده است و چین و روسیه به نفع قطعنامه‌های تنبیهی شورای امنیت علیه کره شمالی رای داده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.